Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 4. juni 2020
Forslag
til
Lov om Seniorpensionsenheden
Kapitel 1
Oprettelse af
Seniorpensionsenheden
§ 1.
Med denne lov oprettes Seniorpensionsenheden som en selvejende
institution.
Stk. 2.
Seniorpensionsenhedens hjemsted er Hillerød Kommune.
Stk. 3.
Omkostningerne til etableringen af Seniorpensi?onsheden finansieres
af staten.
Kapitel 2
Seniorpensionsenhedens opgaver
§ 2.
Seniorpensionsenheden varetager de opgaver, som tillægges
Seniorpensionsenheden i henhold til denne lov og lov om social
pension eller i regler udstedt i medfør heraf.
Kapitel 3
Vejledning m.v.
§ 3.
Seniorpensionsenheden henviser borgere til kommunen, hvis borgeren
skønnes at have behov for helhedsorienteret vejledning, jf.
§ 5 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, eller for personlig bistand, jf. denne lovs
§ 4. Seniorpensionsenheden skal efter en konkret vurdering
formidle den indledende kontakt til kommunen, hvis
Seniorpensionsenheden skønner, at borgeren har brug for
bistand, jf. denne lovs § 4, stk. 2.
§ 4.
Kommunen skal i fornødent omfang yde bistand til
fremmødte borgere, der vurderes ikke at kunne benytte sig af
de digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger, som
Seniorpensionsenheden stiller til rådighed.
Stk. 2. Kommunen
skal på foranledning af borgere, som vurderes at have
særlige behov, og som ønsker at søge om
seniorpension, i fornødent omfang yde bistand med
følgende:
1) Give
hjælp til at udfylde og indgive ansøgning til
Seniorpensionsenheden.
2) Sørge
for at borgeren kan medvirke ved behandlingen af sin sag hos
Seniorpensionsenheden.
3) Varetage
kontakten til Seniorpensionsenheden på borgerens vegne.
Kapitel 4
Digital kommunikation
§ 5.
Beskæftigelsesministeren kan på Seniorpensionsenhedens
sagsområde fastsætte regler om, at kommunikation mellem
Seniorpensionsenheden og andre myndigheder og mellem
Seniorpensionsenheden og borgere skal ske i elektronisk form
(digital kommunikation). Ministeren kan herunder fravige formkrav i
lovgivningen, der er til hinder for digital kommunikation.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan på Seniorpensionsenhedens
sagsområde fastsætte regler om, at visse borgere helt
eller delvis skal være undtaget fra kravet om digital
kommunikation.
§ 6.
Afgørelse om, hvorvidt borgeren skal undtages fra
obligatorisk digital selvbetjening efter regler fastsat i
medfør af § 5, stk. 2, træffes af
kommunalbestyrelsen. Kommunen skal give Seniorpensionsenheden
besked, hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse
efter 1. pkt.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan
påklages til Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Hvis en borger klager over en afgørelse efter
stk. 1, 1. pkt., skal Seniorpensionsenheden behandle
ansøgningen eller meddelelsen m.v., selv om den ikke er
indgivet digitalt. Kommunen skal give Seniorpensionsenheden besked,
hvis en borger klager over kommunalbestyrelsens afgørelser
efter stk. 1, 1. pkt.
Stk. 3.
Seniorpensionsenheden skal give Udbetaling Danmark besked, hvis en
afgørelse efter stk. 1 eller en klage efter stk. 2 kan
få betydning for meddelelser vedrørende udbetaling af
en tilkendt seniorpension.
Stk. 4.
Seniorpensionsenheden kan undlade at afvise en ansøgning
eller meddelelse m.v., der ikke er indgivet ved digital
selvbetjening, og som ikke er undtaget herfra efter regler fastsat
i medfør af § 5, stk. 2, hvis der ud fra en samlet
økonomisk vurdering er klare fordele ved at modtage
ansøgningen eller meddelelsen m.v. på anden måde
end digitalt. Seniorpensionsenheden kan endvidere undlade at afvise
en meddelelse, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis
det efter sagens karakter er hensigtsmæssigt at modtage
meddelelsen på anden måde end digitalt.
Stk. 5.
Seniorpensionsenheden kan undlade at afvise en ansøgning
eller meddelelse m.v., der ikke er indgivet ved digital
selvbetjening, og som ikke er undtaget herfra efter regler fastsat
i medfør af § 5, stk. 2, hvis Seniorpensionsenheden
vurderer, at der foreligger særlige forhold, der gør,
at borgeren ikke må forventes at kunne anvende digital
selvbetjening.
Stk. 6. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for modtageren.
Kapitel 5
Seniorpensionsenhedens ledelse og
administration
§ 7.
Seniorpensionsenheden ledes af en bestyrelse, hvor medlemmerne er
de til enhver tid værende medlemmer af bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Stk. 2.
Seniorpensionsenhedens opgaver varetages med administrativ og
teknisk bistand fra Arbejdsmarkedets Tillægspension på
omkostningsdækket basis. Der indgås en
administrationsaftale mellem bestyrelsen for Seniorpensionsenheden
og Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden fastsætter
serviceniveau, kvalitet, svarfrister m.v. for den administrative og
tekniske bistand, der leveres af Arbejdsmarkedets
Tillægspension efter stk. 2.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden har ansvaret for, at
Seniorpensionsenheden administreres hensigtsmæssigt og
forsvarligt i henhold til denne lov og anden lovgivning, som har
betydning for Seniorpensionsenhedens opgaver, og under
behørig hensyntagen til borgerens retssikkerhed. Bestyrelsen
skal sikre, at kapitalberedskabet til enhver tid er forsvarligt,
herunder at der er tilstrækkelig likviditet til at opfylde
Seniorpensionsenhedens forpligtelser, efterhånden som de
forfalder.
Stk. 5.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden fastsætter ved en
forretningsorden nærmere bestemmelser om udførelsen af
sit virke. Bestyrelsen kan i sin forretningsorden fastsætte
bestemmelser om tegningsregler, ligesom bestyrelsen kan meddele
prokura.
Stk. 6. I
tilfælde af fejl under udførelsen af administrationen
af seniorpensionsordningen bærer Seniorpensionsenheden
ethvert økonomisk ansvar forbundet hermed. Arbejdsmarkedets
Tillægspension har pligt til at begrænse det
økonomiske tab og berigtige fejlen. Arbejdsmarkedets
Tillægspension skal hurtigst muligt underrette bestyrelsen
for Seniorpensionsenheden om væsentlige fejl, konsekvenserne
heraf og om de foranstaltninger, der er truffet i anledning af de
konstaterede fejl.
§ 8.
Som en del af Seniorpensionsenhedens virksomhed oprettes et
praksiskoordineringsudvalg, som har til formål at bidrage til
ensartethed i Seniorpensionsenhedens sagsbehandling.
Praksiskoordineringsudvalget udarbejder retningslinjer og
vejledende udtalelser og yder rådgivning til Arbejdsmarkedets
Tillægspensions administration i principielle sager om
tilkendelse af seniorpension.
Stk. 2.
Praksiskoordineringsudvalget afgiver indstilling til bestyrelsen
til brug for bestyrelsens fastsættelse af servicemål,
kvalitet og svarfrister m.v., jf. § 7, stk. 3.
Stk. 3.
Praksiskoordineringsudvalget består af 1 formand og 4
medlemmer, som udpeges af bestyrelsen for Seniorpensionsenheden.
Formanden for praksiskoordineringsudvalget udpeges efter
fælles indstilling fra KL, Advokatsamfundet, Danske Regioner,
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation. 2 af de øvrige medlemmer indstilles af
KL, 1 medlem indstilles af Advokatsamfundet, og 1 medlem indstilles
af Danske Regioner.
Kapitel 6
Tilsyn m.v.
§ 9.
Beskæftigelsesministeren fører tilsyn med, at
bestyrelsen for Seniorpensionsenheden udfører sit hverv i
overensstemmelse med lovgivningen.
Stk. 2.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden afgiver årligt en
beretning om Seniorpensionsenhedens virksomhed til
beskæftigelsesministeren. Beretningen skal indeholde en
redegørelse om de væsentligste beslutninger, som
bestyrelsen har truffet, og oplysninger, som bestyrelsen vurderer
er nødvendige, for at beskæftigelsesministeren kan
varetage sin tilsynsforpligtelse på et tilstrækkeligt
og betryggende grundlag. Beretningen følger
kalenderåret. Beretningen indsendes senest samtidig med
årsrapporten m.v., jf. § 11, stk. 3.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden er efter anmodning fra
beskæftigelsesministeren forpligtet til at udarbejde
særlige redegørelser og udlevere materiale, som
beskæftigelsesministeren i øvrigt anser for
nødvendigt for varetagelsen af tilsynsopgaven.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte en frist for
tilvejebringelse og meddelelse af oplysninger og udlevering af
dokumenter.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden skal af egen drift
løbende orientere beskæftigelsesministeren om alle
forhold af særlig væsentlig karakter, som bestyrelsen
vurderer har betydning for beskæftigelsesministerens tilsyn,
jf. stk. 1.
§
10. Ankestyrelsen skal én gang årligt udarbejde
en redegørelse til beskæftigelsesministeren om
sagsbehandlingen i Seniorpensionsenheden på baggrund af de
sager, der indbringes for Ankestyrelsen. Redegørelsen skal
indeholde statistik, der kan belyse kvaliteten af de indbragte
sager, og beskrive tendenser i sagsbehandlingen.
Stk. 2.
Redegørelsen følger kalenderåret og indsendes
til beskæftigelsesministeren senest 6 måneder efter
årets afslutning. Redegørelsen skal forelægges
for bestyrelsen for Seniorpensionsenheden, der skal have lejlighed
til at afgive sine bemærkninger til redegørelsen,
inden Ankestyrelsen sender redegørelsen og bestyrelsens
bemærkninger til beskæftigelsesministeren.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan uanset stk. 1 og 2 beslutte, at
redegørelsen som nævnt i stk. 1 udarbejdes hvert andet
eller tredje år, således at redegørelsen
dækker 2 eller 3 år.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan anmode Ankestyrelsen om at
foretage generelle undersøgelser og gennemgang af praksis om
tilkendelse af seniorpension. De faglige og ressourcemæssige
rammer for den enkelte undersøgelse fastlægges ved
aftale mellem Beskæftigelsesministeriet og Ankestyrelsen.
Stk. 5.
Ankestyrelsen kan fra Seniorpensionsenheden indhente sager og
øvrige oplysninger, der er nødvendige, for at
Ankestyrelsen kan foretage undersøgelser, som
beskæftigelsesministeren rekvirerer i medfør af stk.
4. Oplysninger om afgørelser kan indhentes i såvel
skriftlig som elektronisk form.
Kapitel 7
Regnskab og revision
§
11. For hvert regnskabsår udarbejder bestyrelsen for
Seniorpensionsenheden en årsrapport for
Seniorpensionsenhedens virksomhed, der som minimum består af
en ledelsesberetning, en ledelsespåtegning og et
årsregnskab bestående af balance,
resultatopgørelse og noter, herunder en redegørelse
for anvendt regnskabspraksis. Regnskabsåret følger
kalenderåret.
Stk. 2.
Årsrapporten for Seniorpensionsenheden skal revideres af en
statsautoriseret revisor. Revisionen skal udføres i
overensstemmelse med god offentlig revisionsskik og regler fastsat
i medfør af § 13. Revisionen omfatter ikke
ledelsesberetningen og eventuelle supplerende beretninger, som
indgår i årsrapporten. Revisoren skal dog afgive en
udtalelse om, hvorvidt oplysningerne i ledelsesberetningen og
eventuelle supplerende beretninger er i overensstemmelse med
årsregnskabet.
Stk. 3.
Årsrapporten og revisionsprotokollen vedrørende
årsrapporten fra revisionen, herunder protokollen fra en
eventuel intern revision, jf. § 12, stk. 3, sendes til
beskæftigelsesministeren snarest muligt efter bestyrelsens
godkendelse af årsrapporten, dog senest 6 måneder efter
regnskabsårets udløb.
Stk. 4.
Årsrapporten offentliggøres.
§
12. Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden udnævner en
revisor for Seniorpensionsenhedens virksomhed.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan i særlige tilfælde
udpege en yderligere revisor. Denne revisor fungerer på samme
vilkår og efter samme regler som den revisor, der er
udnævnt af bestyrelsen for Seniorpensionsenheden.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden kan bestemme, at der skal
oprettes en intern revision, der ledes af en revisionschef.
Stk. 4. Ved
revisorskifte skal både bestyrelsen for Seniorpensionsenheden
og den afgående revisor orientere
beskæftigelsesministeren om årsagen til skiftet.
Stk. 5. Efter
revision af årsregnskabet forsyner revisionen det med en
påtegning om, at det er revideret.
Stk. 6.
Revisorerne har altid ret til at deltage i bestyrelsesmøder
under behandling af sager, der har betydning for revisionen eller
aflæggelse af årsrapporten.
Stk. 7.
Revisorerne har pligt til at deltage i bestyrelsens behandling af
de sager, der har betydning for revisionen eller aflæggelse
af årsrapporten, hvis det ønskes af blot ét
bestyrelsesmedlem.
§
13. Beskæftigelsesministeren fastsætter
nærmere regler for budgetter, regnskaber og revision i
Seniorpensionsenheden.
Kapitel 8
Administrationsbidrag
§
14. Kommunerne skal ved indbetaling af
administrati?onsbidrag til Seniorpensionsenheden dække
udgifterne til varetagelse af Seniorpensionsenhedens opgaver.
Stk. 2.
Seniorpensionsenheden fastsætter størrelsen af
bidragene. Bidragene skal dække samtlige udgifter til
administration, sagsbehandling, ledelse m.v. og øvrige
omkostninger, som Seniorpensionsenheden forventer at afholde til
varetagelse af Seniorpensionsenhedens opgaver og drift inden for et
regnskabsår.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden kan opkræve
ekstraordinære bidrag fra kommunerne, hvis
administrationsbidraget ikke er tilstrækkeligt til at
dække Arbejdsmarkedets Tillægspensions udgifter til
administrationen af Seniorpensionsenheden.
Stk. 4.
Kommunerne hæfter for de til enhver tid forfaldne
tilgodehavender, som Arbejdsmarkedets Tillægspension
måtte have for varetagelsen af Seniorpensionsenhedens
opgaver.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan efter indstilling fra
bestyrelsen for Seniorpensionsenheden fastsætte nærmere
regler om fordelingen af bidrag efter stk. 1 og 3 mellem
kommunerne.
§
15. Hvert år senest den 1. august meddeler
Seniorpensi?onsenheden et skøn over størrelsen af det
kommende kalenderårs administrationsbidrag efter § 14,
stk. 1, til hver enkelt kommunalbestyrelse.
Stk. 2.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden skal samtidig med
godkendelse af Seniorpensionsenhedens budget for det kommende
års drift fastsætte størrelsen af de endelige
samlede bidrag og det endelige bidrag for den enkelte kommune efter
§ 14, stk. 1. Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden meddeler
snarest muligt herefter størrelsen af den enkelte kommunes
bidrag efter § 14, stk. 1.
§
16. Administrationsbidrag efter § 14, stk. 1,
indbetales til Seniorpensionsenheden månedsvist bagud og
udgør 1/12 af det årlige bidrag.
Stk. 2. Ved
forsinket betaling af bidrag efter § 14, stk. 1 og 3,
pålægges renter og rykkergebyr efter renteloven.
Stk. 3.
Seniorpensionsenheden har udpantningsret for bidrag, renter og
gebyrer efter § 14, stk. 1 og 3, og § 16, stk. 2.
Kapitel 9
Moms
§
17. Social- og Indenrigsministeriet refunderer
Seniorpensionsenhedens udgifter til betaling af købsmoms,
som ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af
afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget købsmoms), og som
afholdes ved køb af varer og tjenesteydelser i forbindelse
med Seniorpensionsenhedens løbende drift.
Ikkefradragsberettiget købsmoms, der afholdes ved køb
af varer og tjenesteydelser i forbindelse med etableringen af
Seniorpensionsenheden, jf. § 1, stk. 3, refunderes fra
Finansministeriets momsreserve.
Stk. 2.
Momskompensationen fastsættes på grundlag af afholdte
udgifter til købsmoms, som kan henføres til
Seniorpensionsenheden. På baggrund af en opgørelse fra
Arbejdsmarkedets Tillægspension udarbejder
Seniorpensionsenheden et særskilt momsregnskab for
henholdsvis løbende drift og etablering af
Seniorpensionsenheden. Momsregnskabet revideres af
Seniorpensionsenhedens revisor, der godkender den samlede
årlige opgørelse over købsmomsudgifter og
påser, at udgifterne, hvortil der er afholdt moms, alene er
afholdt efter stk. 1.
Kapitel 10
Obligatorisk anvendelse af systemer
ved økonomiske transaktioner
§
18. Seniorpensionsenheden skal anvende Statens
Koncernbetalinger (SKB) og Offentligt Betalingssystem (OBS) eller
de til enhver tid gældende tilsvarende systemer til
økonomiske transaktioner mellem staten og kommunerne.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§
19. Loven træder i kraft den 15. juni 2020, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§§ 3 og 4 træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 3. §
21 finder anvendelse fra den 1. januar 2020.
Stk. 4. Der kan
refunderes ikkefradragsberettiget købsmoms, jf. § 17,
stk. 1, 2. pkt., for udgifter, der er afholdt af Arbejdsmarkedets
Tillægspension til etablering af Seniorpensionsenheden forud
for lovens ikrafttræden.
Stk. 5. Den
årlige beretning, jf. § 9, stk. 2, og
Seniorpensi?onsenhedens årsrapport, jf. § 11, som
vedrører år 2021, omfatter også år
2020.
Stk. 6.
Seniorpensionsenheden udmelder et skøn over
administrationsbidrag og de endelige administrationsbidrag for
2021, jf. § 15, hurtigst muligt.
Ændringer i anden lovgivning
§ 20. I
selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1164 af 6.
september 2016, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1683
af 26. december 2017, § 1 i lov nr. 1130 af 11. september
2018, § 126 i lov nr. 1703 af 27. december 2018 og § 8 i
lov nr. 84 af 30. januar 2019 og senest ved § 4 i lov nr. 1577
af 27. december 2019, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
nr. 22:
»22)
Seniorpensionsenheden, jf. lov om Seniorpensionsenheden.«
2. I
§ 5 D, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »1-18 og 21« til: »1-18, 21 og
22«.
§ 21. I
lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 23.
september 2019, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1420
af 17. december 2019 og § 1 i lov nr. 1559 af 27. december
2019 og senest ved § 10 i lov nr. 1583 af 27. december 2019,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 23 ændres
»Førtidspension« til:
»Førtidspension og seniorpension«.
Territorial gyldighed
§
22. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.