Transportudvalget
Til:
Dato:
Transportministeren
24. oktober 2019
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 32
Vil ministeren tage initiativ til - i første omgang – at opdatere den strategiske undersøgel-
se vedrørende en motorvejsforbindelse over Lillebælt, bl.a. med henblik på en vurdering
af hvornår en parallelforbindelse over Lillebælt vil være rentabel? Der henvises til, at
Transportministeriets/Vejdirektoratets seneste strategiske undersøgelse vedrørende mo-
torvejskapaciteten over Lillebælt – tilbage i december 2013 – konkluderede, at der først
vil være kritisk trængsel på motorvejsforbindelsen over Lillebælt hen mod 2040. På den
baggrund blev det på daværende tidspunkt konkluderet, at en parallelforbindelse over Lil-
lebælt med åbningsår 2030 ikke vil være samfundsøkonomisk rentabel. Siden er trafikken
steget væsentlig mere end forudsat, og i Vejdirektoratets statusrapport ”Statsvejnettet
2019” fra august 2019 er det nu konstateret (rapportens s. 95), at der vil være kritisk
trængsel på motorvejsbroen over Lillebælt senest i 2030.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Kjer Hansen (V).
På udvalgets vegne
Jeppe Bruus
formand
1/1