Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 6. december 2018
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil stemme for det stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget og indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse og det under
B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at lovforslaget indeholder flere forskellige mindre
justeringer af valglovgivningen, som giver god mening. Det
gælder f.eks. forslaget om, at antallet af danske medlemmer
af Europa-Parlamentet ændres fra 13 til 14 medlemmer som
følge af Storbritanniens udtræden af EU, og forslaget
om et forbud mod, at flere forskellige kandidatlister til
kommunalbestyrelsesvalg eller regionsrådsvalg opstiller under
samme listebetegnelse i den samme kommune eller region.
Men DF er stærk modstander af, at
herboende EU-statsborgere med dette lovforslag får lov til at
udøve deres valgret og stille op til kommunale og regionale
valg og til valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet fra det
tidspunkt, hvor de faktisk tager bopæl i Danmark, dvs.
uafhængigt af, om de som følge af manglende
registreringsbevis endnu ikke er registreret med bopæl i
Danmark i Det Centrale Personregister (CPR). På den baggrund
ønsker DF, at lovforslaget bliver delt.
Ud over DF's principielle modstand mod, at
EU skal diktere, hvem der må stemme til og stille op til
danske valg, er det også DF's klare holdning, at kun personer
med dansk statsborgerskab bør kunne stemme ved og stille op
til kommunale og regionale valg og dermed have indflydelse på
den politik, der føres i Danmark.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer
imod det af DF stillede ændringsforslag om opdeling af
lovforslaget. EL kræver og støtter selv opdeling af
lovforslag, hvis de indeholder elementer, som ingen forbindelse har
med hinanden. Det er der imidlertid ikke tale om i dette
tilfælde. De elementer, DF vil have adskilt, hører
naturligt og indholdsmæssigt sammen. Der er tale om en
politisk uenighed, ikke et lovstrukturelt problem. Uenigheder om
det politiske indhold i lovforslag bør ifølge EL
afklares gennem ændringsforslag til indholdet.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(DF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om valg til Folketinget, lov om
kommunale og regionale valg, lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, partiregnskabsloven og lov om kommunernes
styrelse (Ændring af antallet af danske medlemmer af
Europa-Parlamentet, forbud mod ens listebetegnelser, valgret til
Europa-Parlamentsvalg til udlandsdanskere under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne,
lovfæstelse af en særlig vederlagsordning for
stedfortrædere i kommunalbestyrelsen og regionsrådet
m.v.)« omfattende § 1, § 2, nr. 3, 4, 6, 7 og 9-16,
§ 3, nr. 1-4, 6 og 7, §§ 4 og 5, og § 6, stk.
1-4.
B. »Forslag
til lov ændring lov om kommunale og regionale valg og lov om
valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet (Sikring af
udøvelsen af herboende EU-statsborgeres valgret og
valgbarhed fra bopælstidspunktet)« omfattende § 2,
nr. 1, 2, 5 og 8, § 3, nr. 5, 8 og 9, og § 6, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag.
Det ene forslag (A) vedrører forslag
om ændring af antallet af danske medlemmer af
Europa-Parlamentet, forbud mod ens listebetegnelser, valgret til
Europa-Parlamentsvalg til udlandsdanskere under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne og
lovfæstelse af en særlig vederlagsordning for
stedfortrædere i kommunalbestyrelsen og
regionsrådet.
Det andet forslag (B) har til formål
sikre, at herboende EU-statsborgere i overensstemmelse med de
EU-retlige regler kan udøve deres valgret og stille op til
kommunale og regionale valg og til valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet fra det tidspunkt, hvor de faktisk tager
bopæl i Danmark, dvs. uafhængigt af, om de som
følge af manglende registreringsbevis endnu ikke er
registreret med bopæl i Danmark i Det Centrale Personregister
(CPR).
Dansk Folkeparti ønsker med
ændringsforslaget om en deling af lovforslaget at få
mulighed for at tage særskilt stilling til henholdsvis
elementerne i det under A nævnte lovforslag og elementerne i
det under B nævnte lovforslag.
Dansk Folkeparti er principielt imod, at
EU-regler skal diktere, hvem der må stemme og stille op til
valg, der afholdes i Danmark, og hvornår disse personer er
berettigede til valgret og valgbarhed.
Det er desuden Dansk Folkepartis holdning,
at kun personer med dansk statsborgerskab bør kunne stemme
ved og stille op til kommunale og regionale valg og dermed have
indflydelse på den politik, der føres i Danmark.
Endelig er det også Dansk Folkepartis holdning, at kun danske
statsborgere bør kunne stemme og stille op et valg af de
danske medlemmer af Europa-Parlamentet.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 26. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
økonomi- og indenrigsministeren sendte den 28. juni 2018
dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 291
(folketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte
økonomi- og indenrigsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus
Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV)
Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |