Fremsat den 30. januar 2019 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om om skattefri seniorpræmie
Den berettigede
personkreds
§ 1.
Seniorpræmie udbetales til personer, som er i
beskæftigelse efter folkepensionsalderen. Retten til
seniorpræmie er betinget af, at personen inden for de
første 12 måneder efter tidspunktet for opnåelse
af folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,
har haft mindst 1.560 løntimer og er født den 1.
januar 1954 eller senere.
Opgørelse af
beskæftigelseskravet
§ 2.
Beskæftigelseskravet i § 1 kan opfyldes på
følgende måder:
1)
Løntimer, herunder ukontrollabel arbejdstid omregnet til
timer, som i optjeningsperioden er indberettet til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.
2) Timer som
følge af omregning af B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke indgår i opgørelsen
af en selvstændig virksomheds overskud eller underskud, jf.
dog nr. 3.
3) Timer som
følge af omregning af det skattemæssige overskud
før renter og andre finansielle poster af selvstændig
virksomhed samt A-indkomst udbetalt til ejeren af et selskab, hvor
ejeren har afgørende indflydelse.
Stk. 2.
Løntimer og timer, som følge af omregning af overskud
af selvstændig erhvervsvirksomhed, optjent i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz, medregnes i opgørelsen
efter stk. 1, hvis personen er skattepligtig efter
kildeskattelovens § 1 ved udløbet af det
indkomstår, der udløber i løbet af perioden
på 12 måneder, jf. § 1, eller er omfattet af
kildeskattelovens afsnit I A i det indkomstår, der
udløber i løbet af perioden på 12
måneder, jf. § 1.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om krav til validering af beskæftigelsen, omregning af
en persons arbejdstid, hvor der ikke skal indberettes
løntimer til indkomstregisteret, og omregning af B-indkomst,
der ikke er indberetningspligtigt til indkomstregistret samt af
skattemæssigt overskud af selvstændig virksomhed. Der
fastsættes videre regler om omregningssatsens
størrelse. Der fastsættes videre regler om omregning
af B-indkomst, som fremgår af årsopgørelsen, til
måneder, regler om medregning af B-indkomst, som endnu ikke
fremgår af årsopgørelsen i den eller de
måneder, hvor arbejdet er udført, samt regler om
omregning af skattemæssigt overskud af selvstændig
virksomhed til måneder. Der fastsættes endvidere regler
om medregning af arbejde og indkomst for personer fra et andet
EU/EØS-land eller Schweiz, der er skattepligtige i
Danmark.
Seniorpræmiens størrelse
mv.
§ 3.
Seniorpræmien udgør et engangsbeløb på
30.000 kr.
Stk. 2.
Seniorpræmien er skattefri.
Stk. 3.
Seniorpræmien medfører ikke fradrag i ydelser efter
anden lovgivning.
Stk. 4.
Seniorpræmien reguleres én gang årligt den 1.
januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Reguleringen sker 1. gang den 1. januar
2020.
Ansøgning og udbetaling mv.
§ 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, hvordan
udbetaling af seniorpræmien skal ske, herunder hvornår
udbetalingen kan ske uden ansøgning på baggrund af
registeroplysninger primært fra indkomstregistret, eller
hvornår udbetalingen skal ske på baggrund af
ansøgning, samt om udbetaling af seniorpræmie i
tilfælde af dødsfald.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
ansøgning om seniorpræmien, herunder om frist, form og
indhold i de sager, hvor der ikke er relevante registeroplysninger,
og hvor præmien derfor tildeles på baggrund af
ansøgning.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
dokumentation af beskæftigelseskravet, som nævnt i
§ 1 i sager, hvor udbetalingen af seniorpræmien skal ske
på baggrund af ansøgning.
Tilbagebetaling
§ 5.
Seniorpræmie kan kræves tilbagebetalt, når en
person mod bedre vidende uberettiget har modtaget
seniorpræmie.
Stk. 2.
Tilbagebetalingskravet opkræves efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
skatteministeren. Der kan fastsættes regler om en aftale om
tilbagebetaling, herunder om at en betalingsaftale bortfalder, hvis
skyldneren trods påkrav udebliver med tilbagebetaling af
seniorpræmie.
Administration
§ 6.
Udbetaling Danmark administrerer seniorpræmieordningen.
Stk. 2.
Udbetaling Danmarks afgørelser om retten til
seniorpræmie kan ske uden partshøring.
Stk. 3.
Udbetaling Danmark skal indsende nødvendige data til
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, herunder til brug for
statistik, overvågning og analyse.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om de opgaver, som Udbetaling Danmark skal udføre
efter stk. 1 og 3.
§ 7.
Administrationen skal så vidt muligt ske på grundlag af
relevante registeroplysninger, herunder på grundlag af de
oplysninger om løn, arbejdstid mv., der fremgår af
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, Det Centrale
Virksomhedsregister og skattemyndighedernes registre med
nødvendige oplysninger om momsangivelser, om B-indkomst,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er oplyst
til indkomstregisteret, og om over- eller underskud ved
selvstændig virksomhed på
årsopgørelsen.
Stk. 2.
Udbetaling Danmark har inden for rammerne af § 12 i lov om
Udbetaling Danmark til brug for administrationen af
seniorpræmien terminaladgang til
1) oplysninger i
indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister,
2) oplysninger
om navne og adresser i Det Centrale Personregister,
3) oplysninger
hos skattemyndighederne om momsangivelser,
4) oplysninger
om aktuelle og tidligere ejerforhold hos Erhvervsstyrelsen,
5) oplysninger
hos skattemyndighederne om B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er oplyst til indkomstregisteret,
og om over- eller underskud ved selvstændig virksomhed
på årsopgørelsen, og
6) oplysninger
om selvstændig virksomhed i Det Centrale
Virksomhedsregister.
Stk. 3.
Oplysninger som nævnt i stk. 2 kan indhentes for personer,
som har nået folkepensionsalderen og som i perioder herefter
har haft beskæftigelse omfattet af § 2.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
administrationen af de opgaver, som Udbetaling Danmark skal
udføre efter stk. 1-3, herunder om adgang til og anvendelse
af registeroplysninger, og hvilke registre der skal være
terminaladgang til.
Finansiering af
seniorpræmien
§ 8.
Staten afholder udgifterne til seniorpræmien. Staten afholder
udgifter til administrationen af seniorpræmieordningen gennem
betaling af et administrationsbidrag, jf. § 25 i lov om
Udbetaling Danmark.
Klageadgang
§ 9.
Udbetaling Danmarks afgørelser efter denne lov kan
indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. Klagen
behandles efter reglerne i § 59 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
Ikrafttræden
§
10. Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Ændringer i anden lovgivning
§ 11. I
lov om Udbetaling Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 49 af
16. januar 2019, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, indsættes efter
nr. 15 som nyt nummer:
»16) Lov om skattefri
seniorpræmie.«
Territorial gyldighed
§
12. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det fremgår af aftalen om finanslov for
2019, at regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at øge
seniorers tilskyndelse til at fortsætte på
arbejdsmarkedet ad frivillighedens vej. Partierne er derfor enige
om at indføre ny skattefri seniorpræmie på
30.000 kr. for alle personer, som er beskæftiget i et omfang,
der svarer til i gennemsnit mindst 30 timer ugentligt i det
første år efter folkepensionsalderen (svarende til i
alt 1.560 betalte arbejdstimer inkl. ferie). Præmien kan
optjenes fra personen når folkepensionsalderen og 12
måneder frem. Præmien udbetales efter disse 12
måneder. Seniorpræmien indføres med virkning for
årgange, der når folkepensionsalderen fra og med 2019,
dvs. personer født 1. januar 1954 (som når
folkepensionsalderen fra 2. halvår 2019) eller senere.
Første udbetalinger sker dermed i 2. halvår 2020.
Seniorpræmien reguleres med satsreguleringsprocenten.
Dette lovforslag udmønter aftalen.
Formålet med ordningen er at øge den økonomiske
gevinst for seniorer, som arbejder efter folkepensionsalderen.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Skattefri seniorpræmie
2.1.1. Gældende ret
Der findes ikke lovgivning om en skattefri
præmieordning for seniorer, der fortsat er i
beskæftigelse efter de har opnået
folkepensionsalderen.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For at styrke incitamentet til
beskæftigelse for seniorer, der arbejder efter opnået
folkepensionsalder, foreslås der indført en skattefri
seniorpræmie.
Seniorpræmien vil blive målrettet
personer, der er født 1. januar 1954 eller senere, og som
har arbejdet i et ikke uvæsentligt omfang de første 12
måneder efter folkepensionsalderen. Personer skal være
skattepligtige i Danmark, og beskæftigelsen skal være
udført i Danmark, i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz.
For yderligere at styrke incitamentet til at
seniorerne vælger fortsat at arbejde efter
folkepensionsalderen, vil seniorpræmien blive skattefri.
Seniorpræmieordningen vil blive
målrettet personer, som er lønmodtagere samt personer,
som udøver selvstændig erhvervsvirksomhed efter de har
nået folkepensionsalderen.
For at sikre, at seniorpræmieordningen
bliver så nem at administrere som muligt, vil den som
udgangspunkt blive baseret på en digitaliserbar og
registerbaseret sagsbehandling både i forhold til
fastlæggelse af målgruppen for ret til
seniorpræmie, opgørelse af løntimer og
udbetaling af seniorpræmie. Præmien vil derfor så
vidt muligt blive administreret og udbetalt på baggrund af
registeroplysninger og uden ansøgning.
For en mindre del af målgruppen, fx med
beskæftigelse i et andet EU/EØS-land eller Schweiz
samt selvstændige erhvervsdrivende, vil det dog ikke
være tilstrækkelig med registerdata. Administrationen
af seniorpræmien skal i disse sager ligeledes
tilrettelægges, så der sikres en så let
administrativ ordning som muligt for disse målgrupper.
Seniorpræmien vil være en
arbejdsmarkedsordning, der skal bidrage til at øge
arbejdsudbuddet ved at fastholde seniorer på arbejdsmarkedet
efter opnået folkepensionsalder. Der påtænkes
ikke særskilt information om ordningen.
2.1.2.1. Den berettigede personkreds
Det foreslås, at seniorpræmien vil
blive udbetalt til personer, som er i beskæftigelse efter
opnåelse af folkepensionsalderen. Det foreslås, at
retten til seniorpræmie bliver betinget af, at personen inden
for de første 12 måneder efter opnåelse af
folkepensionsalderen har haft mindst 1.560 løntimer, som
defineret i § 2, og er født den 1. januar 1954 eller
senere.
Seniorpræmieordningen omfatter alene
personer, der er født den 1. januar 1954 eller senere. Det
er således ikke muligt at opnå ret til
seniorpræmie, hvis en person er født før 1.
januar 1954 uanset, at personen fortsat er i beskæftigelse
efter opnået folkepensionsalder.
Seniorpræmieordningen vil komme til at omfatte personer,
der inden for de første 12 måneder efter opnået
folkepensionsalderen har haft mindst 1.560 løntimer - uanset
om personen er lønmodtager eller selvstændig
erhvervsdrivende. Det svarer til, at personen i gennemsnittet er
beskæftiget i mindst 30 timer ugentligt inden for de
første 12 måneder efter folkepensionsalderen. De 1.560
løntimer kan optjenes over hele optjeningsåret eller i
en del af året.
De 1.560 løntimer omfatter ikke kun
timer, der er optjent i Danmark, men også løntimer og
timer som følge af omregning af overskud af
selvstændig erhvervsvirksomhed optjent i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz. Det er en betingelse for at
medregne sådanne timer, at personen enten er fuldt
skattepligtig i Danmark ved udløbet af det indkomstår,
der udløber i løbet af perioden på 12
måneder, eller at personen er omfattet af reglerne om
grænsegængere i kildeskattelovens afsnit I A i det
indkomstår, der udløber i løbet af den
nævnte periode. Det betyder, at både fuldt
skattepligtige personer, øresundspendlere og pendlere bosat
i Tyskland, kan medregne beskæftigelse i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz.
2.1.2.2. Opgørelse af
beskæftigelseskravet
Det foreslås, at
beskæftigelseskravet på mindst 1.560 timer inden for de
første 12 måneder efter folkepensionsalderen vil kunne
opfyldes ud fra de principper, der gælder for retten til
genoptjening af retten til dagpenge, jf. § 53, stk. 9, 10 og
12, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. samt regler
fastsat i medfør heraf. Det foreslås derfor, at
beskæftigelseskravet vil blive opfyldt på
følgende måder:
1) Løntimer,
herunder ukontrollabel arbejdstid omregnet til timer, som i
optjeningsperioden er indberettet til indkomstregisteret, jf. lov
om et indkomstregister.
2) Timer som
følge af omregning af B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke indgår i opgørelsen
af en selvstændig virksomheds overskud eller underskud, jf.
dog nr. 3.
3) Timer som
følge af omregning af det skattemæssige overskud
før renter og andre finansielle poster af selvstændig
virksomhed samt A-indkomst udbetalt til ejeren af et selskab, hvor
ejeren har afgørende indflydelse.
Det foreslås, at løntimer og
timer, som følge af omregning af overskud af
selvstændig erhvervsvirksomhed, optjent i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz, vil blive medregnet i
opgørelsen, såfremt personen er skattepligtig efter
kildeskattelovens § 1 ved udløbet af det
indkomstår, der udløber i løbet af perioden
på 12 måneder, jf. § 1, eller er omfattet af
kildeskattelovens afsnit I A i det indkomstår, der
udløber i løbet af perioden på 12
måneder, jf. § 1.
Det foreslås videre, at
beskæftigelsesministeren i overensstemmelse med principperne
for genoptjening af ret til dagpenge, jf. § 53, stk. 9, 10 og
12, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. samt regler
fastsat i medfør heraf, fastsætter nærmere
regler om krav til validering af beskæftigelsen.
Der forventes, at der vil blive fastsat regler om, at
valideringen sker ved, at antallet af løntimer sammenholdes
med den indkomst, der er indberettet for indberetningsperioden, at
indkomsten pr. time mindst skal være på et beløb
svarende til indkomstkravet for ret til
arbejdsløshedsdagpenge (svarende til 233.376 kr. - 2019
niveau), jf. § 53, stk. 2, nr. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring og 1.924 timer (svarende til en
fuldtidsstilling). I 2019 vil beløbet således blive
121,30 kr.
Forslaget er en tillempet anvendelse af
princippet i § 53, stk. 6 og 15 lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. om, at beskæftigelsen
skal være fra et sædvanligt
beskæftigelsesforhold, der er i overensstemmelse med
gældende overenskomster, eller i øvrigt er
udført på almindelige løn- og
arbejdsvilkår. Heri ligger der også, et
valideringskrav, men dette retter sig til de enkelte
overenskomstområder. Det forekommer imidlertid ikke
hensigtsmæssigt, at Udbetaling Danmark ved administrationen
af seniorpræmieordningen skal tage højde for de
forskellige overenskomstområder, da dette vil betyde en
øget bureaukratisering af ordningen, som ikke vil være
digitaliserbar. Det ovenfor nævnte beløb svarer til
det valideringskrav, der gælder efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det foreslås videre, at der vil blive
fastsat regler om omregning af en persons arbejdstid, hvor der ikke
skal indberettes løntimer til indkomstregisteret, enten
fordi der er tale om ukontrollabel arbejdstid (ingen
sammenhænge mellem indkomsten og den tid, der er
medgået til erhvervelse heraf), eller fordi der er tale om
B-indkomst, som er indberetningspligtig til indkomstregisteret, og
som der ifølge reglerne i lov om et indkomstregister ikke
skal indberettes løntimer for.
Det foreslås videre , at der vil blive
fastsat regler om omregning af B-indkomst, der ikke er
indberetningspligtigt til indkomstregistret samt af
skattemæssigt overskud af selvstændig virksomhed og
regler om omregningssatsens størrelse.
Det foreslås endvidere, at der vil blive
fastsat regler om omregning af B-indkomst, som fremgår af
årsopgørelsen til måneder, regler om medregning
af B-indkomst, som endnu ikke fremgår af
årsopgørelsen i den eller de måneder, hvor
arbejdet er udført, samt omregning af skattemæssigt
overskud af selvstændig virksomhed til måneder.
Det foreslås endeligt, at der vil blive
fastsat regler om medregning af arbejde og indkomst fra et andet
EU/EØS-land eller Schweiz for personer, der er
skattepligtige i Danmark.
Der henvises til § 53 i lov om
arbejdsløshedsforsikring mv. samt kapitel 3 i
bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december 2018 om indkomst- og
beskæftigelseskravet for ret til dagpenge med
tilhørende vejledning nr. 10120 af samme dato. Der henvises
endvidere til bekendtgørelse nr. 1182 af 26. september 2018
om selvstændig virksomhed i dagpengesystemet med
tilhørende vejledning nr. 9808 af 26. september 2018, hvor
bl.a. en nærmere definition af selvstændig virksomhed
fremgår. Det bemærkes helt overordnet, at
spørgsmålet om selvstændig virksomhed
følger de skattemæssige regler.
2.1.2.3. Seniorpræmiens størrelse mv.
Det foreslås, at seniorpræmien vil
udgøre et engangsbeløb på 30.000 kr.
Det foreslås videre, at
seniorpræmien vil være skattefri, og at den ikke vil
medføre fradrag i ydelser efter anden lovgivning. Det
betyder, at der ikke vil blive fradraget i pensionstillæg,
boligydelse og ældrecheck mv. eller i en
ægtefælles ydelser efter anden lovgivning.
Det foreslås endvidere, at
seniorpræmien vil blive reguleret én gang årligt
den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Det foreslås, at reguleringen vil ske
1. gang den 1. januar 2020.
2.1.2.4. Ansøgning og udbetaling mv.
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren vil fastsætte regler om,
hvordan udbetaling af seniorpræmien skal ske, herunder
hvornår udbetalingen kan ske uden ansøgning på
baggrund af registeroplysninger primært fra
indkomstregistret, eller hvornår udbetalingen skal ske
på baggrund af ansøgning, samt om udbetaling af
seniorpræmie i tilfælde af dødsfald.
Det forudsættes, at ordningen bliver
så enkel at administrere som muligt. Ordningen vil derfor i
størst muligt omfang blive understøttet digitalt og
blive baseret på data fra bl.a. indkomstregisteret, jf.
bekendtgørelse nr. 49 af 12. januar 2015 af lov om et
indkomstregister, om de forhold, der har betydning for retten til
og udbetalingen af seniorpræmien. Der vil derfor blive
fastsat regler, som sikrer, at udbetaling af
seniorpræmieordningen i så vidt muligt vil kunne ske
uden ansøgningen.
En person, der fx har 1.560 løntimer
ifølge indkomstregistret i løbet af perioden på
12 måneder, vil umiddelbart være berettiget til
seniorpræmie uden at skulle ansøge herom, idet
Udbetaling Danmark på baggrund af registeroplysningerne kan
vurdere retten til seniorpræmien og efterfølgende
udbetale præmien.
Videre skal en person, der fx ikke har 1.560
løntimer ifølge indkomstregistret, ansøge om
seniorpræmie. Det gælder ikke kun personer, der
udøver selvstændig erhvervsvirksomhed, men også
fuldt skattepligtige lønmodtagere og lønmodtagere
omfattet af reglerne om grænsegængere, som har
beskæftigelse i et andet EU/EØS-land eller Schweiz.
Fuldt skattepligtige lønmodtagere og lønmodtagere
omfattet af regler om grænsegængere vil i forbindelse
med ansøgningen om seniorpræmien skulle dokumentere,
at de er fuldt skattepligtige eller omfattet af regler om
grænsegængere. Dette kan ske ved at vedhæfte kopi
af den seneste årsopgørelse i optjeningsperioden,
hvoraf personens skattepligtsstatus vil fremgå.
Det foreslås endvidere, at
beskæftigelsesministeren vil fastsætte regler om
ansøgning om seniorpræmien, herunder om
ansøgningsfrist, form og indhold.
Det foreslås endeligt, at
beskæftigelsesministeren vil fastsætte regler om
dokumentation af beskæftigelseskravet i
ansøgningssager, fx i form af lønsedler og
årsopgørelser mv.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler
om, at ansøgning om seniorpræmie skal sendes
skriftligt, herunder digitalt, medmindre en person er fritaget fra
digital kommunikation med det offentlige, jf. bekendtgørelse
nr. 801 af 13. juni 2016 af lov om Digital Post fra offentlige
afsendere. Endvidere vil der kunne fastsættes regler om, at
ansøgning skal ske på et dertil udarbejdet
ansøgningsskema.
Derudover forventes der fastsat regler om, at
i det omfang, der fastsættes regler om, at
seniorpræmien skal udbetales efter ansøgning, skal det
ske digital efter § 13 i lov om Udbetaling Danmark.
2.1.2.5. Administration og sagsbehandlingsregler
Det forudsættes, at ordningen bliver
så enkel at administrere som muligt. Ordningen foreslås
derfor i størst muligt omfang at blive understøttet
digitalt og blive baseret på data fra bl.a.
indkomstregisteret og Generel Udstillings Løsning (GUL) om
de forhold, der vil have betydning for retten til og udbetaling af
seniorpræmie.
Det foreslås, at Udbetaling Danmark skal
administrere seniorpræmieordningen, herunder tage stilling
til retten til og tilbagebetaling af seniorpræmien.
Det foreslås derfor, at
beskæftigelsesministeren vil fastsætte nærmere
regler om de opgaver, som Udbetaling Danmark skal udføre som
led i administrationen af ordningen.
Det foreslås, at Udbetaling Danmarks
administration af ordningen i videst muligt omfang skal ske
på grundlag af relevante registeroplysninger, herunder
på grundlag af de oplysninger om løn, arbejdstid mv.,
der fremgår af indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister, Det Centrale Virksomhedsregister og
skattemyndighedernes registre med nødvendige oplysninger om
momsangivelser, om B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er oplyst til indkomstregisteret,
og om over- eller underskud ved selvstændig virksomhed
på årsopgørelsen.
Det betyder, at oplysningerne i de offentlige
registre skal lægges til grund ved administrationen, hvis
indberetningen af oplysningerne til registrene er sket i
overensstemmelse med den lovgivning, som regulerer de relevante
registre.
Anvendelse af de pågældende
oplysninger sker imidlertid under hensyntagen til den generelle
administrationsregel.
Det betyder, at hvis det ikke er muligt at
indhente relevante oplysninger i offentlige registre, eller der
mangler oplysninger i registeret, eller oplysningerne er
fejlbehæftet eller oplysningerne ikke er indberettet i
overensstemmelse med den lovgivning, som regulerer de relevante
registre eller lignende, kan der lægges andre oplysninger til
grund. Tilsvarende gælder, hvis der er fejl i oplysningerne i
de offentlige registre, og Udbetaling Danmark bliver
opmærksom herpå, fx ved kontrol af data inden der
træffes afgørelse i sagen.
Det er ikke muligt at give en
udtømmende beskrivelse af mulige fejl, mangler mv., men de
kan fx være:
- At det er
åbenlyst, at arbejdsgiveren mangler at indberette til
indkomstregisteret, da tidsfristen er overskredet, jf. § 4,
stk. 1, i lov om et indkomstregister.
- At der ikke er
oplyst løntimer i forbindelse med indberetning af en A- og
B-indkomst, hvoraf der betales arbejdsmarkedsbidrag.
- At der konsekvent
indberettes 160,33 løntimer på trods af, at der i
perioden også er indberettet sygedagpenge eller afholdt ferie
med feriegodtgørelse.
- At det
indberettede løntimetal eller indtægtens
størrelse langt fra modsvarer lignende indberetninger fra
tidligere perioder.
- At der er et
åbenlyst misforhold mellem indtægtens størrelse
og antallet af løntimer sammenlignet med lignende
indberetninger fra tidligere perioder.
- Åbenlyst
forkerte periodeangivelser, fx perioder i fremtiden eller perioder
langt bagud i tid (før 1. januar 2008, som er tidspunktet
for oprettelsen af indkomstregisteret).
Det anses således ikke som en fejl i
indkomstregisteret, hvis der ikke foreligger oplysninger som
følge af, at indberetningsfristen til indkomstregisteret
endnu ikke er overskredet.
Er der fx tale om en arbejdsgiver, som efter
reglerne om frist for indberetning til indkomstregisteret, jf.
§ 4, stk. 1, i lov om et indkomstregister, senest skal
indberette den 10. i måneden efter udløbet af den
kalendermåned, oplysningerne vedrører, betragtes det
ikke som en mangelfuld indberetning, hvis Udbetaling Danmark den 5.
i samme måned ikke kan tilgå oplysninger
vedrørende den forudgående kalendermåned. Hvis
der derimod i eksemplet (fortsat) mangler oplysninger efter den 10.
i måneden efter udløbet af den kalendermåned,
oplysningerne vedrører, kan det betragtes som en fejl.
Adgangen til at lægge andre oplysninger
end oplysninger fra indkomstregisteret til grund for en
afgørelse er ikke begrænset til kun at vedrøre
fejl, mangler mv., som skyldes arbejdsgiverne. Det kan også
omfatte situationer, hvor Skatteforvaltningens udstilling af data
beror på forsinkelser fx som følge af datanedbrud i
Skatteforvaltningen eller "kø" i Skatteforvaltningens
validering/behandling af data mv. Andre situationer kan også
forekomme.
Udbetaling Danmark skal i denne situation ikke
afvente, at oplysningerne i indkomstregisteret er korrigeret i
overensstemmelse med gældende regler herom.
Det er en forudsætning, at disse andre
oplysninger kan dokumenteres på anden vis. Dette kan fx ske
via arbejdskontrakt, lønsedler,
arbejdsgivererklæringer, udbetalingsoplysninger fra kommuner
mv.
Udenlandsk indkomst, der ikke indberettes til
indkomstregisteret, kan også indgå i opgørelsen.
Det drejer sig om de situationer, hvor arbejdet er udført i
et andet EU/EØS-land eller Schweiz.
Udbetaling Danmark skal sikre sig, at der
foreligger fornøden dokumentation for, at betingelserne for
at kunne medregne den udenlandske indkomst, er opfyldt.
I forhold til oplysninger om B-indkomst i
indkomstregisteret bemærkes, at det følge af
skattelovgivningen, at ikke al B-indkomst er omfattet af en
indberetningspligt til indkomstregisteret (det drejer sig typisk om
indtægt for arbejde for privatpersoner - fx musikeren, som
har spillet ved et bryllup). I disse tilfælde er der ikke
tale om, at der er fejl eller mangler ved indberetningen til
indkomstregisteret, da der netop ikke består en
indberetningspligt.
Denne form for B-indkomst skal derfor i stedet
tages fra personens årsopgørelse. For
indkomstår, hvor der endnu ikke foreligger en
årsopgørelse, kan ikke-indberetningspligtig B-indkomst
medregnes, hvis personen kan dokumentere indkomsten og samtidig
erklære, at indkomsten ikke senere vil indgå i
regnskabet i en selvstændig virksomhed.
Det foreslås, at Udbetaling Danmark ved
afgørelse om, at en person er omfattet af målgruppen
for seniorpræmie, ikke vil skulle foretage partshøring
forud for afgørelsen. Her henvises til de specielle
bemærkninger til § 6, stk. 2.
Herudover foreslås det, at
seniorpræmien vil komme til at indgå i opregningen af
love, som administreres af Udbetaling Danmark, jf. § 1 i lov
om Udbetaling Danmark. Der henvises til lovforslagets § 11.
Det vil medføre, at reglerne i lov om Udbetaling Danmark vil
gælde ved Udbetaling Danmarks varetagelse af
seniorpræmien, og at Udbetaling Danmark skal følge de
særlige bestemmelser, der gælder for
lovgivningsområder, der er omfattet af § 1 i lov om
Udbetaling Danmark.
Det betyder blandt andet, at en række
regler i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (retssikkerhedsloven) vil finde anvendelse. Fx
vil retssikkerhedslovens §§ 3 og 4 om personens ret til
medvirken og om fastsættelse af frister i
ansøgningssager finde tilsvarende anvendelse, jf. § 2 i
lov om Udbetaling Danmark. Desuden vil reglerne i
retssikkerhedslovens § 10, § 11, stk. 1, § 11 a,
stk. 1-5, § 11 b, § 11 c, stk. 1, nr. 4, og § 12 om
bl.a. myndighedens oplysningspligt, om personens pligt til
medvirken og om samtykke i forbindelse med indhentning af
oplysninger finde tilsvarende anvendelse, jf. § 5 i lov om
Udbetaling Danmark. Herudover vil seniorpræmien blive
omfattet af bestemmelsen i § 12 i lov om Udbetaling Danmark om
registersamkøringer af ikke-følsomme oplysninger i
kontroløjemed uden samtykke fra personen.
Dette medfører også, at personen
vil blive omfattet af en oplysningspligt over for Udbetaling
Danmark og vil skulle oplyse om ændringer, der vil kunne have
betydning for udbetaling af ydelser og tilskud i § 4 i lov om
Udbetaling Danmark samt muligheden for at kunne ifalde straf efter
§ 14 i lov om Udbetaling Danmark.
Det foreslås videre, at Udbetaling
Danmark til brug for administration af seniorpræmieordningen
inden for rammerne af § 12 i lov om Udbetaling Danmark vil
have terminaladgang til
1) oplysninger i
indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister,
2) oplysninger om
navne og adresser i Det Centrale Personregister,
3) oplysninger hos
skattemyndighederne om momsangivelser,
4) oplysninger om
aktuelle og tidligere ejerforhold hos Erhvervsstyrelsen,
5) oplysninger hos
skattemyndighederne om B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er oplyst til indkomstregisteret,
og om over- eller underskud ved selvstændig virksomhed
på årsopgørelsen, og
6) oplysninger om
selvstændig virksomhed i Det Centrale
Virksomhedsregister.
Derudover foreslås videre, at der vil
blive fastsat regler om administrationen af de opgaver, som
Udbetaling Danmark skal udføre herunder om adgang til og
anvendelse af registeroplysninger og hvilke registre, der skal
være terminaladgang til. Der forventes fastsat regler om, at
Udbetaling Danmark får terminaladgang til
skattemyndighedernes registre, herunder indkomstregistret, Det
Centrale Personregister, Det Centrale Virksomhedsregister mv.
Fastsættelsen af disse regler i forhold til
skatteområdet vil tage udgangspunkt i en model, hvor det
sikres, at Udbetaling Danmark har adgang til personer, som opfylder
kriterierne for ret til seniorpræmie. Dette vil blive
drøftet nærmere med Styrelsen for Udvikling og
Forenkling, som har ansvaret for udstilling af data fra
skattemyndighedernes registrer.
Det forventes yderligere, at der vil kunne
fastsættes regler efter § 13 i lov om Udbetaling
Danmark. Efter § 13, stk. 1, i lov om udbetaling Danmark kan
beskæftigelsesministeren på Udbetaling Danmarks
sagsområde efter § 1 fastsætte regler om, at
kommunikation mellem Udbetaling Danmark og andre myndigheder samt
mellem Udbetaling Danmark og borgere skal ske i elektronisk form
(digital kommunikation). Ministeren kan herunder fravige formkrav i
lovgivningen, der er til hinder for digital kommunikation. Efter
§ 13, stk. 2, i lov om Udbetaling Danmark kan
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
visse borgere helt eller delvis skal være undtaget fra kravet
om digital kommunikation. Efter § 13, stk. 3, i lov om
Udbetaling Danmark kan beskæftigelsesministeren på
Udbetaling Danmarks sagsområde efter § 1 fastsætte
regler om, at udstedelse af dokumenter uden underskrift eller med
maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarende
måde i retlig henseende sidestilles med et dokument med
personlig underskrift. Efter § 13, stk. 4, anses en digital
meddelelse anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for modtageren. Der er fastsat regler om
obligatorisk selvbetjening i bekendtgørelse nr. 568 af 30.
maj 2013 om obligatorisk digital selvbetjening vedrørende
ansøgninger og meddelelser mv. om sociale ydelser mv.
Derudover skal Udbetaling Danmark indsende
nødvendige data til Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering, herunder til brug for statistik, overvågning og
analyse.
2.1.2.6. Finansiering
Det foreslås, at staten vil afholde
udgifterne til seniorpræmien. Endvidere foreslås, at
staten afholder udgifterne til Udbetaling Danmarks administration
af seniorpræmieordningen gennem betaling af et
administrationsbidrag, jf. § 25 i lov om Udbetaling
Danmark.
2.1.2.7. Klagemuligheder
Det foreslås, at Udbetaling Danmarks
afgørelser efter denne lov vil kunne indbringes for
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. Klagen vil blive
behandlet efter reglerne i § 59 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
2.2. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
Det foreslås, at Udbetaling Danmarks
administration af seniorpræmien tillige vil blive omfattet af
sagsbehandlingsreglerne for de øvrige sagsområder, som
Udbetaling Danmark administrerer i henhold til de love, som er
nævnt i § 1 i lov om Udbetaling Danmark.
Dette indebærer, at Udbetaling Danmarks
administration af seniorpræmien vil blive omfattet af §
11 a, stk. 1-5, i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, som blandt andet vil skulle iagttages,
hvis der fastsættes regler om, at personer, der bliver
omfattet af lovforslaget vil skulle indgive ansøgning om
seniorpræmie. Herudover vil seniorpræmien blive
omfattet af bestemmelsen i § 12 i lov om Udbetaling Danmark om
registersamkøringer af ikke-følsomme oplysninger i
kontroløjemed uden samtykke fra personen.
Efter de nævnte regler i § 11 a,
stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, samt § 12 i lov om Udbetaling Danmark,
vil Udbetaling Danmark alene kunne samkøre
ikke-følsomme registeroplysninger uden samtykke fra personen
i enkeltsager eller til brug for kontrol.
Det foreslås i § 7, stk. 2, at
Udbetaling Danmark til brug for administration af reglerne
seniorpræmieordningen inden for rammerne af § 12 i lov
om Udbetaling Danmark vil have terminaladgang til oplysninger i
indkomstregisteret, i Det Centrale Personregister, hos
skattemyndighederne, hos Erhvervsstyrelsen og hos Det Centrale
Virksomhedsregister.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den skattefri seniorpræmie på
30.000 kr. ydes til personer, som er beskæftiget i mindst
1.560 timer de første 12 måneder efter
folkepensionsalderen. Seniorpræmien indføres med
virkning for årgange, der når folkepensionsalderen fra
og med 2019, dvs. personer født 1. januar 1954, og
fremefter.
Det er skønnet, at der vil blive
udbetalt seniorpræmie til 5.596 personer i 2020, svarende til
offentlige udgifter på ca. 168 mio. kr. Heri indgår en
skønnet adfærdseffekt på 636 personer, som
følge af en beskæftigelseseffekt, jf. tabel 1. Adfærdsvirkningen
afspejler, at præmien giver flere seniorer incitament til at
øge deres beskæftigelse. Dette medfører dels
merudgifter til udbetaling af seniorpræmien og dels
øgede skatte- og afgiftsindtægter som følge af,
at flere er beskæftigede.
Tabel
1. Antalsforudsætninger | Antalsforudsætninger | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Seniorpræmie, antal | 0 | 5.596 | 5.568 | 5.652 | 5.623 | heraf umiddelbar
virkning | 0 | 4.960 | 4.935 | 5.010 | 4.984 | heraf
adfærdsvirkning | 0 | 636 | 633 | 642 | 639 |
|
Præmien udbetales af Udbetaling Danmark
med en statslig finansiering på 100 procent.
Indførelsen af seniorpræmien forventes dermed at
medføre statslige merudgifter på 168 mio. kr. i 2020,
167 mio. kr. i 2021 og 170 mio. kr. i 2022, jf. tabel 2.
Tabel
2. Økonomiske konsekvenser
før skat og tilbageløb | Mio. kr. 2019-pl | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Stat | 0 | 168 | 167 | 170 | 169 | Seniorpræmie udbetalinger | 0 | 168 | 167 | 170 | 169 | I alt (før skat
og tilbageløb) | 0 | 168 | 167 | 170 | 169 | Anm. :Der er foretaget afrundinger. De
administrative omkostninger fremgår ikke af tabellen. |
|
Efter skat og tilbageløb forventes
seniorpræmien at medføre statslige mindreudgifter
på 16 mio. kr. i 2019 og statslige merudgifter på 64
mio. kr. i 2020, 63 mio. kr. i 2021 og 64 mio. kr. i 2022.
Tabel
3. Økonomiske konsekvenser
efter skat og tilbageløb og adfærd | Mio. kr. 2019-pl | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Samlet merudgift efter skat og
tilbageløb | 0 | 112 | 111 | 112 | 111 | Adfærdsvirkning | -16 | -48 | -47 | -48 | -94 | I alt (efter skat,
tilbageløb og adfærd) | -16 | 64 | 63 | 64 | 17 | Anm. :Der er foretaget afrundinger. De
administrative omkostninger fremgår ikke af tabellen. |
|
Seniorpræmien udbetales af Udbetaling
Danmark. Lovforslaget vil derfor medføre administrative
udgifter i Udbetaling Danmark til hhv. systemtilpasninger og
løbende drift. Der skal frem mod idriftsættelsen
pågå et arbejde med tilpasning af
administrationsmodellen. På baggrund af oplysninger fra
Udbetaling Danmark skønnes der, med betydelig usikkerhed,
implementeringsomkostninger på i omegnen af 20 mio. kr. og
løbende administrationsomkostninger på i omegnen af 5
mio. kr. årligt.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
kommuner og regioner.
Lovforslaget lever op til de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning, jf. aftale om
digitaliseringsklar lovgivning indgået af Folketingets
partier i januar 2018, idet lovforslagets ovennævnte indhold
understøtter muligheden for digital administration under
hensyntagen til borgernes data- og retssikkerhed.
Lovforslaget vurderes at have
implementeringskonsekvenser for det offentlige. For at minimere
disse omkostninger, er det valgt at administrationen af
lovforslaget kan varetages af og integreres i de automatiserede og
digitaliserede sagsgange og processer i de allerede eksisterende
offentlige registerbaserede system.
Lovteksten er i vidst muligt omfang udformet
med objektive kriterier, så lovgivningen er
digitaliseringsklar, og der er mulighed for effektiv it-anvendelse
i kontroløjemed.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
De fem principper for agil, erhvervsrettet
regulering, som skal gøre det lettere at anvende nye
digitale teknologier og forretningsmodeller, herunder 1)
muliggør anvendelse af nye forretningsmodeller, 2)
teknologineutral, 3) mere enkel og formålsbestemt, 4)
helhedstænkende og 5) sikrer brugervenlig digitalisering,
vurderes ikke at være relevante i forhold til
indeværende lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har som udgangspunkt ingen
administrative konsekvenser for borgerne. Dog vil det have mindre
administrative konsekvenser for de borgere, der skal ansøge
om seniorpræmie.
Desuden behandles retten til
seniorpræmien uden at der foretages partshøring.
Udbetaling Danmarks afgørelser efter
denne lov kan indbringes for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg. Klagen behandles efter reglerne i
§ 59 b i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 22. januar 2019 til og med den 29. januar 2019 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådet, Danske Seniorer,
Datatilsynet, Faglige Seniorer, Rigsrevisionen, Udbetaling Danmark
og Ældre Sagen.
| | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2019: 16 mio. kr. Kommuner: Ingen Regioner: Ingen | Stat: 2019: 0,0 mio. kr. 2020: 173 mio. kr. 2021: 172 mio. kr. 2022: 175 mio. kr. 2023: 174 mio. kr. Kommuner: Ingen Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Stat: 20 mio. kr. Kommune: Ingen Regioner: Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Mindre administrative konsekvenser for de
borgere, der skal ansøge om seniorpræmie | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Der findes ikke gældende regler om
seniorpræmie.
Det foreslås i § 1, at seniorpræmien udbetales
til personer, som er i beskæftigelse efter opnåelse af
folkepensionsalderen. Retten til seniorpræmie er betinget af,
at personen inden for de første 12 måneder efter
folkepensionsalderen har haft mindst 1.560 løntimer, som
defineret i § 2, og er født den 1. januar 1954 eller
senere.
Seniorpræmien vil komme til at omfatte
personer, der inden for de første 12 måneder efter
opnået folkepensionsalder har haft mindst 1.560
løntimer - uanset om personen er lønmodtager eller
selvstændig erhvervsdrivende. Det svarer til, at personer i
gennemsnittet er beskæftiget i mindst 30 timer ugentligt
inden for de første 12 måneder efter
folkepensionsalderen.
De 1.560 løntimer kan optjenes over
hele optjeningsåret eller i en del af året.
Forslaget indebærer desuden, at
seniorpræmieordningen alene omfatter personer, der er
født den 1. januar 1954 eller senere.
Til §
2
Der findes ikke gældende regler om
seniorpræmie.
Det foreslås i stk.
1, at beskæftigelseskravet i § 1, kan blive
opfyldt på følgende måder:
Løntimer, herunder ukontrollabel
arbejdstid, som i optjeningsperioden er indberettet til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.
Timer som følge af omregning af
B-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som
ikke indgår i opgørelsen af en selvstændig
virksomheds overskud eller underskud, jf. dog nr. 3.
Timer som følge af omregning af det
skattemæssige overskud før renter og andre finansielle
poster af selvstændig virksomhed samt A-indkomst udbetalt til
ejeren af et selskab, hvor ejeren har afgørende
indflydelse.
Forslaget bygger på principperne om
genoptjening af ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf. §
53, stk. 9, 10 og 12, i lov om arbejdsløshedsforsikring mv.
samt kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december
2018 om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til
dagpenge med tilhørende vejledning nr. 10120 af samme dato
samt bekendtgørelser nr. 1182 af 26. september 2018 om
selvstændig virksomhed i dagpengesystemet med
tilhørende vejledning nr. 9808 af 26. september 2018.
Genoptjeningen sker på grundlag af løntimer
indberettet til indkomstregisteret, herunder eventuelt indkomst
omregnet til timer. Desuden medregnes B-indkomst og overskud af
selvstændig virksomhed mv.
Det foreslås i stk. 2, at
løntimer og timer, som følge af omregning af overskud
af selvstændig erhvervsvirksomhed optjent i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz, medregnes i opgørelsen
efter stk. 1, såfremt den pågældende er
skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 ved udløbet
af det indkomstår, der udløber i løbet af
perioden på 12 måneder, jf. § 1, eller er omfattet
af kildeskattelovens afsnit I A i det indkomstår, der
udløber i løbet af perioden på 12
måneder, jf. § 1.
Det betyder, at arbejde eller indkomst optjent
i et andet EU/EØS-land eller Schweiz kan medregnes, hvis
personen er skattepligtig i Danmark, hvor skattepligten
består i løbet af optjeningsperioden i § 1. Her
henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.2.1. om den berettigede
personkreds.
Det foreslås i stk.
3, 1. pkt. at beskæftigelsesministeren vil
fastsætte nærmere regler om krav til validering af
beskæftigelsen.
Der forventes, at der vil blive fastsat regler
om, at valideringen sker ved, at antallet af løntimer
sammenholdes med den indkomst, der er indberettet for
indberetningsperioden, at indkomsten pr. time mindst skal
være på et beløb svarende til indkomstkravet for
ret til arbejdsløshedsdagpenge (svarende til 233.376 kr. -
2019 niveau), jf. § 53, stk. 2, nr. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring og 1.924 timer (svarende til en
fuldtidsstilling). I 2019 vil beløbet således blive
121,30 kr.
Forslaget er en tillempet anvendelse af
princippet i § 53, stk. 6 og 15 lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. om, at beskæftigelsen
skal være fra et sædvanligt
beskæftigelsesforhold, der er i overensstemmelse med
gældende overenskomster, eller i øvrigt er
udført på almindelige løn- og
arbejdsvilkår. Heri ligger der også, et
valideringskrav, men dette retter sig til de enkelte
overenskomstområder. Det forekommer imidlertid ikke
hensigtsmæssigt, at Udbetaling Danmark ved administrationen
af seniorpræmieordningen skal tage højde for de
forskellige overenskomstområder, da dette vil betyde en
øget bureaukratisering af ordningen, som ikke vil være
digitaliserbar. Det ovenfor nævnte beløb svare til det
valideringskrav, der gælder efter lov om
arbejdsløshedsforsikring.
Det foreslås videre, at der vil blive
fastsat regler omregning af en persons arbejdstid, hvor der ikke
skal indberettes løntimer til indkomstregisteret, enten
fordi der er tale om
1) ukontrollabel
arbejdstid, hvor der ingen sammenhænge er mellem indkomsten
og den tid, der er medgået til erhvervelse heraf,
2) B-indkomst, som
er indberetningspligtig til indkomstregisteret, og hvor der
ifølge reglerne i lov om et indkomstregister ikke skal
indberettes løntimer for, eller
3) B-indkomst, der
ikke er indberetningspligtigt til indkomstregistret samt af
skattemæssigt overskud af selvstændig virksomhed.
Forslaget betyder, at hvis en persons
arbejdstid i optjeningsperioden ikke kan kontrolleres ved
indberetning til indkomstregisteret, fordi der ikke skal
indberettes løntimer, jf. § 3 i lov om et
indkomstregister, omregnes indtægten til timer med en
omregningssats.
Forslaget betyder videre, at B-indkomst, som
er indberetningspligtig til indkomstregisteret, og som der
ifølge reglerne i lov om et indkomstregister ikke skal
indberettes løntimer for, også skal omregnes til timer
med en omregningssats. Forslaget betyder endvidere, at B-indkomst,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er
indberetningspligtigt til indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister, og som ikke indgår i opgørelsen af
en virksomheds overskud eller underskud, også skal omregnes
til timer med en omregningssats.
Endelig betyder forslaget, at
skattemæssigt overskud af selvstændig virksomhed, samt
A-indkomst udbetalt af et selskab til ejeren, som har en
afgørende indflydelse, ligeledes skal omregnes til timer med
en omregningssats.
Det foreslås videre i 2. pkt., at beskæftigelsesministeren
vil fastsætte regler om omregningssatsens
størrelse.
Det forventes, at omregningssatsen vil blive
fastsat i overensstemmelse med reglerne om genoptjening af
arbejdsløshedsdagpenge, jf. § 53, stk. 12, i lov om
arbejdsløshedsforsikring. Den gældende omregningssats
er fastsat til 121,29 kr. (2019).
Der foreslås endvidere i 3. pkt., at beskæftigelsesministeren
vil fastsætte regler om omregning af B-indkomst, som
fremgår af årsopgørelsen til måneder,
regler om medregning af B-indkomst, som endnu ikke fremgår af
årsopgørelsen i den eller de måneder, hvor
arbejdet er udført, samt omregning af skattemæssigt
overskud af selvstændig virksomhed til måneder.
Forslaget betyder, at det vil blive muligt at
periodisere de nævnte indkomsttyper, som er omregnet til
timer. Dermed vil det blive muligt at tage højde for, at
optjeningsperioden typisk ikke er sammenfaldende med et
skatteår, men kun dækker en del af skatteåret.
Dette er nødvendigt for at kunne henføre indkomsten
til perioden for optjening af de 1.560 timer, jf. forslaget til
§ 1.
Udmøntningen af ovennævnte
forslag forventes at ske på grundlag af de principper, som er
udmøntet i kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 1751 af 27.
december 2018 om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret
til dagpenge med tilhørende vejledning nr. 10120 af samme
dato om genoptjening af ret til dagpenge samt
bekendtgørelser nr. 1182 af 26. september 2018 om
selvstændig virksomhed i dagpengesystemet med
tilhørende vejledning nr. 9808 af 26. september 2018.
Det foreslås endeligt i 4. pkt., at beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om medregning af arbejde og indkomst for
personer fra et andet EU/EØS-land eller Schweiz, der er
skattepligtige i Danmark.
Der forventes fastsat regler om dokumentation
for udenlandsk arbejde og indkomst, fx ansættelseskontrakt,
lønsedler og årsopgørelser mv.
Det forventes videre, at der vil blive fastsat
nærmere regler om, at 12 måneders perioden regnes i
fulde måneder fra den første i måneden efter
opnåelse af folkepensionsalderen, at det som udgangspunkt vil
være registeroplysningerne om løntimer, der
lægges til grund for vurdering af retten til
seniorpræmien, samt om hvordan beregningen af løntimer
sker i tilfælde med bl.a. sygdom, ferie, strejke eller
lockout.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger i pkt. 2.1.2.2. om opgørelse af
beskæftigelseskravet.
Til §
3
Der findes ikke gældende regler om
seniorpræmie.
Det foreslås i stk.
1, at seniorpræmien vil udgøre et
engangsbeløb på 30.000 kr. Baggrunden for at udbetale
en seniorpræmie er at skabe incitament til at fortsætte
i beskæftigelse efter opnået folkepensionsalder.
Det foreslås i stk.
2, at seniorpræmien vil skulle udbetales som et
skattefrit beløb. Baggrunden for, at udbetalt
seniorpræmie efter forslaget skal være skattefri er, at
der skal være et økonomisk incitament til at
fortsætte i beskæftigelse efter
folkepensionsalderen.
Det foreslås i stk.
3, at seniorpræmien ikke vil medfører fradrag i
ydelser efter anden lovgivning. Det betyder, at seniorpræmien
ikke skal indgå i beregningsgrundlag for
pensionstillæg, boligydelse og ældrecheck mv. eller i
en ægtefælles ydelser efter anden lovgivning.
Det foreslås i stk.
4, at seniorpræmien reguleres én gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. Det foreslås, at reguleringen vil
ske 1. gang den 1. januar 2020.
Til §
4
Der findes ikke gældende regler om
seniorpræmie.
Det foreslås i stk.
1, at beskæftigelsesministeren vil fastsætte
regler om, hvordan udbetaling af seniorpræmien skal ske,
herunder hvornår udbetalingen kan ske uden ansøgning
på baggrund af registeroplysninger primært fra
indkomstregistret, eller hvornår udbetalingen skal ske
på baggrund af ansøgning, samt om udbetaling af
seniorpræmie i tilfælde af dødsfald. ¬
Det forudsættes, at ordningen bliver
så enkel at administrere som muligt. Ordningen vil derfor i
størst muligt omfang blive understøttet digitalt og
blive baseret på data fra bl.a. indkomstregisteret om de
forhold, der har betydning for retten til og udbetaling af
seniorpræmie. Der vil derfor blive fastsat regler, som
sikrer, at udbetaling af at seniorpræmien i videst muligt
omfang vil kunne ske uden ansøgningen. Det vil fx være
for personer, der er lønmodtagere i Danmark, hvis
oplysninger fremgår af indkomstregistret. Oplysninger om A-
og B- indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag,
fremgår af indkomstregistret. Det betyder, at den enkelte
person ikke selv vil skulle ansøge om seniorpræmie, da
Udbetaling Danmark automatisk vurderer, om
beskæftigelseskravet er opfyldt og udbetaler
seniorpræmie.
Der vil desuden blive fastsat regler om, at
seniorpræmien også vil blive udbetalt uden
ansøgning til personer, der er registreret som
selvstændige erhvervsdrivende i Danmark, og som via
virksomheden udbetaler løn til sig selv. Disse vil blive
omfattet af reglerne om seniorpræmie for
lønmodtagere.
Derudover forventes det, at der vil blive
fastsat regler om, at til visse personer omfattet af
målgruppen for seniorpræmieordningen, vil udbetalingen
alene ske på baggrund af ansøgning. Det kan fx
være personer, der arbejder i et andet EU/EØS-land
eller Schweiz, hvis oplysninger ikke fremgår af
indkomstregistret. Dette gælder også personer, der
udøver selvstændig erhvervsvirksomhed i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz, og om udbetaler overskud eller
via virksomheden udbetaler løn til sig selv.
Endvidere vil der kunne fastsætte regler
om udbetaling af præmie i tilfælde af, at personen, der
opfylder betingelserne for at få seniorpræmie, er
afgået ved døden, inden præmien er udbetalt,
eller personen har nået at ansøge om præmien.
Det forventes, at der vil blive taget udgangspunkt i de regler, der
gælder i bekendtgørelse nr. 1585 af 18. december 2018
om efterlønsbevis, udskydelsesreglen og skattefri
præmie mv. Videre vil der kunne fastsættes regler om,
hvordan udbetalingen kan ske, herunder ved udbetaling til
Nemkonto.
Reglerne for sagsoplysningerne
forudsættes at følge af reglerne i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
som følge af, at forslaget om seniorpræmien vil blive
omfattet af § 1 i lov om Udbetaling Danmark. Der henvises til
pkt. 2.1.2.5. om administration og sagsbehandlingsregler. Hjemlen i stk. 1 kan inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven anvendes til
at fastsætte nærmere regler om sagsoplysningerne. Der
henvises i øvrigt til pkt. 2.2. om forholdet til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Det foreslås i stk.
2, at beskæftigelsesministeren vil fastsætte
regler om ansøgning om seniorpræmien, herunder om
ansøgningsfrist, form og indhold.
Det forventes, at der vil kunne
fastsættes regler om, at ansøgning om
seniorpræmie skal sendes skriftligt, herunder digitalt,
medmindre en person er fritaget fra digital kommunikation med det
offentlige, jf. bekendtgørelse nr. 801 af 13. juni 2016 af
lov om Digital Post fra offentlige afsendere. Endvidere vil der
kunne fastsættes regler om, at ansøgning skal ske
på et dertil udarbejdet ansøgningsskema.
Hjemlerne i stk. 1 og 2, kan ikke anvendes til
at fastsætte regler om obligatorisk digital selvbetjening,
idet regler om dette vil kunne fastsætte i medfør af
§ 13 i lov om Udbetaling Danmark. Efter § 13, stk. 1, i
lov om udbetaling Danmark kan beskæftigelsesminisen på
Udbetaling Danmarks sagsområde efter § 1 fastsætte
regler om, at kommunikation mellem Udbetaling Danmark og andre
myndigheder samt mellem Udbetaling Danmark og borgere skal ske i
elektronisk form (digital kommunikation). Ministeren kan herunder
fravige formkrav i lovgivningen, der er til hinder for digital
kommunikation. Efter § 13, stk. 2, i lov om Udbetaling Danmark
kan beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,
at visse borgere helt eller delvis skal være undtaget fra
kravet om digital kommunikation. Efter § 13, stk. 3, i lov om
Udbetaling Danmark kan beskæftigelsesministeren på
Udbetaling Danmarks sagsområde efter § 1 fastsætte
regler om, at udstedelse af dokumenter uden underskrift eller med
maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarende
måde i retlig henseende sidestilles med et dokument med
personlig underskrift. Efter § 13, stk. 4, anses en digital
meddelelse anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for modtageren. Der er fastsat regler om
obligatorisk selvbetjening i bekendtgørelse nr. 568 af 30.
maj 2013 om obligatorisk digital selvbetjening vedrørende
ansøgninger og meddelelser mv. om sociale ydelser mv.
Det foreslås i stk.
3, at beskæftigelsesministeren vil fastsætte
nærmere regler om dokumentation af
beskæftigelseskravet, som nævnt i § 1 i sager,
hvor udbetalingen af seniorpræmien skal ske på baggrund
af ansøgning, fx i form af lønsedler og
årsopgørelser mv.
Til §
5
Der findes ikke gældende regler om
seniorpræmie.
Det foreslås i stk.
1, at seniorpræmie kan kræves tilbagebetalt,
når en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget
seniorpræmie.
Kravet om, at personen mod bedre vidende
uberettiget har modtaget seniorpræmie, er det samme som et
krav om ond tro. Det vil sige, at personen vidste eller burde vide,
at vedkommende modtog seniorpræmien med urette. Det er en
betingelse, at personen modtog præmien uberettiget, hvilket
vil sige, at personen ikke opfyldte betingelserne for
seniorpræmien.
Afgørelsen vil kunne påklages til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Tilbagebetalingspligten skal ses i
sammenhæng med, at personer, der modtager kontante ydelser og
økonomiske tilskud på sagsområder, der varetages
af Udbetaling Danmark efter § 1 i lov om Udbetaling Danmark,
skal oplyse om ændringer, der kan have betydning for
udbetalingen af ydelserne og tilskuddene.
Der henvises til lovforslagets § 11, hvor
det foreslås, at lov om en seniorpræmie bliver omfattet
af § 1 i lov om Udbetaling Danmark.
Det foreslås i stk.
2, at tilbagebetalingskravet vil blive opkrævet efter
regler fastsat af beskæftigelsesministeren efter forhandling
med skatteministeren. Der kan fastsættes regler om en aftale
om tilbagebetaling, herunder om fx, at en betalingsaftale
bortfalder, hvis skyldneren trods påkrav udebliver med
ydelser.
Reglerne er fastsat i i bekendtgørelse
nr. 1664 af 18. december 2018 om kommunernes opkrævning af
tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv socialpolitik, lov om
kontantydelse, § 70 f, stk. 10, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om en midlertidig
jobpræmie til langtidsledige mv.
(opkrævningsbekendtgørelsen). I
opkrævningsbekendtgørelsen er der fastsat skematiske
regler for aftaler om tilbagebetaling af sociale ydelser, der
afspejler reglerne for afdragsordninger på Skatteministeriets
område. Der er med udgangspunkt i kontanthjælpsniveauet
fastsat nedre nettoindkomstgrænser for, hvornår der
normalt skal fastsættes en afdragsordning. Der bliver
således som hovedregel ikke hos kontanthjælpsmodtagere
iværksat opkrævning af tilbagebetalingspligtige
beløb.
Der forventes således, at
opkrævningsbekendtgørelsen udvides til også at
omfatte regler om, at Udbetaling Danmark fastsætter en
ordning om afdragsvis betaling eller yder henstand med betalingen.
Udbetaling Danmark yder som udgangspunkt henstand til skyldnere,
der ikke har en årlig nettoindkomst, der overstiger de
minimumsgrænser for fastsættelse af afdragsordninger
for henholdsvis personer med forsørgerpligt over for
børn og personer uden forsørgerpligt over for
børn, der er fastsat i Skatteministeriets
bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det
offentlige. Det gælder dog ikke, hvis skyldneren har meget
beskedne udgifter til fx bolig eller særligt høje
skattefradrag. I den situation kan der opkræves et
månedligt beløb, der fastsættes under hensyn til
disse særlige omstændigheder.
Der forventes endvidere fastsat regler om, at
Udbetaling Danmark indtræder for et beløb, der svarer
til den tilbagebetalingspligtige ydelse, i retten til udbetaling af
overskydende skat. Dette gælder, selvom der er fastsat en
tilbagebetalingsordning. Der forventes ligeledes fastsat regler om,
at hvis en skyldner trods påkrav ikke overholder en
afdragsordning, anses afdragsordningen for bortfaldet og hele
gælden for forfalden. Udbetaling Danmark træffer
derefter afgørelse om, at kravet overdrages til
restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, med henblik på inddrivelse.
Inden overdragelsen skal Udbetaling Danmark skriftligt underrette
skyldneren om overdragelsen.
Til §
6
Der findes ikke gældende regler om
seniorpræmie.
Det foreslås i stk.
1, at Udbetaling Danmark vil administrere
seniorpræmieordningen.
Det foreslås i stk.
2, at Udbetaling Danmarks afgørelser om retten til
seniorpræmien kan ske uden partshøring.
Det betyder, at Udbetaling Danmark kan
træffe afgørelse om, at en person er omfattet af
målgruppen for seniorpræmie samt vurdere retten til og
udbetale seniorpræmie uden at skulle foretage
partshøring af den person, som afgørelsen
angår.
Det fremgår af de gældende regler
om partshøring i forvaltningslovens § 19, stk. 1, at
hvis en part ikke kan antages at være bekendt med, at
myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger om en sags
faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, må der
ikke træffes afgørelse, før myndigheden har
gjort parten bekendt med oplysningerne eller vurderingerne og givet
denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder
dog kun, hvis oplysningerne eller vurderingerne er til ugunst for
den pågældende part og er af væsentlig betydning
for sagens afgørelse.
Af forvaltningslovens § 19, stk. 2,
fremgår en række situationer, hvor der kan gøres
undtagelse fra ovennævnte hovedregel om partshøring.
Af forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 1, fremgår det
således, at stk. 1 ikke finder anvendelse, hvis det efter
oplysningernes eller vurderingernes karakter og sagens beskaffenhed
må anses for ubetænkeligt at træffe
afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag.
Bestemmelsen tager ifølge dens forarbejder, jf.
Folketingstidende 1985-86, tillæg A, spalte 153, navnlig
sigte på tilfælde, hvor der ikke er rimelig grund til
at tro, at de yderligere oplysninger, der er tilvejebragt i
forbindelse med sagens behandling, vil kunne korrigeres eller
suppleres af den pågældende part, og det heller ikke i
øvrigt som følge af sagens karakter kan anses for
påkrævet at gennemføre en høring. Der
skal endvidere foretages en bedømmelse af, om parten kan
antages at have mulighed for ved tilvejebringelse af yderligere
oplysninger at afsvække den pågældende oplysnings
betydning for sagens afgørelse. Efter omstændighederne
må sagens beskaffenhed indgå som et selvstændigt
element i vurderingen, således navnlig hvis den
påtænkte afgørelse vil være af indgribende
betydning for den pågældende part som fx forbud,
påbud, fratagelse af rettigheder mv.
Som karakteristiske eksempler på typer
af oplysninger, hvis indhentelse ikke uden videre udløser en
pligt til partshøring, kan nævnes oplysning fra
ministerialbøgerne om de pågældendes
fødselsdata, folkeregisteroplysninger om civilstand og
nationalitet, oplysninger fra skattemyndighederne om skattepligtig
indkomst og i det hele oplysninger, der som følge af, at de
hidrører fra en offentlig myndighed, har et tilsvarende
autentisk præg.
Meget taler derfor for, at der ikke vil skulle
foretages partshøring efter forvaltningslovens regler, da
afgørelsen til gunst for personerne i målgruppen
findes det ubetænkeligt, at Udbetaling Danmark kan
træffe afgørelse uden at foretage partshøring
af personen om, at denne er omfattet af målgruppen.
I forhold til personer, der skal ansøge
om seniorpræmien - lønmodtagere med indkomster fra et
andet EU/EØS-land eller Schweiz samt selvstændige
erhvervsdrivende, herunder selvstændige erhvervsdrivende med
overskud fra selvstændig virksomhed i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz - anses det for
ubetænkeligt, at der ikke vil skulle foretages
partshøring inden afgørelsen af retten til og
udbetaling af seniorpræmie. Baggrunden er, at disse personer
skal ansøge om seniorpræmie og oplysningerne derfor er
kendte af de pågældende, enten fordi de selv afgiver
oplysningerne til Udbetaling Danmark, eller fordi de selv har
indberettet oplysningerne, der indgår i den
selvstændige erhvervsdrivendes årsopgørelse
eller revisorpåtegnede regnskab.
Det foreslås i stk.
3, at Udbetaling Danmark skal indsende nødvendige
data til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, herunder til
brug for statistik, overvågning og analyse. Oplistningen af
datatyper vil indeholde relevante og nødvendige data for, at
styrelsen kan udarbejde statistik på ordningen,
overvåge samt lave analyser og forskning på baggrund af
data, herunder omfatter oplistningen fx cpr. nummer på
borgere (identifikation), kommunekode, afgørelser og
afgørelsesdatoer, udbetalingsdatoer og udbetalinger.
Der kan efter den foreslåede § 8,
jf. § 25 i lov om Udbetaling Danmark, ikke kræves
særskilt betaling for tilvejebringelse, registrering og
indsendelse af oplysningerne.
Det foreslås i stk.
4, at beskæftigelsesministeren vil fastsætte
nærmere regler om de opgaver, som Udbetaling Danmark skal
udføre eller indsende efter stk. 1, herunder
afgørelse om retten og udbetaling af seniorpræmien.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler om,
hvordan administrationen skal tilrettelægges, så der
så vidt muligt sikres en enkel og registerbaseret
administration.
Endvidere foreslås, at
beskæftigelsesministeren i bekendtgørelse om det
fælles datagrundlag og det statistiske datavarehus vil
fastsætte, hvilke oplysninger om seniorpræmieordningen,
som Udbetaling Danmark skal tilvejebringe og indsende til Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering. Oplysningerne registreres og
indberettes til det statistiske datavarehus i Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering. Der forventes, at der vil blive
fastsat en detaljeret oplistning af oplysningstyper, der skal
indsendes til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Til §
7
Der findes ikke gældende regler om
seniorpræmie.
Det foreslås i stk.
1, at administrationen så vidt muligt skal ske
på grundlag af relevante registeroplysninger, herunder
på grundlag af de oplysninger om løn, arbejdstid mv.,
der fremgår af indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister, Det Centrale Virksomhedsregister og
skattemyndighedernes registre med nødvendige oplysninger om
momsangivelser, om B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er oplyst til indkomstregisteret,
og om over- eller underskud ved selvstændig virksomhed
på årsopgørelsen.
Det betyder, at oplysningerne i de offentlige
registre skal lægges til grund ved administrationen, hvis
indberetningen af oplysningerne til registrene er sket i
overensstemmelse med den lovgivning, som regulerer de relevante
registre.
Anvendelse af de pågældende
oplysninger sker imidlertid under hensyntagen til den generelle
administrationsregel. Her henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2.5. om
administration og sagsbehandlingsregler.
Det foreslås i stk.
2, at Udbetaling Danmark inden for rammerne af § 12 i
lov om Udbetaling Danmark til brug for administrationen af
seniorpræmien har terminaladgang til
1) oplysninger i
indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister,
2) oplysninger om
navne og adresser i Det Centrale Personregister,
3) oplysninger hos
skattemyndighederne om momsangivelser,
4) oplysninger om
aktuelle og tidligere ejerforhold hos Erhvervsstyrelsen,
5) oplysninger hos
skattemyndighederne om B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er oplyst til indkomstregisteret,
og om over- eller underskud ved selvstændig virksomhed
på årsopgørelsen, og
6) oplysninger om
selvstændig virksomhed i Det Centrale
Virksomhedsregister.
For så vidt angår
afgræsningen af oplysninger, der kan indhentes inden for
rammerne af § 12 i lov om Udbetaling Danmark, indebærer
forslaget, at der via terminaladgang uden samtykke fra borgeren vil
kunne indhentes og registersamkøring nødvendige
ikke-følsomme registeroplysninger i enkeltsager eller til
brug for kontrol til brug for administration af
seniorpræmieordningen.
Der henvises til lovforarbejderne til §
12 i lov om Udbetaling Danmark, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L
148 Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark
og forskellige andre love (Overførsel af
myndighedsområder til Udbetaling Danmark og indførelse
af beføjelser til, at Udbetaling Danmark kan foretage
registersamkøringer på bl.a. kommunale
ydelsesområder mv.), som fremsat den 25. februar 2015, side
43 f.
Bestemmelsen begrænser i øvrigt
ikke muligheden for at der foretages kontrol med udbetaling af
seniorpræmien i øvrigt efter § 12 i lov om
Udbetaling Danmark.
Det foreslås stk.
3, at oplysninger som nævnt i stk. 2 kan indhentes for
personer, som har nået folkepensionsalderen og som i perioder
herefter har haft beskæftigelse omfattet af § 2.
Oplysningerne skal danne grundlag for
administrationen af seniorpræmien, herunder vurdering af om
betingelserne for retten til seniorpræmien er opfyldt, fx om
personen har opnået de 1.560 løntimer.
Det foreslås i stk.
4, at beskæftigelsesministeren vil fastsætte
regler om administrationen af de opgaver, som Udbetaling Danmark
skal udføre efter stk. 1-3, herunder om adgangen til og
anvendelse af registeroplysninger, og hvilke registre der skal
være terminaladgang til.
Der forventes fastsat regler om, at Udbetaling
Danmark får terminaladgang til skattemyndighedernes registre,
herunder indkomstregistret, Det Centrale Personregister, Det
Centrale Virksomhedsregister mv. Fastsættelsen af disse
regler i forhold til skatteområdet vil tage udgangspunkt i en
model, hvor Udbetaling Danmark som udgangspunkt får adgang
til personer, som opfylder kriterierne for ret til
seniorpræmie. Dette vil blive drøftet nærmere
med Styrelsen for Udvikling og Forenkling, som har ansvaret for
udstilling af data fra skattemyndighedernes registrer.
Forslaget betyder, at der vil blive fastsat
regler om, hvordan administrationen skal tilrettelægges,
så der så vidt muligt sikres en enkel og
registerbaseret administration.
Til §
8
Efter gældende regler i § 25 i lov
om Udbetaling Danmark dækker staten udgifterne til Udbetaling
Danmarks opgaver på sagsområder, der overføres
fra staten, gennem indbetaling af administrationsbidrag til
Udbetaling Danmark. Bidragene skal kunne afholdes inden for
bevillingen til opgaven på finansloven for det år, som
bidragene skal dække. Bestyrelsen for Udbetaling Danmark
fastsætter størrelsen af bidragene.
Seniorpræmieordningen er en ny ordning
og vil således ikke uden udtrykkelig henvisning til § 25
i lov om Udbetaling Danmark blive omfattet af bestemmelsen om
statslige administrationsbidrag.
Det foreslås, at staten vil afholde
udgifterne til seniorpræmien. Det foreslås endvidere,
at staten vil afholde udgifter til administrationen af
seniorpræmieordningen gennem betaling af et
administrationsbidrag, jf. § 25 i lov om Udbetaling
Danmark.
Det betyder, at udgifterne til
seniorpræmien samt udgifterne til administrationen af
ordningen afholdes af staten.
Desuden vil §§ 26 og 27 i lov om
Udbetaling Danmark finde anvendelse. Udbetaling Danmark vil
således kunne opkræve statens finansiering af ordningen
direkte fra staten via Statens Koncernbetalinger (SKB).
Til §
9
Der findes ikke gældende regler om
seniorpræmie.
Det foreslås, at klage over Udbetaling
Danmarks afgørelser efter denne lov kan indbringes for
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. Klagen behandles efter
reglerne i § 59 b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
Klagen behandles efter kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Af kapitel 10 fremgår det bl.a., at
inden en klage behandles, skal den myndighed, som har truffet
afgørelsen, vurdere, om der er grundlag for at give klageren
helt eller delvist medhold. Derfor skal en klage først
afleveres til den myndighed, som har truffet afgørelsen.
Kan myndigheden ikke give klageren medhold,
sendes klagen med begrundelse for afgørelsen og
genvurderingen videre til klageinstansen.
Klage til Ankestyrelsen skal ske inden 4 uger
efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Afgørelser om at se bort fra klagefrister og
afgørelser om klagefristernes beregning kan ikke indbringes
for anden administrativ myndighed.
Ankestyrelsen er endvidere ikke bundet af
parternes påstande og er uafhængig af instruktioner
vedrørende afgørelsen af den enkelte sag.
Ankestyrelsens afgørelse kan gå ud på afvisning,
stadfæstelse, hjemvisning, ophævelse eller
ændring af den afgørelse, der er klaget over.
Til §
10
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2019.
Til §
11
§ 1 i lov om Udbetaling Danmark er
oplistet de lovgivningsområder, som Udbetaling Danmark
varetager opgaver efter. I de i § 1 nævnte love
fremgår det, om Udbetaling Danmark varetager hele eller dele
af administrationen af loven.
Der er ikke tillagt Udbetaling Danmark
konkrete sagsbehandlingsopgaver efter lov om Udbetaling Danmark,
som fastlægger de overordnede rammer for Udbetaling Danmarks
administration og sagsbehandling. Lov om Udbetaling Danmark
indeholder således bestemmelser, der går på
tværs af de forskellige ydelseslove, bl.a. bestemmelser om
vejledning af borgeren, samarbejdet mellem Udbetaling Danmark og
kommunerne, ledelse, tilsyn og regnskab og revision.
I lovforslagets § 6 foreslås det,
at Udbetaling Danmark vil skulle varetage opgaverne i forbindelse
med den foreslåede seniorpræmieordning. Det
foreslås derfor, at den foreslåede lov om skattefri
seniorpræmie i § 1 i lov om Udbetaling Danmark som
§ 1, nr. 16.
Efter forslaget vil administrationen af
seniorpræmien blive omfattet af de gældende
bestemmelser i lov om Udbetaling Danmark, som fastlægger de
overordnede rammer for Udbetaling Danmarks administration og
sagsbehandling. Der henvises til de almindelige bemærkninger
pkt. 2.1.2.5. om administration og sagsbehandlingsregler.
Til §
12
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland.
Både Færøerne og Grønland har egne love
på beskæftigelsesområdet og er derfor ikke
omfattet af lovforslaget om seniorpræmie.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | I lov om Udbetaling Danmark, jf.
lovbekendtgørelse nr. 49 af 16. januar 2019, foretages
følgende ændring: | | | | § 1. Udbetaling Danmark varetager
de opgaver, der tillægges Udbetaling Danmark i henhold til
denne lov og til: 1) Lov om social pension. 2) Lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v. 3) Lov om individuel boligstøtte,
jf. dog § 1 a, nr. 1. 4) Lov om friplejeboliger, jf. dog
§ 1 a, nr. 39. 5) Lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel. 6) Lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag. 7) Lov om opkrævning af
underholdsbidrag. 8) Lov om en børne- og
ungeydelse. 9) Repatrieringsloven. 10) Lov om aktiv socialpolitik. 11) Lov om fleksydelse. 12) Lov om delpension. 13) Sundhedsloven. 14) Lov om en midlertidig
jobpræmie til langtidsledige m.v. 15) Lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Stk. 2.
… | | 1. I § 1, stk. 1, indsættes efter nr.
15 som nyt nummer: »16) Lov om skattefri
seniorpræmie«. |
|