Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2019)
Udenrigsministeren
(Jeppe Kofod):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om danske
militære bidrag til Operation Barkhane
(Beslutningsforslag nr. B 7)
Regeringen
anmoder om Folketingets samtykke til, at danske militære
bidrag stilles til rådighed for den fransk-ledede
militære indsats i Sahel-regionen, Operation Barkhane.
Sikkerhedssituationen i Sahel-regionen er forværret de
seneste par år. Regionen, bestående af bl.a. Burkina
Faso, Mali, Mauretanien, Niger og Tchad, er præget af
udbredelse af terrorgrupper og voldelig ekstremisme,
grænseoverskridende organiseret kriminalitet samt af
konflikter mellem forskellige etniske grupper og lokalsamfund.
Desuden er regionen transitområde for irregulær
migration fra Vestafrika til Europa, især via Libyen. Mali er
ligeledes et væsentligt oprindelsesland for irregulære
migranter. Ikke mindst på grund af den ustabile situation i
Libyen er Sahel-regionen blevet en del af Europas sydlige
nærområde. Stabilitet og positiv udvikling i regionen
er derfor af væsentlig udenrigspolitisk interesse for Europa
og Danmark.
Trods stor
international og regional civil og militær
tilstedeværelse i regionen har terrorgrupper affilieret til
Al Qaeda og ISIL øget deres aktivitet i regionen med
jævnlige angreb på FN's fredsbevarende mission i Mali
(MINUSMA), de nationale styrker og civilbefolkningen. Porøse
grænser og udbredt fravær af statslige strukturer i
store dele af Mali og Burkina Faso betyder, at terrorgrupperne har
et stort geografisk spillerum. Dertil kommer de nationale
sikkerheds- og forsvarsstyrkers begrænsede kapacitet. Den
ustabile situation, der længe har præget Mali, har nu
også fået fodfæste i Burkina Faso og har i nogen
grad bredt sig til flere af Vestafrikas kyststater. I Burkina Faso
opleves jævnligt terrorangreb samt blodige konflikter mellem
forskellige befolkningsgrupper med den afledte konsekvens, at op
mod 2.000 skoler har måttet lukke, mens antallet af internt
fordrevne er væsentligt forøget til ca. 288.000
mennesker siden starten af 2019.
Landene i
Sahel-regionen er blandt verdens absolut fattigste og er
præget af høj befolkningstilvækst,
ungdomsarbejdsløshed, svage statslige institutioner og
vanskelige klimatiske forhold. Klimaforandringerne er særligt
udtalte i Sahel-regionen, hvor temperaturstigningerne forventes at
være højere end det globale gennemsnit, hvilket kan
medføre alvorlige konsekvenser for
fødevaresikkerheden i regionen. En fortsat forværret
sikkerhedssituation i Sahel-regionen vil fastlåse
mulighederne for forbedrede levevilkår for befolkningerne, og
være en potentielt afgørende årsag til
øget irregulær migration.
Operation
Barkhane er en fransk-ledet militær operation, der blev
indledt i 2014, og som har til formål at bekæmpe
terrorisme i Sahel-regionen. Operationen består p.t. af
omkring 4.500 franske soldater, og der indgår desuden
på nuværende tidspunkt bidrag fra Storbritannien
(helikopterbidrag) og Estland (bevogtningsbidrag). Operation
Barkhanes operationsområde dækker Burkina Faso, Mali,
Mauretanien, Niger og Tchad. Operationens aktiviteter i Mali
gennemføres ofte i samarbejde med maliske sikkerhedsstyrker,
ligesom Operation Barkhane har ydet støtte til G5 Sahel
Fællesstyrken, der blev etableret af Sahel-landene Burkina
Faso, Mali, Mauretanien, Niger og Tchad i 2017, bl.a. med det
formål at bekæmpe organiseret kriminalitet og
terrorisme i landenes grænseområder.
Efter
konflikten i Mali brød ud i 2012 har Danmark støttet
de internationale militære indsatser i Mali og den bredere
Sahel-region. I 2013 støttede Danmark den tidligere franske
Operation Serval (Operation Barkhanes forgænger) med et
C-130J-transportfly, jf. folketingsbeslutning B 49 af 15. januar
2013. Danmark har støttet MINUSMA med et C-130J-transportfly
i henholdsvis 2014 og 2017, med op til ca. 30 stabsofficerer til
missionens hovedkvarter i Bamako og efterretningsanalysecelle,
ASIFU (All Sources Information Fusion Unit) og med et
specialoperationsstyrkebidrag i 2016, jf. folketingsbeslutning B 28
af 19. december 2013 og folketingsbeslutning B 26 af 17. november
2015. Yderligere var en dansk generalmajor udsendt som styrkechef
for MINUSMA i 2015-2016. På nuværende tidspunkt er tre
danske stabsofficerer udsendt til MINUSMA. Der fremsættes
separat beslutningsforslag om danske militære bidrag til
MINUSMA.
De danske
militære bidrag indgår som elementer i et bredt og
samtænkt udenrigs-, sikkerheds-, udviklingspolitisk og
humanitært engagement i Sahel-regionen. Det omfatter
således langsigtede udviklingsindsatser med regionale
stabiliseringsindsatser og bidrag til regionale og internationale
operationer. Formålet er at bidrage til at mindske
skrøbelighed og sikre udvikling i regionen for at
imødegå og forebygge de bagvedliggende årsager
til ustabilitet og konflikt.
I
efteråret 2018 lancerede Danmark et nyt regionalt freds- og
stabiliseringsprogram for Sahel-regionen under Freds- og
Stabiliseringsfonden med et samlet budget på ca. 120 mio. kr.
for perioden 2018-2021. Programmet er i særlig grad
målrettet Burkina Faso, Mali og Niger, men indeholder
også mere regionalt fokuserede tiltag, som eksempelvis
støtte til den regionale G5 Sahel Fællesstyrke. Under
programmet er der bl.a. fokus på menneskerettigheder og
tillid mellem lokalbefolkningen og sikkerhedsstyrkerne i
Sahel-regionen og på styrkelse af retssektoren gennem
mæglings- og forebyggelsesindsatser. Der er også fokus
på at forbedre sikkerhed og stabilitet, bl.a. gennem
udsendelse i kortere perioder af personel fra Forsvaret og
Hjemmeværnet, til træning og uddannelse af lokale
sikkerhedsstyrker.
Der anmodes om
Folketingets samtykke til udsendelse af danske militære
bidrag til Operation Barkhane. Konkret drejer det sig om
følgende bidrag:
Udsendelse af
et transporthelikopterbidrag med mandskab fra december 2019 og 12
måneder frem til Operation Barkhane. Bidraget vil omfatte to
EH101-helikoptere og op til ca. 70 personer til indsættelse i
missionsområdet (Burkina Faso, Mali, Mauretanien, Niger og
Tchad), samt et reservestel. Bidraget vil overordnet bestå af
besætninger og støttepersonel. Helikopterne
planlægges placeret i Gao i det østlige Mali i en
fransk lejr. Opgaverne for transporthelikopterbidraget vil omfatte
transport af tropper og materiel indsat i rammen af Operation
Barkhane samt styrker, som Operation Barkhane støtter,
herunder G5 Sahel Fællesstyrken. Opgaverne kan desuden
inkludere rekognoscering af ruter for at tilvejebringe information.
Bidraget vil kunne indsættes i hele Operation Barkhanes
operationsområde, men der er forventning om, at Mali vil
udgøre det primære operationsområde for det
danske helikopterbidrag.
Udsendelse af
1-2 stabsofficerer til Operation Barkhanes hovedkvarterer i
operationsområdet. Det vil samtidig give mulighed for at
følge operationens aktiviteter.
I perioder med
behov for støtte til lejropbygning, serviceeftersyn,
hjemtagelse m.v. vil bidragene midlertidigt kunne være
større. Cyberkapaciteter vil endvidere kunne indgå i
den danske militære indsats. De danske militære bidrag
vil gennemføre aktiviteter inden for rammerne af
operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver gældende for
Operation Barkhane.
Det
folkeretlige grundlag for de danske militære bidrag til
Operation Barkhane er et samtykke fra Mali og i givet fald de
øvrige stater i operationsområdet. Det danske bidrag
vil være underlagt folkeretten, herunder den humanitære
folkeret.
Om sammenhængen mellem MINUSMA og
Operation Barkhane bemærkes, at teksten til
FN-resolutionerne, der hjemler MINUSMA's mandat, har budt de
franske styrkers bidrag velkommen. Som en del af FN's
Sikkerhedsrådsresolution 2480 pålægges MINUSMA at
gennemføre regelmæssige møder med de
øvrige missioner med henblik på at sikre koordination
og informationsudveksling. Desuden autoriserer resolutionen de
franske styrker til efter anmodning fra FN's generalsekretær
at anvende magt til støtte for MINUSMA, når MINUSMA er
under umiddelbar og alvorlig trussel.
Da de danske
militære bidrag vil indgå i indsatser, hvor der kan
blive tale om anvendelse af militære magtmidler,
forelægges sagen for Folketinget under henvisning til
grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til udsendelse af de danske bidrag.
Regeringen vil løbende vurdere de
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at genudsende, væsentligt justere eller
væsentligt forlænge bidragene, eller såfremt der
skulle ske væsentlige ændringer i forhold til de
beskrevne opgaver eller operationsområder, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.