Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 27. maj 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2. Beskæftigelsesministeren
har stillet ændringsforslag nr. 3-5.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, KF, LA og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af ministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af EL
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod de af EL stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod de af EL stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
For Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale
Venstres, Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer
af udvalget er det afgørende at sikre, at man skal have
mulighed for at trække sig fra arbejdsmarkedet, hvis man er
nedslidt og ikke kan arbejde. Derfor indgik Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance i 2019 en aftale om en ny seniorpension, der sikrer en ret
til, at alle nedslidte seniorer - uanset branche - kan trække
sig tilbage fra arbejdsmarkedet før folkepensionsalderen.
Partierne noterer, at den socialdemokratiske regering siden hen har
tilsluttet sig aftalen om en ny seniorpension.
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Konservative Folkeparti og Liberal Alliance er tilfredse
med, at vi nu får den administrative ramme på plads for
fremtidens seniorpension. For partierne har det været
afgørende, at den enhed, der behandler seniorpension, bliver
en selvstændig myndighed. For tilkendelsen af seniorpension
må ikke afhænge af ansøgerens postnummer. Med en
selvstændig enhed for tildeling af seniorpension sikrer vi
lige vilkår for dem, der søger om seniorpension.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at der er behov for forbedringer af lovforslaget.
I bemærkningerne til lovforslaget
står der i punkt 5: »Som det er tilfældet ved
andre ATP-administrerede ordninger, vil Seniorpensionsenheden ikke
blive indrettet med henblik på, at borgeren kan mødes
med den person i Seniorpensionsenheden, der træffer
afgørelse i sagen, inden sagen afgøres.«
Borgeren henvises i stedet til at henvende sig i kommunen, som ikke
har indflydelse på afgørelsen, for at få
vejledning. Det finder EL er meget betænkeligt, da det
svækker borgerens retssikkerhed og er fremmedgørende
for borgeren. Det burde være en indlysende rettighed, at en
borger kan komme i personlig kontakt med den person, der behandler
og træffer afgørelse om ansøgningen om
seniorpension, da det er en afgørelse, der har
afgørende betydning for borgerens fremtidige
tilværelse. Det er også en klar forringelse i forhold
til den nugældende bestemmelse i lov om social pension, hvor
en person i henhold til § 26 c, stk. 3, skal have tilbud om,
inden der træffes afgørelse om seniorpension, at
udtale sig i et møde med den eller de personer, der skal
træffe afgørelsen.
Ansøgningen om seniorpension og
kommunikation mellem ansøgeren og Seniorpensionsenheden skal
som hovedregel ske digitalt, men man kan blive undtaget fra kravet
om digital kommunikation. Vi mener, digital kommunikation skal
være frivilligt for den enkelte borger og ikke et krav.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden skal
være identisk med bestyrelsen for ATP. EL vurderer, at der
her må være et habilitetsproblem. I andre
sammenhænge ville et bestyrelsesmedlem, der samtidig sidder i
en anden bestyrelse, og hvor de to bestyrelser i nogle
sammenhænge kan have modsatrettede interesser, være
inhabil.
EL støtter, at det skal være
en central enhed, der tilkender seniorpension, og håber
på forbedring af lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL):
1)
Efter § 2 indsættes i kapitel
2 som ny paragraf:
Ȥ 01.
Seniorpensionsenheden skal stille en fast sagsbehandler til
rådighed for borgere, som søger om seniorpensi?on
efter lov om social pension.
Stk. 2. Borgeren
skal kunne komme i skriftlig, telefonisk og personlig kontakt med
sagsbehandleren, jf. stk. 1.«
[Seniorpensionsenheden forpligtes
til at stille en fast sagsbehandler til rådighed for
ansøgere til seniorpension]
Til § 19
2) I
§ 19, stk. 2, indsættes
efter »Lovens §§«: henvisningen:
»01,«.
[Ikrafttrædelse for ny
paragraf 01]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
3)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 02 finder anvendelse fra den 1. januar 2020.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
[Virkningstidspunkt for ny
paragraf, der korrigerer en lovteknisk fejl i tidligere
lovforslag]
Til § 20
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5 D, stk. 1, 1. pkt., ændres »1-18 og 21«
til: »1-18, 21 og 22«.«
[Seniorpensionsenheden omfattes af
de særlige regler ved overgang fra skattefritagelse til
skattepligt]
Ny paragraf
5)
Efter § 20 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02. I lov om social
pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 23. september
2019, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1420 af 17.
december 2019 og § 1 i lov nr. 1559 af 27. december 2019 og
senest ved § 10 i lov nr. 1583 af 27. december 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 23 ændres
»Førtidspension« til:
»Førtidspension og seniorpension«.«
[Korrektion af en lovteknisk fejl i
tidligere lovforslag]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det er vigtigt for borgernes retssikkerhed,
at en ansøger til seniorpension kan komme i personlig
kontakt med den person, der behandler og afgør
ansøgningen. En tilkendelse af eller afslag på
seniorpension er afgørende for borgerens tilværelse.
Derfor har det stor betydning, at der oprettes en tæt og
tillidsfuld kontakt mellem ansøgeren til seniorpensi?on og
sagsbehandleren, der behandler og afgør
ansøgningen.
Til nr. 3
Det foreslås med indsættelse af
ny paragraf § 02 under ændringer i anden lovgivning, at
§ 23 i lov om social pension ændres. Med ændringen
af § 23 korrigeres bestemmelsens indhold for en lovteknisk
fejl, der skete i forbindelse med indførelse af
seniorpension den 1. januar 2020. Det foreslås, at
korrektionen får virkning fra den 1. januar 2020, hvilket er
i overensstemmelse med lovgivers hensigt.
Det bemærkes, at reglerne siden den
1. januar 2020 er blevet administreret efter de oprindelige
intentioner med lovforslaget, som om den lovtekniske fejl ikke var
sket.
For beskrivelse af korrektionens indhold
henvises til bemærkningerne til nr. 5.
Til nr. 4
Selskabsskattelovens § 5 D indeholder
bestemmelser om den skattemæssige behandling ved en eventuel
overgang fra skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3,
stk. 1, nr. 1-18 og 21, til skattepligt efter selskabsskattelovens
§ 1.
Det foreslås at ændre
bestemmelsen, så den også omfatter
Seniorpensionsenheden, der foreslås fritaget for beskatning
efter den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens
§ 3, stk. 1, nr. 22, jf. lovforslagets § 20, nr. 1. Hvis
reglerne for Seniorpensionsenheden på et senere tidspunkt
måtte blive ændret, så Seniorpensionsenheden
bliver skattepligtig, vil det som udgangspunkt være
handelsværdien på tidspunktet for overgangen til
skattepligt, der skal anvendes som indgangsværdi i forhold
til bl.a. afskrivninger og ved en senere opgørelse af
fortjeneste og tab efter de forskellige avancebeskatningslove. Det
fremgår af lovforslagets § 19, stk. 1, at loven
træder i kraft den 15. juni 2020. Heraf følger, at
lovens § 20, nr. 01, har virkning fra den 15. juni 2020.
Til nr. 5
Efter de gældende regler i lov om
social pension nedsættes førtidspension på grund
af indtægt efter § 32 a, jf. § 23 i lov om social
pension, som tidligere var § 21 a.
Den 1. januar 2020 blev seniorpension
indført ved lov nr. 1559 af 27. december 2019. Efter lovens
og forarbejdernes indhold skal reglerne, der gælder for bl.a.
beregning af førtidspension, gælde for både
førtidspension og seniorpension.
Det følger af L 67, forslag til lov
om ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(Indførelse af seniorpension), jf. Folketingstidende
2019-20, 1. samling, tillæg A, at retten til at modtage
seniorpension efter lov om social pension skal betinges af, at de
almindelige krav til indfødsret, bopæl og optjening,
som gælder for førtidspension, er opfyldt, og at
beregning og udbetaling af seniorpension samt indbetaling til
arbejdsmarkedets tillægspension, supplerende
arbejdsmarkedspension og obligatorisk pensi?onsordning reguleres
på samme måde som førtidspension, og at
Udbetaling Danmark skal varetage de samme opgaver som ved
førtidspension.
Det blev derfor foreslået, at §
21 a i lov om social pension blev ændret i overensstemmelse
hermed, således at seniorpension nedsættes på
grund af indtægter efter § 32 a, på samme
måde som førtidspension nedsættes.
Mellem 2. og 3. behandling af L 67, forslag
til lov om ændring af lov om social pension og forskellige
andre love (Indførelse af seniorpension), jf.
Folketingstidende 2019-20, 1. samling, tillæg A, blev L 18,
forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om
individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.), jf.
Folketingstidende 2019-2020, 1. samling, tillæg A,
stadfæstet, hvormed indholdet af § 21 a i lov om social
pension blev flyttet til den nye § 23 i lov om social pension.
Ved en lovteknisk fejl blev der ikke fremsat ændringsforslag
til L 67, og således blev ændringen i den udgåede
§ 21 a ikke videreført i den nye § 23 med §
21 a´s indhold.
Det bemærkes, at siden den 1. januar
2020 er indtægtsreguleringen af seniorpension sket som
oprindelig forudsat, idet der anvendes samme
systemunderstøttelse hos Udbetaling Danmark til beregning i
sager om seniorpension og førtidspension. Der er
således i praksis foretaget den indtægtsregulering, som
oprindelig var intentionen med lovforslaget.
Det foreslås i overensstemmelse med
lovgivers hensigt at foretage en lovteknisk korrektion,
således at indtægtsreguleringen i § 23 omfatter
både seniorpension og førtidspension med virkning fra
den 1. januar 2020. Ændringsforslaget betyder dermed, at den
lovtekniske fejl bliver rettet, så det kommer til at
fremgå af § 23 i lov om social pension, at både
førtidspension og seniorpension indtægtsreguleres
på grund af indtægter efter § 32 a.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april
2020 og var til 1. behandling den 7. maj 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 13. marts 2020 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 168. Den 29. april
2020 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |