Beretning afgivet af Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget den 25. april 2019
1. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at beslutningsforslaget tager udgangspunkt i et udkast
til et lovforslag, som den tidligere regeringen (Venstre) sendte i
høring i oktober 2016. En del af lovforslaget omhandlede
netop muligheden for, at kommunerne kunne kræve én
fællesanvisningsliste og mulighed for fællesanvisning
på tværs af kommunegrænser (Høring over
udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v., lov om boligbyggeri, lov om støttede private
ungdomsboliger og lov om ejerlejligheder (Harmonisering og
modernisering af regler om ungdomsboliger, Center for Boligsocial
Udvikling og ejerlejlighedsopdeling), Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet, den 27. oktober 2016). Der er
ikke fremsat lovforslag på baggrund af udkastet til
lovforslaget.
Enhedslisten har stillet fem
spørgsmål til ministeren i forbindelse med
behandlingen af beslutningsforslaget, hvor ministeren ved
besvarelsen er bedt om at lægge til grund, at den
foreslåede ordning svarer til ordningen i det nævnte
udkast til lovforslag. Enhedslisten konstaterer på baggrund
af ministerens svar, at lovforslaget ikke har konsekvenser for de
privatfinansierede ungdomsboliger, som ikke har modtaget offentlig
støtte, som det fremgår af svaret på
spørgsmål 2. Som det fremgår af svaret på
spørgsmål 3, giver forslaget mulighed for, at flere
kommuner kan gå sammen om at oprette en fællesanvisning
til ungdomsboligerne i de pågældende kommuner.
Etablering af en fællesanvisning på tværs af
kommunegrænser forudsætter imidlertid, at de
involverede kommuner frivilligt indgår aftale herom. Samtidig
indebærer forslaget, at der skabes ensartede regler for
adgangen til de støttede ungdomsboliger. Det fremgår
af svaret på spørgsmål 4, at forslaget konkret
indebærer, at anvisningen af støttede ungdomsboliger
til unge med handicap eller andre udsatte unge (»unge med
særligt behov for en ungdomsbolig«) varetages af
kommunerne, mens udlejerne eller en fællesanvisning
udelukkende varetager anvisningen til unge
uddannelsessøgende (studerende). Fordelingen af boliger til
anvisning mellem henholdsvis kommune og
udlejer/fællesanvisning er fastsat i det omtalte lovforslag
og afhænger af, om de støttede ungdomsboliger i
kommunen er med eget køkken eller fælleskøkken.
Der er mulighed for lokalt at aftale sig til en anden fordeling end
forudsat i det omtalte lovforslag for derved at kunne
imødekomme lokale forskelle og behov. I svaret på
spørgsmål 5 konstateres det, at forslaget ikke
ændrer ved, at kommunen har kompetence til at træffe
beslutning om anvisningskriterier, herunder ændring af
kriterierne.
Enhedslisten konstaterer, at forslaget ikke
forringer eksisterende vilkår for boligsøgende
studerende, men derimod forbedrer dem i de tilfælde, hvor der
er flere anvisningslister, eksempelvis omkring uddannelsesbyer,
hvor det betyder, at de studerende må søge om en
ungdomsbolig flere steder. Enhedslisten mener, at forslaget vil
give en mere effektiv afvikling af boligkøen ved studiestart
og gøre det nemmere for de studerende at få et samlet
overblik over mulighederne for at få en ungdomsbolig. I
forbindelse med behandlingen af forslaget har transport-, bygnings-
og boligministeren ikke ønsket at støtte forslaget,
bl.a. med henvisning til, at forslaget vil begrænse
konkurrencen mellem lokale aktører. Enhedslisten mener at
hensynet til, at uddannelsessøgende får let og
overskuelig adgang til ungdomsboliger i uddannelsesbyerne, skal
vægtes meget højt og således også
højere end konkurrencehensyn.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke
adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4.
oktober 2018 og var til 1. behandling den 15. november 2018.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til transport-, bygnings- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
P.u.v.
Lennart Damsbo Andersen
formand