Skriftlig fremsættelse (28. februar
2019)
Miljø- og
fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Skærpede miljøzonekrav til
tunge køretøjer og varebiler)
(Lovforslag nr. L 191)
De fem største danske byer
(København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg) fik
tilbage i 2006 mulighed for at indføre miljøzoner med
krav til udledninger fra ældre tunge
dieselkøretøjer (lastbiler og busser).
Udledningskravene i miljøzoner er ikke opdateret siden 2010,
og i dag har miljøzonereglerne derfor begrænset
miljømæssig effekt i takt med, at
køretøjerne er blevet udskiftet og opfylder de
eksisterende miljøkrav.
Regeringen ønsker derfor at
skærpe miljøkravene i de eksisterende
miljøzoner, for at sikre, at miljøzoner fortsat skal
understøtte formålet om at forbedre luftkvaliteten i
de største byer. Endvidere har lovforslaget til formål
at lette de administrative byrder for erhvervslivet ved at afskaffe
de fysiske miljøzonemærker og erstatte dem af et
digitalt håndhævelsessystem.
Det foreslås konkret, at
miljøkravene til dieseldrevne lastbiler og busser
skærpes og at der samtidig indføres miljøkrav
til dieseldrevne varebiler i de byer, som i dag har
miljøzoner, dvs. København, Frederiksberg, Aarhus,
Aalborg og Odense.
For at sikre tilstrækkelig tid til at
indrette sig til kravene er de skærpede miljøzonekrav
foreslået indført trinvist. Første trin
foreslås at gælde fra 1. juli 2020, efterfulgt af et
yderligere skærpet andet trin fra 1. juli 2022. For varebiler
lægges der yderligere op til et skærpet tredje trin fra
1. juli 2025. Køretøjer, der ikke lever op til
miljøkravene og som ikke har et partikelfilter, kan på
linje med de gældende regler få adgang til
miljøzoner, hvis de monterer et partikelfilter.
Således vil lovforslaget medføre, at alle dieseldrevne
lastbiler, busser og varebiler lever op til, hvad der svarer til
Euronorm 6 eller har et eftermonteret partikelfilter i
miljøzonen, når lovforslaget er fuldt
implementeret.
For at gøre håndhævelsen
af miljøzonereglerne digitaliseringsklar er de tekniske
miljøkrav, som de omfattede køretøjer skal
leve op til, foreslået baseret på
køretøjernes 1. registreringsdato, hvilket i praksis
overvejende svarer til indførelsen af krav om ny
Euronorm.
Kontrollen med indførelsen af de nye
skærpede krav pr. 1. juli 2020 forventes digitaliseret og
automatiseret, hvilket vil nødvendiggøre et
særskilt lovforslag, som forventes fremsat i
folketingsåret 2019/20, som opfølgning på et
lovforberedende arbejde. Med en digitalisering af
håndhævelsen vil miljøzonemærkekravet
blive overflødiggjort, hvorfor dette krav ophæves med
nærværende lov.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.