L 151 Forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer.

(Godkendelse af motorkøretøjer, tekniske tjenester m.v.).

Af: Transportminister Benny Engelbrecht (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2019-20
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 13

Vil ministeren uddybe, hvorfor den alternative godkendelsesmulighed, jf. forslag til § 1 e, stk. 2, kun skal gælde for brugte køretøjer, jf. § 1 f, stk. 1, nr. 3-6 og ikke tilsvarende for nye køretøjer, jf. § 1 a, stk. 1, nr. 5 (national individuel godkendelse)? Ministeren bedes særligt forholde sig til, hvilke bestemmelser i forordning (EU) 2018/858 om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer m.v., som ministeren anser for at forhindre anvendelsen af den alternative godkendelsesprocedure til nationale individuelle godkendelser af nye køretøjer. Ministerens opmærksomhed henledes på, at der i høringsnotatet ikke gives nogen nærmere forklaring på, hvorfor denne mulighed i lovforslaget er afgrænset til de i § 1 f, stk. 1, nr. 3-6, nævnte køretøjer, udover at det er ministeriets vurdering, at alle nye køretøjer – uanset om der er tale om et eller flere af samme køretøjer - skal kontrolleres ved en teknisk tjeneste, således at godkendelsesprocessen for nye køretøjer er det samme.
Dato: 08-06-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne: syn og motorkøretøjer
Dokumentdato: 12-06-2020
Modtaget: 12-06-2020
Omdelt: 12-06-2020

L 151 - svar på spm. 13 om, hvorfor den alternative godkendelsesmulighed kun skal gælde for brugte køretøjer og ikke for nye køretøjer, fra transportministeren

Svar på TRU L 151 spm. 13 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 08-06-2020
Modtaget: 08-06-2020
Omdelt: 08-06-2020

Spm. om, hvorfor den alternative godkendelsesmulighed kun skal gælde for brugte køretøjer og ikke for nye køretøjer, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version