Skriftlig fremsættelse (27. februar
2019)
Erhvervsministeren
(Rasmus Jarlov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
sommerhuse og campering m.v., lov om midlertidig regulering af
boligforholdene og byggeloven (Udlejning af egen fulde
helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.)
(Lovforslag nr. L 188)
Lovforslaget
er et led i udmøntningen af den politiske aftale Bedre vilkår for vækst og korrekt
skattebetaling i dele- og platformsøkonomien af 17.
maj 2018, som blev indgået mellem regeringen, Dansk
Folkeparti, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre. Jeg skal
derfor henvise til allerede fremsatte og vedtagne lovforslag af
skatteministeren og transport-, bygnings- og boligministeren, hvor
dette lovforslag om ændring af sommerhusloven er den sidste
del af den samlede pakke.
Med
etableringen af de nye deleøkonomiplatforme er det i
stigende omfang blevet attraktivt og populært at udleje sin
helårsbolig, fx i forbindelse med ferie eller andre
situationer, hvor borgeren i et kortere tidsrum ikke selv anvender
sin helårsbolig. De gældende regler giver dog ikke
klart svar på, hvor meget det er muligt at udleje sin egen
helårsbolig til ferie- og fritidsformål.
Formålet
med lovforslaget til ændring af sommerhusloven er derfor at
indføre klare grænser for borgernes udlejning af egen,
fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål.
Grænserne knytter an til den indberetningsform, som borgeren
vælger, for at understøtte og tilskynde til brug af
digitale platforme, som automatisk indberetter
udlejningsindtægten til indkomstregisteret.
Anvender
borgeren en udlejningsformidler, som automatisk indberetter
udlejningsindtægten til indkomstregisteret, kan borgeren
udleje i 70 dage årligt. Formidler borgeren selv udlejningen,
kan borgeren udleje i 30 dage om året. Kommunerne kan
hæve grænsen på 70 dage til højst 100
dage.
Den
automatiske indberetningsløsning for udlejningsformidlere
vil dog først foreligge pr. den 1. januar 2021, hvorfor der
foreslås en overgangsordning, som muliggør, at
borgeren kan udleje egen helårsbolig i 70 dage årligt,
uanset indberetningsform frem til den
31. december 2020.
Lovforslaget
henlægger tilsynet med de nye regler om udlejning til ferie-
og fritidsformål til erhvervsministeren (i praksis
Erhvervsstyrelsen). Kommunalbestyrelsen kan vælge frivilligt
at bistå tilsynsmyndigheden med undersøgelser og
indhentning af faktiske oplysninger m.v.
I lovforslaget
foreslås desuden en ændring af boligreguleringsloven,
som undtager borgerens udlejning til ferie- og fritidsformål
fra kravet om samtykke fra kommunalbestyrelsen i de kommuner, hvor
boligreguleringslovens kapitel VII gælder, og der er
bopælspligt. Samtidig foreslås sommerhuslovens titel
ændret, hvilket nødvendiggør en ændring
af byggeloven.
Lovforslaget
vurderes samlet set og over tid at kunne have positive regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikterne på grund af en
øget turisme som konsekvens af de nye regler i dette
lovforslag.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.