Tillægsbetænkning afgivet af
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 21. november 2018
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen, til lovforslaget kommer til 3.
behandling.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen
af tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokrariet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
tilslutter sig fuldt ud den overordnede ambition om at
bekæmpe parallelsamfund og ser med stor tilfredshed på
de nye muligheder for at lave omfattende udviklingsplaner i de
største udsatte boligområder og i de mest tydelige
parallelsamfund. Socialdemokratiet vil dog samtidig følge
udviklingen tæt i de mindre boligområder, der ikke har
lige så stærke parallelsamfundstræk, med henblik
på at sikre, at lovgivningen også her virker
hensigtsmæssigt og ikke leder til f.eks. unødige
nedrivninger i velfungerende boligområder.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer
sig, at det i forbindelse med behandlingen af lovforslaget har vist
sig nødvendigt med ændringsforslag nr. 8 at give
yderligere muligheder for dispensation for de såkaldte
hårde ghettoer. Således får ministeren
beføjelse til at give seks boligområder med hver under
2.100 beboere, som ikke opfylder kriminalitetskriteriet,
dispensation fra reglen omkring maksimalt 40 pct. almene
familieboliger. Af svar på spørgsmål 43 til
lovforslaget fremgår, at tallet 2.100 er udtryk for et
politisk ønske og dermed ikke en saglig begrundelse.
De seks områder er: Munkebo i
Kolding, Motalavej i Slagelse, Korskærparken i Fredericia,
Agervang i Holbæk, Sundparken i Horsens og Finlandsparken i
Vejle, jf. svaret på spørgsmål 44 til
lovforslaget. Af svaret på spørgsmål 46 til
lovforslaget fremgår, at dispensationsmuligheden stadig
medfører, at loven vil reducere de almene familieboliger i
de seks områder, som risikerer privatiseringer og
nedrivninger af gode almene familieboliger, som i høj grad
er blevet renoveret for nylig. Underdagsordenen fra transport-,
bygnings og boligministeren er åbenbart at arbejde for, at
almene familieboliger bliver solgt.
Enhedslisten mener, det er positivt, at der
gives udvidet dispensationsmulighed, men mener samtidig, at dette
ikke er nok til at rette op på en problematisk lov.
Baggrunden for kriterierne i ændringsforslaget virker efter
Enhedslistens opfattelse tilfældig, og partiet opfordrer til,
at der som udgangspunkt kan gives dispensation til alle
boligområder, idet der med de såkaldte ghettokriterier
allerede er taget stilling til, at det gælder for
områder med mere end 1.000 beboere. Derudover medfører
ændringsforslaget en væsentlig, ny differentieret
vægtning af ghettokriterierne, hvor antallet af dømte
vægtes højere end de øvrige kriterier.
Ændringsforslaget understreger efter
Enhedslistens opfattelse, at det samlede lovforslag er udarbejdet
på et mangelfuldt grundlag og på den baggrund
bør stemmes ned.
Der er fortsat intet fagligt belæg
for, at virkemidlerne i L 38 virker mod de parallelsamfund, som
officielt er hensigten med forslaget.
Endvidere er Enhedslisten vidende om, at
der er fejl i den bekendtgørelse, som er i høring,
over de omtalte boligområder, hvad angår det bilag, som
fastlægger, hvilke matrikler lovforslaget skal omfatte. Vi
forventer, at ministeren retter op på disse fejl, inden loven
udmøntes.
Lovforslaget er asocialt og er stadig et
angreb på hele den almene boligbevægelse. Og der er
risiko for, at flere boligområder kommer på den
såkaldte hårde ghettoliste i de kommende år,
når kommuner ændrer på deres anvisning af boliger
til mennesker i bolignød. Lovforslaget forværrer
problemet med, hvor den fattigste del af befolkningen kan bo,
når lovforslagets konsekvens kan blive op til 11.000
færre almene familieboliger.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget er af den
opfattelse, at både Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
og aftalepartierne bag parallelsamfundspakken sidder
værdifulde og forskningsbaserede analyser og empiri
overhørig. Det er dybt uacceptabelt, at forskningen gang
på gang forkastes alene af værdipolitiske
årsager, og at ministeriet ikke svarer konkret og ordentligt
på spørgsmål. Her følger to
eksempler:
1)
40-procentsreglen
Parallelsamfundspakkens løsning
på bekæmpelse af parallelsamfund for de såkaldte
hårde ghettoer er følgende:
1. Nedsæt antallet af almene
familieboliger til maksimalt 40 pct. inden 2030. Dette kan
nås ved salg til private investorer, nedrivninger, omdannelse
af boliger (til ældreboliger og ungdomsboliger) og
fortætning - altså at der bygges flere boliger, der
ikke er almene familieboliger.
2. Hvis målet ikke nås eller
ikke kan nås, kan staten ekspropriere boligområdet og
bygge et nyt område op.
KL, BL - Danmarks Almene Boliger, Lejernes
Landsorganisation (LLO) og andre har spurgt, hvorfor man tror, at
den magiske grænse netop er 40 pct. Er der eventuelt en
videnskabelig forklaring? Vi opsiger vel ikke beboerne på
baggrund af en mavefornemmelse.
I lovforslaget er begrundelsen for netop de
40 pct. angivet meget kort på side 7:
»Boligorganisationer og kommuner, som har et hårdt
ghettoområde, […] forpligtes til at udarbejde en
udviklingsplan, hvor målet er at nedbringe andelen af almene
familieboliger i området til 40 pct. Det er vurderingen, at
en grundlæggende omdannelse fra et ghettoområde til en
attraktiv bydel forudsætter, at almene familieboliger blandes
med andre boligformer i området.«
Folketingets Transport-, Bygnings- og
Boligudvalg har efter ønske fra Enhedslistens
boligordfører Søren Egge Rasmussen spurgt transport-,
bygnings- og boligministeren, om der er forskning, der underbygger,
at tiltagene har den ønskede effekt, altså
bekæmpelse af parallelsamfund.
Svaret på L 38 -
spørgsmål 23 fra transport-, bygnings- og
boligminister Ole Birk Olesen (LA) var: »Der er flere
publikationer på området, som beskriver effekterne af
strukturelle og fysiske indsatser i udsatte boligområder. Jeg
kan eksempelvis henvise til »Evidens for sociale effekter af
fysiske indsatser i udsatte boligområder. Review af 27
effektstudier fra ni lande«, Akademisk Arkitektforening og
Københavns Kommune, 2014 og til »Fra ghetto til
blandet by - danske og internationale erfaringer med omdannelse af
udsatte boligområder« af Claus Beck Danielsen og Marie
Stender fra 2017.«
Problemet med svaret er, at ministeren ikke
svarer på spørgsmålet.
Han svarer på, om strukturelle og
fysiske indsatser kan påvirke udsatte boligområder,
ikke om nedsættelse af boligområdets andel af almene
familieboliger til maksimalt 40 pct. (som er
parallelsamfundspakkens eneste målstolpe) vil virke.
I førstnævnte rapport
står der netop ikke, at problemet bliver løst, hvis
bare andelen af almene familieboliger sættes ned. Der
står, at arkitektoniske ændringer, såkaldte
struktu?relle indsatser, kan bidrage positivt til udviklingen af et
boligområde i samspil med sociale indsatser.
Rapporten handler heller ikke om, hvorvidt
boligerne skal være ejet af et boligselskab eller en privat
investor.
Vi må regne med, at ministeriet giver
deres allerbedste svar, når Folketinget spørger, og
der derfor ikke findes et bedre forskningsmæssigt belæg
end det, ministeren selv nævner, som anført af Anders
Svendsen fra LLO i artiklen »Lejere: Indrøm nu, at
ghettopakken bygger på mavefornemmelser«, Altinget, den
19. november 2018.
2)
Ghettobegrebet
Berøves borgere med ikkevestlig
baggrund den fulde nydelse af deres borgerlige og politiske
rettigheder som følge af L 38? Og nedværdiges borgere
med ikkevestlig baggrund af L 38-kriterier for definitionen
»ghetto«, når alene andelen over 50 pct.
indvandrere eller efterkommere fra ikkevestlige lande kan resultere
i stemplet »ghetto«? Ministerens svar på L 38 -
spørgsmål 39 om, hvilke overvejelser der ligger bag at
bruge udtrykket ghetto i lovforslaget, kaster lidt lys over
spørgsmålene: »Regeringen mener, at det er
nødvendigt at identificere de mest belastede
boligområder, sådan at problemerne kan blive
løst.«
Idet belastningen, der ifølge
kriterierne i L 38 fører til identifikationen af et
boligområde som en ghetto, alene vedrører nogle
beboeres oprindelse!
Dette er et citat fra »Aftale mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Socialistisk
Folkeparti om: Initiativer på boligområdet, der
modvirker parallelsamfund« af 9. maj 2018, s. 3: »5.
Andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande
overstiger 50 pct.
På baggrund af ghettokriterierne
defineres følgende områdelister, som lægges til
grund for målretningen af de indsatser, der
igangsættes:
A. Udsatte
boligområder opfylder mindst to af ghettokriterierne 1
til 4.
B. Ghettoområder opfylder mindst to af
kriterierne 1 til 4 og opfylder tillige kriterie 5.«
Hvis der ikke
er over 50 pct. indvandrere eller efterkommere fra ikkevestlige
lande, kan en afdeling ikke defineres
som ghetto i henhold til L 38's kriterier - heller ikke selv om
beboerne opfylder samtlige andre fire kriterier: Uden for
arbejde/uddannelse, lav indkomst, lav uddannelse, høj
kriminalitet.
Kriterier ifølge ovennævnte
aftale:
»1. Andelen af beboere i alderen
18-64 år, der er uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller
uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som gennemsnit over de
seneste 2 år.
2. Andelen af beboere i alderen 30-59
år, der alene har en grundskoleuddannelse, overstiger 60
pct.
3. Den gennemsnitlige bruttoindkomst for
skattepligtige i alderen 15-64 år i området eksklusive
uddannelsessøgende udgør mindre end 55 pct. af den
gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
4. Andelen af beboere på 18 år
og derover dømt for overtrædelse af straffeloven,
våbenloven eller lov om euforiserende stoffer udgør
mindst 3 gange landsgennemsnittet opgjort som gennemsnit over de
seneste 2 år.«
Ønsker man at kigge på de
internationale erfaringer, har Statens Byggeforskningsinstitut
(SBI) netop udgivet analysen »Ufrivillig fraflytning fra
udsatte boligområder« (SBI 2018:10) herom. Konklusionen
lyder: »Der foreligger ikke på nuværende
tidspunkt klar evidens for, at boligmæssig omplacering
løser problemet med udsatte boligområder.«
Hermed mener Alternativet, at det er meget
sandsynligt, at der sker en diskrimination af borgere med
minoritetsbaggrund:
Lighedsgrundsætningen: Princippet om,
at en forskelsbehandling af enkelte borgere eller grupper af
sådanne er utilladelig, hvor den ikke har særlig
hjemmel; som udtryk for en sådan kan bl.a. nævnes
grundlovens §§ 70 og 83.
Forskelsbehandling: Forbud mod
forskelsbehandling på grund af en persons køn, race,
hudfarve, nationalitet eller tro; se også racisme.
Racisme:
Forskelsbehandling på grund af en persons race, hudfarve,
nationale eller etniske oprindelse samt tro er strafbar, jf. lov om
forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v., og
udtalelser, hvorved personer trues, forhånes eller
nedværdiges på grund af disse forhold, straffes efter
straffelovens § 266 b.
Præmissen om at tvangsflytte borgere
med en ?40-procentsregel mener Alternativet derfor netop er baseret
mere på mavefornemmelser, end den kan bakkes op af forskning
og empiri, ligesom partiet mener, at der meget vel kan foregå
en direkte og indirekte diskrimination af borgere med
minoritetsbaggrund. Den internationale forskning peger ligeledes
på en række udfordringer, som hæmmer de positive
effekter af boligmæssig omplacering, jf. ovennævnte
rapport fra SBI, som aftalepartierne og regeringen ikke har
forholdt sig fyldestgørende til.
De væsentligste udfordringer og
tendenser er ifølge rapporten fra SBI, s. 18:
»- Udsatte borgere genkoncentreres i
boligområder, som både geografisk og ift.
socioøkonomisk og etnisk sammensætning ligner dem, de
er fraflyttet.
- Interaktionen imellem socialt og
kulturelt forskellige beboere inden for det samme boligområde
er begrænset.
- I et langsigtet perspektiv
medfører boligmæssig omplacering ikke socialt mix, men
i stedet en erstatning af ressourcesvage befolkningsgrupper med
mere ressourcestærke grupper.
- Den positive effekt på
indkomstniveauet i indsatsområderne har meget begrænset
rækkevidde og er ofte behæftet med en tilsvarende
negativ udvikling i nært beliggende
boligområder.«
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 11. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget. Udvalget afgav betænkning den 15.
november 2018. Lovforslaget var til 2. behandling den 20. november
2018, hvorefter udvalget genoptog forslaget til fornyet
behandling.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning stillet 11 spørgsmål til transport-,
bygnings- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg
Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus
Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage
Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |