Fremsat den 4. december 2018 af udenrigsministeren (Anders Samuelsen)
Forslag til folketingsbeslutning
om danske militære bidrag til NATO-landes
nationale flådestyrker, herunder til fremme af maritim
sikkerhed og forsvar af flådestyrkerne
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske flådebidrag kan indsættes i NATO-landes
nationale flådestyrkers aktiviteter i op til tolv
måneder ad gangen. Danske bidrag vil medvirke til
løsning af maritime sikkerhedsopgaver og til forsvaret af
flådestyrken samt eventuelt luftrumskoordination og -kontrol.
Opgaverne varetages, mens flådestyrkerne er engageret i
almindelig sejlads og samtræning. Disse opgaver vil
også kunne varetages i tilfælde af, at
flådestyrkerne indsættes til støtte for andre
indsatser, herunder offensive operationer, såfremt
Folketinget har været inddraget på behørig vis.
Såfremt flådestyrken indsættes til støtte
for andre indsatser, som Folketinget ikke har været
behørigt inddraget i, vil det danske flådebidrag
udtræde af flådestyrken såvel organisatorisk som
fysisk i den pågældende periode.
Bemærkninger til forslaget
I. Det globale sikkerhedspolitiske billede
forandres med stigende hastighed og bliver mere uforudsigeligt.
Danmark er i vidt omfang afhængig af samarbejdet med andre
lande, når det gælder vores økonomi og
sikkerhed. Det gælder ikke mindst den danske maritime sektor.
Den forandrede sikkerhedssituation med bl.a. et mere dynamisk og
bredspektret sikkerhedsbillede til søs har øget
behovet for multinationalt maritimt samarbejde mellem
kerneallierede. På den baggrund ønsker regeringen at
øge danske bidrag til fremme af maritim sikkerhed og
yderligere udvikle Danmarks evne til at indgå i komplekse
multinationale sømilitære operationer ved at bidrage
til andre NATO-landes nationale flådestyrker, herunder
hangarskibsgrupper. Karakteren af disse aktiviteter
indebærer, at det ofte vil være nødvendigt at
foretage samtræning i områder, der geografisk befinder
sig langt fra Danmark.
Fra øvrige NATO-allierede er der
samtidig en øget efterspørgsel efter maritimt
samarbejde med Danmark bl.a. som en følge af
Søværnets nye kapaciteter, herunder særligt
fregatterne. Konkret foreligger der en anmodning fra fransk side om
deltagelse i en fransk hangarskibsgruppe. Det bemærkes, at
Folketinget tidligere har samtykket til lignende aktiviteter,
herunder deltagelse i en amerikansk hangarskibsgruppe (jf. B 56 af
9. februar 2017) og eskortering af skibe med nødhjælp
chartret af FN's Verdensfødevareprogram (jf. B32 af 24.
januar 2008).
II. Der anmodes om Folketingets samtykke til,
at danske flådebidrag kan indsættes i NATO-landes
nationale flådestyrker.
Konkret drejer det sig om, at Danmark vil
bidrage med en fregat til en fransk hangarskibsgruppe i forbindelse
med dennes udsendelse fra ultimo februar til medio maj 2019. Den
franske hangarskibsgruppe forventes at omfatte i alt ca. otte
skibe, herunder selve hangarskibet samt overfladeskibe,
undervandsbåde og tilhørende fly. Det danske bidrag
til den franske hangarskibsgruppe vil bestå af en fregat af
Iver Huitfeldt-klassen med en samlet besætning på op
til ca. 160 personer. Der udsendes ydermere midlertidigt to
forbindelsesofficerer til henholdsvis det franske hangarskib og til
det franske overordnede militære hovedkvarter i Paris.
Derudover vil Danmark fra 2019, efter
behørig inddragelse af Folketinget, jf. afsnit VII, kunne
tilbyde NATO-landene følgende typer af bidrag til
indsættelse i deres flådestyrker i op til tolv
måneder ad gangen:
? Et skibsbidrag bestående af en fregat af
Iver Huitfeldt-klassen eller et fleksibelt støtteskib af
Absalon-klassen inklusiv helikopter med en samlet besætning
på op til ca. 160 personer.
? Et skibsbidrag bestående af et
inspektionsskib af Thetis-klassen inklusiv helikopter på op
til ca. 90 personer.
? Stabsofficersbidrag i form af et
forbindelsesofficersbidrag til relevante militære
hovedkvarterer og ombord i flådestyrken.
Cyberkapaciteter vil endvidere kunne
indgå i danske bidrag.
III. Under sejladsen med NATO-landes
flådestyrker, herunder i forbindelse med indsættelse i
den franske hangarskibsgruppe, vil opgaverne for danske
flådebidrag bestå af varetagelse af opgaver for at
fremme den maritime sikkerhed, af bidrag til det samlede forsvar af
flådestyrken samt eventuelt luftrumskoordination og
-kontrol.
Maritim sikkerhed
I forbindelse med opgaveløsningen kan
det danske bidrag medvirke til at fremme den maritime sikkerhed,
eksempelvis ved bidrag til opbygning og vedligeholdelse af et
maritimt situations- og trusselsbillede i operationsområdet
og sikring af den frie sejlads ved eskorte af skibe i et
risikoområde, herunder gennem magtanvendelse til at forsvare
de eskorterede skibe.
Det bemærkes, at det danske bidrag
herudover kan varetage anden maritim opgaveløsning i
overensstemmelse med andre eksisterende folketingsbeslutninger.
Dette kunne eksempelvis være den internationale maritime
koalitionsstyrke "Combined Maritime Forces" (CMF) og NATO's
maritime Operation Sea Guardian.
Forsvar af flådestyrken
Det danske bidrag til forsvaret af
flådestyrken indebærer primært, at det danske
bidrags radarsystemer og sensorer anvendes til at indsamle og
udveksle radarbilleder og data med de øvrige enheder i
flådestyrken. Herigennem bidrages til at opretholde et
fælles opdateret situationsbillede, som anvendes til at
koordinere det samlede forsvar af flådestyrken. Såfremt
der konstateres en konkret trussel mod styrken, vil det danske
bidrag kunne anvende magt til at forsvare den samlede
flådestyrke og relevante støttende forsynings- og
overvågningsenheder.
Luftrumskoordination og -kontrol
Opgaven relateret til luftrumskoordination og
-kontrol vil bestå i at anvende de danske skibes
radarsystemer til at bidrage til løbende opretholdelse af et
fælles situationsbillede for flådestyrken. Derudover
vil danske bidrag kunne medvirke til at monitorere og koordinere
flytrafikken omkring flådestyrken ved bl.a. at dirigere
flytrafik til og fra gruppens skibe samt dirigere fly indsat til
beskyttelse af flådestyrken. Opgaveløsningen
vedrørende kontrol og koordination af fly vil foregå i
luftrummet omkring flådestyrken.
Støtte til andre indsatser
I tilfælde af, at flådestyrkerne
indsættes til støtte for andre indsatser, herunder
offensive operationer, vil det danske flådebidrag fortsat
kunne varetage ovenstående opgaver, såfremt Folketinget
har været inddraget på behørig vis.
Sådanne andre indsatser kunne eksempelvis være
koalitionens indsats mod ISIL i Irak og Syrien, og NATO's Resolute
Support Mission (RSM) i Afghanistan. Det danske flådebidrag
vil til enhver tid kunne udtræde af flådestyrkerne.
Såfremt flådestyrken indsættes til støtte
for indsatser, som Folketinget ikke har været behørigt
inddraget i, vil det danske flådebidrag udtræde af
flådestyrken såvel organisatorisk som fysisk i den
pågældende periode.
Det danske bidrag vil være under
operativ kontrol af de respektive NATO-landes hovedkvarterer, i
hvis ansvarsområde flådestyrken befinder sig på
et givent tidspunkt. Den danske forsvarschef bevarer fuld kommando
i hele perioden.
Forud for indsættelse af danske bidrag i
andre NATO-landes flådestyrker som beskrevet i denne
folketingsbeslutning, vil regeringen rådføre sig med
Det Udenrigspolitiske Nævn, jf. afsnit VII. I den forbindelse
vil de konkrete indsatser for flådestyrken blive fremlagt, og
som led heri vil det danske bidrag og dets opgaver samt
operationsområde og relevant trusselsvurdering for de
konkrete indsatser blive beskrevet.
Operationsområde
Operationsområdet for det danske
flådebidrag, mens det indgår i den franske
hangarskibsgruppe i 2019, vil omfatte Middelhavet, Det Røde
Hav, Adenbugten, Det Arabiske Hav, den nordlige del af Det Indiske
Ocean samt Den Persiske Golf.
Fremadrettede danske bidrag til NATO-landes
flådestyrker vil, udover de ovenfor nævnte
områder, yderligere kunne omfatte Østersøen,
Atlanterhavet, Guineabugten og Sortehavet.
IV. Det folkeretlige grundlag for danske
militære bidrag til andre NATO-landes flådestyrker
afhænger af, om opgaverne varetages 1) mens det danske bidrag
er engageret i fremme af maritime sikkerhedsopgaver, 2) mens det
danske bidrag er engageret i almindelig sejlads, herunder
flådestyrkens samtræning, eller 3) mens det danske
bidrag er engageret i forbindelse med flådestyrkens
eventuelle støtte til andre indsatser, hvor Folketinget har
været inddraget på behørig vis.
I det omfang det danske bidrag er 1) engageret
i fremme af maritim sikkerhed eller 2) engageret i almindelig
sejlads, herunder flådestyrkens samtræning, vil det
folkeretlige grundlag være retten til kollektivt selvforsvar
jf. FN-pagtens art. 51, samtykke fra de relevante kyst- og
flagstater samt FN's havretskonvention. FN's havretskonvention
indeholder blandt andet en række generelle bestemmelser om
fri sejlads og uskadelig passage.
I det omfang det danske bidrag er 3) engageret
i forbindelse med flådestyrkens eventuelle støtte til
andre indsatser, hvor Folketinget har været inddraget
på behørig vis, vil det folkeretlige grundlag
herudover være det folkeretlige grundlag, som måtte
fremgå af folketingsbeslutningen for den
pågældende indsats.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret i relevant
omfang.
V. Regeringen vil forud for indsættelse
af danske flådebidrag i NATO-landes flådestyrker
fremlægge en trusselsvurdering fra Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE) for Det Udenrigspolitiske Nævn.
Trusselsvurderingen vil beskrive eventuelle konkrete trusler mod
det danske bidrag, samt indeholde en vurdering af trusselsniveauet
i det konkrete operationsområde på det givne
tidspunkt.
Forsvarets Efterretningstjeneste har oplyst,
at tjenesten ikke har informationer om konkrete trusler mod det
danske flådebidrag til den franske hangarskibsgruppe, samt at
trusselsniveauet pr. oktober 2018 vurderes som LAV eller MIDDEL
under sejlads. Truslen fra cyberspionage og cyberkriminalitet under
sejladsen er MEGET HØJ. Endvidere har FE oplyst, at
militante islamistiske grupper har grundlæggende vilje til at
angribe skibe og fartøjer i Libyens, Ægyptens og
Yemens kystnære farvande, samt at den igangværende
væbnede konflikt i Yemen kan føre til utilsigtede
angreb mod danske militærfartøjer, der opererer i den
sydlige del af Rødehavet. FE vurderer, at truslen for
militante eller terrorrelaterede angreb er MIDDEL i kystnære
farvande ud for Libyen, Ægypten og Yemen.
VI. Da det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor det ikke kan udelukkes, at der vil
blive anvendt militære magtmidler i selvforsvar også af
den øvrige flådestyrke samt eskorterede skibe, og idet
det danske bidrag og flådestyrken kan risikere at blive et
angrebsmål, forelægges sagen for Folketinget under
henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at
Folketinget giver sit samtykke til udsendelse af danske
militære bidrag, som beskrevet ovenfor.
VII. Regeringen vil rådføre sig
med Det Udenrigspolitiske Nævn forud for indsættelse af
yderligere danske bidrag i andre NATO-landes flådestyrker,
som beskrevet ovenfor. Under indsættelsen vil regeringen
løbende vurdere det danske bidrags sammensætning med
henblik på at sikre en effektiv opgaveløsning.
Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at
forlænge bidragets udsendelse, justere bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter eller
operationsområdet, vil regeringen rådføre sig
med Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller på ny
forelægge sagen for Folketinget.
VIII. Forsvaret
har anslået, at den danske fregats deltagelse som et
operativt element i den franske hangarskibsgruppe vil
medføre meromkostninger på op til ca. 22 mio. kr. i
2019. De opgjorte meromkostninger tager udgangspunkt i operativ
indsættelse i hele den angivne periode. Meromkostningerne
forbundet med udsendelsen afholdes inden for Forsvarsministeriets
reserve til internationale operationer.
Regeringen vil forud for indsættelse af
yderligere danske bidrag i andre NATO-landes flådestyrker
fremlægge de forventede meromkostninger for bidraget.
Meromkostningerne ved fremtidige bidrag vil efter en konkret
vurdering blive afholdt inden for Forsvarsministeriets reserve til
internationale operationer eller inden for Forsvarets øvrige
samlede ramme.