Fremsat den 3. oktober 2019 af udenrigsministeren (Jeppe Kofod)
Forslag til folketingsbeslutning
om danske militære bidrag til Operation
Barkhane
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære bidrag stilles til rådighed for den
fransk-ledede militære indsats i Sahel-regionen, Operation
Barkhane.
Bemærkninger til forslaget
I. Sikkerhedssituationen i Sahel-regionen er
forværret de seneste par år. Regionen, bestående
af bl.a. Burkina Faso, Mali, Mauretanien, Niger og Tchad, er
præget af udbredelse af terrorgrupper og voldelig
ekstremisme, grænseoverskridende organiseret kriminalitet
samt af konflikter mellem forskellige etniske grupper og
lokalsamfund. Desuden er regionen transitområde for
irregulær migration fra Vestafrika til Europa, især via
Libyen. Mali er ligeledes et væsentligt oprindelsesland for
irregulære migranter. Ikke mindst på grund af den
ustabile situation i Libyen er Sahel-regionen blevet en del af
Europas sydlige nærområde. Stabilitet og positiv
udvikling i regionen er derfor af væsentlig udenrigspolitisk
interesse for Europa og Danmark.
Trods stor international og regional civil og
militær tilstedeværelse i regionen har terrorgrupper
affilieret til Al Qaeda og ISIL øget deres aktivitet i
regionen med jævnlige angreb på FN's fredsbevarende
mission i Mali (MINUSMA), de nationale styrker og
civilbefolkningen. Porøse grænser og udbredt
fravær af statslige strukturer i store dele af Mali og
Burkina Faso betyder, at terrorgrupperne har et stort geografisk
spillerum. Dertil kommer de nationale sikkerheds- og
forsvarsstyrkers begrænsede kapacitet. Den ustabile
situation, der længe har præget Mali, har nu også
fået fodfæste i Burkina Faso og har i nogen grad bredt
sig til flere af Vestafrikas kyststater. I Burkina Faso opleves
jævnligt terrorangreb samt blodige konflikter mellem
forskellige befolkningsgrupper med den afledte konsekvens, at op
mod 2.000 skoler har måttet lukke, mens antallet af internt
fordrevne er væsentligt forøget til ca. 288.000
mennesker siden starten af 2019.
Landene i Sahel-regionen er blandt verdens
absolut fattigste og er præget af høj
befolkningstilvækst, ungdomsarbejdsløshed, svage
statslige institutioner og vanskelige klimatiske forhold.
Klimaforandringerne er særligt udtalte i Sahel-regionen, hvor
temperaturstigningerne forventes at være højere end
det globale gennemsnit, hvilket kan medføre alvorlige
konsekvenser for fødevaresikkerheden i regionen. En fortsat
forværret sikkerhedssituation i Sahel-regionen vil
fastlåse mulighederne for forbedrede levevilkår for
befolkningerne, og være en potentielt afgørende
årsag til øget irregulær migration.
II. Operation Barkhane er en fransk-ledet
militær operation, der blev indledt i 2014, og som har til
formål at bekæmpe terrorisme i Sahel-regionen.
Operationen består p.t. af omkring 4.500 franske soldater, og
der indgår desuden på nuværende tidspunkt bidrag
fra Storbritannien (helikopterbidrag) og Estland
(bevogtningsbidrag). Operation Barkhanes operationsområde
dækker Burkina Faso, Mali, Mauretanien, Niger og Tchad.
Operationens aktiviteter i Mali gennemføres ofte i
samarbejde med maliske sikkerhedsstyrker, ligesom Operation
Barkhane har ydet støtte til G5 Sahel Fællesstyrken,
der blev etableret af Sahel-landene Burkina Faso, Mali,
Mauretanien, Niger og Tchad i 2017, bl.a. med det formål at
bekæmpe organiseret kriminalitet og terrorisme i landenes
grænseområder.
III. Efter konflikten i Mali brød ud i
2012 har Danmark støttet de internationale militære
indsatser i Mali og den bredere Sahel-region. I 2013
støttede Danmark den tidligere franske Operation Serval
(Operation Barkhanes forgænger) med et C-130J-transportfly,
jf. folketingsbeslutning B 49 af 15. januar 2013. Danmark har
støttet MINUSMA med et C-130J-transportfly i henholdsvis
2014 og 2017, med op til ca. 30 stabsofficerer til missionens
hovedkvarter i Bamako og efterretningsanalysecelle, ASIFU (All
Sources Information Fusion Unit) og med et
specialoperationsstyrkebidrag i 2016, jf. folketingsbeslutning B 28
af 19. december 2013 og folketingsbeslutning B 26 af 17. november
2015. Yderligere var en dansk generalmajor udsendt som styrkechef
for MINUSMA i 2015-2016. På nuværende tidspunkt er tre
danske stabsofficerer udsendt til MINUSMA. Der fremsættes
separat beslutningsforslag om danske militære bidrag til
MINUSMA.
De danske militære bidrag indgår
som elementer i et bredt og samtænkt udenrigs-, sikkerheds-,
udviklingspolitisk og humanitært engagement i Sahel-regionen.
Det omfatter således langsigtede udviklingsindsatser med
regionale stabiliseringsindsatser og bidrag til regionale og
internationale operationer. Formålet er at bidrage til at
mindske skrøbelighed og sikre udvikling i regionen for at
imødegå og forebygge de bagvedliggende årsager
til ustabilitet og konflikt.
I efteråret 2018 lancerede Danmark et
nyt regionalt freds- og stabiliseringsprogram for Sahel-regionen
under Freds- og Stabiliseringsfonden med et samlet budget på
ca. 120 mio. kr. for perioden 2018-2021. Programmet er i
særlig grad målrettet Burkina Faso, Mali og Niger, men
indeholder også mere regionalt fokuserede tiltag, som
eksempelvis støtte til den regionale G5 Sahel
Fællesstyrke. Under programmet er der bl.a. fokus på
menneskerettigheder og tillid mellem lokalbefolkningen og
sikkerhedsstyrkerne i Sahel-regionen og på styrkelse af
retssektoren gennem mæglings- og forebyggelsesindsatser. Der
er også fokus på at forbedre sikkerhed og stabilitet,
bl.a. gennem udsendelse i kortere perioder af personel fra
Forsvaret og Hjemmeværnet, til træning og uddannelse af
lokale sikkerhedsstyrker.
IV. Der anmodes om Folketingets samtykke til
udsendelse af danske militære bidrag til Operation Barkhane.
Konkret drejer det sig om følgende bidrag:
? Udsendelse af et transporthelikopterbidrag med
mandskab fra december 2019 og 12 måneder frem til Operation
Barkhane. Bidraget vil omfatte to EH101-helikoptere og op til ca.
70 personer til indsættelse i missionsområdet (Burkina
Faso, Mali, Mauretanien, Niger og Tchad), samt et reservestel.
Bidraget vil overordnet bestå af besætninger og
støttepersonel. Helikopterne planlægges placeret i Gao
i det østlige Mali i en fransk lejr. Opgaverne for
transporthelikopterbidraget vil omfatte transport af tropper og
materiel indsat i rammen af Operation Barkhane samt styrker, som
Operation Barkhane støtter, herunder G5 Sahel
Fællesstyrken. Opgaverne kan desuden inkludere rekognoscering
af ruter for at tilvejebringe information. Bidraget vil kunne
indsættes i hele Operation Barkhanes operationsområde,
men der er forventning om, at Mali vil udgøre det
primære operationsområde for det danske
helikopterbidrag.
? Udsendelse af 1-2 stabsofficerer til Operation
Barkhanes hovedkvarterer i operationsområdet. Det vil
samtidig give mulighed for at følge operationens
aktiviteter.
I perioder med behov for støtte til
lejropbygning, serviceeftersyn, hjemtagelse m.v. vil bidragene
midlertidigt kunne være større.
Cyberkapaciteter vil endvidere kunne
indgå i den danske militære indsats.
De danske militære bidrag vil
gennemføre aktiviteter inden for rammerne af
operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver gældende for
Operation Barkhane.
V. Det folkeretlige grundlag for de danske
militære bidrag til Operation Barkhane er et samtykke fra
Mali og i givet fald de øvrige stater i
operationsområdet. Det danske bidrag vil være underlagt
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
Om sammenhængen mellem MINUSMA og
Operation Barkhane bemærkes, at teksten til
FN-resolutionerne, der hjemler MINUSMA's mandat, har budt de
franske styrkers bidrag velkommen. Som en del af FN's
Sikkerhedsrådsresolution 2480 pålægges MINUSMA at
gennemføre regelmæssige møder med de
øvrige missioner med henblik på at sikre koordination
og informationsudveksling. Desuden autoriserer resolutionen de
franske styrker til efter anmodning fra FN's generalsekretær
at anvende magt til støtte for MINUSMA, når MINUSMA er
under umiddelbar og alvorlig trussel.
VI. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE)
vurderer, at det er meget sandsynligt, at sikkerhedssituationen i
det nordlige og centrale Mali på kort til mellemlangt sigt
bliver yderligere forringet. Det vil forventeligt medføre
flere angreb mod FN-missionen i Mali (MINUSMA) og de maliske
sikkerhedsstyrker samt uro, der vil komme stadigt tættere
på hovedstaden Bamako. Det er meget sandsynligt, at
sikkerhedssituationen i det nordlige og østlige Burkina Faso
i 2020 bliver yderligere forringet. Det vil forventeligt
medføre flere angreb mod Burkina Fasos sikkerhedsstyrker
samt uro, der vil komme stadigt tættere på hovedstaden
Ouagadougou. På kort til mellemlang sigt er det meget
sandsynligt, at militante islamister vil planlægge angreb mod
vestlige mål og planlægge bortførelser af
vesterlændinge i regionen, primært Mali, Burkina Faso
og Niger.
FE vurderer, at danske styrker, der
støtter de franske operationer, vil være attraktive
mål for angreb fra militante islamister. Militante islamister
har siden 2013 bevist, at de har både kapacitet til og
intention om at angribe internationale styrker, der er til stede i
Mali. Militante islamister, herunder grupper affilieret med Al
Qaeda og ISIL, har ved flere lejligheder officielt erklæret,
at de fortsat vil gennemføre angreb mod franske styrker,
MINUSMA, lokale styrker samt vestlige styrker, der støtter
de franske operationer. Således gennemfører militante
islamister fortsat planlægning og angreb i store dele af det
nordlige og centrale Mali.
FE vurderer, at truslen fra terror i Mali,
Burkina Faso og Niger er HØJ. Sikkerhedssituationen i det
nordlige og østlige Burkina Faso har udviklet sig kritisk
gennem 2018-2019. De militante islamisters succes med ekspansionen
i det centrale Mali har givet dem bedre muligheder for at
gennemføre angreb ind i det nordlige, centrale og
østlige Burkina Faso. FE vurderer, at militante islamister
fortsat har intention og kapacitet til at gennemføre
større og komplekse terrorangreb i Burkina Faso, herunder i
hovedstaden Ouagadougou. Det er sandsynligt, at militante
islamister løbende planlægger angreb og
bortførelser mod vestlige mål i landet.
FE vurderer, at truslen fra improviserede
sprængladninger (IED'er) i Mali generelt er HØJ.
IED'er udgør en høj trussel mod maliske og
internationale militære enheder i det nordlige og centrale
Mali. Militante islamister har siden 2013 kontinuerligt
gennemført IED-angreb mod den maliske hær og
udenlandske styrker i Mali. Det er sandsynligt, at antallet af
IED-angreb i den centrale del af Mali vil stige i 2020.
VII. Da de danske militære bidrag vil
indgå i indsatser, hvor der kan blive tale om anvendelse af
militære magtmidler, forelægges sagen for Folketinget
under henvisning til grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning
om, at Folketinget giver sit samtykke til udsendelse af de danske
bidrag.
VIII. Regeringen vil løbende vurdere de
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at genudsende, væsentligt justere eller
væsentligt forlænge bidragene, eller såfremt der
skulle ske væsentlige ændringer i forhold til de i
afsnit IV beskrevne opgaver eller operationsområder, vil
regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.
IX. Meromkostninger forbundet med bidragene
estimeres af Forsvaret til at udgøre op til ca. 240 mio. kr.
for perioden 2019-2021 fordelt med hhv. 238 mio. kr. for
helikopterbidraget til Operation Barkhane i 2019-2021 og ca. 2 mio.
kr. til udsendelse af stabsofficerer til Operation Barkhane i
2020-2021. Der knytter sig visse usikkerheder til vurderingen af
meromkostningerne for helikopterbidraget til Operation Barkhane,
idet disse afhænger af operationsmønster,
vedligeholdelsesprofil under indsættelse i Operation Barkhane
samt efterfølgende vedligeholdelse i Danmark.
Meromkostninger til udsendelserne finansieres af
Forsvarsministeriets reserve til internationale operationer.