L 193 Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn.

(Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud).

Af: Social- og indenrigsminister Astrid Krag (S)
Udvalg: Social- og Indenrigsudvalget
Samling: 2019-20
Status: Stadfæstet

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 28-05-2020
Høringsnotat og -svar
Høringsfristen er den 22. maj. Materialet er endnu ikke modtaget.
Link til høringen på hoeringsportalen.dk
Tidligere debatter
2016-17 - L 150 (oversigt): Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig forebyggende indsats efter lov om social service, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter lov om social service m.v.).
Se evt. spørgsmål/svar til dette lovforslag

2019-20 - F 1 (oversigt): Om hjælp til overvågning af et familiemedlem med indgribende handicap.
Se eventuelt baggrundsmaterialet

2018-19 (1. samling) - F 41 (oversigt): Om overvågningsproblematikken for personer med indgribende handicap.

2018-19 (1. samling) - S 769: Om den manglende mulighed for tilskud til overvågning.

2018-19 (1. samling) - SOU, Alm. del - Spørgsmål 400: Spm. om en løsning på problematikken omkring kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95 og overvågning, til børne- og socialministeren

2018-19 (1. samling) - SOU, Alm. del - Spørgsmål 21: MFU spm. om, hvordan der efter ministerens bedste skøn kan gives et nogenlunde dækkende billede af omkostningerne ved at indføre en 'kan' bestemmelse, der giver kommunerne mulighed for at tilbyde borgere, der i forvejen har en ordning efter § 95, stk. 3, timer til overvågning, som en del af den samlede hjælp, til børne- og socialministeren

2018-19 (1. samling) - SOU, Alm. del - Spørgsmål 22: MFU spm. om, hvordan der efter ministerens bedste skøn kan gives et nogenlunde dækkende billede af omkostningerne ved at indføre en 'kan' bestemmelse, der giver kommunerne mulighed for at tilbyde alle borgere, der har en funktionsnedsættelse, så de falder ind under personkredsen for en ordning efter § 95, stk. 3, hjælp til overvågning, til børne- og socialministeren

2017-18 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 518: Spm. om, hvordan ministeren mener, at hun med denne afvisning af at indføre overvågning til § 95 forholder sig til intentionerne i den danske handicappolitik eller i handicapkonventionen, til børne- og socialministeren

2017-18 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 516: Spm. om, hvorfor udgiften til overvågning for borgere på § 95 er så stor en belastning i forhold til, at der åbenbart ikke er problemer med udgiften til § 96, til børne- og socialministeren

2017-18 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 511: Spm. om kommuner, der tidligere ydede overvågning som en del af hjælpen efter servicelovens § 95, blev kompenseret for denne udgift før landsretsdommen fra maj 2015, til børne- og socialministeren

2016-17 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 50: MFU spm. om at oversende de beregninger, som ministeren har fremlagt vedrørende beregninger af merudgifter ved indførelse af minimumsrettigheder til ledsagelse i forbindelse med forhandlingerne om en reform af serviceloven, til social- og indenrigsministeren

2016-17 - S 854: Om drøftelser med KL om BPA-ordningens § 95, stk. 3.

2016-17 - S 592: Om at ordet overvågning tilføjes BPA-ordningens § 95 stk. 3.



Nævnt i forslaget
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om: Finansloven for 2020 (2. december 2019)
I: Aftaler om finansloven 2020
Finansministeriet, 2019
Om initiativet "Overvågning om natten i eget hjem til unge med svære handicap" på side 19
Relevante love og regler
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1218 København K
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.