Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (KEF) Alm. del

Samling: 2018-19 (2. samling)

Spørgsmål 82

I dag indgår elektricitet ikke i det generelle iblandingskrav, hvilket bl.a. er blevet kritiseret af Klimarådet. Denne udelukkelse af elektricitet medfører, at leverandører af flydende og gasformige energiformer, som er omfattet af iblandingskravet og det såkaldte ticketsystem, i dag har en selektiv økonomisk fordel på bekostning af leverandører af elektricitet. Den tidligere regering forsvarede denne diskrimination med henvisning til, at det var nemmere at anvende flydende brændsler, da eksisterende køretøjer typisk anvender flydende energi, og at en ligestilling af elektricitet ville gøre det billigere at være elbilist, hvilket ville øge salget af elbiler og dermed medføre et statsligt provenutab, da registreringsafgiften for en elbil er markant lavere end for en konventionel bil, se (2017-18) EFK alm. del – svar på spm. 60 og (2018-19, 1. saml.) EFK alm. del – svar på spm. 265. Vurderer ministeren, at den tidligere regerings begrundelse beror på saglige hensyn, og er der ikke er en overhængende risiko for, at Danmark bryder EU’s statsstøtteregler ved den nuværende ordning, der diskriminerer elektricitet?
Dato: 23-09-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne: energiforsyning
Dokumentdato: 21-10-2019
Modtaget: 21-10-2019
Omdelt: 22-10-2019

KEF alm. del - svar på spm. 82 om elektricitet ift. det generelle iblandingskrav, fra klima-, energi- og forsyningsministeren

(20182) KEF alm. del - Svar på spm. 82 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 23-09-2019
Modtaget: 23-09-2019
Omdelt: 23-09-2019

Spm. om elektricitet ift. det generelle iblandingskrav, til klima-, energi- og forsyningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version