Vil ministeren redegøre for, hvorvidt
• afgørelser om specialundervisning i almenskoler kan indbringes for domstolene uafhængigt af, om sagen behandles i Klagenævnet for Specialundervisning,
• afgørelser om specialundervisning i almenskoler kan indbringes for Ligebehandlingsnævnet,
• afgørelser fra Klagenævnet for Specialundervisning om specialundervisning i almenskoler kan indbringes for domstolene?
Baggrund:
’Det fremgår af rapporten ”Handicap: Status 2019”, udgivet af Institut for Menneskerettigheder, at ”Retten til inkluderende uddannelse uden diskrimination betyder, at børn med handicap ikke må udelukkes fra det almindelige uddannelsessystem på grund af handicap og har krav på, at er foretages rimelig tilpasning i forhold til barnets konkrete behov, medmindre dette vil være unødigt byrdefuldt”.
I forslag til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap (Tydeliggørelse af retten til rimelig individuel tilpasning i forhold til dagtilbud til børn og i forhold til folkeskolen), er det Social- og Indenrigsministeriets intention at skabe klageadgang til Ligebehandlingsnævnet (og ikke Klagenævnet for Specialundervisning) over manglende iagttagelse af retten til rimelig individuel tilpasning. Institut for Menneskerettigheder skriver i deres høringssvar til lovforslaget, at ”Indførelsen af en pligt til rimelig tilpasning for offentlige myndigheder vil (…) sikre en effektiv håndhævelse af allerede eksisterende forpligtelser. På nuværende tidspunkt eksisterer der ingen effektiv mulighed for håndhævelse af pligten til rimelig tilpasning og ingen mulighed for at få anerkendt en krænkelse.”
Dato: 31-08-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne:
undervisning til unge med særlige behov