Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 11. juni 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-4 og 6-11. Det Konservative
Folkpartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1. Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 5 og 12.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2-12 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV, SF og EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de under nr. 2-4
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 og 5-12.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF og NB) vil stemme for
ændringsforslaget om deling af lovforslaget. Såfremt
lovforslaget ikke bliver delt, indstiller mindretallet lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de under nr. 2-12 stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (KF) vil stemme for
ændringsforslaget om deling af lovforslaget. Såfremt
lovforslaget ikke bliver delt, indstiller mindretallet lovforslaget
til vedtagelse ved 3. behandling, og
mindretallet vil stemme for de under nr. 2-12 stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
det at deltage i en grundlovsceremoni og trykke en kommunal
repræsentant i hånden er en vigtig forudsætning
for at kunne blive dansk statsborger. Det er et signal om, at man
har taget Danmark og de danske værdier, herunder
ligestilling, til sig. Derfor mener V ikke, at
håndtrykskravet skal suspenderes ved dette lovforslag.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at der i den nære fortid er blevet givet alt for mange
statsborgerskaber til personer, der ikke ønsker at eller kan
blive danske. Det drejer sig først fremmest om et stort
antal personer fra Mellemøsten og Asien med muslimsk
baggrund, der aldrig burde have haft dansk statsborgerskab. Det var
en fatal fejl, som vi kommer til at lide under i mange
år.
I DF har vi stemt nej til langt de fleste
love om indfødsrets meddelelse, som partiet er blevet
præsenteret for, og DF har gang på gang skærpet
kravene til at få indfødsret. Det har forbedret
situationen betydeligt. Før fik man nærmest udleveret
statsborgerskab uden modkrav. I dag skal man trods alt leve op til
en række krav, der gør det langt mere sandsynligt, at
de personer, der modtager statsborgerskab, faktisk er blevet danske
eller ønsker at blive det. Men vi er ikke i mål.
Der er stadig alt for mange, der får
statsborgerskab, og reglerne er ikke skrappe nok. DF mener, at man
bør indskrænke tildelingen af indfødsret til
folk, der på alle måder ønsker at assimilere
sig, og folk, der gifter sig med en dansker, og kræve, at
folk har boet her i 20 år, før statsborgerskab kan
komme på tale. Der bør heller ikke gives mere end
maksimalt 1.000 statsborgerskaber om året. Med dette
lovforslag er der 1.861 personer, der får statsborgerskab. Og
det er kun den ene af to love i 2020. DF stemmer derfor imod
lovforslaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget bemærker, at regeringen med nærværende
lovforslag ønsker at suspendere kravet vedrørende
håndtryk ved grundlovsceremonier i forbindelse med
udlændinges erhvervelse af dansk statsborgerskab. Dette
skyldes den aktuelle situation vedrørende coronavirus, hvor
det i øjeblikket er sundhedsmyndighedernes anbefaling, at
man ikke giver hånd. Suspenderingen af håndtrykskravet
ved grundlovsceremonier omfatter både ansøgere af
dansk statsborgerskab nævnt i det tidligere vedtagne
lovforslag L 41 og nærværende lovforslag.
Det Konservative Folkeparti er af den
opfattelse, at det er for tidligt i den aktuelle situation med
coronavirus, hvis man allerede på nuværende tidspunkt
suspenderer kravet om håndtryk. I stedet ønsker KF, at
man vurderer den aktuelle situation vedrørende coronavirus
ved næste lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Vurderingen skal bero på sundhedsmyndighedernes anbefalinger
på dette tidspunkt. Fraråder sundhedsmyndighederne
fortsat, at man giver hånd på dette tidspunkt, er KF
indforstået med, at man suspenderer kravet om håndtryk
for ansøgere, der fremgår af det tidligere vedtagne
lovforslag L 41 og nærværende lovforslag.
KF mener, at det er ude af proportioner,
hvis man suspenderer kravet vedrørende håndtryk ved
grundlovsceremonier permanent grundet situationen med coronavirus,
uden at en løbende vurdering tages i betragtning. I denne
særlige situation, som Danmark og resten af verden står
i, er det om noget nødvendigt med en løbende
vurdering. Dette gælder især, når man
ønsker at suspendere en regel, som skal sikre overholdelse
af en helt almindelig dansk skik, når man som udlænding
ønsker at opnå det kæmpe privilegie, som det er
at blive dansk statsborger.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlemmer af udvalget
mener, at politikerne har uddelt alt for mange danske
statsborgerskaber til udlændinge, der aldrig burde have haft
det. At få dansk statsborgerskab er en stor gave, der skal
værnes om. Derfor bør dansk statsborgerskab ikke gives
til indvandrere og efterkommere af indvandrere fra muslimske lande,
da der er statistisk belæg for, at indvandrere og deres
efterkommere langt oftere end danskere begår kriminalitet,
når de kommer hertil.
NB mener, at lovforslaget giver
statsborgerskab til alt for mange udlændinge, og at det er
uholdbart, at alle ansøgere er samlet i det samme
lovforslag, da det umuliggør den nødvendige
differentiering.
NB kan ikke stemme for dansk
statsborgerskab til en eneste ansøger på lovforslaget,
da alle ansøgerne er samlet på samme lovforslag uanset
oprindelsesland.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal
(DF og NB):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om indfødsrets meddelelse« omfattende
§§ 1 og 2, § 3, stk. 1, nr. 1-255, 257-278, 280-286,
288-322, 324-373, 375-543, 545-685, 687-917, 919-930, 932-1237,
1239-1261, 1263-1473, 1475-1511, 1513-1624, 1626-1685 og 1687-1861,
§ 3, stk. 2-4, og §§ 4 og 5.
B. »Forslag
til lov om indfødsrets meddelelse til visse personer«
omfattende § 3, stk. 1, nr. 256, 279, 287, 323, 374, 544, 686,
918, 931, 1238, 1262, 1474, 1512, 1625 og 1686, § 3, stk. 2-4,
og § 5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, RV, SF og EL):
2)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»32
A) Gisela Charlotte Agnes Daetz, Flensborg i
Forbundsrepublikken Tyskland.«
[Optagelse af person]
3) I
nr. 58 ændres
»Hampshire« til: »Fleet«.
[Korrektion]
4) I
nr. 70 ændres »Den
Sydafrikanske Republik« til: »Republikken
Sydafrika«.
[Korrektion]
Til § 3
Af et mindretal
(V):
5) I
stk. 1 indsættes efter
»demokrati«: », og udveksler et håndtryk
med en eller flere repræsentanter for
kommunalbestyrelsen«.
[Indførelse af krav om
håndtryk]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S og V):
6) Nr.
301 udgår.
[Udtagelse af person]
7) Nr.
430 udgår.
[Udtagelse af person]
8) Nr.
927 udgår.
[Udtagelse af person]
9) Nr.
1114 udgår.
[Udtagelse af person]
10) Nr.
1322 udgår.
[Udtagelse af person]
11) Nr.
1846 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 4
Af et mindretal
(V):
12)
Paragraffen udgår.
[Regler om suspension af
håndtrykskrav udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op
i to lovforslag. Det ene lovforslag (A) indeholder alle de
bestemmelser, der fremgår af det oprindelige lovforslag,
bortset fra en mindre gruppe personer, der er optaget på det
oprindelige lovforslag. Denne mindre gruppe af personer
fremgår af det andet lovforslag (B).
Til nr. 2
Ansøgeren, som foreslås indsat
som nr. 32 A, er behandlet efter retningslinjerne i
cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås optaget under
lovforslagets § 1 som nyt nr. 32 A.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vedrører en
korrektion, som følge af at der i det fremsatte lovforslag
er angivet forkerte bopælsoplysninger for ansøger.
Ansøgers bopælsby ændres med forslaget til
Fleet.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vedrører en
korrektion, som følge af at der i det fremsatte lovforslag
er angivet forkerte bopælsoplysninger for ansøger.
Ansøgers bopælsland ændres med forslaget til
Republikken Sydafrika.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det at indføre et krav om, at ansøger som betingelse
for erhvervelse af dansk indfødsret i forbindelse med
deltagelse i en grundlovsceremoni skal udveksle et håndtryk
med en eller flere repræsentanter for kommunalbestyrelsen.
Kravet om håndtryk er tilsvarende blevet stillet over for de
ansøgere, der har fået deres ansøgning om dansk
indfødsret behandlet efter cirkulæreskrivelse nr. 9779
af 14. september 2018, og som har været optaget på love
om indfødsrets meddelelse siden ikrafttræden af denne
cirkulæreskrivelse.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 301 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 3, da den pågældende
ikke længere opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 430 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 3, da den pågældende
ikke længere opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 927 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 3, da den pågældende
ikke længere opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 9
Ansøgeren under nr. 1114 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation. Ansøgeren
foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne
for naturalisation.
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 1322 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation. Ansøgeren
foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne
for naturalisation.
Til nr. 11
Ansøgeren under nr. 1846 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation. Ansøgeren
foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne
for naturalisation.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den forslåede suspension af kravet om håndtryk
for de personer, som er omfattet af § 3, stk. 1, i lov nr.
1553 af 27. december 2019 om indfødsrets meddelelse, og som
endnu ikke har deltaget i en grundlovsceremoni, udgår.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april
2020 og var til 1. behandling den 5. maj 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla
Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Nils Sjøberg (RV)
Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Jan E. Jørgensen (V)
nfmd. Morten Dahlin (V) Kim
Valentin (V) Martin Geertsen (V) Marie Krarup (DF) fmd. Morten Messerschmidt (DF) Marcus
Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |