Skriftlig fremsættelse (14. april
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik (Forlængelse af 12 måneders
perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19)
(Lovforslag nr. L 169)
Covid-19 situationen betyder, at Danmark
på mange måder er lukket ned. Dele af den
beskæftigelsesrettede indsats i jobcentrene og de generelle
rådighedsregler i kontanthjælpssystemet er blevet
midlertidigt suspenderet. Det er gjort for at sikre, at situationen
ikke går ud over bl.a. nogle af de mere udsatte borgere i
vores samfund. Der er imidlertid ikke suspenderet fra kravene i
225-timersreglen, som betyder, at modtagere af kontanthjælp
m.fl. kan få nedsat deres ydelse, hvis de ikke har 225 timers
beskæftigelse inden for en 12-måneders periode.
Modtagere af kontanthjælp kan dermed få nedsat
hjælpen, hvis de ikke opfylder 225-timersreglen, fordi de
ikke kan fastholde eller finde beskæftigelse.
Lovforslagets formål er at sikre, at
12 måneders perioden til opfyldelse af det skærpede
rådighedskrav om 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde forlænges i perioden, hvor den almindelige
rådighedsforpligtelse og beskæftigelsesindsatsen er
suspenderet.
Med lovforslaget indføres derfor en
bestemmelse om, at perioden 9. marts til 9. juni 2020 skal anses
for en forlængelsesgrund på linje med øvrige
grunde, der kan forlænge perioden til optjening af 225 timers
arbejde. Personer, der er omfattet af 225-timersreglen, men endnu
ikke har fået nedsat hjælpen, får derfor ikke
nedsat hjælpen i denne periode.
Med forslaget indføres det, at hvis
kommunen forud for lovens ikrafttræden har truffet en
afgørelse om, at hjælpen nedsættes eller
bortfalder, fordi modtageren ikke har indfriet kravet om 225 timers
arbejde, men hvor afgørelsen endnu ikke er effektueret, skal
kommunen tilbagekalde afgørelsen. Kommunen skal samtidig
skriftlig orientere personen om, at der er grundlag for en
udskydelse af bortfaldsdatoen som følge af
forlængelsen af 12 måneders perioden.
Personer, der allerede har fået
nedsat hjælpen som følge af 225-timersreglen
før 9. marts 2020, vil ikke i suspensionsperioden få
sat ydelsen op til hidtidigt niveau.
Personer, der måtte få
ordinære arbejdstimer i suspensionsperioden, kan tælle
disse med til opfyldelse af arbejdskravet på 225 timer.
Nye ansøgere om hjælp vil ikke
blive omfattet af 225-timersreglen i perioden 9. marts til 9. juni
2020, da beskæftigelsesindsatsen er delvist suspenderet i en
periode, og der derfor ikke skal holdes jobsamtaler, hvor
kommunerne kan vurdere, om en person skal være omfattet af
225-timersreglen.
På grund af den ekstraordinære
situation er der behov for, at lovforslaget hastebehandles. Det
forudsætter en række dispensationer fra reglerne i
Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets hastende karakter er
også årsagen til, at lovforslaget ikke har været
sendt i høring, og at det ikke har været muligt at
sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4 uger før den 1.
januar eller den 1. juli.
Det foreslås, at loven træder i
kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.