Fremsat den 8. november 2017 af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunernes
styrelse
(Afskaffelse af halvårsregnskab)
§ 1
I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 318 af 28. marts 2017, foretages
følgende ændringer:
1. § 36,
stk. 2, ophæves.
2. § 45
a ophæves.
3. I
§ 46, stk. 1, ændres
»årsregnskabet og halvårsregnskabet« til:
»årsregnskabet«.
4. I
§ 57, stk. 1, ændres
», årsregnskab og halvårsregnskab« til:
»og årsregnskab«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med virkning for 2011 blev der ved lov indført en pligt
for kommunerne til at aflægge et halvårsregnskab.
Formålet med lovændringen var, at kommunerne samlet set
skulle blive bedre i stand til at overholde budgetterne, da disse
var blevet overskredet i perioden 2001-2009. Imidlertid har
kommunerne samlet set hvert år siden 2011 overholdt det
aftalte niveau for serviceudgifterne.
Endvidere har Vejle, Fredensborg og Odense kommuner i
forbindelse med Frikommuneforsøg I haft fritagelse fra visse
formkrav til udarbejdelsen af kommunernes halvårsregnskab. De
deltagende kommuner vurderer, at forsøgene har
medført en administrativ forenkling og bedre
ressourceudnyttelse.
Regeringen finder på den baggrund, at kravet om
aflæggelse af halvårsregnskab er blevet
overflødigt. Regeringen ønsker derfor at fjerne
pligten til at udarbejde et halvårsregnskab, dvs. en mere
vidtgående forenkling end frikommuneforsøgene.
Afskaffelsen af halvårsregnskabet indgår som et
element i det flerårige moderniserings- og
effektiviseringsprogram med KL om frigørelse af ressourcer
på 1 mia. kr. årligt i kommunerne ved bl.a.
regelforenkling og afbureaukratisering. Det indgår
således i aftalen mellem regeringen og KL af 1. juni 2017 om
kommunernes økonomi for 2018, at halvårsregnskabet
afskaffes.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Lovbestemmelserne om kommunale halvårsregnskaber blev
indført ved lov nr. 156 af 26. februar 2011 om ændring
af lov om ændring af lov om kommunernes styrelse
(Aflæggelse af halvårsregnskab).
Med lovens § 36, stk. 2, og § 45 a, stk. 1, blev det
obligatorisk for kommunerne at udarbejde et halvårsregnskab
for perioden 1. januar til 30. juni. Halvårsregnskabet skal
efter § 45 a, stk. 2, aflægges af økonomiudvalget
til kommunalbestyrelsen, der i et møde træffer
afgørelse med hensyn til regnskabets godkendelse. Endvidere
skal det endeligt godkendte halvårsregnskab efter § 45
a, stk. 3, offentliggøres, så det er
tilgængeligt for borgere, presse og andre interessenter.
Kravet om aflæggelse af et halvårsregnskab var en
udmøntning af aftalen af 25. maj 2010 mellem den
daværende VK-regering og Dansk Folkeparti om genopretning af
dansk økonomi og den daværende regering og KL's aftale
fra 2010 om kommunernes økonomi for 2011.
Loven indeholder endvidere en række
bemyndigelsesbestemmelser til økonomi- og
indenrigsministeren, der kan fastsætte nærmere regler
om aflæggelsen af og formen for kommunernes
halvårsregnskab, jf. her også de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 3 og 4.
I § 9, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 952 af 5. juli
2017 om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision mv.
er det med hjemmel heri fastsat, at halvårsregnskabet skal
aflægges af økonomiudvalget eller magistraten til
kommunalbestyrelsen, inden økonomiudvalget udarbejder
forslag til næste års budget til kommunalbestyrelsen. I
§ 9, stk. 2, i samme bekendtgørelse er det fastsat, at
kommunalbestyrelsen senest på sit 1. møde i september
måned og inden 1. behandlingen af forslag til næste
års budget træffer afgørelse med hensyn til
halvårsregnskabets godkendelse.
Formen for kommunernes halvårsregnskab er fastsat i afsnit
7.6 i "Budget- og regnskabssystem for kommuner", der er bilag til
bekendtgørelse om kommunernes budget- og
regnskabsvæsen, revision mv. Formen er reguleret ved, at
kommunernes halvårsregnskab skal indeholde en række
oplysninger, oversigter og bemærkninger:
For det første skal halvårsregnskabet indeholde
oplysninger om det forventede årsregnskab opgjort efter
udløbet af første halvår af
regnskabsåret. Formålet hermed er at sikre, at der er
fokus på budgetoverholdelse i den enkelte kommune, og der er
et grundlag for drøftelser mellem regeringen og KL om
kommunernes overholdelse af de økonomiske
forudsætninger, der er indeholdt i de årlige
økonomiaftaler mellem regeringen og KL.
I aftalerne om kommunernes økonomi er der således
aftalt rammer for henholdsvis nettoserviceudgifterne og
bruttoanlægsudgifterne. Nettoserviceudgifterne omfatter
kommunernes driftsudgifter på de kommunale
serviceområder, herunder dagtilbud, folkeskole,
ældrepleje, socialområdet mv. I nettoserviceudgifterne
indgår ikke kommunernes overførselsudgifter samt
driftsudgifter på de kommunale forsyningsområder.
Bruttoanlægsudgifterne omfatter kommunernes
anlægsinvesteringer på samtlige kommunale
udgiftsområder, dog ikke forsyningsområdet samt
kommunalt ejede ældreboliger.
For det andet skal halvårsregnskabet indeholde oplysninger
om regnskabet opgjort pr. 30. juni.
For det tredje skal halvårsregnskabet som minimum
indeholde en regnskabsopgørelse og en regnskabsoversigt, som
det kendes fra kommunernes årsregnskab.
Regnskabsopgørelsen skal i kortfattet form vise kommunens
udgifter og indtægter og give en overordnet
præsentation af det forventede resultat sammenholdt med
budgettet. Endvidere skal opgørelsen indeholde en kort
analyse og vurdering af det forventede resultat på del- og
helårsbasis samt forklaring af årsager til afvigelser
fra det budgetterede helårsbudget.
Regnskabsoversigten skal vise det forventede regnskab på
bevillingsniveau. Regnskabsoversigten skal gøre det muligt
at sammenholde årsbudgettets bevillingsposter og de i
årets løb afgivne tillægsbevillinger med de
forventede helårsregnskabstal og de faktiske regnskabstal for
1. halvår.
Regnskabsoversigten skal i fornødent omfang være
ledsaget af bemærkninger, navnlig vedrørende
forventede afvigelser mellem bevillingerne afgivet ved budgettets
vedtagelse og det forventede årsregnskab.
2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Halvårsregnskabet blev indført første gang
med virkning for halvårsregnskabet 2011. Formålet var
bl.a. at sikre et større fokus på
budgetopfølgning og -overholdelse i den enkelte kommune og
understøtte drøftelser mellem regeringen og KL om
kommunernes budgetoverholdelse. Kravet om et halvårsregnskab
blev således indført, efter at kommunerne samlet set i
perioden 2001-2009 havde overskredet de aftalte rammer for
serviceudgifterne. I 2009 var der en historisk høj
overskridelse på godt 5 mia. kr.
Imidlertid har kommunerne samlet set hvert år siden 2011,
dvs. seks år i træk, overholdt det aftalte niveau for
serviceudgifterne. Situationen er derfor en anden i dag end
på det tidspunkt, hvor halvårsregnskabet blev
indført. Begrundelsen for kravet om udarbejdelse af et
halvårsregnskab vurderes ikke længere at være til
stede.
Endvidere viser en analyse af kommunernes økonomistyring
i 2016, som det tidligere KORA (nu VIVE - Det Nationale Forsknings-
og Analysecenter for Velfærd) har udført for
Økonomi- og Indenrigsministeriet, og som er offentliggjort i
marts 2017, at den samlede budgetoverholdelse i kommunerne ikke kan
tilskrives kravet om udarbejdelse af et halvårsregnskab.
Rapporten viser således, at ca. 65 pct. af kommunerne i lav
eller meget lav grad anvender halvårsregnskabet i deres
økonomistyring.
Endelig har Vejle, Fredensborg og Odense kommuner i forbindelse
med Frikommuneforsøg I haft fritagelse fra visse formkrav
til udarbejdelsen af kommunernes halvårsregnskab. De
deltagende kommuner vurderer, at forsøgene har
medført en administrativ forenkling og bedre
ressourceudnyttelse.
Økonomi- og Indenrigsministeriet finder derfor, at kravet
om udarbejdelse af et halvårsregnskab ikke længere er
hensigtsmæssigt. Kravet står i vejen for en mere
effektiv opgaveløsning i kommunerne og foreslås derfor
fjernet. Regelforenklingen vil give kommunerne bedre muligheder for
at prioritere ressourcerne dér, hvor de skaber størst
værdi.
2.3. Den
foreslåede ordning
Lovkravet om udarbejdelse af et halvårsregnskab i
kommunerne ophæves. Det betyder, at der ikke er krav om, at
kommunerne med virkning fra 1. maj 2018 - dvs. også
regnskabet for 1. halvår 2018 - aflægger
halvårsregnskab, men at kommuner, der ønsker det,
fortsat kan gøre det af hensyn til at følge
økonomistyringen eller andre lokale interesser og behov.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets
§§ 1 og 2.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget har positive administrative konsekvenser for
kommunerne og indgår som et element i det flerårige
moderniserings- og effektiviseringsprogram med KL om
frigørelse af ressourcer på 1 mia. kr. årligt i
kommunerne. Drøftelserne med KL om udmøntning af
moderniserings- og effektiviseringsprogrammet sker i forbindelse
med de årlige drøftelser om kommunernes
økonomi.
Finansministeren vil i forlængelse af de årlige
drøftelser med KL om kommunernes økonomi
fremlægge et bloktilskudsaktstykke, hvori der søges om
bemyndigelse til at kunne fravige § 14, stk. 2, i
lovbekendtgørelse nr. 329 af 24. marts 2017 om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, så kommunernes
statstilskud ikke nedsættes med de kommunale mindreudgifter,
som følger af lovforslaget. Det indebærer, at
kommunerne beholder den frigivne økonomiske effekt.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser er forhandlet med
KL.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. september
2017 til den 10. oktober 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.: KL, FSR - danske
revisorer, Danmarks Statistik, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og
Ankestyrelsen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget indgår som et element i
det flerårige moderniserings- og effektiviseringsprogram med
KL om frigørelse af ressourcer på 1 mia. kr.
årligt i kommunerne. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget forventes at medføre
administrative lettelser for kommunerne. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 36, stk. 2, omfatter kommunens
halvårsregnskab perioden fra den 1. januar til den 30.
juni.
Bestemmelsen foreslås ophævet, som
følge af at kommunernes pligt til at udarbejde et
halvårsregnskab samtidig ophæves. Bestemmelsen er efter
ophævelsen heraf ikke relevant længere.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2, og punkt 1 og 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Efter § 45 a, stk. 1,1. pkt., skal
kommunens halvårsregnskab aflægges af
økonomiudvalget til kommunalbestyrelsen inden en af
økonomi- og indenrigsministeren fastsat frist. I § 9,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 952 af 5. juli 2017 om
kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision mv. er det
fastsat, at denne aflæggelse skal ske, inden
økonomiudvalget udarbejder forslag til næste års
budget til kommunalbestyrelsen.
Herudover gælder det, at
halvårsregnskabet efter § 45 a, stk. 1, 2. pkt., skal
være ledsaget af bemærkninger om kommunens forventede
årsregnskab for det pågældende år.
Endvidere er det fastsat i § 45 a, stk.
2, at kommunalbestyrelsen i et møde træffer
afgørelse med hensyn til halvårsregnskabets
godkendelse, og i § 45 a, stk. 3, er det fastsat, at det
endeligt godkendte halvårsregnskab skal
offentliggøres.
Med den foreslåede bestemmelse
ophæves kravet til kommunerne om udarbejdelse, godkendelse og
offentliggørelse af et halvårsregnskab.
En ophævelse af bestemmelserne om et
halvårsregnskab vil betyde en tilbagevenden til den
retstilstand, der var gældende før vedtagelsen af lov
nr. 156 af 26. februar 2011 om ændring af lov om
ændring af lov om kommunernes styrelse (aflæggelse af
halvårsregnskab). Det betyder, at den enkelte
kommunalbestyrelse selv afgør, hvordan
budgetopfølgningen skal tilrettelægges. Det
gælder både på det politiske og administrative
plan.
Med den foreslåede bestemmelse vil der
ikke længere være krav om, at kommunerne med virkning
fra 1. maj 2018 - dvs. også regnskabet for 1. halvår
2018 - aflægger halvårsregnskab, men at kommuner, der
ønsker det, fortsat kan gøre det af hensyn til at
følge økonomistyringen eller andre lokale interesser
og behov.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 2 og punkt 1 og 2 i de almindelige
bemærkninger for en nærmere redegørelse om
baggrunden for at fjerne kravet om pligten til at udarbejde og
godkende et halvårsregnskab og
ikrafttrædelsestidspunktet.
Til nr. 3
Efter § 46, stk. 1, er økonomi- og
indenrigsministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere
regler om aflæggelsen af kommunernes
halvårsregnskab.
Bemyndigelsen er udnyttet til at
fastsætte, at kommunalbestyrelsen senest på sit 1.
møde i september måned og inden 1. behandlingen af
forslag til næste års budget skal træffe
afgørelse med hensyn til halvårsregnskabets
godkendelse, jf. § 9, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 952
af 5. juli 2017 om kommunernes budget- og regnskabsvæsen,
revision mv.
Bemyndigelsesbestemmelsen vedrørende
halvårsregnskabet foreslås ophævet, da
kommunernes pligt til at udarbejde et halvårsregnskab
samtidig ophæves. Bestemmelsen er efter ophævelsen
heraf ikke relevant længere.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 2, og punkt 1 og 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4
Efter § 57, stk. 1, er økonomi- og
indenrigsministeren bemyndiget til at foreskrive formen for
kommunernes halvårsregnskab.
Formen for kommunernes halvårsregnskab
er fastsat i afsnit 7.6 i "Budget- og regnskabssystem for
kommuner", der er bilag til bekendtgørelse nr. 952 af 5.
juli 2017 om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision
mv. Formen er reguleret ved, at kommunernes halvårsregnskab
skal indeholde en række oplysninger, oversigter og
bemærkninger, jf. afsnit 2.1 i de almindelige
bemærkninger.
Vejle, Fredensborg og Odense kommuner har i
forbindelse med Frikommuneforsøg I haft fritagelse fra
formkravene om at udarbejde en regnskabsopgørelse og en
regnskabsoversigt. De deltagende kommuner vurderer, at
forsøgene har medført en administrativ forenkling og
bedre ressourceudnyttelse
Bemyndigelsesbestemmelsen vedrørende
halvårsregnskabet foreslås ophævet, da
kommunernes pligt til at udarbejde et halvårsregnskab
samtidig ophæves. Bestemmelsen er efter ophævelsen
heraf ikke relevant længere.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2, og punkt 1 og 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. maj 2018.
Det betyder, at der ikke er krav om, at
kommunerne med virkning for regnskabet for 1. halvår 2018
skal aflægge halvårsregnskab, men at kommuner, der
ønsker det, fortsat kan gøre det af hensyn til at
følge økonomistyringen eller andre lokale interesser
og behov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 318 af 28. marts 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | §
36. --- Stk. 2.
Kommunens halvårsregnskab omfatter perioden fra den 1. januar
til den 30. juni. | | 1. § 36, stk. 2, ophæves. | | | | § 45 a.
Kommunens halvårsregnskab aflægges af
økonomiudvalget til kommunalbestyrelsen inden en af
indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist.
Halvårsregnskabet skal være ledsaget af
bemærkninger om kommunens forventede årsregnskab for
det pågældende år. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer i et møde afgørelse
med hensyn til halvårsregnskabets godkendelse. Stk. 3. Det
endeligt godkendte halvårsregnskab
offentliggøres. | | 2. § 45 a ophæves. | | | | § 46.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om bestyrelsen af kommunens kasse- og
regnskabsvæsen, om aflæggelse af årsregnskabet og
halvårsregnskabet, om revision og om afgørelse af
bemærkninger. Stk.
2. --- | | 3. I § 46, stk. 1, ændres
»årsregnskabet og halvårsregnskabet« til:
»årsregnskabet«. | | | | § 57.
Økonomi- og indenrigsministeren foreskriver formen for
kommunernes årsbudget, flerårige budgetoverslag,
årsregnskab og halvårsregnskab. Stk. 2-3.
--- | | 4. I § 57, stk. 1, ændres »,
årsregnskab og halvårsregnskab« til: »og
årsregnskab«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. maj
2018. |
|