Skriftlig fremsættelse (15. marts
2019)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love
(Forlængelse af overgangsordning for fastsættelse af
bilers brændstofforbrug)
(Lovforslag nr. L 207)
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) ønsker med dette lovforslag at
sikre, at der skabes ro om bilmarkedet ved overgangen til den nye
WLTP-metode ved at forlænge den gældende
overgangsordning ved opgørelse af brændstofforbruget,
som anvendes til fastsætte registreringsafgift og
brændstofforbrugsafgift.
Efter de gældende regler
opgøres brændstofforbruget efter den såkaldte
NEDC2-metode tillagt 10 pct. til og med den 31. marts 2019
(overgangsordningen). Fra den 1. april 2019 fastsættes
brændstofforbruget efter WLTP-metoden tillagt 21 pct.
Det har imidlertid vist sig, at der
desværre er en betydelig usikkerhed knyttet til konkrete
målinger af de biler, der er blevet typegodkendt efter
WLTP-metoden. Senest har Europa-Kommissionen valgt at stramme op
på retningslinjerne for de konkrete målinger.
Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti
sænket bilbeskatningen væsentligt siden 2015 og
ønsker naturligvis, at lempelserne af registreringsafgiften
slår igennem i markedet, og at der er ro om bilafgifterne.
Derfor foreslås det, at den gældende overgangsordning,
hvor brændstofforbruget opgøres efter NEDC2-metoden
tillagt 10 pct., forlænges indtil udgangen af 2020. Forslaget
betyder, at der ikke pr. 1. april 2019 sker ændringer i den
måde, brændstofforbruget og bilafgifterne for nye biler
fastsættes.
Da den gældende overgangsordning
ophører den 1. april 2019, har behandling af lovforslaget en
hastende karakter, hvis det skal undgås, at der skabes
usikkerhed om opgørelse af bilernes brændstofforbrug,
og derved uro på bilmarkedet. Lovforslaget ønskes
derfor hastebehandlet med henblik på vedtagelse og
ikrafttrædelse den 1. april 2019. Det forudsætter en
række dispensationer fra reglerne i Folketingets
Forretningsorden, som jeg håber, at Folketinget vil se
velvilligt på.
Dette er også årsagen til, at
lovforslaget er sendt i en uhyre kort høring henover
fremsættelsen. Jeg står naturligvis til rådighed
og vil besvare spørgsmål fra høringsparter
også efter afslutning af høringsperioden,
såfremt der måtte opstå behov herfor.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings hurtige og
velvillige behandling.