Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 1. april 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 15 ændringsforslag til
lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2, 6, 11, 13 og 14, Dansk Folkepartis og Nye Borgerliges
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, 12
og 15, Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 4 og 5, Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 7, og Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 8-10.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage
fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Udtalelse fra
justitsministeren
Justitsministeren har over for udvalget
oplyst følgende:
»Jeg skal hermed tilkendegive over
for udvalget, at det i tilknytning til bemærkningerne til den
foreslåede § 1, nr. 1, ønskes anført, at
et yderligere eksempel på en lovovertrædelse, der efter
omstændighederne vil kunne anses for at have baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark, idet
gerningsmanden ved lovovertrædelsen udnytter den situation,
som epidemien har medført, vil være indbrudstyverier
m.v. i butikker, restauranter, frisørsaloner,
uddannelsesinstitutioner, kontorbygninger eller lignende, som efter
myndighedernes påbud eller opfordring holder lukket i et
forsøg på at forebygge og hindre smittespredning. Det
vil dog fortsat bero på en konkret vurdering af den
begåede lovovertrædelse, herunder særligt
overtrædelsens karakter, formål og kontekst, om
betingelsen er opfyldt.«
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, KF, NB, IA, SIU og JF) kan tilslutte sig
justitsministerens udtalelse.
4. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren og de
under nr. 3-5, 8-10, 12 og 15 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 7.
Et andet
mindretal i udvalget (S, SIU og JF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
justitsministeren og de under nr. 3-5, 12 og 15 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 7-10.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV, EL og Sikandar Siddique (UFG))
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
justitsministeren under nr. 1, 2, 11, 13 og 14 og de under nr. 4, 5
og 7 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 3, 6, 8-10, 12 og 15.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF og IA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af justitsministeren
og de under nr. 4 og 5 stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 7 og
vil stemme imod ændringsforslag nr. 3, 8-10, 12 og 15.
5. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer,
at Danmark lige nu står midt i en alvorlig og
ekstraordinær krise. Covid-19-pandemien har ramt Danmark, og
derfor arbejder alle de dygtige ansatte i sundhedssektoren
hårdt for at passe på danskerne. Samtidig har covid-19
også ramt dansk økonomi med den konsekvens, at mange
arbejdspladser nu forsvinder. Derfor har et samlet Folketing
indgået aftaler om hjælpepakker til erhvervslivet,
så der nu er afsat historisk store beløb til at holde
hånden under danske arbejdspladser.
V konstaterer samtidig, at det
desværre ikke er alle, der udviser samfundssind ved at
stå sammen om at bekæmpe covid-19. De seneste uger har
vist, at der også er personer, som ser covid-19 som en
mulighed for at snyde og bedrage. Konkret er der både
meldinger om tyveri af værnemidler fra sygehusene, ligesom
der er personer, der - under påskud af at være fra
f.eks. Sundhedsstyrelsen - har narret sig ind hos ældre
mennesker for at stjæle.
Det er naturligvis fuldstændig
uacceptabelt, at der er nogen, der udnytter covid-19-situationen
til at begå kriminalitet. Derfor er V meget tilfreds med, at
justitsministeren har lyttet til V's forslag om at straffe
kriminalitet relateret til covid-19 hårdere ved at
fremlægge nærværende lovforslag.
V noterer med tilfredshed, at
strafskærpelserne betyder, at der slås hårdt ned
på dem, der bl.a. stjæler livsvigtige værnemidler
fra sygehusene, begår it-kriminalitet, snyder med de
økonomiske hjælpepakker eller begår
indbrudstyveri m.v.
V kan derfor bakke op om de
strafskærpelser, der lægges op til i lovforslaget. Det
er V's opfattelse, at normalstraffen bør være
ubetinget fængselsstraf i førstegangstilfælde
på en række områder, når nogen begår
kriminalitet relateret til covid-19, f.eks. hvis man stjæler
værnemidler fra sygehuse eller apoteker.
V bemærker endvidere med tilfredshed,
at justitsministeren har lyttet til V's ønske under
førstebehandlingen af lovforslaget om at stille et
ændringsforslag, som også sikrer, at straffen
skærpes, hvis covid-19 fører til optøjer i
gaderne.
Endelig bemærker V, at det
naturligvis er helt utilstedeligt, hvis det er udlændinge,
som misbruger danskernes tillid og udnytter covid-19-pandemien til
at begå kriminalitet. V kan derfor bakke op om
ændringsforslaget fra DF og Nye Borgerlige, som sikrer, at
udlændinge - uanset hvor længe de har været i
landet - kan udvises, hvis de idømmes frihedsstraf for at
have begået kriminalitet relateret til covid-19.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at DF sammen med Venstre har foreslået
dobbeltstraf for kriminalitet relateret til covid-19, og DF synes,
det er fornuftigt at indføre de af regeringen
foreslåede strafskærpelser i forhold til kriminalitet,
som har baggrund eller sammenhæng med covid-19. Den meget
alvorlige trussel, Danmark lider under lige nu, skal vi så
vidt muligt inddæmme og bekæmpe. Desværre er der
lyssky personer, som udnytter den nuværende situation til at
berige sig selv, men hvor konsekvensen er andre menneskers helbred
og liv. Det skal vi stoppe med alle til rådighed
værende midler. Derfor stemmer DF for lovforslaget.
DF mener dog, at der er behov for at
tilføre yderligere forslag til det eksisterende lovforslag,
og derfor ønsker partiet at stille en række yderligere
forslag til strafskærpelse. Da der for visse af disse
forslags vedkommende er tale om ændringer i
lovbemærkninger, har det af lovtekniske årsager ikke
været muligt at stille forslagene som ændringsforslag,
og derfor har DF fået medtaget disse forslag som bidrag til
betænkningen med følgende forhold:
- Begår man tyveri, som har baggrund
i eller sammenhæng med covid-19, skal man, også selv om
det er et førstegangstilfælde, idømmes
fængsel. Der henvises til svar på
spørgsmål nr. 22.
- Normalstraffen, som har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19, skal være fængselsstraf.
Der henvises til svar på spørgsmål nr. 75.
Derudover har DF sammen med Nye Borgerlige
stillet et ændringsforslag om, at udenlandske kriminelle
foruden den normale straf skal idømmes udvisning af Danmark
for kriminalitet, som har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19. Der henvises til svar på spørgsmål nr.
23 og ændringsforslag nr. 12.
DF har endvidere stillet yderligere
ændringsforslag om strafskærpelser med følgende
indhold:
- Begår man kriminalitet, som har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19, skal det være
en skærpende omstændighed og dermed en
forhøjelse af den normale straf, at man gør det i
relation til organiseret kriminalitet. Der henvises til svar
på spørgsmål nr. 21 og ændringsforslag nr.
10.
- Den, der fremstiller, bruger eller
bevidst videreformidler reklame og udokumenterede produkter for at
fremme et specifikt salg med fortjeneste for øje, som
påstår at kunne forebygge eller helbrede covid-19, skal
straffes med fængsel. Der henvises til svar på
spørgsmål nr. 25 og ændringsforslag nr. 8.
- De butikker, som udnytter at
videresælge værnemidler og produkter, som bruges i
forbindelse med covid-19, og som er anskaffet gennem kriminel
aktivitet, skal straffes med en klækkelig bøde samt
fængselsstraf til butiksejeren. Der henvises til svar
på spørgsmål nr. 24 og ændringsforslag nr.
9.
Radikale Venstre og Sikandar Siddique
(UFG)
Radikale Venstres medlemmer af udvalget og
Sikandar Siddique (UFG) finder den sene udsendelse af udkast til
lovforslaget kritisabel, idet den blev udsendt kl. 08:33 samme dag,
som forslaget blev fremsat kl. 10. RV og Sikandar Siddique (UFG)
kunne bl.a. af den årsag ikke støtte
hastebehandlingen. RV og Sikandar Siddique (UFG) har stor
forståelse for, at man i særlige situationer har behov
for hastelovgivning. Imidlertid er den særlige situation for
covid-19, at der er tale om en sundhedskrise. Der er ikke i det
danske samfund tale om en aktuel kriminalitetskrise. I ministerens
svar på RV's spørgsmål i udvalgsbehandlingen om
lovforslaget er det kommet frem, at marts måned 2020 har
været den måned med det laveste kriminalitetsniveau for
flere af de i forslaget omfattede forbrydelser. RV og Sikandar
Siddique (UFG) bemærker eksempelvis, at der i marts
måned har været 4.112 anmeldelser for tyveri, hvoraf 12
af dem har været covid-19-relateret på hospitaler eller
i lægepraksisser.
Ligesom øvrige partier finder RV og
Sikandar Siddique (UFG) det dybt forkasteligt, at nogen anvender
covid-19-krisen som middel i kriminalitet, og glæder sig over
den kollektive fordømmelse heraf. Det er mangel på
samfundssind at begå forbrydelser relateret til covid-19.
Uenigheden i lovprocessen har således ikke angået
forskellige grader af afstandtagen hertil. I den forbindelse
noterer RV og Sikandar Siddique (UFG) sig, at bl.a. Den Danske
Dommerforening har fremhævet, at der allerede før
dette lovforslag har været mulighed for at tillægge
kriminalitet relateret til covid-19 skærpende
omstændigheder. Derfor har RV og Sikandar Siddique (UFG) fuld
tillid til, at landets domstole gør dette gældende
inden for eksisterende rammer. Dette er også illustreret ved
artiklen »Mand hostede mod politiet og kastede snotklud ved
anholdelse«, der blev bragt på www.dr.dk den 31. marts
2020, hvoraf følgende fremgår: »Men på
grund af coronasituationen har både by- og landsret
altså vurderet, at forbrydelsen var så
strafværdig, at den dom i sidste ende vil lande på
mindst 60 dages fængsel. En vurdering, som altså har
været essentiel for afgørelsen.«.
RV og Sikandar Siddique (UFG) kan dog godt
støtte den foreslåede strafskærpelse for bl.a.
snyd med hjælpepakkerne, da disse i høj grad baserer
sig på tro og love-erklæringer, som er en udstrakt
hånd af tillid fra samfundet med minimalt bureaukrati i den
aktuelle situation, og politiets muligheder for at blokere
hjemmesider med kriminalitet relateret til covid-19. For så
vidt angår principperne om dobbeltstraf, mener RV og Sikandar
Siddique (UFG) ikke, at argumentet er løftet for, at dette
vil have en effekt, og RV og Sikandar Siddique (UFG) hæfter
sig derfor ved, at der helt overordnet gælder et retsprincip
om, at lige forhold bedømmes ens. Ydermere undrer RV og
Sikandar Siddique (UFG) sig over, at det i udvalgsbehandlingen har
været umuligt at få svar på konkrete
spørgsmål, herunder særlig hvilke domme eller
retspraksisser de konkrete eksempler på straf i notitsen om
lovforslaget fra justitsministeren hviler på, da eksemplerne
er løftestangen for kritik af strafniveauet, hvilket er
grundpillen for, at straffen skal hæves, jf. bilag 1 til
lovforslaget. Justitsministeren har således - trods
adskillige spørgsmål - ikke fremsendt en eneste dom,
der understøtter et eneste af disse i notitsen
fremhævede eksempler, hvilket efter RV's og Sikandar
Siddiques (UFG) opfattelse mindsker troværdigheden af disse.
Endvidere finder RV og Sikandar Siddique (UFG), at det stadig
står uklart, hvad der efter ordlyden i lovforslaget betragtes
som en såkaldt »knap ressource«, og hvornår
det ikke længere er at betragte som en knap ressource i
lovens forstand, hvis eksempelvis danske virksomheder øger
produktionen af værnemidler og der således ikke
længere er mangel herpå, da det kan have betydning for
anvendelsen af strafskærpelse.
RV og Sikandar Siddique (UFG) glæder
sig over det af Justitsministeriet udarbejdede
betænkningsbidrag til spørgsmål nr. 4, idet der
heri er formuleret en bagatelgrænse for ubetinget
fængselsstraf ved tyveri af værnemidler i beskedne
mængder med et eksempel om sundhedspersonale. For at
forstå, om denne bagatelgrænse kun gælder en
personkreds af sundhedspersonale eller også øvrige
fysiske personer, har RV fremsendt en række skriftlige
spørgsmål, men justitsministerens svar har ikke
præciseret personkredsen for det i spørgsmål nr.
4 angivne eksempel yderligere.
Til slut er RV og Sikandar Siddique (UFG)
helt uforstående over for, at der med ændringsforslaget
i spørgsmål nr. 23 nu tillige blandes
udlændingepolitik ind i dette hastelovforslag, idet ingen
eksperter eller fagpersoner har anbefalet dette, ligesom det af
regeringen beskrives som have yderst lav praktisk anvendelse. Der
henvises til svar på spørgsmål nr. 23.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkeparti bemærker, at
partiet støtter lovforslaget, idet SF mener, det er rigtigt,
at der sættes hårdere ind over for kriminelle
elementer, der forsøger at udnytte situationen med covid-19
til at begå kriminalitet.
Det er dog vigtigt at skelne mellem den
grove, kyniske og kalkulerede kriminalitet for egen vindings skyld
og så det meget simple brugstyveri, hvor en borger f.eks.
negler en håndsprit eller et mundbind i en mangelsituation
til eget brug. Sidstnævnte tilfælde bør efter
SF's opfattelse sanktioneres med en bøde og ikke
udløse fængselsstraf, og derfor har SF ønsket
dette ændret ved at medtage et bidrag til betænkningen,
og dette bidrag kan justitsministeren og de øvrige partier i
udvalget heldigvis tilslutte sig, jf. svar på
spørgsmål nr. 4.
Især er SF tilfreds med signalet om,
at misbrug af de store hjælpepakker, samfundet stiller til
rådighed, straffes hårdt. Det er afgørende, at
midlerne bruges til det, de var tiltænkt.
Endelig kan SF konstatere, at hverken
bestikkelse eller hacking var omfattet af det fremsatte forslag,
hvorfor SF har stillet ændringsforslag herom, jf.
ændringsforslag nr. 4 og 5. Forslaget om bestikkelse omfavner
det ønske, Transparency International Danmark har
fremført under udvalgsbehandlingen, mens forslaget om
hacking skal imødegå den situation, jf. bilag 4, hvor
onde kræfter eksempelvis lægger vitale hjemmesider ned
eller bryder ind i dem. Det har været et ønske for SF,
at private hjemmesider, som åbenlyst spreder misinformation
om covid-19, kunne fjernes - først ved en telefonisk
henstilling til de pågældende, og hvis henstillingen
ikke blev efterkommet, skulle der kunne udstedes bøde. SF
anerkender dog, at det rejser spørgsmål om
ytringsfrihed, som svært lader sig behandle i en hastelov.
Til gengæld er det positivt, at der skabes en adgang til - og
med retskendelse - at blokere hjemmesider, der f.eks. sælger
forfalskninger af værnemidler. SF er enig i, at det
bør kunne ske hurtigt og effektivt.
SF kan imidlertid ikke støtte
ændringsforslaget om udvisning af udlændinge, som Dansk
Folkeparti og Nye Borgerlige har stillet, idet ministerens svar
på spørgsmål nr. 23 viser, at forslaget ikke vil
have en praktisk betydning. Forslaget er således udtryk for
symbolpolitik, hvorfor SF henholder sig til de almindelige regler i
udlændingeloven for udvisning, som imidlertid efter partiets
opfattelse i forvejen er ganske stramme og egnede til
formålet. Det må understreges, at de øgede
strafferammer allerede vil indgå i domstolenes afvejning af
en udvisning, og at udlædingen følgelig skal udvises
for kriminalitet i de sager, hvor det er muligt. Det er SF enige
i.
For SF har det været vigtigt at
få indsat en revisionsklausul i lovforslaget, således
at loven revideres tidligere end dens udløb i marts 2021.
Dette har ministeren bekræftet, således at den
revideres i november 2020, jf. ændringsforslag nr. 13. Det er
SF tilfredse med, ligesom SF er tilfredse med, at ministeren
jævnligt vil oversende redegørelser om lovens
anvendelse, og at den første redegørelse oversendes
primo juni 2020.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
noterer, at der med lovforslaget er tale om signal- og
symbolpolitik, idet de af lovforslaget omfattede
lovovertrædelser begået under de i bemærkningerne
beskrevne omstændigheder under en epidemi allerede efter
gældende lovgivning og domspraksis vil være omfattet af
begrebet skærpende omstændigheder.
EL er ikke normalt tilhænger af
signal- og symbolpolitiske tiltag, men accepterer, at det i den
foreliggende situation kan være vigtigt at sende netop det
signal til de mennesker, der kunne føle sig fristet til at
udnytte situationen til at begå kriminalitet, at det i
særlig grad er fordømmelsesværdigt.
Med svaret på spørgsmål
nr. 23, hvor regeringen tilslutter sig ændringsforslaget om
skærpede udvisningsregler, har regeringen brudt med de
forudsætninger, der var gældende i det oprindelige
lovforslag og under dets førstebehandling. EL er imod dette
yderligere brud på den trappetrinsmodel, der traditionelt har
været grundstammen i de danske udvisningsregler, og tager
afstand fra regeringens og højrefløjens populistiske
brug af coronakrisen til at føre hård
udlændingepolitik.
EL noterer sig, at lovforslaget er forsynet
med en udløbsdato, en såkaldt
»solnedgangsklausul«, den 1. marts 2021, og at
ministeren har bekræftet, at han i november 2020 vil
fremsætte forslag til revision af loven, jf. svar på
spørgsmål nr. 19.
EL noterer sig, at der efter lovforslaget
fortsat bør straffes med bøde - og ikke fængsel
- når en person i førstegangstilfælde
stjæler håndsprit fra et supermarked, jf. svar på
spørgsmål nr. 32. EL noterer sig, at regeringen ikke
mener, det bør straffes med fængsel, hvis
sundhedspersonale i en stresset situation tager en mindre
mængde håndsprit med hjem efter arbejde på et
hospital eller i en lægepraksis, jf. svar på
spørgsmål nr. 4.
EL hilser med tilfredshed, at lovforslaget
rummer mærkbare sanktioner rettet mod private virksomheder,
der måtte forsøge at misbruge de hjælpepakker,
der er stillet til rådighed for at hjælpe det danske
samfund gennem krisen.
6. Bidrag til betænkningen
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
ønsker at medtage følgende bidrag i
betænkningen:
»Det anføres i pkt. 2.1.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget samt i
bemærkningerne til den foreslåede § 1, nr. 1, at
straffen for butikstyveri af værnemidler i
førstegangstilfælde som udgangspunkt vil skulle
fastsættes til fængsel.«
Et mindretal i
udvalget (V, KF og NB) kan tilslutte sig bidraget.
»Det anføres i pkt. 2.1.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget samt i
bemærkningerne til den foreslåede § 1, nr. 1, at
normalstraffen for overtrædelse af de i den foreslåede
§ 81 d, stk. 1, nævnte bestemmelser som udgangspunkt vil
være fængsel. Det forudsættes således
også, at overtrædelser, der i dag straffes med
bøde, fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med
fængsel.«
Et mindretal i
udvalget (V, KF og NB) kan tilslutte sig bidraget.
»Det anføres i
bemærkningerne til den foreslåede § 1, nr. 1, at
der som udgangspunkt skal idømmes fængselsstraf i
tilfælde af erhvervsdrivendes hæleri af genstande, som
normalt har en begrænset økonomisk værdi, hvis
den pågældende genstand på grund af
covid-19-epidemien i Danmark er en knap ressource, f.eks.
værnemidler, testudstyr, medicin eller lignende, eller hvis
den erhvervsdrivende ved, at genstandene stammer fra kriminalitet
begået med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien.«
Et mindretal i
udvalget (V, KF og NB) kan tilslutte sig bidraget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
ønsker at medtage følgende bidrag i
betænkningen: »Det anføres i pkt. 2.1.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget samt i
bemærkningerne til den foreslåede § 1, nr. 1, at
der skal gælde en bagatelgrænse, således at
lovovertrædelser vedrørende værnemidler af
begrænset økonomisk værdi - f.eks. tyveri af
10-20 liter håndsprit - som udgangspunkt ikke straffes med
ubetinget fængselsstraf.«
Et mindretal i
udvalget (EL og Sikandar Siddique (UFG) kan tilslutte sig
bidraget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget ønsker at få følgende bidrag medtaget
i betænkningen: »Det anføres i pkt. 2.1.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget samt i
bemærkningerne til den foreslåede § 1, nr. 1, at
der vil kunne idømmes en bødestraf i
enkeltstående tilfælde af tyveri af genstande, som
normalt har en begrænset økonomisk værdi, selv
om den pågældende genstand pga. covid-19-epidemien i
Danmark er en knap ressource, f.eks. tyveri af værnemidler,
testudstyr, medicin eller lignende fra hospitaler,
lægeklinikker mv. Som eksempel kan fremhæves den
situation, at sundhedsfagligt personale i f.eks. en
lægepraksis eller på et hospital i en stresset
situation tager en mindre mængde håndsprit med hjem
efter arbejde. Et sådant tilfælde vil udgøre
tyveri efter straffelovens § 276 og vil som udgangspunkt
skulle sanktioneres med en bøde på 500 kr., som er
mindstebøden efter straffelovens § 287. Med
lovforslaget forudsættes det, at der fremover for en
sådan overtrædelse som udgangspunkt vil skulle
fastsættes en bøde på 1.000 kr.«
Justitsministeren og et flertal (det øvrige udvalg) kan
tilslutte sig bidraget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
ønsker at få følgende bidrag medtaget i
betænkningen: »Det anføres i pkt. 2.1.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget samt i
bemærkningerne til den foreslåede § 1, nr. 1, at
der skal gælde en bagatelgrænse, således at
tyveri af værdier til en maksimal økonomisk
værdi af 1.000 kr. ikke omfattes af
strafskærpelsen.«
Et mindretal i
udvalget (RV og Sikandar Siddique (UFG)) kan tilslutte sig
bidraget.
7. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter »straffeloven« indsættes: »og
retsplejeloven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
2) I
undertitlen indsættes efter »covid-19«: »og
blokering af hjemmesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Af et mindretal (DF
og NB) tiltrådt af et flertal (S,
V, KF, SIU og JF):
3)
Efter »straffeloven« indsættes: »og
udlændingeloven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
4) I
det under nr. 1 foreslåede § 81 d, stk. 1, indsættes efter
»§119,«: »§ 122, § 144,«, og
efter »293,« indsættes »§ 299, stk. 2,
og §§«.
[Tilføjelse af straffelovens
bestemmelser om bestikkelse i offentlig tjeneste og bestikkelse i
den private sektor]
5) I
det under nr. 1 foreslåede § 81 d, stk. 1, indsættes efter
»§ 171, stk. 1,«: »§ 263, stk. 1 og
stk. 3, jf. stk. 1,«.
[Tilføjelse af straffelovens
bestemmelse om hacking]
Af justitsministeren
tiltrådt af et flertal (S, V, DF,
SF, KF, NB, IA, SIU og JF):
6) I
det under nr. 1 foreslåede § 81 d, stk. 1, ændres
»§ 119,« til: »§§ 119-121, 133-134
b, 135,«, »§ 171, stk. 1,« ændres til:
»§ 171, stk. 1, § 189,«, »§ 263
a,« ændres til: »§ 247, stk. 2, § 263
a,«, og »§ 286, stk. 1,« ændres til:
»§ 286,«.
[Tilføjelse til
straffelovens bestemmelser om forbrydelser mod den offentlige
myndighed m.v. og den offentlige orden og fred]
Af et mindretal (EL)
tiltrådt af et mindretal (RV og
Sikandar Siddique (UFG):
7) I
det under nr. 1 foreslåede § 81 d, stk. 1, udgår efter
»§ 287, stk. 1, jf. §§«:
»276,«.
[Forslag om, at simpelt tyveri
undtages fra den foreslåede bestemmelse]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, KF og NB):
8) I
det under nr. 1 foreslåede § 81 d, stk. 1, indsættes efter
»§ 303«: », eller i § 104, stk. 1, nr.
1, 2 og 4, stk. 2 og stk. 4, jf. § 7, stk. 1, § 39, stk.
1, § 63, § 64, nr. 1, og § 69 i lov om
lægemidler.«
[Tilføjelse af lov om
lægemidlers regler om urigtig eller vildledende reklame for
lægemidler]
9) I
det under nr. 1 foreslåede § 81 d, stk. 3, indsættes efter
»omfattet af«: »§ 290, jf. § 81 d, stk.
1, og § 303, jf. § 81 d, stk. 1, hvis der er tale om
videresalg som led i erhvervsudøvelse, eller«.
[Skærpet straf for ulovligt
videresalg som led i erhvervsudøvelse]
10) I
det under nr. 1 foreslåede § 81 d, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Det skal indgå som en
yderligere skærpende omstændighed, hvis en af de i stk.
1 eller 2 nævnte lovovertrædelser er begået som
led i organiseret kriminalitet.«
[Tilføjelse af organiseret
kriminalitet som en yderligere skærpende
omstændighed]
Ny paragraf
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
11)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 938 af 10. september 2019, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 791 d, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»Blokering kan endvidere ske, hvis der er
grund til at antage, at der fra hjemmesiden begås en
overtrædelse af straffelovens §§ 161, 163, 171
eller 189, § 263, stk. 1, eller §§ 263 a, 276,
278-283, 289-290 a, 300 a, 301 eller 303, som har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.«
2. I
§ 791 d indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Såfremt indgrebets øjemed i medfør af stk. 1,
2. pkt., ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes, kan
politiet træffe beslutning om blokering. I så fald skal
politiet snarest muligt og senest inden 24 timer fra indgrebets
iværksættelse forelægge sagen for retten. Retten
afgør ved kendelse, om indgrebet kan godkendes, og om det
kan opretholdes. Burde indgrebet efter rettens opfattelse ikke have
været foretaget, skal retten give meddelelse herom til
Justitsministeriet.««
[Udvidet mulighed for blokering af
hjemmesider]
Ny paragraf
Af et mindretal (DF
og NB) tiltrådt af et flertal (S,
V, KF, SIU og JF):
12)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som
ændret senest ved lov nr. 1591 af 27. december 2019,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 22 indsættes som nr. 9:
»9)
udlændingen idømmes en ubetinget frihedsstraf, der er
fastsat efter straffelovens § 81 d.««
[Udvisning af udlændinge]
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
13)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Justitsministeren fremsætter senest den 30. november 2020
forslag om revision af de ved denne lov affattede
bestemmelser.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Indførelse af
revisionsklausul]
14 ) I
stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »§ 1, nr. 1,«:
»retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., som affattet
ved denne lovs § 01, nr. 1, og retsplejelovens § 791 d,
stk. 6, som affattet ved denne lovs § 01, nr. 2,«.
[Udvidelse af
solnedgangsklausulen]
Af et mindretal (DF
og NB) tiltrådt af et flertal (S,
V, KF, SIU og JF):
15) I
stk. 3 indsættes efter
»§ 1, nr. 1,«: »og udlændingelovens
§ 22, nr. 9, som affattet ved denne lovs § 02, nr.
1,«.
[Udvidelse af
solnedgangsklausulen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen er en følge af
ændringsforslag nr. 11, hvorefter lovens område udvides
til også at omfatte ændringer i retsplejeloven.
Til nr. 2
Ændringen er en følge af
ændringsforslag nr. 11, der indebærer, at der
indføres mulighed for blokering af hjemmesider, hvorfra der
begås lovovertrædelser, som har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Til nr. 3
Ændringen er en konsekvensrettelse,
hvorved lovens område udvides til også at omfatte en
ændring af udlændingeloven.
Til nr. 4
I medfør af den foreslåede
bestemmelse vil strafskærpelsen i § 81 d, stk. 1,
hvorefter straffen for de i bestemmelsen nævnte
lovovertrædelser kan forhøjes indtil det dobbelte,
også finde anvendelse for ydelse eller modtagelse af
bestikkelse i den offentlige eller den private sektor, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark. Tilsvarende vil gælde for
strafskærpelsen i § 81 d, stk. 2, hvoraf det
følger, at har en af de i stk. 1 nævnte
lovovertrædelser fundet sted under sådanne
omstændigheder, at der uberettiget er opnået eller
søgt opnået lån, kredit, støtte, tilskud
eller lignende kompensation fra hjælpepakker til
imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-epidemien,
kan straffen forhøjes, således at den bliver fire
gange så høj.
Til nr. 5
I medfør af den foreslåede
bestemmelse vil strafskærpelsen i § 81 d, stk. 1,
hvorefter straffen for de i bestemmelsen nævnte
lovovertrædelser kan forhøjes indtil det dobbelte,
også finde anvendelse for hacking efter straffelovens §
263, stk. 1 eller stk. 3, jf. stk. 1, hvis lovovertrædelsen
har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark. Tilsvarende vil gælde for strafskærpelsen i
§ 81 d, stk. 2, hvoraf det følger, at har en af de i
stk. 1 nævnte lovovertrædelser fundet sted under
sådanne omstændigheder, at der uberettiget er
opnået eller søgt opnået lån, kredit,
støtte, tilskud eller lignende kompensation fra
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien, kan straffen forhøjes, således
at den bliver fire gange så høj.
Til nr. 6
De lovovertrædelser, der er omfattet
af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 81 d,
stk. 1, vedrører primært formueforbrydelser, idet
straffelovens § 119 om vold og trusler mod personer i
offentlig tjeneste dog også er omfattet.
Med ændringsforslaget foreslås
det for det første, at de bestemmelser, der er nævnt i
§ 81 d, stk. 1, udvides med en række
lovovertrædelser, der vedrører forbrydelser mod
henholdsvis den offentlige myndighed m.v. og den offentlige orden
og fred. Det drejer sig om følgende
straffelovsovertrædelser: § 119 a (chikane af personer i
offentlig tjeneste), § 120 (vold og trusler mod personer i
offentlig tjeneste ved hjælp af opløb), § 121
(fornærmelig tiltale mod personer i offentlig tjeneste),
§§ 133 og 134 (henholdsvis farlige og ufarlige
opløb), § 134 a (grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted), § 134 b (maskeringsforbud), §
135 (ugrundet udrykning af politi, ambulance m.v.) og § 247,
stk. 2 (vold mod personer, der efter karakteren af deres arbejde er
særlig udsatte for vold).
Ændringsforslaget skal ses i lyset
af, at der vurderes at være en vis sandsynlighed for, at
politiet, sundhedspersonale ansat i offentlige institutioner
el.lign. udsættes for vold, trusler, skældsord eller
chikane som led i deres arbejde med at håndhæve
myndighedernes lovgivningsmæssige tiltag mod covid-19.
Endvidere vurderes der at være en vis risiko for, at
myndighederne under covid-19-epidemien i Danmark vil kunne se
optøjer m.v. i gaderne, hvor der vil være behov for at
sikre den offentlige orden og fred.
Med ændringsforslaget foreslås
det for det andet, at henvisningen til straffelovens § 286,
stk. 1, i den foreslåede § 81 d, stk. 1, ændres
til § 286. Dette indebærer, at strafskærpelsen
tillige vil omfatte underslæb, bedrageri, mandatsvig og
skyldnersvig af særlig grov beskaffenhed, jf. straffelovens
§ 286, stk. 2, hvorefter straffen kan stige til fængsel
indtil 8 år. Der henvises nærmere til pkt.
2.1.1.5-2.1.1.7 og pkt. 2.1.1.10 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslås for det tredje, at det
foreslåede § 81 d, stk. 1, udvides til også at
omfatte overtrædelser af straffelovens § 189. Efter
bestemmelsen straffes med bøde eller fængsel indtil 6
år den, som stiller til salg eller i øvrigt
søger udbredt som lægemidler eller forebyggelsesmidler
mod sygdomme ting, om hvilke han ved, at de er uegnede til det
angivne formål, og at deres benyttelse hertil udsætter
menneskers liv eller sundhed for fare. Begås forbrydelsen
uagtsomt, følger det af bestemmelsens stk. 2, at straffen er
bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Ændringsforslaget skal ses i lyset
af, at der vurderes at være en vis sandsynlighed for, at
covid-19-epidemien kan afføde kriminalitet, som er omfattet
af straffelovens § 189.
Ændringsforslaget indebærer, at
straffen for de i forslaget nævnte bestemmelser kan
forhøjes indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen
har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark.
Som eksempel på en situation, hvor
lovovertrædelsen i almindelighed vil have baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark kan nævnes,
hvis politiet, sundhedspersonale ansat i offentlige institutioner
el.lign. udsættes for vold, trusler, skældsord eller
chikane som led i deres arbejde med at håndhæve
myndighedernes lovgivningsmæssige tiltag mod covid-19.
Det forudsættes samtidig med
ændringsforslaget, at strafniveauet for overtrædelse af
de i ændringsforslaget nævnte bestemmelser
forhøjes til omkring det dobbelte i forhold til den straf,
der ville være fastsat af domstolene for tilsvarende
overtrædelser, der ikke har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19-epidemien i Danmark.
Som eksempel kan nævnes den situation
- som dog vil være omfattet af straffelovens § 119 om
vold og trusler mod personer i offentlig tjeneste - hvor politiet
udsteder et påbud til en række personer i en offentligt
tilgængelig park, hvor der befinder sig flere end ti personer
på en sådan måde, at det efter politiets
skøn udgør en særlig fare for smitte med
covid-19, og hvor en polititjenestemand i forbindelse hermed bliver
truet med vold af en person, der netop har fået et
påbud. Et sådant tilfælde vil efter
rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om chikane, vold og trusler mod
offentligt ansatte m.v. (§ 119, § 119 a og § 212),
som udgangspunkt skulle sanktioneres med ubetinget fængsel i
mindst 30 dage, hvis tiltalte er ustraffet. Med lovforslaget
forudsættes det, at strafniveauet for en sådan
lovovertrædelse som udgangspunkt vil skulle være 60
dages ubetinget fængsel afhængigt af de nærmere
omstændigheder.
Et andet eksempel er den situation, hvor en
person, der en gang tidligere er straffet for overtrædelse af
straffelovens § 135 om ugrundet udrykning af politi, ambulance
m.v., retter henvendelse til alarmcentralen og anmelder ugrundet,
at en person med svære symptomer på covid-19 har
alvorlige vejrtrækningsproblemer, hvilket medfører
udrykning af ambulance. Et sådan tilfælde vurderes
efter retspraksis i dag som udgangspunkt i
gentagelsestilfælde at skulle sanktioneres med 10-20 dages
fængsel. Med lovforslaget forudsættes det, at
strafniveauet for en sådan lovovertrædelse som
udgangspunkt vil skulle være omkring 20-40 dages
fængsel afhængigt af de nærmere
omstændigheder.
Det forudsættes desuden, at
overtrædelser af de i ændringsforslaget omfattede
bestemmelser, der i dag straffes med bøde, fremover i visse
tilfælde som udgangspunkt vil skulle straffes med
fængsel. Det vil f.eks. omfatte overtrædelser af
straffelovens § 121 ved fornærmende tiltale mod personer
i offentlig tjeneste, der efter rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet
om chikane, vold og trusler mod offentligt ansatte m.v. (§
119, § 119 a og § 212) i dag som udgangspunkt vil skulle
straffes med en bøde på mindst 5.000 kr.
Hvis et forhold allerede i dag straffes med
en længere fængselsstraf, kan det imidlertid
undtagelsesvis forekomme, at en forhøjelse af strafniveauet
med indtil det dobbelte ikke vurderes at stå i rimeligt
forhold til den begåede kriminalitet sammenholdt med
tilsvarende overtrædelser, der ikke har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. I disse
tilfælde forudsættes straffen efter den
foreslåede § 81 d, stk. 1, at skulle skærpes med
en tredjedel.
Det bemærkes, at de ovenfor
skitserede eksempler er opstillede forenklede eksempler.
Eksemplerne er desuden ikke udtømmende. Fastsættelsen
af straffen i konkrete straffesager skal således fortsat ske
i overensstemmelse med de almindelige
strafudmålingsprincipper. Efter straffelovens § 80 skal
der således ved straffens fastsættelse lægges
vægt på lovovertrædelsens grovhed og på
oplysninger om gerningsmanden. Herudover skal der ved straffens
fastsættelse bl.a. lægges vægt på de
skærpende og formildende omstændigheder af betydning
for sagen, som er angivet i straffelovens §§ 81-82,
herunder at gerningsmanden tidligere er straffet, at gerningen er
udført af flere i forening, at der er er udvist særlig
hensynsløshed, eller at gerningsmanden ikke var fyldt 18
år, da gerningen blev udført.
Det er en forudsætning for at ifalde
straf for overtrædelse af de af ændringsforslaget
omfattede bestemmelser, at der er det fornødne forsæt,
jf. den almindelige regel herom i straffelovens § 19. Den
dømte skal have forsæt i relation til samtlige
objektive momenter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3
i lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 7
Med bestemmelsen udgår
overtrædelse af § 287, stk. 1, jf. § 276, af
bestemmelsen, som derved ikke omfatter simpelt tyveri.
Til nr. 8
I medfør af den foreslåede
bestemmelse vil strafskærpelsen i § 81 d, stk. 1,
hvorefter straffen for de i bestemmelsen nævnte
lovovertrædelser kan forhøjes indtil det dobbelte,
hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19-epidemien i Danmark, også finde anvendelse for
straf foreskrevet i lov om lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 99 af 16. januar 2018 med senere
ændringer (lægemiddelloven).
Med forslaget omfattes distribution af
lægemidler, som sker i strid med lægemiddellovens
§ 7, stk. 1, om forhandling og markedsføring af
godkendte lægemidler eller § 39, stk. 1, om
fremstilling, forhandling og udlevering af lægemidler.
Endvidere omfattes reklame for lægemidler, som sker i strid
med lægemiddellovens § 63 om krav til reklamers indhold,
§ 64, nr. 1, om lægemidler, som ikke lovligt kan
forhandles eller udleveres her i landet, og § 69 om
påbud om at berigtige eller bringe ulovlig reklame til
ophør. Overtrædelse af de ovennævnte
bestemmelser vil ligeledes blive omfattet af den foreslåede
strafskærpelse i § 81 d, stk. 2, hvoraf det
følger, at hvis en af de i stk. 1 nævnte
lovovertrædelser har fundet sted under sådanne
omstændigheder, at der uberettiget er opnået eller
søgt opnået lån, kredit, støtte, tilskud
eller lignende kompensation fra hjælpepakker til
imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-epidemien,
kan straffen forhøjes, således at den bliver fire
gange så høj.
Til nr. 9
Formålet med bestemmelsen er at
sikre, at en person, der som led i erhvervsudøvelse
gør sig skyldig i videresalg af hælervarer i
medfør af § 290, jf. den foreslåede § 81 d,
stk. 1, eller § 303, jf. den foreslåede § 81 d,
stk. 1, idømmes en tillægsbøde efter
straffelovens § 50, stk. 2, når lovovertrædelsen
har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark.
Bestemmelsen finder alene anvendelse i de
tilfælde, hvor der ved lovovertrædelsen er opnået
eller tilsigtet en økonomisk vinding. Den finder endvidere
kun anvendelse, når der er tale om videresalg.
Tillægsbøden skal beregnes med
udgangspunkt i den opnåede eller tilsigtede vinding og
fastsættes i overensstemmelse med strafskærpelsen i
stk. 1. Det betyder, at der som udgangspunkt skal udmåles en
tillægsbøde, som er dobbelt så stor som den
vinding, gerningsmanden har opnået eller tilsigtet ved
overtrædelsen.
Det forudsættes med bestemmelsen, at
en tillægsbøde i almindelighed skal idømmes som
tillægsstraf i alle tilfælde, hvor en erhvervsdrivende
idømmes en betinget eller ubetinget fængselsstraf for
videresalg af hælervarer i medfør af § 290, jf.
den foreslåede § 81 d, stk. 1, eller § 303, jf. den
foreslåede § 81 d, stk. 1.
Har flere erhvervsdrivende i
fællesskab foretaget de strafbare forhold, udmåles en
tillægsbøde til hver af disse erhvervsdrivende. Det
gælder også i det tilfælde, hvor en medarbejder
har foretaget de strafbare forhold på vegne af et
selskab.
Forhøjelse af bøden skal ikke
modsvares af en mindre fængselsstraf, og idømmelse af
en tillægsbøde skal i almindelighed ikke afhænge
af den tiltalte persons betalingsevne.
Til nr. 10
Formålet med bestemmelsen er at
sikre, at det skal indgå som en yderligere
strafskærpende omstændighed, hvis en af de i den
foreslåede § 81 d, stk. 1 eller 2, nævnte
lovovertrædelser er begået som led i organiseret
kriminalitet.
Til nr. 11
For at sætte yderligere ind og sikre
en effektiv bekæmpelse af covid-19-relateret it-kriminalitet
foreslås det med dette ændringsforslag at udvide
anvendelsesområdet for retsplejelovens § 791 d.
Center for Cybersikkerhed (CFCS) har
konstateret et antal hjemmesider, der via phishing forsøger
at udnytte covid-19-situationen. CFCS har således
konstateret, at der er oprettet en række domænenavne,
hvor navnet ligger tæt op ad forskellige myndigheders
officielle domænenavne, herunder på
sundhedsområdet. Det er konstateret, at visse af disse
domænenavne, der udgiver sig for at være
Sundhedsstyrelsen, anvendes til at franarre borgere personlige
oplysninger i form af NemID-nøglekort.
Rigspolitiet har i tilknytning hertil
konstateret en tendens til oprettelse af domænenavne
indeholdende ord som »coronavirus«,
»coronasmitte«, »covid-19« og lignende
synonymer. Der er pr. 23. marts 2020 afdækket 255
domæner, der vurderes at have tilknytning til covid-19.
Rigspolitiet vurderer, at mange nye websites enten er opsat med
henblik på indtjening via reklamemidler eller med kriminelle
hensigter. Rigspolitiet har pr. 23. marts 2020 fundet 20
domæner, der vurderes at være mistænkelige. Det
vurderes, at der enten er tale om falske webshops eller falske
myndighedshjemmesider.
For så vidt angår de falske
webshops, har Rigspolitiet oplyst, at der er tale om forretninger,
som foregiver at sælge håndsprit, mundbind og
engangshandsker m.v.
Herudover har Rigspolitiet oplyst, at de
falske myndighedshjemmesider anvendes til nye såkaldte
phishingkampagner, der bl.a. har til formål at franarre
privatpersoner deres kreditkortoplysninger, som derefter misbruges.
I nogle tilfælde er det gerningsmændene selv, der
benytter oplysningerne, i andre tilfælde sælges
oplysningerne videre til andre kriminelle. Phishing kan -
afhængigt af den konkrete fremgangsmåde og brugen af
oplysningerne - være strafbart efter reglerne om bedrageri
eller databedrageri, jf. straffelovens §§ 279 og 279
a.
Det følger af den gældende
bestemmelse i retsplejelovens § 791 d, stk. 1, at der kan ske
blokering af en hjemmeside, hvis der er grund til at antage, at der
fra hjemmesiden begås en overtrædelse af straffelovens
§§ 114-114 i, 119 eller 119 a.
Ved blokering forstås en ordning, der
er rettet mod danske internetudbydere med henblik på direkte
DNS-blokering fra udbyderens side af hjemmesiden med ulovligt
materiale. DNS-blokering medfører, at forsøg på
at opnå adgang til siden automatisk afvises af
internetudbyderen. Bestemmelsen forudsætter, at afvisningen
vil være ledsaget af en tekst, hvoraf det fremgår, at
politiet har opnået rettens kendelse til at blokere den
pågældende hjemmeside, og at eventuelle indsigelser kan
rettes til politiet.
Kravet om, at der skal være
»grund til at antage«, skal forstås i
overensstemmelse med det tilsvarende udtryk i retsplejelovens
§§ 803 og 804 om beslaglæggelse over for
ikke-mistænkte og edition.
Kravet om, at der fra hjemmesiden
begås en overtrædelse af straffelovens §§
114-114 i, 119 eller 119 a, indebærer, at siden skal
indeholde tekst, video eller lyd m.v., der udgør en
sådan overtrædelse.
Det foreslås at indsætte et
stk. 1, 2. pkt., hvorefter blokering kan ske, hvis der er grund til
at antage, at der fra hjemmesiden begås en overtrædelse
af straffelovens §§ 161, 163, 171 eller 189, § 263,
stk. 1, eller §§ 263 a, 276, 278-283, 289-290 a, 300 a,
301 eller 303, som har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark.
Forslaget indebærer, at der på
samme måde som for hjemmesider, hvorfra der begås
overtrædelser af straffelovens §§ 114-114 i, 119
eller 119 a, fremover vil kunne ske blokering, når der er
tale om en overtrædelse af straffelovens §§ 161,
163, 171, 189, 263, stk. 1, 263 a, 276, 278-283, 289-290a, 300 a,
301 eller § 303, som har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark.
Vurderingen af, om der er »grund til
at antage«, at der fra hjemmesiden begås en af de
pågældende lovovertrædelser, skal foretages ud
fra sagens samlede omstændigheder, herunder fremtoningen af
domænenavnet og hjemmesiden. Det kan i den forbindelse bl.a.
indgå, om domænenavnet eller hjemmesidens titel har
stor lighed med en hjemmeside for en myndighed, organisation,
koncessioneret virksomhed el.lign., og om besøgende på
hjemmesiden opfordres til at indtaste NemID-oplysninger, cpr-nummer
og/eller kreditkortoplysninger. Andre oplysninger på
hjemmesiden kan ligeledes indgå i vurderingen, herunder
forkert/falsk cvr-nummer og kontaktoplysninger, der henviser til
uregistrerede taletidskort, forkerte/falske adresser m.v. Det kan
ligeledes indgå, om besøgende opfordres til at rette
henvendelse via f.eks. e-mail eller telefon til kontaktoplysninger,
der er falske eller har stor lighed med en dansk myndigheds
kontaktoplysninger.
Registreringen af et domænenavn vil
ikke i sig selv give grund til at antage, at der begås en af
de pågældende lovovertrædelser med baggrund i
eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark, idet
registreringen ikke nødvendigvis vil være strafbar.
Det forudsættes, at hjemmesiden har et indhold i form af lyd,
tekst, video, links, tekniske indretninger el.lign., der
udgør en overtrædelse af de pågældende
bestemmelser. Domænenavnet vil dog, som nævnt ovenfor
indgå som et moment i den samlede vurdering.
Kravet om, at der fra hjemmesiden
begås en overtrædelse af de pågældende
bestemmelser, indebærer, at hjemmesiden på
blokeringstidspunktet skal have et indhold, der udgør en
overtrædelse. Blokering vil dermed ikke kunne ske med
henvisning til, at tidligere indhold på hjemmesiden, som nu
er fjernet, udgjorde en overtrædelse af straffelovens
§§ 161, 163, 171 eller 189, § 263, stk. 1, eller
§§ 263 a, 276, 278-283, 289-290 a, 300 a, 301 eller
303.
For så vidt angår betingelsen
om, at den pågældende lovovertrædelse har
»baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark«, henvises til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 1.
Det er også muligt for politiet at
beslaglægge hjemmesider efter reglerne i retsplejelovens
kapitel 74. Beslaglæggelse af hjemmesider anvendes
hovedsagelig af politiet i de tilfælde, hvor hjemmesiden
administreres i Danmark. Det vil i praksis være hjemmesider,
der ender på ». dk«, som er administreret af
organisationen DK Hostmaster.
Når en hjemmeside er beslaglagt, kan
den ikke længere tilgås af besøgende på
internettet, der i stedet typisk i en periode vil blive mødt
med en besked om, at rettighederne til hjemmesiden er
overført til politiet eller anklagemyndigheden.
I det omfang der er tale om en hjemmeside,
som administreres i udlandet, kan det i praksis være
vanskeligt at gennemføre en beslaglæggelse, idet
beslaglæggelsen forudsætter bistand fra det land, hvor
hjemmesiden administreres. Det er muligt at anmode andre lande om
retshjælp til gennemførelsen af en
beslaglæggelse af en udenlandsk hjemmeside, men det er ofte
meget tidskrævende, ligesom der er lande, der ikke yder denne
form for retshjælp, jf. tillige bemærkningerne til
forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love (Blokering af hjemmesider og stop af offentlige ydelser
til fremmedkrigere), jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg A,
L 192 som fremsat, side 12.
Rigspolitiet har oplyst, at de anmeldelser,
som politiet har modtaget vedrørende covid-19-relaterede
phishingkampagner, primært ses at vedrøre udenlandske
domæner, herunder ». net«, ». com« og
». eu«. På disse hjemmesider bliver den
besøgende eksempelvis bedt om at indtaste NemID-oplysninger
og kan efterfølgende konstatere, at der er foretaget
uberettigede hævninger på den pågældendes
bankkonti, optagelse af lån i den pågældendes
navn m.v. De falske webshops, som Rigspolitiet har kendskab til, er
derimod primært oprettet med det danske domænenavn
». dk«.
Tilsvarende har CFCS oplyst, at de
domænenavne, der er oprettet med enslydende navne til
forskellige danske myndigheder, primært administreres i
udlandet, hvorfor det kan være vanskeligt at anvende
beslaglæggelsesreglerne.
Ligesom for den gældende § 791 d
forudsættes retsplejelovens regler om beslaglæggelse
dog fortsat anvendt, når denne fremgangsmåde vurderes
praktisk anvendelig.
Den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 791 d indeholder ikke en periculum in
mora-regel. En sådan regel indebærer, at politiet kan
udføre et tvangsindgreb på øjemedet og
efterfølgende indbringe spørgsmålet for retten.
Retten vil herefter prøve, om betingelserne for
tvangsindgrebet er opfyldt, og om der var tale om en situation,
hvor indgrebets øjemed ville være forspildt, hvis
rettens kendelse skulle afventes.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 6, der giver politiet hjemmel til at træffe beslutning
om blokering i de tilfælde, hvor indgrebets øjemed i
medfør af stk. 1, 2. pkt., ville forspildes, hvis
retskendelse skulle afventes. Det foreslås endvidere, at
politiet snarest muligt og senest inden 24 timer fra indgrebets
iværksættelse skal forelægge sagen for retten.
Retten afgør ved kendelse, om indgrebet kan godkendes, og om
det kan opretholdes. Burde indgrebet efter rettens opfattelse ikke
have været foretaget, skal retten give meddelelse herom til
Justitsministeriet.
Forslaget indebærer, at politiet vil
kunne iværksætte indgrebet ud fra en
øjemedsbetragtning, når blokeringen sker efter den
foreslåede § 791 d, stk. 1, 2. pkt.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i
lyset af, at phishingangreb i helt særlig grad er
tidskritiske. Der kan således på få minutter og
med få omkostninger udsendes store mængder af e-mails
eller sms-beskeder som led i en phishingkampagne. Hvis det skal
sikres, at det domænenavn, som phishingkampagnen linker til,
bliver blokeret, inden et stort antal personer har reageret
på kampagnen, vil det i nogle tilfælde være
nødvendigt, at politiet kan iværksætte
blokeringen hurtigt og derefter indbringe spørgsmålet
for retten inden 24 timer.
Det er endvidere vurderingen, at hensynet
til at kunne gribe hurtig ind over for bl.a. misinformation og
misbrug under den aktuelle covid-19-epidemi gør sig
gældende i en sådan helt særlig grad, at der er
er behov for at indføre en ordning med mulighed for
blokering på øjemedet.
Til nr. 12
Efter udlændingeloven kan en
udlænding udvises, hvis den pågældende
idømmes ubetinget frihedsstraf for nærmere bestemte
overtrædelser af navnlig straffeloven. Det gælder
uanset frihedsstraffens længde og varigheden af
udlændingens ophold i Danmark, jf. udlændingelovens
§ 22, nr. 4-8, § 23, nr. 1, og § 24, nr. 1.
Det foreslås med § 02, nr. 1, at
der indsættes en ny bestemmelse i udlændingeloven som
§ 22, nr. 9, således at bestemmelsen også omfatter
straffelovsovertrædelser, der er omfattet af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 81 d om
skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund i eller
sammenhæng med covid-19.
Ændringen indebærer, at der
indføres hjemmel til, at en udlænding - uanset
varigheden af udlændingens ophold her i landet og uanset den
pågældendes opholdsgrundlag - efter en konkret
vurdering vil kunne udvises, hvis den pågældende
idømmes ubetinget frihedsstraf, der er fastsat efter den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 81 d. Efter
udlændingelovens § 26, stk. 2, vil en udlænding
således skulle udvises efter §§ 22-24, medmindre
dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
For udlændinge, som er omfattet af
EU-reglerne, kan udvisning dog kun ske i overensstemmelse med de
principper, der efter EU-reglerne gælder for
begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf.
udlændingelovens § 26 b.
Det forudsættes med lovforslaget, at
den foreslåede § 22, nr. 9, er subsidiær i forhold
til udlændingelovens § 22, nr. 1-8.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget foreslås
det at indføre en revisionsklausul, hvorefter
justitsministeren senest den 30. november 2020 fremsætter
forslag om revision af de ved denne lov affattede bestemmelser.
Til nr. 14
Under hensyntagen til lovforslagets
formål og kontekst bør en udvidelse af
anvendelsesområdet for blokering af hjemmesider ligeledes
begrænses tidsmæssigt.
Det foreslås derfor, at
ændringsforslag nr. 11 om udvidelse af
anvendelsesområdet for blokering af hjemmesider bliver
omfattet af lovforslagets såkaldte solnedgangsklausul,
hvorefter loven automatisk ophæves den 1. marts 2021,
medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge lovens
gyldighedsperiode.
Hvis solnedgangsklausulen træder i
kraft, uden at Folketinget forinden beslutter at forlænge
lovens gyldighedsperioden, vil retsgrundlaget for de eventuelt
iværksatte blokeringer ikke længere være til
stede. Det forudsættes derfor, at blokeringer iværksat
efter lovens § 01, nr. 1 og 2, fjernes senest samtidig med
ophævelse i medfør af den foreslåede § 2,
stk. 3.
Det forudsættes således, at
politiet efter en eventuel ophævelse af bestemmelserne retter
henvendelse til udbyderne med henblik på at få
blokeringen fjernet.
Som det fremgår af bemærkninger
til ændringsforslag nr. 11 og bemærkningerne til
forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love (Blokering af hjemmesider og stop af offentlige ydelser
til fremmedkrigere), jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg A,
L 192 som fremsat, side 12, forudsættes retsplejelovens
regler om beslaglæggelse anvendt, når denne
fremgangsmåde vurderes praktisk anvendelig.
Ophævelse af den foreslåede
bestemmelse i retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., har
ikke indflydelse på de gældende regler om
beslaglæggelse. Beslaglæggelsen af hjemmesider vil
således - også efter en ophævelse af § 791
d, stk. 1, 2. pkt. - kunne opretholdes efter de gældende
regler.
Til nr. 15
Under hensyntagen til lovforslagets
formål og kontekst bør en udvidelse af
anvendelsesområdet for udvisning af udlændinge, der
idømmes en ubetinget frihedsstraf, der er fastsat efter den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 81 d, ligeledes
begrænses tidsmæssigt. Det foreslås derfor, at
ændringsforslaget bliver omfattet af lovforslagets
såkaldte solnedgangsklausul, hvorefter loven automatisk
ophæves den 1. marts 2021, medmindre Folketinget forinden
beslutter at forlænge lovens gyldighedsperiode.
Det forudsættes i den forbindelse, at
reglerne i ændringsforslaget vil finde anvendelse på
udvisningsspørgsmål i sager om lovovertrædelser
omfattet af den foreslåede § 81 d, der er begået
efter lovens ikrafttræden og forud for dens ophævelse,
uanset om sagen pådømmes efter den 1. marts 2021.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets bemærkninger til § 2, stk. 3.
8. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2020 og var til 1. behandling den 26. marts 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren og medarbejdere fra
Justitsministeriet har den 26. marts 2020 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser fra Dommerforeningen, Institut for
Menneskerettigheder og Transparency International Danmark om
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
101 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Flemming Møller Mortensen
(S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus
Stoklund (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Nils Sjøberg (RV) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) fmd. Jan E. Jørgensen (V) Britt
Bager (V) Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF)
Pernille Bendixen (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF)
Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |