Fremsat den 27. februar 2019 af børne- og socialministeren (Mai Mercado)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service og
ligningsloven
(Styrket behandlingsgaranti for personer med
et stofmisbrug m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 30. august 2018, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1530 af 18. december 2018,
§ 13 i lov nr. 1711 af 27. december 2018 og § 1 i lov nr.
1720 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 5, stk. 1, nr. 5, § 140, stk.
7, og § 141, stk. 5,
ændres »stofmisbrugere« til: »personer med
et stofmisbrug«.
2. §
101 affattes således:
Ȥ 101.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde behandling til personer med et
stofmisbrug.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling
efter stk. 1 på baggrund af en helhedsorienteret
afdækning af personens problemer og behov.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan anmode et behandlingstilbud om at foretage
afdækning af personens problemer og behov, jf. stk. 2.
Stk. 4. Tilbud
efter stk. 1 skal iværksættes senest 14 dage efter
henvendelsen til kommunen.
Stk. 5. En
person, der er visiteret til behandling, kan vælge at blive
behandlet i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud af
tilsvarende karakter som det, der er visiteret til efter stk. 1 og
2.
Stk. 6. Fristen
efter stk. 4 kan fraviges, hvis personen vælger at blive
behandlet i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud end
det, kommunalbestyrelsen har visiteret til efter stk. 1 og 2.
Stk. 7. Retten
til at vælge efter stk. 5 kan begrænses, hvis hensynet
til personen taler for det.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at behandlingstilbuddet
ved behandlingens start udarbejder en behandlingsplan, der har til
formål at sikre sammenhæng mellem de problemer og
behov, der er afdækket, jf. stk. 2, og den behandling der
iværksættes.
Stk. 9. I
forbindelse med tilbud om behandling efter stk. 1 og under
behandlingsforløbet kan kommunalbestyrelsen anvende gavekort
med henblik på at fastholde personen i behandling. Med et
gavekort forstås et elektronisk eller fysisk tilgodebevis
på et bestemt beløb til at kunne købe varer i
en forretning.
Stk. 10. Stk. 9,
finder tilsvarende anvendelse som led i behandlingen af børn
og unge under 18 år med et stofmisbrug, der får
behandling efter regler fastsat i medfør af stk. 12, eller
er i et tilbud efter § 52, stk. 3.
Stk. 11.
Gavekort, jf. stk. 9, kan modtages, uden at værdien heraf
fradrages i forsørgelsesydelser eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser.
Stk. 12.
Børne- og socialministeren fastsætter regler om
behandling efter stk. 1 og 4, af børn og unge under 18
år med et stofmisbrug i særlige tilfælde.
Stk. 13.
Børne- og socialministeren fastsætter nærmere
regler om afdækningen af personens problemer og behov efter
stk. 2, og om anvendelse af gavekort efter stk. 9.«
§ 2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 66 af 22. januar 2019, som ændret senest ved § 6 i
lov nr. 84 af 30. januar 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 7 indsættes som nr. 33:
»33)
Gavekort, der gives af kommunen til personer med et stofmisbrug,
jf. servicelovens § 101, stk. 9 og 10.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af servicelovens § 101, stk. 3, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 30. august 2018, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af serviceloven § 101, stk. 12.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Afgørelse om behandling og
afdækning af borgerens problemer og behov | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Børne- og Socialministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Behandlingsgaranti for social behandling
af stofmisbrug og borgerens frie valg | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Børne- og Socialministeriets
overvejelser |
|
| | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Udarbejdelse af behandlingsplan | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Børne- og Socialministeriets
overvejelser | | | 2.3.3. | Den foreslåede ordning | | 2.4. | Anvendelse af gavekort i forbindelse med
behandling af personer med et stofmisbrug | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Børne- og Socialministeriets
overvejelser | | | 2.4.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfatttende skema |
|
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det at styrke den gældende
behandlingsgaranti for social behandling af stofmisbrug ved at
sikre klarere regler for social behandling af stofmisbrug efter
§ 101 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1114 af 30. august 2018 med senere ændringer (herefter
serviceloven). Det indbefatter bl.a., at borgerens problemer og
behov skal afdækkes for at sikre den rette misbrugsbehandling
og evt. anden hjælp og støtte, som borgeren
måtte have behov for, samt at der skal udarbejdes en
behandlingsplan. Endvidere foreslås det med lovforslaget at
sikre kommunerne hjemmel til at kunne anvende gavekort i
forbindelse med behandlingen af personer med et stofmisbrug,
herunder også børn og unge under 18 år, med
henblik på at mindske frafald og øge
behandlingseffekten.
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af
satspuljeaftalen på sundhedsområdet for 2019-2022
mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Konservative),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti. Af aftalen fremgår, at
satspuljepartierne mener, at borgere, der gerne vil i behandling
for et stofmisbrug, skal have en hurtig, effektiv og
helhedsorienteret behandling, som er af høj faglig kvalitet,
og som matcher borgerens behov for hjælp og støtte.
Derfor er satspuljepartierne enige om at afsætte midler til
bl.a. at styrke den gældende behandlingsgaranti. Dette
understøttes ved at sikre klarere regler for social
behandling af stofmisbrug, herunder hvilke krav der stilles, fra en
borger anmoder om behandling, og til behandlingen skal være
iværksat senest 14 dage efter. Ligesom det
understøttes ved, at kommunerne i forbindelse med
behandlingen kan anvende gavekort, der har vist sig som et
effektivt redskab til at fastholde borgere i behandling.
Aftalen er indgået på baggrund af Undersøgelse af mulighederne for at forkorte
behandlingsgarantien for personer med et stofmisbrug fra
oktober 2018. Undersøgelsen har bl.a. vist, at der
særligt i forhold til den sociale behandling er forskel
blandt kommunerne i tolkningen af den eksisterende
behandlingsgaranti, som særligt knytter sig til
forløbet fra borgerens henvendelse til
iværksættelse af egentlig behandling. Det vurderes
på den baggrund hensigtsmæssigt at præcisere
bestemmelserne for social behandling af stofmisbrug med henblik
på at tydeliggøre retstilstanden for bo?r?ge?r?en,
herunder kravene til den kommunale behandlingsindsats.
Udviklingen af effektive behandlingsmetoder er en
forudsætning for, at flere borgere kan komme ud af et
misbrug. Aftalen om udmøntning af satspuljen på
sundhedsområdet for 2019-2022 er derfor også
indgået på baggrund af resultaterne fra projektet Metodeprogram på
stofmisbrugsområdet i regi af Stofmisbrugspakken fra
2012. I projektet målrettet børn og unge fra 15 til 25
år med et stofmisbrug er gavekort i kombination med andre
elementer og behandlingsmetoder afprøvet som led i
behandlingen. Projektet har vist usædvanligt gode resultater
i forhold til at fastholde målgruppen i behandling og
øge behandlingseffekten, idet 50 pct. af de deltagende
børn og unge er stoffri ni måneder efter behandlingen
er afsluttet sammenlignet med 37 pct. ved andre behandlinger. Med
lovforslaget foreslås derfor, at kommunerne kan anvende
gavekort i forbindelse med behandlingen af borgere med et
stofmisbrug. For at sikre gavekortenes effekt foreslås det
endvidere, at gavekortene gøres skattefrie for modtageren,
og at gavekortets værdi ikke fratrækkes i offentlige
forsørgelsesydelser som kontanthjælp eller i andre
indkomstafhængige offentlige ydelser.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Afgørelse om behandling og afdækning af
borgerens problemer og behov
2.1.1. Gældende ret
Efter servicelovens § 101, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde behandling af personer med et stofmisbrug. Social
behandling af stofmisbrug er en socialpædagogisk eller
terapeutisk funderet indsats, som bl.a. kan bestå af
individuelle samtaleforløb og gruppebehandling.
Borgerens opholdskommune er som hovedregel også
handlekommune, dvs. den kommune, der har pligt til at træffe
afgørelser om social behandling af et stofmisbrug, jf.
§§ 9 og 9b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
1064 af 21. august 2018 (herefter retssikkerhedsloven). I
tilfælde af, at borgeren er visiteret til
døgnbehandling i en anden kommune, forbliver den tidligere
opholdskommune handlekommune for borgeren med hensyn til ydelser
efter serviceloven.
Efter servicelovens § 3, stk. 2, pålægges
kommunalbestyrelsen, når der træffes afgørelse
om tilbud efter bl.a. § 101 i serviceloven, at beskrive den
indsats, der iværksættes og formålet hermed.
Afgørelsen om den konkrete indsats skal tage udgangspunkt i
en konkret individuel vurdering af borgerens behov.
Afgørelsen skal indeholde en kort beskrivelse af, hvordan
afgørelsen vil blive udmøntet i praksis, og hvad
formålet med indsatsen er. Afgørelsen kan f.eks.
indeholde oplysninger om, hvorvidt indsatsen leveres som dagtilbud
eller døgntilbud, om afgørelsen f.eks. indeholder ret
til genoptræning, psykologbistand m.v., og om der på
længere sigt stiles mod en udslusning. Herudover skal
afgørelsen indeholde en beskrivelse af det faglige indhold,
f.eks. om hvilken boform der anses for egnet, om personlig
hjælp og evt. træning, om hjælp til udvikling af
færdigheder, om socialpædagogisk bistand, om
ledsagelse, om hensigten er at støtte borgerens mulighed for
sociale kontakter, eller at en borger med et stofmisbrug får
mulighed for at afbryde kontakten med misbrugsmiljøet
m.v.
Efter servicelovens § 10 skal kommunalbestyrelsen
sørge for, at enhver har mulighed for at få gratis
rådgivning. Efter § 10, stk. 3, skal kommunalbestyrelsen
i forbindelse med rådgivningen være opmærksom
på, om den enkelte har behov for anden form for hjælp
efter serviceloven eller anden lovgivning. Efter servicelovens
§ 12 skal kommunalbestyrelsen sørge for tilbud om
gratis rådgivning til personer med nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer.
Tilbuddet om rådgivning skal også omfatte
opsøgende arbejde.
Efter retssikkerhedslovens § 5 skal kommunalbestyrelsen
behandle ansøgninger og spørgsmål om
hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at
give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også
rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden
være opmærksom på, om der kan søges om
hjælp hos en anden myndighed eller efter anden
lovgivning.
Det bemærkes, at databekendtgørelsen erstattes den
1. juli 2019 af en ny databekendtgørelse ved
bekendtgørelse nr. 1678 af 17. december 2018 om
dataindberetninger på socialområdet. §§ 24 og
25 i databekendtgørelsen fortsætter med ændrede
krav til de oplysninger, som skal indberettes. I den nye
bekendtgørelse er der ikke længere krav om, at
behandlingstilbuddene skal indberette oplysninger fra ASI.
2.1.2. Børne- og Socialministeriets
overvejelser
Rapporten Undersøgelse af
mulighederne for at forkorte behandlingsgarantien for personer med
et stofmisbrug fra oktober 2018 viser, at der særligt
i forhold til den sociale behandling af stofmisbrug er forskel
på kommunernes tolkning af de eksisterende regler for
behandlingsgarantien, herunder særligt i forhold til
forløbet fra en borger anmoder om behandling, og til
behandlingen skal være iværksat senest 14 dage efter.
Børne- og Socialministeriet vurderer, at det kan
medføre en uensartet praksis for visitation til behandling,
der kan have konsekvenser for den hjælp og støtte, som
borgere med et stofmisbrug modtager, hvilket er
uhensigtsmæssigt for borgerens retsstilling og for
tilrettelæggelsen af den lokale behandlingsindsats.
En afledt effekt af tolkningen af behandlingsgarantien er, at
kommunerne har forskellige registreringspraksis af de oplysninger,
som kommunerne er forpligtet til at indberette til den statslige
indberetningsplatform Stofmisbrugsdatabasen, jf.
databekendtgørelsen. Det betyder, at det eksisterende
datagrundlag på området må tolkes med kraftige
forbehold, hvilket er uhensigtsmæssigt både for statens
og kommunernes monitorering og udvikling af
behandlingsindsatsen.
Børne- og Socialministeriet har i en årrække
arbejdet på at sikre et fælles grundlag for
kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af den sociale
stofmisbrugsbehandling i kommunerne. Dette arbejde er
understøttet i udarbejdelsen af de Nationale retningslinjer for den sociale
stofmisbrugsbehandling, som blev offentliggjort i 2016, og
som en task force i Socialstyrelsen er i færd med at
implementere i den kommunale praksis bl.a. gennem
udviklingsforløb, der er målrettet den enkelte
deltagende kommune.
Børne- og Socialministeriet vurderer på den
baggrund, at det er en forudsætning for fremadrettet at
understøtte et fælles grundlag af høj faglig
kvalitet for udvikling af behandlingsindsatsen at
tydeliggøre kravene til visitationsfasen inden for
behandlingsgarantiens frist i servicelovens § 101 om social
behandling af stofmisbrug.
Målgruppen for servicelovens § 101 er personer med et
behandlingskrævende stofmisbrug. Kendetegnende for de
personer, der modtager behandling efter § 101, er, at de ofte
har brug for en helhedsorienteret og koordineret indsats.
Stofmisbruget ses typisk i kombination med andre komplekse sociale
problemer, som gør, at de ofte har behov for andre sociale
indsatser ud over stofmisbrugsbehandling. Det kan være
problemer med bolig, gæld, kriminalitet, manglende
tilknytning til arbejdsmarkedet eller psykiske lidelser, som
medfører, at denne gruppe af personer har behov for
øvrige sociale støtteforanstaltninger efter
servicelovens afsnit V eller efter anden lovgivning. Derfor er det
afgørende for behandlingsforløbet, at der
træffes afgørelse om tilbud om social behandling af
stofmisbrug på baggrund af en afdækning af borgerens
samlede problemer og behov. Det har dels betydning for, hvilken
behandling der skal iværksættes for borgeren, dels for
hvilken anden hjælp og støtte, der evt. skal
sættes i gang for, at borgeren får mest mulig gavn af
behandlingen og får den samlede hjælp, der måtte
være behov for.
Børne- og Socialministeriet vurderer samtidig, at det er
hensigtsmæssigt at sikre en fleksibilitet i
misbrugsbehandlingen, så indsatsen kan tilpasses lokale
forhold. Denne fleksibilitet er også relevant i
visitationsfasen i takt med, at målgruppen for social
behandling af stofmisbrug har ændret sig over en
årrække, hvor der f.eks. i dag er langt flere unge
voksne fra 18 til 25 år i behandling end tidligere.
Tilsvarende har misbrugsmønstret også ændret
sig, hvormed hash i dag er det mest udbredte rusmiddel blandt
borgere i behandling. Derfor er det vigtigt, at visitationsfasen
kan tilrettelægges således, at der i vurderingen af,
hvilket tilbud om social behandling af stofmisbrug borgeren skal
visiteres til, kan tages højde for forskelle i
målgruppen.
Med lovforslaget stilles derfor ikke krav om, at der til at
afdække borgerens problemer og behov skal benyttes et bestemt
redskab. I dag stilles som nævnt krav om, at kommunerne skal
sikre, at behandlingstilbuddene indberetter oplysninger fra ASI,
jf. databekendtgørelsens § 25, stk. 2. Metodefriheden i
forhold til redskab er begrundet i, at der i dag findes flere
validerede redskaber, som er målrettet flere forskellige
målgrupper med rusmiddelproblematikker. Således har
Center for Rusmiddelforskning f.eks. udviklet redskabet UngMAP, der
har til formål at afdække psykiske, fysiske og sociale
ressourcer og problemer hos børn og unge med et stofmisbrug,
som udgør en stadigt stigende andel af alle i behandling for
stofmisbrug. 39 kommuner benytter i dag UngMAP ved siden af
ASI.
Dertil kommer, at ASI-oplysningerne ikke anvendes aktivt af
Børne- og Socialministeriet eller andre ressortministerier.
Derfor finder Børne- og Socialministeriet det ikke
hensigtsmæssigt at pålægge kommunerne at
indberette oplysninger til staten, som staten ikke benytter i
monitoreringen af stofmisbrugsområdet. Kommunerne har
endvidere ikke kunne trække oplysningerne fra ASI ud af den
statslige indberetningsplatform Stofmisbrugsdatabasen, hvilket er
uhensigtsmæssigt i forhold til at kunne benytte oplysningerne
i behandlingsindsatsen.
Børne- og Socialministeriet vurderer, at det er vigtigt
at understøtte kommunernes og behandlingstilbuddenes brug af
de forskellige redskaber, der findes til at afdække problemer
og behov hos borgere med rusmiddelproblematikker. Der er derfor
afsat midler til, at Center for Rusmiddelforskning skal
understøtte kommunerne med ovennævnte redskaber. Der
er endvidere afsat midler til at undervise og rådgive
kommunerne i implementeringen af lovforslagets regler i praksis,
herunder i forhold til afdækningen ved brug af
ovennævnte redskaber.
Socialstyrelsen vil i forlængelse af lovforslaget
endvidere revidere de Nationale retningslinjer for social
stofmisbrugsbehandling med henblik på at sikre et fortsat
fælles grundlag for kvalitetsudvikling og kvalitetssikring i
kommunerne.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med det foreslåede § 101, stk. 1, i serviceloven, vil
kommunalbestyrelsen være forpligtet til at tilbyde social
behandling af stofmisbrug. Ligesom det er tilfældet i dag vil
behandlingen være funderet i en socialpædagogisk eller
terapeutisk indsats, som bl.a. kan bestå af individuelle
samtaleforløb og gruppebehandling. Behandlingen vil, som det
er tilfældet i dag, bero på motivation og frivillighed
og afhængigt af årsagen til misbruget og konsekvenserne
heraf i forhold til borgerens fysiske eller psykiske funktionsevne
samt det metodiske udgangspunkt have store variationer og
forskellige grader af intensitet. Behandlingen vil endvidere, som
det er tilfældet i dag, kunne gives som
døgnbehandling, dagbehandling eller ambulant behandling med
differentierede målsætninger, ambitions- og kravniveau.
Hvis borgerens behov i behandlingsforløbet ændrer sig,
vil kommunalbestyrelsen fortsat være forpligtet til at
ændre indsatsen.
Med det foreslåede nye § 101, stk. 2, i serviceloven,
tydeliggøres det, at kommunalbestyrelsen vil skulle
træffe afgørelse om tilbud om social behandling af
stofmisbrug på baggrund af en helhedsorienteret
afdækning af borgerens problemer og behov med henblik
på at sikre den rette behandling, som bedst modsvarer de
problemer og behov, der er afdækket. Heri vil der også
skulle indgå en vurdering af, om borgeren har behov for evt.
anden hjælp og støtte efter serviceloven eller efter
anden lovgivning, f.eks. nærmere udredning i
behandlingspsykiatrien af en evt. ikke diagnosticeret eller
ubehandlet psykisk diagnose, jf. servicelovens §§ 10
og 12. Det er således hensigten med afdækningen at
understøtte, at kommunalbestyrelsens afgørelse om den
konkrete indsats skal tage udgangspunkt i en konkret individuel
vurdering af borgerens behov.
Ordningen medfører, at når en borger henvender sig
med ønske om at få behandling for et stofmisbrug, vil
behandlingsgarantien træde i kraft, hvormed afdækningen
skal foretages inden for 14 dage med henblik på, at
kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse og visitere
borgeren til et effektivt behandlingstilbud og påbegynde sin
behandling inden for behandlingsgarantiens frist.
Afdækningen er således en del af kommunens
sagsbehandling. Afdækningen af borgerens problemer og behov
vil således ligge til grund for kommunalbestyrelsens
afgørelse om, hvorvidt der er grundlag for at
iværksætte behandling, og hvad behandlingen bør
indeholde ud fra de problemer og behov, der er afdækket.
Afgørelsen vil ligesom det er tilfældet i dag, jf.
servicelovens § 3, stk. 2, skulle indeholde en kort
beskrivelse af, hvordan afgørelsen vil blive udmøntet
i praksis, og hvad formålet med indsatsen er.
Med det foreslåede nye § 101, stk. 3, i serviceloven,
vil kommunalbestyrelsen kunne anmode et behandlingstilbud om at
foretage afdækningen af borgerens problemer og behov, jf. det
foreslåede § 101, stk. 2. Kommunalbestyrelsen har
allerede i dag denne mulighed, hvorfor bestemmelsen udelukkende er
en tydeliggørelse af muligheden. Afdækningen vil kunne
foretages på et behandlingstilbud, som har kendskab til
målgruppen og ekspertisen i forhold til behandling af
stofmisbrug, ligesom det er praksis i dag, hvor det er
behandlingstilbuddet, der udfylder oplysninger fra det
føromtalte redskab ASI med det formål at matche
borgeren med den behandling, der er behov for, jf.
databekendtgørelsens § 25. Hvis en borger henvender sig
til et behandlingstilbud i stedet for til kommunen med ønske
om at komme i behandling, vil behandlingstilbuddet skulle kontakte
borgerens handlekommune, jf. §§ 9 og 9b i
retssikkerhedsloven, med henblik på, at handlekommunen kan
anmode behandlingstilbuddet om at foretage afdækningen af
borgerens problemer og behov.
Med det foreslåede nye § 101, stk. 13, i serviceloven
foreslås det i forlængelse af det foreslåede
§ 101, stk. 2, at børne- og socialministeren bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler om de oplysninger, der
vil skulle afdækkes om borgeren forud for, at der
træffes afgørelse om iværksættelse af
behandlingen. Dette er med henblik på at sikre en
fleksibilitet i reguleringen af krav til, hvilke forhold der skal
afdækkes og afdækningens sammenhæng med
behandlingen. Kravene, der vil blive stillet til, hvilke
oplysninger der skal afdækkes hos borgeren, vil tage
udgangspunkt i de eksisterende krav til den afdækning, der
skal foretages i dag, og som skal udføres ved brug af det
tidligere omtalte redskab ASI. Afdækningen vil således
skulle omfatte borgerens
1) forbrug af
rusmidler, herunder både stoffer og alkohol,
2) sociale forhold,
herunder sociale netværk og familiemæssige forhold,
3) fysiske og
psykiske helbred,
4) arbejde og/eller
uddannelse, samt
5) andre relevante
forhold.
Med ordningen ophæves samtidig kravet om, at kommunerne
skal indberette oplysninger fra ASI efter § 25 i
databekendtgørelsen. Det betyder, at der ikke længere
stilles krav om at indberette oplysninger fra et bestemt redskab
til at afdække borgerens problemer og behov. Til brug for
afdækningen af borgerens problemer og behov kan kommuner og
behandlingstilbud med fordel anvende ét eller flere
redskaber, der er udviklet til formålet, herunder ASI,
UngMAP, VoksenMAP, MATE (Measurements in the Addictions for Triage
and Evaluation) m.v.
2.2. Behandlingsgaranti for social behandling af
stofmisbrug og borgerens frie valg
2.2.1. Gældende ret
Det følger af servicelovens § 101, stk. 2, at tilbud
om social stofmisbrugsbehandling skal iværksættes
senest 14 dage efter, at borgeren har henvendt sig til kommunen med
ønske om at komme i behandling.
Garantien indebærer en ret for borgeren til at modtage og
en pligt for kommunen til at iværksætte social
behandling inden for fristen. Det betyder, at der skal foretages en
afklaring af behandlingsindsatsen inden for fristen, hvor borgeren
på baggrund af en faglig vurdering visiteres til et konkret
behandlingstilbud.
Kommunen kan visitere til egne tilbud efter servicelovens
§ 101 eller til andre kommunale, regionale eller private
tilbud, der er godkendt af socialtilsynet og registreret på
Tilbudsportalen.
Efter servicelovens § 101, stk. 3, er børne- og
socialministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere
regler for social behandling af stofmisbrug af børn og unge
under 18 år i særlige tilfælde. Af
bekendtgørelse nr. 714 af 19. juni 2013 om garanti for
social behandling for stofmisbrug til unge under 18 år i
særlige tilfælde fremgår, at tilbud om social
behandling af stofmisbrug også skal iværksættes
inden for 14 dage til børn og unge under 18 år med et
stofmisbrug i særlige tilfælde. Målgruppen er
børn og unge, som på grund af stofmisbruget har
alvorlige sociale og adfærdsmæssige problemer, der
medfører, at de ikke kan fungere i forhold til familie,
uddannelse, arbejde eller skole. Der er tale om børn og unge
med sociale, fysiske og/eller psykiske skader forårsaget af
stofmisbruget.
Efter servicelovens § 101, stk. 4, har borgeren ret til at
vælge mellem offentlige og private godkendte
behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, kommunen har
visiteret til. Det er kommunen, der foretager denne vurdering.
Kommunen kan informere borgeren om behandlingsmuligheder, der kan
udgøre alternativer til den behandling, som kommunen
tilbyder.
Fristen for tilbud om behandling inden for 14 dage kan fraviges
i det tilfælde, hvor borgeren har gjort brug af adgangen til
frit valg, jf. § 101, stk. 5. Dette skyldes, at det ikke altid
vil være muligt for kommunen at iværksætte en
behandling inden for fristen, hvis der f.eks. er ventetid til det
ønskede behandlingstilbud, som kommunen ikke har indflydelse
på.
Efter servicelovens § 101, stk. 6, kan adgangen til frit
valg efter § 101, stk. 4, begrænses for personen med et
stofmisbrug, hvis hensynet til borgerens fysiske eller psykiske
tilstand taler for det. Med undtagelsesbestemmelsen er der taget
hensyn til situationer, hvor borgere med psykoser, svære
personlighedsforstyrrelser eller andre psykiske lidelser i nogle
tilfælde kan savne evnen til at træffe et rationelt
valg i en sådan grad, at borgerens valg ikke tilgodeser
behandlingsbehovet.
Efter § 142, stk. 1, i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 191 af 28. februar 2018 med senere
ændringer, skal kommunalbestyrelsen tilbyde en vederlagsfri
lægesamtale til personer, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling efter sundhedsloven eller serviceloven. Alle
personer, som kommer i lægelig stofmisbrugsbehandling,
møder forud for behandlingens iværksættelse en
læge, og der gennemføres i den forbindelse en
lægesamtale. For personer, der alene skal have social
behandling af stofmisbrug, er lægesamtalen et tilbud, som
personen har ret til, men ikke behøver at tage imod.
Lægesamtalen skal finde sted inden iværksættelse
af behandling inden for behandlingsgarantiens frist, som efter
sundhedsloven også er 14 dage.
2.2.2. Børne- og Socialministeriets
overvejelser
En virksom stofmisbrugsbehandling er bl.a. kendetegnet ved, at
den iværksættes hurtigst muligt efter, at borgeren har
henvendt sig med ønske om at komme i behandling. Borgerens
motivation for at gå i behandling er det bedst mulige
udgangspunkt for at opnå et godt resultat, og det er derfor
vigtigt, at tilbud om behandling iværksættes så
hurtigt som muligt.
Det er også baggrunden for, at behandlingsgarantien for
den sociale behandling af stofmisbrug blev indført den 1.
januar 2003 som opfølgning på satspuljeaftalen
på socialområdet i 2002. I 2007 blev
behandlingsgarantien udvidet til også at omfatte
stofmisbrugsbehandling i fængslerne. I 2015 blev
behandlingsgarantien udvidet igen, så den lægelige
stofmisbrugsbehandling efter sundhedsloven også var omfattet.
Det var også ved denne lejlighed, at der blev indført
ret til en gratis lægesamtale inden iværksættelse
af behandling og ret til frit valg i forbindelse med lægelig
stofmisbrugsbehandling.
Børne- og Socialministeriet vurderer, at borgerens ret
til social behandling af stofmisbrug senest 14 dage efter anmodning
om behandling er afgørende for at sikre en effektiv
behandlingsindsats, der hjælper flere borgere ud af et
stofmisbrug.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Med de foreslåede § 101, stk. 4-7 og 12, i
serviceloven videreføres borgerens ret i forhold til
behandlingsgaranti for social behandling af stofmisbrug. Det
betyder, at der med ordningen ikke ændres på
gældende ret, hvormed social behandling af stofmisbrug
fortsat vil skulle iværksættes senest 14 dage efter
borgerens henvendelse til kommunen.
Borgeren, der er visiteret til behandling, vil også
fortsat kunne vælge at blive behandlet i et andet offentligt
eller privat behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, der
er visiteret til efter de foreslåede § 101, stk. 1 og 2,
i serviceloven. Retten til at vælge et andet
behandlingstilbud omfatter ikke kommunens afdækning efter det
foreslåede § 101, stk. 2, af borgerens problemer og
behov.
Behandlingsgarantiens frist på de 14 dage vil forsat kunne
fraviges, hvis borgeren vælger at blive behandlet i et andet
offentligt eller privat behandlingstilbud end det,
kommunalbestyrelsen har visiteret til efter det foreslåede
§ 101, stk. 2, i serviceloven. Retten til at vælge et
andet behandlingstilbud vil endvidere fortsat kunne
begrænses, hvis hensynet til borgeren taler for det.
Med det foreslåede § 101, stk. 12, i serviceloven,
vil der være ret til at modtage social behandling af
stofmisbrug senest 14 dage efter henvendelsen for børn og
unge under 18 år, som på grund af stofmisbruget har
alvorlige sociale og adfærdsmæssige problemer, der
medfører, at de ikke kan fungere i forhold til familie,
uddannelse, arbejde eller skole. Bestemmelsen er en
fortsættelse af gældende ret i servicelovens §
101, stk. 3.
2.3. Udarbejdelse af behandlingsplan
2.3.1. Gældende ret
Ifølge bemærkningerne til serviceloven, hviler
social behandling af stofmisbrug efter servicelovens § 101
på en beslutning om et individuelt forløb i
overensstemmelse med en udarbejdet behandlingsplan, jf.
Folketingstidende 2002-2003, A, side 832 ff. Det forudsættes
således, at borgerens egne ønsker til
behandlingsforløbet tillægges stor betydning, og at
der udarbejdes en behandlingsplan over
behandlingsforløbet.
En behandlingsplan er et aktivt værktøj for
samarbejdet mellem borger, kommune og behandlingstilbud.
Behandlingsplanen har til formål at sætte realistiske
mål i samarbejde med borgeren for den konkrete
stofmisbrugsbehandling og bør udformes for at modsvare
dennes behandlingsbehov og -ønsker. Behandlingsplanen
bør endvidere koordineres med borgerens eventuelle
handleplan, jf. servicelovens § 141, som har til formål
at koordinere forskellige indsatser, som borgeren modtager.
Efter § 141 skal kommunalbestyrelsen, når der ydes
hjælp til voksne efter afsnit V i serviceloven,
skønne, om det som led i indsatsen er hensigtsmæssigt
at tilbyde at udarbejde en handleplan for indsatsen. Handleplanen
er lovpligtig at tilbyde, når hjælpen ydes til borgere
med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
borgere med alvorlige sociale problemer, der ikke eller kun med
betydelig støtte kan opholde sig i egen bolig, eller som i
øvrigt har behov for betydelig støtte for at forbedre
de personlige udviklingsmuligheder, jf. § 141, stk. 2.
Som del af den samlede handleplan bør der indgå en
beskrivelse af behandlingsforløbet, hvor det
pågældende behandlingstilbud, det være sig privat
eller offentligt, sammen med borgeren, den visiterende myndighed og
eventuelt andre samarbejdspartnere udstikker målene for
behandlingen, de behandlingsmæssige faser og metoder.
Efter servicelovens § 141, stk. 5, gælder endvidere,
at når en person visiteres til et behandlingstilbud efter
servicelovens § 101, skal de relevante dele af
handleplanen, som er udarbejdet i forhold til denne konkret valgte
indsats over for borgeren, udleveres til tilbuddet. Udleveringen af
disse nærmere oplysninger om borgerens konkrete forhold sker
med henblik på at sikre, at det tilbud, som borgeren
visiteres til, får det bedst mulige grundlag for at
påse, at borgeren får den nødvendige og rette
indsats.
Kommunalbestyrelsen skal i sin kvalitetsstandard for social
behandling af stofmisbrug beskrive, hvordan der laves en
opfølgning på borgerens behandlingsplan, jf. § 2,
stk. 1, nr. 8, i bekendtgørelse nr. 430 af 3. april 2014 om
kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug efter
§ 101 i lov om social service. Det fremgår af § 2,
stk. 2, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen skal sikre
en opfølgning på borgerens behandlingsplan senest 1
måned og igen 6 måneder efter, at et
behandlingsforløb er afsluttet. Formålet med den
opfølgende kontakt er at forebygge tilbagefald, og at det
bliver muligt at tilbyde borgeren hjælp tidligt i
forløbet, hvis der er sket et tilbagefald.
I beskrivelsen af opfølgningen på borgerens
behandlingsplan skal indgå, hvordan kommunen
tilrettelægger opfølgningen, og hvem der
udfører de enkelte opgaver. Typisk vil det være det
pågældende behandlingstilbud, hvor borgeren har
været i behandling, der forestår den konkrete
opfølgning. Den konkrete opfølgning bør som
minimum bestå af en samtale med borgeren om status på
borgerens situation, herunder om borgeren fortsat opretholder
målet med behandlingsplanen.
Når borgeren indskrives i behandling, kan det samtidig
anføres i behandlingsplanen, hvordan der følges op
senest 1 og 6 måneder efter behandlingsforløbet er
afsluttet. Herved bliver borgeren gjort opmærksom på
opfølgningen, og der sikres en systematik og tydelighed i
processen for opfølgning.
2.3.2. Børne- og Socialministeriets
overvejelser
For nogle borgere med et stofmisbrug vil en virksom
behandlingsindsats betyde, at de bliver stoffri, mens det for andre
betyder et reduceret eller stabiliseret forbrug af stoffer.
Stoffrihed kan bane vejen for, at borgeren kan begynde eller
genoptage uddannelse, arbejde eller beskæftigelsesrettede
indsatser. Det samme kan et reduceret eller stabiliseret forbrug af
stoffer.
Børne- og Socialministeriet vurderer, at det er
afgørende, at der sikres sammenhæng mellem den
behandling, der iværksættes, og borgerens individuelle
behov og målsætninger - hvad enten det er at blive
stoffri, starte på en uddannelse, at forbedre det sociale
eller psykiske funktionsniveau m.v. Ligesom det er afgørende
for et succesfuldt behandlingsforløb, at indsatsen
tilrettelægges og løbende revideres i samarbejde med
borgeren.
Børne- og Socialministeriet vurderer endvidere, at det er
hensigtsmæssigt at understøtte, at
behandlingsforløbet er funderet i en struktureret,
inddragende og målrettet tilrettelæggelse af indsatsen,
der sikrer en sammenhæng mellem den behandling og evt. anden
hjælp og støtte, der iværksættes, i
forhold til borgerens problemer, behov og
målsætninger.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Med det foreslåede nye § 101, stk. 8, i serviceloven
får kommunalbestyrelsens pligt til at sørge for, at
behandlingstilbuddet ved behandlingens start udarbejder en
behandlingsplan, der har til formål at sikre sammenhæng
mellem de problemer og behov, der er afdækket, jf. det
foreslåede § 101, stk. 2, i serviceloven, og den
behandling der iværksættes. Formålet med
behandlingsplanen er at understøtte borgerens motivation og
ejerskab til behandlingen samt en systematisk, målrettet og
sammenhængende tilrettelæggelse af
behandlingsforløbet.
Ordningen medfører, at når kommunalbestyrelsen har
henvist borgeren til et konkret behandlingstilbud, skal der
umiddelbart efter indskrivning på behandlingstilbuddet og ved
behandlingens start udarbejdes en behandlingsplan i samarbejde med
borgeren med henblik på at modsvare dennes behandlingsbehov
og -ønsker. Såfremt der er udarbejdet en handleplan,
jf. servicelovens § 141, vil behandlingsplanen med fordel
kunne koordineres med denne, så der sikres en
sammenhæng mellem de forskellige indsatser, borgeren
modtager.
Kommunalbestyrelsen vil fortsat skulle føre tilsyn med,
at indsatsen på behandlingstilbuddene er i overensstemmelse
med formålet med at tilbyde social behandling af stofmisbrug
efter serviceloven, herunder at der ved behandlingens start
udarbejdes en behandlingsplan.
2.4. Anvendelse af gavekort i forbindelse med behandling
af personer med et stofmisbrug
2.4.1. Gældende ret
Efter gældende ret skal kommunerne tilbyde social
behandling af stofmisbrug, jf. servicelovens § 101. For
uddybning af gældende ret i forhold til servicelovens §
101 henvises til afsnit 2.1.1 og 2.2.1. Der er ikke efter
servicelovens § 101 eller efter andre bestemmelser i
serviceloven hjemmel til at anvende gavekort som led i behandlingen
af personer med et stofmisbrug.
Gavekort har været afprøvet i projektet Metodeprogram på
stofmisbrugsområdet fra Stofmisbrugspakken fra 2012,
hvor der er udviklet en ny og systematisk tilgang til behandlingen
af stofmisbrug, som har vist sig effektiv både til at
fastholde borgere i behandling, opnå stoffrihed, modvirke
tilbagefald efter behandlingen og fastholde resultatet af
behandlingen. Der har i projektperioden været hjemmel til at
anvende gavekort ved tekstanmærkning på
finansloven.
Offentlig støtte er efter gældende ret som
udgangspunkt skattepligtig indkomst, medmindre der er
særskilt hjemmel til skattefritagelse. I ligningslovens
§ 7, nr. 9, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1.
september 2016 med senere ændringer, er der hjemmel til
skattefritagelse for ydelser, der gives til dækning af
nærmere bestemte udgifter for modtageren efter bl.a.
serviceloven. Bestemmelsen i ligningsloven omfatter således
ikke gavekort til personer i behandling for et stofmisbrug, da der
ikke er tale om en ydelse til dækning af nærmere
bestemte udgifter for modtageren.
Der skal som hovedregel foretages fradrag for alle
indtægter ved udmåling af borgerens integrationsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp. Det gælder
uanset om indtægterne stammer fra arbejde eller fra andre
indtægtskilder, og uanset hvordan indtægterne behandles
skattemæssigt. Dette følger af § 30 i lov om
aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 269 af 21.
marts 2017.
Idet gavekort som led i misbrugsbehandling kan anvendes til
eksempelvis indkøb af mad eller tøj, og dermed til
indkøb af fornødenheder, som
forsørgelsesydelsen ligeledes skal dække, og idet
gavekort ikke er nævnt i undtagelsesbestemmelserne i §
33 i lov om aktiv socialpolitik, betragtes gavekortene som en
indtægt, der skal fradrages efter § 30 i lov om aktiv
socialpolitik.
2.4.2. Børne- og Socialministeriets
overvejelser
En forudsætning for at opnå en mere effektiv
behandlingsindsats, der hjælper flere ud af et stofmisbrug,
er udviklingen af nye metoder og tilgange til indsatsen og
organiseringen af området. Med projektet Metodeprogram på
stofmisbrugsområdet er der udviklet en ny og
systematisk tilgang til behandlingen af stofmisbrug, som har vist
sig effektiv både til at mindske frafald og øge
behandlingseffekten. Dertil kommer, at børn og unge med et
stofmisbrug udgør en stadigt stigende andel af samtlige i
behandling, hvorfor det er afgørende at sikre udbredelsen af
effektive behandlingsmetoder til denne målgruppe.
I projektet Metodeprogram på
stofmisbrugsområdet har 460 børn og unge fra 15
til 25 år fra 9 kommuner deltaget i projektet, hvor gavekort
sammen med andre elementer som kontrakter, statusbreve,
påmindelser om behandlingssamtaler og
opfølgningssamtaler har været afprøvet i
kombination med primærbehandlingen, der består af
evidensbaserede metoder som Kognitiv AdfærdsTerapi (KAT) og
Motiverende Interview (MI). De deltagende børn og unge har
modtaget et gavekort ved hver anden samtale for at fastholde
målgruppen i behandlingen længe nok til, at
behandlingen virker, og opfølgningsbehandlingen har haft til
formål at fastholde positive behandlingsresultater og
forebygge tilbagefald.
Evalueringen af projektet viser, at kombinationen af alle
omtalte elementer, herunder gavekortet, i kombination med de
evidensbaserede behandlingsmetoder har en usædvanligt god
effekt. Således gennemfører halvdelen af de deltagende
børn og unge primærbehandlingen og er stoffrie ni
måneder efter indskrivning i behandling. Til sammenligning er
det i almindelig stofmisbrugsbehandling ca. 37 pct., der er stoffri
ved udskrivning af behandling. Metoden øger desuden
målgruppens trivsel og tilknytning til uddannelse og
beskæftigelse.
Konkret har de deltagende børn og unge ved hvert andet
fremmøde i behandlingsforløbet fået et gavekort
på 200 kr. og sammen med misbrugsbehandleren taget stilling
til, hvad pengene skal bruges til, f.eks. mad eller
sportstøj. De deltagende børn og unge har i
gennemsnit fået udleveret 4,3 gavekort svarende til
gennemsnitligt 869 kr. pr. person.
På grund af projektets gode resultater er der afsat midler
til at udbrede metodeprogrammet til flere kommuner. Der er
endvidere afsat midler til at videreudvikle metoden til brug i
gruppebehandling til børn og unge i regi af Udviklings- og
Investeringsprogrammet på voksenområdet, som indgik i
aftalen om udmøntning af satspuljen på
socialområdet for 2017-2020.
Det er på den baggrund ved tekstanmærkning på
finanslovsforslaget for 2019 foreslået at give hjemmel til,
at personer, som deltager i Socialstyrelsens projekter om
metodeprogrammet på stofmisbrugsområdet, som led i
stofmisbrugsbehandlingen kan modtage gavekort fra en af de
deltagende kommuner i 2019. Personer, som modtager sådanne
gavekort, er uanset bestemmelserne i statsskattelovens § 4,
jf. lovbekendtgørelse nr. 149 af 10. april 1922, ikke
skattepligtige af værdien af gavekortet. Gavekortets
værdi fradrages heller ikke i forsørgelsesydelser
eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser som
kontanthjælp el.lign.
Børne- og Socialministeriet vurderer, at det er vigtigt
at videreføre og udbrede de gode resultater fra
metodeprogrammet i den kommunale behandlingsindsats. Det
indbefatter at sikre hjemmel til, at kommunerne kan anvende
gavekort i forbindelse med behandlingen af alle personer med et
stofmisbrug, da det vurderes uhensigtsmæssigt at foretage en
aldersmæssig afgrænsning. For at sikre effekten af
gavekortene i den sociale stofmisbrugsbehandling er det vigtigt, at
gavekortene ikke skal fradrages i offentlige ydelser som f.eks.
kontanthjælp, og at gavekortene er skattefritaget.
2.4.3. Den
foreslåede ordning
Med det foreslåede nye § 101, stk. 9, i serviceloven,
vil kommunalbestyrelsen i forbindelse med tilbud om social
behandling af stofmisbrug og under behandlingsforløbet kunne
anvende gavekort med henblik på at fastholde borgeren i
behandling. Med et gavekort forstås et elektronisk eller
fysisk tilgodebevis på et bestemt beløb til at kunne
købe varer i en forretning, f.eks. en biograf,
tøjbutik el.lign.
Med det foreslåede nye § 101, stk. 10, i serviceloven
sikres, at kommunalbestyrelsen også vil kunne anvende
gavekort som led i behandlingen af børn og unge under 18
år med et stofmisbrug, der er i behandling efter det
foreslåede § 101, stk. 6, i serviceloven, herunder i
forbindelse med en anbringelse efter servicelovens § 52, stk.
3.
Der er som nævnt ikke hjemmel til at anvende gavekort
efter serviceloven, men det vurderes, at de øvrige
behandlingselementer i form af f.eks. påmindelser om
behandlingsaftaler eller statusbreve ikke kræver
lovhjemmel.
For at sikre gavekortets effekt foreslås det med det
foreslåede nye § 101, stk. 11, i serviceloven samtidig
at sikre, at gavekortets værdi ikke fradrages i
forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser. Med lovforslagets § 2, nr. 1, der
indeholder et forslag om et nyt nr. 33 i ligningslovens § 7,
foreslås det endvidere, at gavekortets beløb skal
være skattefritaget.
Med forslaget er alle personer, der er i behandling for et
stofmisbrug efter servicelovens § 101, i målgruppen for
at kunne modtage gavekort i forbindelse med behandlingen. Dette er
med henblik på at give kommunerne mulighed for selv at
tilrettelægge den lokale behandlingsindsats og
fastlægge det generelle serviceniveau samt afprøve, om
anvendelse af gavekort har en positiv effekt på borgere over
25 år. Det er således kommunalbestyrelsen, der
beslutter omfang af og retningslinjer for brugen af gavekort,
herunder hvorvidt alle eller en afgrænset gruppe af borgere i
behandling skal modtage gavekort. Da gavekortet har vist sig mest
effektiv i kombination med øvrige beskrevne elementer fra
metodeprogrammet, herunder f.eks. påmindelser om aftaler, kan
kommunerne med fordel implementere gavekort i kombination med de
øvrige samtalemetoder og strukturelle behandlingselementer,
som samlet set har vist sig særdeles effektive.
Det foreslås desuden med det foreslåede nye §
101, stk. 13, i serviceloven, at børne- og socialministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for
anvendelse af gavekort i forbindelse med behandlingen af personer
med et stofmisbrug. Dette er med henblik på at sikre en
fleksibilitet, såfremt det vurderes nødvendigt at
regulere f.eks. antal gavekort eller beløbsgrænse,
efterhånden som erfaringerne med anvendelse af gavekort i
forbindelse med behandling efter servicelovens § 101 bliver
større, herunder i de projekter der iværksættes
i regi af Udviklings- og Investeringsprogrammet på
voksenområdet, jf. afsnit 2.4.2.
Det er kommunalbestyrelserne, der vil skulle tage stilling til,
hvorvidt den enkelte kommune skal have mulighed for at anvende
gavekort som led i behandling af personer med et stofmisbrug.
Dermed betragtes muligheden for at kunne anvende gavekort
også som en del af det generelle serviceniveau. Det
følger af § 60, stk. 3, i retssikkerhedsloven, at
beslutninger om det generelle serviceniveau ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed.
Det er den enkelte kommune, der beslutter generelt, om den vil
anvende gavekort som led i misbrugsbehandlingen. Beslutningen
knyttes således ikke til de enkelte tilbud. Det er
således uden betydning, om borgeren vælger et andet
behandlingstilbud efter det foreslåede § 101, stk.
5.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
De samlede økonomiske og administrative konsekvenser af
lovforslaget skønnes at medføre merudgifter på
1,4 mio. kr. i 2019. Midlerne skal anvendes til en
implementeringsindsats, hvor kommunerne undervises og
rådgives i lovændringen i praksis.
Derudover omprioriteres eksisterende satspuljemidler til Center
for Rusmiddelforskning på 2,6 mio. kr. om året til at
understøtte kommunerne med redskaber til at afdække
borgerens problemer og behov for borgere med stofmisbrug.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med kommunerne og regionerne.
Forslaget om skattefritagelse af gavekort i
stofmisbrugsbehandlingen medfører ikke et egentligt
mindreprovenu, da ydelsen er udmålt under forudsætning
om skattefrihed. Skattefritagelsen har karakter af en skatteudgift,
der vurderes at være af ikke nævneværdigt
omfang.
De implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
vurderes at være positive, da der ikke længere stilles
krav om at benytte et bestemt redskab til at foretage
afdækningen af borgerens problemer og behov. Efter
databekendtgørelsens § 25 stilles i dag krav om at
benytte redskabet ASI, som er det mest omfattende af eksisterende
redskaber til at foretage den omtalte afdækning. Lovforslaget
understøtter således dels reducerede
dokumentationsforpligtelser og mere fleksible arbejdsgange i
tilrettelæggelsen af den lokale behandlingsindsats. Samtidig
stilles forskellige digitale redskaber til at foretage
afdækningen af borgerens problemer og behov til
rådighed gennem Center for Rusmiddelforskning som et
frivilligt tilbud til kommuner og behandlingstilbud. Kendskab til
disse redskaber sikres bl.a. gennem ovennævnte
implementeringsindsats.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra d. 17. december
2018 til d. 18. januar 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F - Fagligt Fællesforbund, Ankestyrelsen, BDO Kommunernes
Revision, Bedre Psykiatri, BL - Danmarks Almene Boliger, Blå
Kors Danmark, BROEN Danmark, Brugerforeningen for aktive
stofbrugere, Brugernes Akademi, BUPL, Børn og Familie,
Børn, unge og sorg, Børnerådet, Børne -
og Kulturchefforeningen, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Center for Rusmiddelforskning, Center
for Socialt Udsatte Horsens, Danmarks Statistik, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Folkehjælp, Dansk
Handicapforbund, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Selskab for Addiktiv Medicin, Dansk Selskab for
Børnesundhed, Dansk Selskab for Psykosocial Rehabilitering,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygepleje Selskab, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening,
Den Sociale Udviklingsfond (SUF), Det Centrale Handicapråd,
Domstolsstyrelsen, DUF- Dansk Ungdoms Fællesråd, DUKH,
Etisk Råd, Fabu, Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker,
Fagligt selskab for Addiktiv Sygepleje, FOA, Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Forening for Ledere af Offentlige Rusmiddelcentre (FLOR), Forening
for Ledere af Sundhedsordninger for Børn og Unge,
ForældreLANDSforeningen (FBU), Frederiksberg Kommune
(Socialtilsyn Hovedstaden), FTF, Faaborg-Midtfyn Kommune
(Socialtilsyn Syd), Gadejuristen, Gruppen af ledere af de fem
familieambulatorier, Hjørring Kommune (Socialtilsyn Nord),
HK/kommunal, Holbæk Kommune (Socialtilsyn Øst),
Institut for Menneskerettigheder, KABS - behandlingscenter for
stofbrugere, KL, Kofoeds Skole, Kriminalforsorgen, Kristelig
Fagbevægelse, Landsforeningen BoPaM, Landsforeningen
Børn og Forældre, Landsforeningen af
Kvindekrisecentre, Landsforeningen af Opholdssteder og Skole- og
Behandlingstilbud, Landsforeningen af Socialpædagoger (LFS),
Landsforeningen af tidligere og nuværende Psykiatribrugere,
Landsforeningen af væresteder (LVS), Landsforeningen
Lænken, Landsforeningen for voksne med senfølger af
seksuelle overgreb (SPOR), Livslinjen, Livsværk, Lev Uden
Vold, LO, LOS - de private sociale tilbud, Lægeforeningen,
Mødrehjælpen, Offerrådgivningen i Danmark,
Plejeforældrenes Landsforening, PLO, Politiforeningen,
Psykiatrifonden, Red Barnet, Reden Vesterbro, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af
Boformer for Hjemløse (SBH), Samvirkende Menighedsplejer,
SAND, Selveje Danmark, Silkeborg Kommune (Socialtilsyn Midt), SIND,
Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes Landsforbund,
Socialstyrelsen, Socialt Lederforum, Socialt Udviklingscenter
(SUS), Statsforvaltningen, SUMH - sammenslutningen af unge med
handicap, TABUKA, TUBA, Ungdommens Røde Kors, Ungdomsringen,
Ventilen, Vestre Landsret, VIVE, WeShelter og Østre
Landsret.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 1,4 mio. kr. i 2019. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter servicelovens § 5, nr. 5, skal regionsrådet
efter aftale med kommunalbestyrelserne i regionen etablere tilbud
om behandling af stofmisbrugere efter § 101 og § 101
a.
Efter servicelovens § 140, stk. 7, skal
kommunalbestyrelsen, når en handleplan indebærer, at
barnet eller den unge anbringes på et anbringelsessted efter
§ 66 eller visiteres til et behandlingstilbud for
stofmisbrugere efter § 101, udlevere relevante dele af
handleplanen til tilbuddet.
Efter servicelovens § 141, stk. 5, skal
kommunalbestyrelsen, når en handleplan indebærer, at en
person visiteres til et socialt døgntilbud efter
§§ 107-110 eller til et behandlingstilbud for
stofmisbrugere efter § 101, udlevere relevante dele af
handleplanen til tilbuddet.
Det foreslås, at betegnelsen stofmisbrugere i
ovennævnte bestemmelser ændres til personer med et
stofmisbrug, da det er i overensstemmelse med opdateret sprogbrug
for målgruppen for behandling af stofmisbrug.
Der er alene tale om en redaktionel ændring i forhold til
betegnelsen for målgruppen for behandling af stofmisbrug.
Målgruppen for indsatsen, indhold og formål med
ovenævnte bestemmelser forbliver således den samme.
Til nr. 2
Servicelovens § 101 indeholder regler om kommunernes pligt
til at tilbyde social behandling af stofmisbrug. Efter
bestemmelsens stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde behandling
af stofmisbrugere.
Med bestemmelsens stk. 2, følgeren behandlingsgaranti,
hvormed tilbud om social behandling af stofmisbrug skal være
iværksat inden for 14 dage efter borgerens henvendelse til
kommunen. Garantien indebærer en ret for borgeren til at
modtage og en pligt for kommunen til at iværksætte
social stofmisbrugsbehandling inden for fristen.
Børne- og socialministeren er efter stk. 3, bemyndiget
til i en bekendtgørelse at fastsætte nærmere
regler om social behandling af stofmisbrug og behandlingsgaranti
for stofmisbrugere under 18 år i særlige
tilfælde.
Med bestemmelsens stk. 4, følger et frit valg for
borgere, som er visiteret til social behandling af stofmisbrug,
hvormed borgere kan vælge at blive behandlet i et andet
offentligt eller privat behandlingstilbud end det,
kommunalbestyrelsen har visiteret til. Det er kommunen, der
foretager en vurdering af, om det valgte behandlingstilbud er af
tilsvarende karakter. Det følger af bestemmelsens stk. 5, at
behandlingsgarantiens frist for iværksættelse af
behandling inden for 14 dage kan fraviges i det tilfælde, at
borgeren har gjort brug af frit valg. Dette skyldes, at det ikke
altid vil være muligt for kommunen at iværksætte
en behandling inden for fristen, hvis der f.eks. er ventetid til
det ønskede behandlingstilbud, som kommunen ikke har
indflydelse på.
Det følger af bestemmelsens stk. 6, at borgerens ret til
at vælge et andet behandlingstilbud, end det
kommunalbestyrelsen har visiteret til, kan begrænses, hvis
hensynet til borgeren taler for det. Det kan f.eks. være i
tilfælde, hvor borgere med psykoser, svære
personlighedsforstyrrelser eller andre psykiske lidelser i nogle
tilfælde kan savne evnen til at træffe et rationelt
valg i en sådan grad, at borgerens valg ikke tilgodeser
behandlingsbehovet.
Der er ikke efter servicelovens § 101 eller efter andre
bestemmelser i serviceloven hjemmel til at udstede gavekort til
personer, der er i behandling for et stofmisbrug.
Efter § 30 i lov om aktiv socialpolitik skal der som
hovedregel foretages fradrag for alle indtægter ved
udmåling af borgerens integrationsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp. Det gælder
uanset om indtægterne stammer fra arbejde eller fra andre
indtægtskilder, og uanset hvordan indtægterne behandles
skattemæssigt.
De foreslåede ændringer medfører, at
servicelovens § 101 nyaffattes med henblik på at
tydeliggøre og præcisere rammerne for
kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde social behandling af
stofmisbrug, særligt i forløbet fra en borger
henvender sig om behandling, og til behandlingen skal være
iværksat senest 14 dage senere.
Der er i vidt omfang tale om en videreførelse af
gældende ret.
Forslaget om nyaffattelse indbefatter således både
en omstrukturering af de gældende bestemmelser og mindre
redaktionelle ændringer i disse.
Som nyt i bestemmelsen tilføjes nye stykker, som
tydeliggør, hvordan kommunalbestyrelsen skal tilbyde social
behandling af stofmisbrug, herunder at der skal træffes
afgørelse på baggrund af en afdækning af
borgerens problemer og behov og udarbejdelse af
behandlingsplan.
Derudover foreslås det, at der tilføjes et nyt
stykke til servicelovens § 101, der vil give
kommunalbestyrelsen hjemmel til at anvende gavekort i forbindelse
med behandlingen af personer med et stofmisbrug.
De foreslåede ændringer har samlet set til
formål at styrke den gældende behandlingsgaranti for
social behandling af stofmisbrug ved at tydeliggøre
retstilstanden for borgeren, herunder krav til den kommunale
behandlingsindsats, samt sikre udbredelsen af effektive
behandlingsmetoder.
Med det foreslåede §
101, stk. 1, i
serviceloven, vil kommunalbestyrelsen skulle tilbyde social
behandling af personer med et stofmisbrug.
Målgruppen for servicelovens § 101 er personer med et
behandlingskrævende stofmisbrug. Kendetegnende for de
personer, der modtager behandling efter § 101, er, at de ofte
har brug for en helhedsorienteret og koordineret indsats.
Stofmisbruget ses typisk i kombination med andre komplekse sociale
problemer, som gør, at de ofte har behov for andre sociale
indsatser ud over stofmisbrugsbehandling. Se mere om
målgruppen i de almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.2.
Behandlingen vil være funderet i en socialpædagogisk
eller terapeutisk indsats, som bl.a. kan bestå af
individuelle samtaleforløb og gruppebehandling. Behandlingen
vil bero på motivation og frivillighed. Afhængigt af
årsagen til misbruget og konsekvenserne heraf i forhold til
borgerens fysiske eller psykiske funktionsevne vil det metodiske
udgangspunkt have store variationer og forskellige grader af
intensitet. Behandlingen vil endvidere kunne gives som
døgnbehandling, dagbehandling eller ambulant behandling med
differentierede målsætninger, ambitions- og
kravniveau.
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende
ret i servicelovens § 101, stk. 1, med en redaktionel
ændring, så ordet stofmisbruger ændres til
personer med et stofmisbrug med henblik på at opdatere
sprogbruget for målgruppen for behandling af stofmisbrug. Der
foretages ingen indholdsmæssige ændringer i
bestemmelsen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.1.
Med det foreslåede §
101, stk. 2, vil
kommunalbestyrelsen skulle træffe afgørelse om
behandling efter stk. 1, på baggrund af en helhedsorienteret
afdækning af personens problemer og behov.
Afdækningen har til formål at understøtte, at
kommunalbestyrelsens afgørelse om den konkrete indsats skal
tage udgangspunkt i en konkret individuel vurdering af borgerens
behov.
Afdækningen er en forudsætning for at træffe
afgørelse om tilbud om social behandling af stofmisbrug, og
behandlingen kan først iværksættes efter, at
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse på baggrund
af afdækningen. Afdækningen har til formål at
sikre, at borgeren får den behandling af stofmisbrug, som,
det er vurderet på baggrund af afdækningen, bedst kan
løse borgerens problemer og behov. Afdækningen vil
også kunne bidrage til en vurdering af, om borgeren har behov
for anden hjælp og støtte efter serviceloven eller
anden lovgivning, f.eks. ved at afdække behov for yderligere
udredning af en ikke diagnosticeret eller ubehandlet psykisk
diagnose i behandlingspsykiatrien, jf. servicelovens §§
10 og 12.
Det er et formål med det foreslåede stk. 2, at
gøre det tydeligere, hvad behandlingsgarantien
indebærer i og med, at afdækningen af borgeren skal
foretages inden for behandlingsgarantiens 14 dage med henblik
på, at borgeren kan visiteres til et behandlingstilbud og
påbegynde sin behandling inden for behandlingsgarantiens
frist.
Afdækningen af borgerens problemer og behov vil ligge til
grund for kommunalbestyrelsens afgørelse om, hvorvidt der er
grundlag for at iværksætte behandling, og hvad
behandlingen bør indeholde ud fra de problemer og behov, der
er afdækket. Afdækningen er således en del af
kommunens sagsbehandling. Afgørelsen vil ligesom det er
tilfældet i dag, jf. servicelovens § 3, stk. 2, skulle
indeholde en kort beskrivelse af, hvordan afgørelsen vil
blive udmøntet i praksis, og hvad formålet med
indsatsen er. Afgørelsen kan f.eks. indeholde oplysninger
om, hvorvidt indsatsen leveres som dagtilbud eller
døgntilbud, om hensigten er at støtte borgerens
mulighed for sociale kontakter, eller at borgeren får
mulighed for at afbryde kontakten med misbrugsmiljøet m.v.
Afgørelsen vil danne grundlag for de valg, borgeren kan
foretage, af offentlige eller private behandlingstilbud af
tilsvarende karakter end det, kommunalbestyrelsen har visiteret
til, jf. det foreslåede § 101, stk. 5, i
serviceloven.
Samtidig med det foreslåede stk. 2, ophæves kravet i
databekendtgørelsen § 25 om, at kommunalbestyrelsen
skal sørge for, at private og offentlige behandlingstilbud
indberetter oplysninger, som indgår i
stofmisbrugsbelastningsindekset ASI til Stofmisbrugsdatabasen. Der
findes i dag flere validerede redskaber ud over ASI, som er
udviklet til formålet, og som er målrettet flere
forskellige målgrupper med rusmiddelproblematikker, herunder
UngMAP, VoksenMAP, MATE m.v. Der kan med fordel benyttes ét
eller flere af disse redskaber i tilrettelæggelsen af den
lokale behandlingsindsats.
Bestemmelsen er en videreførelse af gældende ret.
Ændringen skyldes et ønske om præcisering.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.
Med det foreslåede § 101, stk.
3, i serviceloven, vil kommunalbestyrelsen kunne anmode et
behandlingstilbud om at foretage afdækningen af personens
problemer og behov, som nævnt i det foreslåede §
101, stk. 2, i serviceloven.
Det foreslås hermed, at afdækningen vil kunne
foretages af behandlingstilbuddene, som har kendskab til
målgruppen og ekspertisen i forhold til behandling af
stofmisbrug, ligesom det er tilfældet i dag, hvor det er
behandlingstilbuddet, der foretager en afdækning ved brug af
det tidligere omtalte redskab ASI, jf. databekendtgørelsens
§ 25. Kompetencen til at træffe afgørelse om
behandling fastholdes hos kommunalbestyrelsen. Det er derfor
vigtigt, at afdækningen alene indeholder faktuelle
beskrivelser og faglige vurderinger og således ikke f.eks.
indstillinger om behandling, der er en del af
myndighedsafgørelsen.
Hvis en borger henvender sig til et behandlingstilbud i stedet
for til kommunen med ønske om at komme i behandling, vil
behandlingstilbuddet skulle kontakte borgerens handlekommune, jf.
§§ 9 og 9b i retssikkerhedsloven, med henblik på,
at kommunen kan anmode behandlingstilbuddet om at foretage
afdækningen af borgerens problemer og behov. Kommunen vil
kunne indgå aftaler med et eller flere behandlingstilbud om
udførelse af afdækningen.
Bestemmelsen er en videreførelse af gældende ret.
Ændringen skyldes et ønske om tydeliggørelse af
muligheden for kommunalbestyrelsen at anmode et behandlingstilbud
om at foretage afdækningen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.3.
Med de foreslåede § 101,
stk. 4-7, i serviceloven,
videreføres de gældende bestemmelser i servicelovens
§ 101, stk. 2 og 4-6, med redaktionelle ændringer som
følge af forslagets omstrukturering af servicelovens §
101. Der foretages ingen indholdsmæssige ændringer i
bestemmelserne.
Med det foreslåede § 101, stk.
4, i serviceloven, vil social behandling af stofmisbrug
skulle iværksættes senest 14 dage efter borgerens
henvendelse til kommunen.
Bestemmelsen indeholder en behandlingsgaranti.
Behandlingsgarantien indebærer en ret for borgeren til at
modtage og en pligt for kommunen til at iværksætte
social behandling inden for fristen på 14 dage. Det betyder,
at der skal foretages en afklaring af behandlingsindsatsen inden
for fristen, hvor borgeren på baggrund af en faglig vurdering
visiteres til et konkret behandlingstilbud.
Bestemmelsen viderefører gældende ret i
servicelovens § 101, stk. 2.
Med det foreslåede § 101, stk.
5, i serviceloven, vil en person, der er visiteret til
behandling, kunne vælge at blive behandlet i et andet
offentligt eller privat behandlingstilbud af tilsvarende karakter
som det, der er visiteret til efter det foreslåede §
101, stk. 1 og 2, i serviceloven.
Bestemmelsen giver borgeren ret til at vælge mellem
offentlige og private godkendte behandlingstilbud af tilsvarende
karakter som det, kommunen har visiteret til. Det er kommunen, der
foretager denne vurdering.
Bestemmelsen viderefører gældende ret i
servicelovens § 101, stk. 4.
Med det foreslåede § 101, stk.
6, i serviceloven, vil behandlingsgarantiens frist på
de 14 dage kunne fraviges, hvis borgeren vælger at blive
behandlet i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud end
det, kommunalbestyrelsen har visiteret til efter det
foreslåede § 101, stk. 1 og 2, i serviceloven.
Med undtagelsesbestemmelsen er der taget hensyn til, at det ikke
altid vil være muligt for kommunen at iværksætte
en behandling inden for fristen, når borgeren benytter sig af
retten til frit valg efter det foreslåede § 101, stk. 5,
i serviceloven.
Bestemmelsen viderefører gældende ret i
servicelovens § 101, stk. 5.
Med det foreslåede § 101, stk.
7, i serviceloven, vil retten til at vælge et andet
behandlingstilbud efter det foreslåede § 101, stk.
5, kunne begrænses, hvis hensynet til borgeren taler for
det.
Med undtagelsesbestemmelsen er der taget hensyn til situationer,
hvor borgere med psykoser, svære personlighedsforstyrrelser
eller andre psykiske lidelser i nogle tilfælde kan savne
evnen til at træffe et rationelt valg i en sådan grad,
at borgerens valg ikke tilgodeser behandlingsbehovet. Eller
situationer, hvor stofmisbrugeren savner evnen til at overskue
eller gennemføre et meningsfyldt
behandlingsforløb.
Bestemmelsen viderefører gældende ret i
servicelovens § 101, stk. 6.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.1 og 2.2.3.
Med det foreslåede nye § 101,
stk. 8, i serviceloven, skal kommunalbestyrelsen
sørge for, at behandlingstilbuddet ved behandlingens start
udarbejder en behandlingsplan, der har til formål at sikre
sammenhæng mellem de problemer og behov, der er
afdækket, jf. det foreslåede § 101, stk. 2, i
serviceloven, og den behandling der iværksættes.
Ordningen medfører, at når kommunalbestyrelsen har
henvist borgeren til et konkret behandlingstilbud, skal der
umiddelbart efter indskrivning på behandlingstilbuddet og ved
behandlingens start udarbejdes en behandlingsplan i samarbejde med
borgeren med henblik på at modsvare dennes behandlingsbehov
og -ønsker.
Med en behandlingsplan for den sociale stofmisbrugsbehandling
skal forstås en nedskrevet, individuel plan for et
behandlingsforløb, som kan fungere som et aktivt
værktøj for behandlingsindsatsen. Behandlingsplanen
vil skulle indeholde en beskrivelse af formål og indhold i
behandlingen, herunder forventet varighed og intensitet,
sammenhæng mellem behandlingen og de problemer og behov, der
er afdækket, jf. det foreslåede § 101, stk. 2, i
serviceloven, samt evt. hvordan der følges op på
borgerens behandlingsplan senest 1 og 6 måneder efter, at
behandlingsforløbet er afsluttet, jf. kvalitetsstandard om
social behandling af stofmisbrug efter § 101 i lov om social
service. Det forudsættes, at behandlingsplanen løbende
vil skulle vurderes og justeres efter behov sammen med borgeren med
henblik på at sikre den hjælp og støtte, som
bedst modsvarer borgerens problemer og behov.
Den behandlingsplan, som efter Sundhedsstyrelsens vejledning til
læger, der behandler opioidafhængige patienter med
substitutionsbehandling, skal udarbejdes i forbindelse med
lægelig stofmisbrugsbehandling, jf. sundhedslovens §
142, bør tænkes sammen med behandlingsplanen for den
sociale stofmisbrugsbehandling med henblik på at sikre en
sammenhæng i indsatsen.
Såfremt der udarbejdes en handleplan, jf. servicelovens
§ 141, vil behandlingsplanen fortsat med fordel kunne
koordineres med denne, så der sikres en sammenhæng
mellem de forskellige indsatser, borgeren modtager.
Med det foreslåede stk. 8, vil kommunalbestyrelsen fortsat
skulle føre tilsyn med, at indsatsen på
behandlingstilbuddene er i overensstemmelse med formålet med
at tilbyde social behandling af stofmisbrug efter serviceloven,
herunder at der ved behandlingens start udarbejdes en
behandlingsplan.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.3.
Med det foreslåede nye §
101, stk. 9, 1. pkt., i
serviceloven, vil kommunalbestyrelsen i forbindelse med tilbud om
behandling efter stk. 1, og under behandlingsforløbet kunne
anvende gavekort med henblik på at fastholde personen i
behandling.
Bestemmelsen vil give kommunalbestyrelsen hjemmel til i
forbindelse med tilbud om social behandling af stofmisbrug og under
behandlingsforløbet at anvende gavekort med henblik på
at fastholde personen i behandling.
Bestemmelsen foreslås på baggrund af resultaterne
med anvendelse af gavekort i projektet Metodeprogram på
stofmisbrugsområdet i regi af Stofmisbrugspakken fra
2012.
Det er kommunalbestyrelsen, der vil skulle tage stilling til,
hvorvidt den enkelte kommune skal have mulighed for at anvende
gavekort som led i behandling af personer med et stofmisbrug. Det
vil således være kommunalbestyrelsen, der afgør
omfang af og retningslinjer for brugen af gavekort, herunder
hvorvidt alle borgere i behandling skal modtage gavekort eller
grupper af borgere i behandling, f.eks. børn og unge fra 15
til 25 år, som er målgruppen i metodeprogrammet. Dermed
betragtes muligheden for at kunne anvende gavekort også som
en del af det generelle serviceniveau. Det følger af §
60, stk. 3, i retssikkerhedsloven, at beslutninger om det generelle
serviceniveau ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.3.
Med det foreslåede nye § 101,
stk. 9, 2. pkt., i serviceloven, vil et gavekort skulle
forstås, som et elektronisk eller fysisk tilgodebevis
på et bestemt beløb til at kunne købe varer i
en forretning.
Det foreslås at give en forklaring på, hvad der
menes med gavekort i lovteksten, med det formål at give en
bedre forståelse af gavekort for forvaltninger og
borgere.
Gavekortet kan f.eks. anvendes til at købe mad,
sportstøj eller et biografbesøg for.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.2.
Med det foreslåede nye § 101,
stk. 10, i serviceloven, vil kommunalbestyrelsen få
mulighed for at anvende gavekort som led i behandlingen af
børn og unge under 18 år med et stofmisbrug, der
får behandling efter regler fastsat i medfør af det
foreslåede § 101, stk. 12, eller er i et tilbud efter
§ 52, stk. 3.
Bestemmelsen vil give kommunalbestyrelsen hjemmel til også
at anvende gavekort til denne målgruppe. I projektet Metodeprogram på
stofmisbrugsområdet var unge under 18 år en del
af målgruppen og det foreslås derfor, at gavekort
også kan anvendes til denne målgruppe. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.4.3.
Med det foreslåede nye § 101,
stk. 11, i serviceloven, vil værdien af gavekort efter
forslagets stk. 9, ikke fradrages i offentlige
forsørgelsesydelser som kontanthjælp eller i andre
indkomstafhængige offentlige ydelser.
Det betyder, at der ved tildeling af offentlige sociale ydelser
vil skulle ses bort fra værdien af gavekort. Der vil tillige
skulle ses bort fra værdien af gavekort ved vurdering af
eksempelvis ansøgninger om behovsbestemte enkeltydelser
efter kapitel 10 i lov om aktiv socialpolitik.
Med den foreslåede bestemmelse er det dels hensigten at
sikre effekten af gavekortene ved, at kommunerne ikke skal fradrage
værdien af gavekortet, hvis en borger modtager en offentlig
forsørgelsesydelse eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser. Dels er hensigten at sikre, at gavekort ikke
skal have betydning for borgerens ret til anden hjælp.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.3.
Med det foreslåede nye §
101, stk. 12, i serviceloven,
vil børne- og socialministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om behandling efter stk. 1 og 4, af
børn og unge under 18 år med et stofmisbrug i
særlige tilfælde.
Børne- og socialministeren vil således i en
bekendtgørelse kunne fastsætte regler om social
stofmisbrugsbehandling af børn og unge under 18
år.
Bestemmelsen er en videreførelse den gældende
bestemmelse i servicelovens § 101, stk. 3, med redaktionelle
ændringer som følge af forslagets omstrukturering af
servicelovens § 101. Derudover ændres ordet
stofmisbrugere til børn og unge med et stofmisbrug med
henblik på at opdatere sprogbruget for målgruppen for
social behandling af stofmisbrug. Der foretages ingen
indholdsmæssige ændringer i bestemmelsen.
Kommunalbestyrelsen vil således med det foreslåede
stk. 12, fortsat være forpligtet til at tilbyde social
behandling af stofmisbrug senest 14 dage efter henvendelsen til
børn og unge under 18 år, som på grund af et
stofmisbrug har alvorlige sociale og adfærdsmæssige
problemer, der medfører, at de ikke kan fungere i forhold
til familie, uddannelse, arbejde eller skole.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.1.
Med det foreslåede nye §
101, stk. 13, i
serviceloven, vil børne- og socialministeren bemyndiges til
at fastsætte nærmere regler om kommunens
afdækning af borgerens problemer og behov efter forslagets
stk. 2, og anvendelse af gavekort efter forslagets stk. 9.
Børne- og socialministeren vil således i en
bekendtgørelse kunne fastsætte nærmere regler
om, hvad afdækningen af borgerens problemer og behov skal
omfatte, herunder borgerens forbrug af rusmidler, sociale
netværk og familiemæssige forhold, fysiske og psykiske
helbred, arbejde og/eller uddannelse samt andre relevante forhold.
Børne- og socialministeren kan endvidere fastsætte
nærmere regler om anvendelse af gavekort, hvis det bliver
nødvendigt f.eks. at fastsætte en grænse for
antal af gavekort eller beløbets størrelse. Med det
foreslåede stk. 13 sikres således en fleksibilitet i
reguleringen af de nævnte bestemmelser.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3 og 2.4.3.
Til §
2
Til nr. 1
Offentlig støtte er efter gældende ret som
udgangspunkt skattepligtig indkomst, medmindre der er
særskilt hjemmel til skattefritagelse. I ligningslovens
§ 7, nr. 9, er der hjemmel til skattefritagelse for ydelser,
der gives til dækning af nærmere bestemte udgifter for
modtageren efter bl.a. lov om social service. Bestemmelsen i
ligningsloven dækker ikke gavekort til personer i behandling
for et stofmisbrug, da der ikke er tale om en ydelse til
dækning af nærmere bestemte udgifter for
modtageren.
For at sikre effekten af gavekortene i den sociale
stofmisbrugsbehandling vurderer Børne- og Socialministeriet,
at det er vigtigt, at gavekortene skattefritages. Det
foreslås på den baggrund at indføre hjemmel til
den forudsatte skattefritagelse af gavekort, der modtages af
personer i social stofmisbrugsbehandling i forbindelse med
behandlingen ved at indsætte et nyt nr. 33 i ligningslovens
§ 7. Efter den foreslåede bestemmelse vil gavekort, som
kommuner kan udstede efter servicelovens § 101 til personer
med et stofmisbrug i forbindelse med social behandling af
stofmisbrug, ikke skulle medregnes til den skattepligtige
indkomst.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft 1. juli 2019.
Der er ved tekstanmærkning på finansloven for 2019
givet hjemmel til, at personer, som deltager i Socialstyrelsens
projekter om metodeprogrammet på stofmisbrugsområdet,
som led i stofmisbrugsbehandlingen kan modtage gavekort fra en af
de deltagende kommuner i 2019. Personer, som modtager sådanne
gavekort, er uanset bestemmelserne i statsskattelovens § 4
ikke skattepligtige af værdien af gavekortet. Gavekortets
værdi fradrages heller ikke i forsørgelsesydelser
eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser som
kontanthjælp el. lign. Tekstanmærkningen nr. 147. ad
15.75.26.40 etablerer således hjemmel til ovenstående i
perioden fra den 1. januar 2019 og indtil dette lovforslags
ikrafttræden, der fra den 1. juli 2019 etablerer hjemmel i
serviceloven og ligningsloven.
Det foreslås i stk. 2, at
regler fastsat i medfør af servicelovens § 101, stk. 3,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1114 af 30. august 2018, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af serviceloven § 101,
stk. 12.
Bestemmelsen sikrer, at den gældende
bekendtgørelse, bekendtgørelse nr. 714 af 19. juni
2013 om garanti for social behandling for stofmisbrug til unge
under 18 år i særlige tilfælde, ikke
ophæves ved ikrafttræden af denne lovændring, da
det ikke er hensigten.
Loven gælder hverken for Færøerne eller
Grønland, fordi serviceloven og ligningsloven ikke
gælder for Færøerne eller Grønland og
ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 30. august 2018, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1530 af 18. december 2018,
§ 13 i lov nr. 1711 af 27. december 2018 og § 1 i lov nr.
1720 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | § 5. Efter
aftale med kommunalbestyrelsen i regionen skal regionsrådet
etablere | | 1. I § 5, stk. 1, nr. 5, § 140, stk. 7,
og § 141, stk. 5, ændres
»stofmisbrugere« til: »personer med et
stofmisbrug«. | 1-4) --- | | | 5) tilbud om behandling af
stofmisbrugere efter §§ 101 og 101 a. | | | Stk. 2-9.
--- | | | | | | § 140.
--- | | | Stk. 2-6.
--- | | | Stk. 7.
Når et barn eller en ung anbringes på et
anbringelsessted efter § 66 eller visiteres til et
behandlingstilbud for stofmisbrugere efter § 101, skal
relevante dele af handleplanen eller den helhedsorienterede plan
udleveres til tilbuddet. | | | | | | § 141.
--- | | | Stk. 2-4.
--- | | | Stk. 5.
Når en person visiteres til et socialt døgntilbud
efter §§ 107-110 eller til et behandlingstilbud for
stofmisbrugere efter § 101, skal relevante dele af
handleplanen eller den helhedsorienterede plan udleveres til
tilbuddet. | | | Stk. 6-7.
--- | | 2. § 101 affattes således: | | | | § 101.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde behandling af
stofmisbrugere. | | Ȥ 101.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde behandling til personer med et
stofmisbrug. | Stk. 2. Tilbud
efter stk. 1 skal iværksættes senest 14 dage efter
henvendelsen til kommunen. | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling
efter stk. 1 på baggrund af en helhedsorienteret
afdækning af personens problemer og behov. | Stk. 3.
Børne- og socialministeren fastsætter i en
bekendtgørelse regler om behandling efter stk. 1 og 2 af
stofmisbrugere under 18 år i særlige
tilfælde. | | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan anmode et behandlingstilbud om at foretage
afdækning af personens problemer og behov, jf. stk. 2. | Stk. 4. En
person, der er visiteret til behandling, kan vælge at blive
behandlet i et andet offentligt behandlingstilbud eller privat
behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, der er visiteret
til efter stk. 1. | | Stk. 4. Tilbud
efter stk. 1 skal iværksættes senest 14 dage efter
henvendelsen til kommunen. | Stk. 5. Fristen
efter stk. 2 kan fraviges, hvis personen vælger at blive
behandlet i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud end
det, kommunalbestyrelsen har visiteret til efter stk. 1. | | Stk. 5. En
person, der er visiteret til behandling, kan vælge at blive
behandlet i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud af
tilsvarende karakter som det, der er visiteret til efter stk. 1 og
2. | Stk. 6. Retten
til at vælge efter stk. 4 kan begrænses, hvis hensynet
til stofmisbrugeren taler for det. | | Stk. 6. Fristen
efter stk. 4 kan fraviges, hvis personen vælger at blive
behandlet i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud end
det, kommunalbestyrelsen har visiteret til efter stk. 1 og 2. | | | Stk. 7. Retten
til at vælge efter stk. 5 kan begrænses, hvis hensynet
til personen taler for det. | | | Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at behandlingstilbuddet
ved behandlingens start udarbejder en behandlingsplan, der har til
formål at sikre sammenhæng mellem de problemer og
behov, der er afdækket, jf. stk. 2, og den behandling der
iværksættes. | | | Stk. 9. I
forbindelse med tilbud om behandling efter stk. 1 og under
behandlingsforløbet kan kommunalbestyrelsen anvende gavekort
med henblik på at fastholde personen i behandling. Med et
gavekort forstås et elektronisk eller fysisk tilgodebevis
på et bestemt beløb til at kunne købe varer i
en forretning. | | | Stk. 10. Stk. 9,
finder tilsvarende anvendelse som led i behandlingen af børn
og unge under 18 år med et stofmisbrug, der får
behandling efter regler fastsat i medfør af stk. 12, eller
er i et tilbud efter § 52, stk. 3. | | | Stk. 11.
Gavekort, jf. stk. 9 kan modtages, uden at værdien heraf
fradrages i forsørgelsesydelser eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser. | | | Stk. 12.
Børne- og socialministeren fastsætter regler om
behandling efter stk. 1 og 4, af børn og unge under 18
år med et stofmisbrug i særlige tilfælde. | | | Stk. 13.
Børne- og socialministeren fastsætter nærmere
regler om afdækningen af personens problemer og behov efter
stk. 2, og om anvendelse af gavekort efter stk. 9.« | | | | | | § 2 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 66 af 22. januar 2019, som
ændret senest ved § 6 i lov nr. 84 af 30. januar 2019,
foretages følgende ændring: | | | | § 7. Til den
skattepligtige indkomst medregnes ikke: | | 1. I § 7
indsættes som nr. 33: | 1-32) --- | | »33) Gavekort, der gives af
kommunen til personer med et stofmisbrug, jf. servicelovens §
101, stk. 9 og 10.« |
|