Fremsat den 26. marts 2020 af justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 976 af 17. september 2019, som ændret ved lov nr. 1425 af
17. december 2019, lov nr. 1426 af 17. december 2019 og § 3 i
lov nr. 1563 af 27. december 2019, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 81 c indsættes:
Ȥ 81 d. Den straf, der
er foreskrevet i denne lovs § 119, § 161, § 163,
§ 172, jf. § 171, stk. 1, § 263 a, § 285, stk.
1, jf. §§ 276, 276 a, 278, 279, 279 a, 280, 281, 282 og
283, § 286, stk. 1, jf. §§ 276, 276 a, 278, 279, 279
a, 280, 281, 282 og 283, § 287, stk. 1, jf. §§ 276,
276 a, 278, 279, 279 a, 280, 281, 282 og § 283, samt
§§ 288-290, 290 a, 293, 300 a, 301 og 303 kan
forhøjes indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen
har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark.
Stk. 2. Har en
af de i stk. 1 nævnte lovovertrædelser fundet sted
under sådanne omstændigheder, at der uberettiget er
opnået eller søgt opnået lån, kredit,
støtte, tilskud eller lignende kompensation fra
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien, kan straffen forhøjes således,
at den bliver fire gange så høj.
Stk. 3. Ved
udmåling af tillægsbøde efter § 50, stk. 2,
i forbindelse med overtrædelser omfattet af stk. 2 skal der
lægges vægt på den opnåede eller tilsigtede
vinding.
Stk. 4. Ved
fastsættelse af straf for lovovertrædelser, som ikke er
omfattet af stk. 1 eller 2, skal det i almindelighed indgå
som en skærpende omstændighed, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Stk. 3. Straffelovens
§ 81 d, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. marts 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Skærpet straf for
visse forbrydelser | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.1.1. | Vold og trusler mod
personer i offentlig tjeneste | | | 2.1.1.2. | Urigtig og falsk
erklæring samt dokumentfalsk | | | 2.1.1.3. | Udbredelse af
adgangsmidler til datasystem | | | 2.1.1.4. | Tyveri og
indbrudstyveri | | | 2.1.1.5. | Underslæb | | | 2.1.1.6. | Forsætligt og
groft uagtsomt bedrageri samt databedrageri | | | 2.1.1.7. | Mandatsvig | | | 2.1.1.8. | Afpresning | | | 2.1.1.9. | Åger | | | 2.1.1.10. | Skyldnersvig | | | 2.1.1.11. | Røveri | | | 2.1.1.12. | Svig og særlig
grov svig med offentlige midler | | | 2.1.1.13. | Forsætligt og
groft uagtsomt hæleri | | | 2.1.1.14. | Hvidvask | | | 2.1.1.15. | Brugstyveri | | | 2.1.1.16. | Uberettiget
anvendelse af betalingsoplysninger | | | 2.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Forholdet til EMRK
artikel 7 | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 10. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Danmark befinder sig lige nu midt i en pandemi. Udbruddet af
covid-19 har medført nye former for kriminalitet, der
baserer sig på den frygt og usikkerhed, som fremkomsten af
covid-19 har bragt med sig.
De seneste uger har bragt flere eksempler på, at
kriminelle udnytter den alvorlige og ekstraordinære
situation, vi som land befinder os i, for deres egen vindings
skyld. Der er bl.a. set eksempler på kriminalitet, som
udnytter borgernes tillid til myndighederne. Det er helt centralt,
at vi kommer disse former for kriminalitet til livs, da borgernes
tillid er afgørende i en krisetid som den foreliggende.
Der er således set eksempler på falske e-mails og
SMS'er, som angiver at have Sundhedsstyrelsen som afsender, og hvor
formålet med meddelelserne er at lokke modtageren til at
oplyse sit CPR-nummer eller NemID. Hvis vedkommende indtaster sine
personlige oplysninger, kan disse herefter misbruges af
afsenderen.
Der er ligeledes set eksempler på tricktyveri især
rettet mod ældre borgere, hvor borgeren opsøges
på sin adresse af en person, som udgiver sig for at
være fra sundhedsmyndighe?derne, hospitalet eller
hjemmeplejen under påskud af, at de vil orientere vedkommende
om, hvordan man kan forebygge smitte med covid-19. På den
måde får personen adgang til boligen og til at
stjæle kontanter, bankkort eller lignende fra borgeren.
På landets sygehuse oplever man endvidere, at der bliver
stjålet værnemidler, såsom håndsprit og
mundbind. Genstande, der måske nok er af begrænset
økonomisk værdi, men som i den aktuelle situation er
en knap ressource, der er afgørende for, at
sundhedsmyndighederne kan varetage deres helt essentielle
opgaver.
Regeringen har desuden med opbakning fra Folketinget
præsenteret flere økonomiske hjælpepakker, der
har til formål at holde hånden under dansk
økonomi i denne ekstraordinære situation og herved
hjælpe danske lønmodtagere, arbejdspladser og
virksomheder ud på den anden side af krisen. Det er
afgørende, at disse hjælpepakker ikke udnyttes
svigagtigt.
Det kan ikke accepteres, at personer og virksomheder udnytter
den aktuelle situation til at begå strafbare handlinger. Det
foreslås derfor med lovforslaget, at straffen kan
forhøjes med indtil det dobbelte for overtrædelse af
lovens § 119 (vold og trusler mod personer i offentlig
tjeneste), § 161 (falsk erklæring på tro og love),
§ 163 (urigtig erklæring til det offentlige), § 171
(dokumentfalsk), § 263 a (udbredelse af adgangsmidler til
datasystem), § 276 (tyveri), § 276 a (indbrudstyveri),
§ 278 (underslæb), §§ 279 og 300 a (hhv.
forsætligt og groft uagtsomt bedrageri), § 279 a
(databedrageri), § 280 (mandatsvig), § 281 (afpresning),
§ 282 (åger), § 283 (skyldnersvig), § 288
(røveri), §§ 289 og 289 a (hhv. svig og
særligt grov svig med offentlige midler), §§ 290 og
303 (hhv. forsætligt og groft uagtsomt hæleri), §
290 a (hvidvask), § 293 (brugstyveri) og § 301
(uberettiget anvendelse af betalingsoplysninger), hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark.
Endvidere foreslås det, at strafniveauet skærpes
yderligere, således at det bliver fire gange så
højt som det gældende strafniveau, hvis en af de
førnævnte lovovertrædelser har fundet sted under
sådanne omstændigheder, at der uberettiget er
opnået eller søgt opnået lån, kredit,
støtte, tilskud eller lignende kompensation fra
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien. Der lægges med lovforslaget ligeledes
op til at skærpe niveauet for tillægsbøder for
de førnævnte lovovertrædelser, der
vedrører hjælpepakker til imødegåelse af
skadevirkninger ved covid-19-epidemien.
Det foreslås desuden, at det ved fastsættelse af
straffen for andre lovovertrædelser i almindelighed skal
indgå som en skærpende omstændighed, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpet straf for visse forbrydelser
2.1.1. Gældende ret
Straffeloven indeholder ikke i dag en bestemmelse om, at
straffen for en overtrædelse kan skærpes, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med en
epidemi i Danmark.
Straffelovens 10. kapitel indeholder dog almindelige regler om
straffens fastsættelse, herunder regler om skærpende og
formildende omstændigheder.
Straffelovens § 81 angiver således en række
forhold, der i almindelighed skal anses som skærpende
omstændigheder ved straffens fastsættelse.
Straffelovens § 81 a indeholder en bestemmelse om, at
straffen kan forhøjes indtil det dobbelte for visse
straffelovsovertrædelser, der har baggrund i banderelaterede
konflikter mv., hvor der er anvendt skydevåben mv. eller er
begået brandstiftelse.
Efter straffelovens § 81 b kan straffen forhøjes med
indtil det halve, hvis en af de i straffeloven omhandlede
lovovertrædelser begås på offentligt
tilgængeligt sted ved brug af skydevåben eller
våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres
særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig
skade, jf. straffelovens § 192 a, stk. 1, uden at forholdet er
omfattet af straffelovens § 81 a.
Straffelovens § 81 c indeholder en bestemmelse om, at
straffen for en række lovovertrædelser kan
forhøjes indtil det dobbelte, hvis den
pågældende lovovertrædelse er begået inden
for en skærpet strafzone udpeget i medfør af § 6
a i lov om politiets virksomhed.
2.1.1.1. Vold og trusler mod personer i offentlig
tjeneste
Efter straffelovens § 119, stk. 1, straffes med
fængsel indtil 8 år den, som øver vold, truer
med at øve vold eller offentligt eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds fremsætter trussel om vold mod
nogen, hvem det påhviler at handle i medfør af
offentlig tjeneste eller hverv, under udførelsen af
tjenesten eller hvervet eller i anledning af samme, eller som
på lige måde søger at hindre en sådan
person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller at tvinge ham
til at foretage en tjenestehandling.
Ved fastsættelse af straffen skal det indgå som en
skærpende omstændighed, at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar forlængelse af at der i området
foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt
sted, eller at forholdet er begået mod den
pågældende i dennes fritid, jf. § 119, stk. 1, 2.
pkt.
Ved fastsættelse af straffen for trussel om vold efter
§ 119, stk. 1, skal der lægges vægt på den
betydning, som lovovertrædelsen kan have for den
pågældendes udførelse af tjene?sten eller
hvervet, jf. § 119, stk. 3.
Efter straffelovens § 119, stk. 2, straffes på samme
måde den, som, uden at forholdet falder ind under stk. 1,
fremsætter trusler om vold, om frihedsberøvelse eller
om sigtelse for strafbart eller ærerørigt forhold mod
nogen, der af det offentlige er tillagt domsmyndighed eller
myndighed til at træffe afgørelse vedrørende
retsforhold eller vedrørende håndhævelse af
statens straffemyndighed, i anledning af udførelsen af
tjenesten eller hvervet, eller som på lige måde
søger at hindre en sådan person i at foretage en
lovlig tjenestehandling eller at tvinge ham til at foretage en
tjenestehandling.
Lægger nogen ellers de nævnte personer hindringer i
vejen for udførelsen af deres tjeneste eller hverv, straffes
vedkommende med bøde eller fængsel indtil 1 år
og 6 måne?der. Ved fastsættelse af straffen skal
det indgå som en skærpende omstændighed, at
forholdet er begået, mens eller i umiddelbar
forlængelse af at der i området foregår grov
forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted, jf. §
119, stk. 4.
2.1.1.2. Urigtig og falsk erklæring samt
dokumentfalsk
Efter straffelovens § 161 straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år den, som uden for det i § 158
nævnte tilfælde (falsk forklaring for retten) for eller
til en offentlig myndighed afgiver en falsk erklæring
på tro og love eller på lignende højtidelig
måde, hvor sådan form er påbudt eller
tilstedt.
Efter straffelovens § 163 straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder den, som i øvrigt til
brug i retsforhold, der vedkommer det offentlige, skriftligt eller
ved andet læsbart medie afgiver urigtig erklæring eller
bevidner noget, som den pågældende ikke har viden
om.
Endvidere straffes for dokumentfalsk efter straffelovens §
171, stk. 1, den, der gør brug af falsk dokument til at
skuffe i retsforhold. Ved et dokument forstås en skriftlig
eller elektronisk med betegnelse af udstederen forsynet
tilkendegivelse, der fremtræder som bestemt til at tjene som
bevis, jf. bestemmelsens stk. 2. Et dokument er efter stk. 3 falsk,
når det ikke hidrører fra den angivne udsteder, eller
der er givet det et indhold, som ikke hidrører fra denne.
Strafferammen for dokumentfalsk er bøde eller fængsel
indtil 2 år, jf. straffelovens § 172, stk. 1. Er
dokumentfalsk af særligt grov karakter, eller er et
større antal forhold begået, kan straffen stige til
fængsel i 6 år, jf. bestemmelsens stk. 2.
2.1.1.3. Udbredelse af adgangsmidler til et
datasystem
Efter straffelovens § 263 a straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder den, der
uberettiget (1) erhvervsmæssigt sælger eller i en
videre kreds udbreder et adgangsmiddel til et datasystem, (2)
videregiver et større antal adgangsmidler til et datasystem,
eller (3) skaffer sig eller videregiver et adgangsmiddel til et
datasystem, (a) der er samfundsvigtigt, jf. § 193, (b) der
behandler oplysninger, som er omfattet af artikel 9, stk. 1, eller
artikel 10 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2016/679/EU af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger, eller (c) hvortil adgangen
er forbeholdt betalende brugere.
Hvis de forhold, der er nævnt i stk. 1, begås under
særligt skærpende omstændigheder, kan straffen
stige til fængsel indtil 6 år, jf. § 263 a, stk.
2. Som særligt skærpende omstændighed anses
navnlig tilfælde, hvor videregivelsen mv. sker i særlig
stort omfang eller indebærer særlig risiko for
betydelig skade eller omfattende misbrug, eller hvor både
stk. 1, nr. 1 og nr. 3, litra c, er overtrådt.
2.1.1.4. Tyveri og indbrudstyveri
Det følger af straffelovens § 276 om tyveri, at den,
som uden besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig
ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens
tilegnelse, kan straffes.
Endvidere følger det af straffelovens § 276 a om
indbrudstyveri, at den, som uberettiget skaffer sig adgang til
fremmed hus og uden besidderens samtykke borttager en fremmed
rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget
vinding ved dens tilegnelse, kan straffes.
Strafferammen for tyveri og indbrudstyveri er fængsel
indtil 1 år og 6 måneder, jf. straffelovens § 285,
stk. 1, 1. pkt. Efter straffelovens § 286, stk. 1, kan
straffen stige til fængsel indtil 6 år, når
lovovertrædelsen er af særligt grov beskaffenhed,
navnlig på grund af udførelsesmåden eller fordi
forbrydelsen f.eks. er udført af flere i forening eller med
våben, eller på grund af de stjålne genstandes
betydelige værdi eller de forhold under hvilke de befandt
sig, eller fordi der er tale om tyveri begået som led i
organiseret indbrudstyveri.
Efter straffelovens § 287, stk. 1, er straffen bøde,
hvis den begåede forbrydelse er af mindre
strafværdighed på grund af de omstændigheder,
hvorunder handlingen er begået, de tilvendte genstandes eller
det lidte formuetabs ringe betydning eller af andre grunde. Under i
øvrigt formildende omstændigheder kan straffen
bortfalde, jf. straffelovens § 287, stk. 1, 2. pkt.
2.1.1.5. Underslæb
Efter straffelovens § 278, stk. 1, straffes for
underslæb den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding (1) tilegner sig en fremmed rørlig ting,
der er i hans varetægt, uden at forholdet falder ind under
§ 277, (2) fragår modtagelsen af pengelån eller
andet lån til eje eller af en ydelse, for hvilken der skal
svares vederlag, eller (3) uretmæssigt forbruger ham betroede
penge, selv om vedkommende ikke var forpligtet til at holde disse
afsondrede fra sin egen formue. Bestemmelsen i stk. 1, nr. 1,
omfatter ikke dispositioner over købte genstande, med hensyn
til hvilke sælger har forbeholdt sig ejendomsret, indtil
købesummen er betalt, jf. straffelovens § 278, stk.
2.
Strafferammen for underslæb er fængsel indtil 1
år og 6 måneder, jf. straffelovens § 285, stk. 1,
1. pkt. Efter straffelovens § 286, stk. 2, kan straffen stige
til fængsel indtil 8 år, når overtrædelsen
er af særligt grov beskaffenhed, navnlig på grund af
udførelsesmåden, eller fordi forbrydelsen er
udført af flere i forening, eller som følge af
omfanget af den opnåede eller tilsigtede vinding, eller
når et større antal forbrydelser er begået.
Efter straffelovens § 287, stk. 1, 1. pkt., er straffen for
underslæb bøde, hvis den begåede forbrydelse er
af mindre strafværdighed på grund af de
omstændigheder, hvorunder handlingen er begået, de
tilvendte genstandes eller det lidte formuetabs ringe betydning
eller af andre grunde. Under i øvrigt formildende
omstændigheder kan straffen bortfalde, jf. straffelovens
§ 287, stk. 1, 2. pkt.
2.1.1.6. Forsætligt og groft uagtsomt bedrageri samt
databedrageri
Efter straffelovens § 279 straffes for bedrageri den, som,
for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved
retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse
bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der
påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller
undladelsen bliver afgørende, et formuetab.
Efter straffelovens § 279 a om databedrageri straffes den,
som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding
retsstridigt ændrer, tilføjer eller sletter
oplysninger eller programmer til elektronisk databehandling eller i
øvrigt retsstridigt søger at påvirke resultatet
af sådanne databehandling.
Strafferammen for bedrageri og databedrageri er fængsel
indtil 1 år og 6 måneder, jf. straffelovens § 285,
stk. 1, 1. pkt. Efter straffelovens § 286, stk. 2, kan
straffen stige til fængsel indtil 8 år, når
lovovertrædelsen er af særligt grov beskaffenhed,
navnlig på grund af udførelsesmåden eller
på grund af omfanget af den opnåede eller tilsigtede
vinding
Efter straffelovens § 287, stk. 1, er straffen for
bedrageri og databedrageri bøde, hvis den begåede
forbrydelse er af mindre strafværdighed på grund af de
omstændigheder, hvorunder handlingen er begået, de
tilvendte genstandes eller det lidte formuetabs ringe betydning
eller af andre grunde. Under i øvrigt formildende
omstændigheder kan straffen bortfalde, jf. straffelovens
§ 287, stk. 1, 2. pkt.
Efter straffelovens § 300 a straffes for groft uagtsomt
bedrageri den, som, uden at betingelserne for at anvende § 279
foreligger, på retsstridig måde forsætligt eller
groft uagtsomt bevirker, at en person, der befinder sig i en
vildfarelse, af denne grund bestemmes til en handling eller
undladelse, og derved påfører ham eller nogen, for
hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et
betydeligt formuetab, med bøde eller fængsel indtil 6
måneder.
2.1.1.7. Mandatsvig
Det følger af straffelovens § 280, at den, som for
derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding
påfører en anden formuetab (1) ved misbrug af en for
ham skabt adgang til at handle med retsvirkning for denne, eller
(2) ved i et formueanliggende, som det påhviler ham at
varetage for den anden, at handle mod dennes tarv, straffes for
mandatsvig, for så vidt forholdet ikke falder ind under
§§ 276-279 a.
Strafferammen for mandatsvig er fængsel indtil 1 år
og 6 måneder, jf. straffelovens § 285, stk. 1, 1. pkt.
Efter straffelovens § 286, stk. 2, kan straffen stige til
fængsel indtil 8 år, når lovovertrædelsen
er af særligt grov beskaffenhed, navnlig på grund af
udførelsesmåden eller på grund af omfanget af
den opnåede eller tilsigtede vinding.
Efter straffelovens § 287, stk. 1, er straffen for
mandatsvig bøde, hvis den begåede forbrydelse er af
mindre strafværdighed på grund af de
omstændigheder, hvorunder handlingen er begået, de
tilvendte genstandes eller det lidte formuetabs ringe betydning
eller af andre grunde. Under i øvrigt formildende
omstændigheder kan straffen bortfalde, jf. straffelovens
§ 287, stk. 1, 2. pkt.
2.1.1.8. Afpresning
Ifølge straffelovens § 281 straffes for afpresning
(1) den, som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget
vinding, truer nogen med vold, betydelig skade på gods eller
frihedsberøvelse, med at fremsætte usand sigtelse for
strafbart eller ærerørigt forhold eller åbenbare
privatlivet tilhørende forhold, og (2) den, som truer nogen
med at anmelde eller åbenbare et strafbart forhold eller med
at fremsætte sande ærerørige beskyldninger for
derigennem at skaffe sig eller andre en vinding, der ikke er
tilbørligt begrundet ved det forhold, som har givet
anledning til truslens fremsættelse. Straffelovens § 281
finder anvendelse, for så vidt forholdet ikke falder ind
under § 288.
Strafferammen for afpresning er fængsel indtil 1 år
og 6 måneder, jf. straffelovens § 285, stk. 1, 1. pkt.
Efter straffelovens § 286, stk. 1, kan straffen stige til
fængsel i 6 år, når lovovertrædelsen er af
særligt grov beskaffenhed, navnlig på grund af
udførelsesmåden, eller fordi forbrydelsen er
udført af flere i forening eller under medtagelse af
våben eller andet farligt redskab eller middel, eller fordi
der er tale om systematisk eller organiseret afpresning, eller
når et større antal forbrydelser er begået.
Efter straffelovens § 287, stk. 1, er straffen for
afpresning bøde, hvis den begåede forbrydelse er af
mindre strafværdighed på grund af de
omstændigheder, hvorunder handlingen er begået, de
tilvendte genstandes eller det lidte formuetabs ringe betydning
eller af andre grunde. Under i øvrigt formildende
omstændigheder kan straffen bortfalde, jf. § 287, stk.
1, 2. pkt.
2.1.1.9. Åger
For åger straffes ifølge straffelovens § 282,
den, som udnytter en anden persons betydelige økonomiske
eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller
et bestående afhængighedsforhold til i et aftaleforhold
at opnå eller betinge en ydelse, der står i
væsentligt misforhold til modydelsen, eller som der ikke skal
ydes vederlag for.
Strafferammen for åger er fængsel indtil 1 år
og 6 måneder, jf. straffelovens § 285, stk. 1, 1. pkt.
Efter straffelovens § 286, stk. 1, kan straffen stige til
fængsel indtil 6 år, når lovovertrædelsen
er af særligt grov beskaffenhed, navnlig på grund af
udførelsesmåden eller når et større antal
forbrydelser er begået.
Efter straffelovens § 287, stk. 1, er straffen for
åger bøde, hvis den begåede forbrydelse er af
mindre strafværdighed på grund af de
omstændigheder, hvorunder handlingen er begået, de
tilvendte genstandes eller det lidte formuetabs ringe betydning
eller af andre grunde. Under i øvrigt formildende
omstændigheder kan straffen bortfalde, jf. straffelovens
§ 287, stk. 1, 2. pkt.
2.1.1.10. Skyldnersvig
Efter straffelovens § 283, stk. 1, straffes for
skyldnersvig den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding (1) afhænder, pantsætter eller
på anden måde råder over ham tilhørende
gods, hvorover tredjemand har erhvervet en rettighed, med hvilken
handlingen er uforenelig, (2) efter at hans bo er taget under
konkursbehandling, eller rekonstruktionsbehandling er indledt,
foretager handlinger, der går ud på, at boets ejendele
og fordringer ikke kommer fordringshaverne til gode, eller (3) ved
falske foregivender, forstikkelse, proformaretshandler, betydelige
gaver, uforholdsmæssigt forbrug, salg til underpris, betaling
af eller sikkerhedsstillelse for uforfaldne gældsposter eller
på anden lignende måde unddrager sine ejendele eller
fordringer fra at tjene sine fordringshavere eller nogen enkelt af
disse til fyldestgørelse.
Handlinger af den under nr. 3 angivne art foretaget til
begunstigelse af en fordringshaver, bliver kun at straffe, hvis
vedkommende på en tid, da vedkommende forudså, at
skyldnerens konkurs eller rekonstruktionsbehandling var umiddelbart
forestående, har bestemt skyldneren til at yde ham
sådan begunstigelse, jf. § 283, stk. 2.
Strafferammen for skyldnersvig er fængsel indtil 1
år og 6 måneder, jf. straffelovens § 285, stk. 1,
1. pkt. Efter straffelovens § 286, stk. 2, kan straffen stige
til fængsel indtil 8 år, når
lovovertrædelsen er af særligt grov beskaffenhed,
navnlig på grund af udførelsesmåden eller
på grund af omfanget af den opnåede eller tilsigtede
vinding.
Efter straffelovens § 287, stk. 1, er straffen for
skyldnersvig bøde, hvis den begåede forbrydelse er af
mindre strafværdighed på grund af de
omstændigheder, hvorunder handlingen er begået, de
tilvendte genstandes eller det lidte formuetabs ringe betydning
eller af andre grunde. Under i øvrigt formildende
omstændigheder kan straffen bortfalde, jf. straffelovens
§ 287, stk. 1, 2. pkt.
2.1.1.11. Røveri
Efter straffelovens § 288, stk. 1, straffes for
røveri den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding ved vold eller trussel om øjeblikkelig
anvendelse af vold, (1) fratager eller aftvinger nogen en fremmed
rørlig ting, (2) bringer en stjålen ting i sikkerhed,
eller (3) tvinger nogen til en handling eller undladelse, der
medfører formuetab for den overfaldne, eller nogen for hvem
denne handler.
Strafferammen for røveri er fængsel indtil 6
år, jf. straffelovens § 288, stk. 1. Efter straffelovens
§ 288, stk. 2, kan straffen stige til fængsel indtil 10
år, når røveriet er af særligt grov
beskaffenhed, navnlig på grund af dets særligt farlige
karakter, udførelsesmåden eller omfanget af den
opnåede eller tilsigtede vinding, eller fordi gerningsmanden
er trængt ind i et privat hjem for at begå
røveri, eller når et større antal forbrydelser
er begået.
2.1.1.12. Svig og særlig grov svig med offentlige
midler
Efter straffelovens § 289 a straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder den, der til
brug for afgørelser om betaling eller tilbagebetaling af
told eller afgifter til eller udbetaling eller tilbagebetaling af
tilskud eller støtte fra danske myndigheder eller De
Europæiske Fællesskabers institutioner eller andre
fællesskabsorganer giver urigtige eller vildledende
oplysninger eller fortier oplysninger, herunder undlader at opfylde
en oplysningspligt af betydning for sagens afgørelse med
forsæt til at unddrage sig eller andre betaling eller med
forsæt til at opnå uberettiget udbetaling til sig eller
andre.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at
stk. 1 omhandler både den, der handler aktivt i forbindelse
med svigen ved at afgive urigtige eller vildledende oplysninger, og
den, der forholder sig passiv ved at fortie oplysninger eller ved
at undlade at opfylde en oplysningspligt, jf. Folketingstidende
2004-05 (2. samling), tillæg A, side 390.
Efter bestemmelsens stk. 2 straffes på samme måde
den, der uretmæssigt udnytter en lovligt opnået fordel
med hensyn til betalinger som nævnt i stk. 1, og den, der
uretmæssigt anvender udbetalinger som nævnt i stk. 1
til andre formål end dem, de oprindelig var bevilget til.
Dette gælder dog ikke ydelser som f.eks. kontanthjælp,
der bevilges til privat brug, jf. bestemmelsens stk. 2, 2. pkt.
Straffelovens § 289 a, stk. 1 og 2, omfatter bl.a. alle
former for tilskuds og støtteordninger, herunder ydelser
inden for den sociale lovgivning og udbetalinger i medfør af
lovgivningen om arbejdsløshedsforsikring, der udbetales af
eller skal tilbagebetales til danske myndigheder, jf.
Folketingstidende 2004-05, tillæg A, side 372. Det er
endvidere en forudsætning, at der skal være tale om
midler, der indgår i statslige, amtskommunale (svarende til
de nuværende regioner) eller kommunale budgetter.
Efter straffelovens § 289 a, stk. 3, finder bestemmelserne
i stk. 1 og 2 kun anvendelse, hvor anden lovgivning ikke indeholder
en tilsvarende regulering. Dette indebærer, at straffelovens
§ 289 a alene finder anvendelse,
- hvis der ikke er
en særlovgivning på området,
- hvis der ikke i
særlovgivningen er straffebestemmelser,
- hvis der ikke i
særlovgivningen er en gerningsbeskrivelse, der svarer til
§ 289 a, eller
- hvis
særlovgivningen indeholder en henvisning til straffelovens
bestemmelser.
Som eksempler på sidstnævnte kan nævnes
særlovsbestemmelser, der indeholder angivelse af en straf,
der efterfølges af en formulering i lighed med "medmindre
strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning" eller
"medmindre strengere straf er forskyldt efter straffeloven", jf.
f.eks. lov nr. 1518 af 18. december 2018 om erhvervsfremme §
23, stk. 1, og § 14, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 233
af 18. marts 2020 om kompensation for tab ved aflysning af
større arrangementer som følge af
covid-19-afværgeforanstaltninger.
Endvidere følger det af straffelovens § 289 a, stk.
4, at overtrædelser af bestemmelserne i stk. 1 eller 2 af
særligt grov karakter straffes efter overbygningsbestemmelsen
i § 289.
Straffelovens § 289 er en særlig
overbygningsbestemmelse, hvorefter den, som for derigennem at
skaffe sig eller andre uberettiget vinding gør sig skyldig i
overtrædelse af særligt grov karakter af skatte-,
told-, afgifts- eller tilskudslovgivningen eller af straffelovens
§ 289 a, straffes med fængsel indtil 8 år.
Udmåles der i forbindelse med overtrædelsen en
tillægsbøde efter straffelovens § 50, stk. 2,
skal der lægges vægt på, om forbrydelsen er af
særlig grov beskaffenhed navnlig på grund af
udførelsesmåden, eller fordi forbrydelsen er
udført af flere i forening, eller når et større
antal forbrydelser er begået, jf. bestemmelsens stk. 3.
Hvorvidt en overtrædelse af straffelovens § 289 a,
stk. 1 eller 2, er af en sådan karakter, at forholdet
bør henføres under § 289 beror på en
konkret vurdering, herunder særligt på beløbets
størrelse.
2.1.1.13. Hæleri og groft uagtsomt
hæleri
Efter straffelovens § 290, stk. 1, straffes den, som
uberettiget modtager eller skaffer sig eller andre del i udbytte,
der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse, med
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder. På samme måde straffes den, der
uberettiget ved at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til
afhændelse eller på lignende måde
efterfølgende virker til at sikre en anden udbyttet af en
strafbar lovovertrædelse.
Efter bestemmelsens stk. 2 kan straffen stige til fængsel
i 6 år, når hæleriet er af særlig grov
beskaffenhed navnlig på grund af forbrydelsens
erhvervsmæssige karakter eller som følge af den
opnåede eller tilsigtede vinding, eller når et
større antal forbrydelser er begået.
Det følger endelig af bestemmelsens stk. 3, at straf
efter § 290, stk. 1 og 2, ikke kan pålægges den,
som modtager udbytte til sædvanligt underhold fra
familiemedlemmer eller samlever, eller den, der modtager udbytte
som normalt vederlag for sædvanlige forbrugsvarer, brugsting
eller tjenester.
Efter straffelovens § 303 straffes endvidere den, som
udviser grov uagtsomhed ved at tilforhandle sig eller på
anden lignende måde modtage ting, der er erhvervet ved en
berigelsesforbrydelse, med bøde eller fængsel indtil 1
år.
2.1.1.14. Hvidvask
Efter straffelovens § 290 a straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder den, der
konverterer eller overfører penge, som direkte eller
indirekte er udbytte af en strafbar lovovertrædelse, for at
skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse. Straffen kan
stige til fængsel i 8 år, når hvidvasken er af
særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af
forbrydelsens erhvervsmæssige eller professionelle karakter
eller som følge af den opnåede eller tilsigtede
vinding, eller når et større antal forbrydelser er
begået, jf. § 290 a, stk. 2.
2.1.1.15. Brugstyveri
Efter straffelovens § 293, stk. 1, om brugstyveri kan den,
som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden,
straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år,
medmindre forholdet er omfattet af § 293 a. Straffen kan stige
til fængsel i 2 år under skærpende
omstændigheder, navnlig når tingen ikke bringes tilbage
efter brugen. Efter straffelovens § 293, stk. 2, kan den, der
uberettiget hindrer en anden i helt eller delvist at råde
over ting, straffes med bøde eller fængsel indtil 1
år. Under særligt skærpende omstændigheder
kan straffen stige til fængsel i 2 år.
2.1.1.16. Uberettiget anvendelse af
betalingsoplysninger
Efter straffelovens § 301 straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder den, der med
forsæt til uberettiget anvendelse fremstiller, skaffer sig,
besidder eller videregiver (1) oplysninger, som identificerer et
betalingsmiddel, der er tildelt andre, eller (2) genererede
betalingskortnumre.
Hvis den i stk. 1 nævnte videregivelse m.v. sker i en
videre kreds eller under i øvrigt særligt
skærpende omstændigheder, er straffen fængsel
indtil 6 år, jf. § 301, stk. 2.
Efter § 301, stk. 3, finder bestemmelsen i stk. 1 ikke
anvendelse på ægte betalingskort.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Der er siden udbruddet af covid-19 i Danmark konstateret
eksempler på kriminalitet, som baserer sig på den frygt
og usikkerhed, som covid-19-epidemien har bragt med sig.
Ved visse kriminalitetsformer udnyttes borgerens tillid til
offentlige myndigheder i en krisesituation som den foreliggende.
Dette er bl.a. tilfældet for de falske e-mails og SMS'er, som
angiver at have Sundhedsstyrelsen som afsender, hvor formålet
med meddelelserne er at lokke modtageren til at oplyse sit
CPR-nummer eller NemID. Rigspolitiet har oplyst, at der er sket en
mindre stigning i antallet af anmeldelser om bedrageri. I perioden
1. marts til 23. marts 2020 er der således registreret 45
anmeldelser med tilknytning til covid-19.
Andre former for kriminalitet udspringer af, at visse genstande
på grund af covid-19 har fået en ekstraordinær
værdi, og derfor åbner mulighed for store gevinster for
kriminelle. Det gælder f.eks. visse værne- og
desinfektionsmidler, men kan også omfatte andre produkter,
der generelt er mangel på som følge af
covid-19-epidemien. Rigspolitiet har oplyst, at der i perioden 1.
marts til 23. marts 2020 er registreret 16 anmeldelser om
tyveri/indbrud eller forsøg på at stjæle
værnemidler. Der er endvidere i samme periode registeret 8
anmeldelser om tricktyveri med tilknytning til covid-19.
Det går ud over alle borgere i Danmark, når personer
stjæler værne- og desinfektionsmidler fra hospitaler,
og dermed begrænser myndighedernes muligheder for at
forebygge og beskytte befolkningen mod smitte. Det samme
gælder tricktyverier og bedrageri, hvor kriminelle udgiver
sig for at være fra f.eks. sundhedsmyndighederne, og
forsøger at udnytte borgernes generelle bekymring for smitte
med covid-19. Det er helt afgørende - særligt i en tid
som denne - at opretholde den generelle tillid i samfundet,
herunder i forhold til myndighederne. Straffen for sådanne
overtrædelser bør derfor stå mål med deres
potentielle skadevirkninger for samfundet som sådan.
Tilsvarende gælder for virksomheder og erhvervsdrivende som
på svigagtig vis måtte søge at udnytte
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien, der har til formål at holde
hånden under dansk økonomi i denne
ekstraordinære situation og herved hjælpe danske
lønmodtagere, arbejdspladser og virksomheder ud på den
anden side af krisen. Sådanne overtrædelser bør
straffes ekstra hårdt.
Der bør således sættes hårdt ind over
for de personer og virksomheder, der udnytter den alvorlige
situation, som Danmark befinder sig i, til at begå strafbare
handlinger. Justitsministeriet finder derfor, at der er behov for
at skærpe straffen, herunder også under visse
omstændigheder tillægsbøder, markant for visse
straffelovsovertrædelser, hvis overtrædelsen har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Endvidere finder Justitsministeriet, at der er behov for at
skærpe strafniveauet yderligere, hvis lovovertrædelsen
består i svig mv. med offentlige midler i relation til
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i
straffelo?ven som § 81 d, stk. 1, hvorefter straffen kan
forhøjes indtil det dobbelte, hvis en overtrædelse af
lovens § 119 (vold og trusler mod personer i offentlig
tjeneste), § 161 (falsk erklæring på tro og love),
§ 163 (urigtig erklæring til det offentlige), § 171
(dokumentfalsk), § 263 a (udbredelse af adgangsmidler til
datasystem), § 276 (tyveri), § 276 a (indbrudstyveri),
§ 278 (underslæb), §§ 279 og 300 a (hhv.
forsætligt og groft uagtsomt bedrageri), § 279 a
(databedrageri), § 280 (mandatsvig), § 281 (afpresning),
§ 282 (åger), § 283 (skyldnersvig), § 288
(røveri), §§ 289 og 289 a (hhv. svig og
særligt grov svig med offentlige midler), §§ 290 og
303 (hhv. forsætligt og groft uagtsomt hæleri), §
290 a (hvidvask), § 293 (brugstyveri) og § 301
(uberettiget anvendelse af betalingsoplysninger) har baggrund i
eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Kriminalitetsformerne omfattet af den foreslåede
bestemmelse i straffelovens § 81 d, stk. 1, afspejler den type
kriminalitet, der forventes at kunne udspringe af
covid-19-epidemien i Danmark.
Det forudsættes, at strafniveauet for de i den
foreslåede § 81 d, stk. 1, nævnte
lovovertrædelser som udgangspunkt forhøjes til omkring
det dobbelte i forhold til den straf, der ville være fastsat
af domstolene for tilsvarende overtrædelser, der ikke har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark.
Efter det foreslåede § 81 d, stk. 2, kan straffen for
en af de i stk. 1 nævnte lovovertrædelser
forhøjes således, at den bliver fire gange så
høj, hvis lovovertrædelsen har fundet sted under
sådanne omstændigheder, at der uberettiget er
opnået eller søgt opnået lån, kredit,
støtte, tilskud eller lignende kompensation fra
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien.
Det forudsættes samtidig med lovforslaget, at
strafniveauet for de i stk. 1 nævnte lovovertrædelser i
relation til hjælpepakker til imødegåelse af
skadevirkninger ved covid-19-epidemien bliver fire gange så
højt i forhold til den straf, der ville være fastsat
af domstolene for tilsvarende overtrædelser, der ikke har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Dette gælder både i forhold til fængsels- og
bødestraf.
Begrebet »hjælpepakker til imødegåelse
af skadevirkninger ved covid-19-epidemien« dækker over
de erhvervs- og jobrettede tiltag mv., som regeringen har lanceret
med henblik på at afbøde de negative økonomiske
konsekvenser af spredningen af covid-19 for danske
lønmodtagere, arbejdspladser og virksomheder. Begrebet er
dynamisk og omfatter såvel de allerede lancerede
hjælpepakker, som hjælpepakker, der måtte blive
lanceret på et senere tidspunkt.
Det forudsættes desuden, at overtrædelser af de i
den foreslåede § 81 d, stk. 1, nævnte
bestemmelser, der i dag straffes med bøde, fremover i visse
tilfælde som udgangspunkt vil skulle straffes med
fængsel. Det vil f.eks. omfatte berigelsesforbrydelser efter
straffelovens §§ 276 og 276 a, der i dag straffes med
bøde, hvis forbrydelsen er af mindre strafværdighed,
jf. § 287, f.eks. som følge af det stjålnes
begrænsede økonomiske værdi.
Det forudsættes således med lovforslaget, at der
skal udmåles en fængselsstraf i
gentagelsestilfælde af overtrædelser, der har baggrund
i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark, f.eks.
hvor en person, der tidligere er straffet for at have stjålet
enkelte flasker håndsprit i et supermarked, dømmes for
endnu et tilfælde af tyveri af håndsprit.
Det forudsættes endvidere med lovforslaget, at der vil
skulle udmåles en fængselsstraf, hvis en
overtrædelse, der i almindelighed anses for at være af
ringe strafværdighed, er særligt strafværdig som
følge af den aktuelle covid-19-epidemi. Det vil bl.a. kunne
være tilfældet ved enkeltstående tilfælde
af tyveri af genstande, som normalt har en begrænset
økonomisk værdi, men som pga. epidemien er en knap
ressource, f.eks. tyveri af værnemidler, testudstyr, medicin
eller lignende fra hospitaler, lægeklinikker mv., idet
tyveriet forhindrer sundhedspersonale i at beskytte sig selv og
patienterne mod smitte og dermed skader muligheden for at forebygge
smittespredning.
Hvis et forhold allerede i dag straffes med en længere
fængselsstraf, kan det imidlertid undtagelsesvist forekomme,
at en forhøjelse af strafniveauet med indtil det dobbelte
ikke vurderes at stå i rimeligt forhold til den begåede
kriminalitet sammenholdt med tilsvarende overtrædelser, der
ikke har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark. Dette vil eksempelvis kunne gælde for visse forhold
omfattet af straffelovens § 288, stk. 2, om røveri af
særligt grov beskaffenhed. I disse tilfælde
forudsættes straffen efter den foreslåede § 81 d,
stk. 1, at skulle skærpes med en tredjedel.
Er et forhold samtidig omfattet af den foreslåede §
81 d, stk. 1 eller 2, og straffelovens § 81 a (om
strafforhøjelse og skærpelse af straffen ved
banderelaterede konflikter), § 81 b (om strafforhøjelse
for skyderi mv. på frit tilgængeligt sted) eller §
81 c (strafskærpelser for lovovertrædelser begået
inden for en skærpet strafzone), kan der rejses tiltale under
henvisning til flere anvendelige bestemmelser, og der kan straffes
i sammenstød. Det forudsættes, at straffen i
sådanne tilfælde udmåles efter den bestemmelse,
der konkret indebærer den højest forskyldte straf,
dvs. strafniveauet efter den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 81 d, stk. 1 eller 2, eller efter § 81 a,
§ 81 b eller § 81 c.
Det foreslås i § 81 d, stk. 3, at ved udmåling
af tillægsbøde efter straffelovens § 50, stk. 2,
i forbindelse med overtrædelser omfattet af stk. 2, skal der
lægges vægt på den opnåede eller tilsigtede
vinding.
Det foreslås, at der ved alle lovovertrædelser med
baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark,
hvor en person uberettiget har opnået eller søgt at
opnå lån, kredit, støtte, tilskud eller lignende
kompensation fra hjælpepakker til imødegåelse af
skadevirkninger ved covid-19-epidemien og derigennem har
opnået eller tilsigtet at opnå en økonomisk
vinding for sig selv eller andre, skal udmåles en bøde
som tillægsstraf. En bøde skal således
almindeligvis idømmes som tillægsstraf i alle
tilfælde, hvor en fysisk person idømmes en betinget
eller ubetinget fængselsstraf. Tillægsbøden skal
beregnes med udgangspunkt i den opnåede eller tilsigtede
vinding og fastsættes i overensstemmelse med
strafskærpelsen i stk. 2. Der henvises nærmere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1,
nedenfor.
Det foreslås desuden i § 81 d, stk. 4, at det - uden
for de tilfælde, der er omfattet af bestemmelsens stk. 1
eller 2 - i almindelighed skal indgå som en skærpende
omstændighed, hvis lovovertrædelsen har baggrund i
eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Bestemmelsen udelukker ikke en samtidig anvendelse af straffelovens
bestemmelser om strafskærpelser i § 81 (om
skærpende omstændigheder), § 81 a, § 81 b
eller § 81 c.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og de angivne strafniveauer
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 81 d ophæves den 1. marts 2021.
Forslaget om en sådan såkaldt "solnedgangsklausul"
indebærer, at bestemmelsen automatisk ophæves,
medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge dens
gyldighedsperiode.
Det forudsættes i den forbindelse, at der forud for en
eventuel videreførelse af bestemmelsen foretages en
vurdering af, om det på baggrund af den faktiske situation i
relation til covid-19-epidemien i Danmark er relevant at
videreføre bestemmelsen.
Retsvirkningen af ophævelsen vil være, at
strafskærpelserne i den foreslåede § 81 d ikke
længere finder anvendelse fra den 1. marts 2021,
således at straffen herefter igen skal udmåles efter de
retningslinjer, som gælder i dag.
For så vidt angår overtrædelser, der
begås inden, men pådømmes efter den 1. marts
2021, bemærkes det, at udgangspunktet efter den almindelige
regel i straffelovens § 3, stk. 1, er, at
spørgsmålet om strafbarhed og straffastsættelse
skal afgøres efter den på
pådømmelsestidspunktet gældende lov.
Pådømmelsestidspunktets lov skal dog ikke lægges
til grund, hvis ophøret af gerningstidens lov beror på
ydre, strafskylden uvedkommende forhold, jf. bestemmelsens stk. 1,
2. pkt.
Som eksempel på sådanne ydre, strafskylden
uvedkommende forhold kan nævnes Østre Landsrets dom af
9. april 1974 (optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 1974, s.
824), hvor tiltalte blev idømt en bøde for
overtrædelse af en hastighedsbegrænsning i den
dagældende bekendtgørelse nr. 567 af 7. november 1973,
jf. § 1 i lov nr. 236 af 6. juni 1968 om
forsyningsmæssige foranstaltninger, uanset at
bekendtgørelsen var ophævet på
pådømmelsestidspunktet. Østre Landsret udtalte
i den forbindelse, at den senere skete ophævelse af
hastighedsbegrænsningen, der var fastsat alene for at virke
forbrugsbegrænsende under oliekrisen, beroede på ydre,
strafskylden uvedkommende formål, hvorfor ophævelsen
ikke kunne medføre, at tiltalte nu måtte
frifindes.
Der kan endvidere henvises til Højesterets dom af 27.
august 2019 (optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2019, s.
3937), hvor tiltalte blev idømt 6 måneders
fængsel for overtrædelse af straffelovens § 114 j,
stk. 1, jf. stk. 3, jf. den dagældende bekendtgørelse
nr. 1200 af 28. september 2018, ved at have indrejst og taget
ophold i et forbudsbelagt konfliktområde uden tilladelse,
uanset at bekendtgørelsen var ophævet på
pådømmelsestidspunktet. Højesteret
anfører bl.a. i dommens præmisser, at den nye
regulering ikke har ændret ved straffeordningen i
straffelovens § 114 j, og at der efter Højesterets
opfattelse ikke med bekendtgørelsen er foretaget nogen
omvurdering af strafværdigheden af overtrædelser ved
indrejse og ophold uden tilladelse i de forbudszoner, der var
fastsat i den tidligere bekendtgørelse. Da ophævelsen
af den tidligere bekendtgørelse - som følge af en
ændret faktisk situation i Syrien, der var indtrådt
efter gerningstidspunktet - således beroede på ydre,
strafskylden uvedkommende forhold, skulle tiltaltes handlinger
bedømmes efter den straffelovgivning, som var gældende
på gerningstidspunktet, jf. straffelovens § 3, stk. 1,
2. pkt. Højesteret bemærkede, at dette
understøttedes af forarbejderne til straffelovens § 114
j, stk. 3, 2. pkt.
Det samme må antages at gælde, hvis loven er faldet
bort, fordi den fra først af var tidsbegrænset, og det
fremgår af loven, at den alene finder anvendelse på
kendsgerninger, som indtræffer i den angivne periode.
Baggrunden for, at loven ophæves den 1. marts 2021, er som
nævnt, at det forudsættes, at der forud for en eventuel
videreførelse af loven foretages en vurdering af, om det
på baggrund af den faktiske situation i relation til
covid-19-epidemien i Danmark er relevant at videreføre
lovens bestemmelser. Forslaget er dermed ikke udtryk for, at der
fra tidspunktet for lovens ophævelse er en ændret
vurdering af strafværdigheden af de strafbare forhold, men
for at det forudsættes, at der foretages en vurdering af, om
det - på grund af de faktiske forhold - er relevant at
videreføre bestemmelserne.
Den skærpede straf forudsættes på denne
baggrund at gælde for sager om overtrædelse af de i den
foreslåede § 81 d, stk. 1, nævnte bestemmelser,
der er begået efter lovens ikrafttræden og forud for
dens ophævelse, uanset om sagerne pådømmes efter
den 1. marts 2021. Det samme gælder for sager om
lovovertrædelser, der ikke er omfattet af stk. 1 eller 2, men
hvor den strafbare handling har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19-epidemien i Danmark, jf. den foreslåede §
81 d, stk. 4. Der henvises i den forbindelse til pkt. 3 nedenfor,
hvor forholdet til artikel 7 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) er behandlet.
3. Forholdet
til EMRK artikel 7
Som det fremgår under pkt. 2.1.3 ovenfor,
forudsættes den skærpede straf efter lovforslaget at
gælde for sager om overtrædelse af de i den
foreslåede § 81 d, stk. 1, nævnte bestemmelser,
der er begået efter lovens ikrafttræden og forud for
dens ophævelse, uanset om sagen pådømmes
før eller efter den 1. marts 2021. Det samme gælder
for sager om lovovertrædelser, der ikke er omfattet af stk. 1
eller 2, men hvor den strafbare handling har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark, jf. den
foreslåede § 81 d, stk. 4.
Efter EMRK artikel 7, stk. 1, kan ingen kendes skyldig i et
strafbart forhold på grund af en handling eller undladelse,
der ikke udgjorde en forbrydelse efter national eller international
ret på det tidspunkt, da den blev begået. Der kan
heller ikke pålægges en strengere straf end den, der
var anvendelig på det tidspunkt, da lovovertrædelsen
blev begået.
Efter praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
(Domstolen) om fortolkningen og anvendelsen af EMRK artikel 7 er
det afgørende ved vurderingen af, om en vedtaget lov
efterlever princippet i artikel 7, om forudsigelighedskravet i
artikel 7 er respekteret. Domstolen har således flere gange
fremhævet vigtigheden af, at en straf er forudsigelig, jf.
f.eks. pr. 108 i Domstolens dom af 17. september 2009 i Scoppola
mod Italien (nr. 2). Domstolen henviser samme sted til, at det er i
overensstemmelse med retsstatsprincippet, hvoraf artikel 7
udgør et væsentligt element, at domstolene anvender
den straf, som lovgiver anser for at stå i et rimeligt
forhold til overtrædelsen.
Højesteret udtalte i den under pkt. 2.1.3 omtalte dom af
27. august 2019, at bl.a. EMRK artikel 7 ikke kunne anses for at
være til hinder for, at den tiltalte blev straffet for
overtrædelse af straffelovens § 114 j, uanset at kravet
om tilladelse til indrejse eller ophold i det område,
tiltalte var dømt for at have opholdt sig i,
efterfølgende var blevet ophævet ved
bekendtgørelse. Højesteret anfører som
nævnt bl.a. i dommens præmisser, at den nye regulering
ikke har ændret ved straffeordningen i straffelovens §
114 j, og at der efter Højesterets opfattelse ikke med
bekendtgørelsen er foretaget nogen omvurdering af
strafværdigheden af overtrædelser ved indrejse og
ophold uden tilladelse i de forbudszoner, der var fastsat i den
tidligere bekendtgørelse. Da ophævelsen af den
tidligere bekendtgørelse - som følge af en
ændret faktisk situation i Syrien, der var indtrådt
efter gerningstidspunktet - således beroede på ydre,
strafskylden uvedkommende forhold, skulle tiltaltes handlinger
bedømmes efter den straffelovgivning, som var gældende
på gerningstidspunktet, jf. straffelovens § 3, stk. 1,
2. pkt. Højesteret bemærkede, at dette
understøttedes af forarbejderne til straffelovens § 114
j, stk. 3, 2. pkt.
Som det fremgår ovenfor, indebærer
solnedgangsklausulen, at den foreslåede § 81 d
automatisk ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter
at forlænge lovens gyldighedsperiode. Som det endvidere
fremgår, forudsættes den skærpede straf at
gælde for sager om overtrædelse af de i den
foreslåede § 81 d, stk. 1, nævnte bestemmelser,
der er begået efter lovens ikrafttræden og forud for
dens ophævelse, uanset om sagen pådømmes
før eller efter den 1. marts 2021. Det samme gælder
for sager om lovovertrædelser, der ikke er omfattet af stk. 1
eller 2, men hvor den strafbare handling har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark, jf. den
foreslåede § 81 d, stk. 4.
Det er på den ovenfor anførte baggrund
Justitsministeriets vurdering, at det er i overensstemmelse med
EMRK artikel 7 at pådømme en straffesag efter de
skærpede regler efter solnedgangsklausulens
ikrafttræden, hvis tiltaltes forhold er begået efter
denne lovs ikrafttræden, men før loven ophæves
som følge af solnedgangsklausulen.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om at skærpe straffen for de i den
foreslåede § 81 d opregnede bestemmelser forventes at
medføre økonomiske konsekvenser på
Justitsministeriets område, som det dog ikke er muligt at
kvantificere på nuværende tidspunkt.
Det er som udgangspunkt forventningen, at der vil være en
række tilfælde, hvor kriminelle vil udføre deres
kriminelle aktiviteter i relation til covid-19-epidemien i Danmark
under påskud af at være fra myndighederne, f.eks.
sundhedsmyndighederne, eller ved tyveri og ulovlig salg af
værnemidler. Det forudsættes endvidere, at de
kriminelle, der begår disse strafbare handlinger, alligevel
ville have udført deres kriminelle aktiviteter, men ved
hjælp af andre midler. Sagerne mod disse kriminelle
forudsættes derfor som udgangspunkt at ville være
ført uafhængig af, om straffen hæves.
Det forventes på nuværende tidspunkt, at der
samtidig vil ses en stigning i antallet af sager, som er omfattet
af det skærpede strafniveau. Det må f.eks. forventes,
at et mindre antal enkeltpersoner vil forsøge på at
stjæle f.eks. værnemidler fra hospitaler og lignende,
og at virksomheder uberettiget vil søge og evt. opnå
tilskud eller lignende kompensation fra hjælpepakkerne til
imødegåelse af skadevirkninger ved
covid-19-epidemien.
Forslaget om skærpede straffe forventes at medføre
merudgifter til politiet, anklagemyndigheden og domstolene i 2020
og 2021, som primært er forbundet med en stigning i antallet
af sager, som vil skulle behandles ved domstolene samt en mere
ressourcekrævende domstolsbehandling i forhold til i dag.
Dette er eksempelvis tilfældet i sager, som normalt afsluttes
udenretligt med bøde, men hvor der fremadrettet vil blive
nedlagt påstand om ubetinget fængselsstraf, hvorfor
sagen skal behandles af domstolene.
Forslaget om skærpede straffe vil derudover medføre
merbelæg og dermed merudgifter for kriminalforsorgen, da det
må forventes, at der er sager, som i dag afgøres med
bøde eller betingede straffe, som fremadrettet vil blive
afgjort med ubetingede fængselsstraffe, ligesom længden
af den samlede idømte ubetingede fængselsstraf vil
blive forøget. Udgifterne knytter sig til de
driftsomkostninger og eventuel etablering af yderligere kapacitet,
der er forbundet med den øgede strafmængde fra 2020 og
frem.
Lovforslaget forventes ikke i øvrigt at have
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, idet lovforslaget ønskes
hastebehandlet.
Baggrunden herfor er, at de seneste uger har bragt flere
eksempler på, at kriminelle udnytter den alvorlige og
ekstraordinære situation, som covid-19-epidemien har
medført i Danmark. Det er helt centralt at komme disse
former for kriminalitet til livs, da borgernes tillid til
myndighederne er afgørende i en krisetid som den
foreliggende. Ligeledes er det afgørende, at
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien, der har til formål at holde
hånden under dansk økonomi i denne
ekstraordinære situation og herved hjælpe danske
lønmodtagere, arbejdspladser og virksomheder ud på den
anden side af krisen, ikke udnyttes svigagtigt.
Under hensyntagen til, at lovforslaget ønskes
hastebehandlet, er lovforslaget derfor ikke sendt i høring i
forbindelse med fremsættelse.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Forslaget om at skærpe straffen for
de i den foreslåede § 81 d, stk. 1, opregnede
bestemmelser forventes at medføre økonomiske
konsekvenser på Justitsministeriets område, som det dog
ikke er muligt at kvantificere på nuværende
tidspunkt. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Til §
1
Til nr. 1
Straffeloven indeholder ikke i dag en bestemmelse om, at
straffen for en overtrædelse kan skærpes, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark.
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i
straffeloven som § 81 d, der
indfører en sådan hjemmel.
Det foreslås i § 81 d, stk.
1, at den straf, der er foreskrevet i straffelovens §
119 (vold og trusler mod personer i offentlig tjeneste), § 161
(falsk erklæring på tro og love), § 163 (urigtig
erklæring til det offentlige), § 171 (dokumentfalsk),
§ 263 a (udbredelse af adgangsmidler til datasystem), §
276 (tyveri), § 276 a (indbrudstyveri), § 278
(underslæb), §§ 279 og 300 a (hhv. forsætlig
og groft uagtsomt bedrageri), § 279 a (databedrageri), §
280 (mandatsvig), § 281 (afpresning), § 282 (åger),
§ 283 (skyldnersvig), § 288 (røveri), §§
289 og 289 a (hhv. svig og særligt grov svig med offentlige
midler) §§ 290 og 303 (hhv. forsætligt og groft
uagtsomt hæleri), § 290 a (hvidvask), og § 293
(brugstyveri) forhøjes indtil det dobbelte, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark.
Det forudsættes, at den foreslåede § 81 d, stk.
1, vil finde anvendelse, uanset hvilke af de i bestemmelsen
nævnte bestemmelser, der er overtrådt.
Det er en betingelse, at den pågældende
lovovertrædelse har baggrund i eller sammenhæng med
»covid-19-epidemien i Danmark«.
Verdenssundhedsorganisationen, WHO, erklærede den 30.
januar 2020, at udbruddet af covid-19 er en Public Health Emergency
of International Concern (PHEIC) på linje med enkelte
tidligere udbrud, bl.a. influenza-pandemien i 2009. WHO
erklærede den 11. marts 2020, at udbruddet kan karakteriseres
som en pandemi (global epidemi).
Det første bekræftede tilfælde af covid-19 i
Danmark blev rapporteret den 27. februar 2020, og der er
ifølge Statens Serum Institut pr. 25. marts 2020 kl. 10
1.715 bekræftede smittede og 32 døde med påvist
covid-19.
Betingelsen om, at overtrædelsen »har baggrund i
eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark«
indebærer, at den pågældende
lovovertrædelse helt eller delvis skal have været
motiveret af eller have til formål at udnytte den situation i
landet, som covid-19-epidemien i Danmark har medført. Det er
uden betydning, om den pågældende under normale
omstændigheder også ville have begået den samme
form for kriminalitet, f.eks. ved brug af andre hjælpemidler
eller ved hjælp af en anden metode. Det er endvidere uden
betydning, om epidemien stadig er i gang på det tidspunkt,
hvor lovovertrædelsen begås, hvis handlingen i
øvrigt har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark.
Det vil bero på en konkret vurdering af den begåede
lovov?ertrædelse, herunder særligt
overtrædelsens karakter, formål og kontekst, om
betingelsen er opfyldt. Det må dog i almindelighed antages,
at en overtrædelse af de i den foreslåede § 81 d,
stk. 1, nævnte bestemmelser har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark, hvis
overtrædelsen vedrører hjælpepakker til
imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-epidemien
eller værnemidler såsom håndsprit og mundbind
eller andre knappe ressourcer i den aktuelle situation. Ligeledes
må det i almindelighed antages, at overtrædelsen har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark,
hvis den tiltalte under påskud af covid-19-epidemien udgiver
sig for at repræsentere sundhedsmyndighederne eller lignende
med henblik på at få adgang til en borgers hjem,
CPR-nummer, NemID eller lignende.
Det forudsættes samtidig med lovforslaget, at
strafniveauet for de i den foreslåede § 81 d, stk. 1,
nævnte lovovertrædelser forhøjes til omkring det
dobbelte i forhold til den straf, der ville være fastsat af
domstolene for tilsvarende overtrædelser, der ikke har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Der vil dog ikke kunne idømmes fængsel på tid
over 20 år, jf. straffelovens § 33, stk. 2.
Som et eksempel kan nævnes en situation, hvor en person
skaffer sig uberettiget adgang til en lægepraksis eller et
hospital og stjæler håndsprit til en værdi af
1.500 kr. Et sådant tilfælde vil udgøre
indbrudstyveri efter straffelovens § 276 a og vil efter
retspraksis som udgangspunkt i førstegangstilfælde
blive sanktioneret med fængsel i omkring 30 dage. Med
lovforslaget forudsættes det, at strafniveauet for en
sådan lovovertrædelse som udgangspunkt vil skulle
være omkring 60 dages fængsel, der som udgangspunkt
bør være ubetinget.
Et andet eksempel er den situation, hvor to personer begår
tricktyveri ved uberettiget at få adgang til et privat hjem -
f.eks. under påskud af at være fra
sundhedsmyndighederne og skulle vejlede en borger om covid-19 -
hvorved der stjæles værdier for i alt 1.500 kr. fra
hjemmet. Et sådant tilfælde vil udgøre
indbrudstyveri efter straffelovens § 276 a og vil som
udgangspunkt påstås henført under straffelovens
§ 285 med påstand om fængselsstraf i omegnen af 40
dage i førstegangstilfælde. Med lovforslaget
forudsættes det, at strafniveauet for en sådan
lovovertrædelse fremover som udgangspunkt vil skulle
være omkring 80 dages fængsel, der som udgangspunkt
bør være ubetinget.
Der kan endvidere fremhæves den situation, hvor en borger
modtager en e-mail, der fremstår som sendt fra
sundhedsmyndighederne, hvor borgeren anmodes om at hjælpe med
at afdække et mørketal for covid-19-tilfælde ved
at logge ind med NemID, og her oplyse om pågældende har
haft symptomer på covid-19. NemID-oplysningerne sælges
efterfølgende til en tredjemand, som bruger dem til optage
kviklån for i alt 1.500 kr. Optagelsen af kviklånet vil
efter omstændighederne udgøre bedrageri efter
straffelovens § 279 og vil efter praksis kunne sanktioneres
med fængselsstraf i omegnen af 7-20 dage i
førstegangstilfælde. Med lovforslaget
forudsættes det, at der fremover for en sådan
overtrædelse som udgangspunkt vil skulle fastsættes en
fængselsstraf på mellem 14-40 dage, der som
udgangspunkt bør være ubetinget.
Endelig kan der fremhæves den situation, hvor en person
modtager eller køber håndsprit til en værdi af
1.100 kr., som den pågældende bestemt formoder er
fremskaffet på ulovlig vis. Et sådant tilfælde
vil udgøre hæleri efter straffelovens § 290 og
vil som udgangspunkt skulle sanktioneres med en bøde
på 2.000 kr. Med lovforslaget forudsættes det, at der
fremover for en sådan overtrædelse som udgangspunkt vil
skulle ske en fordobling af bøden til 4.000 kr.
Det forudsættes desuden, at overtrædelser af de i
den foreslåede § 81 d, stk. 1, nævnte
bestemmelser, der i dag straffes med bøde, fremover i visse
tilfælde som udgangspunkt vil skulle straffes med
fængsel. Det vil f.eks. omfatte berigelsesforbrydelser efter
straffelovens §§ 276 og 276 a, der i dag straffes med
bøde, hvis forbrydelsen er af mindre strafværdighed,
jf. § 287, f.eks. som følge af det stjålnes
begrænsede økonomiske værdi.
Det forudsættes således med lovforslaget, at der
skal udmåles en fængselsstraf i
gentagelsestilfælde af overtrædelser, der har baggrund
i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark, f.eks.
hvor en person, der tidligere er straffet for at have stjålet
enkelte flasker håndsprit i et supermarked, dømmes for
endnu et tilfælde af tyveri af håndsprit.
Det forudsættes endvidere med lovforslaget, at der vil
skulle udmåles en fængselsstraf, hvis en
overtrædelse, der i almindelighed anses for at være af
ringe strafværdighed, er særligt strafværdig som
følge af den aktuelle covid-19-epidemi. Det vil bl.a. kunne
være tilfældet ved enkeltstående tilfælde
af tyveri af genstande, som normalt har en begrænset
økonomisk værdi, men som pga. epidemien er en knap
ressource, f.eks. tyveri af værnemidler, testudstyr, medicin
eller lignende fra hospitaler, lægeklinikker mv., idet
tyveriet forhindrer sundhedspersonale i at beskytte sig selv og
patienterne mod smitte og dermed skader muligheden for at forebygge
smittespredning.
Som et eksempel kan fremhæves den situation, hvor en
person stjæler håndsprit fra f.eks. en
lægepraksis eller et hospital til en værdi af i alt 200
kr. Et sådant tilfælde vil udgøre tyveri efter
straffelovens § 276 og vil som udgangspunkt skulle
sanktioneres med en bøde på 500 kr., som er
mindstebøden efter straffelovens § 287. Med
lovforslaget forudsættes det, at der fremover for en
sådan overtrædelse som udgangspunkt vil skulle
fastsættes en kortere fængselsstraf, der som
udgangspunkt bør være ubetinget.
Som et yderligere eksempel kan nævnes den situation, hvor
en person går ind på f.eks. en lægepraksis, hvor
den pågældende - under påskud af at komme fra
f.eks. sundhedsmyndighederne - retsstridigt fremkalder, bestyrker
eller udnytter en vildfarelse hos personalet, hvorved den
pågældende får udleveret håndsprit for en
værdi af i alt 7.000 kr. Et sådant tilfælde vil
udgøre bedrageri efter straffelovens § 279 og vil som
udgangspunkt skulle sanktioneres med en bøde på 5.000
kr. Med lovforslaget forudsættes det, at der fremover for en
sådan overtrædelse som udgangspunkt vil skulle
fastsættes en kortere fængselsstraf, der som
udgangspunkt bør være ubetinget.
Der kan endvidere fremhæves den situation, hvor en person
stjæler håndsprit fra et supermarked til en værdi
af i alt 200 kr. Personen er tidligere dømt for et lignende
tilfælde af tyveri af håndsprit. På baggrund af
forbrydelsens karakter samt udbyttet vil et sådant
tilfælde som udgangspunkt blive sanktioneret med en
bøde på 500 kr., som er mindstebøden efter
straffelovens § 287. Med lovforslaget forudsættes det,
at der fremover for et sådant gentagelsestilfælde som
udgangspunkt vil skulle udmåles en kortere
fængselsstraf, der som udgangspunkt bør være
ubetinget.
Det bemærkes, at de ovenfor skitserede eksempler er
opstillede forenklede eksempler. Eksemplerne er desuden ikke
udtømmende. Fastsættelsen af straffen i konkrete
straffesager skal således fortsat ske i overensstemmelse med
de almindelige strafudmålingsprincipper. Efter straffelovens
§ 80 skal der således ved straffens fastsættelse
lægges vægt på lovovertrædelsens grovhed og
på oplysninger om gerningsmanden. Herudover skal der ved
straffens fastsættelse blandt andet lægges vægt
på de skærpende og formildende omstændigheder,
som er angivet i straffelovens §§ 81-82, herunder at
gerningsmanden tidligere er straffet af betydning for sagen, at
gerningen er udført af flere i forening, at der er er udvist
særlig hensynsløshed, eller at gerningsmanden ikke var
fyldt 18 år, da gerningen blev udført.
Hvis et forhold i forvejen straffes med en lang
fængselsstraf, kan det undtagelsesvist forekomme, at en
fordobling af strafniveauet ikke vurderes at stå i rimeligt
forhold til den begåede kriminalitet sammenholdt med
tilsvarende overtrædelser, der ikke har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Dette vil
eksempelvis kunne gælde for visse forhold omfattet af
straffelovens § 288, stk. 2, om røveri af særligt
grov beskaffenhed. I disse tilfælde forudsættes
straffen efter den foreslåede § 81 d, stk. 1, at skulle
skærpes med en tredjedel.
Det er en forudsætning for at ifalde straf for
overtrædelse af bestemmelsen, at der er det fornødne
forsæt, jf. den almindelige regel herom i straffelovens
§ 19. Den dømte skal have forsæt i relation til
samtlige objektive momenter.
Det foreslås i § 81 d, stk.
2, at straffen for en af de i stk. 1 nævnte
lovovertrædelser forhøjes således, at den bliver
fire gange så høj, hvis lovovertrædelsen har
fundet sted under sådanne omstændigheder, at der
uberettiget er opnået eller søgt opnået
lån, kredit, støtte, tilskud eller lignende
kompensation fra hjælpepakker til imødegåelse af
skadevirkninger ved covid-19-epidemien. Forslaget indebærer
herved, at straffen for sådanne lovovertrædelser kan
blive fire gange så høj.
Det forudsættes samtidig med lovforslaget, at
strafniveauet for de i stk. 1 nævnte lovovertrædelser i
relation til hjælpepakker til imødegåelse af
skadevirkninger ved covid-19-epidemien bliver fire gange så
højt i forhold til den straf, der ville være fastsat
af domstolene for tilsvarende overtrædelser, der ikke har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Der vil dog ikke kunne idømmes fængsel på tid
over 20 år, jf. straffelovens § 33, stk. 2.
Begrebet »hjælpepakker til imødegåelse
af skadevirkninger ved covid-19-epidemien« dækker over
de erhvervs- og jobrettede tiltag mv., som regeringen har lanceret
med henblik på at afbøde de negative økonomiske
konsekvenser af spredningen af covid-19 for danske
lønmodtagere, arbejdspladser og virksomheder. Begrebet er
dynamisk og omfatter såvel de allerede lancerede
hjælpepakker, som hjælpepakker, der måtte blive
lanceret på et senere tidspunkt.
For så vidt angår de pr. 25. marts 2020 lancerede
hjælpepakker, dækker begrebet bl.a. over
følgende:
Kompensationsordning for tab ved
aflysning af større arrangementer
Regeringen har den 6. marts 2020 opfordret til, at større
arrangementer med mere end 1.000 deltagere udskydes, aflyses eller
ændres så de afvikles med færre end 1000
deltagere. I forlængelse heraf er der etableret en
kompensationsordning, der yder kompensation til arrangører,
der har lidt et tab ved at følge regeringens opfordring.
Kompensationsordningen er indført ved bekendtgørelse
nr. 233 af 18. marts 2020 om kompensation for tab ved aflysning af
større arrangementer som følge af
covid-19-afværgeforanstaltninger.
Lønkompensationsordning til
virksomheder i økonomisk krise
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har den 15. marts 2020
indgået en Trepartsaftale om midlertidig
lønkompensation for lønmodtagere på det private
arbejdsmarked. Med aftalen sikrer regeringen og arbejdsmarkedets
parter, at private virksomheder, der er ekstraordinært
hårdt økonomisk ramt som følge af covid-19, kan
få delvis kompensation for afholdte lønudgifter.
Aftalen er udmøntet ved et aktstykke om tilslutning til
etablering af en midlertidig lønkompensationsordning,
hvorefter virksomheder kan få delvis kompensation for
lønudgifter til fyringstruede medarbejdere som følge
af covid-19.
Kompensationsordning for virksomheders
faste udgifter
Med Aftale om covid-19-initiativer, som er indgået med
alle Folketingets partier den 19. marts 2020, etableres en ordning,
der yder midlertidig kompensation for virksomheders faste udgifter.
Virksomheder med en væsentlig omsætningsnedgang som
følge af covid-19-smittespredningen og regeringens tiltag
for at imødegå denne, kan få 25-80 pct.
kompensation for nogle af deres faste udgifter. For virksomheder,
der er lukket ved forbud som følge af situationen med
covid-19, kompenseres de kompensationsberettigede faste udgifter
100 procent.
Kompensationsordning for
selvstændige og freelancere
Initiativerne i aftalen inkluderer også en midlertidig
kompensationsordning for selvstændige og freelancere.
Ordningen er for selvstændige, hvis virksomhed som konsekvens
af covid-19 forventer at opleve omsætningstab på
minimum 30 pct. Kompensationen vil udgøre 75 pct. af det
forventede omsætningstab i perioden, dog maksimalt 23.000 kr.
(46.000 ved medarbejdende ægtefælle) pr. måned.
Ordningen er forbeholdt virksomhedsejere, der har mindst 25 pct.
ejerskab og arbejder i virksomheden.
EKF (likviditetskaution, garanti for
lån)
For at hjælpe de små og mellemstore danske
eksportvirksomheder, som ofte er mere sårbare end de
større virksomheder, oprettes der en ny likviditetskaution i
EKF målrettet små og mellemstore virksomheder, der
oplever eller forventer omsætningstab på over 30 pct.
som følge af krisen. Kautionen skal bane vejen for nye
lån for 1,25 milliarder kroner, hvilket forventes at
hjælpe ca. 250 små og mellemstore danske virksomheder
med deres eksportaktiviteter. Initiativet er udmøntet ved
aktstykke og kommende bekendtgørelse.
Rejsegarantifonden
Spredningen af covid-19 har medført aflysninger af mange
planlagte rejser. Det har alvorlige konsekvenser for rejsebranchen
og kan betyde, at flere danske rejseselskaber vil gå konkurs.
For at hjælpe rejseselskaberne med at komme igennem denne
ekstraordinære situation styrkes Rejsegarantifonden med en
statslig garanti på 1,5 mia. kr. Samtidig udvides
Rejsegarantifondens formål, således at den i denne
særlige situation også yder kompensation for
tilbagebetalingsomkostninger i forbindelse med aflyste rejser.
Garantiordninger for SMV'er og
større virksomheder (garanti for lån)
Flere virksomheder kan få brug for lån i banken til
at holde virksomheden i gang. Derfor stiller regeringen en garanti
på 70 pct. af nye lån til virksomheder, der har mistet
minimum 30 pct. af deres omsætning på grund af
covid-19. Samlet set kan der faciliteres udlån på over
60 mia. kr. under ordningerne. Begge initiativer er udmøntet
ved aktstykker og bekendtgørelser.
Offentlige indkøb
Der dispenseres midlertidigt fra en række statslige
bevillingsregler, med henblik på at statslige indkøb
kan understøtte, at virksomhederne kommer godt igennem den
ekstraordinære situation med covid-19. Dispensationerne vil
give mulighed for at forudbetale leverancer med en værdi
på højst 1 mio. kr. og at undlade at gøre
misligholdelsesbestemmelser (f.eks. krav om betaling af bod for
forsinkelse) gældende over for leverandører til
staten, hvis misligholdelsen kan henføres til covid-19.
Udvidet ret for arbejdsgiver til
refusion og for selvstændige til sygedagpenge som
følge af covid-19
For at afværge store økonomiske konsekvenser for
arbejdsgivere og selvstændige som følge af udbruddet
af covid-19, er arbejdsgiverperioden/egenperioden i
sygedagpengeloven suspenderet for arbejdsgivere og
selvstændige erhvervsdrivende, så de kan modtage
henholdsvis refusion og sygedagpenge fra kommunen fra første
fraværsdag.
Den foreslåede § 81 d, stk. 2, omfatter enhver
lovovertrædelse, der har fundet sted under sådanne
omstændigheder, at der uberettiget er opnået eller
søgt opnået lån, kredit, støtte, tilskud
eller lignende kompensation fra hjælpepakker til
imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-epidemien.
Bestemmelsen vil derfor også kunne være
overtrådt, hvis en person eller virksomhed har afgivet
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger
med forsæt til svigagtigt at opnå kompensation fra
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien, uanset om kompensationen hermed er
opnået.
Som et eksempel kan nævnes en situation, hvor en
erhvervsdrivende afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i
forbindelse med en ansøgning om støtte fra en
hjælpepakke, hvorved den erhvervsdrivende får udbetalt
støtte svarende til 1 mio. kr. fra danske myndigheder.
Endvidere kan nævnes det eksempel, at en erhvervsdrivende
uretmæssigt udnytter en udbetaling af støtte på
1 mio. kr. fra danske myndigheder til andre formål end dem,
den oprindelig var bevilget til. Sådanne tilfælde vil
udgøre svig med offentlige midler efter henholdsvis
straffelovens § 289 a, stk. 1 og 2. Henset til beløbets
størrelse (1 mio. kr.) vil der som udgangspunkt være
tale om overtrædelser af særlig grov karakter, jf.
bestemmelsens stk. 4, der vil skulle henføres under
straffelovens § 289. Overtrædelserne vil som
udgangspunkt skulle sanktioneres med fængselsstraf på
omkring 1 år. Med lovforslaget forudsættes det, at der
fremover for en sådan overtrædelse som udgangspunkt vil
skulle fastsættes en fængselsstraf på 4
år.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke ændrer på,
hvornår en overtrædelse er af særlig grov
karakter og således efter straffelovens § 289 a skal
straffes efter § 289. Denne grænse er efter praksis ca.
500.000 kr.
Det foreslås i § 81, stk.
3, at ved udmåling af tillægsbøde efter
straffelovens § 50, stk. 2, i forbindelse med
overtrædelser omfattet af stk. 2 skal der lægges
vægt på den opnåede eller tilsigtede vinding.
Efter retspraksis udmåles der sædvanligvis en
tillægsbøde efter straffelovens § 50, stk. 2, ved
sanktionering af visse former for økonomisk kriminalitet,
hvor fængselsstraf anvendes. Det gælder eksempelvis for
forsætlig skatte- og afgiftssvig, hvor
tillægsbøden sædvanligvis udmåles svarende
til de unddragne skatter og afgifter.
Det forudsættes, at der ved alle lovovertrædelser
med baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark, hvor en person uberettiget har opnået eller
søgt at opnå lån, kredit, støtte, tilskud
eller lignende kompensation fra hjælpepakker til
imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-epidemien
og derigennem har opnået eller tilsigtet at opnå en
økonomisk vinding for sig selv eller andre, skal
udmåles en bøde som tillægsstraf. En bøde
skal således almindeligvis idømmes som
tillægsstraf i alle tilfælde, hvor en fysisk person
idømmes en betinget eller ubetinget fængselsstraf.
Tillægsbøden skal beregnes med udgangspunkt i den
opnåede eller tilsigtede vinding og fastsættes i
overensstemmelse med strafskærpelsen i stk. 2.
Har flere personer i fællesskab foretaget de strafbare
forhold, udmåles en tillægsbøde til hver af
disse personer. Det gælder også i det tilfælde,
hvor en medarbejder har foretaget de strafbare forhold på
vegne af et selskab.
Forhøjelse af bøden skal ikke modsvares af en
mindre fængselsstraf, og idømmelse af en
tillægsbøde skal i almindelighed ikke afhænge af
den tiltalte persons betalingsevne.
Som eksempel kan nævnes, at en
økonomidirektør i en virksomhed har opnået en
økonomisk vinding på 1 mio. kr. til virksomheden ved
uberettiget at opnå støtte fra hjælpepakker til
imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-epidemien.
Et sådan tilfælde vil som udgangspunkt efter praksis
skulle sanktioneres med fængselsstraf og en
tillægsbøde på 1 mio. kr. Med lovforslaget
forudsættes det, at der fremover almindeligvis skal
idømmes en fængselsstraf, der er fire gange så
høj, og en tillægsbøde på 4 mio. kr. til
økonomidirektøren parallelt med fastsættelse af
en bøde og konfiskation af den opnåede vinding hos
virksomheden.
Efter den foreslåede § 81 d, stk. 4, skal det ved fastsættelse af
straf for lovovertrædelser, som ikke er omfattet af stk. 1
eller 2, i almindelighed indgå som en skærpende
omstændighed, hvis overtrædelsen har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Bestemmelsen finder anvendelse på alle typer af
kriminalitet, som ikke er nævnt i den foreslåede §
81 d, stk. 1. På samme måde som i forhold til stk. 1 og
2, er det en betingelse for at skærpe straffen, at den
pågældende lovovertrædelse helt eller delvis skal
have været motiveret af at udnytte den situation, som
covid-19-epidemien har medført i Danmark. Det er uden
betydning, om den pågældende under normale
omstændigheder også ville have begået den samme
form for kriminalitet, f.eks. ved brug af andre hjælpemidler
eller ved hjælp af en anden metode.
Den foreslåede stk. 4 udelukker ikke en samtidig
anvendelse af straffelovens §§ 81, 81 a, 81 b eller 81
c.
De foreslåede strafskærpelser i § 81 d,
omfatter strafansvar for såvel fysiske som juridiske
personer, jf. straffelovens § 306, hvorefter der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar for overtrædelse af straffeloven efter reglerne i
lovens 5. kapitel.
Det er i forarbejderne til straffelovens § 306 antaget, at
det navnlig vil være de straffelovsovertrædelser, der
begås for at skaffe den juridiske person vinding, som i
praksis vil give anledning til et strafansvar for den juridiske
person, jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A,
side 834. Som eksempler på sådanne overtrædelser
nævnes i forarbejderne afgivelse af urigtige
erklæringer på virksomhedens vegne, aktiv bestikkelse,
bedrageri samt skatte- og momssvig.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at strafansvar for
den juridiske person ikke udelukker et individuelt strafansvar for
den person, der forsætligt har overtrådt den
pågældende straffelovsbestemmelse. I tilfælde,
hvor der kan være grundlag for at gøre et strafansvar
gældende over for en juridisk person for overtrædelse
af f.eks. straffelovens § 161 (falsk erklæring), §
171 (dokumentfalsk) eller §§ 289 og 289 a (hhv. svig og
særligt grov svig med nationale midler), skal der - ud over
tiltale mod virksomheden - således i almindelighed også
gøres et strafansvar gældende mod de
pågældende enkeltpersoner.
Efter straffelovens § 26 omfatter strafansvar for selskaber
mv., medmindre andet er bestemt, enhver juridisk person, herunder
aktie-, anparts- og andelsselskaber, interessentskaber, foreninger,
fonde, boer, kommuner og statslige myndigheder. Strafansvaret
omfatter endvidere enkeltmandsvirksomheder, for så vidt disse
navnlig under hensyn til deres størrelse og organisation kan
sidestilles med de selskaber, der er nævnt i stk. 1, jf.
bestemmelsens stk. 2. Det er ifølge forarbejderne til
bestemmelsen en forudsætning for enkeltmandsvirksomheders
strafansvar, at virksomheden med hensyn til kompetence- og
ansvarsfordeling er organiseret på en sådan måde,
at det findes naturligt at sidestille virksomheden med en juridisk
person, og at virksomheden (på gerningstidspunktet)
beskæftiger omkring 10-20 ansatte, jf. Folketingstidende
1995-96, tillæg A, L 201, side 4060.
Straffelovens § 27 fastsætter de nærmere
betingelser for juridiske personers strafansvar. Efter bestemmelsen
forudsætter strafansvar for en juridisk person, at der inden
for dens virksomhed er begået en overtrædelse, der kan
tilregnes en eller flere personer knyttet til den juridiske person
eller den juridiske person som sådan.
Den foreslåede § 81 d omfatter tillige forsøg
på og medvirken til de i bestemmelserne omfattede
lovovertrædelser, jf. straffelovens §§ 21 og
23.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og de angivne strafniveauer
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i lovens 10. kapitel.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer af den
gældende retstilstand. Lovforslaget ændrer
således ikke på de i den foreslåede § 81 d,
stk. 1, nævnte bestemmelsers anvendelsesområde,
strafbetingelser, herunder kravet om forsæt, eller de
forhold, der i øvrigt vil kunne anses som skærpende
eller formildende omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Bestemmelsen i stk. 1
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det
foreslås, at loven træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland. Færøerne har således pr. 1.
marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område, mens der for Grønland
gælder en særlig kriminallov.
Det foreslås i stk. 2, at
lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse. Det
følger af grundlovens § 42, stk. 7, 1. pkt., at et
lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde kan stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom.
Som det fremgår under pkt. 1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, har de seneste uger bragt flere eksempler
på, at kriminelle udnytter den alvorlige og
ekstraordinære situation, som covid-19-epidemien har
medført i Danmark. Det er nødvendigt, at loven
træder i kraft straks, idet det er nødvendigt hurtigst
muligt at komme denne form for kriminalitet til livs for at
opretholde borgernes tillid til myndighederne i en krisetid som den
foreliggende. Ligeledes er det afgørende, at det hurtigst
muligt sikres, at hjælpepakkerne til imødegåelse
af skadevirkninger ved covid-19-epidemien, der har til formål
at holde hånden under dansk økonomi i denne
ekstraordinære situation og herved hjælpe danske
lønmodtagere, arbejdspladser og virksomheder ud på den
anden side af krisen, ikke udnyttes svigagtigt. Det vurderes
derfor, at der er tale om et særdeles påtrængende
tilfælde som anført i grundlovens § 42, stk.
7.
Det foreslås i stk. 3, at
straffelovens § 81 d, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, ophæves den 1. marts 2021, dvs. samtidig med lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1026 af 1. oktober 2019.
Forslaget indebærer, at den foreslåede bestemmelse i
§ 81 d automatisk ophæves, medmindre Folketinget
forinden beslutter at forlænge dens gyldighedsperiode.
Retsvirkningen af den foreslåede § 2, stk. 3, vil
være, at strafskærpelserne i den foreslåede
§ 81 d ikke længere finder anvendelse fra den 1. marts
2021, således at straffen herefter igen skal udmåles
efter de retningslinjer, som gælder i dag.
Den skærpede straf forudsættes dog at gælde
for sager om overtrædelse af de i den foreslåede §
81 d, stk. 1, nævnte bestemmelser, der er begået efter
lovens ikrafttræden og forud for dens ophævelse, uanset
om sagen pådømmes efter den 1. marts 2021. Det samme
gælder for sager om lovovertrædelser, der ikke er
omfattet af stk. 1 eller 2, men hvor den strafbare handling har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark,
jf. den foreslåede § 81 d, stk. 3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 976 af 17. september 2019, som ændret ved lov nr. 1425 af
17. december 2019, lov nr. 1426 af 17. december 2019 og § 3 i
lov nr. 1563 af 27. december 2019, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 81 c indsættes: | | | | | | »§ 81
d. Den straf, der er foreskrevet i denne lovs § 119,
§ 161, § 163, § 172, jf. § 171, stk. 1, §
263 a, § 285, stk. 1, jf. §§ 276, 276 a, 278, 279,
279 a, 280, 281, 282 og 283, § 286, stk. 1, jf. §§
276, 276 a, 278, 279, 279 a, 280, 281, 282 og 283, § 287, stk.
1, jf. §§ 276, 276 a, 278, 279, 279 a, 280, 281, 282 og
§ 283, §§ 288-290, §§ 290 a, 293, 300 a,
301 og 303 kan forhøjes indtil det dobbelte, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19 epidemien i Danmark. | | | Stk. 2. Har en
af de i stk. 1 nævnte lovovertrædelser fundet sted
under sådanne omstændigheder, at der uberettiget er
opnået eller søgt opnået lån, kredit,
støtte, tilskud eller lignende kompensation fra
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien, kan straffen forhøjes således,
at den bliver fire gange så høj. | | | Stk. 3. Ved
udmåling af tillægsbøde efter § 50, stk. 2,
i forbindelse med overtrædelser omfattet af stk. 2 skal der
lægges vægt på den opnåede eller tilsigtede
vinding. | | | Stk. 4. Ved
fastsættelse af straf for lovovertrædelser, som ikke er
omfattet af stk. 1 eller 2, skal det i almindelighed indgå
som en skærpende omstændighed, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark.« |
|