Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 28. marts 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 3, 5 og 6. Socialistisk Folkeparti har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 4.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervsministeren under
nr. 1, 3, 5 og 6 stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af et mindretal under nr. 2 og 4 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget ( EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker følgende:
»Dele- og platformsøkonomien
er jo et område i hastig udvikling. Når
deleøkonomi fungerer godt, udnytter vi ressourcerne bedre
ved at deles om tingene i stedet for at eje hver vores, og på
den måde opstår der også nye forretningsmodeller
og nye job. Omvendt skaber dele- og platformsøkonomiske
aktiviteter også en række nye udfordringer, der
allerede sætter arbejdsmarkedet, skattekontrollen og
forbrugerrettighederne under pres. Her skal vi som samfund sikre,
at de nye muligheder går hånd i hånd med
ordentlige forhold, særlig for medarbejdere og forbrugere, og
at der er regler, der understøtter et fair marked.
En af udfordringerne har været, at
regler og grænser ikke har været klare nok, bl.a.
når man ønsker at udleje sin helårsbolig for en
kortere tid, mens man måske selv er bortrejst eller noget
helt andet. Derfor hilser Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti
lovforslaget velkommen, idet de to partier støtter op om det
grundlæggende formål at indføre rammer og
grænser for borgernes udlejning af egen fulde
helårsbolig til ferie- og fritidsformål.
For Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti
har det været vigtigt, at der blev indført en egentlig
maksimumsgrænse for, hvor mange dage om året man
må leje sin bolig ud, bl.a. for at modvirke, at de nye
muligheder ikke presser et i forvejen presset boligmarked,
særlig i vores store byer, sådan som man har set det
ske i efterhånden en hel del store europæiske byer.
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti er tilfredse med, at en
øvre grænse er endt på maksimalt 70 dage frem
for at have 90 dage som minimum, sådan som regeringen
oprindelig foreslog.
Lovforslaget har rejst en del kritik.
Særlig har det vakt bekymring, at værelsesudlejning
ikke er omfattet af lovforslaget. Kritikere påpeger, at
udfordringen er, at det på den ene side potentielt kan presse
markedet for udlejningsværelser til bl.a. studerende. Omvendt
er der bekymringer for, at det potentielt kan åbne op for, at
grænsen for udlejningsdage kan omgås, idet man i stedet
for at udleje hele sit hus kan udleje på
værelsesbasis.
Da det på mange måder er nyt
land, man betræder, er det derfor med tilfredshed, at vi ser,
at det allerede i andet halvår i 2019 vil blive evalueret og
vurderet, om reglerne vedrørende værelsesudlejning er
udformet hensigtsmæssigt. Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti ser frem til at genbesøge denne del.«
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 4 foreslåede kapitel 2 indsættes i § 5 efter »pr.
kalenderår«: », jf. dog § 6, stk.
1«.
[Tydeliggørelse af
sammenhængen mellem § 5 og § 6, stk. 1]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
2) I
det under nr. 4 foreslåede kapitel 2 affattes § 6, stk. 1, således:
»Kommunalbestyrelsen kan beslutte at
hæve og sænke grænsen i § 5 for udlejning af
ejeres eller brugeres fulde helårsbolig, dog således at
udlejningsgrænsen maksimalt må fastsættes til 100
dage.«
[Mulighed for både at
hæve og sænke grænsen for udlejning af ejeres
eller brugeres fulde helårsbolig]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 5 indsættes
i stk. 3, 1. pkt., efter »i
helårsboligen«: »til ferie- og
fritidsformål m.v.«
[Tydeliggørelse af, at
bestemmelsen kun vedrører udlejning af husrum til ferie- og
fritidsformål m.v.]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
4) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af § 6 affattes stk. 1 således:
»Kommunalbestyrelsen kan beslutte at
hæve eller sænke grænsen i § 5, stk. 2 og 3,
for udlejning af ejeres eller brugeres fulde helårsbolig, dog
således at udlejningsgrænsen må fastsættes
til mindst 30 dage og maksimalt 100 dage.«
[Mulighed for både at
hæve og sænke grænsen for udlejning af ejeres
eller brugeres fulde helårsbolig]
Til § 4
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 1 ændres »stk.
3« til: »stk. 2«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6]
6) Stk.
2 og 3 affattes
således:
»Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af §§ 5 og 6 i lov om udlejning af
fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og camping m.v.
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5 og 6.
Stk. 3. §
50, stk. 5, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, har virkning fra den 1.
januar 2018.«
[Ændring i bestemmelsernes
rækkefølge]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes
en henvisning til § 6, stk. 1, i forslagets § 5 som
affattet ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4.
Formålet hermed er at tydeliggøre sammenhængen
mellem § 5 og § 6, stk. 1, som består i, at
kommunalbestyrelsen efter § 6, stk. 1, kan beslutte at
hæve grænsen i § 5.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre § 6,
stk. 1, på en sådan måde, at kommunalbestyrelsen
får mulighed for at kunne hæve eller sænke
grænsen i § 5 for udlejning af ejerens eller brugerens
fulde helårsbolig, dog således at
udlejningsgrænsen maksimalt må fastsættes til 100
dage.
Kommunalbestyrelsens beslutning skal som
udgangspunkt træffes i ét kalenderår med
virkning fra et kommende kalenderår. Kommunalbestyrelsen er
ikke forpligtet til at træffe en ny beslutning for hvert
kalenderår. Den senest trufne beslutning er gældende,
indtil kommunalbestyrelsen træffer en ny beslutning.
Kommunalbestyrelsen kan ved ny beslutning
ændre en fastsat grænse i både op- og
nedadgående retning inden for rammerne af bestemmelsen, hvis
forudsætningerne for en tidligere truffet beslutning har
ændret sig. Kommunalbestyrelsen kan herunder beslutte, at
grænsen fastsættes til 0 dage pr. kalenderår,
hvorved der indføres et de factoudlejningsforbud frem til
erhvervsministerens ikraftsættelse af § 5 og § 6
som affattet ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5 og 6,
jf. samme lovforslags § 4, stk. 3.
Til nr. 3
Med forslaget til ændring af §
5, stk. 3, 1. pkt., som affattet ved det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 5, indsættes en henvisning til ferie- og
fritidsformål m.v. i bestemmelsen. Formålet hermed er
at tydeliggøre, at den udlejning af husrum, som bestemmelsen
omhandler, kun er udlejning af husrum til ferie- og
fritidsformål m.v. og ikke enhver udlejning af husrum.
Til nr. 4
Den foreslåede § 6, stk. 1, er
en nyaffattelse af den § 6, stk. 1, som er affattet ved
ændringsforslag nr. 1, og erstatter denne ved
erhvervsministerens ikraftsættelse af bestemmelsen, jf.
§ 4, stk. 3, i det fremsatte lovforslag.
Af den foreslåede bestemmelse
fremgår, at kommunalbestyrelsen kan beslutte at hæve
eller sænke grænsen i § 5, stk. 2 og 3, for
udlejning af ejerens eller brugerens fulde helårsbolig, dog
således at udlejningsgrænsen må fastsættes
til mindst 30 dage og maksimalt 100 dage.
Kommunalbestyrelsen kan ikke beslutte at
hæve eller sænke grænsen på 30 dage i
§ 5, stk. 1.
Kommunalbestyrelsens beslutning skal som
udgangspunkt træffes i ét kalenderår med
virkning fra et kommende kalenderår. Kommunalbestyrelsen er
ikke forpligtet til at træffe en ny beslutning for hvert
kalenderår. Den senest trufne beslutning er gældende,
indtil kommunalbestyrelsen træffer en ny beslutning.
Kommunalbestyrelsen kan ved ny beslutning
ændre en fastsat grænse i både op- og
nedadgående retning, inden for rammerne af bestemmelsen, hvis
forudsætningerne for en tidligere truffet beslutning har
ændret sig. Kommunalbestyrelsen må dog ikke
fastsætte en lavere grænse end 30 dage og højere
grænse end 100 dage.
Hvis kommunalbestyrelsen træffer
beslutning om at nedsætte en tidligere fastsat grænse,
må denne beslutning tidligst få virkning fra et
kommende kalenderår.
Kommunalbestyrelsens beslutninger
bør træffes i tilstrækkelig god tid til, at
ejere og brugere kan nå at indrette sig i forhold til de nye
grænser.
Til nr. 5
Det foreslås at ændre
henvisningen i § 4, stk. 1, fra stk. 3 til stk. 2. Den
foreslåede ændring er en lovteknisk
konsekvensændring som følge af forslaget om at bytte
om på rækkefølgen af § 4, stk. 2 og 3, jf.
bemærkningerne neden for til ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 6
Det foreslås at nyaffatte
bestemmelserne i det fremsatte lovforslags § 4, stk. 2 og
3.
Formålet med den foreslåede
ændring er alene at bytte om på
rækkefølgen af de to bestemmelser, så
ikrafttrædelsesbestemmelsen kommer til at stå
før virkningsbestemmelsen. Der er ikke foretaget
indholdsmæssige ændringer af de to bestemmelser, som er
identiske med bestemmelserne i det fremsatte lovforslag.
Af det foreslåede stk. 2
fremgår, at erhvervsministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttrædelse af §§ 5 og 6 i lov om udlejning
af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og camping
m.v. som affattet ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5 og
6. Det er en forudsætning for bestemmelsens anvendelse, at
den nødvendige digitale indberetningsløsning til brug
for formidlingsvirksomhedernes indberetninger af ejerens og
brugerens indtægter fra udlejning af deres
helårsboliger er udviklet. Udviklingen heraf forestås i
Skatteministeriet. Det forventes, at den digitale
indberetningsløsning foreligger den 1. januar 2021.
Når den digitale indberetningsløsning foreligger, vil
erhvervsministeren derfor sætte bestemmelserne i kraft.
Af den foreslåede bestemmelse i stk.
3 fremgår det, at § 50, stk. 5, i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene som affattet ved det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 1, får virkning fra den 1. januar
2018.
Bestemmelsen kan dog først
håndhæves fra lovforslagets ikrafttræden den 1.
maj 2019. Dette får den virkning, at i kommuner, hvor kapitel
VII i lov om midlertidig regulering af boligforholdene
gælder, og hvor en borger uden samtykke efter
boligreguleringslovens § 50, stk. 1, har udlejet sin
helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v. i 2018 og
der i den forbindelse rejses tilsynssager, skal disse sager
genoptages og revurderes. Denne genoptagelse og revurdering kan
først ske fra den 1. maj 2019, når afkriminaliseringen
af dette forhold træder i kraft.
I straffesager om overtrædelse af
§ 50, stk. 5, der er rejst, men ikke endeligt påkendt,
bortfalder strafbarheden ved lovovertrædelsen (medmindre de
nugældende regler er overtrådt), jf. straffelovens
§ 3, stk. 1.
I straffesager om overtrædelse af
§ 50, stk. 5, der er endeligt påkendt, men hvor den
idømte straf ikke er fuldbyrdet eller kun delvist
fuldbyrdet, bortfalder straffen, der ikke er fuldbyrdet, jf.
straffelovens § 3, stk. 2, 1. pkt.
Den dømte kan forlange, at
spørgsmålet om straffens bortfald ved
påtalemyndighedens foranstaltninger indbringes for den ret,
der har påkendt sagen i første instans, jf.
straffelovens § 3, stk. 2, 2. pkt.
Afgørelsen træffes ved
kendelse, jf. straffelovens § 3, stk. 2, 3. pkt.
Straffesager om overtrædelse af
§ 50, stk. 5, der er endeligt påkendt og fuldbyrdet,
anses for afsluttet og bliver ikke berørt af § 4, stk.
2, som med ændringsforslaget bliver § 4, stk. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2019 og var til 1. behandling den 12. marts 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 19. februar 2019 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 166. Den 27. februar 2019 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf 2 forventes besvaret inden 2. behandling.
Evaluering af loven
Erhvervsministeren har i sit svar på
L 188 - spørgsmål 3 givet uddybende oplysninger om
rammerne for den evaluering af reglerne om korttidsudlejning af
egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål
m.v., som ifølge lovforslaget skal foretages i 2022.
Ministeren oplyser bl.a., at evalueringen
skal ske, når den automatiske indberetningsløsning har
virket i 1 år, og at det er forventningen, at
indberetningsløsningen foreligger den 1. januar 2021, og at
evalueringen på den baggrund kan udføres i
løbet af første halvår 2022.
Erhvervsministeren har i sit svar på
L 188 - spørgsmål 2 oplyst følgende specifikt
vedrørende evaluering af erfaringerne med
værelsesudlejning:
»Evaluering af erfaringerne med
værelsesudlejningen vil blive igangsat allerede i andet
halvår 2019 med henblik på at vurdere om de
forslåede regler om værelsesudlejning er udformet
hensigtsmæssig. Den lidt korte tidshorisont for evalueringen
skal ses som en afvejning af på den ene side et ønske
om at adressere de bekymringer, som enkelte har udtrykt i denne
forbindelse, og på den anden side et ønske om at
sikre, at evalueringen kan basere sig på et trods alt
tilstrækkeligt omfang af indvundne erfaringer og data. Det
forventes, at rammerne for evalueringen vil bestå i de
konkrete erfaringer, som Erhvervsstyrelsen har indhentet i
forbindelse med sin tilsynsførelse, kombineret med
erfaringer fra berørte høringsparter og
kommuner.«
Ministeren har i svarene endvidere
tilkendegivet at ville orientere udvalget om begge evalueringers
resultater, så snart disse foreligger.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea
Larsen (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans
Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V)
May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas
Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL) Rune Lund
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |