Transport-, Bygnings- og Boligudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2018-19 (1. samling)

Spørgsmål 481

Ved anlæg af banen Bramming - Tønder i 1879 havde flere ejendomme, der ligger øst for banen, jord på vestsiden af banen. Der blev derfor anlagt to overkørsler 83 og 84, der gav lige vej til jorderne og ejerne fik derfor ingen kompensation. For ca. 20 år siden lukkede banemyndighederne overkørsel 84, men lovede da beboerne, at man aldrig ville røre overkørsel 83. Kan det derfor være rigtigt, at overkørsel 83 nu alligevel kan lukkes uden kompensation, selvom mange nu påføres store, ekstra, veldokumenterede omkostninger og tab? Altså med andre ord, kan Banedanmark anvende ”salamimetoden” og på den måde undgå at betale kompensation?
Dato: 14-03-2019
Status: Foreløbigt besvaret
Emne: jernbaneinfrastruktur
Dokumentdato: 11-04-2019
Modtaget: 11-04-2019
Omdelt: 11-04-2019

TRU alm. del - foreløbigt svar på spm. 481 om det er korrekt, at overkørsel 83 nu alligevel kan lukkes uden kompensation, selvom mange nu påføres store, ekstra, veldokumenterede omkostninger og tab, fra transport-, bygnings- og boligministeren

TRU alm. del - foreløbigt svar på spm. 481 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 14-03-2019
Modtaget: 14-03-2019
Omdelt: 14-03-2019

Spm. om det er korrekt, at overkørsel 83 nu alligevel kan lukkes uden kompensation, selvom mange nu påføres store, ekstra, veldokumenterede omkostninger og tab, til transport-, bygnings- og boligministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version