Skriftlig fremsættelse (19. december
2018)
Transport-, bygnings- og boligministeren
(Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber (Fremme af digitale mobilitetstjenester, forenkling
af afstandskrav til fjernbuskørsel m.v.)
(Lovforslag nr. L 129)
Et sammenhængende transportsystem er
afgørende for en velfungerende kollektiv trafik og for
mobiliteten i samfundet. Digitaliseringen har muliggjort
udviklingen af digitale mobilitetstjenester, der kobler
rejseplanlægning med betaling og billettering på
tværs af offentlige og private transporttilbud. Dette er et
naturligt led i den digitale udvikling på
transportområdet, som skal understøttes og
fremmes.
Lovforslagets har således til
formål at opdatere lovgivningen, så det bliver muligt
for såvel den offentligt finansierede kollektive trafik som
markedet at udvikle og drive nye og innovative digitale
mobilitetstjenester til gavn for brugerne. Ved at gøre brug
af digitaliseringens muligheder bliver det nemmere at være
passager i den kollektive trafik, f.eks. vil den samlede rejse
kunne planlægges, bestilles og betales i én app.
Med lovforslaget foreslås det derfor,
at rejsekortets og rejseplanens funktioner samles i én
digital mobilitetstjeneste under ét selskab med én
fælles bestyrelse. Formålet er at sikre en
målrettet og fælles strategi for en samlet digital
tjeneste og en samlet prioritering af udviklingstiltag for begge
produkter.
Tillige foreslås, at de offentlige
trafikvirksomheder skal stille udvalgte transportdata til
rådighed for erhvervslivet, samt stille deres
standardbilletter til rådighed for videresalg gennem
tredjepart. Dette for at muliggøre fremkomsten af private
digitale mobilitetstjenester.
Med lovforslaget foreslås det
endvidere at ensrette og sænke afstandskravene for
fjernbuskørsel til 75 km og øge betjeningskravet fra
én gang fire dage ugentligt til mindst en returrejse fem
dage ugentligt. Samtidig foreslås det, at skærpe
tilsynsgrundlaget og sanktionssystemet over for branchen med det
formål at undgå snyd. Hensigten med kortere
afstandskrav og højere betjeningskrav er at skabe de retlige
rammer for flere fjernbusruter i Danmark, herunder i
yderområder.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale forslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.