Fremsat den 28. februar 2020 af Karina Adsbøl (DF),
Liselott Blixt (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrket retssikkerhed ved
forældrekompetenceundersøgelser
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
lovforslag eller foretage ændringer af administrative
forskrifter for at styrke forældres retssikkerhed ved
forældrekompetenceu?ndersøgelser inden den 1. januar
2021. Dette skal konkret ske ved at:
1) give
forældre mulighed for at vælge, ud fra en liste over
autoriserede psykologer med ekspertise på området, hvem
der skal udarbejde
forældrekompetenceu?ndersøgelsen.
2) give
forældre krav på partshøring, når
erklæringen foreligger, men inden den sendes til kommunen,
så det sikres, at eventuelle fejl rettes, og at
forældrenes kommentarer vedlægges.
3) give
forældre mulighed for at klage til Ankestyrelsen i
tilfælde af afslag på udarbejdelse af en
forældrekompetenceundersøgelse.
4) give
forældre og andre mulighed for at se, hvilke psykologer der
gentagne gange har fået tildelt en afgørelse med
kritik af Psykolognævnet.
5) kommuner og
psykologer forpligtes til at følge Social- og
Indenrigsministeriets vejledning »Retningslinjer for
udarbejdelse og anvendelse af
forældrekompetenceundersøgelser«.
6) indføre
en forældelsesfrist for
forældrekompetenceundersøgelser.
Bemærkninger til forslaget
En forældrekompetenceundersøgelse
har ofte helt afgørende betydning i en anbringelsessag.
Derfor er det et retssikkerhedsmæssigt problem, når
forældrekompetenceundersøgelsen ikke er af
tilstrækkelig høj kvalitet og ikke tegner et
retvisende billede af forældrenes evne til at tage vare
på deres barn.
En TV 2-dokumentar sendt den 20. juni 2019
»Tvangsfjernet - Del 2: Psykologens dom« viste, hvilken
afgørende betydning
forældrekompetenceundersøgelsen kan have, når
det skal besluttes, om et barn skal anbringes uden for hjemmet. Til
trods herfor er det ikke reguleret i lovgivningen, hvornår og
hvordan forældrekompetenceundersøgelser skal
gennemføres. Der foreligger dog en række
retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af
forældrekompetenceundersøgelser (»Retningslinjer
for udarbejdelse og anvendelse af
forældrekompetenceundersøgelser« af
Socialministeriet, juni 2011). Disse er dog ikke bindende, og
kommunerne er således ikke forpligtet til at følge
dem.
Det fremgår bl.a. af retningslinjerne,
at der generelt stilles store krav til kvaliteten af
forældrekompetenceundersøgelser, da
undersøgelsernes konklusioner typisk tillægges stor
vægt, når de indgår i sagens oplysningsgrundlag.
Det fremgår også, at det bør tilstræbes,
at forældrene har tillid til undersøgeren, og at
undersøgelsen iværksættes på en
sådan måde, at forældrene føler sig
orienteret, hørt og inddraget i så vidt omfang, som de
konkrete forhold muliggør. Det er kommunen, som bestiller og
betaler for en forældrekompetenceundersøgelse, og
forældrene kan ikke kræve, at der udarbejdes en
undersøgelse, hvis kommunen modsætter sig det.
Forældrene kan heller ikke klage over afslag på
udarbejdelse af en forældrekompetenceundersøgelse, da
der er tale om en processuel beslutning, f.eks. i det
tilfælde, hvor forældrene er utilfredse med en allerede
udarbejdet undersøgelse og ønsker denne suppleret af
en ny forældrekompe?tenceu?ndersøgel?se. Det
fremgår endvidere af retningslinjerne, at bestillingen af en
forældrekompetenceundersøgelse bør
forelægges forældrene, men forældrene har ikke
krav på indflydelse i forhold til undersøgelsens
indhold, ligesom de ikke har krav på indflydelse, i forhold
til hvem der skal udarbejde
forældrekompetenceu?ndersøgelsen. Endelig
fremgår det af retningslinjerne, at erklæringen, som
undersøgelsen munder ud i, skal gennemgås grundigt med
forældrene, inden den sendes til kommunen. Ved gennemgangen
af erklæringen kan faktuelle fejl og graverende
misforståelser rettes, og forældrenes kommentarer kan
eventuelt vedlægges erklæringen.
Frihed til at vælge mellem
autoriserede psykologer og krav om partshøring af
forældrene
Når en
forældrekompetenceundersøgelse som nævnt kan
have helt afgørende betydning i en anbringelsessag, er det
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at forældrene
ikke er tillagt særlige rettigheder i forhold til dette
sagsbehandlingsskridt, jf. den uafhængige juridiske
tænketank Justitias rapport »Tvangsanbringelser -
retssikkerhed i en kompliceret beslutningsproces« fra
september 2018. Derfor foreslås det, at forældrene skal
have mulighed for at vælge, hvem der skal udarbejde
forældrekompetenceundersøgelsen ud fra en liste over
autoriserede psykologer med ekspertise på området. Det
foreslås også, at forældrene får krav om
partshøring, når erklæringen foreligger, men
inden den sendes til kommunen, så det sikres, at eventulle
fejl rettes, og at forældrenes kommentarer vedlægges og
dermed indgår i sagens oplysningsgrundlag.
Mulighed for at klage til
Ankestyrelsen
Det foreslås, at afslag på
udarbejdelse af en forældrekompetenceundersøgelse i
anbringelsessager skal kunne påklages af forældrene til
Ankestyrelsen, f.eks. i det tilfælde, hvor forældrene
er utilfredse med en allerede udarbejdet undersøgelse og af
den grund ønsker en ny. Indførelsen af sådanne
rettigheder kan påvirke sagsbehandlingstiderne,
medføre ekstra sagsbehandlingsskridt, flere klager og
eventuelt omkostninger til udarbejdelse af nye
forældrekompetenceundersøgelser. Dette skal dog ses i
lyset af den store betydning, som
forældrekompetenceundersøgelser har i forhold til
udfaldet af en anbringelsessag, og at processen dermed også
er afgørende for forældrenes retssikkerhed.
Offentlighed om psykologer, der har
fået tildelt kritik af Psykolognævnet
Hvis forældrene ikke mener, at en
autoriseret psykolog har overholdt sine pligter i forbindelse med
udarbejdelsen af forældrekompetenceundersøgelsen, kan
de henvende sig til Psykolognævnet. Der er ikke tale om en
klageadgang, men en adgang til at give Psykolognævnet
kendskab til sager, hvor der eventuelt er grundlag for at rejse en
tilsynssag. Psykolognævnet fører tilsyn med alle
autoriserede psykologers faglige virksomhed og egnethed til
udøvelse af erhvervet. Efter psykologlovens kapitel 1 b
(lovbekendtgørelse nr. 52 af 24. januar 2018) kan
Psykolognævnet udtale kritik, udtale alvorlig kritik,
iværksætte skærpet tilsyn, give påbud eller
fratage autorisationen. Psykolognævnet offentliggør
ikke-anonymiserede afgørelser om alvorlig kritik, faglige
påbud, skærpet tilsyn og autorisationsfratagelse. Det
følger af bemærkningerne til psykologloven
(lovbekendtgørelse nr. 52 af 24. januar 2018), at
offentliggørelsesordningen skal give den enkelte borger
mulighed for at se, hvilke autoriserede psykologer der har modtaget
alvorlig kritik, har modtaget et påbud eller er under
skærpet tilsyn og ikke mindst baggrunden herfor. Ordningen
kan også bruges af offentlige myndigheder, som anvender
autoriserede psykologer til udfærdigelse af
psykologerklæringer m.v. Lignende
offentliggørelsesordninger findes i sundhedssystemet.
Disciplinærnævnet offentliggør bl.a.
afgørelser uden anonymisering, hvor der er givet kritik for
alvorlig eller gentagen forsømmelse.
Disciplinærnævnet offentliggør eksempelvis en
afgørelse, hvis nævnet finder grundlag for kritik af
en sundhedsperson, og nævnet tre gange inden for 5 år
har tildelt en sundhedsperson en afgørelse med kritik.
Psykolognævnet offentliggør imidlertid ikke
afgørelser, hvor der er udtalt kritik, som ikke er alvorlig,
uagtet at der er tale om gentagen forsømmelse.
I TV 2-dokumentaren »Tvangsfjernet - Del
2: Psykologens dom« kom det frem, at en autoriseret psykolog
havde fået kritik mindst seks gange på 3½
år i perioden fra 2013 til 2016. På et enkelt år
fik han kritik hele fem gange af Psykolognævnet. Kommunerne
fortsatte dog med at rekvirere
forældrekompetenceundersøgelser hos den
pågældende psykolog, da kommunerne ikke var vidende om
kritikken, fordi afgørelserne herom ikke var
offentliggjorte. Det foreslås derfor, at psykologlovens
§ 11 b ændres, hvorefter afgørelser med kritik i
gentagelsestilfælde ligeledes offentliggøres, og det
dermed bliver muligt for såvel borgere som offentlige
myndigheder at se, hvilke autoriserede psykologer der gentagne
gange har tilsidesat deres pligter.
Krav om at følge
»Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af
forældrekompetenceundersøgelser«
Selv om en
forældrekompetenceundersøgelse er udarbejdet af en
psykolog, som gentagne gange har fået kritik af
Psykolognævnet, er det ikke sikkert, at det er forkert at
anbringe børnene, men det er åbenlyst, at man kan
stille spørgsmål herved. Derfor er det bydende
nødvendigt, at der er den største grad af saglighed
og validitet i forældrekompetenceundersøgelserne. Af
»Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af
forældrekompetenceundersøgelser« af
Socialministeriet, juni 2011, følger det desuden, at det kan
være hensigtsmæssigt, at
forældrekompetenceundersøgelserne gennemføres
af et team på to fagpersoner på grund af sagernes
kompleksitet og indgribende karakter. Hvis undersøgelsen
gennemføres af en enkelt fagperson, vil det endvidere ofte
være hensigtsmæssigt, at vedkommende modtager
supervision eller anden sparring i forbindelse med
undersøgelsen, idet der er tale om sager af så
følsom og potentielt indgribende karakter, at de ikke
bør overlades til en enkelt undersøger. Udarbejdes
forældrekompetenceundersøgelserne af et team, vil det
kvalificere undersøgelserne og mindske risikoen for
personlig bias. Anbefalingen om udarbejdelse af
forældrekompetenceundersøgelser i et team er blot
én ud af mange gode anbefalinger fra retningslinjerne, som,
hvis de blev fulgt i praksis, kunne være med til at sikre
større grad af saglighed og validitet i
undersøgelserne. Derfor foreslås det, at kommuner og
psykologer forpligtes til at følge »Retningslinjer for
udarbejdelse og anvendelse af
forældrekompetenceundersøgelser« af
Socialministeriet, juni 2011.
Forældelsesfrist for
forældrekompetenceundersøgelser
Afslutningsvist foreslås det, at
forældrekompetenceundersøgelser bliver underlagt en
forældelsesfrist. Der er i praksis set eksempler på, at
forældrekompetenceundersøgelser, som er flere år
gamle, bliver lagt til grund i anbringelsessager. Er
undersøgelsen forældet, skal det således
udløse en ret for forældrene til at få
udarbejdet en ny retvisende
forældrekompetenceundersøgelse.
Finansiering
Forslagsstillerne foreslår, at forslaget
finansieres af midler fra reserven til foranstaltninger på
social,- sundheds- og arbejdsmarkedsområdet.
Skriftlig fremsættelse
Karina
Adsbøl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
styrket retssikkerhed ved
forældrekompetenceundersøgelser.
(Beslutningsforslag nr. B 134)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.