Fremsat den 26. februar 2020 af Henning Hyllested (EL),
Eva Flyvholm (EL), Jette Gotlieb (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om snarest at indføre kommunal hjemmel til
dels at indføre skærpede miljøzoner for
personbiler, dels at etablere nulemissionszoner for
køretøjer i bydele
Folketinget pålægger regeringen at
tage initiativ til snarest at indføre kommunal hjemmel til
dels at indføre skærpede miljøzoner for
personbiler, dels at etablere nulemissionszoner for
køretøjer i bydele.
Bemærkninger til forslaget
Rundt om i Europa indfører byer
løbende skærpede miljøzoner. Der er eksempler
på sådanne skærpede miljøzoner i Tyskland,
hvor mange byer har en Euro 4-norm for dieselbiler. Men i de
seneste år er flere byer begyndt at indføre
skærpede kørselsforbud for dieselbiler. Hamborg var
først. Byen indførte i maj 2018 krav om Euro 6-norm
på visse strækninger. Og flere byer som f.eks. Berlin
har fra 2019 indført samme krav i dele af byen, og i 2020 er
Stuttgart kommet med.
I Amsterdam er der sat gang i en proces, hvor
hele byen i 2030 skal være én stor nulemissionszone og
være helt fri for biler, der kører på fossile
brændsler.
I Danmark har staten hidtil blokeret for, at
kommuner kan gøre det samme. Men senest har
Københavns Borgerrepræsentation i sin nye kommuneplan
fremsat ønske om: »Hjemmel til at indføre
skærpet miljøzone for personbiler i Københavns
Kommune og øvrige kommuner, der måtte ønske
det, for at reducere sundhedspåvirkningen fra trafikkens
sundhedsskadelige emissioner.« (»Københavns
Kommuneplan 2019 - Verdensby med ansvar - endelig vedtagelse
(2019-0302914)«, ÆF 41, den 3. december 2019,
www.kk.dk/indhold/okonomiudvalgets-modemateriale/03122019/edoc-agenda/16969803-d53a-4db6-b8cc-9f291c4a630e/af10e3c0-448b-40f7-bc64-a52cea78cd0a).
Bag dette ønske står et massivt flertal
bestående af Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Dansk Folkeparti, mens Venstre undlod at stemme, jf.
ovenfor.
Endvidere har Københavns
Borgerrepræsentation i førnævnte kommuneplan
fremsat ønske om: »Hjemmel til at etablere en
nulemissionszone for køretøjer i en del af
Københavns Kommune for at understøtte brugen af
elbiler.« (»Københavns Kommuneplan 2019 -
Verdensby med ansvar - endelig vedtagelse (2019-0302914)«,
ÆF 39, den 3. december 2019,
www.kk.dk/indhold/okonomiudvalgets-modemateriale/03122019/edoc-agenda/16969803-d53a-4db6-b8cc-9f291c4a630e/af10e3c0-448b-40f7-bc64-a52cea78cd0a).
Bag dette ønske står ligeledes et massivt flertal dog
bestående af Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti, mens
Venstre og Det Konservative Folkeparti stemte imod.
Forslagsstillerne mener, at det er vigtigt at
give kommunerne spillerum til at begrænse dels de
sundhedsmæssige effekter af forurenende
køretøjer, dels at kommunerne skal have langt
større frihedsgrader til selv at gøre en indsats for
at begrænse transportområdets klimaeffekter, når
den lokale politiske vilje hertil findes, så indsatsen ikke
alene afhænger af lovgivningsmæssig styring af
kommunerne.
Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
snarest at indføre kommunal hjemmel til dels at
indføre skærpede miljøzoner for personbiler,
dels at etablere nulemissionszoner for køretøjer i
bydele.
(Beslutningsforslag nr. B 98)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.