Fremsat den 26. februar 2020 af Transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om luftfart og
ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse
i det skandinaviske luftfartssamarbejde
(Offentliggørelse af
nationalitetsregistret, arbejdsmiljø samt indberetning af
begivenheder)
§ 1
I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1149 af 13. oktober 2017, som ændret ved lov nr. 1114 af
29. december 1997, lov nr. 731 af 8. juni 2018 samt § 35 i lov
nr. 1706 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. §
6 affattes således:
Ȥ 6. Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen fører som registreringsmyndighed et register
over luftfartøjer (nationalitetsregister).
Stk. 2. Enhver
har digital adgang til oplysninger om et luftfartøjs
tekniske forhold, der er registreret i nationalitetsregistret.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at offentlige
myndigheder og private virksomheder med erhvervsmæssig
relation til luftfart efter ansøgning kan få udvidet
digital adgang til oplysninger om identiteten af ejer og bruger af
et luftfartøj i nationalitetsregistret.«
2. I
§ 40 g, stk. 1, udgår:
», herunder om bedriftssundhedstjeneste«.
3. § 40 g,
stk. 3 og 4, ophæves.
4. § 89 b,
stk. 1, affattes således:
»Transportministeren kan, til brug for
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forebyggende
flyvesikkerhedsmæssige arbejde, fastsætte regler om
indberetning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen af enhver
flyvesikkerhedsrelateret begivenhed, om indberetningens form samt
om opbevaring, udlevering, offentliggørelse og anvendelse af
de indberettede oplysninger.«
5. I
§ 89 b, stk. 2, udgår:
», jf. dog stk. 3«.
6. § 89 b,
stk. 3 og 4, ophæves.
7. § 149
a affattes således:
Ȥ 149 a. Den, der har
indberettet en begivenhed efter regler fastsat i medfør af
§ 89 b eller efter EU-forordninger om indberetning af
begivenheder på områder, omfattet af loven, der er
indtruffet som følge af pågældendes simple
uagtsomhed, kan ikke straffes for det pågældende
forhold, såfremt forholdet kun er kommet til andre end
indberetterens kendskab som følge af indberetningen.
Stk. 2. Den, der
undlader at indberette en begivenhed efter regler fastsat i
medfør af § 89 b eller EU-forordninger om indberetning
af begivenheder på områder, omfattet af loven, kan ikke
straffes for manglende indberetning, såfremt begivenheden
vedrører et forhold, der er opstået som følge
af den pågældendes groft uagtsomme eller
forsætlige handling.«
§ 2
Lov nr. 330 af 14. maj 1997 om forlængelse af
Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde
ophæves den 1. oktober 2020.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2020.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 89 b, stk. 1, i lov om luftfart, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017 forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af § 89 b, stk. 1, som affattet ved
denne lov.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udlevering af oplysninger fra
nationalitetsregistret
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Transport- og Boligministeriets
overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Arbejdsmiljø
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Transport- og Boligministeriets
overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Indberetning af flyvesikkerhedsrelaterede
begivenheder
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Transport- og Boligministeriets
overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
2.4. Lov om ophævelse af lov om Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Transport- og Boligministeriets
overvejelser
2.4.3. Den foreslåede ordning
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
Indledning
Formålet med lovforslaget er
at skabe hjemmel til offentliggørelse af oplysninger i det
danske register over luftfartøjer
(nationalitetsregistret).
Nationalitetsregistret er et
register over alle civile luftfartøjer, der er
indregistreret i Danmark. Ved registreringen tildeler Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen som registreringsmyndighed
luftfartøjet en registreringsbetegnelse, svarende til
nummerpladen på en bil.
Registret indeholder oplysninger om
det enkelte luftfartøj og dets tilhørsforhold.
Oplysningerne omfatter både tekniske oplysninger og
oplysninger om, hvem der er ejer eller bruger af
luftfartøjet (personoplysninger).
Nationalitetsregistret har
tidligere været offentligt tilgængeligt på
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside. Registret blev i
forbindelse med en henvendelse om mulig overtrædelse af
reglerne om databeskyttelse fjernet fra styrelsens hjemmeside.
Henvendelser vedrørende registeret bliver derfor i dag
behandlet enkeltvis efter offentlighedslovens bestemmelser om
aktindsigt.
Luftfartsbranchen og andre
interessenter benytter sig i vid udstrækning af
oplysningerne. Nogle har kun behov for at bruge de tekniske
oplysninger, mens andre har behov for en udvidet adgang, der
omfatter ejer- og brugeroplysninger.
Det vurderes, at en behovsbestemt
differentieret adgang til nationalitetsregistret i form af en
digital selvbetjeningsløsning vil fremme og lette
arbejdsgangene for såvel branchen som for Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen. Dette vil kræve, at der skabes hjemmel hertil
i luftfartsloven.
En lignende ordning eksisterer
allerede i dag på motorkøretøjsområdet
vedrørende adgang til køretøjsregisteret.
Forslaget indebærer endvidere
en ændring af luftfartslovens bestemmelser om
arbejdsmiljø for besætningsmedlemmer under tjeneste
på luftfartøjer. Ændringerne vedrører
reglerne om bedriftssundhedstjeneste, som foreslås
ophævet. Formålet hermed er at bringe
luftfartslovgivningen i overensstemmelse med de faktiske forhold
på området og delvis at tilpasse lovgivningen til
reglerne i den generelle arbejdsmiljølovgivning, som
regulerer tjeneste på landjorden.
Derudover foreslås det at
ændre lovens bestemmelser om indberetning af
flyvesikkerhedsrelaterede begivenheder. Ændringen har til
formål at tilvejebringe den retlige ramme for, at der efter
gennemførelsen af den seneste EU-forordning på
området kan skabes ensartede regler for indberetning af alle
typer af flyvesikkerhedsrelaterede begivenheder i hele
Rigsfællesskabet, herunder for danskregistrerede
luftfartøjer, der ikke er omfattet af EU-reguleringen
på området samt for straffrihed som led i
indberetningen.
Endelig foreslås det, at lov
nr. 330 af 14. maj 1997 om forlængelse af Danmarks deltagelse
i det skandinaviske luftfartssamarbejde ophæves af
ordensmæssige hensyn, da loven pr. 30. september 2020 har
udtømt sit indhold og derfor ikke længere er
nødvendig for Danmarks fortsatte deltagelse i det
skandinaviske luftfartssamarbejde.
Danmark, Norge og Sverige har siden 1950 samarbejdet om
SAS-konsortiet og en fællesskandinavisk luftfartspolitik.
Dette samarbejde har historisk gået under samlebetegnelsen
det skandinaviske luftfartssamarbejde. Samarbejdet indeholdt
tidligere dispositioner af økonomisk art for staten i form
af lån og statsgarantier m.v., hvorfor lovformen oprindeligt
har været anvendt som grundlag for Danmarks deltagelse i
samarbejdet. Disse økonomiske dispositioner udgik sidenhen
af samarbejdet i 1975, men lovformen har været fastholdt. Med
dette lovforslag tilpasses det juridiske grundlag for Danmarks
langsigtede deltagelse i samarbejdet efter 30. september 2020, som
transportministeren herefter vil varetage i kraft af regeringens
almindelige udenrigspolitiske beføjelser i henhold til
grundlovens § 19, stk. 1, 1. pkt., og i henhold til de
beføjelser, som transportministeren har i medfør af
lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13.
oktober 2017 som ændret ved lov nr. 731 af 8. juni 2018 om
ændring af lov om luftfart (luftfartsloven).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udlevering af oplysninger fra
nationalitetsregistret
2.1.1. Gældende ret
Indregistrering af
luftfartøjer i det danske nationalitetsregister over
luftfartøjer er reguleret i kapitel 2 i luftfartsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017.
Registreringen sker på grundlag af en skriftlig anmodning fra
ejeren, som skal dokumentere, at nogle nærmere angivne
betingelser er opfyldt såsom ejerforhold, flyets tilknytning
til Danmark, luftdygtighedsbevis, forsikringsforhold m.v., jf.
luftfartslovens § 10.
Hvis betingelserne for registrering
er opfyldt, indføres luftfartøjet i
nationalitetsregistret, og det tildeles registreringsmærke
efter luftfartslovens § 11, stk. 1, svarende til nummerpladen
på en bil. Endvidere udstedes et nationalitets- og
registreringsbevis efter § 20, stk. 1, hvilket er en
forudsætning for at måtte flyve både inden og
uden for dansk område.
Følgende oplysninger
indføres i registret i overensstemmelse med luftfartslovens
§ 11, stk. 2: luftfartøjets nationalitets- og
registreringsmærke, flytype, fabrikant, fabrikationsnummer,
fabrikationssted, byggeår, nummeret på
registreringsbeviset, registreringsdato og eventuelt
udløbsdato, ejerens navn og adresse og eventuelle
oplysninger om brugsrettigheder.
I dag er der kun i luftfartsloven
hjemmel til at anmode om (at indsamle) personoplysninger hos
luftfartøjets ejer til brug for registrering af
luftfartøjer i nationalitetsregistret, hvilket
indebærer, at spørgsmål om udlevering af
oplysninger i dag behandles på anmodning i hvert enkelt
tilfælde efter bestemmelserne om retten til aktindsigt i
offentlighedsloven, jf. lov nr. 606 af 12. juni 2013.
Oplysninger om, hvem der ejer eller
bruger et luftfartøj, kan som udgangspunkt ikke undtages
efter offentlighedslovens undtagelsesbestemmelser om aktindsigt, og
oplysningerne udleveres derfor som udgangspunkt, medmindre der er
registreret navne- eller adressebeskyttelse.
Efter offentlighedslovens § 7
kan enhver - med visse undtagelser - forlange at blive gjort
bekendt med dokumenter, som er indgået til eller oprettet af
en myndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse
med dens virksomhed. Retten til aktindsigt omfatter efter
offentlighedslovens § 7, stk. 2, alle dokumenter, der
vedrører en sag, samt indførelser i journaler,
registre og andre fortegnelser vedrørende den
pågældende sags dokumenter.
Endvidere følger det af
offentlighedslovens § 10, stk. 1, at retten til aktindsigt
ikke omfatter databaser, herunder registre eller andre
systematiserede fortegnelser, hvor der gøres brug af
elektronisk databehandling.
Offentlighedslovens § 11
medfører imidlertid, at enhver - med visse undtagelser - kan
forlange en sammenstilling af oplysninger i myndighedens databaser,
hvis sammenstillingen kan foretages ved få og enkle
kommandoer.
I henhold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679/EU af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger (generel
forordning om databeskyttelse) (herefter
databeskyttelsesforordningen) skal personoplysninger behandles
lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde samt
være indsamlet til udtrykkeligt angivne og legitime
formål og må ikke viderebehandles på en
måde, der er uforenelige med disse formål. Før
en behandling kan betragtes som lovlig, skal minimum ét
forhold beskrevet i artikel 6 være opfyldt - eksempelvis at
behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af
en opgave i samfundets interesse, eller som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har
fået pålagt (litra e).
2.1.2. Transport- og Boligministeriets
overvejelser
Fra januar 2019 til udgangen af
juli 2019 har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behandlet 66
henvendelser om oplysninger registreret i nationalitetsregistret i
medfør at offentlighedslovens regler.
Luftfartsbranchen og andre
interessenter anmoder løbende Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen om adgang til og udlevering af oplysninger om et
konkret luftfartøj, indblik i eller om dataudtræk fra
nationalitetsregistret. Det varierer, om henvendelserne drejer sig
om et luftfartøjs tekniske data eller oplysninger om ejer-
og brugerforhold.
Som dataansvarlig efter
databeskyttelsesforordningen er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
ansvarlig for brugen af de registrerede oplysninger, herunder at
ingen uvedkommende kan få adgang til personoplysningerne.
Vurderingen af, hvad oplysningerne må benyttes til, foretages
i overensstemmelse med det formål, hvortil oplysningerne er
indhentet og registreret. I forlængelse heraf må der
normalt ske en afvejning mellem hensynet til at beskytte den, som
oplysningerne vedrører over for hensynet til interessen i,
at oplysningerne udleveres.
Transport- og Boligministeriet
vurderer, at det for offentlige myndigheder fortrinsvis vil
være Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane,
Skattestyrelsen og Politiet, som vil have et regelmæssigt
legitimt behov for udvidet digital adgang. For så vidt
angår de private virksomheder vil det primært
være flyvepladser, forsikringsvirksomheder,
advokatvirksomheder, inkassovirksomheder, finansieringsvirksomheder
og lufttrafik- og redningstjenester, som vil have et
regelmæssigt velbegrundet behov for den udvidede adgang.
Fælles for offentlige myndigheder og private virksomheder
er, at de benytter både de tekniske oplysninger og
personoplysningerne som led i almindelig myndighedsudøvelse
og udførelsen af deres erhverv.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Transport- og Boligministeriet
foreslår, at der indføres hjemmel til at stille
nationalitetsregistret digitalt til rådighed for branchen for
derved at fremme og lette arbejdsgangene. Idet registret indeholder
både tekniske oplysninger og personoplysninger,
foreslås en differentieret digital adgang - på samme
måde som på motorkøretøjsområdet.
Ved at etablere en differentieret digital adgang vurderes det, at
der sker en beskyttelse af privatpersoner, som ejer et
luftfartøj, da det alene vil være offentlige
myndigheder og en nærmere defineret gruppe af private
virksomheder med erhvervsmæssig relation til luftfart og
dermed et særligt behov herfor, som kan få udvidet
digital adgang.
Dette skal ses i lyset af den
teknologiske udvikling og muligheden for at samkøre data fra
flere kilder. Hvis enhver fik adgang til alle oplysninger om et
luftfartøjs tilhørsforhold, ville det med nutidens
teknologi være forholdsvis simpelt via for eksempel
radar-applikationer at identificere og overvåge
privatpersoners operationsmønster. Det ville desuden
være muligt at benytte oplysningerne til brug for eventuelle
virksomheders målrettede reklametiltag. Det kan ikke
udelukkes, at en fuldstændig fri adgang til alle oplysninger
ville kunne medføre en krænkelse af privatpersoners
grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder efter
databeskyttelsesforordningen.
Den foreslåede ordning
vurderes at medføre en lempelse af den nuværende
proces, hvor Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen anvender ressourcer
på konkrete vurderinger af oplysninger, der typisk udleveres
efter bestemmelserne i offentlighedsloven - da der sjældent
er registreret navne- eller adressebeskyttelse - sammenholdt med
det forhold, at luftfartsbranchen tillige skal afvente styrelsens
stillingtagen og behandling af sagen i hvert enkelt
tilfælde.
Den foreslåede ordning ligner
i vid udstrækning den, der allerede kendes fra
køretøjsregistret, hvor enhver har adgang til de
tekniske oplysninger om en indregistreret bil, og hvor
Skattestyrelsen har mulighed for at indgå såkaldte
terminalaftaler med offentlige myndigheder og private virksomheder,
som er nærmere definerede.
Forslagets § 1, nr. 1,
indeholder med nyaffattelsen af § 6, stk. 2, en generel
bestemmelse, som giver enhver digital adgang til de tekniske
oplysninger om et eller flere danskregistrerede
luftfartøjer.
Der er tale om oplysninger, som i
vidt omfang allerede er tilgængelige hos producenten, og som
kan have interesse for en bredere kreds. Ligeledes vil forslaget om
en sådan generel adgang ikke omfatte personhenførbare
oplysninger om ejer- eller brugerforhold.
Herved vil det blive både
lettere og hurtigere for interesserede at finde samlede
informationer om et luftfartøjs tekniske data frem for at
afvente Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens sagsbehandling.
Den foreslåede ordning svarer
i det væsentlige til ordningen på
køretøjsområdet, hvor enhver har adgang til
eksempelvis en personbils tekniske oplysninger, jf. lov om
registrering af køretøjer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 223 af 27. februar 2019.
Oplysninger om ejer- og
brugerforhold er ofte nødvendige at have adgang til,
når et luftfartøj handles, skal forsikres, er
havareret, eller der ikke er blevet betalt for benyttelse af en
lufthavn. Det vil være bestemte virksomhedstyper, som har et
hyppigt og velbegrundet behov for at have adgang til sådanne
oplysninger. Endvidere kan offentlige myndigheder have samme behov
i forbindelse med almindelig myndighedsudøvelse.
Det drejer sig om følgende
personoplysninger og selskabsoplysninger registreret i
nationalitetsregistret: navn og adresse på
luftfartøjets ejer og eventuelle brugere. CPR- eller
CVR-numre registreres ikke.
Det foreslås, at
transportministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om, hvilke myndigheder og virksomheder med
erhvervsmæssig relation til luftfart, der på baggrund
af en konkret vurdering kan få udvidet digital adgang til
nationalitetsregistret, betingelserne herfor, samt hvilke typer af
oplysninger, der kan opnås adgang til.
De offentlige myndigheder, som i
øjeblikket vurderes at have et berettiget behov for at
få adgang til oplysninger om ejer og bruger af
luftfartøjer, er Havarikommissionen for Civil Luftfart og
Jernbane, Skattestyrelsen og Politiet. De anvender ejer- og
brugeroplysninger som led i almindelig myndighedsudøvelse,
d.v.s. ved undersøgelser af havarier og hændelser med
luftfartøjer, udstedelse af forvaltningsakter,
opkrævning af skatter samt undersøgelse og
retsforfølgelse af eventuelle lovovertrædelser. Den
udvidede digitale adgang påtænkes at omfatte
oplysninger om navn og adresse på nuværende ejere
og/eller brugere af et luftfartøj.
De private virksomheder med
erhvervsmæssig relation til luftfart, som umiddelbart
vurderes at kunne have et berettiget og regelmæssigt behov
for at få udvidet adgang til oplysninger om ejer og bruger af
luftfartøjer, er flyvepladser, forsikringsvirksomheder,
advokatvirksomheder, inkassovirksomheder,
finansieringsvirksomheder, og lufttrafik- og redningstjenester.
Flyvepladserne anvender ejer- og
brugeroplysninger i meget vidt omfang. Oplysningerne benyttes,
når flyvepladsen skal kæde luftfartøjets
registrering sammen med et navn og en adresse, hvortil kravet om
betaling for benyttelse af en flyveplads kan rettes.
Forsikringsvirksomheder, der tegner
de lovpligtige ansvarsforsikringer på luftfartøjer,
har et særligt behov for at kunne få alle relevante
oplysninger om et givent luftfartøj, herunder oplysninger om
ejer og/eller brugerforhold.
Advokatvirksomheder og
inkassovirksomheder anvender i vid udstrækning oplysninger om
ejer- og brugerforhold, når de bistår i forbindelse med
salg/ejerskifter og leasing af luftfartøjer. Endvidere vil
en advokat, som repræsentant for eksempelvis et
flyværksted m.v., kunne have behov for udvidet adgang i de
tilfælde, hvor det skal afgøres, over for hvem et
eventuelt krav om manglende betaling skal rettes.
Finansieringsvirksomheder anvender
ejer- og brugeroplysninger til at kontrollere, om en låntager
måtte have foretaget eventuelt uberettigede dispositioner
over det luftfartøj, som virksomheden finansierer.
En løsning, som
indebærer en manuel forespørgsel hos Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen, hver gang oplysningerne efterspørges,
udgør en merbelastning for både myndigheder og de
private virksomheder i forhold til løsningen med udvidet
digital adgang.
Lufttrafik- og redningstjenester
anvender allerede i dag oplysninger om ejer- og brugerforhold til i
en nødsituation at kunne kæde et luftfartøjs
registrering og flyveplan eller nødradiopejlsender (ELT -
Emergency Locator Transmitter) sammen med et navn og adresse. Dette
kan eksempelvis være i det tilfælde, hvor en flyveplan
ikke er meldt lukket rettidigt efter flyets forventede
ankomsttidspunkt, eller ELT'en er blevet aktiveret, og det skal
undersøges, om der skal igangsættes en redningsaktion.
Lufttrafik- og redningstjenester varetager en vigtig
samfundsopgave, og det vurderes derfor nødvendigt, at disse
virksomheder på en hurtig og nem måde fortsat kan
opnå informationer om, hvem der skal underrettes i
tilfælde af havari.
Det er for så vidt
angår offentlige myndigheder og for de nævnte
virksomhedstyper vurderet, at en udvidet adgang, der også
vedrører ejer- og brugerforhold, er velbegrundet. Det
betyder, at det er nødvendigt for, at offentlige myndigheder
kan udføre deres forvaltningsopgaver, og de anførte
virksomhedstyper kan udføre deres erhverv.
Indførelsen af den udvidede digitale adgang vurderes ikke
umiddelbart at have konsekvenser for den registrerede, eftersom
offentlige myndigheder og andre interessenter vil kunne rette
henvendelse til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og få
oplysningerne udleveret.
Der kan være andre private
virksomheder, end dem som Transport- og Boligministeriet har
vurderet kan have et berettiget og regelmæssigt behov, som
tillige kan have behov for oplysningerne til brug for
udførelsen af deres erhverv. Disse virksomheder vil
også få mulighed for at søge om udvidet digital
adgang. Ved vurderingen af, om adgang kan opnås, vil der
blive lagt vægt på, om virksomhedens
arbejdsområde og opgavevaretagelse relaterer sig til
luftfart.
En virksomhed, der ikke opfylder kriterierne for udvidet digital
adgang eller som ikke ønsker at få udvidet digital
adgang, kan fortsat søge om aktindsigt hos Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen efter offentlighedsloven.
2.2. Arbejdsmiljø
2.2.1. Gældende ret
De gældende regler om
arbejdsmiljøforhold for besætningsmedlemmer under
tjeneste på luftfartøj findes i luftfartslovens
kapitel 4 A og er udmøntet nærmere i
bekendtgørelser udstedt af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, først og fremmest bekendtgørelse nr.
157 af 27. februar 2018 om arbejdsmiljøforhold for
besætningsmedlemmer under tjeneste på luftfartøj
og for deres arbejdsgivere.
Arbejdsmiljøreglerne i
luftfartsloven er så vidt muligt tilpasset reglerne om
arbejdsmiljøforhold for andre arbejdstagere, som findes i
lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084
af 19. september 2017 med senere ændringer.
I arbejdsmiljøreglerne i luftfartsloven er der i §
40 g, der stammer helt tilbage fra 1983, bestemmelser om
bedriftssundhedstjeneste. Bedriftssundhedstjeneste er en tjeneste,
der har til formål at yde forebyggende og helhedsorienteret
arbejdsmiljørådgivning for at give virksomhederne
faglig støtte i arbejdsmiljøarbejdet. Bestemmelsen i
§ 40 g indeholder regler om oprettelse af og tilskud til en
bedriftssundhedstjeneste og hjemmel til, at der fastsættes
nærmere regler herom. Hjemlerne til at fastsætte
nærmere regler om bedriftssundhedstjeneste og tilskud hertil
har ikke været udnyttet, og der er ikke oprettet specifikke
bedriftssundhedstjenester for besætningsmedlemmer inden for
luftfart.
2.2.2. Transport- og Boligministeriets
overvejelser
Transport- og Boligministeriet
ønsker, at luftfartslovens regler om arbejdsmiljø for
besætningsmedlemmer under tjeneste på
luftfartøjer svarer til de faktiske forhold på
området, og at ubenyttede, utidssvarende regler
ophæves.
Luftfartslovens regler om
bedriftssundhedstjeneste, herunder hjemlen til at yde statsligt og
kommunalt tilskud til bedriftssundhedstjeneste samt hjemlen til at
fastsætte nærmere regler om tilskuddet, har hidtil ikke
været udnyttet, og der findes heller ikke længere
regler om bedriftssundhedstjeneste i de generelle bestemmelser i
arbejdsmiljølovgivningen.
Det bemærkes dog, at reglerne
om bedriftssundhedstjeneste i de generelle bestemmelser i
arbejdsmiljølovgivningen er erstattet af muligheden for at
påbyde rådgivning fra en autoriseret
arbejdsmiljørådgiver bl.a. med henblik på, at
det forebyggende arbejdsmiljøarbejde i virksomheden styrkes.
Denne ordning ændres pr. 1. april 2021 og erstattes af en
ordning, hvorefter virksomheden skal anvende nødvendig
sagkundskab, som enten kan være ved at opbygge egne
kompetencer eller ved at indhente ekstern rådgivning.
Formålet med
bedriftssundhedstjenesten var at yde forebyggende og
helhedsorienteret arbejdsmiljørådgivning for at give
virksomhederne faglig støtte i arbejdsmiljøarbejdet.
Der har dog ikke været oprettet specifikke
bedriftssundstjenester for besætningsmedlemmer i henhold til
luftfartslovgivningen. Luftfartsområdet adskiller sig
også på flere måder fra det generelle
arbejdsmiljøområde, idet det kun vedrører det
afgrænsede og særlige arbejdsmiljøområde,
som luftfartøjet udgør, og hvor luftfartsselskaberne
i forvejen har en specialviden. Luftfartsselskaberne udgør
derfor som tilsynsobjekter en homogen masse, og da der er relativt
få af dem, er det muligt med en tæt dialog med Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen som tilsynsmyndighed om
arbejdsmiljøet. I denne dialog har luftfartsselskaberne
mulighed for at få supplerende vejledning fra Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen, hvilket luftfartsselskaberne i praksis
også benytter sig af.
Arbejdsmiljørådet for
Luftfart, som er nedsat i henhold til luftfartsloven til bl.a. at
stille forslag og medvirke ved udarbejdelse af nye regler om
arbejdsmiljø, vil, når den nye ordning om anvendelse
af nødvendig sagkundskab er indført i den generelle
arbejdsmiljølovgivning, foretage en nærmere vurdering
af, hvordan en sådan ordning i givet fald vil kunne tilpasses
luftfartsområdet og de særlige forhold, der
gælder der. På et senere tidspunkt, hvor man bedre
kender effekten af ordningen på det generelle
arbejdsmiljøområde, kan det således komme
på tale med en anbefaling om at indføre bestemmelser
herom i luftfartsloven eller bekendtgørelser udstedt i
medfør heraf.
Afhængig af udfaldet af den nævnte vurdering vil
Arbejdsmiljørådet for Luftfart på et senere
tidspunkt i givet fald komme med en anbefaling til
transportministeren, om hvorvidt en yderligere ændring af
luftfartsloven eller bekendtgørelser udstedt i medfør
heraf anses for nødvendig.
Transport- og Boligministeriet finder på dette grundlag
ikke anledning til at erstatte de ikke-udnyttede bestemmelser om
bedriftssundhedstjeneste med specifikke regler om anvendelse af
nødvendig sagkundskab, som de der indføres i den
generelle arbejdsmiljølovgivning, men vil afvente
vurderingen fra Arbejdsmiljørådet for Luftfart.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Transport- og Boligministeriet foreslår at ophæve
hjemlen til at fastsætte nærmere regler om
bedriftssundhedstjeneste, hjemlen til at yde statsligt og kommunalt
tilskud til bedriftssundhedstjeneste samt hjemlen til at
fastsætte nærmere regler om tilskuddet.
2.3. Indberetning af flyvesikkerhedsrelaterede
begivenheder
2.3.1. Gældende ret
Det følger af
luftfartslovens § 89 b, stk. 1, at transportministeren kan
fastsætte regler om, at der til brug for Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens forebyggende flyvesikkerhedsmæssige arbejde
af personer, der er omfattet af § 35 eller § 74,
virksomheder og ansatte i virksomheder samt ejere af
luftfartøjer skal gives indberetning til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen om driftsforstyrrelser og andre irregulære
forhold af betydning for flyvesikkerheden, der ikke har
medført et flyvehavari eller en alvorlig
flyvehændelse, jf. § 135. Ministeren fastsætter, i
hvilke tilfælde der skal gives indberetning, hvornår og
i hvilken form indberetningen skal gives, og hvad den skal
indeholde.
Hjemlen i § 89 b er
udmøntet i Bestemmelser for Civil Luftfart (BL) 8-10, 4.
udgave af 18. november 2016, Bestemmelse for Færøerne
og Grønland om indberetning af visse
flyvesikkerhedsmæssige hændelser, som ikke har
medført et havari eller en alvorlig hændelse (herefter
BL 8-10). BL 8-10 var tidligere gældende for hele
Rigsfællesskabet, men finder efter indførelse af
lignende EU-regler i 2015 nu kun anvendelse for
Færøerne og Grønland. Reglerne om indberetning
af begivenheder er således ikke på nuværende
tidspunkt ensartede i Rigsfællesskabet. Der redegøres
nærmere for sammenhængen mellem luftfartsloven og
EU-reglerne i afsnit 2.3.2.
Det følger endvidere af
luftfartslovens § 149 a, at den, der i overensstemmelse med
regler fastsat i medfør af § 89 b, har foretaget
anmeldelse om forhold, der ikke har medført et flyvehavari
eller en alvorlig flyvehændelse, ikke kan straffes for
overtrædelse af § 42, bestemmelser fastsat i
medfør af §§ 31, 52, 54, 82 eller 83 eller
bestemmelser i EU-forordninger på områder, der omfattes
af loven.
Det betyder for eksempel, at
luftfartøjschefen, uanset graden af uagtsomhed eller
forsæt, ikke kan straffes for en hændelse, der
udgør en overtrædelse af bestemmelsen i
luftfartslovens § 42 eller tilsvarende regler efter en
EU-forordning, hvorefter vedkommende skal påse, at
luftfartøjet er luftdygtigt og behørigt udrustet,
bemandet og lastet, samt at flyvningen i øvrigt forberedes
og gennemføres i overensstemmelse med gældende
bestemmelser, såfremt vedkommende har foretaget anmeldelse af
hændelsen til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen via
indberetningssystemet.
Både §§ 89 b og 149
a blev indføjet i luftfartsloven i 2001. I 2003 vedtog
Europa-Parlamentet og Rådet endvidere direktiv nr. 2003/42/EF
af 12. juni 2003 om indberetning af hændelser inden for civil
luftfart (herefter indberetningsdirektivet). Formålet med
indberetningsdirektivet var at skabe et mere effektivt
indberetningssystem ved en koordineret informationsudveksling
mellem medlemsstaterne. Vedtagelsen af indberetningsdirektivet
førte ikke til ændringer i luftfartsloven, idet
rammerne for gennemførelse allerede var skabt i 2001 med
indførelsen af §§ 89 b og 149 a i luftfartsloven.
Der blev dog foretaget enkelte nødvendige ændringer i
den dagældende BL 8-10.
De gældende bestemmelser i
luftfartsloven hjemler i dag fastsættelse af regler om
indberetning af flyvesikkerhedsrelaterede begivenheder, der ikke er
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
376/2014/EU af 3. april 2014 om indberetning og analyse af samt
opfølgning på begivenheder inden for civil luftfart,
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 996/2010 og ophævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/42/EF, Kommissionens forordning (EF) nr.
1321/2007 og Kommissionens forordning (EF) nr. 1330/2007 (herefter
indberetningsforordningen). Indberetningsforordningen, der
beskrives nærmere nedenfor under afsnittet Transport- og
Boligministeriets overvejelser, har siden 15. november 2015 fundet
anvendelse på hovedparten af de pligtmæssige
indberetninger om flyvesikkerhedsrelaterede begivenheder, der
indberettes til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Luftfartslovens § 89 b kan
således i dag alene anvendes som hjemmel til at
fastsætte regler om indberetningspligt for begivenheder, der
relaterer sig til de såkaldte "bilag 1-luftfartøjer"
og til færøske og grønlandske forhold. Bilag
1-luftfartøjer omfatter blandt andet historiske
luftfartøjer og luftfartøjer, der har tilhørt
de væbnede styrker. Bilag 1-luftfartøjer er
nærmere defineret i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2018/1139/EU af 4. juli 2018 om fælles regler for
civil luftfart og oprettelse af Den Europæiske Unions
Luftfartssikkerhedsagentur og om ændring af forordning (EF)
nr. 2111/2005, (EF) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU) nr.
376/2014 og direktiv 2014/30/EU og 2014/53/EU og om ophævelse
af (EF) nr. 552/2004 og (EF) nr. 216/2008 og Rådets
forordning (EØF) nr. 3922/91 og er ikke omfattet af den
EU-retlige regulering af luftfartsområdet, men kan reguleres
af nationale regler. Bilag 1-luftfartøjer er i
øjeblikket ikke omfattet af indberetningsordningen i BL
8-10.
Formålet med bestemmelserne
om indberetning i luftfartslovens § 89 b sammenholdt med
bestemmelsen om straffrihed i § 149 a er at sikre, at den
ansvarlige luftfartsmyndighed får så mange oplysninger
om begivenheder som muligt. Erfaringerne fra de indberettede
begivenheder bruges til at forbedre luftfartssikkerheden, herunder
ved at forebygge lignende begivenheder i at opstå. De
begivenheder, der skal indberettes, er begivenheder, som kan
kategoriseres som andre hændelser end alvorlige
hændelser og havarier.
2.3.2. Transport- og Boligministeriets
overvejelser
Indberetning af begivenheder er et
kerneområde for løbende forbedring af
luftfartssikkerheden. Får myndighederne ikke oplysninger om
begivenheder, som ville kunne have ført til en ulykke,
forringes mulighederne for, at luftfartsbranchen i fællesskab
kan arbejde sammen om at forhindre lignende begivenheder i
fremtiden.
Indberetningsforordningen har, som
nævnt ovenfor, fundet anvendelse på hovedparten af de
begivenheder, der er indberettet til Trafik, Bygge- og
Boligstyrelsen siden 15. november 2015. Indberetningsforordningen
skal ses i sammenhæng med Kommissionens
gennemførelsesforordning 2015/1018/EU af 29. juni 2015 om
opstilling af en liste, der klassificerer begivenheder inden for
civil luftfart, som skal indberettes i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 376/2014,
(herefter klassificeringsforordningen).
Der blev ikke foretaget nogen
ændring af luftfartslovens §§ 89 b og 149 a i
forbindelse med, at forordningerne blev taget i anvendelse. Det
følger imidlertid af luftfartslovens § 1, at luftfart
inden for dansk område skal finde sted i overensstemmelse med
bestemmelserne i luftfartsloven og de med hjemmel i loven
udfærdigede forskrifter, med mindre andet følger af
EU-forordninger. På de områder, hvor EU-forordningerne
vedrører forhold, der således i princippet omfattes af
såvel luftfartsloven som EU-forordninger på
luftfartsområdet, finder luftfartslovens bestemmelser ikke
anvendelse.
Forordningerne regulerer
indberetning af begivenheder, herunder hvem der skal indberette,
hvad der skal indberettes, indberetningens form samt opbevaring,
udlevering, offentliggørelse og anvendelse af de
indberettede oplysninger for så vidt angår de
luftfartøjer, personer med videre, der forpligtes til
indberetning ifølge indberetningsforordningen.
Luftfartslovens § 89 b hjemler således
fastsættelse af regler om de samme forhold, som
indberetningsforordningen, men kun for flyvesikkerhedsrelaterede
begivenheder, der ikke omfattes af indberetningsforordningen.
Tilvejebringelse af ensartede
regler på indberetningsområdet vil gøre
området mere overskueligt for de indberetningspligtige.
Derudover vil ensartede regler endvidere være
nødvendige i forhold til kravet om, at for eksempel
grønlandske flyværksteder i relation til
luftfartøjer, der er registreret i Danmark, i deres
kvalitetssystemer skal redegøre for, at begivenheder
indberettes i henhold til kravene i indberetningsforordningen.
Dette følger af
Kommissionens forordning nr. 1321/2014/EU af 26. november 2014 om
vedvarende luftdygtighed af luftfartøjer og
luftfartøjsmateriel, -dele og -apparatur og om godkendelse
af organisationer og personale, der deltager i disse opgaver
(herefter luftdygtighedsforordningen). Sker det ikke, er det en
overtrædelse af reglerne om indholdet af kvalitetssystemerne.
Luftfartøjer, der er hjemmehørende på
Færøerne og i Grønland, er registreret i det
danske nationalitetsregister.
En ændring af den
gældende bemyndigelsesbestemmelse i § 89 b vil
således, uanset om indberetningen sker efter nationale regler
eller efter indberetningsforordningen, skabe samme
indberetningsramme for indberetning af en begivenhed, hvorved
forstås et havari, en alvorlig hændelse eller en
hændelse, som bringer, eller som, hvis den ikke korrigeres
eller imødegås, kan bringe et luftfartøj, de
ombordværende eller enhver anden person i fare.
Derudover vil ændringen give
mulighed for, at der i relevante kvalitetssystemer i relation til
danskregistrerede luftfartøjer, herunder sådanne
danskregistrerede luftfartøjer, der indgår i driften
af luftfartsselskaber hjemmehørende på
Færøerne eller i Grønland, kan henvises til, at
indberetning sker i overensstemmelse med kravene i
indberetningsforordningen.
Med indførelsen af
indberetningsforordningen er der endvidere sket en ændring i
forhold til den straffrihed, der hidtil har været efter de
danske regler i luftfartslovens § 149 a og BL 8-10.
Ændringen skyldes, at
straffrihed ifølge indberetningsforordningen bør
gælde for alle typer indberettede begivenheder
(hændelser, alvorlige hændelser og havarier),
såfremt begivenheden vedrører et forhold, der er
opstået som følge af den pågældendes
simple uagtsomhed, og forholdet kun er blevet andre bekendt, fordi
begivenheden er indberettet via indberetningssystemet.
Vedrører begivenheden derimod et forhold, der er
opstået som følge af indberetterens groft uagtsomme
eller forsætlige handlinger, bør forholdet ikke
være straffrit.
Dette adskiller sig fra den
gældende BL 8-10 sammenholdt med luftfartslovens § 149
a. Efter disse regler er det kun indberettede mindre alvorlige
hændelser i modsætning til alvorlige hændelser og
havarier, der er straffri. Til gengæld gælder
straffriheden som udgangspunkt, uanset om hændelsen er
uagtsom eller forsætlig.
Det vurderes at være relevant
at skabe et ensartet hjemmelsgrundlag for
indberetningsbestemmelser. Ensartede regler er blandt andet en
forudsætning for at straffritage for de samme forhold og
dermed understøtte, at indberetningerne sker ud fra
ensartede forudsætninger om hvilke forhold, der straffes, og
hvilke, der omfattes af straffriheden.
En ændring af luftfartslovens § 149 a vil endvidere
kunne tilvejebringe ensartede regler om straffrihed. Det
gælder både i forhold til det anvendelsesområde,
BL 8-10 har i dag, hvor den gælder indberetninger på
Færøerne og i Grønland, men vil også
være relevant, hvis det senere vurderes hensigtsmæssigt
at udstrække indberetningspligten til luftfartøjer,
der i dag ikke er omfattet af indberetningspligten i
indberetningsforordningen, de såkaldte bilag
1-luftfartøjer.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
For at skabe et ensartet grundlag
for indberetning af begivenheder til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, uanset om indberetningen sker på baggrund af
nationale regler eller på baggrund af EU-regler,
foreslås en ændring af bemyndigelsesbestemmelsen i
§ 89 b og bestemmelsen om straffrihed i § 149 a. En
begivenhed forstås i denne sammenhæng som et havari, en
alvorlig hændelse eller en hændelse, som bringer, eller
som, hvis den ikke korrigeres eller imødegås, kan
bringe et luftfartøj, de ombordværende eller enhver
anden person i fare.
Udmøntningen af den
foreslåede § 89 b vil indholdsmæssigt komme til at
svare til de krav, der fremgår af den til enhver tid
gældende indberetningsforordning og klassificeringsforordning
på området. Det gælder blandt andet beskrivelsen
og klassificeringen af de begivenheder, der skal indberettes,
regler om behandling og beskyttelse af de indberettede oplysninger,
den it-systemtekniske håndtering af indberetninger samt den
manuelle kontrol, der allerede i dag gennemføres for at
sikre, at der ikke utilsigtet kommer personoplysninger ind i
systemet.
De foreslåede ændringer
i § 149 a skal medvirke til at sikre ensartede rammer for
straffrihed efter såvel indberetningsforordningen, som regler
udstedt i medfør af luftfartslovens § 89 b i
tilfælde af, at en indberettet begivenhed vedrører et
forhold, der er opstået som følge af simpel uagtsomhed
hos indberetteren, og som kun er kommet til andre end
indberetterens kendskab på grund af indberetningen.
Som eksempel kan nævnes en
situation, hvor en pilot indberetter, at vedkommende fejlfortolkede
klareringen (tilladelsen) fra flyvepladsens kontroltårn, og
derfor kom til at køre ind på en forkert bane eller
taxivej (rullevej). Reglerne om kontroltårnets klarering for
benyttelse af bane og taxivej er således ikke overholdt, og
forholdet vil kunne straffes med bøde eller fængsel i
op til 4 måneder efter den gældende bestemmelse i
luftfartslovens § 149, stk. 11. I dette tilfælde vil
indberetteren imidlertid blive omfattet af den foreslåede
straffrihedsbestemmelse for så vidt angår den ulovlige
kørsel, såfremt kendskab til forholdet kun er kommet
til andres kendskab som følge af indberetningen.
Undlader piloten at indberette
forholdet, hvis forholdet i øvrigt er omfattet af
indberetningspligt efter regler fastsat i medfør af §
89 b eller efter indberetningsforordningen, vil undladelsen af at
indberette forholdet typisk blive straffet med bøde i
medfør af de gældende regler i luftfartslovens §
149, stk. 10 eller 11.
Er den begivenhed, der indberettes
derimod udtryk for et groft uagtsomt eller forsætligt
forhold, vil de foreslåede regler om straffrihed i § 149
a, stk. 1, ikke finde anvendelse.
Et eksempel herpå kunne
være en situation, hvor en pilot indberetter, at vedkommende
har været nødsaget til at foretage en
sikkerhedslanding på en anden lokalitet end planlagt, fordi
luftfartøjet løb tør for brændstof.
Årsagen hertil var dels, at piloten i strid med reglerne ikke
havde gjort sig bekendt med de senest tilgængelige
vejroplysninger, hvoraf det fremgik, at vindforholdene havde
ændret sig markant i forhold til oplysningerne tidligere
på dagen, og den påtænkte rute derfor ville
være mere brændstofkrævende end normalt, dels at
piloten ikke havde været særlig grundig i sin beregning
af brændstofbehovet før flyvningen, således at
der ikke var taget højde for eventuelle uforudsete
situationer.
I dette tilfælde ville der
være tale om en overtrædelse af reglerne om
planlægning af flyvningen. Idet der ikke er inddraget
aktuelle oplysninger om vejrlig og brændstofbeholdning, har
kaptajnen uden særlig hensyntagen til alvorligheden af de
mulige konsekvenser ved sløset og mangelfuld
planlægning gennemført flyvningen. Dette vurderes som
groft uagtsomt og vil derfor ikke være omfattet af
straffrihed i tilfælde af indberetning af hændelsen. En
sådan overtrædelse af reglerne om planlægning af
flyvningen vil således kunne straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder, jf. luftfartslovens §
149, stk. 11, uanset om den indberettes til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen eller om forholdet kommer til myndighedernes
kendskab ad anden vej.
Efter de foreslåede regler i
§ 149 a, stk. 2, vil undladelse af at indberette en groft
uagtsomt eller forsætlig handling, derimod ikke kunne
straffes.
De foreslåede regler svarer i
vidt omfang til den måde, reglerne hidtil har været
administreret på. Det forventes således ikke, at de
foreslåede regler vil føre til væsentlige
praksisændringer i forhold til den måde, bestemmelserne
om straffrihed har været administreret på hidtil.
Konsekvenserne af de
foreslåede ændringer vil således være, at
hjemmelsgrundlaget ændres, så det giver mulighed for,
at der tilvejebringes ensartede rammer for de begivenheder, der
indberettes efter indberetningsforordningen og
klassificeringsforordningen og begivenheder, der indberettes efter
regler fastsat i medfør af den foreslåede § 89 b,
som ikke omfattes af indberetningspligten i
indberetningsforordningen, samt at rammerne for straffrihed bliver
ensartede.
2.4. Ophævelse af lov om Danmarks deltagelse i det
skandinaviske luftfartssamarbejde
2.4.1. Gældende ret
Det skandinaviske
luftfartssamarbejde er overordnet reguleret i den internationale
aftale af 20. december 1951 mellem Danmark, Norge og Sverige
angående samarbejde på luftfartens område, jf.
for Danmarks vedkommende bekendtgørelse nr. 25 af 11. juni
1952 (herefter regeringsaftalen). Samarbejdet opretholdes som
udgangspunkt efter regeringsaftalens artikel 7, så
længe SAS-konsortiet eksisterer, men regeringsaftalen
indeholder desuden en klausul om uopsigelighed i en nærmere
angivet periode. Denne uopsigelighedsperiode er siden
regeringsaftalens indgåelse i 1951 blevet forlænget ad
flere omgange, senest i 2000 frem til 1. oktober 2019, hvorefter
hver af de kontraherende parter kan opsige samarbejdet med 12
måneders varsel, jf. bekendtgørelse nr. 11 af 26.
april 2001.
Seneste forlængelse af regeringsaftalens (samarbejdets)
uopsigelighed er foretaget med hjemmel i lov nr. 330 af 14. maj
1997 om forlængelse af Danmarks deltagelse i det
skandinaviske luftfartssamarbejde, der efter dennes § 1
bemyndiger transportministeren til at træffe de
foranstaltninger, som er nødvendige for en forlængelse
af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde med
15 år for perioden 1. oktober 2005 til og med 30. september
2020.
2.4.2. Transport- og Boligministeriets
overvejelser
Det er Transport- og
Boligministeriets vurdering, at lov nr. 330 af 14. maj 1997 om
forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske
luftfartssamarbejde pr. 30. september 2020 har udtømt sit
indhold og derfor af ordensmæssige hensyn bør
ophæves.
Det skandinaviske luftfartssamarbejde indebar tidligere
dispositioner af økonomisk art for staten i form af
lån og statsgarantier m.v., hvorfor lovformen oprindeligt har
været anvendt som grundlag for Danmarks deltagelse i
samarbejdet. Disse økonomiske dispositioner udgik af loven i
1975, men lovformen har sidenhen været fastholdt. Det
vurderes imidlertid, at der ikke foreligger et retligt begrundet
behov for at fortsætte med samme lovmodel, der hidtil er
anvendt i henholdsvis 1975, 1987 og senest 1997, da de
fornødne foranstaltninger vedrørende Danmarks
fortsatte deltagelse og langsigtede engagement i samarbejdet kan
varetages i kraft af regeringens almindelige udenrigspolitiske
beføjelser efter grundlovens § 19, stk. 1, 1. pkt., og
i henhold til de beføjelser, som transportministeren har i
medfør af lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr.
1149 af 13. oktober 2017 som ændret ved lov nr. 731 af 8.
juni 2018 om ændring af lov om luftfart. Det foreslås
derfor, at loven ophæves.
2.4.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås
det, at lov nr. 330 af 14. maj 1997 om forlængelse af
Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde
ophæves den 1. oktober 2020. Baggrunden for ophævelsen
er, at lovens bemyndigelsesbestemmelse udløber den 30.
september 2020, hvorfor loven ikke længere vil være
aktuel og derfor bør ophæves af ordensmæssige
hensyn.
De foranstaltninger, som er nødvendige for Danmarks
fortsatte tilslutning og langsigtede engagement i det skandinaviske
luftfartssamarbejde efter 30. september 2020 kan dels træffes
i kraft af regeringens almindelige udenrigspolitiske
beføjelser efter grundlovens § 19, stk. 1, 1. pkt., og
dels i henhold til de beføjelser, som transportministeren
har i medfør af luftfartsloven. Dette kan blandt andet
omfatte en forlængelse af regeringsaftalens uopsigelighed i
en nærmere fastsat periode. Den konkrete udformning af
luftfartspolitikken fastlægges som hidtil i fællesskab
mellem de tre skandinaviske lande inden for rammerne af samarbejdet
i henhold til artikel 1 i regeringsaftalen. Der er derfor uanset de
lange aftaleperioder vedrørende samarbejdet mulighed for i
fællesskab at gennemføre ændringer heraf.
Sådanne successive forandringer er i enighed med Norge og
Sverige gennemført gennem årene.
3. Forholdet til
databeskyttelsesforordningen
Luftfartsloven indeholder ikke
hjemmel til offentliggørelse af nationalitetsregistret. Idet
der potentielt er tale om viderebehandling (udlevering) af
personoplysninger, vurderes det med baggrund i
databeskyttelsesforordningen, at offentliggørelse af
personhenførbare oplysninger i nationalitetsregistret alene
vil kunne ske lovligt med hjemmel i lov.
Forslaget om differentieret digital
adgang til oplysninger i nationalitetsregistret vurderes at
være i overensstemmelse med regler om lovlig og sikker
behandling af personoplysninger i databeskyttelsesforordningen,
idet der skabes hjemmel til offentliggørelse af
nationalitetsregistret.
Transport- og Boligministeriet
vurderer endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med
principperne i databeskyttelsesforordningen om sikker behandling,
da der ved etablering af en differentieret digital adgang sker et
forsøg på at begrænse udleveringen af
personoplysninger således, at det alene er de myndigheder og
private virksomheder, der har et velbegrundet behov og relation til
luftfart, der får tildelt udvidet adgang.
Endvidere vil de offentlige
myndigheder og private virksomheders log-in i it-systemet, som
stilles til rådighed, blive logget/registreret. Dette skal
give mulighed for efterfølgende kontrol samt forebyggelse af
snyd og fejl.
Forslaget om differentieret digital
adgang vurderes endvidere at medføre, at muligheden for
samkøring af data fra nationalitetsregistret og eksempelvis
radar-applikationer vanskeliggøres. Dermed tager forslaget
højde for at beskytte privatpersoner, som ejer
luftfartøjer mod risikoen for overvågning eller anden
misbrug af persondata. Det kunne for eksempel være
tilfældet, hvor kombinationen af oplysninger om ejers person
og radarapplikationer gør det muligt for uvedkommende at
få oplysninger om, hvor en ejer af et luftfartøj
befinder sig på et givet tidspunkt, uden at ejeren er bekendt
hermed.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det forventes ikke, at de
foreslåede regler vil medføre øgede
omkostninger for stat, kommune eller regioner. Forslaget vurderes
ikke i sig selv at medføre negative administrative
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget om differentieret digital
adgang vil medføre, at erhvervslivet og borgerne i et vist
omfang selv vil kunne hente oplysninger fra nationalitetsregistret.
Da Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i dag skal behandle konkrete
henvendelser på dette område, forventes på dette
punkt en mindre administrativ lettelse.
Det forventes, at der vil
være begrænsede økonomiske omkostninger i
forbindelse med etablering af de IT-mæssige
forudsætninger for differentieret digital
offentliggørelse og håndtering af
nationalitetsregistret. Disse omkostninger afholdes af den på
finansloven opførte bevilling på § 28.51.01
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Det vurderes, at lovforslaget i vid
udstrækning lever op til de syv principper om
digitaliseringsklar lovgivning. Forslagets bestemmelser er enkle og
klare, ligesom forslaget giver fornøden mulighed for digital
kommunikation samt tryg og sikker datahåndtering. I
forbindelse med udmøntningen af reglerne vil der i det
omfang, det er muligt, blive gjort brug af ensartede begreber og
genbrug af data. Hvor det er muligt, henset til forslagets
beskaffenhed, vil der blive anvendt offentlig infrastruktur
(NemID). I udmøntningen af forslaget vil der blive lagt
vægt på objektive kriterier og taget højde for
muligheden for efterfølgende kontrol samt forebyggelse af
snyd og fejl.
Det vurderes derudover ikke, at
lovforslaget vil medføre økonomiske konsekvenser
eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslagets bestemmelser om
differentieret digital adgang vurderes at medføre
begrænsede administrative lettelser for erhvervslivet, idet
en nærmere defineret række virksomheder kan få
lettere adgang til oplysninger om ejere- og brugere i
nationalitetsregistret efter ansøgning.
Det vurderes, at de administrative
konsekvenser ikke vil overstige 4 mio. kr. årligt, hvorfor de
ikke kvantificeres nærmere.
De øvrige foreslåede ændringer vurderes ikke
at indebære økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Endvidere vurderes det, at principperne om agil regulering i
begrænset omfang er relevant for lovforslaget. Formålet
med lovforslaget er ikke at ændre vilkårene for at
drive erhvervsvirksomhed, men medvirke til en lettere arbejdsgang
og administration for erhvervsvirksomhederne.
Det vurderes, at princippet om brugervenlig digitalisering
(princip 5) er relevant for så vidt angår den del af
lovforslaget, som handler om nationalitetsregistret.
Offentliggørelsen af nationalitetsregistret vil lette
arbejdsgangene for den del af branchen, som benytter registret, men
det medfører ikke ændringer i den form, virksomheden
drives på. Endvidere skal branchen ikke ud og investere i ny
teknologi eller løsninger for at kunne få adgang til
oplysningerne.
For så vidt angår arbejdsmiljø og
hændelser samt ophævelse af lov om Danmarks deltagelse
i det skandinaviske luftfartssamarbejde findes ingen af
principperne relevante.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
De foreslåede bestemmelser
vedrørende digital adgang til oplysninger i
nationalitetsregistret vurderes at have begrænsede
konsekvenser for borgerne. Borgerne vil opnå lettere adgang
til de tekniske oplysninger på et luftfartøj via den
digitale adgang. Det er de færreste borgere, som har et
regelmæssigt behov for ejer- og brugeroplysninger
vedrørende danskregistrerede luftfartøjer. Hvis
borgerne har brug for oplysninger om et konkret luftfartøj,
kan de, som i dag, rette henvendelse til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, som vil behandle henvendelsen efter
offentlighedslovens regler.
De øvrige foreslåede
ændringer vurderes ikke at indebære administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har været i
offentlig høring den 15. november 2019 til den 13. december
2019 og supplerende høring den 20. december 2019 til den 10.
januar 2020.
Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation (AC), AOPA
Danmark, Arbejdstilsynet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen KA,
Arbejdsmiljørådet for Luftfart,
Beskæftigelsesministeriet, Billund Lufthavn,
Brancheforeningen Dansk Luftfart, Brancheforeningen Danske
Advokater, Cabin Union Denmark, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Danish Airline Pilots Association, Danmarks
Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Flyvelederforening, Dansk Industri, Dansk
Metal, Dansk Motorflyver Union, Dansk UL Flyve Union, Danske
Svæveflyverunion, Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen,
Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Esbjerg Lufthavn, Fagligt Fælles Forbund -
3F, Flyvebranchens Personale Union, Forsvarskommandoen,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Færøernes Landsstyre ved
Rigsombudsmanden for Færøerne, Grønlands
Selvstyre ved Rigsombudsmanden for Grønland,
Justitsministeriet, Havarikommissionen for Civil Luftfart og
Jernbane, Midtjyllands Lufthavn, Kongelig Dansk Aeroklub, KZ &
Veteranfly Klubben, Københavns Lufthavne A/S, Naviair,
Skatteministeriet, Statsministeriet, Sønderborg Lufthavn,
Aalborg Lufthavn og Aarhus Lufthavn.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Begrænsede administrative
konsekvenser for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen | Begrænsede udgifter til
IT-system | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Begrænsede økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Begrænsede administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Vil ikke overstige 4 mio. kr.
årligt, og kvantificeres derfor ikke nærmere | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af luftfartslovens § 6,
stk. 1, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som
registreringsmyndighed fører et register over
luftfartøjer (nationalitetsregister).
Det følger af de oprindelige
bemærkninger til § 6, stk. 1, i lov om luftfart, jf.
Folketingstidende 1959-60, tillæg A, spalte 1377, at
nationalitetsregistret skal omfatte alle danske
luftfartøjer, medmindre der, for så vidt angår
de i §§ 154 og 155 omhandlede militære
luftfartøjer og andre statsluftfartøjer, måtte
være gjort undtagelse fra paragraffens anvendelse. Statens
luftfartsvæsen (nu Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen) skal
være registreringsmyndighed i henhold til bestemmelserne i
kap. 2 og skal som sådan føre nationalitetsregistret,
der alene vil blive af offentligretlig karakter på samme
måde som politiets registrering af
motorkøretøjer m.v.
Det følger af luftfartslovens §
11, stk. 2, at der i registret skal indføres
luftfartøjets nationalitets- og registreringsmærker,
nødvendige oplysninger til identificering af
luftfartøjet, oplysninger om ejeren og vedkommendes
erhvervelse af luftfartøjet, bemærkning om
luftfartøjets luftdygtighedsbevis, registreringsdatoen og
andre oplysninger efter bestemmelse af transportministeren.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i § 6, stk. 1, at
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som registreringsmyndighed
fører et register over luftfartøjer
(nationalitetsregister). Bestemmelsen videreføres
uændret.
Nationalitetsregistret skal omfatte alle
danske luftfartøjer, medmindre der, for så vidt
angår de i §§ 154 og 155 omhandlede militære
luftfartøjer og andre statsluftfartøjer, måtte
være gjort undtagelse fra paragraffens anvendelse. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen skal være registreringsmyndighed i
henhold til bestemmelserne i kap. 2 og skal som sådan
føre nationalitetsregistret.
Det følger af luftfartslovens § 6,
stk. 2, at registrering af rettigheder over luftfartøjer
skal ske i medfør af lov nr. 135 af 31. marts 1960.
Det betyder, at registrering af rettigheder
ikke reguleres af luftfartsloven. Rettigheder over
luftfartøjer skal til enhver tid registreres i henhold til
gældende regler på registreringstidspunktet. Der er
således ikke et retligt behov for at opretholde henvisningen
til lov nr. 135 af 31. marts 1960 i luftfartsloven. Bestemmelsen
videreføres derfor ikke i sin nuværende form, men
affattes på ny.
Det følger af den foreslåede
ændring af bestemmelsen i § 6, stk.
2, at enhver har ret til digital adgang til oplysninger om
et luftfartøjs tekniske forhold, der er registreret i
nationalitetsregistret.
Oplysninger om et luftfartøjs tekniske
forhold, eksempelvis luftfartøjets nationalitets- og
registreringsmærke, flytype, fabrikant, fabrikationsnummer,
fabrikationssted, byggeår, nummeret på
registreringsbeviset, registreringsdato og eventuelt
udløbsdato kan være af interesse i forbindelse med
havarier, eller når et luftfartøj skal handles.
Endvidere benyttes oplysningerne til at skabe et overblik over
sammensætningen og antallet af luftfartøjstyper
på dansk register.
Det følger af den foreslåede
§ 6, stk. 3, at
transportministeren kan fastsætte regler om, at offentlige
myndigheder og private virksomheder med relation til luftfart efter
ansøgning kan få udvidet digital adgang til
oplysninger om identiteten af ejer og bruger af et
luftfartøj i nationalitetsregistret. Transportministeren kan
endvidere fastsætte regler om hvem, der kan opnå
udvidet adgang og betingelserne herfor, samt hvilke typer af
oplysninger der kan gives adgang til.
Bestemmelsen er ny, og bemyndigelsen til
transportministeren i stk. 3, vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, der blandt andet vil indeholde
sagsbehandlingsregler med relevans for en ansøgning om
udvidet adgang, herunder tilbagekaldelse af afgørelser om
udvidet digital adgang. Eventuelle bestemmelser om klageadgang vil
blive fastsat i en særskilt bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen vil derudover blandt
andet indeholde kriterier for hvilke offentlige myndigheder og
private virksomheder med relation til luftfart, der kan tildeles
udvidet adgang og adgangens eventuelle tidmæssige
udstrækning.
Det forventes, at transportministerens
bemyndigelse vil blive delegeret til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, og at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som
registreringsmyndighed, skal administrere ordningen om udvidet
digital adgang.
De offentlige myndigheder, som i
øjeblikket vurderes at have et berettiget behov for at
få adgang til oplysninger om ejer og bruger af
luftfartøjer er Havarikommissionen for Civil Luftfart og
Jernbane, Skattestyrelsen og Politiet. De anvender ejer- og
brugeroplysninger som led i almindelig myndighedsudøvelse,
d.v.s. ved undersøgelse af havarier og hændelser med
luftfartøjer, udstedelse af forvaltningsakter,
opkrævning af skatter samt undersøgelse og
retsforfølgelse af eventuelle lovovertrædelser.
Derudover er der en række private
virksomheder med erhvervsmæssig relation til luftfart, som
umiddelbart vurderes at kunne have et berettiget og
regelmæssigt behov for at få udvidet adgang til
oplysninger om ejer og bruger af luftfartøjer. Disse
vurderes på nuværende tidspunkt at være:
flyvepladser, forsikringsvirksomheder der tegner lovpligtige
ansvarsforsikringer på luftfartøjer,
advokatvirksomheder, inkassovirksomheder, finansieringsvirksomheder
samt lufttrafik- og redningstjenester.
Derudover kan der være andre private
virksomheder, som kunne have behov for ejer- og brugeroplysningerne
til brug for udførelsen af deres erhverv. Ved vurdering om
de er berettiget til udvidet digital adgang, vil der blandt andet
blive lagt vægt på, om virksomhedens
arbejdsområde er at rådgive eller udføre
tjenesteydelser med relation til luftfart, eller om virksomheden
udfører eller bistår i undersøgelses- og
redningsopgaver med relation til luftfart.
Hvis virksomhederne enten ikke opfylder
kriterierne for udvidet digital adgang eller ikke ønsker at
opnå udvidet digital adgang, vil der fortsat være
mulighed for at søge om aktindsigt hos Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen efter offentlighedsloven.
Bekendtgørelsen vil endvidere indeholde
nærmere regler om, hvilke typer af oplysninger offentlige
myndigheder og de enkelte virksomheder med relation til luftfart
bør kunne få digital adgang til.
Foruden de tekniske oplysninger om et
luftfartøj, som enhver har adgang til, er det hensigten, at
offentlige myndigheder og de enkelte virksomheder med
erhvervsmæssig relation til luftfart også vil få
adgang til navn og adresse på ejer og eventuelle brugere af
et luftfartøj, hvis en registreret ejer/bruger ikke har
navne- og/eller adressebeskyttelse. Den udvidede digitale adgang
omfatter både adgang til oplysninger om private og juridiske
personer.
Adgangen vil blive mulig via password, NemID
eller lignende, og oplysninger om hvem, der benytter adgangen, vil
blive logget i systemet.
Til nr. 2
Det følger af luftfartslovens § 40
g, stk. 1, at transportministeren fastsætter nærmere
regler vedrørende arbejdsmiljømæssige forhold,
herunder om bedriftssundhedstjeneste.
En bedriftssundhedstjeneste har til
formål at yde forebyggende og helhedsorienteret
arbejdsmiljørådgivning for at give virksomhederne
faglig støtte i arbejdsmiljøarbejdet. Bestemmelsen er
ikke udmøntet ved bekendtgørelse.
De generelle bestemmelser i
arbejdsmiljølovgivningen indeholder ikke længere
bestemmelser om bedriftssundhedstjeneste.
Det foreslås, at den specifikke hjemmel
i § 40 g, stk. 1, til at
fastsætte nærmere regler om bedriftssundhedstjeneste
ophæves.
Hjemlen til at fastsætte nærmere
regler herom har hidtil ikke været udnyttet, og en
ophævelse heraf vil tilpasse luftfartslovens regler til de
faktiske forhold på området og desuden de generelle
bestemmelser i arbejdsmiljølovgivningen, som heller ikke
længere indeholder regler om bedriftssundhedstjeneste. Det
bemærkes dog, at reglerne om bedriftssundhedstjeneste i de
generelle bestemmelser i arbejdsmiljølovgivningen er
erstattet af muligheden for at påbyde rådgivning fra en
autoriseret arbejdsmiljørådgiver bl.a. med henblik
på, at det forebyggende arbejdsmiljøarbejde i
virksomheden styrkes. Denne ordning ændres pr. 1. april 2021
og erstattes af en ordning, hvorefter virksomheden skal anvende
nødvendig sagkundskab, som enten kan være ved at
opbygge egne kompetencer eller ved at indhente ekstern
rådgivning.
Transport- og Boligministeriet finder på
nuværende tidspunkt ikke anledning til at erstatte de
ikke-udnyttede bestemmelser om bedriftssundhedstjeneste med
specifikke regler om anvendelse af nødvendig sagkundskab.
Luftfartsområdet adskiller sig herved på flere
måder fra det generelle arbejdsmiljøområde, idet
det kun vedrører det afgrænsede og særlige
arbejdsmiljøområde, som luftfartøjet
udgør, og hvor luftfartsselskaberne i forvejen har en
specialviden. Luftfartsselskaberne udgør derfor som
tilsynsobjekter en homogen masse, og da der er relativt få af
dem, er det muligt med en tæt dialog med Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen som tilsynsmyndighed om arbejdsmiljøet. I
denne dialog har luftfartsselskaberne mulighed for at få
supplerende vejledning fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen,
hvilket luftfartsselskaberne i praksis også benytter sig
af.
Arbejdsmiljørådet for Luftfart,
som er nedsat i henhold til luftfartsloven til bl.a. at stille
forslag og medvirke ved udarbejdelse af nye regler om
arbejdsmiljø, vil dog, når den nye ordning om
anvendelse af nødvendig sagkundskab er indført i den
generelle arbejdsmiljølovgivning, foretage en nærmere
vurdering af, hvordan en sådan ordning eventuelt vil kunne
tilpasses luftfartsområdet, og de særlige forhold der
gælder der. På et senere tidspunkt, hvor man bedre
kender effekten af ordningen på det generelle
arbejdsmiljøområde, kan det således komme
på tale med en anbefaling om at indføre bestemmelser
herom i luftfartsloven, eller bekendtgørelser udstedt i
medfør heraf.
Til nr. 3
Det følger af luftfartslovens § 40
g, stk. 1, at transportministeren fastsætter nærmere
regler vedrørende arbejdsmiljømæssige forhold,
herunder om bedriftssundhedstjeneste. Det følger endvidere
af luftfartslovens § 40 g, stk. 3, at staten yder tilskud til
etablering af bedriftssundhedstjenester, der opfylder de regler,
som er fastsat i medfør af stk. 1. Transportministeren
fastsætter efter forhandling med finansministeren de
nærmere regler om tilskuddet.
Det følger videre af luftfartslovens
§ 40 g, stk. 4, at kommuner kan yde tilskud til
bedriftssundhedstjenester, der opfylder de regler, som er fastsat i
medfør af stk. 1. Transportministeren fastsætter efter
forhandling med økonomi- og indenrigsministeren de
nærmere regler for kommuners adgang til at yde tilskud.
Det foreslås, at luftfartslovens § 40, stk. 3 og 4, ophæves som konsekvens af
ændringen nævnt i bemærkningerne til nr. 2.
Til nr. 4
Det følger af luftfartslovens § 89
b, stk. 1, at transportministeren kan fastsætte regler om, at
der til brug for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forebyggende
flyvesikkerhedsmæssige arbejde af personer, der er omfattet
af §§ 35 eller 74, virksomheder og ansatte i virksomheder
samt ejere af luftfartøjer skal gives indberetning til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om driftsforstyrrelser og andre
irregulære forhold af betydning for flyvesikkerheden, der
ikke har medført et flyvehavari eller en alvorlig
flyvehændelse, jf. § 135. Ministeren fastsætter, i
hvilke tilfælde der skal gives indberetning, hvornår og
i hvilken form indberetningen skal gives, og hvad den skal
indeholde.
Bestemmelsen definerer rammerne for, hvem der
skal give indberetning, og hvad der skal gives indberetning om, men
lader det være op til transportministeren at definere, i
hvilke tilfælde indberetning skal ske, herunder frister og
formen for indberetningen. Hjemlen er senest udmøntet ved
udstedelse af Bestemmelser for Civil Luftfart (BL) 8-10, 4. udgave
af 18. november 2016, Bestemmelse for Færøerne og
Grønland om indberetning af visse
flyvesikkerhedsmæssige hændelser, som ikke har
medført et havari eller en alvorlig hændelse (herefter
BL 8-10).
Ifølge luftfartslovens § 89 b,
stk. 2, skal indberettede oplysninger hemmeligholdes. Dog kan
oplysningerne i medfør af § 89 b, stk. 3, videregives
til udenlandske myndigheder og internationale organisationer,
når det følger af en international aftale eller
forpligtelse eller er af væsentlig betydning for den
udenlandske myndigheds eller internationale organisations
forebyggende flyvesikkerhedsmæssige arbejde, og den
pågældende myndighed eller organisation er undergivet
tavshedspligt i mindst samme omfang som Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen.
Det følger af luftfartslovens § 89
b, stk. 4, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen offentliggør
rapporter om oplysninger, som indberettes i henhold til regler
fastsat i medfør af § 89 b, stk. 1.
Det følger af den foreslåede
§ 89 b, stk. 1, at
transportministeren til brug for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
forebyggende flyvesikkerhedsmæssige arbejde kan
fastsætte regler om indberetning til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen af enhver flyvesikkerhedsrelateret begivenhed, om
indberetningens form samt om opbevaring, udlevering,
offentliggørelse og anvendelse af de indberettede
oplysninger.
Ved en flyvesikkerhedsrelateret begivenhed
forstås et havari, en alvorlig hændelse eller en
hændelse, som bringer, eller som, hvis den ikke korrigeres
eller imødegås, kan bringe et luftfartøj, de
ombordværende eller enhver anden person i fare.
Forslaget indebærer, at det ikke
længere vil fremgå af hjemmelsbestemmelsen, hvem der
har indberetningspligt, men at der med hjemmel i bestemmelsen kan
fastsættes nærmere regler om indberetningspligten.
Dette skal medvirke til en ensartet definition af de persongrupper,
der pålægges indberetningspligt i forhold til
sammenlignelige begivenheder, uanset om indberetningspligten
følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
376/2014/EU af 3. april 2014 om indberetning og analyse af samt
opfølgning på begivenheder inden for civil luftfart,
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 996/2010 og ophævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/42/EF, Kommissionens forordning (EF) nr.
1321/2007 og Kommissionens forordning (EF) nr. 1330/2007 (herefter
indberetningsforordningen), eller bestemmelser udstedt i
medfør af den foreslåede § 89 b.
Den foreslåede hjemmel vil således
skabe ensartede rammer for indberetning af alle typer af
flyvesikkerhedsrelaterede begivenheder i hele
Rigsfællesskabet, ligesom den vil kunne anvendes til at lade
indberetningsforordningens bestemmelser om indberetning af
flyvesikkerhedsrelaterede begivenheder udstrække til de
kategorier af luftfartøjer, der ikke er omfattet af
indberetningsforordningen; de såkaldte bilag
1-luftfartøjer.
Bilag 1-luftfartøjer er nærmere
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2018/1139/EU af 4. juli 2018 om fælles regler for civil
luftfart og oprettelse af Den Europæiske Unions
Luftfartssikkerhedsagentur og om ændring af forordning (EF)
nr. 2111/2005, (EF) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU) nr.
376/2014 og direktiv 2014/30/EU og 2014/53/EU og om ophævelse
af (EF) nr. 552/2004 og (EF) nr. 216/2008 og Rådets
forordning (EØF) nr. 3922/91 og er ikke omfattet af den
EU-retlige regulering af luftfartsområdet. Disse
luftfartøjer reguleres af nationale regler. Som eksempler
på bilag 1-luftfartøjer kan nævnes visse
historiske luftfartøjer og luftfartøjer, der har
tilhørt de bevæbnede styrker.
Med forslaget om, at transportministeren kan
fastsætte regler om indberetning følger, som hidtil,
at transportministeren kan fastsætte regler om hvilke typer
af begivenheder, der skal indberettes, hvordan de skal indberettes,
hvad indberetningen skal indeholde og hvornår indberetning
skal ske. Når typen af begivenheder fastsættes, vil der
blive taget hensyn til hvilke typer af begivenheder, der skal
indberettes i medfør af indberetningsforordningen. Disse
fremgår af Kommissionens gennemførelsesforordning
2015/1018/EU af 29. juni 2015 om opstilling af en liste, der
klassificerer begivenheder inden for civil luftfart, som skal
indberettes i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 376/2014 (herefter
klassificeringsforordningen). Klassificeringen af begivenhederne
svarer i alt væsentlighed til den klassificering, der
allerede i dag gælder i medfør af BL 8-10.
Ved udmøntningen af den
foreslåede bestemmelse vil der endvidere blive fastsat regler
om, hvad de indberettede oplysninger kan bruges til, hvem der kan
få dem udleveret og på hvilket grundlag, samt om der er
oplysninger, der eventuelt kan udgives i anonymiseret rapportform
til en bredere kreds, uden at det kompromitterer hensynet til
indberetteren. Disse bestemmelser vil således i vidt omfang
svare til bestemmelserne i luftfartslovens § 89 b, stk. 3 og
4, som foreslås ophævet, men på en måde
så indholdet modsvarer de krav, der i øvrigt
følger af indberetningsforordningen og
klassificeringsforordningen.
Der vil således, som i dag, blive lagt
vægt på, at indberettede oplysninger udelukkende
må benyttes til at forbedre flyvesikkerheden, og at de derfor
kun vil kunne udleveres med det formål for øje.
Hensigten er således som hidtil, at indberetteren skal kunne
indberette oplysninger i tillid til, at oplysningerne, hvis
myndigheden alene er bekendt med oplysningerne som følge af
indberetningen, ikke vil komme indberetteren til skade.
Det forventes, at transportministerens
bemyndigelse som hidtil vil blive delegeret til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen.
Før bestemmelsen vil kunne anvendes som
hjemmel til en ændring af BL 8-10 for Færøerne
og Grønland, vil det, som foreslået i § 4,
være en forudsætning, at den foreslåede § 89
b sættes i kraft ved kongelig anordning.
Til nr. 5
Ifølge § 89 b, stk. 2, er Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens personale, ansatte i andre dele af den
offentlige forvaltning og eventuelle tilkaldte sagkyndige under
ansvar efter straffelovens §§ 152 og 152 a-e forpligtet
til over for uvedkommende at hemmeligholde oplysninger, som
indberettes i henhold til regler fastsat i medfør af stk. 1,
jf. dog stk. 3.
Det foreslås i § 89 b, stk. 2, at henvisningen til
§ 89 b, stk. 3, udgår. Det
sker som en konsekvens af, at § 89 b, stk. 3 og 4,
foreslås ophævet.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 4.
Til nr. 6
Det fremgår af § 89 b, stk. 3, at
oplysninger kan videregives til udenlandske myndigheder og
internationale organisationer, når det følger af en
international aftale eller forpligtelse eller er af væsentlig
betydning for den udenlandske myndigheds eller internationale
organisations forebyggende flyvesikkerhedsmæssige arbejde, og
den pågældende myndighed eller organisation er
undergivet tavshedspligt i mindst samme omfang som Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen.
Det fremgår af § 89 b, stk. 4, at
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen offentliggør rapporter om
oplysninger, som indberettes i henhold til regler fastsat i
medfør af § 89 b, stk. 1.
Det foreslås, at § 89 b, stk. 3 og 4, ophæves. Den foreslåede
ændring er en konsekvens af formuleringen af den
foreslåede ændring af bestemmelse i § 89 b, stk.
1.
Til nr. 7
Efter luftfartslovens § 149 a, kan den,
der i overensstemmelse med regler fastsat i medfør af §
89 b, har foretaget anmeldelse om forhold, der ikke har
medført et flyvehavari eller en alvorlig
flyvehændelse, ikke for det pågældende forhold
straffes for overtrædelse af § 42, bestemmelser fastsat
i medfør af §§ 31, 52, 54, 82 eller 83 eller
bestemmelser i EU-forordninger på områder, der omfattes
af loven.
Efter disse bestemmelser er en
overtrædelse af en regel, der ligger til grund for en
indberettet hændelse (men ikke en alvorlig hændelse
eller et havari), straffri. Straffriheden gælder som
udgangspunkt, uanset om det forhold, der ligger til grund for
indberetningen, er uagtsomt eller forsætligt.
Efter indberetningsforordningen bør
indberetteren ikke straffes for simpelt uagtsomme forhold, som
ligger til grund for indberetningen, uanset om den
flyvesikkerhedsrelaterede begivenhed, der indberettes er et havari,
en alvorlig hændelse eller en hændelse, som bringer,
eller som, hvis den ikke korrigeres eller imødegås,
kan bringe et luftfartøj, de ombordværende eller
enhver anden person i fare.
Der er således en væsentlig
forskel på bestemmelserne om straffrihed i luftfartsloven og
i indberetningsforordningen. Konkret kan det føre til
forskelsbehandling, afhængigt af om en hændelse er
indberettet efter indberetningsforordningen eller regler fastsat i
medfør af luftfartslovens § 89 b, stk. 1. Dette er
uhensigtsmæssigt, da de forhold, der indberettes,
grundlæggende set er af samme art uanset
hjemmelsgrundlaget.
Det foreslås i § 149 a, stk. 1, at den, der har
indberettet en begivenhed efter regler fastsat i medfør af
§ 89 b eller efter EU-forordninger om indberetning af
begivenheder på områder, omfattet af loven, der er
indtruffet som følge af pågældendes simple
uagtsomhed, ikke kan straffes for det pågældende
forhold, såfremt forholdet kun er kommet til andre end
indberetterens kendskab som følge af indberetningen.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at indføre ensartede
straffrihedsbestemmelser, uanset om indberetningen af begivenheden
er sket i henhold til regler udstedt i medfør af
luftfartslovens § 89 b eller indberetningsforordningen.
Som udgangspunkt straffes såvel
uagtsomme som forsætlige overtrædelser af
luftfartslovens bestemmelser eller bestemmelser i EU-forordninger
på områder, der omfattes af loven, med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder. Den foreslåede
§ 149 a, stk. 1, er således en undtagelse hertil.
Bestemmelsen indfører straffrihed for simpelt uagtsomme
overtrædelser, der er indberettet til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen som en hændelse, en alvorlig hændelse
eller et havari, og hvor forholdet kun er blevet andre end
indberetteren bekendt, fordi begivenheden er indberettet via
indberetningssystemet.
Som eksempel kan nævnes en situation,
hvor en pilot indberetter en hændelse hvor vedkommende i
strid med flyvekontroltjenestens klarering (tilladelse) er kommet
til at stige til en given højde for tidligt. Klareringen er
således ikke efterkommet, og dermed har piloten
overtrådt reglerne. Forholdet vil som udgangspunkt kunne
straffes med bøde eller fængsel i op til 4
måneder efter den gældende bestemmelse i
luftfartslovens § 149, stk. 10 eller 11. I dette
tilfælde vil indberetteren imidlertid blive omfattet af den
foreslåede straffrihedsbestemmelse for så vidt
angår den for tidlige stigning, såfremt kendskab til
forholdet kun er kommet til andres kendskab som følge af
indberetningen.
Undlader piloten at indberette forholdet, hvis
forholdet i øvrigt er omfattet af indberetningspligt efter
regler fastsat i medfør af § 89 b eller efter
indberetningsforordningen, vil undladelsen af at indberette
forholdet kunne straffes med bøde i medfør af de
gældende regler i luftfartslovens § 149, stk. 10 eller
11.
Forhold, der anses for groft uagtsomme eller
forsætlige, er derimod ikke straffri, selvom de
indberettes.
Det foreslås som noget nyt i § 149 a, stk. 2, at den, der undlader at
indberette en begivenhed efter regler fastsat i medfør af
§ 89 b eller EU-forordninger om indberetning af begivenheder
på områder, der omfattes af loven, ikke kan straffes
for manglende indberetning, såfremt begivenheden
vedrører et forhold, der er opstået som følge
af den pågældendes groft uagtsomme eller
forsætlige handling.
Bestemmelsen har ikke været
nødvendig hidtil. Det skyldes, at man efter den
gældende § 149 a, som udgangspunkt har været
straffri uanset graden af uagtsomhed eller forsæt, hvis man
har indberettet en hændelse, der ikke er alvorlig eller
udgør et havari.
Med den foreslåede ændring af
anvendelsesområdet for straffrihed efter § 149 a, stk.
1, til også at omfatte alvorlige hændelser og havarier,
dog således at straffriheden relaterer sig til simpelt
uagtsomme forhold, er det nødvendigt at kunne straffritage
for undladelse af at indberette en groft uagtsom eller
forsætlig handling, som man vil kunne straffes for, hvis man
indberetter den.
Den foreslåede bestemmelse i § 149,
stk. 2, kan have den afledte konsekvens, at der er visse
begivenheder, som trods indberetningspligten ikke vil blive
indberettet. Det drejer sig om groft uagtsomme overtrædelser
af luftfartsloven eller EU-forordninger inden for lovens
område. Er der tale om alvorlige hændelser eller
havarier, vurderes det, at informationerne, uanset om de
indberettes som følge af indberetningspligten eller ej, vil
tilgå myndighederne som led i oprydningen efter et eventuel
havari eller som følge af indberetning fra vidner, der har
dokumenteret situationen med kamera. Informationerne vil dermed
fortsat kunne indgå i det løbende arbejde med at
højne flyvesikkerheden. Er der tale om en hændelse,
der konkret ikke har haft flyvesikkerhedsrelaterede konsekvenser,
vil det formentlig kunne forekomme, at myndigheden ikke bliver
bekendt med forholdet. Det vurderes, at sådanne
tilfælde vil være ganske få, og at det derfor
ikke kommer til at få negative konsekvenser for
flyvesikkerheden.
Til §
2
Efter § 1 i lov nr. 330 af 14. maj 1997
om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske
luftfartssamarbejde bemyndiges transportministeren til at
træffe de foranstaltninger, som er nødvendige for en
forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske
luftfartssamarbejde med 15 år for perioden 1. oktober 2005
til og med 30. september 2020. De fornødne foranstaltninger
vedrørende Danmarks fortsatte tilslutning og langsigtede
engagement i samarbejdet efter 2020 kan dels varetages i kraft af
regeringens almindelige beføjelser efter grundlovens §
19, stk. 1, 1. pkt., og dels i henhold til de beføjelser,
som transportministeren har i medfør af lov om luftfart, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017 som
ændret ved lov nr. 731 af 8. juni 2018 om ændring af
lov om luftfart.
I henhold til § 2 i lov nr. 330 af 14.
maj 1997 om forlængelse af Danmarks deltagelse i det
skandinaviske luftfartssamarbejde tillades SAS at udøve
indenrigsflyvninger (cabotage) i Danmark efter § 77 i den da
gældende lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr.
162 af 7. marts 1994. I medfør af Europa-Parlamentet og
Rådets forordning nr. 1008/2008/EU af 24. september 2008 har
EU-luftfartsselskaber i dag fri adgang til at udøve
flyvninger i hele EU, hvormed indholdet i lovens § 2 er
udgået.
Det foreslås derfor, at lov nr. 330 af
14. maj 1997 om forlængelse af Danmarks deltagelse i det
skandinaviske luftfartssamarbejde ophæves.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.4.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2020.
Det foreslås i stk.
2, at regler fastsat i medfør af § 89 b, stk. 1,
i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13.
oktober 2017 forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 89
b, stk. 1, som affattet ved denne lov.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om luftfart, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017, som
ændret ved lov nr. 1114 af 29. december 1997, lov nr. 731 af
8. juni 2018 samt § 35 i lov nr. 1706 af 27. december 2018
foretages følgende ændringer: | | | | § 6. Der
føres af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som
registreringsmyndighed et register over luftfartøjer
(nationalitetsregister). | | 1. § 6 affattes således: | »§ 6.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fører som
registreringsmyndighed et register over luftfartøjer
(nationalitetsregister). | Stk. 2.
Angående registrering af rettigheder over luftfartøjer
gælder lov nr. 135 af 31. marts 1960. | | Stk. 2. Enhver
har digital adgang til oplysninger om et luftfartøjs
tekniske forhold, der er registreret i
nationalitetsregistret. | | | Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at offentlige
myndigheder og private virksomheder med relation til luftfart,
efter ansøgning, kan få udvidet digital adgang til
oplysninger om identiteten af ejer og bruger af et
luftfartøj i nationalitetsregistret.« | § 40 g.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler vedrørende
arbejdsmiljømæssige forhold, herunder om
bedriftssundhedstjeneste. | | 2. I § 40 g, stk. 1, udgår: »,
herunder om bedriftssundhedstjeneste«. | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Staten
yder tilskud til etablering af bedriftssundhedstjenester, der
opfylder de regler, som er fastsat i medfør af stk. 1.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter efter
forhandling med finansministeren de nærmere regler om
tilskuddet. | | 3. § 40 g, stk. 3 og 4, ophæves | Stk. 4. Kommuner
kan yde tilskud til bedriftssundhedstjenester, der opfylder de
regler, som er fastsat i medfør af stk. 1. Transport-,
bygnings- og boligministeren fastsætter efter forhandling med
økonomi- og indenrigsministeren de nærmere regler for
kommuners adgang til at yde tilskud. | | | | | | § 89 b.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om, at der til brug for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
forebyggende flyvesikkerhedsmæssige arbejde af personer, der
er omfattet af § 35 eller § 74, virksomheder og ansatte i
virksomheder samt ejere af luftfartøjer skal gives
indberetning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om
driftsforstyrrelser og andre irregulære forhold af betydning
for flyvesikkerheden, der ikke har medført et flyvehavari
eller en alvorlig flyvehændelse, jf. § 135. Ministeren
fastsætter, i hvilke tilfælde der skal gives
indberetning, hvornår og i hvilken form indberetningen skal
gives, og hvad den skal indeholde. | | 4. § 89 b, stk. 1, affattes
således: | »Transportministeren kan, til brug for
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forebyggende
flyvesikkerhedsmæssige arbejde fastsætte regler om
indberetning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen af enhver
flyvesikkerhedsrelateret begivenhed, om indberetningens form samt
om opbevaring, udlevering, offentliggørelse og anvendelse af
de indberettede oplysninger.« | Stk. 2. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens personale, ansatte i andre dele af den
offentlige forvaltning og eventuelle tilkaldte sagkyndige er under
ansvar efter straffelovens §§ 152 og 152 a-e forpligtet
til over for uvedkommende at hemmeligholde oplysninger, som
indberettes i henhold til regler fastsat i medfør af stk. 1,
jf. dog stk. 3. | | 5. I § 89 b, stk. 2, udgår: »,
jf. dog stk. 3«. | Stk. 3.
Oplysninger kan videregives til udenlandske myndigheder og
internationale organisationer, når det | | 6. § 89 b, stk. 3 og 4, ophæves. | 1) | følger af international aftale
eller forpligtelse eller | | | 2) | er af væsentlig betydning for den
udenlandske myndigheds eller internationale organisations
forebyggende flyvesikkerhedsmæssige arbejde og den
pågældende myndighed eller organisation er undergivet
tavshedspligt i mindst samme omfang som Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen. | | | Stk. 4. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen offentliggør rapporter om
oplysninger, som indberettes i henhold til regler fastsat i
medfør af stk. 1, jf. dog stk. 3. | | | | | | § 149 a. Den,
der i overensstemmelse med regler fastsat i medfør af §
89 b har foretaget anmeldelse om forhold, der ikke har
medført et flyvehavari eller en alvorlig
flyvehændelse, kan ikke for det pågældende
forhold straffes for overtrædelse af § 42, bestemmelser
fastsat i medfør af §§ 31, 52, 54, 82 eller 83
eller bestemmelser i EU-forordninger på områder, der
omfattes af loven. | | 7. § 149 a affattes således: | »§ 149
a. Den, der har indberettet en begivenhed efter regler
fastsat i medfør af § 89 b eller efter EU-forordninger
om indberetning af begivenheder på områder, omfattet af
loven, der er indtruffet som følge af
pågældendes simple uagtsomhed, kan ikke straffes for
det pågældende forhold, såfremt forholdet kun er
kommet til andre end indberetterens kendskab som følge af
indberetningen. Stk. 2. Den, der
undlader at indberette en begivenhed efter regler fastsat i
medfør af § 89 b eller EU-forordninger om indberetning
af begivenheder på områder, omfattet af loven, kan ikke
straffes for manglende indberetning, såfremt begivenheden
vedrører et forhold, der er opstået som følge
af den pågældendes groft uagtsomme eller
forsætlige handling.« | | | | | | § 2 | | | | | | Lov nr. 330 af 14. maj 1997 om
forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske
luftfartssamarbejde ophæves den 1. oktober 2020. |
|