Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Erhvervsministeren
(Rasmus Jarlov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
varemærkeloven og forskellige andre love og om
ophævelse af fællesmærkeloven (Behandling af
ansøgninger, registreringshindringer, gengivelse
af varemærker, varer i transit, overførsel af
gebyrindtægter m.v.)
(Lovforslag nr. L 49)
Formålet
med lovforslaget er at modernisere reguleringen af varemærker
og harmonisere de nationale varemærkesystemer og
EU-varemærkesystemet, så der sikres et effektivt og
brugervenligt system, som er tilpasset brugernes behov.
Lovforslaget gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2015/2436 af 16. december 2015 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
varemærker.
Implementeringen gennemføres ved en ændringslov, der
er tekstnær i forhold til direktivet, således at
direktivets terminologi og ordlyd i videst muligt omfang bevares
med henblik på at reducere risikoen for fortolkningstvivl.
Lovforslaget omfatter ligesom direktivet også kendetegn, der
i dag er omfattet af fællesmærkeloven, hvorfor
fællesmærkeloven foreslås ophævet som
selvstændig lov. Lovforslaget omfatter også
ændringer, der ikke er en direkte følge af direktivet,
men afspejler øvrige ønsker om optimering af
varemærkelovgivningen.
Med
lovforslaget vil det ikke længere være et krav for
registrering af et varemærke, at varemærket skal
gengives grafisk. Varemærket skal blot kunne gengives
på en passende måde under anvendelse af alment
tilgængelig teknologi, således at
varemærkerettighedens indhold kan fastslås klart og
præcist.
Reglerne om
kolliderende ældre rettigheder justeres, så de i
højere grad afspejler praksis ved EU-domstolen og hensynene
bag varemærkesystemet. Patent- og Varemærkestyrelsens
undersøgelse og behandling af ansøgninger i relation
til ældre rettigheder vil ligeledes blive justeret, så
den i højere grad tilpasses brugerne af det danske system.
Inden et varemærke registreres, udarbejder styrelsen en
søgningsrapport, der indeholder en identificering af
ældre registrerede varemærker, som ansøgeren
risikerer at krænke ved registreringen af sit
varemærke. Med forslaget gives der mulighed for mod et gebyr
at få en nærmere begrundet søgningsrapport.
Muligheden for at modtage en nærmere begrundet
søgningsrapport vil navnlig gavne de små og
mellemstore virksomheder, der har et ønske om at modtage
yderligere information om årsagen til, at de ældre
varemærkerettigheder er blevet fremdraget i
søgningsrapporten.
For at styrke
varemærkebeskyttelsen og bekæmpe forfalskning mere
effektivt indeholder lovforslaget en bestemmelse om, at en
rettighedshaver vil kunne forhindre, at varemærkeforfalskede
varer fra tredjelande kommer i transit i det danske
toldområde i erhvervsmæssigt øjemed. Retten
bortfalder under visse betingelser.
Det
foreslås ligeledes, at strukturen for
ansøgningsgebyrer bliver harmoniseret i forhold til
strukturen ved EU-varemærkekontoret, således at en
ansøgning fremover som udgangspunkt omfatter én
vare-/tjenesteydelsesklasse mod tidligere tre klasser.
Formålet med ændringen er at hindre opfyldning af
varemærkeregisteret med unødvendigt brede
registreringer.
Endvidere
præciserer lovforslaget en bemyndigelse i gassikkerhedsloven
til at fastsætte straffebestemmelser for overtrædelse
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/426 af
9. marts 2016 om apparater, der forbrænder gasformigt
brændstof og om ophævelse af direktiv 2009/142/EF.
Endelig omfatter lovforslaget bestemmelser om overførsel af
gebyrindtægter fra Patent- og Varemærkestyrelsen til
Nævnenes Hus. Denne del af lovforslaget har ikke været
i offentlig høring.
Lovforslaget
omfatter erhvervsrettet regulering med ikrafttrædelsesdatoen
1. januar 2019, og loven bør derfor bekendtgøres
senest fire uger før ikrafttrædelse. Det
foreslås derfor, at behandlingen i Folketinget bliver
afsluttet senest fire uger før den 1. januar 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.