Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 2. maj 2019
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2-5 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at EL støtter det samlede lovforslag og
ændringsforslagene med undtagelse af ændringsforslag
nr. 1, idet EL er af den opfattelse, at det kun bør
være principielle sager, der afgøres i
Landsskatteretten. Derfor er EL ikke enige i, at sager om subjektiv
skattepligt, kursgevinster og -tab samt aktieavancer og -tab skal
afgøres i Landsskatteretten.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 5, stk. 2, 2. pkt., ændres
»kursgevinstloven,« til: »kursgevinstloven
eller«, og »samt omfang og opgørelse af skat i
forbindelse hermed« ændres til: »og omfang og
opgørelse af skat i forbindelse med de nævnte
afgørelser om pligt til at svare skat«.
[Præcisering af bestemmelsens
anvendelsesområde]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) Nr. 7
affattes således:
»7. I §
19, stk. 5, nr. 5, ændres »stk. 3, 2.
pkt.« til: »eller stk. 3, 2. pkt.«, »eller
stk. 5« udgår, og »eller efter § 6 a, jf.
§ 6, stk. 2« ændres til: »eller § 6 a,
jf. § 6, stk. 2«.«
[Lovteknisk justering]
3)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
55, stk. 4, 2. pkt., ændres »§ 48, stk.
2« til: »§ 48, stk. 1 og 2«.«
[Ingen
omkostningsgodtgørelse ved direkte domstolsprøvelse i
sager om ejendomsvurdering]
Til § 3
4) I
stk. 2 ændres »7-20«
til: »7-20 og 01,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
5) I
stk. 4 ændres »14-20«
til: »14-20 og 01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås bl.a., at det skal være udgangspunktet, at
klageren som subjekt er afgørende for sagsfordelingen. Det
svarer til gældende ret. Det foreslås dog som
supplement hertil, at klagesager om subjektiv skattepligt,
kursgevinster og -tab samt aktieavancer og -tab fremover skal
afgøres af Landsskatteretten i stedet for et af
skatteankenævnene, selv om klageren måtte være en
fysisk person eller et dødsbo.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at opremsningen af de omfattede
regelsæt justeres i lovforslaget ved at indsætte
»eller« og ved, at »samt« ændres til
»og«. Det præciseres samtidig ved en ny ordlyd,
at udtrykket »omfang og opgørelse af skat« alene
skal omfatte afgørelser om pligt til at svare skat.
Der er således tale om en
præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde.
Til nr. 2
Ved lov nr. 688 af 8. juni 2017 blev
»eller efter § 6 a, jf. § 6, stk. 2« indsat i
skatteforvaltningslovens § 19, stk. 5, nr. 5. Det
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det blev
indsat som en konsekvens af forslaget til skatteforvaltningslovens
§ 6 a, stk. 1, om, at vurderingsankenævnet henviser
klager omfattet af skatteforvaltningslovens § 6 til
afgørelse i Landsskatteretten, når klagen i
overvejende grad angår retlige spørgsmål og der
i praksis ikke tidligere er taget stilling til det
pågældende lovfortolkningsspørgsmål eller
der er grundlag for at foretage en fornyet prøvelse af det
pågældende lovfortolkningsspørgsmål.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at § 19, stk. 5, nr. 5, justeres
således, at der indsættes »eller« i
opremsningen af de nævnte bestemmelser. Det foreslås
desuden, at »efter« udgår i opremsningen, da
ordet ikke har en selvstændig betydning i forhold til at
sikre Landsskatterettens kompetence til at afgøre sager
omfattet af § 6 a.
Der er med ændringsforslag nr. 2
således alene tale om en lovteknisk justering.
Til nr. 3
Efter skatteforvaltningslovens § 55,
stk. 4, ydes der omkostningsgodtgørelse ved
domstolsprøvelse af sager, som er
godtgørelsesberettigede efter stk. 1, nr. 1-4, det vil sige
klagesager, hvor skatteankenævn, Skatteankestyrelsen og
Landsskatteretten kan træffe afgørelse.
Efter bestemmelsens 2. pkt. gælder
det dog ikke, hvis sagen angår vurdering i medfør af
lov om vurdering af landets faste ejendomme eller
ejendomsvurderingsloven og sagen indbringes for domstolene efter
den gældende skatteforvaltningslovs § 48, stk. 2. Efter
§ 48, stk. 2, kan der som udgangspunkt ske overspringelse,
efter at sagen har ligget 6 måneder hos den administrative
klagemyndighed.
Da omkostningsgodtgørelse ved
domstolsprøvelse af en vurderingssag er betinget af, at
vurderingsankenævnet forinden har truffet afgørelse i
sagen, er den praktiske betydning af 2. pkt. i § 55, stk. 4,
at der ikke kan ydes omkostningsgodtgørelse ved
overspringelse i en sag om vurdering, som er blevet visiteret eller
henvist til behandling ved Landsskatteretten. Dette fremgår
også af afsnittet om gældende ret i lovforslagets
bemærkninger, jf. afsnit 2.7.1.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 15, hvorefter skatteforvaltningslovens
§ 48, stk. 1 og 2, nyaffattes således, at stk. 1 efter
forslaget omhandler muligheden for direkte domstolsprøvelse,
og stk. 2 omhandler muligheden for overspringelse, efter at sagen
er blevet påklaget til den administrative klagemyndighed.
Ændringsforslaget tager sigte
på at afskære omkostningsgodtgørelse såvel
ved direkte domstolsprøvelse efter stk. 1 af en sag om
vurdering i medfør af lov om vurdering af landets faste
ejendomme eller ejendomsvurderingsloven som ved indbringelse efter
stk. 2 af en sådan sag for domstolene efter påklage til
den administrative klagemyndighed.
Med ændringsforslaget foreslås
det at tilpasse reglerne om omkostningsgodtgørelse, så
de svarer til det krav, der gælder i dag, hvorefter der ikke
ydes omkostningsgodtgørelse i sager om vurdering i
medfør af lov om vurdering af landets faste ejendomme eller
ejendomsvurderingsloven, der indbringes for domstolene, medmindre
en klagemyndighed forinden har truffet afgørelse i
sagen.
Ændringsforslaget er således
alene udtryk for, at der konsekvensrettes i overensstemmelse med
lovforslagets formål og hensigt på dette punkt og i
overensstemmelse med det allerede anførte i lovforslagets
bemærkninger, som ved en fejl ikke er blevet udmøntet
fuldt ud i selve lovteksten i lovforslaget.
Til nr. 4 og 5
Bestemmelserne om direkte
domstolsprøvelse skal træde i kraft den 1. januar
2020, jf. lovforslagets § 3, stk. 2.
Ændringsforslag nr. 3 knytter sig til
disse regler, og det foreslås derfor i ændringsforslag
nr. 4, at også ændringsforslag nr. 3 træder i
kraft den 1. januar 2020.
Ændringsforslag nr. 4 er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 3.
Af virkningsbestemmelsen i § 3, stk.
4, følger, at de nye regler ikke finder anvendelse på
afgørelser, som indbringes for domstolene inden den 1.
januar 2020.
Ændringsforslag nr. 5 er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. marts
2019 og var til 1. behandling den 9. april 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 22. januar 2019 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 124. Den 27. marts 2019 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål 1 og 2.
Udvalget forventer, at spørgsmål 3 og 4 besvares inden
3. behandling af lovforslaget.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Carsten
Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas
Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |