Fremsat den 4. oktober 2018 af Søren Egge Rasmussen (EL),
Eva Flyvholm (EL), Rosa Lund (EL),
Jakob Sølvhøj (EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om maksimalt én fællesanvisning af
ungdomsboliger i en kommune og mulighed for én
fællesanvisning på tværs af kommuner
Folketinget pålægger regeringen at
udarbejde og fremsætte lovforslag om, at der maksimalt kan
være én fællesanvisning af ungdomsboliger i en
kommune, og at der gives mulighed for fællesanvisning
på tværs af kommuner.
Bemærkninger til forslaget
Muligheden for, at flere kommuner kan anvende
det samme indstillingsudvalg, er til stede i dag. Der er dog i
lovgivningen ikke taget stilling til en begrænsning af, hvor
mange indstillingsudvalg, der kan være i en kommune. Med
beslutningsforslaget sikres det, at der oprettes én
fællesanvisning af ungdomsboliger i en kommune.
I de tilfælde, hvor der er flere
anvisningslister, eksempelvis omkring uddannelsesbyer, betyder det,
at de studerende må søge om en ungdomsbolig flere
steder, og at der er flere ventelister med forskellige
anvisningskriterier. Det giver en mindre effektiv afvikling af
boligkøen ved studiestart og gør det vanskeligt for
de studerende at få et samlet overblik over mulighederne for
at få en ungdomsbolig. Derfor skal hensynet til, at
uddannelsessøgende får let og overskuelig adgang til
ungdomsboliger i uddannelsesbyerne, vægtes meget
højt.
Fællesanvisning af ungdomsboliger
Det er den enkelte kommunalbestyrelse, der
beslutter, hvorvidt der skal etableres en fælles anvisning
for offentligt støttede ungdomsboliger i kommunen. Den
fælles anvisning af støttede ungdomsboliger skal
varetages gennem en organisation, der er godkendt af
kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
fællesanvisningen omfatter alle ungdomsboliger
tilhørende almene boligorganisationer, selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, selvejende ungdomsboliginstitutioner og
offentligt støttede private ungdomsboliger i kommunen. For
offentligt støttede private ungdomsboliger kan der mellem
kommunen og udlejeren indgås aftale om, at
fællesanvisningen administrerer anvisning af mindst 80 pct.
af de ledige boliger pr. år. Der skal desuden være
mulighed for, at udlejere af private og fondsejede værelser
og ungdomsboliger frivilligt kan tilslutte sig.
Hvis der i en kommune ikke er etableret
fællesanvisning, skal det være muligt for udlejere at
tilknytte ungdomsboliger til en fællesanvisning i en anden
kommune. For støttede boliger forudsættes en accept
fra kommunen, hvori boligerne er beliggende.
Fællesanvisning på tværs af
kommuner
Flere kommuner skal kunne gå sammen om
at oprette én fællesanvisning af ungdomsboliger. Det
betyder i så fald, at der ikke samtidig kan være en
lokal fællesanvisning i hver af de enkelte kommuner, der
indgår i samarbejdet om én tværkommunal
fællesanvisning.
Det vil være en forudsætning for
en tværkommunal fællesanvisning, at de samarbejdende
kommuner samtidig aftaler, hvilke anvisningskriterier der skal
gælde, og hvilken af kommunerne der skal være
hjemstedskommune for fællesanvisningen.
Den tværkommunale fællesanvisning
kan senere udvides til at omfatte ungdomsboliger i yderligere
kommuner under tilsvarende betingelser.
Finansiering
Antallet af nuværende
fællesanvisninger er meget begrænset og kun en enkelt
kommune (Københavns Kommune) har mere end én
fællesanvisning (Høring over udkast til forslag til
lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om
boligbyggeri, lov om støttede private ungdomsboliger og lov
om ejerlejligheder (Harmonisering og modernisering af regler om
ungdomsboliger, Center for Boligsocial Udvikling og
ejerlejlighedsopdeling), Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet, den 27. oktober 2016). På den baggrund
vurderes det, at de administrative konsekvenser, herunder
omstillingsbyrder, er begrænsede.
Fællesanvisningen foreslås
finansieret af de omfattede udlejere, som betaler et
tilslutningsbidrag og et årligt administrationsbidrag.
Administrationsbidraget skal fastsættes kost?ægte,
således at det alene dækker de udgifter, som reelt er
forbundet med driften af fællesanvisningen. Princippet om
kostægte prisfastsættelse svarer til det, som
også gælder for administration af almene boliger. Dette
princip anvendes for at sikre et gennemskueligt og ensartet
finansieringsgrundlag for fællesanvisningen. Princippet om
kostægte prisfastsættelse skal også gælde,
når fællesansvisningen varetager tilsvarende opgaver
for andre udlejere, eksempelvis private udlejere, som tilslutter
sig fællesanvisningen frivilligt, eller når
fællesanvisningen udfører administrative opgaver m.v.
for kommunen som led i en samordnet virksomhed.
Tidligere udkast til lovforslag
Den tidligere regering (Venstre) sendte i
oktober 2016 et udkast til et lovforslag i høring, hvor en
del af forslaget omhandlede netop muligheden for kommunerne for at
kræve én fællesanvisningsliste og mulighed for
fællesanvisning på tværs af kommunegrænser
(Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
lov om almene boliger m.v., lov om boligbyggeri, lov om
støttede private ungdomsboliger og lov om ejerlejligheder
(Harmonisering og modernisering af regler om ungdomsboliger, Center
for Boligsocial Udvikling og ejerlejlighedsopdeling),
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, den 27.
oktober 2016). Der er ikke fremsat lovforslag på baggrund af
udkastet til lovforslaget.
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
maksimalt én fællesanvisning af ungdomsboliger i en
kommune og mulighed for én fællesanvisning på
tværs af kommuner.
(Beslutningsforslag nr. B 8)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.