Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2019-20

Spørgsmål 32

Vil ministeren tage initiativ til - i første omgang – at opdatere den strategiske undersøgelse vedrørende en motorvejsforbindelse over Lillebælt, bl.a. med henblik på en vurdering af hvornår en parallelforbindelse over Lillebælt vil være rentabel? Der henvises til, at Transportministeriets/Vejdirektoratets seneste strategiske undersøgelse vedrørende motorvejskapaciteten over Lillebælt – tilbage i december 2013 – konkluderede, at der først vil være kritisk trængsel på motorvejsforbindelsen over Lillebælt hen mod 2040. På den baggrund blev det på daværende tidspunkt konkluderet, at en parallelforbindelse over Lillebælt med åbningsår 2030 ikke vil være samfundsøkonomisk rentabel. Siden er trafikken steget væsentlig mere end forudsat, og i Vejdirektoratets statusrapport ”Statsvejnettet 2019” fra august 2019 er det nu konstateret (rapportens s. 95), at der vil være kritisk trængsel på motorvejsbroen over Lillebælt senest i 2030.
Dato: 24-10-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne: vejinfrastruktur

Endeligt svar

Dokumentdato: 21-11-2019
Modtaget: 21-11-2019
Omdelt: 21-11-2019

TRU alm. del - svar på MFU spm. 32 om ministeren vil tage initiativ til at opdatere den strategiske undersøgelse vedrørende en motorvejsforbindelse over Lillebælt, fra transportministeren

Svar på TRU spm. 32 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 24-10-2019
Modtaget: 24-10-2019
Omdelt: 24-10-2019

MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til at opdatere den strategiske undersøgelse vedrørende en motorvejsforbindelse over Lillebælt, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version