Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 4. juni 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder 1 om deling af lovforslaget. Nye Borgerliges
medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3, og
forsvarsministeren har stillet ændringsforslag nr. 4-10.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V (med undtagelse af Hans Christian Schmidt (V)), DF,
RV, KF, SF, SIU og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de af forsvarsministeren under nr. 4-10 stillede
ændringsforslag. Flertallet stemmer imod de under nr. 1-3 af
NB stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme for det stillede ændringsforslag nr.
1 om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og
B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Såfremt
det stillede ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget
ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod lovforslaget, men for
de af forsvarsministeren under nr. 4-10 stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB og Hans Christian Schmidt (V)) vil
stemme for det stillede ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse og det under
B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (IA) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget og hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre med undtagelse af Hans
Christian Schmidt (V)
Venstres medlemmer af udvalget med
undtagelse af Hans Christian Schmidt (V) bemærker, at i
Venstre vedstår vi os arv og gæld og erkender, at vores
oprindelige forslag fra vores regeringstid om
støjkompensation ikke var rimeligt over for flyvestationens
naboer. Vi anerkender derfor, at den nuværende
forsvarsministers forslag er en væsentlig forbedring.
På en række punkter havde vi dog håbet, at det
var muligt at gå endnu videre, hvilket vi også har
drøftet med aftalekredsen under og efter
aftaleindgåelsen. Og den aftale, der er indgået,
står vi naturligvis ved. Det forslag, der ligger,
støtter Venstres folketingsgruppe derfor, dog med en enkelt
undtagelse, da et medlem har taget forbehold og stemmer anderledes.
Det sker sjældent, men er af Venstres gruppe blevet
accepteret i dette tilfælde og er grundlæggende udtryk
for den store grad af partidemokrati og respekt for grundlovens
§ 56, som hersker i Venstres folketingsgruppe.
I den forbedrede model, der ligger er nu,
knæsættes et princip om, at borgerne, der rammes af
støjgener, får valgfrihed mellem støjsikring og
kontant kompensation. Denne model stammer fra metrobyggeriet, og
det er efter Venstres opfattelse kun rimeligt, at jyderne bosat
omkring Flyvestation Skrydstrup får samme gode behandling,
som naboerne til metrobyggeriet i København fik.
Venstre vil gerne takke alle de borgere og
foreninger, der har bidraget til lovprocessen med skriftligt
materiale og personligt fremmøde, og det har medført
en meget grundig lovbehandling af forslaget. Venstre udelukker dog
ikke, at der kan være behov for at se på
støjproblemerne på et senere tidspunkt, f.eks.
når flyene om en årrække begynder at flyve fra
Flyvestation Skrydstrup, hvorfor vi er glade for, at aftalen
indeholder en mulighed for genberegning af støjen.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at der er lavet en god ordning med kompensation til
Flyvestation Skrydstrups naboer. Denne ordning er blevet langt
bedre, end det var tiltænkt, da beslutningen om, at der
skulle nye fly til Skrydstrup, oprindelig blev truffet. Det er
lykkedes at få regeringen til at udvide den røde zone
med mulighed for opkøb af boliger og etablering af
lydisolering, og samtidig er den gule zone med erstatning til
lydisolering også udvidet. Dansk Folkeparti har arbejdet for,
at der skulle være en orange overgangszone og for at få
flere boliger med i rød zone. Det lykkedes dog ikke, men der
er indført en periode på 10 år, hvor
erstatningskrav kan tages op. Dermed gives der mulighed for, at der
kan ændres på forholdene, hvis det viser sig, at
støjgenerne er større end forventet.
Socialistik Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget hilser regeringens tiltag velkommen og støtter
lovforslaget, men holder samtidig også døren
åben for yderligere forbedringer, såfremt dette skulle
vise sig nødvendigt i fremtiden.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter af principielle grunde som udgangspunkt
ønsker om deling af lovforslag. Uanset om dette lovforslag
bliver delt eller ej, kan EL dog ikke støtte lovforslaget,
da EL er imod købet af de nye F-35-kampfly og som
følge af det heller ikke ønsker at udbygge basen. Dog
skal det bemærkes, at Enhedslisten mener, at det er helt
på sin plads, at naboerne får støjkompensation
og mulighed for opkøb. Dette burde dog have været
på plads helt fra begyndelsen, og der er stadig behov for at
inddrage naboernes ønsker mere og for en mere fleksibel
model.
Nye Borgerlige og Hans Christian
Schmidt (V)
Nye Borgerliges medlem af udvalget og
medlem af udvalget Hans Christian Schmidt (V) kan ikke bakke op om
forslaget til en kompensationsmodel i den foreliggende udformning.
Det skyldes især, at der efter Nye Borgerlige og Hans
Christian Schmidts opfattelse på helt afgørende
punkter er uoverensstemmelse mellem aftalegrundlaget mellem
forligspartierne, dateret den 15. november 2019, og den måde,
hvorpå denne aftale er udmøntet i lovforslaget og i
forslaget til de to ministerielle bekendtgørelser.
I det foreliggende kompensationsforslag har
man således ikke medtaget det fulde støjbillede som
aftalt. Dette har den virkning, at den afgørende
grænsedragning mellem zonerne ikke er retvisende, idet flere
ejendomme eksempelvis må formodes at skulle inddrages under
rød zone. Tilsvarende er der en væsentlig
uoverensstemmelse, for så vidt angår især
grænsedragningen mellem rød og gul zone. Denne er i
kompensationsforslaget indtegnet i form af en
»linjedragning«, idet denne linje skulle markere
afgrænsningen mellem støjberegningerne for
maksimalstøj på 100 dB og for gennemsnitstøj
på 55 dB. Men der kan ikke af det beregningsgrundlag, som
denne beregningsmodel er baseret på, foretages en sådan
skarp linjetrækning, idet det netop fremgår af dette
beregningsmateriale, at der indgår en usikkerhedsfaktor
på +/- 4 dB for maksimalstøj og +/- 3 dB for
gennemsnitstøj. Dette betyder, at der i stedet skulle
være tegnet et bælte, der omfatter en
beregningsmæssig lydzone på henholdsvis 8 dB og 6 dB.
Den foretagne linjedragning er sket i form af medianen -
midterlinjen - i et sådant lydbælte i stedet for i den
ydre grænse for muligheden for forekomst af henholdsvis 100
dB maksimalstøj og 55 dB gennemsnitstøj.
Overført til kompensationsforslaget vil dette eksempelvis
betyde, at de ejendomme, som på de to bilag til
kompensationsbekendtgørelsen er markeret med 96 dB, burde
være inddraget under rød zone - begrundet i, at der
her vil kunne forekomme en overskridelse af de 100 dB. Tilsvarende
regulering burde ske, for så vidt angår
gennemsnitsgrænserne.
Herudover indeholder kompetencemodellen en
stærkt urimelig og usaglig forskelsbehandling mellem naboer
med præcis samme støjproblem, men hvor den ene - der
er placeret i rød zone som følge af en beregnet
maksimalstøjgrænse på 100 dB - bliver tilbudt en
salgsret til fuld handelsværdi, mens dennes umiddelbare nabo,
hvor maksimalstøjgrænsen er beregnet til 99,9 dB,
får tilbudt en kompensationsløsning på kr.
70.000, som måske modsvarer 5-7 pct. af handelsværdien.
Den eklatante forskelsbehandling er uden nogen begrundelse i
lovforslagets bemærkninger, og den savner enhver saglighed i
sit grundlag. Der burde være etableret en overgangszone med
en aftrapningsmodel for støj og kompensation (en orange
zone).
Desuden medfører
opkøbstilbuddet - med en deraf følgende gensalgsplan
fra statens side - at der er en overvejende risiko for, at de
pågældende boligområder mister karakter til at
blive socialt udsatte områder, nemlig via et gensalg til en
forventet væsentlig lavere pris til boligspekulanter, der vil
udleje til lavprisvilkår. Det må forventes, at samtlige
ejendomme i rød zone vil blive overtaget af staten inden
udløbet af fristen på 10 år. En mulighed for i
stedet at vælge en kompensationsmodel, også for
rød zone, med f.eks. 50 pct.s kompensation ville efter al
sandsynlighed have medført, at en stor procentdel af
beboerne turde beholde deres ejendomme uden risiko for et voldsomt
værditab. Beboerne ville således have mulighed for at
foretage et valg mellem enten en 100-procentserstatning eller en
50-procentskompensationsmodel.
Den urimelige behandling af beboerne i
området omkring Flyvestation Skrydstrup, som lovforslaget
afstedkommer, kunne have været undgået, hvis regeringen
havde lyttet til Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboers
forslag om en tillægsaftale, som er omdelt på L 166 -
bilag 9. Dette forslag løser netop de urimeligheder, der er
skitseret ovenfor.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(EL og Hans Christian Schmidt (V)):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup«
omfattende §§ 1-10 og 12-15 og bilag 1.
B. »Forslag
til lov om kompensation for støjgener fra anvendelsen af
F-35-kampfly på Flyvestation Skrydstrup« omfattende
§§ 11, 13 og 14, § 15, stk. 1, og § 16.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 11
2) I
stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»§ 7, stk. 5,«: »i lov om udbygning og drift
af Flyvestation Skrydstrup«.
[Henvisning til ny titel på
lovforslag A]
Til § 16
3) I
nr. 3 og 4,
ændres »lov om udbygning og drift af Flyvestation
Skrydstrup«: til »lov om kompensation for
støjgener fra anvendelsen af F-35-kampfly på
Flyvestation Skrydstrup«.
[Henvisning til ny titel på
lovforslag B]
c
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 15
Af forsvarsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V (med undtagelse af Hans
Christian Schmidt (V)), DF, RV, KF, SF, SIU og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)):
4) I
stk. 1 ændres
»Lovtidende.« til: »Lovtidende, jf. dog stk.
2.«.
[Konsekvens af vedtagelse af
lovforslag nr. L 116]
5)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 16 træder i kraft den 1. juli 2020.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Konsekvens af vedtagelse af
lovforslag nr. L 116]
Til § 16
6) I
indledningen ændres »lov
nr. 93 af 31. januar 2020« til: »§ 13 i lov nr.
739 af 30. maj 2020«.
[Konsekvens af vedtagelse af
lovforslag nr. L 116]
7) I
nr. 1 ændres »§ 7 F,
stk. 1, nr. 10« til: »§ 7 F, stk. 1, nr.
7«.
[Konsekvens af vedtagelse af
lovforslag nr. L 116]
8) I
nr. 2 ændres »§ 7 F,
stk. 1, nr. 11« til: »§ 7 F, stk. 1, nr.
8«.
[Konsekvens af vedtagelse af
lovforslag nr. L 116]
9) I
nr. 3 ændres i den indledende
tekst »nr. 12« til: »nr. 9«, og det
foreslåede nye nummer betegnes nr. 9.
[Konsekvens af vedtagelse af
lovforslag nr. L 116]
10) I
nr. 4 ændres i den indledende
tekst »stk. 4« til: »stk. 3«, og det
foreslåede nye stykke betegnes stk. 3.
[Konsekvens af vedtagelse af
lovforslag nr. L 116]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås at dele lovforslaget op i to lovforslag. Det ene
lovforslag (A) vedrører udbygning og drift af Flyvestation
Skrydstrup. Det andet lovforslag (B) vedrører kompensation
for støjgener fra anvendelsen af F-35-kampfly på
Flyvestation Skrydstrup.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om
konsekvensændringer som følge af
ændringsforslaget om at opdele lovforslaget i A og B.
Til nr. 4-10
Ved
lovforslaget foreslås en række ændringer af
ligningsloven.
De
ændringer af lovforslaget, der foreslås ved disse
ændringsforslag, er en følge af vedtagelsen af forslag
til lov om ændring af lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, lov om fremme af energibesparelser i bygninger,
afskrivningsloven og ligningsloven samt ophævelse af en
række love under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
område (Tilskud til energibesparelser og
energieffektiviseringer m.v.) (L 116).
Denne lov
indeholder en ophævelse af flere love på Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets område, som tidligere har
været grundlag for en række tilskudsordninger til
energibesparelser, men som ikke længere anvendes. Som
følge heraf ændres bestemmelsen i ligningslovens
§ 7 F. Det er derfor nødvendigt at foreslå
nærværende lovforslag ændret.
De
foreslåede ændringer af ligningslovens § 7 F i
lovforslag nr. L 116 skal træde i kraft den 1. juli 2020.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen i nærværende
lovforslag, for så vidt angår de foreslåede
ændringer af skattereglerne, foreslås derfor
ændret, så der bliver overensstemmelse mellem
ikrafttrædelsesbestemmelserne i lovforslag nr. L 116 og i
nærværende lovforslag.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. mart 2020
og var til 1. behandling den 28. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
forsvarsministeren sendte den 10. januar 2020 dette udkast til
udvalget, jf. FOU alm. del - bilag 55. Den 31. marts 2020 sendte
forsvarsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 17
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
9 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til forsvarsministeren til mundtlig
besvarelse, som ministeren har besvaret i 2 åbne
samråd.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
23 spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret 21
spørgsmål, de sidste 2 spørgsmål
forventes besvaret inden 2. behandling.
Anne Paulin (S) Annette Lind (S)
Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jan
Johansen (S) nfmd. Jesper
Petersen (S) Kasper Roug (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Martin
Lidegaard (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Anne Valentina Berthelsen
(SF) Karsten Hønge (SF) Eva Flyvholm (EL) Søren
Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Juel-Jensen (V) Mads Fuglede (V)
Marcus Knuth (KF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Christian
Schmidt (V) Karsten Lauritzen (V) Bent Bøgsted (DF) Lise
Bech (DF) Søren Espersen (DF) Niels Flemming Hansen (KF)
Naser Khader (KF) fmd. Pernille
Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |