Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 18. juni 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Social- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, og Nye Borgerliges medlem af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det af
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod det af NB stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig,
at dette lovforslag er et skridt på vejen mod at finde en
løsning på overvågningsproblematikken.
V finder, at lovforslaget indeholder en
unødig og diskriminerende aldersbegrænsning, som
kritiseres for ikke at være i overensstemmelse med
handicapkonventionen. I forlængelse heraf mener V, at det er
afgørende, at der indføres en
overvågningshjemmel uden aldersbegrænsning. I den
forbindelse noterer V sig, at en række aktører
på området finder, at det vil være muligt inden
for den afsatte økonomiske ramme.
V kvitterer desuden for NB's
ændringsforslag om at fjerne aldersbegrænsningen, men
da der ikke anvises finansiering hertil, kan V ikke bakke op om
ændringsforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at DF tidligere har foreslået, at man kunne
lave en hjemmel i serviceloven, der giver kommunerne ret til at yde
overvågning, hvilket har været gældende praksis
før landsretsdommen fra 2015, men det har af uransagelige
grunde ikke kunnet lade sig gøre.
Forløbet op til dette lovforslag har
været en længerevarende kamp. Under både den
tidligere og nuværende regering har DF indkaldt ministre til
forespørgselsdebat, og den 12. november 2019 debatterede vi
emnet i Folketingssalen. Forespørgslen lød:
»Hvordan og hvornår vil ministeren løse
overvågningsproblematikken og hjælpe de familier, som
ikke for nuværende kan få hjælp til
overvågning af et familiemedlem med indgribende handicap,
fordi der ikke er hjemmel i servicelovens § 95, stk. 3, til at
yde støtte til overvågning i eget hjem? «
I DF finder vi det vigtigt, at vi får
ændret serviceloven, og at vi får indført en
hjemmel, således at kommunerne kan vende tilbage til den
praksis, der gjaldt før landsretsdommen fra 2015. DF har
gjort en kæmpe indsats for at løse denne
problemstilling med adskillige samråd, betænkninger og
andet i Social- og Indenrigsudvalget, hvor et stort flertal i
Folketinget bl.a. skrev, at mulighederne for at finde en
løsning på problematikken om kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95 om
overvågning ikke var udtømt, jf. betænkning over
L 150 Forslag til lov om ændring af lov om social service,
lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, folketingsåret
2016-17.
Partierne bag aftalen om revision af
servicelovens voksenbestemmelser af 4. november 2016 skrev
endvidere, at de finder, at det er af stor vigtighed, at denne
problematik bliver løst. På trods af dette er det
endnu ikke lykkedes at få rettet op på de
uhensigtsmæssigheder, som landsretsdommen fra 2015 har
medført. Dommen medførte en justering af den
tidligere praksis, hvor der blev ydet støtte til
overvågning efter servicelovens § 95 i kommunerne.
Dommen fastslog imidlertid, at det alene er timer til personlig og
praktisk hjælp i hjemmet, såsom hjemmehjælp, der
kan indgå i den samlede udmåling. Dommen har haft stor
betydning for rigtigt mange borgere, som grundet deres
funktionsnedsættelse ikke er i stand til at tage vare
på sig selv, og som derfor har behov for overvågning,
fordi de f.eks. lider af epilepsi eller andre former for anfald med
behov for hjælp.
Før dommen har kommunerne fulgt den
praksis, at overvågning blev indregnet i den samlede
bevilling. Flere famili?er har måttet kaste
håndklædet i ringen, fordi de har stået i en
uholdbar situation, hvor de f.eks. har været tvunget til at
sende de unge mennesker i et botilbud. Derudover er der også
hele problematikken om als-patienter, hvor der er behov for
fleksible hjælpepakker.
Efter den tidligere nævnte
forespørgselsdebat, som DF indkaldte til, stod alle
Folketingets partier bag følgende forslag til vedtagelse (V
nr. 10): »Folketinget opfordrer regeringen til hurtigst
muligt at finde en løsning på
overvågningsproblematikken i relation til svært
handicappede, der ikke kan være arbejdsledere, men som
ønsker at bo hjemme, herunder bl.a. i forhold til overgangen
fra barn til voksenliv. Overvågning er helt afgørende,
fordi personen akut kan have behov for hjælp på grund
af f.eks. fejlsynkning eller et epileptisk anfald.
Overvågningen kan være et alternativ til anbringelse
på et botilbud eller plejehjem. En landsretsdom fra 2015 slog
imidlertid fast, at der ikke er hjemmel i serviceloven til, at
kommunerne kan bevilge hjælp til overvågning. I praksis
betyder det, at de pårørende er tvunget til at
overvåge personen døgnet rundt eller søge om
anbringelse på en døgninstitution væk fra
familien og alt det, personen kender og er tryg ved. Situationen er
ikke holdbar for de berørte familier.«
Et enigt Folketing stemte det forslag til
vedtagelse igennem. Dette lovforslag lever ikke op til det
fælles forslag til vedtagelse, selv om det er et lille skridt
i den rigtige retning. Det er dog ikke tilstrækkeligt efter
DF's mening. DF forventer, at regeringen lever op til forslaget til
vedtagelse. Trods dette støtter DF forslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er glade for, at vi med finanslovsaftalen for 2020 fik
taget hul på de problemer, der opstod med Vestre Landsrets
afgørelse i 2015, så det ikke længere var muligt
for kommunerne at tilbyde overvågning i hjemmet til unge med
alvorlige fysiske handicap efter det fyldte 18. år.
Med vedtagelsen af dette lovforslag vil det
igen være muligt at tilbyde overvågning om natten
foreløbig frem til det fyldte 23. år.
I SF havde vi også gerne set en
lovændring uden aldersgrænse og uden begrænsning
til hjælp om natten, eller at der i det mindste var bedre
mulighed for dispensation. Hvis det vurderes bedst for en ung
mand/kvinde på 24-25 år at blive boende hjemme,
bør der være mulighed for det - ligesom en ældre
mand eller kvinde med f.eks. als også bør have
mulighed for overvågning i hjemmet om natten.
SF håber derfor, at der på et
senere tidspunkt kan skaffes et flertal for en ordning, der kan
tilgodese behovene hos flere borgere, og vi kan komme væk fra
et system, hvor mennesker med handicap ikke presses ud i en
anbringelse på grund af rigide aldersgrænser. SF vil
derfor stemme for social- og indenrigsministerens
ændringsforslag, der vil føre til en mindre
opblødning, således at forhåbentlig lidt flere
borgere kan få tilbud om overvågning i yderligere 2
år. Vi er dog fortsat bekymrede for kriteriet om, at en
læge skal vurdere den unges sygdom som værende
livstruende og med en maksimumperiode på 2 år. Disse
krav kan betyde, at langt færre unge vil få muligheden
for at få overvågning, selv om det kunne øge
deres livskvalitet. Det er derfor godt, at partierne bag aftalen om
overvågning er enige om, at ordningen skal evalueres om 1-2
år. Det vil samtidig give mulighed for at se, om det i
første omgang er muligt inden for rammerne af de 60 mio. kr.
at udvide ordningen, således at man kan sætte
aldersgrænsen op og indføre en mere brugbar
dispensationspraksis. SF støtter lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
udtrykker tilfredshed med, at der med lovforslaget igen skabes
mulighed for at tilbyde støtte til overvågning til en
del af de voksne borgere, der modtager hjælp efter
servicelovens § 95, stk. 3, og har et overvågningsbehov.
Det er dog dybt beklageligt, at denne mulighed først
etableres mere end 5 år efter, at det ved en landsretsdom
blev fastslået, at der ikke i lovgivningen var hjemmel til at
tilbyde en sådan støtte. Et stort antal borgere
mistede derved den støtte til overvågning, de hidtil
havde modtaget.
EL finder det samtidig beklageligt, at der
med dette lovforslag kun etableres adgang til støtte til
overvågning til en begrænset del af de borgere, der har
behov for en sådan støtte. Lovbestemmelsen om
støtte til overvågning bør omfatte alle voksne
borgere i målgruppen uanset alder, ligesom støtten til
overvågning ikke bør være begrænset til
nattetimerne.
EL finder endvidere, at det i lovforslaget
foretagne skøn over omkostningerne er særdeles
tvivlsomt. Det på finansloven afsatte beløb til
støtte til overvågning burde således kunne
række til at lade langt flere borgere omfatte af den nye
lovbestemmelse.
På denne baggrund lægger EL
stor vægt på, at regeringen over for partierne bag den
politiske aftale om støtte til overvågning har givet
tilsagn om, at de økonomiske konsekvenser ved
gennemførelsen af lovforslaget skal følges tæt
med henblik på en eventuel regulering af loven efter 1-2
år.
EL støtter ændringsforslag nr.
1 fremsat af social- og indenrigsministeren, idet det
bemærkes, at EL havde ønsket en tidsmæssig
udvidelse af dispensationsadgangen.
EL er enig med hensigten i det af NB
fremsatte ændringsforslag nr. 2, men bemærker, at
forslaget ikke er finansieret. EL kan derfor ikke støtte
ændringsforslaget. Efter 5 års politisk debat om de
økonomiske konsekvenser af at indføre støtte
til overvågning fremstår konsekvenserne stadig uklare.
Med regeringens tilsagn om at afdække omkostningerne ved
støtten til overvågning er det EL's opfattelse, at
regeringen har forpligtet sig til at tilvejebringe den
nødvendige klarhed over, hvilken finansiering der skal til
for at indfri EL's ønske om at give støtte til
overvågning til voksne uden aldersbegrænsning og hele
døgnet.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget mener,
at familierne - ikke staten eller kommunen - skal afgøre, om
unge med svære funktionsnedsættelser, som har behov for
hjælp om natten, skal passes af deres familie i hjemmet eller
anbringes i et botilbud for at kunne blive passet om natten. At et
ungt medlem af familien fylder 24 år, bør på
ingen måde indebære, at familien føler sig
nødsaget til at sende den unge væk fra familien og
hjemmet.
NB er fuldstændig uenig i ministerens
holdning, som den er udtrykt bl.a. i artiklen »Svært
handicappede unge får ret til nattevagt«, bragt den 28.
maj 2020 i Frederiksborg Amts Avis, om, at de unge på et
tidspunkt skal flytte hjemmefra. På spørgsmålet
om, hvorfor svært handicappede over 24 år ikke kan
få støtte til at blive boende hjemme, hvis
forældrene ønsker det, udtaler social- og
indenrigsministeren bl.a.: »Men man skal jo ikke blive boende
hjemme altid.«
NB mener, at familierne selv skal
træffe valget. Det tilkommer familierne at afgøre,
hvad der er bedst for netop dem og deres, ikke staten eller
kommunen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 95, stk. 4, udgår i 2. pkt. »aktuelt«.
[Ændring af kravene for at
være omfattet af den 2-årige dispensationsadgang]
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal (DF):
2) Det
under nr. 2 foreslåede § 95, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed til personer fra 18 år,
som har behov herfor, og som modtager hjælp efter stk. 3, som
et kontant tilskud. Tilskuddet til ansættelse af
hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse
hermed skal udbetales til samme nærtstående, forening
eller private virksomhed, som får udbetalt tilskuddet efter
stk. 3.«
[Ophævelse af
aldersgrænsen m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets §
1, nr. 2, at der foreslås indsat et nyt stk. 4 i § 95 i
lov om social service om kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere. Efter det foreslåede § 95, stk. 4, 1.
pkt., skal kommunalbestyrelsen udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra
18 til og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager
hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant
tilskud.
Det fremgår af det foreslåede
§ 95, stk. 4, 2. pkt., at hvis den unge ved det fyldte 24.
år efter en lægelig vurdering lider af en aktuelt
livstruende sygdom, skal kommunalbestyrelsen fortsætte
udbetalingen af det kontante tilskud til ansættelse af
hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse
hermed, indtil den unge afgår ved døden, dog
højst i 2 år.
Ifølge bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2, forstås ved en aktuelt
livstruende sygdom en sygdom, hvor den unge efter en lægelig
vurdering forventes at afgå ved døden inden for de
næste 1-2 år. Der er ifølge bemærkningerne
tale om en snæver undtagelse, som vil indebære, at den
unges praktiserende læge eller en hospitalslæge, som
har den unge i behandling, skal vurdere, at den unge må
forventes at afgå ved døden inden for 1-2
år.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ordet aktuelt skal udgå af det foreslåede
§ 95, stk. 4, 2. pkt., i lov om social service. Derved vil det
ifølge ordlyden af bestemmelsen være en betingelse for
at være omfattet af den 2-årige dispensationsadgang, at
den unge ved det fyldte 24. år lider af en livstruende
sygdom. Ændringsforslaget vil indebære, at
kommunalbestyrelsen ved afgørelsen om dispensationsadgangen
skal indhente en udtalelse fra den unges praktiserende læge
eller den hospitalslæge, der har den unge i behandling, om,
hvorvidt den unge ved det fyldte 24. år lider af en
livstruende sygdom. Der vil derimod ikke skulle foretages en
vurdering af den unges resterende levetid. Det afgørende er
dermed, om sygdommen, som den unge lider af ved det fyldte 24.
år, er livstruende.
Ændringsforslaget har baggrund i
høringssvaret fra Lægeforeningen i forbindelse med
høringen over lovforslaget. Af Lægeforeningens
høringssvar fremgår det således, at en
læge sjældent vil kunne forudsige et
dødstidspunkt længere ude i fremtiden, ligesom det i
mange tilfælde vil være vanskeligt at udtale sig om en
prognose længere ude i fremtiden.
Ændringsforslaget vil således
medføre en ændring af kravene for at være
omfattet af den 2-årige dispensationsadgang.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets §
1, nr. 2, at der foreslås indsat et nyt stk. 4 i § 95 i
lov om social service om kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere. Efter det foreslåede § 95, stk. 4, 1.
pkt., skal kommunalbestyrelsen udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra
18 til og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager
hjælp efter § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Det fremgår af det foreslåede
§ 95, stk. 4, 2. pkt., at hvis den unge ved det fyldte 24.
år efter en lægelig vurdering lider af en aktuelt
livstruende sygdom, skal kommunalbestyrelsen fortsætte
udbetalingen af det kontante tilskud til ansættelse af
hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse
hermed, indtil den unge afgår ved døden, dog
højst i 2 år.
Det fremgår af det foreslåede
§ 95, stk. 4, 3. pkt., at tilskuddet til ansættelse af
hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse
hermed skal udbetales til samme nærtstående, forening
eller private virksomhed, som får udbetalt tilskuddet efter
§ 95, stk. 3.
Endelig fremgår det af det
foreslåede § 95, stk. 4, 4. pkt., at den unges
forældre ikke må ansættes til at udføre
overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at det foreslåede § 95, stk. 4, nyaffattes.
Med det foreslåede nye § 95,
stk. 4, 1. pkt., vil kommunalbestyrelsen skulle udbetale et kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed til
personer fra 18 år, som har behov herfor, og som modtager
hjælp efter § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Endvidere foreslås det med det nye
§ 95, stk. 4, 2. pkt., at tilskuddet til ansættelse af
hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse
hermed skal udbetales til samme nærtstående, forening
eller private virksomhed, som får udbetalt tilskuddet efter
stk. 3.
Ændringsforslaget vil indebære,
at aldersgrænsen på 23 år og den
tidsmæssige afgrænsning til nattetimerne i det med
lovforslaget foreslåede § 95, stk. 4, 1. pkt., fjernes,
således at overvågning og støtte i forbindelse
hermed kan ydes til alle personer fra 18 år inden for
målgruppen for lovforslaget uanset alder og tidspunkt
på døgnet.
Ændringsforslaget vil endvidere
indebære, at den foreslåede 2-årige
dispensationsadgang i det med lovforslaget foreslåede §
95, stk. 4, 2. pkt., bliver overflødigt, idet udbetalingen
af tilskuddet til ansættelse af hjælpere til
overvågning og støtte i forbindelse hermed som
konsekvens af ændringsforslaget vil fortsætte, indtil
personen med overvågningsbehov afgår ved døden
eller betingelserne for at yde overvågning og støtte i
forbindelse hermed ikke længere er opfyldt.
Ændringsforslaget vil derudover
indebære, at det med lovforslaget foreslåede § 95,
stk. 4, 4. pkt., om, at den unges forældre ikke må
ansættes som hjælpere til at udføre
overvågningen og støtten i forbindelse hermed, bliver
overflødigt, da den med ændringsforslaget
foreslåede ordning ikke er undergivet alders- eller
tidsmæssige begrænsninger. Formålet med det med
lovforslaget foreslåede § 95, stk. 4, 4. pkt., om at
sikre den unges forældre hvile om natten vil dermed ikke
være relevant.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. maj 2020
og var til 1. behandling den 28. maj 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 15. maj 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 251. Den 22. maj 2020 sendte
social- og indenrigsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget. Den 25. maj 2020 sendte social-
og indenrigsministeren yderligere et høringssvar og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovsforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent
samråd med udvalget den 18. juni 2020.
Social- og indenrigsministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der dannede
grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse. 10 spørgsmål er besvaret, mens
de resterende spørgsmål forventes besvaret inden 2.
behandling.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine
Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Preben Bang Henriksen
(V) Karina Adsbøl (DF) nfmd. Liselott Blixt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF)
Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |