Fremsat den 11. december 2018 af undervisningsministeren (Merete Riisager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om efterskoler og
frie fagskoler
(Ændringer af tilskudsbestemmelser for
efterskoler og elevstøtte m.v.)
§ 1
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 94 af 8. februar 2018, som
ændret ved § 7 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 19 indsættes
før overskriften før § 21:
»Geografisk skoletilskud til
efterskoler§ 20. Staten yder til hver
efterskole et årligt geografisk skoletilskud, der
fastsættes på de årlige finanslove. Til
efterskoler, der begynder deres virksomhed i finansåret, ydes
et forholdsmæssigt geografisk skoletilskud.
Stk. 2. Har en
efterskole færre end 38 årselever i skoleåret,
der slutter i året før finansåret, reduceres det
geografiske skoletilskud med et beløb pr. årselev
under 38 årselever. Beløbet, som det geografiske
skoletilskud reduceres med pr. årselev, fastsættes
på de årlige finanslove.«
2. § 23 a,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 1-6.
3. I
§ 23 a, stk. 3, der bliver stk. 2,
ændres »stk. 2« til: »stk. 1«.
4. I
§ 23 a, stk. 4, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 3, nr. 1« til: »stk. 2, nr.
1«.
5. I
§ 23 a, stk. 5, der bliver stk. 4,
udgår »landbrugs-, social- og sundheds-
samt«.
6. I
§ 23 a, stk. 7, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 1-6« til: »stk.
1-5«.
7. § 37,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Den samlede pulje for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte fastsættes på de årlige
finanslove. Der fastsættes herefter på finansloven en
takst på baggrund af den samlede pulje og efterskolernes
samlede antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i
året før finansåret. Tilskud til individuel
supplerende elevstøtte ydes til den enkelte skole ud fra
skolens antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den i § 30, stk. 5, nr. 2, 1.
pkt., nævnte skala i finansåret. Ved beregning af
årselevtallet medregnes kun elever på kurser af mindst
2 ugers varighed. Tilskud udbetales forskudsvis til skolerne i lige
store månedlige rater.«
8. I
§ 37 indsættes efter stk. 3
som nye stykker:
»Stk. 4.
For skoler, der har været i virksomhed i hele det
skoleår, der slutter i året før
finansåret, beregnes forskud på grundlag af skolens
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i tredje kvartal i året før
finansåret.
Stk. 5. For
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret, anvendes skolens forventede
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i finansåret.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 6.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Geografisk skoletilskud til efterskoler
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2. Individuel supplerende støtte til elever
på efterskoler
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.3. Afskaffelse af det særlige tilskud for elever
fra visse lande
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.4. Opdatering af regler om særligt tilskud for
meritgivende brobygning
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3. De økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Regionale konsekvenser
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås for det første, at der
indføres et nyt geografisk skoletilskud for efterskoler. Med
forslaget sker en målretning af midlerne til efterskolerne
med henblik på at understøtte, at der fortsat er
grundlag for etablering og drift af efterskoler af forskellig
størrelse og i hele landet.
Med lovforslaget foreslås for det andet
ændring af bestemmelsen for beregning og udbetaling af
tilskud til individuel supplerende støtte til elever
på efterskoler. Med forslaget vil der ske en målretning
af midlerne til den individuelle supplerende elevstøtte til
efterskoler med flest elever fra familier med lavindkomster med
henblik på at understøtte, at efterskolerne fortsat er
en mulighed for alle unge.
Forslaget om at indføre et nyt
geografisk skoletilskud samt forslaget om at ændre reglerne
for beregning og udbetaling af individuel supplerende
elevstøtte bygger på ønsker fra
Efterskoleforeningen.
Lovforslaget indeholder for det tredje forslag
om, at det særlige tilskud til efterskoler for indvandrere
fra ikkevestlige lande og det vestlige Balkan samt efterkommere af
indvandrere fra disse lande afskaffes. Herved ligestilles disse
elever tilskudsmæssigt med andre elever på
efterskoler.
Forslaget om afskaffelse af det særlige
tilskud til efterskoler for indvandrere fra ikkevestlige lande og
det vestlige Balkan samt efterkommere af indvandrere fra disse
lande er en del af regeringens samlede forslag til finanslov for
2019.
Endelig foreslås der for det fjerde en
sproglig opdatering af reglerne for det særlige tilskud til
efterskoler for elever, der deltager i meritgivende
brobygningsforløb. Med forslaget vil bestemmelsen blive
ajourført i overensstemmelse med gældende terminologi
i lovgivningen om erhvervsuddannelser.
2.1. Geografisk
skoletilskud til efterskoler
2.1.1. Gældende ret
Staten yder til den enkelte efterskole et årligt
grundtilskud, der fastsættes på de årlige
finanslove, jf. § 19 i lov om efterskoler og frie fagskoler
(jf. lovbekendtgørelse nr. 94 af 8. februar 2018).
Grundtilskuddet fordeles med samme beløb til hver
efterskole.
Grundtilskud til den enkelte efterskole er i
2018 på 607.069 kr. Til efterskoler, der begynder deres
virksomhed i finansåret, ydes et forholdsmæssigt
grundtilskud.
Bestemmelsen om et årligt grundtilskud
blev indføjet i lov om efterskoler og frie fagskoler med lov
nr. 275 af 8. maj 2002 (Forenkling af bestemmelser om tilskud,
elevstøtte og vedtægter). Med denne lov omlagdes det
daværende skoletilskud til fast grundtilskud, og bevillingen
til driftstilskud blev herefter opdelt i en grundtilskudsbevilling
og en taxametertilskudsbevilling, og størrelsen af det
årlige grundtilskud og af de årlige taxametertilskud,
som efterskoler modtager, fastsættes med takster på de
årlige finanslove.
2.1.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der er i dag efterskoler af forskellig størrelse, hvor
det er muligt for eleverne at finde såvel mindre efterskoler
med få elever som større efterskoler med mange elever.
Det er vigtigt for skoleformens fortsatte mangfoldighed og lokale
forankring, at der også fremover er efterskoler i forskellige
størrelser og i alle egne af landet.
Med henblik på at øge det
økonomiske råderum for mindre efterskoler
foreslås det, at der etableres hjemmel til et nyt geografisk
skoletilskud, der vil skulle udbetales pr. efterskole. Det
foreslåede skoletilskud vil ligeledes kunne medvirke til at
sikre et fortsat bredt udbud af efterskoler, da skoletilskuddet
forventes at øge mulighederne for at etablere og drive
mindre efterskoler i alle dele af landet.
Med lovforslaget foreslås
indføjet en hjemmel i lov om efterskoler og frie fagskoler
til, at staten til hver enkelt efterskole vil skulle yde et
årligt geografisk skoletilskud, der fastsættes på
de årlige finanslove. Til efterskoler, der begynder deres
virksomhed i finansåret, vil skulle ydes et
forholdsmæssigt geografisk skoletilskud.
Med henblik på at sikre, at forslaget
ikke uhensigtsmæssigt understøtter
efterskoleinitiativer, der pædagogisk og økonomisk
ikke er bæredygtige, foreslås en minimumsgrænse
på 38 årselever i skoleåret, der slutter i
året før finansåret, som efterskolerne skal
opfylde for at få det fulde beløb. For efterskoler,
der ikke opfylder denne minimumsgrænse, reduceres det
geografiske skoletilskud med et beløb pr. årselev
under 38 årselever, som efterskolen har mindre end 38
årselever. Beløbet pr. årselev under 38
årselever, der fratrækkes det geografiske skoletilskud,
fastsættes på de årlige finanslove. Den nedre
grænse for en efterskoles antal årselever i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret, så skolen ikke modtager geografisk
skoletilskud, vil afhænge af fastsættelse på de
årlige finanslove af det geografiske skoletilskud og af
fastsættelse på de årlige finanslove af det
beløb pr. årselev under 38 årselever, som det
geografiske skoletilskud reduceres med.
Forslaget vil indebære, at en efterskole
for at opnå det fulde geografiske skoletilskud vil skulle
have 38 årselever i skoleåret, der slutter i året
før finansåret. For efterskoler med færre
årselever i skoleåret før finansåret
reduceres det geografiske skoletilskud med et beløb pr.
årselev under 38 årselever.
Forslaget indebærer ikke, at en
efterskoles grundtilskud, jf. lovens § 19, vil skulle
aftrappes eller bortfalde som følge af, at efterskolen ikke
opfylder minimumskravet på 38 årselever for det
geografiske skoletilskud. Det er alene det geografiske
skoletilskud, der vil skulle aftrappes eller helt bortfalde.
Med forslag til finanslov for 2019 vil en
efterskole i 2019 kunne modtage 182.000 kr. i geografisk
skoletilskud. Det foreslås heri endvidere, at det geografiske
skoletilskud til efterskoler med færre end 38 årselever
i skoleåret før finansåret vil blive reduceret
med 20.445 kr. pr. årselev under 38. Dette vil
indebære, at en efterskole med 37 årselever vil modtage
161.555 kr. i geografisk skoletilskud, og at en efterskole med 29
årselever eller derunder i skoleåret før
finansåret ikke vil modtage geografisk skoletilskud.
Det bemærkes, at afgrænsningen af
det geografiske skoletilskud fremgår af forslag til finanslov
for 2019, hvor det i anmærkningerne til § 20.22.11.15
fremgår, at geografisk skoletilskud i kombination med
grundtilskuddet ikke kan overstige 20.000 kr. pr. årselev.
Endvidere fremgår det heraf, at geografisk skoletilskud
reduceres til skoler, hvor geografisk skoletilskud og grundtilskud
overstiger 20.000 kr. pr. årselev. Dette vil blive korrigeret
på ændringsforslag til finanslov for 2019 i
overensstemmelse med ovenstående i nærværende
lovforslag.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2. Individuel
supplerende støtte til elever på
efterskoler
2.2.1. Gældende ret
Efter den gældende § 37, stk. 1, i lov om efterskoler
og frie fagskoler, yder staten støtte til nedsættelse
af elevbetalingen ved efterskoler.
Bestemmelsen blev indføjet i lov om efterskoler og frie
fagskoler ved lov nr. 1226 af 27. december 2003. Det fremgår
af forarbejderne til denne lov, at der fordeles en pulje til
efterskolerne for at fremme ønsket om en deltagerkreds med
forskellige forudsætninger og dermed, at skolernes kurser er
for alle. Den enkelte skole vil selv fastsætte retningslinjer
for fordelingen til de enkelte elever. Til elever ydes
støtten som en individuel støtte efter efterskolens
vurdering, således at efterskolen vil være i stand til
at opfylde bestemmelsen i lovens § 15, stk. 2, om, at
efterskolernes kurser er for alle.
Tilskuddet til efterskolerne til individuel
supplerende støtte til elever på efterskoler ydes som
et taxametertilskud til skolerne i lighed med skolernes
øvrige tilskud. Dette giver gennemsigtighed og
forudsigelighed over midlerne dertil, og det sikrer, at den enkelte
efterskoles tilskud alene er afhængigt af efterskolens egne
aktiviteter. Støtten tildeles en elev som individuel
støtte til nedsættelse af egenbetalingen efter skolens
vurdering.
Ifølge den gældende § 37,
stk. 3, 1. pkt., udbetales tilskud til individuel elevstøtte
til skolen ud fra skolens årselevtal gange en takst (takst
for individuel supplerende elevstøtte), der fastsættes
på de årlige finanslove. Ved beregning af tilskuddet
til den enkelte efterskole indgår kun elever på kurser
af mindst 2 ugers varighed, som har gennemført mindst 2 af
kursets uger, jf. gældende § 37, stk. 3, 2. pkt.
Tilskuddet bliver fordelt til den enkelte
efterskole på grundlag af antallet af årselever i
skoleåret, det slutter i året før
finansåret, jf. den gældende bestemmelse i lovens
§ 37, stk. 3, 3. pkt. For nyoprettede efterskoler og
efterskoler, der ikke har modtaget tilskud i året før
finansåret, anvendes det forventede årselevtal i
finansåret, jf. gældende § 37, stk. 3, 4. pkt.
Skolerne får anvist beløbet samtidig med forskudsraten
for januar måned, jf. den gældende bestemmelse i §
37, stk. 3, 5. pkt.
Med gældende regler ydes tilskud til
individuel supplerende elevstøtte til efterskolerne med et
års forsinkelse og ikke efter tidstro aktivitet. Det betyder
fx, at tilskud til individuel supplerende elevstøtte til
efterskolerne i 2018 ydes på grundlag af efterskolernes
årselevtal i skoleåret 2016-17. For skoler, der har
været i virksomhed i hele det skoleår, der slutter
året før finansåret, beregnes statens tilskud
på grundlag af årselevtallet i dette skoleår. For
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret, anvendes det forventede
årselevtal i finansåret.
Det følger af § 37, stk. 4, at i
det omfang en efterskoles beløb til individuel
elevstøtte ikke er korrekt anvendt, modregnes den for meget
udbetalte støtte i skolens taxametertilskud og tilfalder
staten.
2.2.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Staten yder i dag tilskud til individuel supplerende
elevstøtte til elever på efterskoler med en takst pr.
årselev i skoleåret, der slutter i året
før finansåret. Det betyder, at efterskoler med mange
elever får en større andel af midlerne til fordeling
sammenlignet med efterskoler med færre elever. Da
elevgrundlaget er afgørende for, om efterskolerne kan bruge
midlerne, og da midlerne alene kan anvendes til individuel
støtte til nedsættelse af en elevs egenbetaling efter
skolens vurdering, kan det være svært for nogle
efterskoler at anvende de tildelte midler til nedsættelse af
egenbetalingen.
Det foreslås derfor, at tilskuddet til
individuel elevstøtte fremover vil skulle beregnes som en
samlet pulje for tilskud til individuel elevstøtte på
baggrund af efterskolernes samlede årselevtal uanset
indkomsttrin. Forslaget vil også indebære, at puljen
vil skulle beregnes på grundlag af efterskolernes samlede
årselevtal i skoleåret, der slutter i året
før finansåret. For 2019 betyder det, at puljen vil
skulle beregnes på grundlag af årselevtal i
skoleåret 2017-18. Forslaget vil også medføre,
at puljen vil skulle fastsættes på de årlige
finanslove.
Det foreslås endvidere, at der herefter
på finansloven vil skulle fastsættes en takst på
baggrund af den samlede pulje og antal årselever på de
ti laveste indkomstintervaller i skoleåret, der slutter i
året før finansåret. Forslaget vil
indebære, at taksten vil skulle beregnes på grundlag af
den samlede pulje og efterskolernes samlede antal årselever
på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som
er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret. For 2019 betyder det, at taksten vil skulle
beregnes på grundlag af årselevtal i skoleåret
2017-18.
Det foreslås endvidere, at tilskud til
individuel supplerende elevstøtte vil skulle ydes til den
enkelte efterskole på baggrund af skolens antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på
den elevstøtteskala, der er fastsat på de årlige
finanslove, jf. gældende lovs § 30, stk. 5, nr. 2, 1.
pkt., i finansåret. Ved beregning af årselevtallet vil
kun elever på kurser af mindst 2 ugers varighed skulle
medregnes. Med koblingen af tilskud til individuel supplerende
elevstøtte til den generelle elevstøtteskala
indebærer det også, at det alene er elever, der
udløser statslig elevstøtte, der vil indgå i
beregningen af skolens årselevtal til beregning af individuel
supplerende elevstøtte fremadrettet. Det indebærer
desuden, at beregningen af skolens årselevtal til beregning
af individuel supplerende elevstøtte fremadrettet vil
afhænge af, hvilket støtteniveau skolens elever er
berettiget til på elevstøtteskalaen.
Det foreslåede har til hensigt at
omfordele midlerne til individuel supplerende elevstøtte til
de efterskoler, hvor der er flest elever, der opfylder kriterierne
til nedsættelse af egenbetalingen. Forslaget vil dermed
bidrage til, at efterskolerne vil være i stand til at opfylde
bestemmelsen i lovens § 15, stk. 2, om, at efterskolernes
kurser er for alle. Midlerne vil fortsat kun kunne bruges til
nedsættelse af egenbetalingen.
Forslaget vil også indebære, at
tilskuddet til individuel supplerende elevstøtte
fremadrettet ydes til efterskolerne efter tidstro aktivitet frem
for med et års forsinkelse som hidtil. Beregning af tilskud
efter "tidstro aktivitet" betyder, at skolens endelige tilskud
beregnes efter faktisk afholdt aktivitet i perioden. Tilskuddet til
en efterskole udbetales forskudsvis og beregnes på grundlag
af tidligere afholdt aktivitet. Skolerne indsender hvert kvartal
til ministeriet en opgørelse over det faktiske antal
elevstøtteuger, der omregnes til årselevtal. Herefter
afregner ministeriet til den enkelte skole ved modregning i
forskuddet og udbetaling af endeligt tilskud.
Beregningen af tilskud på baggrund af
tidstro aktivitet vil således indebære, at tilskuddet
vil skulle udbetales forskudsvis til skolerne i lige store
månedlige rater. Det vil betyde, at for skoler, der har
været i virksomhed i hele det skoleår, der slutter i
året før finansåret, vil forskud skulle beregnes
på grundlag af skolens antal årselever på de ti
laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt
i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i tredje kvartal i året
før finansåret. For tilskud i 2019 vil det betyde, at
forskud vil skulle beregnes på grundlag af årselevtal i
skoleåret 2017-18. Forslaget vil også betyde, at for
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret, vil skolens forventede
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i finansåret skulle anvendes.
Forslaget medfører også, at
tilskud til individuel supplerende elevstøtte vil skulle
afregnes til skolerne kvartalsvis bagud. Tilskud efter tidstro
aktivitet vil også betyde, at beregningen af det endelige
tilskud vil være ens for igangværende skoler og for
nyoprettede skoler på baggrund af skolens aktivitet i
perioden.
Omlægningen af den individuelle
supplerende elevstøtte vurderes at ville medføre, at
de enkelte efterskoler i samme omfang som i dag har gennemsigtighed
og forudsigelighed over deres midler til individuel supplerende
elevstøtte.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
7, og bemærkningerne hertil.
2.3. Afskaffelse af det
særlige tilskud for elever fra visse lande
2.3.1. Gældende ret
Staten yder
efter nugældende § 23 a, stk. 1, i lov om efterskoler og
frie fagskoler, til efterskoler et særligt tilskud ud fra
antallet af årselever, hvor der i årselevberegningen
kun medgår elever, som har gennemført mindst 12 uger
af et kursus, og som er indvandrere fra ikkevestlige lande og
Albanien, Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro, Kroatien og
Makedonien samt efterkommere af indvandrere fra disse lande,
herunder flygtninge omfattet af integrationsloven og disse
flygtninges børn. Der kan højst ydes tilskud efter
denne bestemmelse til 8 pct. af skolens årselevtal.
Formålet med denne begrænsning for den enkelte
efterskole er at undgå en ujævn fordeling mellem
efterskolerne af indvandrere og efterkommere af disse.
Bestemmelsen i lovens § 23 a, stk. 1,
blev indføjet i loven med lov nr. 1083 af 17. december 2002.
Det fremgår af bemærkningerne til denne lov, jf.
Folketingstidende 2002-03, tillæg A, L 72 som fremsat, side
1543, at formålet med det særlige tilskud
(tillægstaksten) er at fremme integrationen for personer med
baggrund i mindre udviklede tredjelande, således som dette
begreb afgrænses af Danmarks Statistik.
Bestemmelsen blev ændret med lov nr.
1226 af 27. december 2003, hvor personkredsen for det særlige
tilskud blev udvidet til også at omfatte personer fra
Albanien, Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro, Kroatien og
Makedonien samt efterkommere af indvandrere fra disse lande,
herunder flygtninge omfattet af integrationsloven og disse
flygtninges børn. Baggrunden for udvidelsen af personkredsen
var, at der havde vist sig et tilsvarende behov for at fremme
integrationen af denne personkreds. Endvidere blev bestemmelsen
præciseret med lov nr. 559 af 6. juni 2007, så kun
elever, der har gennemført 12 uger af efterskolens kursus
kan indgå i beregningsgrundlaget for denne
tillægstakst.
Bestemmelsen blev endelig også
ændret med lov nr. 1568 af 19. december 2017, hvor
terminologien i afgrænsningen af personkredsen til dette
tilskud blev justeret og moderniseret til en terminologi, som nu
anvendes af Danmarks Statistik. Det betød, at det tidligere
anvendte begreb "mindre udviklede tredjelande" blev ændret
til det nugældende begreb "ikkevestlige lande".
2.3.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås at afskaffe det særlige tilskud til
efterskoler for elever, som har gennemført mindst 12 uger af
et kursus, og som er indvandrere fra ikkevestlige lande og
Albanien, Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro, Kroatien og
Makedonien samt efterkommere af indvandrere fra disse lande,
herunder flygtninge omfattet af integrationsloven og disse
flygtninges børn.
Det foreslåede bortfald af det
særlige tilskud til denne elevgruppe vil indebære, at
denne elevgruppe tilskudsmæssigt vil blive sidestillet med
andre elever på efterskoler.
Regeringen har indarbejdet dette bortfald af
det særlige tilskud på finanslovforslaget 2019 som en
del af den samlede udgiftspolitiske prioritering. Forslaget vil
indebære statslig budgetforbedring på 9,7 mio. kr. i
2019 faldende til 9,3 mio. kr. i 2022 og frem.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
2, og bemærkningerne hertil.
2.4. Opdatering af
regler om særligt tilskud for meritgivende
brobygning
2.4.1. Gældende ret
Det følger af gældende § 23 a, stk. 5, i lov
om efterskoler og frie fagskoler, at staten til efterskoler yder et
særligt tilskud ud fra antallet af årselever gange en
tillægstakst, hvori alene indgår elever, der deltager i
meritgivende brobygningsforløb i mindst 5 uger på
landbrugs-, social- og sundheds- samt erhvervsuddannelser.
Bestemmelsen blev indføjet i loven med
lov nr. 1083 af 17. december 2002. Det fremgår af
bemærkningerne til § 23 a, stk. 5, at
tillægstaksten skal fremme undervisningsforløb, der
giver elevene et mere sikkert grundlag for at vælge
ungdomsuddannelse og dermed medvirker til at nedbringe elevernes
samlede uddannelsestid både mellem grundskole og
ungdomsuddannelse og på elevernes efterfølgende
ungdomsuddannelse.
2.4.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den
forslåede ordning
Ved lov nr. 561 af 6. juni 2007 om ændring af lov om
erhvervsuddannelser og forskellige andre love og om ophævelse
af lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og lov
om landbrugsuddannelser (Ungdomsuddannelse til alle) blev
dagældende love om landbrugsuddannelser og om
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser ophævet,
hvorved landbrugsuddannelserne efter lov om landbrugsuddannelser og
uddannelserne til social- og sundhedshjælper og social- og
sundhedsassistent efter lov om grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser blev en del af uddannelserne efter lov om
erhvervsuddannelser.
Det foreslås, at »landbrugs-,
social- og sundheds- samt« udgår af oplistningen i
§ 23 a, stk. 5, som konsekvens af, at disse uddannelser i dag
er erhvervsuddannelser.
Forslaget om en sproglig opdatering vil ikke
indebære realitetsændringer.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
5, og bemærkningerne hertil.
3. De økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at forslaget om et geografisk skoletilskud til
efterskoler er udgiftsneutralt for staten. Det skyldes, at det nye
geografiske skoletilskud foreslås finansieret ved at
nedjustere driftstakst 1 og driftstakst 2, som de er fastsat i
§ 20.22.11 i finansloven for 2018, tilsvarende med
udgangspunkt i forventet aktivitet.
Det bemærkes, at forslaget om
omlægningen af den individuelle supplerende elevstøtte
fra finansåret 2019 alene indebærer en ændret
fordeling af midlerne mellem efterskolerne, men ikke en
ændring af den samlede pulje, idet denne forventes fastsat
på det hidtidigt forudsatte niveau. Forslaget har
således ikke isoleret set nogen samlet økonomisk
konsekvens, men det indebærer omfordeling mellem de enkelte
efterskoler. Det er endvidere tanken, at tilskuddet fremadrettet
udbetales til efterskolerne efter tidstro aktivitet frem for med et
års forsinkelse som hidtil. Der kan således være
udsving, såfremt aktiviteten i de ti nederste
indkomstintervaller varierer fra år til år.
Regeringen har indarbejdet forslaget om
bortfald af det særlige tilskud til efterskoler for elever
fra visse lande på finanslovforslaget for 2019 som en del af
den samlede udgiftspolitiske prioritering. Forslaget vil
indebære statslige mindreudgifter på 9,7 mio. kr. i
2019, 9,5 mio. kr. i 2020, 9,3 mio. kr. i 2021 og 9,3 mio. kr. i
2022 og frem.
Forslaget om en sproglig opdatering af
bestemmelsen om særligt tilskud for meritgivende brobygning i
overensstemmelse med gældende lovgivning for
erhvervsuddannelserne og vil ikke indebære økonomiske
konsekvenser.
4. Regionale
konsekvenser
Forslaget om et nyt geografisk skoletilskud har til formål
at styrke grundlaget for efterskoler af forskellig størrelse
og i hele landet. Da mindre efterskoler ofte er beliggende i
landdistrikter, vurderes det, at forslaget om et nyt geografisk
skoletilskud målrettet mindre skoler indirekte i
begrænset omfang kan have positive regionale konsekvenser i
landdistrikter. Det vurderes dog, at de indirekte positive
konsekvenser næppe kan anses for væsentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
9. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden den 4. september 2018
til den 2. oktober 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Danmarks Lærerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Private Skoler - grundskoler og gymnasier, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Forlag, Danske Skoleelever, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Folkehøjskolernes
Forening, Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen af Katolske Skoler
i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Frie Skolers
Lærerforening, FSR - danske revisorer, KL, Landdistrikternes
Fællesråd, Lilleskolerne, Lærernes
Centralorganisation, Rigsrevisionen, Rådet for Børns
Læring, Rådet for Etniske Minoriteter, Skole og
Forældre, Studievalg Danmark og UU Danmark.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget indebærer statslige
mindreudgifter på 9,7 mio. kr. i 2019, 9,5 mio. kr. i 2020,
9,3 mio. kr. i 2021 og 9,3 mio. kr. i 2022 og frem (2019-pl.) | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forhold til EU-retten Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | [Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter] | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Staten yder til hver enkelt efterskole et årligt
grundtilskud, der fastsættes på de årlige
finanslove, jf. § 19 i lov om efterskoler og frie fagskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 94 af 8. februar 2018. Til
efterskoler, der begynder deres virksomhed i finansåret, ydes
et forholdsmæssigt grundtilskud. Grundtilskuddet fordeles med
samme beløb til hver efterskole.
Grundtilskud til den enkelte efterskole er i
2018 på 607.069 kr. Til efterskoler, der begynder deres
virksomhed i finansåret, ydes et forholdsmæssigt
grundtilskud.
Der foreslås, at der indsættes en
ny § 20 i lov om efterskoler og
frie fagskoler.
Med den foreslåede bestemmelse etableres
der hjemmel til ydelse af et nyt geografisk skoletilskud, der
fastsættes på de årlige finanslove.
Formålet med forslaget er at øge det økonomiske
råderum for mindre efterskoler og hermed styrke grundlaget
for efterskoler af forskellig størrelse og i hele landet.
Baggrunden er, at der i dag er efterskoler af forskellig
størrelse og i mange dele af landet, hvor det er muligt for
eleverne at finde såvel mindre efterskoler med få
elever som større efterskoler med mange elever. Det er
vigtigt for efterskoleformens fortsatte mangfoldighed og lokale
forankring, at der også fremover er efterskoler i forskellige
størrelser og et bredt udbud af efterskoler i alle dele af
landet.
I § 20, stk. 1, 1.
pkt., foreslås det, at staten yder et nyt geografisk
skoletilskud, der udbetales til hver enkelt efterskole. Det
foreslås også, at det geografiske skoletilskud
fastsættes på de årlige finanslove. Forslaget vil
indebære, at det økonomiske råderum for mindre
efterskoler hermed øges. Det vil betyde, at grundlaget for
efterskoler af forskellig størrelse og i hele landet
forventes at blive styrket.
I § 20, stk. 1, 2.
pkt., foreslås det, at staten til efterskoler, der
begynder deres virksomhed i finansåret, yder et
forholdsmæssigt geografisk skoletilskud. Forslaget vil
indebære, at til nye efterskoler, der begynder virksomhed den
1. august i finansåret, vil staten yde et
forholdsmæssigt geografisk skoletilskud for perioden 1.
august til 31. december i finansåret.
I § 20, stk.
2. 1. pkt., foreslås
det, at hvis en efterskole har færre end 38 årselever i
skoleåret, der slutter i kalenderåret før
finansåret, reduceres det geografiske skoletilskud med et
beløb pr. årselev under 38 årselever.
Den foreslåede bestemmelse i § 20, stk. 2, 1. pkt., vil indebære, at en efterskole
vil skulle have mindst 38 årselever i skoleåret, der
slutter i året før finansåret, for at få
det fulde beløb for geografisk skoletilskud. Det
foreslåede § 20, stk.
2, 1. pkt., vil også
indebære, at hvis en efterskole ikke opfylder minimumskravet
på 38 årslever i skoleåret, der slutter i
året før finansåret, vil skolens geografiske
skoletilskud blive reduceret med et beløb pr. årselev,
som efterskolen har mindre end 38 årselever. Forslaget har
til formål at sikre, at forslaget om et geografisk
skoletilskud ikke uhensigtsmæssigt understøtter
efterskoleinitiativer, der pædagogisk og økonomisk
ikke er bæredygtige.
I § 20, stk. 2, 2.
pkt., foreslås det, at beløbet, som det
geografiske skoletilskud reduceres med pr. årselev, som
skolen har mindre end 38 årselever, fastsættes på
de årlige finanslove. Forslaget vil medføre, at den
nedre grænse for en efterskoles antal årselever i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret, så skolen ikke modtager geografisk
skoletilskud, vil afhænge af fastsættelse på de
årlige finanslove af det geografiske skoletilskud og af
fastsættelse på de årlige finanslove af det
beløb pr. årselev under 38 årselever, som det
geografiske skoletilskud reduceres med.
Med forslag til finanslov for 2019 vil en
efterskole kunne modtage 182.000 kr. i geografisk skoletilskud. Det
foreslås heri endvidere, at det geografiske skoletilskud til
efterskoler med færre end 38 årselever i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret, vil blive reduceret med 20.445 kr. pr.
årselev under 38. Dette vil indebære, at en efterskole
med 37 årselever i skoleåret, der slutter i året
før finansåret, vil modtage 161.555 kr. i geografisk
skoletilskud, og at en efterskole med 29 årselever eller
derunder i skoleåret, der slutter i året før
finansåret, ikke vil modtage geografisk skoletilskud.
Det bemærkes, at afgrænsningen af
det geografiske skoletilskud fremgår af forslag til finanslov
for 2019, hvor det i anmærkningerne til § 20.22.11.15
fremgår, at geografisk skoletilskud i kombination med
grundtilskuddet ikke kan overstige 20.000 kr. pr. årselev.
Endvidere fremgår det heraf, at geografisk skoletilskud
reduceres til skoler, hvor geografisk skoletilskud og grundtilskud
overstiger 20.000 kr. pr. årselev. Dette vil blive korrigeret
på ændringsforslag til finanslov for 2019 i
overensstemmelse med ovenstående i nærværende
lovforslag.
Forslaget vil ikke indebære, at en
efterskoles grundtilskud, jf. lovens § 19, vil skulle
aftrappes eller bortfalde som følge af, at efterskolen ikke
opfylder minimumskravet på 38 årselever for det
geografiske skoletilskud. Det er alene det geografiske
skoletilskud, der vil skulle aftrappes eller helt bortfalde.
Opgørelsen af årselever ved
beregningen af det geografiske skoletilskud vil skulle ske på
samme måde som ved beregningen af, hvorvidt en efterskole
opfylder mindstelevtalskravet i den gældende § 12, stk.
1, i lov om efterskoler og frie fagskoler, dvs. efter de
gældende bestemmelser i §§ 13 og 14. Elever
omfattet af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i
forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
(betalingsloven) vil dog ikke skulle medregnes i opgørelsen
af årselever til beregning af det geografiske skoletilskud.
Baggrunden herfor er, at årselever omfattet af betalingsloven
ikke indgår i tilskudsberegningen. Efterskolerne modtager
tilskud direkte fra kommunerne for denne gruppe elever.
Med hensyn til kombinerede institutioner, dvs.
en institution som varetager flere former for skole- og
undervisningsvirksomhed efter lov om efterskoler og frie fagskoler
eller som fri grundskole, folkehøjskole eller privat
institution for gymnasial uddannelse, så sker en reduktion af
det geografiske skoletilskud på baggrund af
årselevtallet på efterskoledelen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2. 1.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Det følger af den nugældende bestemmelse i §
23 a, stk. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler, at staten til
efterskoler yder et særligt tilskud ud fra antallet af
årselever, hvor der i årselevberegningen kun
medgår elever, som har gennemført mindst 12 uger af et
kursus, og som er indvandrere fra ikkevestlige lande og Albanien,
Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro, Kroatien og Makedonien
samt efterkommere af indvandrere fra disse lande, herunder
flygtninge omfattet af integrationsloven og disse flygtninges
børn. Der kan højst ydes tilskud efter denne
bestemmelse til 8 pct. af skolens årselevtal. Formålet
med denne begrænsning for den enkelte efterskole er at
undgå en ujævn fordeling mellem efterskolerne af unge
indvandrere og efterkommere af disse.
Bestemmelsen i lovens § 23 a, stk. 1,
blev indføjet i loven med lov nr. 1083 af 17. december 2002.
Det fremgår af bemærkningerne til denne lov, jf.
Folketingstidende 2002-03, tillæg A, L 72 som fremsat, side
1543, at formålet med det særlige tilskud
(tillægstaksten) er at fremme integrationen for personer med
baggrund i mindre udviklede tredjelande, således som dette
begreb afgrænses af Danmarks Statistik.
Bestemmelsen blev ændret med lov nr.
1226 af 27. december 2003, hvor personkredsen for det særlige
tilskud blev udvidet til også at omfatte personer fra
Albanien, Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro, Kroatien og
Makedonien samt efterkommere af indvandrere fra disse lande,
herunder flygtninge omfattet af integrationsloven og disse
flygtninges børn. Baggrunden for udvidelsen af personkredsen
var, at der havde vist sig et tilsvarende behov for at fremme
integrationen af denne personkreds. Endvidere blev bestemmelsen
præciseret med lov nr. 559 af 6. juni 2007, så kun
elever, der har gennemført 12 uger af skolens kursus kan
indgå i beregningsgrundlaget for denne
tillægstakst.
Bestemmelsen blev endelig også
ændret med lov nr. 1568 af 19. december 2017, hvor
terminologien i afgrænsningen af personkredsen til dette
tilskud blev justeret og moderniseret til en terminologi, som nu
anvendes af Danmarks Statistik. Det betød, at det tidligere
anvendte begreb "mindre udviklede tredjelande" blev ændret
til det nugældende begreb "ikkevestlige lande".
Det foreslås, at § 23 a, stk. 1, ophæves. Forslaget
vil betyde, at det særlige tilskud til efterskoler for
elever, som har gennemført mindst 12 uger af et kursus, og
som er indvandrere fra ikkevestlige lande og Albanien,
Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro, Kroatien og Makedonien
samt efterkommere af indvandrere fra disse lande, herunder
flygtninge omfattet af integrationsloven og disse flygtninges
børn, afskaffes.
Det foreslåede bortfald af det
særlige tilskud til efterskoler efter § 23 a, stk. 1,
vil indebære, at denne elevgruppe tilskudsmæssigt vil
blive sidestillet med andre elever på efterskoler.
På den baggrund foreslås det at
afskaffe tillægstaksten for indvandrere og efterkommere og
på den måde gennemføre en budgetforbedring
på 9,7 mio. kr. i 2019.
Forslaget indebærer endvidere, at §
23 a, stk. 2-7, herefter bliver stk. 1-6.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2. 3.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Det fremgår af nugældende §
23 a, stk. 3, i lov om efterskoler og frie fagskoler, at et
særligt tilskud (tillægstakst) ydes for følgende
elever uden kompetencegivende uddannelse:
1) Elever, der ikke
går i 10. klasse og ikke er under uddannelse efter lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, i hvis
uddannelsesplan der indgår et ophold på en fri
fagskole, og som har tilknyttet en mentor fra skolens etablerede
mentorordning. Det er en betingelse, at eleven er fyldt 16 år
ved kursets begyndelse og endnu ikke er fyldt 25 år.
2) Elever, i hvis
uddannelsesplan der ikke indgår et ophold på en fri
fagskole. Det er en betingelse, at eleven er fyldt 17½
år ved kursets begyndelse og endnu ikke er fyldt 25
år.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, vil lovens
§ 23 a, stk. 1, om et særligt tilskud til efterskoler
for elever, som har gennemført mindst 12 uger af et kursus,
og som er indvandrere fra ikkevestlige lande og Albanien,
Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro, Kroatien og Makedonien
samt efterkommere af indvandrere fra disse lande, herunder
flygtninge omfattet af lov om integration af udlændinge i
Danmark og disse flygtninges børn, blive ophævet.
Herefter bliver stk. 2-7 til stk. 1-6.
Det foreslås derfor, at henvisningen i
§ 23 a, stk. 3, til gældende
lovs § 23 a, stk. 2, ændres til en henvisning til §
23 a, stk. 1.
Den foreslåede ændring i § 23
a, stk. 3, er en konsekvens af forslaget om ophævelse af
lovens § 23 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Henvisningen i nugældende § 23 a, stk. 3, til
nugældende § 23 a, stk. 2, foreslås ændret i
overensstemmelse med forslaget og bestemmelsens nye nummerering af
stykker.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2. 3.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
4
Det fremgår af nugældende § 23 a, stk. 4, i lov
om efterskoler og frie fagskoler, at kravet til egenbetalingens
omfang i lovens § 11, stk. 4, om, at egenbetalingen for
elever, der ikke modtager statslig elevstøtte, mindst skal
udgøre halvdelen af den af ministeriet fastsatte mindste
egenbetaling, ikke finder anvendelse for elever omfattet af lovens
§ 23 a, stk. 3, nr. 1. Elevgruppen omfattet af § 23 a,
stk. 3, nr. 1, omfatter elever, der ikke går i 10. klasse og
ikke er under uddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for unge
med særlige behov, i hvis uddannelsesplan der indgår et
ophold på en fri fagskole, og som har tilknyttet en mentor
fra skolens etablerede mentorordning. Det er en betingelse, at
eleven er fyldt 16 år ved kursets begyndelse og endnu ikke er
fyldt 25 år.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, vil lovens
§ 23 a, stk. 1, om et særligt tilskud til efterskoler
for elever, som har gennemført mindst 12 uger af et kursus,
og som er indvandrere fra ikkevestlige lande og Albanien,
Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro, Kroatien og Makedonien
samt efterkommere af indvandrere fra disse lande, herunder
flygtninge omfattet af lov om integration af udlændinge i
Danmark og disse flygtninges børn, blive ophævet.
Herefter bliver stk. 2-7 til stk. 1-6.
Det foreslås, at henvisningen i § 23 a, stk. 4, til gældende lovs
§ 23 a, stk. 3, nr. 1, ændres til en henvisning til
§ 23 a, stk. 2, nr. 1.
Den foreslåede ændring i § 23
a, stk. 4, er en konsekvens af forslaget om ophævelse af
lovens § 23 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Henvisningen i nugældende § 23 a, stk. 4, til
nugældende § 23 a, stk. 3, nr. 1, foreslås
ændret i overensstemmelse med forslaget og bestemmelsens nye
nummerering af stykker.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2. 3.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
5
Det følger af gældende § 23 a, stk. 5, i lov
om efterskoler og frie fagskoler, at staten til efterskoler yder et
særligt tilskud ud fra antallet af årselever gange en
tillægstakst, hvori alene indgår elever, der deltager i
meritgivende brobygningsforløb i mindst 5 uger på
landbrugs-, social- og sundheds- samt erhvervsuddannelser.
Ved lov nr. 561 af 6. juni 2007 om
ændring af lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser og lov om landbrugsuddannelser
(Ungdomsuddannelse til alle) blev dagældende lov om
landbrugsuddannelser og lov om grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser ophævet, hvorved landbrugsuddannelserne
efter lov om landbrugsuddannelser og uddannelserne til social- og
sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent efter lov om
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser blev en del af
uddannelserne efter lov om erhvervsuddannelser.
Det foreslås derfor, at
»landbrugs-, social- og sundheds- samt« udgår af
oplistningen i § 23 a, stk. 5, som konsekvens af, at disse
uddannelser i dag er erhvervsuddannelser.
Forslaget vil indebære, at
afgrænsningen af brobygningsforløb i mindst 5 uger,
som kan medregnes til det særlige tilskud til efterskoler for
elevers deltagelse i meritgivende brobygningsforløb,
opdateres i overensstemmelse med gældende lovgivning om
erhvervsuddannelser.
Der vil ingen realitetsændringer ske ved
forslaget.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2. 4.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
6
Det fremgår af nugældende § 23 a, stk. 7, i lov
om efterskoler og frie fagskoler, at tillægstaksterne efter
nugældende lovs § 23 a, stk. 1-6, fastsættes
på de årlige finanslove. Endvidere fremgår det af
bestemmelsen, at undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om betingelser for og beregning af tilskud
m.v. efter stk. 1-6 og om skolernes indhentning af oplysninger fra
eleverne om deres nationale baggrund og forudgående
skolegang.
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
ophæves lovens § 23 a, stk. 1, om et særligt
tilskud til efterskoler for elever, som har gennemført
mindst 12 uger af et kursus, og som er indvandrere fra ikkevestlige
lande og Albanien, Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro,
Kroatien og Makedonien samt efterkommere af indvandrere fra disse
lande, herunder flygtninge omfattet af lov om integration af
udlændinge i Danmark og disse flygtninges børn.
Herefter bliver stk. 2-7 til stk. 1-6.
Det foreslås derfor, at henvisningen i
§ 23 a, stk. 7, til gældende
lovs § 23 a, stk. 1-6, ændres til en henvisning til
§ 23 a, stk. 1-5.
De foreslåede ændringer i §
23 a, stk. 7, er en konsekvens af forslaget om ophævelse af
lovens § 23 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Henvisningen i nugældende § 23 a, stk. 7, til
nugældende § 23 a, stk. 1-6, foreslås ændret
i overensstemmelse med forslaget og bestemmelsens nye nummerering
af stykker.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2. 3.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
7
Ifølge den gældende bestemmelse i § 37 i lov
om efterskoler og frie fagskoler yder staten støtte til
nedsættelse af elevbetalingen ved efterskoler. Støtten
ydes som en individuel støtte til elever efter skolens
vurdering, således at skolen vil være i stand til at
opfylde bestemmelsen i lovens § 15, stk. 2, om, at
efterskolernes kurser er for alle, jf. § 37, stk. 1.
Ifølge den gældende § 37,
stk. 3, 1. pkt., udbetales tilskud til individuel elevstøtte
til skolen ud fra skolens årselevtal gange en takst (takst
for individuel supplerende elevstøtte), der fastsættes
på de årlige finanslove. Ved beregningen af tilskuddet
indgår kun elever på kurser af mindst 2 ugers varighed,
som har gennemført mindst 2 uger af kurset, jf. § 37,
stk. 3, 2. pkt. For skoler, der har været i virksomhed i hele
det skoleår, der slutter i året før
finansåret, beregnes statens tilskud på grundlag af
skolens årselevtal i finansåret, jf. § 37, stk. 3,
3. pkt. For nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget
tilskud i året før finansåret, anvendes det
forventede årselevtal i finansåret, jf. gældende
§ 37, stk. 3, 4. pkt. Skolerne får anvist beløbet
samtidig med forskudsraten for januar måned, jf. den
gældende bestemmelse i § 37, stk. 3, 5. pkt. For skoler,
der starter i løbet af finansåret, anvises
beløbet samtidig med den første forskudsrate, jf.
§ 37, stk. 3, 6. pkt.
Den nuværende ordning giver
gennemsigtighed og forudsigelighed for den enkelte efterskole, og
den sikrer, at den enkelte skoles tilskud alene er afhængigt
af skolens egne aktiviteter. Tilskuddet til den enkelte efterskole
bliver fordelt på grundlag af antallet af årselever i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret, jf. den gældende bestemmelse i § 37,
stk. 3, 3. pkt.
Tilskuddet til individuel støtte
må alene anvendes til individuel støtte til
nedsættelse af en elevs egenbetaling.
Den nugældende bestemmelse i lovens
§ 37, stk. 3, blev indføjet ved lov nr. 1226 af 27.
december 2003, jf. Folketingstidende 2003-04, Tillæg A, L 82
som fremsat, side 2590. Det fremgår af forarbejderne til
denne lov, at der fordeles en pulje til efterskolerne for at fremme
ønsket om en deltagerkreds med forskellige
forudsætninger og dermed, at skolernes kurser er for alle.
Den enkelte skole vil selv fastsætte retningslinjer for
fordelingen til de enkelte elever. Til elever ydes støtten
som en individuel støtte efter efterskolens vurdering,
således at efterskolen vil være i stand til at opfylde
bestemmelsen i lovens § 15, stk. 2, om, at efterskolernes
kurser er for alle.
Den nuværende beregningsmåde i den
gældende bestemmelse i lovens § 37, stk. 3, 1. pkt.,
indebærer, at efterskoler med mange elever får en
større andel af tilskuddet til fordeling sammenlignet med
efterskoler med færre elever. Da elevgrundlaget er
afgørende for, om efterskolerne kan bruge midlerne, og da
midlerne alene må anvendes til individuel støtte til
nedsættelse af en elevs egenbetaling efter skolens vurdering,
kan det være svært for nogle efterskoler at anvende de
tildelte midler til nedsættelse af egenbetalingen. Det
medfører, at det kan være vanskeligt for efterskolerne
at anvende det tildelte tilskud til nedsættelse af
elevbetalingen, da indkomstforholdene hos elevernes forældre
er afgørende for, om skolerne kan anvende tilskuddet.
Med gældende regler ydes tilskud til
individuel supplerende elevstøtte til efterskolerne med et
års forsinkelse og ikke efter tidstro aktivitet. Det betyder
fx, at tilskud til individuel supplerende elevstøtte til
efterskolerne i 2018 ydes på grundlag af efterskolernes
årselevtal i skoleåret 2016-17. For skoler, der har
været i virksomhed i hele det skoleår, der slutter
året før finansåret, beregnes statens tilskud
på grundlag af årselevtallet i dette skoleår. For
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret, anvendes det forventede
årselevtal i finansåret.
Det foreslås på denne baggrund at
nyaffatte § 37, stk. 3. Med den
foreslåede nyaffattelse ændres reglerne for beregning
af puljen til individuel supplerende elevstøtte samt
reglerne for beregning og udbetaling af tilskud til individuel
supplerende elevstøtte til de enkelte efterskoler.
Baggrunden for forslaget er, at det kan det være vanskeligt
for nogle efterskoler at anvende de tildelte midler til
nedsættelse af egenbetalingen. Det skyldes, at elevgrundlaget
er afgørende for, om efterskolerne kan bruge midlerne, samt
at midlerne alene kan anvendes til individuel støtte til
nedsættelse af en elev egenbetaling efter skolens
vurdering.
I § 37, stk. 3, 1.
pkt., foreslås det, at den samlede pulje for tilskud
til individuel supplerende elevstøtte fastsættes
på de årlige finanslove. Forslaget vil indebære,
at puljen vil skulle beregnes på grundlag af efterskolernes
samlede årselevtal uanset indkomsttrin i skoleåret, der
slutter i året før finansåret. For 2019 betyder
det, at puljen vil blive beregnet på grundlag af
årselevtal i skoleåret 2017-18.
I § 37, stk. 3, 2.
pkt., foreslås det, at der herefter på
finansloven vil skulle fastsættes en takst på baggrund
af den samlede pulje og efterskolernes samlede antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på
den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
i skoleåret, der slutter i året før
finansåret. Forslaget vil indebære, at taksten vil
skulle beregnes på grundlag af den samlede pulje og
efterskolernes samlede antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i
året før finansåret. For 2019 betyder det, at
taksten vil skulle beregnes på grundlag af årselevtal i
skoleåret 2017-18.
I § 37, stk. 3, 3.
pkt., foreslås det, at tilskud til individuel
supplerende elevstøtte ydes til den enkelte efterskole ud
fra efterskolens antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret. Forslaget vil
indebære, at statens tilskud til individuel supplerende
elevstøtte vil skulle ydes til den enkelte efterskole ud fra
efterskolens antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret. Med koblingen af
tilskud til individuel supplerende elevstøtte til den
generelle elevstøtteskala indebærer det også, at
det alene er elever, der udløser statslig elevstøtte,
der vil indgå i beregningen af skolens årselevtal til
beregning af individuel supplerende elevstøtte fremadrettet.
Det indebærer desuden, at beregningen af skolens
årselevtal til beregning af individuel supplerende
elevstøtte fremadrettet vil afhænge af, hvilket
støtteniveau skolens elever er berettiget til på
elevstøtteskalaen. Formålet med forslaget er en
omfordeling af midlerne til den individuelle supplerende
støtte til de efterskoler, som har flest årselever fra
familier med lavindkomster. Forslaget vil dermed bidrage til, at
efterskolerne vil være i stand til at opfylde bestemmelsen i
lovens § 15, stk. 2, om, at efterskolernes kurser er for
alle.
I § 37, stk. 3, 4.
pkt., foreslås det, at der ved beregning af
årselevtallet kun medregnes elever på kurser af mindst
2 ugers varighed. Forslaget vil indebære, at kun elever
på kurser af mindst 2 ugers varighed vil kunne medregnes ved
beregning af årselevtallet for tilskud til individuel
supplerende elevstøtte. Det vil betyde, at en elev på
et efterskolekursus af en uges varighed, fx et sommerkursus, ikke
vil kunne medregnes ved beregning af årselevtallet for
tilskud til individuel supplerende elevstøtte
Forslaget vil indebære, at tilskuddet
til individuel supplerende elevstøtte fremadrettet vil blive
ydet til efterskolerne efter tidstro aktivitet frem for med et
års forsinkelse som hidtil.
Tilskud til en efterskole udbetales
forskudsvis. Forslaget vil også medføre, at tilskud
til individuel supplerende elevstøtte vil skulle afregnes
til skolerne kvartalsvis bagud. Det vil sikre, at tilskuddet
udbetales på baggrund af den faktiske aktivitet og dermed for
de elever, som indgår i beregningsgrundlaget og faktisk er
på skolen.
Tilskud efter tidstro aktivitet vil også
indebære, at beregning af det endelige tilskud vil være
ens for igangværende skoler og for nyoprettede skoler.
Beregning af tilskud efter "tidstro aktivitet"
betyder, at en efterskoles endelige tilskud beregnes efter faktisk
afholdt aktivitet i perioden, mens forskuddet på tilskud
beregnes på grundlag af tidligere afholdt aktivitet. Skolerne
indsender hvert kvartal til ministeriet en opgørelse over
det faktiske antal elevstøtteuger, der omregnes til
årselevtal. Herefter afregner ministeriet til den enkelte
skole ved modregning i forskuddet og udbetaling af endeligt
tilskud.
I § 37, stk. 3, 5.
pkt., foreslås det, at tilskud udbetales forskudsvis
til skolerne i lige store månedlige rater. Forslaget vil
indebære, at forskud på tilskud til individuel
supplerende elevstøtte vil skulle udbetales løbende
gennem året.
Beregningen af tilskud på baggrund af
tidstro aktivitet vil således indebære, at tilskuddet
vil skulle udbetales forskudsvis til skolerne i lige store
månedlige rater. Det vil betyde, at for skoler, der har
været i virksomhed i hele det skoleår, der slutter i
året før finansåret, vil forskud skulle beregnes
på grundlag af skolens antal årselever på de ti
laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt
i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i tredje kvartal i året
før finansåret. For tilskud i 2019 vil det betyde, at
forskud vil skulle beregnes på grundlag af årselevtal i
skoleåret 2017-18. Forslaget vil også betyde, at for
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret, vil skolens forventede
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i finansåret skulle anvendes.
Forslaget medfører også, at
tilskud til individuel supplerende elevstøtte vil skulle
afregnes til skolerne kvartalsvis bagud. Tilskud efter tidstro
aktivitet vil også betyde, at beregningen af det endelige
tilskud vil være ens for igangværende skoler og for
nyoprettede skoler på baggrund af skolens aktivitet i
perioden.
Forslaget vil betyde, at der vil ske en
omfordeling af den individuelle supplerende elevstøtte til
de efterskoler, som har flest årselever fra familier med
lavindkomster. Forslaget vil dermed bidrage til, at efterskolerne
vil være i stand til at opfylde bestemmelsen i lovens §
15, stk. 2, om, at efterskolernes kurser er for alle. Midlerne vil
fortsat kun kunne bruges til nedsættelse af
elevbetalingen.
Omlægningen af den individuelle
supplerende elevstøtte vurderes at ville medføre, at
de enkelte efterskoler i samme omfang som i dag vil have
gennemsigtighed og forudsigelighed over deres midler til individuel
supplerende elevstøtte.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2. 2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
8
Ifølge den gældende bestemmelse i
§ 37 i lov om efterskoler og frie fagskoler yder staten
støtte til nedsættelse af elevbetalingen ved
efterskoler. Støtten ydes som en individuel støtte
til elever efter skolens vurdering, således at skolen vil
være i stand til at opfylde bestemmelsen i lovens § 15,
stk. 2, om, at efterskolernes kurser er for alle, jf. § 37,
stk. 1.
Ifølge den gældende § 37,
stk. 3, 1. pkt., udbetales tilskud til individuel elevstøtte
til skolen ud fra skolens årselevtal gange en takst (takst
for individuel supplerende elevstøtte), der fastsættes
på de årlige finanslove. Ved beregningen af tilskuddet
indgår kun elever på kurser af mindst 2 ugers varighed,
som har gennemført mindst 2 uger af kurset, jf. § 37,
stk. 3, 2. pkt. For skoler, der har været i virksomhed i hele
det skoleår, der slutter i året før
finansåret, beregnes statens tilskud på grundlag af
skolens årselevtal i finansåret, jf. § 37, stk. 3,
3. pkt. For nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget
tilskud i året før finansåret, anvendes det
forventede årselevtal i finansåret, jf. gældende
§ 37, stk. 3, 4. pkt. Skolerne får anvist beløbet
samtidig med forskudsraten for januar måned, jf. den
gældende bestemmelse i § 37, stk. 3, 5. pkt. For skoler,
der starter i løbet af finansåret, anvises
beløbet samtidig med den første forskudsrate, jf.
§ 37, stk. 3, 6. pkt.
Den nuværende ordning giver
gennemsigtighed og forudsigelighed for den enkelte efterskole, og
den sikrer, at den enkelte skoles tilskud alene er afhængigt
af skolens egne aktiviteter. Tilskuddet til den enkelte efterskole
bliver fordelt på grundlag af antallet af årselever i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret, jf. den gældende bestemmelse i § 37,
stk. 3, 3. pkt.
Den nugældende bestemmelse i lovens
§ 37, stk. 3, blev indføjet ved lov nr. 1226 af 27.
december 2003, jf. Folketingstidende 2003-04, Tillæg A, L 82
som fremsat, side 2590. Det fremgår af forarbejderne til
denne lov, at der fordeles en pulje til efterskolerne for at fremme
ønsket om en deltagerkreds med forskellige
forudsætninger og dermed, at skolernes kurser er for alle.
Den enkelte skole vil selv fastsætte retningslinjer for
fordelingen til de enkelte elever. Til elever ydes støtten
som en individuel støtte efter efterskolens vurdering,
således at efterskolen vil være i stand til at opfylde
bestemmelsen i lovens § 15, stk. 2, om, at efterskolernes
kurser er for alle.
Forslaget om en nyaffattelse af § 37,
stk. 3, vil indebære, at tilskuddet til individuel
supplerende elevstøtte fremadrettet vil blive ydet til
efterskolerne efter tidstro aktivitet frem for med et års
forsinkelse som hidtil. Tilskud til en efterskole udbetales
forskudsvis. Forslaget vil også medføre, at tilskud
til individuel supplerende elevstøtte vil skulle afregnes
til skolerne kvartalsvis bagud. Det sikrer, at tilskuddet udbetales
på baggrund af den faktiske aktivitet og dermed for de
elever, som indgår i beregningsgrundlaget og faktisk er
på skolen.
I det foreslåede § 37, stk. 4, foreslås det, at for
skoler, der har været i virksomhed i hele det skoleår,
der slutter i året før finansåret, beregnes
forskud på grundlag af skolens antal årselever på
de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er
nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i tredje kvartal i
året før finansåret. Det vil betyde, at for
skoler, der har været i virksomhed i hele det skoleår,
der slutter i året før finansåret, vil forskud
skulle beregnes på grundlag af skolens antal årselever
på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som
er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i tredje
kvartal i året før finansåret.
Beregningen af tilskud på baggrund af
tidstro aktivitet vil således indebære, at tilskuddet
vil skulle udbetales forskudsvis til skolerne i lige store
månedlige rater. Det vil betyde, at for skoler, der har
været i virksomhed i hele det skoleår, der slutter i
året før finansåret, vil forskud skulle beregnes
på grundlag af skolens antal årselever på de ti
laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt
i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i tredje kvartal i året
før finansåret. For tilskud i 2019 vil det betyde, at
forskud vil skulle beregnes på grundlag af årselevtal i
skoleåret 2017-18.
Forslaget medfører også, at
tilskud til individuel supplerende elevstøtte vil skulle
afregnes til skolerne kvartalsvis bagud. Skolerne indsender hvert
kvartal til ministeriet en opgørelse over det faktiske antal
elevstøtteuger, der omregnes til årselevtal. Herefter
afregner ministeriet til den enkelte skole ved modregning i
forskuddet og udbetaling af endeligt tilskud. Tilskud efter tidstro
aktivitet vil også betyde, at beregningen af det endelige
tilskud vil være ens for igangværende skoler og for
nyoprettede skoler på baggrund af skolens aktivitet i
perioden.
I det foreslåede § 37, stk. 5, foreslås det, at for
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret, anvendes skolens forventede
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i finansåret. Det vil betyde, at for nyoprettede
skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
kalenderåret før finansåret, vil skolens
forventede antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret skulle anvendes. For
nye skoler er forskud betinget af, at et pengeinstitut stiller
garanti for tilbagebetaling af forskuddet.
Beregningen af tilskud på baggrund af
tidstro aktivitet vil således indebære, at tilskuddet
vil skulle udbetales forskudsvis til skolerne i lige store
månedlige rater. Forslaget vil betyde, at for nyoprettede
skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i året
før finansåret, vil skolens forventede antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på
den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
i finansåret skulle anvendes.
Forslaget medfører også, at
tilskud til individuel supplerende elevstøtte vil skulle
afregnes til skolerne kvartalsvis bagud. Skolerne indsender hvert
kvartal til ministeriet en opgørelse over det faktiske antal
elevstøtteuger, der omregnes til årselevtal. Herefter
afregner ministeriet til den enkelte skole ved modregning i
forskuddet og udbetaling af endeligt tilskud. Tilskud efter tidstro
aktivitet vil også betyde, at beregningen af det endelige
tilskud vil være ens for igangværende skoler og for
nyoprettede skoler på baggrund af skolens aktivitet i
perioden.
Forslaget indebærer endvidere, at §
37, stk. 4, herefter bliver stk. 6.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2. 2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1.
marts 2019.
Tilskud til efterskoler følger
finansåret, uanset at skoleåret går på
tværs af finansår, og afhænger af aktiviteten i
det skoleår, der slutter i finansåret.
Forslaget om et nyt geografisk skoletilskud,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1, er indarbejdet i regeringens
forslag til finanslov for 2019. Det følger af regeringens
forslag til finanslov for 2019, at det nye tilskud vil skulle have
virkning for et helt finansår startende pr. 1. januar 2019.
Som følge af at lovforslaget først træder i
kraft den 1. marts 2019, vil udbetaling af geografisk skoletilskud
månedsvis forud på baggrund af aktiviteten i det
skoleår, der slutter i året før
finansåret, dvs. skoleåret 2017-2018, afvente
vedtagelse og ikrafttræden af den fremsatte lovændring
i lovforslagets § 1, nr. 1. De månedsvise udbetalinger
forud af det geografiske skoletilskud vil efter vedtagelse og
ikrafttræden af lovforslagets § 1, nr. 1, blive
reguleret, så en efterskole i 2019 vil kunne modtage den
fastsatte takst for geografisk skoletilskud på finanslov for
2019. Med forslag til finanslov for 2019 vil en efterskole i 2019
kunne modtage 182.000 kr. i geografisk skoletilskud.
Tilsvarende er forslaget om ændringer af
reglerne for beregning og udbetaling af tilskud til individuel
supplerende elevstøtte, jf. lovforslagets § 1, nr. 7 og
8, indarbejdet i regeringens forslag til finanslov for 2019, hvoraf
det følger, at de nye regler for beregning og udbetaling af
tilskud til individuel supplerende elevstøtte vil skulle
have virkning for et helt finansår startende pr. 1. januar
2019. Undervisningsministeren bemyndiges i tekstanmærkning
nr. 223 til finanslovens § 20.98.51 til, uanset § 37,
stk. 3, i lov om efterskoler og frie fagskoler, at udbetale tilskud
til individuel supplerende elevstøtte efter regler svarende
til de foreslåede regler i lovforslagets § 1, nr. 7 og
8. Med tekstanmærkningen vil der således blive beregnet
og udbetalt forskud fra og med den 1. januar 2019 på baggrund
af aktiviteten i 3. kvartal i året før
finansåret, dvs. 3. kvartal i 2018, svarende til de
foreslåede regler i lovforslagets § 1, nr. 7 og 8.
Forskud reguleres til endeligt tilskud hvert kvartal på
baggrund af skolens faktiske aktivitet i denne periode.
Endelig er forslaget om afskaffelse af det
særlige tilskud til efterskoler for indvandrere og
efterkommere af indvandrere fra visse lande, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2, også indarbejdet i regeringens forslag til
finanslov for 2019. Det følger heraf, at den
foreslåede ophævelse af dette tilskud vil skulle have
virkning for et helt finansår startende pr. 1. januar 2019.
Den eksisterende tilskudsmodel indebærer, at der udbetales
forskud løbende i finansåret indtil december
måned, hvor forskud trækkes tilbage, og det endelige
tilskud beregnes og udbetales. Med en ikrafttræden af
lovforslaget den 1. marts 2019 vil der fra den 1. marts 2019 ikke
længere skulle udbetales hverken forskud eller tilskud.
Forskudsudbetalinger vil frem mod lovens ikrafttræden den 1.
marts 2019 udgøre 0 kr. månedligt. Reelt bortfalder
såvel forskud som tilskud dermed fra 1. januar 2019.
Det bemærkes, at lov om efterskoler og
frie fagskoler ikke gælder for Færøerne og
Grønland, jf. § 56 i lov om efterskoler og frie
fagskoler. Loven kan heller ikke sættes i kraft for
Færøerne og Grønland ved kgl. anordning. De
ændringer, som foreslås med dette lovforslag, vil
derfor heller ikke skulle gælde for Færøerne og
Grønland eller i øvrigt kunne sættes i kraft
for disse landsdele ved kgl. anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om efterskoler og frie fagskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 94 af 8. februar 2018, som
ændret ved § 7 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | § 20.
(Ophævet) | | 1. Efter
§ 19 indsættes før overskriften før §
21: | | | »Geografisk
skoletilskud til efterskoler § 20. Staten
yder til hver efterskole et årligt geografisk skoletilskud,
der fastsættes på de årlige finanslove. Til
efterskoler, der begynder deres virksomhed i finansåret, ydes
et forholdsmæssigt geografisk skoletilskud. Stk. 2. Har en
efterskole færre end 38 årselever i skoleåret,
der slutter i året før finansåret, reduceres det
geografiske skoletilskud med et beløb pr. årselev
under 38 årselever. Beløbet, som det geografiske
skoletilskud reduceres med pr. årselev, fastsættes
på de årlige finanslove.« | | | | § 23 a.
Staten yder til efterskoler et særligt tilskud ud fra
antallet af årselever, hvor der i årselevberegningen
kun medgår elever, som har gennemført mindst 12 uger
af et kursus, og som er indvandrere fra ikkevestlige lande og
Albanien, Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro, Kroatien og
Makedonien samt efterkommere af indvandrere fra disse lande,
herunder flygtninge omfattet af lov om integration af
udlændinge i Danmark og disse flygtninges børn. Der
kan højst ydes tilskud efter denne bestemmelse til 8 pct. af
skolens årselevtal. Stk.
2-7. (…) | | 2. § 23 a, stk. 1, ophæves. Stk. 2-7 bliver herefter stk. 1-6. | | | | § 23 a.
(…) Stk. 3.
Tillægstakst efter stk. 2 ydes for følgende
elevgrupper: 1) Elever, der ikke går i 10. klasse
og ikke er under uddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for unge
med særlige behov, lov om kombineret ungdomsuddannelse eller
lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., i hvis uddannelsesplan der
indgår et ophold på en folkehøjskole eller en
fri fagskole, og som har tilknyttet en mentor fra skolens
etablerede mentorordning. Det er en betingelse, at eleven er fyldt
16 år ved kursets begyndelse og endnu ikke er fyldt 25
år. 2) Elever, i hvis uddannelsesplan der ikke
indgår et ophold på en folkehøjskole eller en
fri fagskole. Det er en betingelse, at eleven er fyldt 17½
år ved kursets begyndelse og endnu ikke er fyldt 25
år. Stk.
4-7. (…) | | 3. I § 23 a, stk. 3, der bliver stk. 2,
ændres »stk. 2« til: »stk. 1«. | | | | § 23 a.
(…) Stk. 4. Kravet
til egenbetalingens omfang i § 11, stk. 4, finder ikke
anvendelse for elever omfattet af stk. 3, nr. 1. Stk.
5-7. (…) | | 4. I § 23 a, stk. 4, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 3, nr. 1« til: »stk. 2, nr.
1«. | | | | § 23 a.
(…) Stk. 5. Staten
yder til efterskoler et særligt tilskud ud fra antal af
årselever gange en tillægstakst, hvori alene
indgår elever, der deltager i meritgivende
brobygningsforløb i mindst 5 uger på landbrugs-,
social- og sundheds- samt erhvervsuddannelser. Stk.
6-7. (…) | | 5. I § 23 a, stk. 5, der bliver stk. 4,
udgår »landbrugs-, social- og sundheds-
samt«. | | | | § 23 a.
(…) Stk. 7.
Tillægstaksterne fastsættes på de årlige
finanslove. Undervisningsministeren fastsætter nærmere
regler om betingelser for og beregning af tilskud m.v. efter stk.
1-6 og om skolernes indhentning af oplysninger fra eleverne om
deres nationale baggrund og forudgående skolegang. | | 6. I § 23 a, stk. 7, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 1-6« til: »stk.
1-5«. | | | | § 37
(…) Stk. 3. Tilskud
til individuel elevstøtte udbetales til skolen ud fra
skolens årselevtal gange en takst (takst for individuel
supplerende elevstøtte), der fastsættes på de
årlige finanslove. Ved beregning af årselevtallet
medregnes kun elever på kurser af mindst 2 ugers varighed,
som har gennemført mindst 2 af kursets uger. For skoler, der
har været i virksomhed i hele det skoleår, der slutter
året før finansåret, beregnes statens tilskud
på grundlag af årselevtallet i dette skoleår. For
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret, anvendes det forventede
årselevtal i finansåret. Beløbet anvises
samtidig med forskudsraten for januar måned. For skoler, der
starter i løbet af finansåret, anvises beløbet
samtidig med den første forskudsrate. Stk.
4. (…) | | 7. § 37, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Den samlede pulje for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte fastsættes på de årlige
finanslove. Der fastsættes herefter på finansloven en
takst på baggrund af den samlede pulje og efterskolernes
samlede antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i
året før finansåret. Tilskud til individuel
supplerende elevstøtte ydes til den enkelte skole ud fra
skolens antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den i § 30, stk. 5, nr. 2, 1.
pkt., nævnte skala i finansåret. Ved beregning af
årselevtallet medregnes kun elever på kurser af mindst
2 ugers varighed. Tilskud udbetales forskudsvis til skolerne i lige
store månedlige rater. | | | | § 37
(…) Stk. 4. Viser
revisors kontrol, jf. § 39, stk. 2, eller ministeriets
kontrol, jf. § 52, at skolens beløb til individuel
støtte, jf. stk. 1, ikke er korrekt anvendt, modregnes den
for meget udbetalte støtte i skolens taxametertilskud, jf.
§ 23, og tilfalder staten. | | 8. I § 37 indsættes efter stk. 3 som
nye stykker: »Stk. 4.
For skoler, der har været i virksomhed i hele det
skoleår, der slutter i året før
finansåret, beregnes forskud på grundlag af skolens
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i tredje kvartal i året før
finansåret. Stk. 5. For
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret, anvendes skolens forventede
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i finansåret.« Stk. 4 bliver herefter stk. 6. |
|