Fremsat 15-03-2019
1. behandlet / henvist til udvalg 19-03-2019
Betænkning afgivet 20-03-2019
2. behandlet/direkte til 3. behandling 26-03-2019
3. behandlet, vedtaget 28-03-2019
Ministerområde:
Skatteministeriet
Efter gældende regler opgøres brændstofforbruget, som anvendes til at fastsætte registreringsafgift og brændstofforbrugsafgift, efter den såkaldte NEDC2-metode tillagt 10 pct. til og med den 31. marts 2019, hvilket er en overgangsordning til den nye WLTP-metode. Fra den 1. april 2019 fastsættes brændstofforbruget efter WLTP-metoden tillagt 21 pct.
Det har dog vist sig, at der er en usikkerhed knyttet til konkrete målinger af de biler, der er blevet typegodkendt efter WLTP-metoden. Med lovforslaget foreslås det derfor at forlænge den gældende overgangsordning indtil udgangen af 2020.
Da den gældende overgangsordning ophører den 1. april 2019, foreslås det, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. april 2019. Dette forudsætter, at Folketinget dispenserer fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Forslaget blev sendt i høring hen over fremsættelsen med høringsfrist lørdag den 16. marts 2019.
Forslaget blev vedtaget. For stemte 82 (S, DF, V, LA og KF), imod stemte 23 (EL, ALT, RV og SF), hverken for eller imod stemte 0.