Fremsat 26-02-2020
1. behandlet/henvist til udvalg 05-05-2020
Beretning afgivet 23-06-2020
Ministerområde:
Miljø- og Fødevareministeriet
Forslaget pålægger regeringen at tage initiativ til snarest at indføre kommunal hjemmel til dels at indføre skærpede miljøzoner for personbiler, dels at etablere nulemissionszoner for køretøjer i bydele. Rundtom i Europa indfører byer løbende skærpede miljøzoner, og forslagsstillerne mener, dels at det er vigtigt at give kommunerne spillerum til at begrænse de sundhedsmæssige effekter af forurenende køretøjer, dels at kommunerne skal have langt større frihedsgrader til selv at gøre en indsats for at begrænse transportområdets klimaeffekter, når den lokale politiske vilje til det findes, så indsatsen ikke alene afhænger af lovgivningsmæssig styring af kommunerne.
Udvalget afgav beretning. Et flertal i udvalget (S, RV, SF og EL) konstaterer, at luftforurening er et stort sundhedsproblem, og at de nuværende regler for miljøzoner ikke forhindrer, at for mange danskere påvirkes af luftforurening. Flertallet ønsker at styrke indsatsen for at nedbringe luftforureningen.
Et mindretal i udvalget (EL) ønsker desuden at øge indsatsen for at reducere trafikkens CO2-udledning ved at give kommunerne bedre mulighed for at være offensive i klimaindsatsen på transportområdet. EL vil arbejde for, at regeringen udarbejder et katalog over potentielle tiltag, som kommuner kan gennemføre for at nedbringe trafikkens CO2-bidrag.