Fremsat den 13. marts 2019 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af taxilov
(Reservation af 50 tilladelser til
nulemissionsbiler pr. kvartal i overgangsperioden)
§ 1
I taxiloven, jf. lov nr. 1538 af 19. december
2017, foretages følgende ændringer:
1. § 12,
stk. 1, nr. 2, ændres »derudover eller«
til: »derud-over«.
2. I
§ 12, stk. 1, nr. 3, ændres
»nr. 6.« til: »nr. 6 eller«.
3. I
§ 12, stk. 1, indsættes som
nr. 4:
»4) ikke
længere har en nulemissionsbil tilknyttet tilladelsen, jf.
§ 41, stk. 2.«
4. § 41,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Af de 125 tilladelser, der udstedes pr. kvartal, jf. stk. 1,
udstedes de første op til 50 tilladelser til
ansøgere, der vil anvende tilladelsen til kørsel med
en nulemissionsbil, og de resterende tilladelser udstedes til
øvrige ansøgere. Ansøgere, der har fået
udstedt en tilladelse til en nulemissionsbil, må indtil 31.
december 2020 kun anvende tilladelsen til kørsel i en
nulemissionsbil.«
5. I
§ 41, stk. 3, indsættes som
3. pkt.:
»Transport-, bygnings- og
boligministeren kan dispensere fra 2 måneders fristen, hvis
modtageren kan fremvise en kvittering for køb, leasing eller
leje af en bil.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Regeringen vil gøre det nemmere for passagerne at
vælge en grøn taxi frem for en konventionel taxi og
vil derfor øremærke en del af de tilladelser til at
køre taxi, der udstedes i overgangsperioden efter den nye
taxilovs ikrafttræden den 1. januar 2018 til
nulemissionsbiler. Overgangsperioden varer indtil 31. december
2020, og der udstedes 125 taxitilladelser pr. kvartal.
Det foreslås, at 200 af de 500 tilladelser pr. år
reserveres til nulemissionsbiler. Såfremt der ikke er nok
ansøgere til tilladelserne til nulemissionsbiler
lægges de overskydende tilladelser i hvert kvartal til puljen
af tilladelser til konventionelle biler.
En tilladelse til en nulemissionsbil kan kun bruges i en
nulemissionsbil. Såfremt indehaveren måtte
forsøge at tilknytte eller anvende en konventionel bil til
tilladelsen vil denne blive inddraget.
Lovforslaget indeholder derudover visse konsekvensrettelser.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
I henhold til den gældende § 41 i taxiloven vil der i
2019 og 2020 blive udstedt 500 tilladelser pr. år. Dette tal
tillægges ikke-udnyttede tilladelser og afleverede
tilladelser. Tilladelserne fordeles efter en
lodtrækningsprocedure, hvor der i hvert kvartal udstedes 125
tilladelser. I første kvartal tillægges ikke-udnyttede
tilladelser og afleverede tilladelser fra året
før.
2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning.
For at fremme målet i regeringens klima- og luftudspil om
at benzin og diesel skal ud af taxidriften inden 2030, er det
fundet hensigtsmæssigt at gøre det attraktivt for
virksomhederne at anskaffe sig nulemissionsbiler. En
nulemissionsbil er en bil, der udelukkende bruger brint eller el
som drivmiddel.
Med forslaget får ansøgere med nulemissionsbiler i
en periode en bedre mulighed end ansøgere med konventionelle
biler for at kunne få en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, idet de første op til 50 tilladelser hvert
kvartal tilfalder ansøgere, der vil anvende tilladelsen til
kørsel med en nulemissionsbil. Ansøger med
nulemissionsbiler skal derudover, som alle andre ansøgere,
opfylde betingelserne i § 3, stk. 2, i taxiloven for at
få en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport i
biler.
Ansøgerne skal på tidspunktet for
ansøgningens indgivelse tilkendegive over for
Færdselsstyrelsen, at de ønsker at tilknytte en
nulemissionsbil til tilladelsen. Tilladelsen må indtil
overgangsperiodens udløb, dvs. til og med 31. december 2020,
kun benyttes til kørsel i en nulemissionsbil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indebærer et reduceret provenu fra
brændstofafgifter for staten i 2019 på op til 1,5 mio.
kr. og en varig virkning på knap 0,5 mio. kr. pr. år i
2019 niveau.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner.
Lovforslaget medfører ikke implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. De virksomheder, der
vælger at benytte ordningen, vil have en større udgift
i forbindelse med køb af bil, idet nulemissionsbiler er
dyrere end sammenlignelige biler, der kører på diesel
eller benzin. Men det står ansøgere frit for, om de
vil anskaffe en nulemissionsbil.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering er ikke
relevante for de konkrete ændringer i dette lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har positive miljømæssige
konsekvenser, idet forslaget gør det mere attraktivt at
anskaffe nulemissionsbiler, og udledningen af CO2 fra taxierhvervet vil dermed
mindskes.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige konsekvenser.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 23. januar 2019 til 25.
februar 2019 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, ATAX
Arbejdsgiverforening for persontransport, Brancheforeningen for
Forretningslimousiner, Brancheforeningen Taxiførere i
Danmark, Brintbranchen, Bytaxiernes interesseorganisation, Dansk
Elbil Alliance, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk
Persontransport, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Taxivognmænds Arbejdsgiverforening, Dansk Transport og
Logistik - DTL, DI Transport, Det Centrale Handicapråd, Det
Økologiske Råd, Fagligt Fælles Forbund (3F),
Forbrugerrådet Tænk, Horesta, KL, Københavns
Lufthavne, Landsorganisationen i Danmark, NOAH-Trafik,
Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Trafikforbundet og
Trafikselskaberne i Danmark.
| | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Lovforslaget indebærer et reduceret
provenu fra brændstofafgifter for staten i 2019 på op
til 1,5 mio. kr. og en varig virkning på knap 0,5 mio. kr.
pr. år i 2019 niveau. | | Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Miljømæssige
konsekvenser | | Lovforslaget har positive
miljømæssige konsekvenser, idet forslaget gør
det mere attraktivt at anskaffe nulemissionsbiler, og vil dermed
mindske udledningen af CO2 fra
taxierhvervet. | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
konsekvenser | | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt x) | | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I den gældende taxilovs § 12, stk. 1, er angivet i
hvilke tilfælde en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport kan tilbagekaldes, bl.a. i henhold til § 12,
stk. 1, nr. 1, hvis indehaveren ikke længere lever op til
taxilovens § 3, stk. 2, nr. 7, om at virksomheden skal
udøves på forsvarlig måde og i overensstemmelse
med god skik ved at indehaveren groft eller gentagne gange har
overtrådt en række opremsede bestemmelser. En
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport kan i henhold
til § 12, stk. 1, nr. 2 tilbagekaldes, hvis indehaveren har
forfalden gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller
derover.
Det foreslås i § 12, stk. 1, nr.
2, at »derudover eller« ændres til:
»derudover«. Forslaget er en konsekvens af, at der i
henhold til lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås indsat et
nummer 4 i § 12, stk. 1, således at ordet:
»eller« flyttes fra slutningen af nummer 2 til
slutningen af nummer 3.
Til nr. 2
I den gældende taxilovs § 12, stk. 1, er angivet i
hvilke tilfælde en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport kan tilbagekaldes. En tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport kan i henhold til § 12,
stk. 1, nr. 3 tilbagekaldes, hvis indehaveren ikke længere
har den påkrævede egenkapital, jf. § 3, stk. 2,
nr. 6.
Det foreslås i § 12, stk. 1, nr.
3, at »nr. 6.« ændres til: »nr. 6
eller«. Forslaget er en konsekvens af, at der i henhold til
lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås indsat et nummer 4 i
§ 12, stk. 1, således at ordet: »eller«
flyttes til slutningen af nummer 3.
Til nr. 3
Det foreslås i § 12, stk. 1, nr.
3, at der indsættes et nummer 4 i § 12, stk. 1,
hvoraf det fremgår, at en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport kan tilbagekaldes, hvis indehaveren ikke
længere har en nulemissionsbil tilknyttet tilladelsen, jf.
§ 41, stk. 2. Forslaget medfører, at en tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport kan tilbagekaldes, hvis der
ikke længere er tilknyttet en nulemissionsbil til
tilladelsen. Den foreslåede nye tilbagekaldelsesgrund vil
blive brugt i tilfælde, hvor en tilladelsesindehaver
forsøger at knytte en tilladelse, der er givet til en
nulemissionsbil, til en bil der ikke er en nulemissionsbil. Dette
gælder alene frem til 31. december 2020, hvorefter
tilladelser til nulemissionsbiler må anvendes til
øvrige biler.
Til nr. 4
I henhold til den gældende § 41, stk. 1, i taxiloven
udstedes der i 2019 og 2020 årligt 500 tilladelser til
erhvervsmæssig persontransport, fordelt med 125 pr. kvartal.
Ansøges der om flere end 125 tilladelser pr. kvartal, sker
fordelingen ved lodtrækning. En ansøger kan maksimalt
ansøge om tildeling af 20 tilladelser pr. kvartal.
I 2018 var der rigtig mange ansøgere og tildelingen skete
derfor ved lodtrækning. Det er ikke muligt at prioritere
blandt ansøgerne, idet alle, der opfylder kravene i
taxilovens § 3, har samme mulighed for at deres
ansøgning bliver udtrukket.
Det foreslås, at § 41, stk. 2,
1. pkt., nyaffattes, således at af de 125 tilladelser,
der udstedes pr. kvartal, jf. stk. 1, udstedes de første op
til 50 tilladelser til ansøgere, der vil anvende tilladelsen
til kørsel med en nulemissionsbil og de resterende
tilladelser udstedes til øvrige ansøgere.
50 af de 125 tilladelser, der kan udstedes pr. kvartal i andet
halvår af 2019 og i 2020 øremærkes således
til ansøgere, der vil knytte en nulemissionsbil til
tilladelsen. Ansøgerne skal selvfølgelig ligesom alle
andre ansøgere opfylde kravene i taxilovens § 3, stk.
2.
En nulemissionsbil er en bil, der udelukkende bruger brint eller
el som drivmiddel.
Ansøgerne skal på tidspunktet for
ansøgningens indgivelse angive, at de ønsker at
tilknytte en nulemissionsbil til tilladelsen. Dette skal ske ved
afkrydsning på ansøgningsskemaet i forbindelse med den
digitale løsning, som ministeren stiller til rådighed
i forbindelse med indgivelse af ansøgninger om tilladelser
til erhvervsmæssig persontransport, jf. § 3, stk. 7, i
taxiloven. Såfremt ansøgeren får en tilladelse,
skal vedkommende efterfølgende inden for en frist på
to måneder give Færdselsstyrelsen besked om
registreringsnummeret på den nulemissionsbil, der skal
knyttes til tilladelsen, jf. § 41, stk. 3, i taxiloven eller
over for styrelsen kunne dokumentere at have indgået en
juridisk bindende aftale om levering af en nulemissionsbil, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5 nedenfor.
Er der i et kvartal ikke 50 ansøgere, der både
opfylder betingelserne i § 3, stk. 2 og vil anvende tilladelse
til en nulemissionsbil, overgår det overskydende antal
tilladelser til øvrige ansøgere. Puljen på 75
tilladelser pr. kvartal til ansøgere med konventionelle
biler øges således med det antal tilladelser, der ikke
anvendes til nulemissionspuljen på 50 tilladelser.
Det foreslås, at § 41, stk. 2,
2. pkt., nyaffattes, således at ansøgere, der
har fået udstedt en tilladelse til en nulemissionsbil, indtil
31. december 2020 kun må anvende tilladelsen til
kørsel i en nulemissionsbil. Det er således ikke
muligt i overgangsperioden at tilknytte en bil, der ikke er en
nulemissionsbil til en tilladelse, der er givet til en
nulemissionsbil. Såfremt en tilladelsesindehaver
forsøger at gøre dette, vil tilladelsen blive
tilbagekaldt, jf. den foreslåede ændring af § 12,
stk. 1, hvor der indsættes et nr. 4, jf. lovforslagets §
1, nr. 3.
I henhold til gældende § 41, stk. 5, i taxiloven
tillægges ikke-udnyttede tilladelser til taxikørsel
efter gammel og ny taxilov til det antal tilladelser, der
udtrækkes i første kvartal året efter. I den
forbindelse vil ikke-udnyttede tilladelser til nulemissionsbiler
fra 2019 blive tillagt de 50 tilladelser til nulemissionsbiler, der
kan udstedes i første kvartal af 2020. Det samlede antal
tilbageleverede tilladelser fra 2019 fordeles efter
fordelingsnøglen 50/75. Det vil sige, hvis der
tilbageleveres 25 tilladelser, så vil 10 tillægges
puljen med nulemissionstilladelser, mens de 15 vil tillægges
puljen med øvrige tilladelser i henhold til
fordelingsnøglen.
Til nr. 5
I henhold til den gældende taxilovs § 41, stk. 3,
skal modtageren af en tilladelse inden for en frist af 2
måneder fra datoen for udstedelsen af tilladelsen oplyse
transport-, bygnings- og boligministeren om registreringsnummeret
for den bil, tilladelsen anvendes til. Opfyldes denne betingelse
ikke, bortfalder tilladelsen
Det har i praksis vist sig vanskeligt at overholde 2
måneders fristen, da der ofte er lange leveringstider
på nye biler.
På den baggrund forslås indsat et nyt 3. pkt. i § 41, stk. 3, hvorefter
transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at
dispensere fra 2 måneders fristen, hvis modtageren kan
fremvise en kvittering for køb, leasing eller leje af en
bil. Modtageren af en tilladelse skal således kunne
dokumentere at have indgået en juridisk bindende aftale om at
få rådighed over en bil inden for den nærmeste
fremtid.
Såfremt en ansøger har fået besked om at
være tildelt en tilladelse, skal vedkommende inden 2
måneders fristens udløb enten give besked om
registreringsnummeret på den bil, der skal knyttes til
tilladelsen eller søge om dispensation fra 2 måneders
fristen vedlagt dokumentation for, at modtageren har erhvervet
råderet over en bil, men blot afventer levering af bilen.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2019.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, idet den gældende taxilov, jf. § 46,
ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | Forslag | | | til | | | Lov om ændring af taxilov | | | (Reservation af 50 tilladelser til
nulemissionsbiler pr. kvartal i overgangsperioden) | | | | | | § 1 | | | I taxiloven, jf. lov nr. 1538 af 19.
december 2017, foretages følgende ændringer: | | | | § 12. En
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport kan
tilbagekaldes, hvis indehaveren | | | 1)--- | | | 2) har en forfalden gæld til det
offentlige på 100.000 kr. eller derover eller | | 1. § 12, stk. 1, nr. 2, ændres
»derudover eller« til: »derudover«. | 3) ikke længere har den
påkrævede egenkapital, jf. § 3, stk. 2, nr.
6. | | 2. I § 12, stk. 1, nr. 3, ændres
»nr. 6.« til: »nr. 6 eller«. | | | 3. I § 12, stk. 1, indsættes som nr. 4: | | | »4) ikke længere har en
nulemissionsbil tilknyttet tilladelsen, jf. § 41, stk.
2.« | | | | §
41. --- | | 4. § 41, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2. I 2018
udstedes 650 nye tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport i henhold til § 3 fordelt med 200 i
første kvartal og 150 i de tre følgende kvartaler.
Ansøges der inden for et kvartal om flere tilladelser end
det antal, der kan udstedes i henhold til 1. pkt., sker fordelingen
ved lodtrækning. En ansøger kan maksimalt
ansøge om tildeling af 20 tilladelser pr. kvartal. | | »Stk. 2.
Af de 125 tilladelser, der udstedes pr. kvartal, jf. stk. 1,
udstedes de første op til 50 tilladelser til
ansøgere, der vil anvende tilladelsen til kørsel med
en nulemissionsbil, og de resterende tilladelser udstedes til
øvrige ansøgere. Ansøgere, der har fået
udstedt en tilladelse til en nulemissionsbil, må indtil 31.
december 2020 kun anvende tilladelsen til kørsel i en
nulemissionsbil.« | Stk. 3.
Modtageren af en tilladelse i henhold til stk. 1 og 2 skal inden
for en frist af 2 måneder fra datoen for udstedelsen af
tilladelsen oplyse transport-, bygnings- og boligministeren om
registreringsnummer for den bil, tilladelsen anvendes til. Opfyldes
denne betingelse ikke, bortfalder tilladelsen. | | 5. I § 41, stk. 3, indsættes som 3. pkt.: | »Transport-, bygnings- og
boligministeren kan dispensere fra 2 måneders fristen, jf. 1.
pkt., hvis modtageren kan fremvise en kvittering for køb,
leasing eller leje af en bil.« | Stk.
4-5. --- | | |
|