Fremsat den 1. marts 2019 af Lisbeth Bech Poulsen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre forbrugerbeskyttelse i forhold til
finansielle produkter
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag med henblik på at øge
forbrugerbeskyttelsen i den finansielle sektor på to
specifikke områder: 1) bidragsstigninger på
realkreditlån og 2) formidlingsprovisioner for salg af
investeringsforeningsprodukter.
1. Bidragsstigninger
Forbrugerne skal beskyttes mod
bidragsstigninger på realkreditlån. Det skal ske ved at
indføre et forbud mod, at realkreditinstitutter udbetaler
hele årets overskud i form af udbytter,
aktietilbagekøb og betaling af provisioner og lign. til
moderselskabet i de tilfælde, hvor et realkreditinstitut med
rimelighed kan forudse, at der er en væsentlig risiko for
øgede kapitalkrav i de kommende år.
Øgede kapitalkrav skal desuden ikke
kunne lægges til grund for en bidragsstigning, hvis
realkreditinstituttet med rimelighed har kunnet forudse disse krav
og har haft mulighed for at efterleve kravet ved at undlade at
udbetale overskud i form af eksempelvis udbyttebetalinger.
2. Formidlingsprovisioner
Investeringsforeninger skal forbydes at betale
formidlingsprovision til pengeinstitutter eller andre virksomheder,
der rådgiver om og sælger
investeringsforeningsprodukter til privatpersoner. Pengeinstitutter
kan dække deres omkostninger ved salg via handelsomkostninger
på linje med handler med aktier og obligationer og kan
endvidere vælge at opkræve et rådgivningsgebyr
direkte fra kunderne.
Bemærkninger til forslaget
1. Bidragsstigninger på realkreditlån
I Konkurrencerådets rapport
»Konkurrencen på realkreditmarkedet«, august
2017, påpeger Konkurrencerådet, at »Konkurrencen
har svære vilkår på realkreditmarkedet«,
idet der bl.a. henvises til et koncentreret marked med betydelige
skifteomkostninger og lav kundemobilitet. Det betyder, at
konkurrencen ikke nødvendigvis bidrager til at holde
bidragssatserne på et niveau, der modsvarer omkostningerne,
herunder et rimeligt afkastkrav. Ifølge samme rapport er
realkreditinstitutternes bidragssatser steget markant siden
2009.
I 2017 blev der indført regler om, at
bidragsstigninger på realkreditlån skal begrundes.
Tidligere har realkreditinstitutterne primært begrundet
bidragsstigninger med stigende kapitalkrav. Kapitalkrav kan dog
også efterleves ved at tilbageholde overskud i
realkreditinstitutterne. Konkurrencerådet skriver imidlertid
i deres analyse, at »I regnskabsåret 2016 har
både Realkredit Danmark og Nordea Kredit udbetalt
næsten hele det samlede overskud i udbytte«.
På den baggrund foreslås der
indført restriktioner for realkreditinstitutters udbetaling
af udbytter, aktietilbagekøb og betaling af provisioner og
lign. til moderselskabet i de tilfælde, hvor et
realkreditinstitut med rimelighed kan forudse, at der er en
væsentlig risiko for øgede kapitalkrav i de kommende
år.
Restriktionerne skal suppleres af en
ændring af de argumenter, som realkreditinstitutterne kan
lægge til grund for bidragsstigninger. Øgede
kapitalkrav skal ikke kunne lægges til grund for en
bidragsstigning, hvis realkreditinstituttet med rimelighed har
kunnet forudse disse krav og har haft mulighed for at efterleve
kravet ved at undlade at udbetale overskud i form af eksempelvis
udbyttebetalinger.
Det bemærkes i øvrigt, at der med
fordel kan indføres et styrket tilsyn med
realkreditinstitutter, hvad angår deres begrundelser for at
hæve bidragssatserne og størrelsen af
bidragsstigningen, og tilsyn med, hvorvidt anvendelsen af denne
merindtægt sker i overensstemmelse med den afgivne
begrundelse, jf. B 10 Forslag til folketingsbeslutning om
skærpet tilsyn med pengeinstitutter og realkreditinstitutter,
hvad angår deres begrundelser for at hæve
bidragssatserne, fremsat af Pelle Dragsted (EL), Josephine Fock
(ALT) og Lisbeth Bech Poulsen (SF) (folketingsåret 2017-18).
Der henvises til www.folketingstidende.dk , jf. Folketingstidende
2017-18, sektion A, B 10 som fremsat, sektion B, betænkning
over B 10, og sektion F, møde 34 kl. 10.27 og møde 54
kl. 10.00.
2. Formidlingsprovision for salg af
investeringsforeningsprodukter
Den såkaldte formidlingsprovision
betales af investeringsforeninger til banker for distribution og
rådgivning vedrørende investeringsforeningen.
Provisionen medfører, at bankerne kan have økonomiske
incitamenter til at rådgive kunderne om at investere i
produkter, som ikke nødvendigvis tjener kunden bedst.
Derudover er det vanskeligt for kunderne at gennemskue
betalingsstrømmene og incitamenterne, hvilket skal ses i
lyset af, at finansielle produkter i forvejen er meget komplekse
for forbrugerne. Problemet forværres af, at mange bankkunder
har stor tillid til og loyalitet over for deres
bankrådgivere, jf. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
rapport »Konkurrencen på bankmarkedet for
privatkunder«, 2013.
I Danmark har man - i forbindelse med
implementeringen af EU-direktivet MiFID II i 2017 - lavet et
delvist forbud mod formidlingsprovision, som alene beskytter mod,
at bankerne både tjener på formidlingsprovision og
på at opkræve et ekstra rådgivningsgebyr for
kunder, der investerer gennem såkaldte
porteføljeplejeordninger. Finanstilsynet har tilmed i
»Temaundersøgelse om provisionsforbuddets
konsekvenser«, 2018, vist, at der er »sket en
omlægning væk fra investeringsprodukter omfattet af
provisionsforbuddet til produkter, hvor der fortsat kan
opkræves provision«.
I Holland, Sverige og Storbritannien har man
lavet egentlige forbud mod formidlingsprovision, og bl.a. Dansk
Aktionærforening og Forbrugerrådet Tænk
ønskede på linje hermed et fuldt forbud indført
i Danmark (»Flertal i Folketinget siger nej til at afskaffe
formidlingsprovision«, den 27. maj 2016,
shareholders.dk).
I forbindelse med det delvise forbud fra 2017
angav Finanstilsynet, at »Formålet med reglen er at
fjerne bankens incitament til at handle imod kundens bedste
interesse ved at vælge bestemte - f.eks. provisionsbetalende
- investeringsprodukter frem for andre produkter i deres
porteføljeplejeprodukter.« (»Finanstilsynet
indfører hårdt forbud mod provisioner fra
investeringsforeninger«, den 24. februar 2017,
finanswatch.dk). Det bemærkes, at samme rationale vil
gælde for et generelt forbud mod formidlingsprovision.
En konsekvens ved forbuddet vil være, at
et pengeinstituts incitament til at sælge
investeringsprodukter fra pengeinstituttet selv eller den
tilhørende koncern kan øges. Dette økonomiske
incitament vurderes dog at være væsentlig lettere at
gennemskue for forbrugerne. Det skal imidlertid ved
implementeringen af forbuddet sikres, at et pengeinstitut ved
investeringsrådgivning har en forpligtelse til at gøre
opmærksom på pengeinstituttets økonomiske
interesse i investeringsproduktet og at rådgive om andre
alternativer end blot bankens egne produkter.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
forbrugerbeskyttelse i forhold til finansielle produkter.
(Beslutningsforslag nr. B 125)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.