Børne- og Undervisningsudvalget (BUU) Alm. del

Samling: 2019-20

Spørgsmål 458

Vil ministeren præcisere hvilke klageinstanser, der har kompetence til at behandle klagesager efter art. 24 i Handicapkonventionen (retten til inkluderende uddannelse)? Baggrund: ’Det fremgår af rapporten ”Handicap: Status 2019”, udgivet af Institut for Menneskerettigheder, at ”Retten til inkluderende uddannelse uden diskrimination betyder, at børn med handicap ikke må udelukkes fra det almindelige uddannelsessystem på grund af handicap og har krav på, at er foretages rimelig tilpasning i forhold til barnets konkrete behov, medmindre dette vil være unødigt byrdefuldt”. I forslag til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap (Tydeliggørelse af retten til rimelig individuel tilpasning i forhold til dagtilbud til børn og i forhold til folkeskolen), er det Social- og Indenrigsministeriets intention at skabe klageadgang til Ligebehandlingsnævnet (og ikke Klagenævnet for Specialundervisning) over manglende iagttagelse af retten til rimelig individuel tilpasning. Institut for Menneskerettigheder skriver i deres høringssvar til lovforslaget, at ”Indførelsen af en pligt til rimelig tilpasning for offentlige myndigheder vil (…) sikre en effektiv håndhævelse af allerede eksisterende forpligtelser. På nuværende tidspunkt eksisterer der ingen effektiv mulighed for håndhævelse af pligten til rimelig tilpasning og ingen mulighed for at få anerkendt en krænkelse.”
Dato: 31-08-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne: undervisning til unge med særlige behov

Endeligt svar

Dokumentdato: 28-09-2020
Modtaget: 28-09-2020
Omdelt: 28-09-2020

BUU alm. del - svar på spm. 458, om, hvilke klageinstanser, der har kompetence til at behandle klagesager efter art. 24 i Handicapkonventionen (retten til inkluderende uddannelse), fra børne- og undervisningsministeren

Svar spm. 458 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 31-08-2020
Modtaget: 31-08-2020
Omdelt: 31-08-2020

Spm. om, hvilke klageinstanser, der har kompetence til at behandle klagesager efter art. 24 i Handicapkonventionen (retten til inkluderende uddannelse), til børne- og undervisningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version