Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S og DF) vil ved 3. behandling redegøre for sin
stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF, ALT og RV) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (EL) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at Enhedslistens ændringsforslag til lovforslaget vil kunne
sikre bedre muligheder for at indføre og
håndhæve en bopælspligt i kommuner, hvor kommunen
i lokalplaner fastsætter, at der skal være
bopælspligt.
Transport-, bygnings- og boligministeren
har ikke kunnet svare på spørgsmål 6, der lyder:
»Kan ministeren bekræfte, at det springende punkt for
boliger uden bopælspligt er, at påbud mod planstridig
anvendelse kun kan ske, hvis den forkerte anvendelse kan bevises,
og at kommunen med lovforslaget ikke får redskaber til at
etablere disse beviser, da forbrugsoplysninger og
kontrolbesøg ikke i sig selv kan bruges til at bevise,
hvordan en bolig anvendes? «
Ud fra erhvervsministerens svar på
det opfølgende spørgsmål 11 kan Enhedslisten
konkludere, at kommunerne har ringe mulighed for at
håndhæve den bopælspligt, som de kan
fastlægge i lokalplaner.
Der er forskellige opfattelser af, hvor
mange tomme boliger i København der er omfattet af
lokalplaner med bopælspligt. Transport-, bygnings- og
boligministeren mener, at der kun er 332, mens Københavns
Kommune opgør det til ca. 2.500, jf. svaret på
spørgsmål 3. Det er problematisk, at der er så
stor forskel på registreringen af problemets omfang.
Det er via foretræde for udvalget
kommet frem, at der kunne være flere redskaber for at
begrænse, at boliger anvendes til korttidsudlejning.
Enhedslisten har støttet, at der udarbejdes et
ændringsforslag til loven om registreringspligt ved
korttidsudlejning af boliger, hvilket er praksis i Island og
Spanien.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget stemmer ja til forslaget, men Socialistisk Folkeparti er
generelt bekymret for, om nye muligheder for at benytte data som
dokumentation for eksempelvis bopælspligt kan risikere at
krænke borgerens privatliv. Socialistisk Folkeparti agter
derfor at følge op på, hvordan lovgivningen kommer til
at virke i praksis. Socialistisk Folkeparti henviser i den
forbindelse til svaret på spørgsmål 9 om
databeskyttelse og henviser særlig til den del af svaret, som
omhandler kommunalbestyrelsens indhentning og behandling af
forbrugsoplysninger, som skal leve op til de almindelige principper
og regler om behandling af personoplysninger, der følger af
databeskyttelsesforordningens artikel 5.
Af svaret fremgår endvidere, at
kommunalbestyrelsen som dataansvarlig derudover skal være
opmærksom på, at der alene må indhentes og
behandles oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere,
om bopælspligten i den konkrete sag overholdes. Og endelig
fremgår det af svaret, at oplysninger skal slettes eller
gøres anonyme, når forbrugsoplysningerne ikke
længere er relevante og opbevaring af oplysningerne ikke
tjener et lovligt formål.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, RV og SF):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
45, stk. 1, indsættes efter
»helårsbeboelse«: »samt nyopførte og
nyindrettede boliger, i hvilke der er krav om helårsbeboelse
i henhold til lokalplan«.«
[Bopælspligt i
nyopførte boliger, hvor kommunen kræver
helårsbeboelse ifølge lokalplan]
Til § 2
2) I
stk. 1 indsættes efter »den
1. januar 2019«: », jf. dog stk. 2«.
[Ikrafttrædselsesbestemmelse]
3)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01, finder ikke anvendelse på nyopførte
og nyindrettede boliger, i hvilke der er krav om
helårsbeboelse i henhold til lokalplan, som er eller har
været i offentlig høring på tidspunktet for
lovens ikrafttræden.«
[Ikrafttrædselsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 45, stk. 1, foreslås det, at
reglerne om bopælspligt i boligreguleringsloven kommer til at
omfatte nyopførte og nyindrettede boliger, hvor der er krav
om helårsbeboelse i lokalplanen, men hvor der endnu ikke har
været personer bopælsregistreret i CPR på
adressen.
Til nr. 2 og 3
Det foreslås, at § 1, nr. 01,
som indebærer, at nyopførte og nyindrettede boliger, i
hvilke der er krav om helårsbeboelse i henhold til lokalplan,
fremover bliver omfattet af reglerne om bopælspligt, ikke
finder anvendelse på nyopførte og nyindrettede
boliger, i hvilke der er krav om helårsbeboelse i henhold til
lokalplan, som er eller har været i offentlig høring
på tidspunktet for lovens ikrafttræden. Formålet
hermed er at undgå, at boliger, som er opført eller
opføres efter gældende regler, ikke omfattes af
rådighedsindskrænkninger, og at sikre, at investorer er
bekendt med de nye regler i boligreguleringsloven, når de
opfører nye boliger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2018 og var til 1. behandling den 28. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 29. juni 2018
dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 354
(folketingsåret 2017-18). Den 14. november 2018 sendte
transport-, bygnings- og boligministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til transport-, bygnings- og
boligministeren og 1 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, som ministrene har besvaret.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg
Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus
Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen
(EL) Roger Courage Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten
Hønge (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |