Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 6. december 2018
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (S, EL ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker følgende: Centralisering har taget
overhånd i de borgerlige politiske beslutninger. Først
og fremmest har kommunalreformen, der reducerede 271 kommuner til
98 kommuner og erstattede 14 amter med 5 regioner, centraliseret
Danmark. Siden fulgte reformer, der centraliserede yderligere:
Domstole, politi, sygehusvæsen, SKAT - større og
færre enheder, længere væk fra borgerne.
Det har haft alvorlige konsekvenser for
balancen i Danmark. Og desværre fortsætter
centraliseringen af Danmark med dette lovforslag. Det er ikke en
udvikling, Socialdemokratiet bifalder.
Socialdemokratiet er enig i, at
erhvervsfremmesystemet skal være overskueligt for de danske
virksomheder. Selvfølgelig skal virksomhederne let kunne
finde den rådgivning og hjælp, som de har behov for.
Derfor var Socialdemokratiet parat til at luge ud i den jungle af
overlappende ordninger og tilbud, som længe har præget
erhvervsfremmeområdet. Socialdemokratiet anerkender, at der
er et klart behov for færre aktører, stærkere
klynger, mindre administration og færre overlap og en
større grad af digitalisering.
Men hvor Socialdemokratiet gerne ville
forenkle, øge kvaliteten og bevare den stærke
regionale og kommunale forankring af indsatsen, ja, der ville
regeringen endnu engang gå ned ad centraliseringens vej.
Indtil nu har ansvaret for erhvervsfremme
være delt mellem stat, regioner og kommuner. Men regeringen
og Dansk Folkeparti har skrevet regionerne ud af ligningen med det
smalle forlig. Det mener vi er et tab for dansk erhvervsliv.
Ved at centralisere erhvervsfremmeindsatsen
i staten er der overhængende fare for, at man mister
fornemmelsen for virksomhedernes hverdag, der selvfølgelig
er præget af, hvor de ligger i landet. Med centraliseringen
mister man det lokale kendskab og det regionale overblik, som er
essentielt for at fremme erhvervene målrettet.
Regionerne har ellers fungeret som
bindeleddet i en række decentrale partnerskaber mellem
virksomheder, forsknings- og uddannelsesinstitutioner, kommuner og
altså indtil nu regionerne, som har skabt nye muligheder for
vækst og udvikling rundtom i hele landet.
En lang række decentrale
partnerskaber har styrket erhvervslivets muligheder. F.eks.
partnerskaberne bag offshoreindustrien i Esbjerg, bag den midt- og
vestjyske vindmølleindustri eller bag opstarten på
Center for Industriel Elektronik på Als - alle eksempler
på, hvordan man kan fremme erhvervene og den regionale
udvikling effektivt, når man ved, hvad der rykker lokalt og
regionalt, og derfor kan bringe de rette folk sammen.
Derfor er det et tab og ikke et udtryk for
forenkling, at regionerne med L 67, L 68 og L 73 stort set bliver
skrevet ud af erhvervsfremmeindsatsen i Danmark. Med afskaffelsen
af regionernes rolle i erhvervsfremmeindsatsen er det regeringens
tanke, at staten fremover skal udmønte
EU-strukturfondsmidlerne til regional udvikling. Det er et
mærkværdigt område at centralisere, da hele
kongstanken bag de regionale udviklingsmidler er, at de skal
udmøntes i regionale partnerskaber. Ligeledes synes
regionernes mulighed for at indgå i bl.a.
grænseoverskridende og internationalt samarbejde at blive
svækket med lovforslaget. En mulig konsekvens af dette kan
blive, at det arbejde mellem kommuner og regioner, hvor man
samarbejder om at trække EU-midler hjem til Danmark,
svækkes.
En af styrkerne ved dansk erhvervsfremme
har ellers været, at der hidtil har været et tæt
samarbejde med videninstitutioner, erhvervsliv og
erhvervsfremmesystemet på regionalt niveau. Styrken
består i netværk med kendskab til hinanden og
dialog.
I høringssvarene fra Danske
Universiteter, DTU, TEKNAT Dekankollegiet anføres store
betænkeligheder med centraliseringen af erhvervsfremme.
TEKNAT Dekankollegiet siger, at forslaget
stort set fjerner viden- og uddannelsesinstitutionerne i den
fremtidige erhvervsfremmeindsats, og er stærkt bekymret over,
at regeringen fjerner regionerne som centrale aktører i
dansk erhvervsfremme. DTU er bekymret, fordi centraliseringen vil
hæmme dialogen mellem videninstitutioner,
interesseorganisationer, regionale innovationsmiljøer og
virksomheder. Danske Universiteter forudser en svækkelse af
universiteternes deltagelse i erhvervsfremmen. Ministerens svar til
disse bekymringer er, at der er en plads til videninstitutionerne i
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Ministeren udviser hermed mangel
på forståelse for, at styrken ved at have en regional
forankring af dele af erhvervsfremmeindsatsen er, at nærhed,
netværk og dialog er en styrke, som sikrer, at viden fra
forskningsverdenen bliver til produkter, processer og servicer, som
skaber vækst og produktivitet i dansk erhvervsliv.
En væsentlig krumtap i hele
regeringens centralisering af erhvervsfremmesystemet bygger
på, at dele af den kommunale erhvervsservice skal
afløses af en øget digitalisering, båret
igennem af en ny it-platform, der ikke forventes at være
parat, når det gamle erhvervsfremmesystem afvikles ved
udgangen af 2018. Når loven træder i kraft den 1.
januar 2019, skal virksomhederne vente et halvt år på
den digitale platform, som bl.a. skal løse noget af den
decentrale erhvervsfremmeindsats i kommunerne. Med andre ord er der
fare for, at regeringen kommer til at gentage det fejlgreb, som
blev gjort under implementeringen af den digitale tinglysning. Man
høster rationaliseringsgevinsterne, inden det nye system,
som skal erstatte den kommunale og regionale service, er
udviklet.
Det er svært at se, hvorfor
erhvervsfremmeaftalen skulle hastes igennem i foråret,
når den digitale platform, som skal erstatte dele af den
kommunale erhvervsfremme, først starter medio 2019 og
først er færdigudviklet efter en
årrække.
Socialdemokratiet har en konstruktiv
skepsis, når det kommer til udviklingen af nye offentlige
digitale projekter.
Socialdemokratiet har derfor haft
erhvervsministeren i samråd i Folketingets Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalg om udviklingen af den nye digitale
platform for at få målet og udviklingsprocessen bedre
belyst og få større vished for, hvad vi og
virksomhederne kan forvente af den nye digitale platform. Her
udviste erhvervsministeren en manglende indsigt i udviklingen af
den nye digitale platform. Derfor har der været
gennemført en teknisk gennemgang af udviklingen af
it-platformen, som viste, at udviklingen af den digitale platform
er velforberedt.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
henviser til Enhedslistens ordførertale ved 1. behandling af
L 67, L 68 og L 73 den 8. november 2018.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. oktober
2018 og var til 1. behandling den 8. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget blev ved 1. behandling
sambehandlet med lovforslag nr. L 67 (Forslag til lov om
ændring af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark) og L
73 (Forslag til lov om erhvervsfremme).
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 27. november 2018 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm del - bilag 78. Den 9. oktober 2018 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea
Larsen (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans
Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V)
May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas
Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL) Rune Lund
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |