Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2109652_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. november 2019
2019-6346
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 32:
Vil ministeren tage initiativ til - i første omgang - at opdatere den strategiskun-
dersøgelse vedrørende en motorvejsforbindelse over Lillebælt, bl.a. med hen-
blik på en vurdering af hvornår en parallelforbindelse over Lillebælt vil være
rentabel? Der henvises til, at Transportministeriets/Vejdirektoratets seneste
strategiske undersøgelse vedrørende motorvejskapaciteten over Lillebælt tilba-
ge i december 2013 konkluderede, at der først vil være kritisk trængsel på mo-
torvejsforbindelsen over Lillebælt hen mod 2040. På den baggrund blev det på
daværende tidspunkt konkluderet, at en parallelforbindelse over Lillebælt med
åbningsår 2030 ikke vil være samfundsøkonomisk rentabel. Siden er trafikken
steget væsentlig mere end forudsat, og i Vejdirektoratets statusrapport ”Stats-
vejnettet 2019” fra august 2019 er det nu konstateret (rapportens s. 95), at der
vil være kritisk trængsel på motorvejsbroen over Lillebælt senest i 2030.
Svar:
I forhold til spørgsmålet om trafikvækst har jeg forhørt mig hos Vejdirektora-
tet, som oplyser, at væksten på Lillebæltsbroen i perioden 2010-2018 har været
på godt 30 pct., hvilket svarer til en gennemsnitlig årlig vækst på 4 pct. eller
omkring 2.500 køretøjer pr. døgn om året.
Flere forhold har haft betydning for trafikvæksten de seneste år. Den gamle
Lillebæltsbro har været under renovering og delvist lukket i perioden 2018-
2019. Al trafik over Lillebælt har derfor skullet afvikles over den nye Lillebælts-
bro. Derudover åbnede den udbyggede strækning mellem Middelfart og Nørre
Aaby i 2014, hvilket har medført en stor stigning i trafikken i korridoren over
Fyn.
Trafikken forventes fortsat at vokse de kommende årtier, men ikke med samme
hastighed som de seneste år. Vejdirektoratet forventer, at væksten i trafikken
frem mod 2030 vil være under 2 pct. om året. Denne prognose er baseret på, at
vejnettet kun udbygges med besluttede og finansierede projekter. Åbningen af
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til at opdatere den strategiske undersøgelse vedrørende en motorvejsforbindelse over Lillebælt, til transportministeren
2109652_0002.png
udvidelsesstrækningen Odense V
Nørre Aaby i 2022 er medtaget i prognosen,
men der er ikke yderligere vejprojekter i området, der bidrager til trafikvækst.
Af
publikationen ”Statsvejnettet 2019” fremgår det, at
belastningsgraden på
Lillebæltsbroen vil nærme sig kritisk trængsel i 2030. Ifølge Vejdirektoratet
beregnes belastningsgraden konkret ved at dividere den forventede trafik-
mængde med strækningens kapacitet i en typisk myldretidstime (beregnet som
den 100. mest trafikerede time på årsplan). Kritisk trængsel indtræder, når
belastningen overstiger 95 pct. i en typisk myldretidstime. I praksis indebærer
det, at der er stor sandsynlighed for kødannelser og sammenbrud i trafikken.
Trafikken i myldretiden på Motorring 3 er et eksempel på kritisk trængsel. En
situation som denne opstår, når over 95 pct. af vejens kapacitet er opbrugt i en
typisk myldretidstime.
Vejdirektoratet oplyser imidlertid, at opgørelsen af belastningsgraden for Lille-
bæltsbroen
i ”Statsvejnettet 2019” er
baseret på en gennemsnitsbetragtning for
alle overordnede veje i Danmark af, hvor stor en andel af trafikken der afvikles i
spidstimen (spidstimeandelen). I regi af Vejdirektoratets analyse af en fast for-
bindelse mellem Als og Fyn er der foretaget en mere retvisende beregning af
spidstimeandelen specifikt for Lillebæltsbroen. På den baggrund vurderede
Vejdirektoratet, at Lillebæltsbroen vil opleve kritisk trængsel i 2036.
Den øst-/vestgående korridor over Storebæltsbroen, Fyn og dermed også Lille-
bæltsbroen er en af de største hovedfærdselsårer i Danmark. Ud over den loka-
le trafik i Trekantområdet, betjener den også international trafik samt trafikan-
ter, der rejser mellem Sjælland og Jylland.
Ifølge Vejdirektoratet viser tal fra Landstrafikmodellen, at 10 pct. af den for-
ventede trafik på Lillebæltsbroen i 2030 vil have et ærinde på Fyn eller i Tre-
kantområdet. Den resterende del af trafikken, som udgør langt størstedelen, vil
således være gennemkørende trafik.
En fast forbindelse mellem Als og Fyn og en Kattegatforbindelse vil begge have
mulighed for at aflaste Lillebæltsbroen for dele af den gennemkørende trafik.
Både en fast forbindelse mellem Als og Fyn samt især en Kattegatforbindelse
forventes at udskyde tidspunktet for, hvornår der opstår kritisk trængsel på
Lillebæltsbroen til efter 2040.
Ifølge Vejdirektoratets strategiske analyser vil en fast forbindelse mellem Als og
Fyn betyde cirka 8.000 færre køretøjer pr. hverdagsdøgn på Lillebæltsbroen i
2030, mens en fast Kattegatforbindelse medfører en aflastning på knap 9.000
køretøjer pr. hverdagsdøgn i 2035.
Hvis man tager udgangspunkt i den historiske trafikvækst på Lillebæltsbroen
svarer aflastningseffekten af en fast Fyn-Als forbindelse og en fast Kattegatfor-
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til at opdatere den strategiske undersøgelse vedrørende en motorvejsforbindelse over Lillebælt, til transportministeren
2109652_0003.png
bindelse til henholdsvis 3 og 4 års trafikvækst på broen. Hvis man derimod
tager udgangspunkt i den forventede trafikvækst på Lillebæltsbroen i de kom-
mende år, vil aflastningseffekten svare til henholdsvis 7 og 8 års trafikvækst.
Infrastrukturfonden og aftalen om en Grøn Transportpolitik fra 2009 udløber
med udgangen af 2020 og det er min ambition, at forhandle en bred og langsig-
tet aftale, hvor klima- og miljøhensyn i langt højere grad indgår. Men vi skal
også investere i vores veje, så vi sikrer en moderne og sammenhængende infra-
struktur til fremtidens grønne biler.
Jeg forventer, at udfordringerne med trængsel på det centrale motorvejsnet vil
være et af de temaer, vi naturligt vil inddrage i drøftelserne. Den endelige prio-
ritering af projekter vil i sagens natur afhænge af, hvad der er opbakning til i
Folketinget.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht