I forlængelse af svaret på L 158, spm. 38, vil ministeren så redegøre for, om ministeren finder, at den fastsatte hjemmel i lov om ændring af lov nr. 208 af 17. marts 2020 om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme og forskellige andre love, § 12 c, er tilstrækkelig til at kunne fastsætte bestemmelsen i bekendtgørelse om besøgsrestriktioner på plejehjem, plejeboliger og aflastningspladser samt sygehuse og klinikker i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), § 5, stk. 2, om at forbud eller restriktioner efter § 5, stk. 1, kan omfatte såvel fællesarealer og udearealer som den del af boligen, som beboeren selv råder over?
Der henvises i den forbindelse til reglerne om besøgsrestriktioner i servicelovens kapitel 24, §§ 137 a-137 d, som blev vedtaget ved lov nr. 627 af 14. juni 2011 om ændring af lov om social service. I lovforslaget (L 166 af 16. marts 2011) er det anført under pkt. 2 om lovforslagets baggrund, at udgangspunktet for lovforslaget er borgerens ret til selv at bestemme over egen bolig og grundsætningen om den personlige friheds ukrænkelighed, som fremgår af § 71 i grundloven. Man fandt det således afgørende, at der skal være en klar lovhjemmel, når man vil regulere forhold i den del af boligen, som beboeren selv råder over. Med loven blev der bl.a. skabt en klar hjemmel til, at kommunalbestyrelsen alene kan træffe afgørelse om besøgsrestriktioner i den del af boligen, som beboeren selv har råderet over, i et begrænset omfang, når beboeren modtager hjælp og støtte efter serviceloven.
Dato: 29-04-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne:
sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse, COVID-19 pandemien