Fremsat den 15. marts 2019 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
selskabsskatteloven og forskellige andre love1)
(Forlængelse af overgangsperiode for
fastsættelse af bilers brændstofforbrug)
§ 1
I lov nr. 1130 af 11. september 2018 om
ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love
(Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte
provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende
udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og
bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige
grupper og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af
udbytter m.v.) foretages følgende ændring:
1. I
§ 17, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 1.
pkt., og stk. 3, 1. pkt.,
ændres »den 31. marts 2019« til: »den 31.
december 2020«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
formål
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) ønsker med dette lovforslag at
sikre ro om bilafgifterne ved overgangen til opgørelse af
bilers brændstofforbrug efter den nye WLTP-metode.
Det har vist sig, at der er en betydelig
usikkerhed knyttet til de konkrete målinger af de biler, der
er blevet typegodkendt efter den nye WLTP-metode, og
Europa-Kommissionen har valgt at stramme op på
retningslinjerne for de konkrete målinger. Grundet
usikkerheden foreslås det at forlænge den
gældende overgangsperiode for opgørelse af biler
brændstofforbrug, som danner grundlag for fastsættelse
af brændstofforbrugsafgiften og registreringsafgiften, indtil
udgangen af 2020. Forslaget betyder, at der ikke pr. 1. april 2019
sker ændringer i den måde, brændstofforbruget og
bilafgifterne for nye biler fastsættes.
1.2. Lovforslagets
baggrund
Det foreslås at metoden for
opgørelse af brændstofforbruget, der anvendes i
overgangsperioden (NEDC2-metoden tillagt 10 pct.), forlænges
indtil udgangen af 2020.
Forslaget skal ses i lyset af, at Regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) ved lov
nr. 1130 af 11. september 2018 indførte en ny metode til
fastsættelse af bilernes brændstofforbrug.
Brændstofforbruget skal således måles efter
WLTP-metoden korrigeret tillagt 21 pct. Formålet med
ændringen var at sikre, at overgangen til WLTP-metoden er
provenuneutral efter tilbageløb og adfærd.
I forbindelse med overgangen til
fastsættelse af bilers brændstofforbrug efter den nye
WLTP-metode blev der etableret en overgangsperiode, hvormed
brændstofforbruget frem til og med 31. marts 2019,
fastsættes efter et tilnærmet NEDC-forbrug (NEDC2)
udregnet ud fra WLTP-testen tillagt 10 pct.
Overgangsperioden blev indført for at
give bilimportørerne, bilforhandlerne og leasingselskaberne,
bedre tid til at få idriftsat et it-system, som kunne
kommunikere med bilproducenterne, således at det korrekte
brændstofforbrug opgjort efter den nye WLTP-metode kunne
fastslås i sammenhæng med bilkøberens
ønsker til bilen. På grund af overgangsperioden sker
overgangen til WLTP-metoden den 1. april 2019.
Det har imidlertid vist sig, at der er en
betydelig usikkerhed knyttet til de konkrete målinger af de
biler, der er blevet typegodkendt efter den nye WLTP-metode. Senest
har Europa-Kommissionen besluttet at stramme op på
retningslinjerne for de konkrete målinger, jf. bl.a.
Europa-Kommissionens forordning (EU) 2018/1832 af 5. november 2018
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/46/EF, Europa-Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008 og
Europa-Kommissionens forordning (EU) 2017/1151 med henblik på
at forbedre typegodkendelsesprøvning og -procedurer for
lette personbiler og lette erhvervskøretøjer med
hensyn til emission, herunder vedrørende overensstemmelse
efter ibrugtagning og emission ved faktisk kørsel og
indførelse af anordninger til overvågning af forbruget
af brændstof og elektrisk energi.
For at undgå, at der opstår behov
for yderligere tilpasninger af lovgivningen på
bilafgiftsområdet, som skaber uro på bilmarkedet,
foreslås det, at den metode for opgørelse af
brændstofforbruget, der anvendes i overgangsperioden
(NEDC2-metoden tillagt 10 pct.) forlænges indtil udgangen af
2020.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Regler om typegodkendelse og opgørelse
af bilers brændstofforbrug er reguleret i EU-retten. For
biler, der er typegodkendt før den 1. september 2017,
opgøres brændstofforbruget efter Rådets direktiv
80/1268/EØF af 16. december 1980 eller Rådets
forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 efter den såkaldte
NEDC-metode (New European Driving Cycle). Rådets forordning
nr. 715/2007 af 20. juni 2007 er ændret ved
Europa-Kommissionens forordning nr. 692/2008 af 18. juli 2008, og
der er fastsat yderligere gennemførelsesbestemmelser ved
Europa-Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
For biler, der typegodkendes efter den 1.
september 2017, er der indført en ny metode til måling
af bilers brændstofforbrug ved EU-typegodkendelse - den
såkaldte Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure
(WLTP-metoden) - som er defineret i Europa-Kommissionens forordning
nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
Efter dansk ret skal der for visse person- og
varebiler betales en halvårlig brændstofforbrugsafgift
(grøn ejerafgift). Det gælder for personbiler, der er
registreret første gang den 1. juli 1997 eller senere og
indrettet til befordring af højst ni personer,
føreren medregnet, og for varebiler med en tilladt
totalvægt på ikke over 3.500 kg, der er registreret
første gang den 1. januar 2010 eller senere. Der svares dog
ikke afgift af biler, der registreres på
grænsenummerplader eller prøvemærker. Til og med
den 31. december 2021 svares der heller ikke afgift af biler, der
alene anvender brændselsceller som drivmiddel.
Brændstofforbrugsafgiften
fastsættes ud fra bilens EU-typegodkendte
brændstofforbrug. Der betales højere afgift, jo
højere brændstofforbruget er.
Brændstofforbruget anvendes endvidere
som faktor for beregningen af registreringsafgiften for personbiler
og varebiler indtil 3.500 kg tilladt totalvægt, idet der
gives tillæg eller fradrag i registreringsafgiften
afhængig af energieffektivitet.
For benzindrevne personbiler og mindre
varebiler udgør tillægget i registreringsafgiften
6.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre end
20 kilometer pr. liter brændstof. Der gives tilsvarende et
fradrag på 4.000 kr. for hver kilometer, bilen
tilbagelægger mere end 20 kilometer pr. liter
brændstof. For dieseldrevne personbiler og mindre varebiler
gives tillæg og fradrag med de samme satser som for
benzindrevne biler, men grænsen mellem tillæg og
fradrag er på 22 kilometer pr. liter brændstof.
Ved lov nr. 1130 af 11. september 2018 blev
det indført, at brændstofforbruget, som danner
grundlag for beregning af brændstofforbrugsafgiften og
registreringsafgiften, fremover skal fastsættes på
grundlag af det forbrug, der er opgjort efter WLTP-metoden. For at
neutralisere en utilsigtet afgiftsforhøjelse ved overgang
til WLTP-metoden tillægges brændstofforbruget, opgjort
efter WLTP-metoden, 21 pct. Tillægget på 21 pct. bygger
på en rapport udarbejdet for Europa-Kommissionen af Det
Fælles Forskningscenter (Joint Research Center), hvori det
skønnes, at opgørelser efter WLTP-metoden giver et
brændstofforbrug, der i gennemsnit er ca. 21 pct.
højere end opgørelser, der er baseret på
NEDC-metoden. For de biler, hvor der ikke er fastsat et
brændstofforbrug efter WLTP-metoden, anvendes NEDC-metoden
fortsat.
Ved lov nr. 1130 af 11. september 2018
indførtes samtidig en overgangsperiode, som indebærer,
at brændstofforbruget indtil den 31. marts 2019 skal
opgøres efter et tilnærmet forbrugstal (NEDC2), der
fremkommer via et simuleringsprogram (CO2MPAS), som
Europa-Kommissionen har udarbejdet. Simuleringen er dog ikke helt
præcis, idet forbrugstallene skal tillægges 10 pct. for
i gennemsnit at passe ind i de nugældende afgiftsskalaer. I
overgangsperioden tillægges der 10 pct. til det beregnede
brændstofforbrug opgjort i kilometer pr. liter, jf. §
17, stk. 1-3, i lov nr. 1130 af 11. september 2018. Tillægget
på 10 pct. baseres ligeledes på den
førnævnte rapport udarbejdet for Europa-Kommissionen
af Det Fælles Forskningscenter (Joint Research Center).
For biler, hvor der ikke er fastsat et
brændstofforbrug efter NEDC2-metoden, herunder eksempelvis
eldrevne biler, anvendes en række forskellige
omregningsmetoder afhængig af bilens type til at beregne et
brændstofforbrug. Disse biler er således ikke omfattet
af overgangsordningen.
2.2. Lovforslaget
Det foreslås at forlænge den
overgangsperiode, der blev indført ved lov nr. 1130 af 11.
september 2018, og som består i at anvende NEDC2-metoden ved
opgørelse af bilers brændstofforbrug tillagt 10 pct.,
til udgangen af 2020.
Ved lovforslaget foreslås således
en videreførelse af de gældende regler. Den
foreslåede forlængelse af overgangsordning vil
medføre, at opgørelse af brændstofforbruget
efter WLTP-metoden tillagt 21 pct., som vil danne grundlag for
fastsættelse af brændstofforbrugsafgift og
registreringsafgift, udskydes til den 1. januar 2021.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om at forlænge
overgangsperioden, hvor NEDC2-metoden anvendes og tillægges
10 pct., skønnes både umiddelbart og efter
tilbageløb og adfærd at være en provenuneutral
tilpasning af overgangen til WLTP-metoden. Der er dog stor
usikkerhed forbundet med at skønne over de
provenumæssige konsekvenser.
WLTP-metoden er baseret på en
individualiseret måling, der bl.a. afhænger af
ekstraudstyr i den konkrete bil, hvilket medfører, at der
vil kunne findes konkrete biler, for hvilke der er en forskel i
brændstofforbruget efter NEDC2-metoden tillagt 10 pct. og
forbruget efter WLTP-metoden tillagt 21 pct. for den samme bil.
På den baggrund vil der kunne findes tilfælde, hvor der
vil ske diskretionære afgiftsændringer, selvom den
gældende overgangsordning forlænges.
Lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om at forlænge
overgangsperioden, hvor NEDC2-metoden anvendes og tillægges
10 pct., skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet, da den
foreslåede forlængelse af overgangsperioden er en
videreførelse af den gældende metode for
opgørelse af brændstofforbrug - den såkaldte
NEDC2-metode tillagt 10 pct.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Loven notificeres som udkast i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2015/1535 (informationsproceduredirektivet). Der er tale om en
skattemæssig foranstaltning, hvorfor der ikke gælder
nogen stand-still-periode.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Grundet det nært forestående
udløb af overgangsperioden vedrørende
opgørelse af bilers brændstofforbrug, jf. lov nr. 1130
af 11. september 2018, har et udkast til lovforslaget i perioden
fra den 14. marts 2019 til den 16. marts 2019 været sendt i
en forkortet høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, AutoBranchen Danmark, Autobranchens Handels- og
Industriforening i Danmark, AutoCamperRådet, Borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Business Danmark,
Campingbranchen, Carta, Centralforeningen af Taxiforeninger i
Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danmarks Frie Autocampere, Danmarks
Motor Union, Dansk Aktionærforening, Dansk AutoGenbrug, Dansk
Automat Brancheforening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Elbil Alliance, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Lokalsyn, Dansk Taxi Råd, Dansk
Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Biludlejere,
Danske Busvognmænd, Danske Speditører, Danske
Synsvirksomheder, DANVA, Datatilsynet, De Danske
Bilimportører, Den Danske Bilbranche, DI, DI Transport,
Digitaliseringsstyrelsen, Eksportrådet, Elbilforeningen FDEL,
ERFAgruppen-Bilsyn, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering,
FDL - Frie Danske Lastbilvognmænd, FDM, Finans Danmark,
Finans og Leasing, Finansforbundet, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring &
Pension, FSR - danske revisorer, International Transport Danmark,
Justitia, Kraka, Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede,
Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, Motorcykel Forhandler
Foreningen, Motorcykel Importør Foreningen, Motorhistorisk
Samråd, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark og SRF Skattefaglig
Forening.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (Hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (Hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Loven notificeres som udkast i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2015/1535 (informationsproceduredirektivet). | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Ved lov nr. 1130 af 11. september 2018 blev
brændstofforbrugsafgiftslovens § 2 og
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4, og § 5, stk. 6,
ændret, hvilket medførte, at opgørelsen af
bilers brændstofforbrug, som anvendes til fastsættelse
af bilers brændstofforbrugsafgift og registreringsafgift,
fremadrettet skulle opgøres på grundlag af
WLTP-metoden tillagt 21 pct. Det fremgår samtidig af lovens
virkningsbestemmelser, at der i en periode frem til og med den 31.
marts 2019 gælder en overgangsperiode, hvor bilers
brændstofforbrug i stedet skal opgøres efter
NEDC2-metoden tillagt 10 pct. Ved udløbet af
overgangsperioden vil brændstofforbruget blive opgjort efter
WLTP-metoden tillagt 21 pct.
De 10 pct., som tillægges forbruget
efter NEDC2-metoden, og de 21 pct., som tillægges forbruget
efter WLTP-metoden, er baseret på en rapport udarbejdet for
Europa-Kommissionen af Det Fælles Forskningscenter (Joint
Research Center).
Det har imidlertid vist sig, at der er en del
usikkerhed knyttet til de konkrete målinger af de biler, der
er blevet typegodkendt efter WLTP-metoden. Senest har
Europa-Kommissionen valgt at stramme op på retningslinjerne
for de konkrete målinger, jf. lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 1.2.
For at imødegå usikkerhed om
bilafgifterne og dermed uro på bilmarkedet, foreslås
det at forlænge den gældende overgangsperiode, hvor
NEDC2-metoden tillagt 10 pct. anvendes til at fastsætte
bilers brændstofforbrugsafgift og registreringsafgift.
Anvendelsen af NEDC2-metoden tillagt 10 pct. foreslås
således videreført indtil udgangen af 2020.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2019.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1130 af 11. september 2018 om
ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love
(Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte
provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende
udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og
bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige
grupper og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af
udbytter m.v.), foretages følgende ændring: | | | | § 17. For
biler nævnt i brændstofforbrugsafgiftslovens § 2,
stk. 1, 2. pkt., som indsat ved denne lovs § 3, nr. 1, hvor
der foreligger en omregning fra den på verdensplan
harmoniserede prøvningsprocedure for lette
køretøjer til et brændstofforbrug, der svarer
til det brændstofforbrug, der er fastsat efter
brændstofforbrugsafgiftslovens § 2, stk. 1, 1. pkt., jf.
Kommissionens forordninger nr. 1152/2017 og 1153/2017 af 2. juni
2017, anvendes i tidsrummet til og med den 31. marts 2019 det
brændstofforbrug, der fremkommer efter omregning. Det
beregnede brændstofforbrug omregnes til kilometer pr. liter,
ganges med 1,1 og afrundes til én decimal. Stk. 2. For
biler nævnt i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4, 3.
pkt., som indsat ved denne lovs § 11, nr. 1, hvor der
foreligger en omregning fra den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer til et
brændstofforbrug, der svarer til det brændstofforbrug,
der er fastsat efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4,
1. pkt., jf. Kommissionens forordninger nr. 1152/2017 og 1153/2017
af 2. juni 2017, anvendes i tidsrummet til og med den 31. marts
2019 det brændstofforbrug, der fremkommer efter omregning.
Det beregnede brændstofforbrug omregnes til kilometer pr.
liter, ganges med 1,1 og afrundes til én decimal. Stk. 3. For
biler nævnt i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 6, 3.
pkt., som indsat ved denne lovs § 11, nr. 2, hvor der
foreligger en omregning fra den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer til et
brændstofforbrug, der svarer til det brændstofforbrug,
der er fastsat efter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 6,
1. pkt., jf. Kommissionens forordninger nr. 1152/2017 og 1153/2017
af 2. juni 2017, anvendes i tidsrummet til og med den 31. marts
2019 det brændstofforbrug, der fremkommer efter omregning.
Det beregnede brændstofforbrug omregnes til kilometer pr.
liter, ganges med 1,1 og afrundes til én decimal. Stk.
4-6. --- | | 1. I § 17, stk. 1,
1. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, 1.
pkt., ændres »den 31. marts 2019« til:
»den 31. december 2020«. |
|
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).