Fremsat den 27. februar 2019 af Justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven og
straffeloven
(Skærpelse af strafniveauet for flugt
og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse
samt undersøgelse af arrestanter m.v. i forbindelse med
transporter)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1284 af 14. november 2018, som ændret senest ved § 2
i lov nr. 1541 af 18. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 765, stk. 7, indsættes som
2. pkt.:
»Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om
undersøgelse uden retskendelse af personer, der er anbragt i
institution eller hospital m.v. i medfør af stk. 2, nr. 3
eller 4, i forbindelse med transport, der forestås af
kriminalforsorgens personale.«
2. I
§ 777, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om
undersøgelse uden retskendelse af personer, der er anbragt i
hospital m.v. i medfør af stk. 1, i forbindelse med
transport, der forestås af kriminalforsorgens
personale.«
3. I
§ 811, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om
undersøgelse uden retskendelse af personer, der er indlagt
på hospital for sindslidende m.v. i medfør af §
809, stk. 2, i forbindelse med transport, der forestås af
kriminalforsorgens personale.«
§ 2
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018 som ændret ved § 3 i lov
nr. 1541 af 18. december 2018 og senest ved lov nr. 82 af 30.
januar 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 73 a, stk. 2, indsættes
som 2. pkt.:
»Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om
undersøgelse uden retskendelse af personer, der er anbragt i
hospital for sindslidende m.v. i henhold til en afgørelse
truffet i medfør af §§ 68 eller 69, i forbindelse
med transport, der forestås af kriminalforsorgens
personale.«
2. I
§ 124 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 eller 2 skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at den, der
flygter eller bistås hermed, er indsat i et lukket
fængsel eller arresthus, herunder personer i
forvaring.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
3. I
§ 124, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1, 2 og
4«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. maj 2019.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning og
baggrund | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Skærpelse af
strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede
fængsler og arresthuse | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Undersøgelse af
arrestanter mv. i forbindelse med transporter | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
og baggrund
1.1. Skærpelse af strafniveauet for flugt og
medvirken til flugt fra lukkede fængsler og
arresthuse
I de lukkede fængsler og arresthuse anbringes indsatte,
som det er nødvendigt at placere i institutioner med en
høj sikkerhed i form af ringmur, tv-overvågning mv. og
en relativ høj grad af personaletæthed pga. deres
farlighed eller flugtrisiko mv.
Det er en alvorlig lovovertrædelse at flygte og
hjælpe andre med at flygte fra et lukket fængsel eller
arresthus, og en overtrædelse som bør have
mærkbare konsekvenser.
Når det lykkes en indsat at flygte, er politiet,
kriminalforsorgen og andre myndigheder desuden nødt til at
reagere akut for hurtigt at pågribe den
pågældende igen og undgå alvorlige følger
i form af f.eks. ny kriminalitet. Dette medfører ofte et
omfattende brug af ressourcer og mandskab.
I dag er det forudsat, at en person, der flygter fra anholdelse
eller fængsling, straffes med 30 dages fængsel i
førstegangstilfælde. Der gælder samme
strafniveau for den, der f.eks. hjælper en indsat til at
flygte.
Det er Justitsministeriets vurdering, at flugter og bistand til
flugter fra lukkede fængsler og arresthuse, herunder flugter
i forbindelse med transport og ledsagede udgange fra de
pågældende typer af institutioner, bør straffes
hårdere med henblik på at begrænse antallet af
flugter og flugtforsøg. Lovforslaget har derfor til
formål at hæve strafniveauet i sådanne sager.
1.2. Undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse
med transporter
Regeringen har sammen med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti
den 28. november 2017 indgået en ny aftale for
kriminalforsorgens økonomi for 2018-2021.
Efterfølgende har Alternativet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti tilsluttet sig aftalen.
I flerårsaftalen er det bl.a. fastsat, at
kriminalforsorgen skal overtage en væsentlig del af politiets
opgaver med transport af bl.a. arrestanter, herunder unge og
psykisk syge, der er anbragt i varetægtssurrogat, samt
domfældte, der i medfør af straffelovens §§
68-69 er anbragt i hospital for sindslidende eller i institutioner
inden for det sociale område, herunder institutioner for
personer med vidtgående psykiske handicap.
Ved lov nr. 1541 af 18. december 2018 om ændring af lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., retsplejeloven, straffeloven og lov om
folkeskolen (Forhold for indsatte i kriminalforsorgens
institutioner, varetægtssurrogat m.v.) bemyndiges
justitsministeren til at fastsætte regler om anvendelse af
magt og sikringsmidler over for de ovennævnte persongrupper,
som kriminalforsorgen fremover skal transportere, bl.a. for at
hindre undvigelse under transporten.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der af ordens- og
sikkerhedsmæssige hensyn også bør tilvejebringes
en lovhjemmel til at fastsætte regler om undersøgelse
uden retskendelse i forbindelse med kriminalforsorgens transport af
de pågældende personer.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpelse af strafniveauet for flugt og
medvirken til flugt fra lukkede fængsler og
arresthuse
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Det følger af
straffelovens § 124, stk. 1, 1. pkt., at den, der flygter som
anholdt eller fængslet, straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Udover at flygte selv er det strafbart at befri en anholdt,
fængslet eller tvangsanbragt person samt at tilskynde eller
hjælpe en sådan person til at undvige eller holde den
undvegne skjult, jf. straffelovens § 124, stk. 2.
Man kan således straffes for f.eks. at tilskynde en indsat
til at flygte og for at hjælpe ved at holde personen skjult
efter flugten.
Af straffelovens § 124, stk. 5, fremgår det, at stk.
1 og 2 også gælder i andre tilfælde af
frihedsberøvelse, herunder i forhold til personer i
forvaring der som udgangspunkt er anbragt i lukket
fængsel.
Udtrykket »flygter« dækker over, at den
pågældende aktivt unddrager sig den
frihedsberøvelse, som vedkommende er underlagt i anledning
af en mistanke om et strafbart forhold eller afsoning, jf.
bemærkningerne til § 124, stk. 1, jf. herved
Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side 3321.
Bestemmelsen i stk. 1 omfatter således f.eks. indsatte,
der flygter fra lukkede fængsler eller arresthuse. Det
fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at det
også gælder dem, der i forbindelse med transport eller
under ledsaget udgang undviger fra transporten eller den ledsagende
fængselsfunktionær. Bestemmelsen gælder
også for personer, der er anholdt af politiet.
Varetægtsfængslede, der er surrogatanbragt, eller
indsatte, der er anbragt f.eks. i et åbent fængsel,
anses for flygtede, hvis de forlader anbringelsesstedet uden
tilladelse, jf. herved Folketingstidende 2001-02, tillæg A,
side 3321.
Personer, der er varetægtsfængslet efter
udlændingelovens § 35 eller frihedsberøvet efter
udlændingelovens § 36, hvor formålet med
fængslingen ofte er, at vedkommende hurtigt og effektivt skal
kunne udsendes af landet, er derimod ikke omfattet af reglerne om
straf for flugt, jf. straffelovens § 124, stk. 1, 2. pkt. Det
skyldes, at en udsendelse af landet ikke bør forsinkes af,
at man skal gennemføre en straffesag og eventuel
afsoning.
Det bemærkes desuden, at indsatte, der udebliver fra et
fængselsophold efter en uledsaget udgang, ikke er omfattet af
straffelovens § 124, stk. 1.
Straffelovens § 124, stk. 2, dækker dog - i
modsætning til § 124, stk. 1 - også
tilfælde, hvor der ikke er tale om bistand til flugt, men
f.eks. bistand til udeblivelse fra frihedsberøvelse i
forbindelse med uledsaget udgang.
2.1.1.2. Strafferammen for
overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 1 og 2, om
flugt og bistand til flugt er bøde eller fængsel
indtil 2 år.
Ved strafudmålingen forudsættes det i
bemærkningerne til indførelsen af straffelovens §
124, stk. 1, at en overtrædelse i
førstegangstilfælde som udgangspunkt straffes med
ubetinget fængsel i 30 dage, jf. herved Folketingstidende
2001-02, tillæg A, side 3322. I bemærkningerne er det
fremhævet, at det skal anses som en skærpende
omstændighed, hvis der f.eks. er tale om, at flere flygter i
forening, eller hvis flugten har været nøje
planlagt.
Strafniveauet er vejledende og kan fraviges af domstolene i op-
eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
Det fremgår også af bemærkningerne, at hvis en
flugt har fundet sted under anvendelse af vold eller trussel om
vold mod fængselspersonale mv. eller mod andre end offentligt
ansatte, er der ofte grundlag for også at straffe for
overtrædelse af andre bestemmelser i straffeloven. Det drejer
sig om straffelovens § 119, stk. 1, om vold eller trussel om
vold mod offentligt ansatte, voldsbestemmelserne i straffelovens
§§ 244-246 eller for trusler efter straffelovens §
266. Der skal i så fald straffes i sammenstød, dvs.
der skal straffes efter alle de overtrådte bestemmelser,
herunder også for overtrædelse af § 124, stk. 1 og
2, jf. herved Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side
3322.
2.1.1.3. Det bemærkes, at der
ud over straf i medfør af straffeloven, også
gælder regler om, at kriminalforsorgen skal ikende indsatte,
der flygter eller undviger, en disciplinærstraf.
Indsatte, der forsøger at flygte eller på anden
måde undvige fra fængslerne mv., f.eks. ved ikke at
vende tilbage efter en uledsaget udgang, skal som udgangspunkt
ikendes en disciplinærstraf af kriminalforsorgen i
medfør af reglerne i straffuldbyrdelseslovens kapitel 11 om
disciplinærstraffe mv.
Ved fastsættelsen af strafniveauet i straffelovens §
124, stk. 1, er der taget hensyn til, at vedkommende for samme
flugt eller flugtforsøg ofte allerede kan være ikendt
en disciplinærstraf, jf. straffuldbyrdelseslovens § 67,
nr. 2. At der er ikendt en disciplinærstraf, indebærer
således ikke, at der skal ske en fravigelse af strafniveauet
i nedadgående retning.
Hvis en indsat flygter eller forsøger at flygte fra et
fængsel mv., vil det i øvrigt kunne få betydning
for spørgsmålet om udgangskarantæne mv.,
eventuel overførsel til lukket fængsel, udelukkelse
fra fællesskab eller senere
prøveløsladelse.
2.1.1.4. Et lukket fængsel er
kendetegnet ved, at de indsattes tilstedeværelse søges
sikret ved ringmur, tv-overvågning mv., låste
døre og en relativ høj grad af personaletæthed.
I et arresthus sikres den indsattes tilstedeværelse i det
væsentlige som i et (lille) lukket fængsel.
I de lukkede fængsler og arresthuse sidder de indsatte,
som det er nødvendigt at placere i institutioner med
høj sikkerhed. I de lukkede fængsler afsoner
således dømte, der har begået grov kriminalitet
og fået lange fængselsstraffe, eller kriminelle, som
skal afsone under skærpede vilkår for at undgå
overgreb på f.eks. personale, jf. herved nærmere
straffuldbyrdelseslovens § 22. Afsoning i lukket fængsel
kan også ske af hensyn til indsatsen mod radikalisering og
ekstremisme. I lukket fængsel sidder desuden personer, der
har fået domme til forvaring, fordi de antages at frembyde
nærliggende fare for andres liv, legeme, helbred eller
frihed.
I de lukkede fængsler og arresthusene anbringes derudover
personer, hvor der er risiko for flugt eller unddragelse fra
retsforfølgning, jf. straffuldbyrdelseslovens § 22,
stk. 4, og retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 1. Det kan
f.eks. være udlændinge, der er udvist, eller som skal
udleveres til retsforfølgning i andre lande. Når der
er tale om udlændinge uden tilknytning til Danmark, er der
ofte øget risiko for flugt og for, at myndighederne ikke kan
pågribe de pågældende igen, hvis de flygter.
Derudover placeres der i arresthusene
varetægtsarrestanter, der afventer en strafferetlig
afgørelse, og hvor der f.eks. er risiko for ny
lovovertrædelse, eller som ikke skal være på fri
fod af hensyn til efterforskningen, jf. herved nærmere
retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 2 og 3. Formålet med
varetægtsfængslingen risikerer at være forspildt,
når en person flygter fra et arresthus.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er en alvorlig forbrydelse at flygte eller hjælpe
andre med at flygte fra et lukket fængsel eller arresthus, og
en overtrædelse bør have mærkbare
konsekvenser.
Når det lykkes en indsat at flygte, er politiet,
kriminalforsorgen og andre myndigheder desuden nødt til at
reagere akut for hurtigt at pågribe den
pågældende igen og undgå alvorlige følger
i form af f.eks. ny kriminalitet. Dette medfører ofte en
omfattende brug af ressourcer og mandskab.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at
straffen for at flygte eller bistå en anden med flugt fra et
lukket fængsel eller arresthus bør hæves
markant. Det bør således ved strafudmålingen
indgå som en skærpende omstændighed, hvis der er
tale om en flugt fra lukkede fængsler eller arresthuse.
Justitsministeriet finder derimod ikke, at der er grundlag for
at hæve strafniveauet for flugt fra åbne
fængsler, institutioner mv. eller fra anholdelse, da den form
for flugt generelt ikke indebærer samme risiko for alvorlige
følger.
Det bemærkes, at det er Justitsministeriets opfattelse, at
det fortsat skal være muligt hurtigt - ud over straf efter
straffeloven § 124 - at kunne reagere med
disciplinærstraffe over for indsatte i tilfælde af
flugt eller flugtforsøg. På den baggrund er der ved
den foreslåede forhøjelse af strafniveauet taget
hensyn til, at den pågældende for samme flugt eller
flugtforsøg ofte kan være ikendt en
disciplinærstraf, jf. straffuldbyrdelseslovens § 67, nr.
2. En ikendt disciplinærstraf skal således, som det
også er tilfældet i dag, ikke indebære en
fravigelse af strafniveauet i nedadgående retning.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i
straffelovens § 124, hvorefter det ved fastsættelse af
straffen for flugt og bistand til flugt, jf. straffelovens §
124, stk. 1 og 2, skal indgå som en skærpende
omstændighed, at den, der flygter eller bistås med at
flygte, er indsat i et lukket fængsel eller arresthus.
Det forudsættes, at sådanne overtrædelser af
§ 124, stk. 1 eller 2, i førstegangstilfælde som
udgangspunkt skal medføre fire måneders ubetinget
fængselsstraf. Der vil således være tale om en
firedobling af straffen i forhold til det gældende
udgangspunkt.
Det forudsættes også, at der sker en betydelig
skærpelse i flergangstilfælde, og at der i
andengangstilfælde som udgangspunkt vil skulle
fastsættes en straf på seks måneders
fængsel.
Det bemærkes, at det som udgangspunkt er alle, der er
indsat i et lukket fængsel eller arresthus, der vil blive
omfattet af strafskærpelsen, uanset om vedkommende er
varetægtsfængslet eller udstår
fængselsstraf eller forvaring. Strafskærpelsen vil
også omfatte tilfælde, hvor indsatte i lukkede
fængsler eller arresthuse i forbindelse med transport eller
ledsagede udgange flygter eller forsøger at flygte.
Bestemmelsen vil dog ikke gælde anholdte, der endnu ikke er
blevet fremstillet for en dommer og dermed ikke kan anses for
fængslet, selvom vedkommende måtte sidde i et
arresthus.
Den foreslåede strafskærpelse vil også
gælde for personer, der befrier en person, der er indsat i et
lukket fængsel eller arresthus, eller f.eks. tilskynder til
flugt eller hjælper med en flugt, herunder hvis de holder en
person skjult, efter vedkommende er flygtet fra fængslet.
Strafskærpelsen skal således gælde alle de former
for adfærd, der er omfattet af § 124, stk. 2, for
så vidt angår tilfælde, hvor den
pågældende, der bistås, er indsat i et lukket
fængsel eller arresthus, og der er tale om bistand til
flugt.
Det bemærkes, at strafniveauet er vejledende og kan
fraviges af domstolene i op- eller nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
Det fremhæves, at det fortsat bør være en
skærpende omstændighed, hvis flugten har været
nøje planlagt, eller den er foretaget af flere i
forening.
Det kan efter omstændighederne anses for en formildende
omstændighed, at personen, der flygter, selv vender tilbage
til institutionen igen hurtigt efter flugten. Det bemærkes
også, at det ikke skal anses for en formildende
omstændighed, at der ved flugten ikke anvendes vold eller
våben.
2.2. Undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse
med transporter
2.2.1. Gældende ret
Straffuldbyrdelseslovens kapitel 10 indeholder en række
bestemmelser om indgreb over for den indsatte, herunder regler om
undersøgelse af den indsattes person.
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1,
at Direktoratet for Kriminalforsorgen og det relevante
kriminalforsorgsområde uden retskendelse kan
undersøge, hvilke effekter en indsat har i sin besiddelse i
sit opholdsrum eller på sin person, hvis en sådan
undersøgelse er nødvendig for at sikre, at
ordensbestemmelser overholdes, eller sikkerhedshensyn iagttages,
herunder 1) når den indsatte indsættes i institutionen,
2) hvis den indsatte mistænkes for uretmæssig
besiddelse af effekter, 3) før og efter besøg eller
4) før og efter fravær fra institutionen eller
opholdsafdelingen.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 432 af 31. maj 2000
om fuldbyrdelse af straf m.v.
Det fremgår af lovforslagets almindelige
bemærkninger, jf. Folketingstidende 1999-2000 (1. samling),
tillæg A, side 3707 f., at der med udtrykket
»undersøge, hvilke effekter en indsat har i sin
besiddelse på sin person« i § 60, stk. 1, sigtes
til indgreb, der har karakter af legemsbesigtigelse, dvs. de former
for indgreb, hvor der ikke sker nogen indtrængen i det
menneskelige legeme eller nogen egentlig beføling af legemet
i undersøgelsesøjemed.
Undersøgelse af den indsatte kan ligeledes finde sted
efter reglerne i straffuldbyrdelseslovens kapitel 10 a om
anvendelse af kropsscannere, jf. straffuldbyrdelseslovens §
60, stk. 2.
Endvidere kan
kriminalforsorgsområdet af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn træffe bestemmelse om en
nærmere undersøgelse af den indsattes person, hvis der
er bestemte grunde til at antage, at den indsatte er i
uretmæssig besiddelse af effekter, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 3.
2.2.1.1. Straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 4-7, fastlægger en række supplerende
betingelser for gennemførelse af undersøgelser af den
indsatte.
Det følger af § 60, stk. 4, at undersøgelse
ikke må gennemføres, hvis det efter indgrebets
formål og den krænkelse og det ubehag, som indgrebet
må antages at forvolde, ville være et
uforholdsmæssigt indgreb (proportionalitetsprincippet).
Det følger desuden af § 60, stk. 5, at
undersøgelse skal foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader (skånsomhedsprincippet).
Undersøgelse, der
indebærer afklædning, må kun foretages og
overværes af personer af samme køn som den indsatte.
Dette gælder dog ikke for sundhedspersonale, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 6.
En undersøgelse som omtalt i
stk. 3 må kun foretages under medvirken af en læge.
Lægen tager stilling til, om indgrebets gennemførelse
under hensyn til den hermed forbundne smerte og risiko samt den
indsattes tilstand er lægeligt forsvarligt, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 7.
Kriminalforsorgsområdet kan
træffe bestemmelse om tilbageholdelse af effekter, der findes
i den indsattes besiddelse, hvis det skønnes
påkrævet af ordens- eller sikkerhedsmæssige
hensyn, jf. straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 8.
Endvidere indeholder
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 9 og 10, regler om, at
kriminalforsorgsområdet uden retskendelse kan
gennemlæse og træffe bestemmelse om tilbageholdelse af
breve og andre optegnelser, som findes i den indsattes besiddelse,
hvis det skønnes påkrævet af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn samt om, at
kriminalforsorgsområdet uden retskendelse kan gøre sig
bekendt med indholdet af elektroniske effekter, som en indsat har i
sin besiddelse, eller som i øvrigt forefindes i
kriminalforsorgens institutioner, og som indsatte efter
lovgivningen ikke må besidde.
Justitsministeren fastsætter
regler om gennemførelsen af undersøgelser af den
indsattes person og opholdsrum, jf. straffuldbyrdelseslovens §
60, stk. 11.
2.2.1.2. Straffuldbyrdelseslovens
bestemmelser om undersøgelse af den indsattes person og
opholdsrum mv. suppleres således af en række
administrative forskrifter, som findes i bekendtgørelse nr.
106 af 31. januar 2019 om undersøgelse af indsattes person
og opholdsrum i kriminalforsorgens institutioner
(undersøgelsesbekendtgørelsen).
Efter § 1, stk. 2, i
undersøgelsesbekendtgørelsen finder
straffuldbyrdelseslovens § 60 tilsvarende anvendelse for
varetægtsarrestanter.
Før der gennemføres undersøgelse af bl.a.
den indsattes person efter straffuldbyrdelseslovens § 60, skal
den indsatte mundtligt orienteres om baggrunden for, at
undersøgelsen gennemføres, medmindre særlige
omstændigheder taler imod dette. Undersøgelse af den
indsattes person ved anvendelse af kriminalforsorgens
narkotikahunde kan kun gennemføres med den indsattes
samtykke, jf. § 2 i
undersøgelsesbekendtgørelsen.
Der skal deltage mindst to ansatte ved undersøgelser af
indsattes person og opholdsrum efter straffuldbyrdelseslovens
§ 60. Hvis særlige omstændigheder gør det
nødvendigt, kan en undersøgelse dog
gennemføres af en enkelt ansat, jf. § 8, stk. 1, i
undersøgelsesbekendtgørelsen.
Følgende afgørelser, der er truffet af
kriminalforsorgsområdet, kan påklages til Direktoratet
for Kriminalforsorgen: 1) En afgørelse efter
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, om undersøgelse
af den indsattes person, der indebærer afklædning. 2)
En afgørelse efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk.
3, om nærmere undersøgelse af den indsattes person,
jf. § 11, stk. 1, i
undersøgelsesbekendtgørelsen.
2.2.1.3. Reglerne om
kriminalforsorgens undersøgelse af den indsattes person
finder ikke anvendelse over for personer, der i medfør af
straffelovens §§ 68 og 69 er dømt til anbringelse
i hospital for sindslidende eller i institution for personer med
vidtgående psykiske handicap
(foranstaltningsdømte).
Uden for reglerne falder endvidere personer, der efter rettens
beslutning i medfør af retsplejelovens § 765, stk. 2,
nr. 3 eller 4, skal opholde sig i hospital for sindslidende eller i
institutioner inden for det sociale område, eksempelvis
institutioner for personer med vidtgående psykiske handicap
eller institutioner for unge mennesker, der i stedet for
varetægtsfængsel i arresthuse og lukkede fængsler
er frihedsberøvet i sikret døgninstitution mv.
(surrogatanbragte).
Det samme gør sig gældende for
varetægtsarrestanter, der i medfør af retsplejelovens
§ 777, 1. pkt., anbringes i hospital mv., jf. straffelovens
§§ 68 og 69, hvis den pågældende selv,
anklagemyndigheden og kriminalforsorgsområdet samtykker heri
(anticiperet afsoning), f.eks. fordi der i forbindelse med eller
under en varetægtsfængsling fremkommer oplysninger om,
at sigtede er psykisk syg eller mentalt retarderet og derfor
bør opholde sig på psykiatrisk afdeling, institution
for personer med vidtgående psykiske handicap eller anden
egnet institution i stedet for arresthus (anticiperet afsoning).
Det følger af § 777, 3. pkt., at disse personer skal
behandles efter de regler, der gælder for personer, der er
anbragt dér i henhold til dom.
Endelig omfatter reglerne om kriminalforsorgens
undersøgelse af den indsattes person ikke personer, der i
medfør af retsplejelovens § 809, stk. 2, er indlagt til
mentalundersøgelse på hospital for sindslidende, i
institution for personer med vidtgående psykiske handicap
eller i anden egnet institution.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
I forbindelse med flerårsaftalen for kriminalforsorgens
økonomi for 2018-2021 har aftaleparterne besluttet, at
størstedelen af arrestanttransporterne overdrages fra
politiet til kriminalforsorgen med henblik på at
frigøre politiressourcer til operativt arbejde samt at
styrke kriminalforsorgens samlede transportorganisation.
Dermed skal kriminalforsorgen bl.a. overtage transporten af unge
og psykisk syge, der er anbragt i varetægtssurrogat, samt
domfældte, der i medfør af straffelovens §§
68-69 er anbragt i hospital for sindslidende eller i institutioner
inden for det sociale område, herunder institutioner for
personer med vidtgående psykiske handicap.
Ved lov nr. 1541 af 18. december 2018 om ændring af lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., retsplejeloven, straffeloven og lov om
folkeskolen (Forhold for indsatte i kriminalforsorgens
institutioner, varetægtssurrogat m.v.) bemyndiges
justitsministeren til at fastsætte regler om anvendelse af
magt og sikringsmidler over for de ovennævnte persongrupper,
som kriminalforsorgen fremover skal transportere, bl.a. for at
hindre undvigelse under transporten.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der af ordens- og
sikkerhedsmæssige hensyn også bør tilvejebringes
en lovhjemmel til at fastsætte regler om undersøgelse
uden retskendelse i forbindelse med kriminalforsorgens transport af
de pågældende personer.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 765, stk. 7,
som 2. pkt., § 777, stk. 2, som 2. pkt. og § 811, stk. 3,
som 2. pkt. samt i straffelovens § 73 a, stk. 2, som 2. pkt.
indsættes bemyndigelsesbestemmelser, hvorved
justitsministeren tildeles kompetence til administrativt at
fastsætte regler om undersøgelse uden retskendelse af
visse domfældte og arrestanter i forbindelse med transport,
der forestås af kriminalforsorgens personale.
Hvis lovforslaget vedtages, vil justitsministeren
fastsætte nærmere regler om kriminalforsorgens adgang
til uden retskendelse at foretage undersøgelse af personer,
der efter dom skal opholde sig på hospital for sindslidende
eller i institutioner inden for det sociale område, herunder
i institution for personer med vidtgående psykiske handicap,
jf. straffelovens §§ 68 og 69, i forbindelse med
transport, der forestås af kriminalforsorgens personale.
Det samme gør sig gældende for så vidt
angår kriminalforsorgens varetagelse af transport af
varetægtsarrestanter, der i medfør af retsplejelovens
§ 765, stk. 2, nr. 2 og 3, er anbragt i
varetægtssurrogat, varetægtsarrestanter, der i
medfør af retsplejelovens § 777, 1. pkt., anbringes i
hospital mv., jf. straffelovens §§ 68 og 69, samt
varetægtsarrestanter, der i medfør af retsplejelovens
§ 809, stk. 2, er indlagt til mentalundersøgelse
på hospital for sindslidende, i institution for personer med
vidtgående psykiske handicap eller i anden egnet
institution.
Formålet hermed er bl.a. at give mulighed for, at
kriminalforsorgens personale kan undersøge, hvilke effekter
en arrestant mv. har i sin besiddelse på sin person i
forbindelse med transport af de nævnte persongrupper,
herunder umiddelbart forud for transportens
iværksættelse samt efter dens afslutning, i samme
omfang som de kan i dag i forbindelse med transport af indsatte og
visse arrestanter. Det bemærkes endvidere, at der ved
transport ikke kun forstås tidsrummet, hvor den
pågældende befordres af kriminalforsorgens personale,
men også f.eks. perioden hvor den pågældende
bevogtes i en retssal af kriminalforsorgens personale, inden den
pågældende befordres retur til institutionen.
De administrative regler, der skal fastsættes i
medfør af bemyndigelsesbestemmelserne i retsplejeloven og
straffeloven, forudsættes navnlig at omfatte
kriminalforsorgens adgang til at gennemføre de samme
undersøgelser, som fængselspersonalet hidtil har haft
hjemmel til at gennemføre i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, af indsatte og
arrestanter i forbindelse med transport, idet der dog kan
være behov for mindre variationer mellem ordningerne som
følge af anbringelsens karakter.
De administrative regler forudsættes endvidere bl.a. at
omfatte bestemmelser om tilbageholdelse af effekter, der findes i
de pågældendes besiddelse, svarende til
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 8. Det samme gælder
de betingelser, der gælder efter straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 4-7, for gennemførelse af en
undersøgelse af indsatte.
Den nærmere udmøntning af disse betingelser i
praksis forudsættes i øvrigt også nærmere
reguleret i de administrative regler.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om at skærpe strafniveauet for flugt og
medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse
vurderes at medføre begrænsede merudgifter på
kriminalforsorgens område. Merudgifterne vil blive afholdt
inden for Justitsministeriets eksisterende økonomiske
rammer.
Forslaget om at udvide kriminalforsorgens beføjelser til
at foretage undersøgelser som led i overtagelsen af opgaver
med transport af bl.a. arrestanter har ikke økonomiske
konsekvenser for det offentlige, idet det med forslaget alene
sikres, at kriminalforsorgens personale har de fornødne
beføjelser over for de grupper, der fremover skal
transporteres til retsmøder mv.
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til den del af lovforslaget, som vedrører
skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt
fra lukkede fængsler og arresthuse har i perioden fra den 16.
januar 2019 til den 13. februar 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Det
Kriminalpræventive Råd, Faggruppen af
Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Foreningen af
Socialchefer, Fængselsforbundet, HK-Landsklubben for
Kriminalforsorgen, Inspektørforeningen i Kriminalforsorgen,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Kriminalforsorgsforeningen,
Landsforeningen KRIM og Retspolitisk Forening, samtlige byretter,
Vestre Landsret og Østre Landsret.
Et udkast til det samlede lovforslag har været sendt i
fornyet høring i perioden fra den 11. februar 2019 til den
25. februar 2019 hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, AOF Danmark, Amnesty
International, Bedre Psykiatri, Bestyrelsesforeningen for
professionshøjskoler, Bestyrelsesforeningen for social- og
sundhedsskoler, Bestyrelsesforeningen for VUC,
Børnerådet, Børns Vilkår,
Daghøjskoleforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Metal,
Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab
for Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier - lederne, Danske
Erhvervsskoler og Gymnasier - bestyrelserne, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
SOSU-skoler, Datatilsynet, De Danske Sprogcentre, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Det
Kriminalpræventive Råd, DIGNITY, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Ergoterapeutforeningen, Fagligt Fælles
Forbund - 3F, FOA - Fag og arbejde, Folkeligt Oplysnings Forbund,
Foreningen af Døgn- og Dagtilbud til udsatte børn og
unge (FADD), Foreningen af Fængselsinspektører og
Viceinspektører, Foreningen af Institutionschefer og
Områdechefer m.fl., Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelserne, Foreningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere (LAP), Foreningen af Offentlige Anklagere,
Foreningen af Speciallæger, Foreningen af Statsadvokater,
Foreningen for Private Uddannelsesudbydere i Danmark,
Forstanderkredsen for Produktionsskoler og
Produktionshøjskoler, ForældreLANDSforeningen (FBU),
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Fængselsforbundet,
Handelsskolernes Lærerforening, HK Danmark, HK - Landsklubben
Danmarks Domstole, HK - Landsklubben for Kriminalforsorgen,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Landsforeningen LEV, Landsforeningen SIND,
Landsklubben af Socialrådgivere ansat i Kriminalforsorgen,
Landsorganisationen i Danmark, Lederforeningen for VUC - Danske HF
& VUC, Ledernes Hovedorganisation, Liberalt Oplysningsforbund,
Livsværk, LOS - de private sociale tilbud,
Lægeforeningen, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Politidirektørforeningen, Politiets
Efterretningstjeneste, Politiforbundet i Danmark, Praktiserende
Lægers Organisation, Procesbevillingsnævnet,
Produktionsskoleforeningen, Professionshøjskolernes
Rektorkollegium, Red Barnet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse (VEU-rådet), Styrelsen for, Undervisning og
Kvalitet, Uddannelsesforbundet, Yngre Læger, samtlige
byretter, Vestre Landsret og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter retsplejelovens § 765, stk. 2, nr. 3, kan retten
bestemme, at sigtede i stedet for varetægtsfængsling
skal tage ophold i egnet hjem eller institution. Retten kan efter
§ 765, stk. 2, nr. 4, også træffe afgørelse
om, at sigtede i stedet for varetægtsfængsling skal
undergive sig bl.a. psykiatrisk behandling i hospital eller
behandling i institution for personer med vidtgående psykiske
handicap.
Som anført under pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger finder Justitsministeriet, at der bør
tilvejebringes en lovhjemmel til at fastsætte regler om
undersøgelse uden retskendelse i forbindelse med
kriminalforsorgens overtagelse af transportopgaven fra politiet
vedrørende denne arrestantgruppe.
Det foreslås på denne baggrund, at der i
retsplejelovens § 765, stk. 7, indsættes et nyt 2. pkt.,
hvorved justitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om adgangen til uden retskendelse at gennemføre
undersøgelse af personer, der er anbragt i institution eller
hospital mv. i medfør af stk. 2, nr. 3 eller 4, i
forbindelse med transport, der forestås af kriminalforsorgens
personale.
Bemyndigelsen forudsættes navnlig udnyttet til at
indføre regler om adgangen til uden retskendelse at
gennemføre undersøgelse af surrogatanbragte
varetægtsarrestanter i lighed med reglerne om
undersøgelse af indsattes person efter
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, idet der dog kan
være behov for mindre variationer mellem ordningerne som
følge af surrogatfængslingens karakter.
De administrative regler forudsættes endvidere bl.a. at
omfatte bestemmelser om tilbageholdelse af effekter, der findes i
de pågældendes besiddelse, svarende til
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 8. Det samme gælder
de betingelser, der gælder efter straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 4-7, for gennemførelse af en
undersøgelse af indsatte.
Den nærmere udmøntning af disse betingelser i
praksis forudsættes i øvrigt også nærmere
reguleret i de administrative regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter retsplejelovens § 777, 1. pkt., kan
varetægtsarrestanter anbringes i hospital mv., jf.
straffelovens §§ 68 og 69, hvis den
pågældende selv, anklagemyndigheden og
kriminalforsorgsområdet samtykker heri (anticiperet
afsoning), f.eks. fordi der i forbindelse med eller under en
varetægtsfængsling fremkommer oplysninger om, at
sigtede er psykisk syg eller mentalt retarderet og derfor
bør opholde sig på psykiatrisk afdeling, institution
for personer med vidtgående psykiske handicap eller anden
egnet institution i stedet for arresthus. Det følger af
§ 777, 3. pkt., at disse personer skal behandles efter de
regler, der gælder for personer, der er anbragt dér i
henhold til dom.
Som anført under pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger finder Justitsministeriet, at der bør
tilvejebringes en lovhjemmel til at fastsætte regler om
undersøgelse uden retskendelse i forbindelse med
kriminalforsorgens overtagelse af transportopgaven fra politiet
vedrørende denne arrestantgruppe.
Det foreslås på den baggrund, at der i
retsplejelovens § 777, stk. 2, indsættes et nyt 2. pkt.,
hvorved justitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om adgangen til uden retskendelse at gennemføre
undersøgelse af personer, der er anbragt i hospital mv., jf.
straffelovens §§ 68 og 69 i medfør af stk. 1, i
forbindelse med transport, der forestås af kriminalforsorgens
personale.
Bemyndigelsen forudsættes navnlig udnyttet til at
indføre regler om adgangen til uden retskendelse at
gennemføre undersøgelse af surrogatanbragte
varetægtsarrestanter i lighed med reglerne om
undersøgelse af indsattes person efter
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, idet der dog kan
være behov for mindre variationer mellem ordningerne som
følge af surrogatfængslingens karakter.
De administrative regler forudsættes endvidere bl.a. at
omfatte bestemmelser om tilbageholdelse af effekter, der findes i
de pågældendes besiddelse, svarende til
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 8. Det samme gælder
de betingelser, der gælder efter straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 4-7, for gennemførelse af en
undersøgelse af indsatte.
Den nærmere udmøntning af disse betingelser i
praksis forudsættes i øvrigt også nærmere
reguleret i de administrative regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Findes det påkrævet, at sigtede indlægges til
mentalundersøgelse på hospital for sindslidende, i
institution for personer med vidtgående psykiske handicap
eller i anden egnet institution, træffer retten ved kendelse
afgørelse herom, jf. retsplejelovens § 809, stk. 2.
Som anført under pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger finder Justitsministeriet, at der bør
tilvejebringes en lovhjemmel til at fastsætte regler om
undersøgelse uden retskendelse i forbindelse med
kriminalforsorgens overtagelse af transportopgaven fra politiet
vedrørende denne arrestantgruppe.
Det foreslås på den baggrund, at der i
retsplejelovens § 811, stk. 3, indsættes et nyt 2. pkt.,
hvorved justitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om adgangen til uden retskendelse at gennemføre
undersøgelse af personer, der er indlagt på hospital
for sindslidende mv. i medfør af § 809, stk. 2, i
forbindelse med transport, der forestås af kriminalforsorgens
personale.
Bemyndigelsen forudsættes navnlig udnyttet til at
indføre regler om adgangen til uden retskendelse at
gennemføre undersøgelse af surrogatanbragte
varetægtsarrestanter i lighed med reglerne om
undersøgelse af indsattes person efter
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, idet der dog kan
være behov for mindre variationer mellem ordningerne som
følge af surrogatfængslingens karakter.
De administrative regler forudsættes endvidere bl.a. at
omfatte bestemmelser om tilbageholdelse af effekter, der findes i
de pågældendes besiddelse, svarende til
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 8. Det samme gælder
de betingelser, der gælder efter straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 4-7, for gennemførelse af en
undersøgelse af indsatte.
Den nærmere udmøntning af disse betingelser i
praksis forudsættes i øvrigt også nærmere
reguleret i de administrative regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Hvis en person frifindes for straf i medfør af
straffelovens § 16, kan retten træffe bestemmelse om
anvendelse af andre foranstaltninger, der findes
formålstjenlige for at forebygge yderligere
lovovertrædelser, jf. § 68. Herunder kan det bestemmes,
at den pågældende skal anbringes i hospital for
sindslidende eller i institution for personer med vidtgående
psykiske handicap. Det samme gør sig gældende for
så vidt angår personer, der ved den strafbare handlings
foretagelse befandt sig i en tilstand, der var betinget af
mangelfuld udvikling, svækkelse eller forstyrrelse af de
psykiske funktioner, og som ikke er af den i § 16 nævnte
beskaffenhed, jf. straffelovens § 69.
Som anført under pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger finder Justitsministeriet, at der bør
tilvejebringes en lovhjemmel til at fastsætte regler om
undersøgelse uden retskendelse i forbindelse med
kriminalforsorgens overtagelse af transportopgaven fra politiet af
personer, der efter en straffedom skal opholde sig på
hospital for sindslidende eller i institutioner inden for det
sociale område, herunder institutioner for personer med
vidtgående psykiske handicap.
Det foreslås på den baggrund, at der i straffelovens
§ 73 a, stk. 2, indsættes et nyt 2. pkt., hvorved
justitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
adgangen til uden retskendelse at gennemføre
undersøgelse af personer, der er anbragt i hospital for
sindslidende mv. i henhold til en afgørelse truffet i
medfør af §§ 68 eller 69, i forbindelse med
transport, der forestås af kriminalforsorgens personale.
Bemyndigelsen forudsættes navnlig udnyttet til at
indføre regler om adgangen til uden retskendelse at
gennemføre undersøgelse af disse personer i lighed
med reglerne om undersøgelse af indsattes person efter
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, idet der dog kan
være behov for mindre variationer mellem ordningerne som
følge af surrogatfængslingens karakter.
De administrative regler forudsættes endvidere bl.a. at
omfatte bestemmelser om tilbageholdelse af effekter, der findes i
de pågældendes besiddelse, svarende til
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 8. Det samme gælder
de betingelser, der gælder efter straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 4-7, for gennemførelse af en
undersøgelse af indsatte.
Den nærmere udmøntning af disse betingelser i
praksis forudsættes i øvrigt også nærmere
reguleret i de administrative regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 124, stk. 1, 1. pkt.,
at den, der flygter som anholdt eller fængslet, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år.
Udtrykket »flygter« dækker ifølge
bemærkningerne til § 124, stk. 1, jf. herved
Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side 3321, over, at den
pågældende aktivt unddrager sig den
frihedsberøvelse, som vedkommende er underlagt i anledning
af en mistanke om et strafbart forhold eller afsoning.
Bestemmelsen omfatter således f.eks. personer, der flygter
efter at være blevet anholdt af politiet, og indsatte, der
flygter fra lukkede fængsler eller arresthuse. Bestemmelsen
gælder også for dem, der i forbindelse med transport
eller under ledsaget udgang undviger fra transporten eller fra de
ledsagende fængselsbetjente. Indsatte, der udebliver fra
fængslet efter en uledsaget udgang, er derimod ikke omfattet
af straffelovens § 124.
Varetægtsfængslede, der er surrogatanbragt, eller
indsatte, der er anbragt f.eks. i et åbent fængsel,
anses for flygtede, hvis de forlader anbringelsesstedet uden
tilladelse.
Det følger af straffelovens § 124, stk. 2, at
på samme måde straffes den, der befrier en anholdt,
fængslet eller tvangsanbragt person, såvel som den, der
tilskynder eller hjælper en sådan person til at undvige
eller holde den undvegne skjult, jf. straffelovens § 124, stk.
2. Man kan således også straffes for f.eks. at
tilskynde en indsat til at flygte og for at hjælpe ved at
holde personen skjult efter flugten.
Straffelovens § 124, stk. 2, dækker - i
modsætning til § 124, stk. 1 - også
tilfælde, hvor der ikke er tale om flugt, men f.eks.
unddragelse af den fortsatte frihedsberøvelse i forbindelse
med udeblivelse efter uledsaget udgang.
Strafferammen for overtrædelse af straffelovens §
124, stk. 1 og 2, er bøde eller fængsel indtil 2
år.
Af bemærkningerne til stk. 1, jf. herved
Folketingstidende, tillæg A, side 3322, fremgår det, at
det ved strafudmålingen forudsættes som et
udgangspunkt, at en overtrædelse i
førstegangstilfælde straffes med ubetinget
fængsel i 30 dage. Det fremgår også, at det skal
anses som en skærpende omstændighed, hvis der f.eks. er
tale om, at flere flygter i forening, eller hvis flugten har
været nøje planlagt.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i
straffelovens § 124, hvoraf fremgår, at det ved
fastsættelse af straffen efter stk. 1 eller 2 skal
indgå som en skærpende omstændighed, at den, der
flygter eller bistås hermed, er indsat i et lukket
fængsel eller arresthus.
Det forudsættes, at overtrædelse af § 124, stk.
1 eller 2, i førstegangstilfælde som udgangspunkt skal
medføre fire måneders ubetinget fængselsstraf.
Der vil således være tale om en firedobling af straffen
i forhold til de gældende udgangspunkt.
Det forudsættes også, at der sker en betydelig
skærpelse i flergangstilfælde, og at der i
andengangstilfælde som udgangspunkt vil skulle
fastsættes en straf på seks måneders
fængsel.
Fastsættelsen af straffen vil i øvrigt fortsat bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i opad- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Det bemærkes i den forbindelse også, at det fortsat
skal anses som en skærpende omstændighed, hvis der
f.eks. er tale om, at flere flygter i forening, eller hvis flugten
har været nøje planlagt.
Det kan efter omstændighederne anses for en formildende
omstændighed, at personen, der flygter, selv vender tilbage
til institutionen igen hurtigt efter flugten. Det bemærkes
også, at det ikke skal anses for en formildende
omstændighed, at der ved flugten ikke anvendes vold eller
våben.
Det bemærkes endvidere, at der ved den foreslåede
forhøjelse af strafniveauet for så vidt angår
stk. 1, er taget hensyn til, at en person for samme flugt eller
flugtforsøg kan være ikendt en disciplinærstraf,
jf. straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 2. En ikendt
disciplinærstraf skal således fortsat ikke
indebære en fravigelse af strafniveauet i nedadgående
retning.
Alle indsatte, der er indsat i et arresthus eller lukket
fængsel, og omfattet af straffelovens § 124, stk. 1, 1.
pkt., vil blive omfattet af den foreslåede § 124, stk.
3. Forvaringsdømte, der er indsat i et arresthus eller
lukket fængsel, vil også blive omfattet. Undtaget fra
bestemmelsen er personer varetægtsfængslet efter
udlændingelovens § 35 eller frihedsberøvede efter
udlændingelovens § 36, jf. § 124, stk. 1, 2.
pkt.
En person må anses for »indsat« fra det
tidspunkt, hvor afsoningen er iværksat for så vidt
angår afsonere, og på det tidspunkt, hvor retten
træffer afgørelse om, at der skal ske
varetægtsfængsling for så vidt angår
varetægtsarrestanter.
Bestemmelsen vil ikke gælde anholdte, der endnu ikke er
blevet fremstillet for en dommer og dermed ikke er
varetægtsfængslet, selvom vedkommende måtte sidde
i et arresthus. Bestemmelsen vil heller ikke gælde for
personer, der er varetægtsfængslet in absentia i f.eks.
et hospital, jf. retsplejelovens § 764, stk. 2. Den vil heller
ikke gælde personer, der er varetægtsfængslet i
surrogat uden for arresthuse og lukkede fængsler
(såkaldt varetægtssurrogat), jf. retsplejelovens §
765.
Begrebet »arresthus« omfatter kriminalforsorgens
arresthuse i Danmark fordelt over hele landet. Herudover er der
Københavns Fængsler (Vestre Fængsel,
Politigården mv.) samt arrestafdelinger i nogle af de
åbne og lukkede fængsler. Omfattet af begrebet
»lukket fængsel« er de lukkede fængsler,
der for tiden er Herstedvester Fængsel, Nyborg Fængsel,
Ringe Fængsel, Enner Mark Fængsel, Storstrøm
Fængsel og Nykøbing Fængsel samt en række
lukkede fængselsafdelinger i de åbne
fængsler.
Begrebet »flygter« skal fortolkes i overensstemmelse
med begrebet i § 124, stk. 1, således at det
gælder flugt fra selve fængslet og arresthuset samt
tilfælde, hvor indsatte undviger i forbindelse med transport
eller under ledsaget udgang undviger fra det medfølgende
personale.
Begrebet »bistås« skal forstås som de
former for adfærd, der er nævnt i § 124, stk. 2.
Det er dog alene bistand, som gives i forbindelse med flugt, og
hvor den pågældende, der bistås, er indsat i et
lukket fængsel eller arresthus, som vil blive omfattet af
stk. 3.
Strafskærpelsen skal således alene gælde for
tilfælde, hvor den indsatte flygter, som det skal
forstås i straffelovens § 124, stk. 1, og ikke f.eks.
hvor en person, der holdes skjult, har unddraget sig fortsat
frihedsberøvelse i et lukket fængsel i forbindelse med
udeblivelse efter en uledsaget udgang. Bistand, der f.eks. gives i
form af tilskyndelse til at flygte eller efter flugt ved at holde
den undvegne skjult, er således omfattet af
strafskærpelsen i det foreslåede stk. 3.
Det bemærkes, at indførelse af den nye bestemmelse
i straffelovens § 124, stk. 3, vil medføre, at de
gældende stk. 3-5 bliver til stk. 4-6.
Til nr. 3
Det foreslås, at straffelovens § 124, stk. 5, der
bliver stk. 6, ændres, således at det kommer til at
fremgå, at bestemmelserne i stk. 1, 2 og 4, gælder for
de omhandlede frihedsberøvede personer i stk. 5, der bliver
stk. 6.
Ændringen er en konsekvens af, at der foreslås
indsat et nyt stykke (stk. 3) i straffelovens § 124, jf.
herved lovforslagets § 1, nr. 2, således at de
gældende bestemmelser i § 124, stk. 1-3, fortsat vil
komme til at få anvendelse for de frihedsberøvede, der
er nævnt i stk. 5, der bliver stk. 6.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj
2019.
Loven finder anvendelse på lovovertrædelser, der er
begået efter lovens ikrafttræden.
Til §
4
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne og Grønland har egne retsplejelove,
hvorfor det ikke vil være relevant at sætte lovens
§ 1 i kraft for hverken Færøerne eller
Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte lovens
§ 2 i kraft for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1541 af 18. december
2018, foretages følgende ændringer: | § 765.
--- | | | Stk.
2-6. --- | | | Stk. 7. Justitsministeren kan fastsætte
regler om anvendelse af magt og sikringsmidler over for personer,
der er anbragt i en institution eller på et hospital m.v. i
medfør af stk. 2, nr. 3 eller 4, i forbindelse med
transport, der forestås af kriminalforsorgens
personale. | | 1. I § 765, stk.
7, indsættes som 2.
pkt.: »Justitsministeren kan endvidere
fastsætte regler om undersøgelse uden retskendelse af
personer, der er anbragt i institution eller hospital m.v. i
medfør af stk. 2, nr. 3 eller 4, i forbindelse med
transport, der forestås af kriminalforsorgens
personale.« | | | | § 777.
--- | | | Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om anvendelse af magt
og sikringsmidler over for personer, der er anbragt på et
hospital m.v. i medfør af stk. 1, i forbindelse med
transport, der forestås af kriminalforsorgens
personale. | | 2. I § 777, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Justitsministeren kan endvidere
fastsætte regler om undersøgelse uden retskendelse af
personer, der er anbragt i hospital m.v. i medfør af stk. 1,
i forbindelse med transport, der forestås af
kriminalforsorgens personale.« | | | | § 811.
--- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte regler om anvendelse af magt
og sikringsmidler over for personer, der er indlagt på et
hospital for sindslidende m.v. i medfør af § 809, stk.
2, i forbindelse med transport, der forestås af
kriminalforsorgens personale. | | 3. I § 811, stk. 3, indsættes som 2. pkt.: »Justitsministeren kan endvidere
fastsætte regler om undersøgelse uden retskendelse af
personer, der er indlagt på hospital for sindslidende m.v. i
medfør af § 809, stk. 2, i forbindelse med transport,
der forestås af kriminalforsorgens personale.« | | | | | | § 2 | | | | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | § 73
a. --- | | | Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om anvendelse af magt
og sikringsmidler over for personer, der er anbragt på et
hospital for sindslidende m.v. i henhold til en afgørelse
truffet i medfør af §§ 68 eller 69, i forbindelse
med transport, der forestås af kriminalforsorgens
personale. | | 1. I § 73 a, stk.
2, indsættes som 2.
pkt.: »Justitsministeren kan endvidere
fastsætte regler om undersøgelse uden retskendelse af
personer, der er anbragt i hospital for sindslidende m.v. i henhold
til en afgørelse truffet i medfør af §§ 68
eller 69, i forbindelse med transport, der forestås af
kriminalforsorgens personale.« | | | | §
124. --- | | | Stk.
2-4. --- | | 2. I § 124 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: | Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 1-3 gælder også i forhold
til 1) personer i forvaring, 2) personer, der i stedet for
varetægtsfængsel er frihedsberøvet i institution
m.v., eller er varetægtsfængslet efter
udlændingelovens § 35 b 3) personer, der i medfør af
§ 74 a er frihedsberøvet i institution m.v., 4) personer, der i forbindelse med
fuldbyrdelse af straf uden for arresthuse og fængsler, jf.
stk. 1, er frihedsberøvet på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol efter
straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a eller 13 b eller i
institution m.v., og 5) personer, der afsoner
fængselsstraf under udstationering fra fængsel eller
arresthus. | | »Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 eller 2, skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at den, der
flygter eller bistås hermed, er indsat i et lukket
fængsel eller arresthus, herunder personer i
forvaring.« Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6. 3. I § 124, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 1-3« til »stk. 1, 2 og
4«. |
|