Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 23. januar 2019
1. Ændringsforslag
Miljø- og fødevareminsteren
har stillet 3 ændringsforslag om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1-3 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller de under A, B og C
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Et mindretal i
udvalget (S, RV og SF) indstiller de under A og C nævnte
lovforslag til vedtagelse. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Mindretallet indstiller de under B og C nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten, Alternativet og
Socialistisk Folkeparti
Enhedslistens, Alternativets og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte det under B nævnte lovforslag, idet
mindretallet er imod, at man holder rovfugle i fangenskab, og at
man dyrker jagt med rovfugle. EL, ALT og SF ønsker derfor
ikke at give mulighed for at holde rovfugle, der er
hjemhørende i Danmark, i fangenskab. Lovændringen vil
i sig selv øge risikoen for ulovlig indfangning af
vildtlevende fugle og ulovlig indsamling af æg. Endvidere
mener EL, ALT og SF ikke, at det kan forsvares rent
dyrevelfærdsmæssigt, at lovforslaget vil
medføre, at antallet af rovfugle i fangenskab øges,
da det bliver lettere at etablere nye dyrehold.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget kan ikke støtte det under C nævnte
lovforslag. Partierne er tilhængere af, at der holdes skarpt
øje med, at reglerne om handel med vilde dyr og planter
overholdes. Regler om øget kontrol og tilsyn kunne
være ønskelig, men et forslag, der udelukkende
skærper straframmen, mener EL og ALT ikke har nogen
effekt.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter det under C nævnte lovforslag, idet
en strafskærpelse for overtrædelse af reglerne om
handel med vilde dyr og planter er et skridt i den rigtige retning.
Dog mener SF, at der samtidig bør sættes ind med andre
virkemidler for at sikre regelefterlevelsen.
4 Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af miljø- og
fødevareministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (Kommunal
adgang til at begrænse sejlads med visse hurtigtsejlende
fartøjer ved udlagte badeområder)« omfattende
§§ 1, 4 og 5.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om jagt og vildtforvaltning
(Udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om hold af
hjemmehørende rovfugle og ugler)« omfattende
§§ 2, 4 og 5.
C. »Forslag
til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og straffeloven
(Strafskærpelse for visse overtrædelser af
CITES-regler)« omfattende § 1, nr. 4, og §§
3-5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
89, stk. 3, indsættes som 3.
pkt.:
»For overtrædelse af forskrifter efter
§ 29, stk. 3, kan der alene fastsættes straf af
bøde.««
[Konsekvens af forslag om deling af
lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det under C nævnte lovforslag
Til § 1
3) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
89, stk. 3, indsættes som 3.
pkt.:
»For overtrædelse af bestemmelser i
Rådets forordning (EF) nr. 338/97 af 9. december 1996 om
beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed
med senere ændringer og de hertil knyttede til enhver tid
gældende kommissionsforordninger kan det dog under de
omstændigheder, der er nævnt i stk. 2,
fastsættes, at straffen kan stige til fængsel i indtil
2 år.««
[Konsekvens af forslag om deling af
lovforslaget og præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslår
miljø- og fødevareministeren, at lovforslaget deles i
3 selvstændige lovforslag (A, B og C). Den foreslåede
deling giver partierne mulighed for at stemme for de dele af
lovforslaget, som de hver især støtter, eller stemme
imod de dele, de ikke kan støtte.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
forslaget om deling af lovforslaget. Den under lovforslagets §
1, nr. 4, foreslåede ændring af naturbeskyttelseslovens
§ 89, stk. 3, opdeles, således at forslaget om
indsættelse af et nyt 3. pkt., »For overtrædelse
af forskrifter efter § 29, stk. 3, kan der alene
fastsættes straf af bøde«, medtages i det under
A nævnte lovforslag, medens forslaget om indsættelse af
et nyt 4. pkt. medtages i det under C nævnte lovforslag, jf.
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af
forslaget om deling af lovforslaget. Den under lovforslagets §
1, nr. 4, foreslåede ændring af naturbeskyttelseslovens
§ 89, stk. 3, opdeles, således at alene forslaget om
indsættelse af et nyt 4. pkt., »For overtrædelse
af bestemmelser i EU's forordning om beskyttelse af vilde dyr og
planter ved kontrol af handelen hermed og de hertil knyttede
kommissionsforordninger kan det dog under de omstændigheder,
der er nævnt i stk. 2, fastsættes, at straffen kan
stige til fængsel i indtil 2 år«, medtages i det
under C nævnte lovforslag.
Der er endvidere tale om en
præcisering af rådsforordningens titel og en
præcisering af, at den foreslåede bestemmelse skal
finde anvendelse også på overtrædelser af
gældende og fremtidige ændringer af forordningen og af
de til enhver tid gældende bestemmelser i tilknyttede
kommissionsforordninger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2018 og var til 1. behandling den 30. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljø- og fødevareministeren sendte den 7. november
2018 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 125. Den
15. november 2018 sendte miljø- og fødevareministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til miljø- og
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Pia Adelsteen (DF) fmd. Lise Bech (DF) René
Christensen (DF) Ib Poulsen (DF) Karina Due (DF) Erling Bonnesen
(V) Peter Juel-Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Carsten
Bach (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF) Orla Østerby
(KF) Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Christian Rabjerg Madsen (S)
Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL)
Christian Poll (ALT) Roger Courage Matthisen (ALT) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |