Fremsat den 5. oktober 2017 af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hunde
(Undtagelse fra aflivning af visse ulovlige
hunde i særlige tilfælde)
§ 1
I lov om hunde, jf. lovbekendtgørelse
nr. 47 af 11. januar 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1 b indsættes som stk. 6:
»Stk.
6. Stk. 6. Uanset stk. 1
kan politiet i særlige tilfælde afgøre, at en
hund ikke skal aflives, men udføres fra Danmark inden for en
af politiet fastsat frist, når hunden har oprindelse i et
andet land end Danmark, og det med rimelighed kan antages, at
hundens besidder ikke har været bekendt med, at hunden er
forbudt, jf. § 1 a, og hunden ikke er indført
erhvervsmæssigt. Omkostninger forbundet med udførsel
af hunden afholdes af hundens besidder.«
2. I
§ 6 b indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Politiet kan beslutte at anbringe hunden i pension, indtil der er
truffet afgørelse efter § 1b, stk. 6, om
udførsel af hunden, og hvis der træffes
afgørelse om, at hunden skal udføres, indtil hunden
kan udføres. Politiet kan også anbringe hunden i
pension under sagens behandling, hvis politiets eller Rigspolitiets
afgørelser indbringes for domstolene, jf. § 6 c, stk.
3. Træffes der ikke beslutning om pensionsanbringelse af
hunden, kan politiet give besidderen pålæg om, at
hunden, når den ikke holdes indelukket, skal føres i
bånd, herunder pålæg om, at hunden skal
føres i et bånd, der højst er 2 m langt, eller
at hunden skal være forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv
eller begge dele, indtil der er truffet afgørelse om
udførsel af hunden, og hvis der træffes
afgørelse om, at hunden skal udføres, indtil hunden
kan udføres.«.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
3. I
§ 6 b, stk. 2, 1. pkt., der bliver
stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »stk. 1«:
»eller 2«.
4. I
§ 6 b, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes som 2. og 3. pkt.:
»Politiet kan kræve
omkostninger til pensionsanbringelse efter stk. 2 refunderet af
hundens besidder, inden hunden udleveres med henblik på
udførsel fra landet. Politiet kan endvidere kræve
betaling af hundens besidder for politiets udgifter i forbindelse
med transport fra pensionen til det sted, hvor hunden efter aftale
med hundens besidder skal udleveres og udføres
fra.«
5. I
§ 6 c, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 1b, stk. 1«: »eller
6«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter offentliggørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning fra den 15. marts 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Formålet med lovforslaget er at indføre mulighed
for, at politiet i særlige tilfælde kan afgøre,
at en hund af en ulovlig hunderace eller en krydsning heraf, som er
af udenlandsk oprindelse, skal udføres fra Danmark, i stedet
for at lade hunden aflive, forudsat at hundens besidder er uvidende
om, at hunden er ulovlig i Danmark.
Lov om hunde, jf. lovbekendtgørelse nr. 47 af 11. januar
2017 (hundeloven) indeholder forbud mod besiddelse og avl af 13
hunderacer. Forbuddet finder tillige anvendelse for krydsninger,
hvori disse hunderacer indgår. I henhold til loven skal
hunde, der holdes eller indføres i strid med forbuddet,
aflives ved politiets foranstaltning. Forbuddet gælder
også for hunde af udenlandsk oprindelse. Den gældende
lov indeholder ikke mulighed for at fravige lovens forbudsordning,
herunder kravet om aflivning.
Foranlediget af en konkret sag er det blevet tydeligt, at det
som udgangspunkt kan forekomme uhensigtsmæssigt, hvis f.eks.
udenlandske turister eller andre udlændinge, der uforvarende
og uden kendskab til hundelovens forbudsordning har taget en hund
af forbudt race eller en krydsning heraf med til Danmark, ikke i
visse tilfælde skal kunne tilbageføre hunden til
oprindelseslandet eller et andet land, hvor hunderacen ikke er
forbudt, hvis der i øvrigt er mulighed herfor.
Med lovforslaget foreslås det således, at politiet i
særlige tilfælde kan træffe afgørelse om,
at en hund af udenlandsk oprindelse udføres fra Danmark,
fremfor at den aflives. Bestemmelsen tænkes kun anvendt i
særlige tilfælde, f.eks. hvor udlændinge, som er
uvidende om lovens forbudsordning, uforvarende bringer en hund af
ulovlig race ind i Danmark, og kun har opholdt sig i landet i en
kortere periode. Den foreslåede bestemmelse vil ikke
gælde for hunde, der er indført som led i
erhvervsmæssig virksomhed.
Det foreslås endvidere, at politiet kan beslutte, at
hunden anbringes i pension, indtil der er truffet afgørelse
om udførsel af hunden fra Danmark, og at hunden anbringes
eller forbliver i pension, indtil den udføres fra landet.
Træffes der ikke beslutning om anbringelse i pension,
foreslås, at politiet kan give besidderen pålæg
om, at hunden skal føres i bånd eller skal være
forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv eller begge dele.
Loven foreslås at træde i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende, men med virkning fra den 15.
marts 2017. Relevante sager, der er indledt af politiet efter denne
dato, og som ikke er færdigbehandlet inden lovens
ikrafttræden, skal således afgøres efter
hundeloven, som ændret ved denne lov.
På baggrund af aftale af 5. juli 2017 indgået mellem
regeringen (Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance) og Dansk Folkeparti om ændring af hundeloven, er
Rigspolitiet ved skrivelse af 5. juli 2017 instrueret om, at
relevante sager hos politiet og Rigspolitiet om aflivning af
udenlandske hunde, der er ulovlige i henhold til hundelovens §
1 a, skal sættes i bero, indtil en lovændring
træder i kraft. Berostillede sager vil efter lovens
ikrafttræden blive færdigbehandlet i overensstemmelse
med de foreslåede ændringer.
Det territoriale
anvendelsesområde for lov om hunde omfatter ikke
Grønland og Færøerne. Loven vil således
ikke have gyldighed for Grønland og Færøerne.
Regulering om hunde i begge disse dele af riget er et anliggende
for henholdsvis det grønlandske selvstyre og det
færøske hjemmestyre.
2. Fravigelse fra
krav om aflivning
2.1. Gældende
ret
Bestemmelsen i hundelovens § 1
a, stk. 1, medfører, at besiddelse og avl af følgende
hunde er forbudt:
1. Pitbull
terrier
2. Tosa inu
3. Amerikansk
staffordshire terrier
4. Fila
brasileiro
5. Dogo
argentino
6. Amerikansk
bulldog
7. Boerboel
8. Kangal
9. Centralasiatisk
ovtcharka
10. Kaukasisk
ovtcharka
11. Sydrussisk
ovtcharka
12. Tornjak
13. Sarplaninac
Forbuddet gælder også
for krydsninger, hvori de nævnte hunde indgår, jf.
lovens § 1 a, stk. 2. Det følger endvidere af lovens
§ 1 a, stk. 3, at erhvervsmæssig indførsel af
hunde, der er omfattet af lovens § 1 a, stk. 1 eller 2, er
forbudt.
Efter den gældende
bestemmelse i lovens § 1 b, stk. 1, skal hunde, der holdes
eller indføres i strid med § 1 a, aflives ved politiets
foranstaltning. Loven indeholder ikke mulighed for at fravige
kravet om aflivning.
Ved forbudsordningens
indførsel blev der vedtaget en overgangsordning for de
omfattede hunde (undtagen pitbull terrier og tosa inu), som var
erhvervet senest ved lovens fremsættelse den 17. marts 2010.
Overgangsordningen foreskriver, at sådanne hunde fortsat kan
besiddes, men at de ikke må overdrages, og at de på
gader, veje, stier, pladser m.v., der er åbne for almindelig
færdsel, skal føres i bånd og være
forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv, samt at båndet skal
være en fast line med maksimal længde på 2 meter.
Overgangsordningen gælder også for hunde af udenlandsk
oprindelse, som indføres i Danmark. Dette medfører,
at hunde på forbudslisten af udenlandsk oprindelse, som er
erhvervet senest den 17. marts 2010, kan indføres i Danmark
i forbindelse med flytning til landet eller i forbindelse med
ferie, sæsonarbejde eller lignende, forudsat de
ovennævnte krav om båndpligt, mundkurv m.v.
overholdes.
Forbuddet blev indført i
hundeloven ved lov nr. 717 om ændring af lov om hunde og
dyreværnsloven af 25. juni 2010. Besiddelse og avl af pitbull
terrier og tosa inu havde dog været forbudt siden 1991, jf.
bekendtgørelse nr. 748 af 14. november 1991 om forbud mod
hold af særligt farlige hunde, som blev ophævet ved
lovens ikrafttræden. Pitbull terrier og tosa inu er derfor
ikke omfattet af overgangsordningen for hunde, der er erhvervet
før den 17. marts 2010.
Lovens § 6 b, stk. 1,
fastsætter, at politiet kan beslutte at anbringe en hund i
pension, indtil der er truffet afgørelse om aflivning og
hvis der træffes afgørelse herom, indtil
afgørelsen kan fuldbyrdes. Politiet kan også anbringe
hunden i pension under sagens behandling, hvis politiets eller
Rigspolitiets afgørelser indbringes for domstolene. Hvis det
skønnes nødvendigt, har politiet endvidere mod
behørig legitimation, uden retskendelse adgang til hundehold
med henblik på gennemførelse af en beslutning om
anbringelse af hunden i pension, jf. § 6 b, stk. 2. Loven
fastslår endvidere, at klage over politiets beslutning om at
anbringe hunden i pension ikke har opsættende virkning, jf.
§ 6 b, stk. 3. Endelig fastsætter lovens § 6 b,
stk. 4, at politidirektøren afholder omkostningerne ved
hundens anbringelse i pension, men kan kræve beløbet
refunderet af besidderen.
Lovens § 6 c, stk. 1,
fastsætter, at fristen for at klage over en afgørelse
truffet af politidirektøren om aflivning af en hund er 10
dage efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende. Hvis klagefristen udløber på
en lørdag, søndag, helligdag eller grundlovsdag,
forlænges fristen til den følgende hverdag. Rettidig
klage har opsættende virkning, medmindre rigspolitichefen
bestemmer andet, jf. § 6 c, stk. 2. Hvis politiets eller
rigspolitichefens afgørelse indbringes for domstolene inden
4 uger efter at afgørelsen er meddelt den
pågældende, har dette opsættende virkning, jf.
§ 6 c, stk. 3.
2.2. Miljø-
og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Baggrunden for indførelse af
forbudsordningen var blandt andet, at det ansås som et
væsentligt problem, at der i den brede befolkning var frygt
for at blive angrebet af hunde, som man møder på
offentlige gader og veje, uanset om denne frygt statistisk set var
velbegrundet. Der var i den forbindelse fokus på, at nogle
hundeejere ligefrem tilstræbte at have en hund, der af
omgivelserne blev opfattet som »farlig« og dermed efter
omstændighederne egnet til at skabe frygt hos omgivelserne.
Ifølge bemærkningerne til forbudsordningen, jf.
Folketingstidende 2009-10, tillæg A, side 5, sås der i
de senere år frem til forbudsordningens vedtagelse en
stigning i antallet af nogle af de hunderacer, der fra naturens
hånd kan siges at have en lidt "kortere lunte" end andre
hunde, og hvor måden hunden avles og opdrættes
på, og måden den efterfølgende håndteres
på af besidderen, er afgørende for, om hunden bliver
aggressiv og virker truende eller måske ender med at gå
til angreb på andre dyr eller mennesker. Der var derfor et
ønske om, at reducere antallet af sådanne hunderacer
henover en årrække. Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til forbudsordningen, jf. Folketingstidende
2009-10, tillæg A, side 10, at listen over forbudte
hunderacer indeholder en række hunderacer, som i
almindelighed anses som kamp- og muskelhunde, og en række
hunderacer tilhørende gruppen hyrde- og vagthunde fra Syd-
og Østeuropa samt Asien.
Den gældende bestemmelse i
§ 1 b, stk. 1, indeholder ikke mulighed for at fravige kravet
om aflivning. Miljø- og Fødevareministeriet er
foranlediget af en konkret sag blevet opmærksom på, at
der kan være situationer, hvor det som udgangspunkt kan
forekomme uhensigtsmæssigt, at besidderen af en hund af
ulovlig race eller en krydsning heraf, som har oprindelse i et
andet land end Danmark, ikke i visse tilfælde skal kunne
føre hunden tilbage til oprindelseslandet eller et andet
land, hvor den pågældende hunderace er lovlig, f.eks. i
tilfælde hvor hundens besidder uforvarende, uden at have
kendskab til hundelovens forbudsordning, har indført hunden
til Danmark.
Med lovforslaget foreslås
indsat en bestemmelse, hvorefter politiet i særlige
tilfælde kan fravige hovedreglen i § 1 b, stk. 1, om
aflivning og afgøre, at en hund, som er af en race eller
krydsning heraf, der er omfattet af forbuddet i lovens § 1 a,
i stedet for at blive aflivet kan udføres fra Danmark.
Eventuelle omkostninger forbundet med hundens udførsel fra
Danmark afholdes af hundens besidder. Med udenlandsk oprindelse
forstås, at hunden er lovligt erhvervet i et andet land, hvor
hundens besidder har eller havde fast bopæl på det
pågældende tidspunkt. Det må være en
forudsætning, at hunden eller hundens besidder har en
sådan tilknytning til det land, hvortil hunden
udføres, at det med rimelighed kan antages, at der ikke er
overvejende risiko for, at hunden genindføres til Danmark.
Politiet må endvidere ikke have rimelig grund til at antage,
at hundens besidder har haft kendskab til hundelovens
forbudsordning.
Bestemmelsen tager således
sigte på tilfælde, hvor besidderen af en hund af en
ulovlig race eller krydsning heraf ikke har haft kendskab til
lovens forbudsordning og dermed har været uvidende om hundens
ulovlighed i Danmark, da hunden uforvarende blev bragt ind i
landet. Det er ikke hensigten med lovforslaget at kompromittere den
gældende forbudsordning, men at bestemmelsen kan finde
anvendelse i særlige tilfælde.
Den gældende bestemmelse i § 1 a, stk. 3,
fastslår, at erhvervsmæssig indførsel af hunde,
der er omfattet af forbudsordningen, er forbudt. Forbuddet mod
erhvervsmæssig indførsel har været
gældende siden forbudsordningens indførsel i 2010.
Personer, der har ansvaret for en virksomhed med
erhvervsmæssigt opdræt af eller handel med hunde, skal
gennemgå en uddannelse, der blandt andet omfatter viden om
hunderacegrupper, jf. bekendtgørelse om erhvervsmæssig
handel med og opdræt af hunde samt hundepensioner og
hundeinternater, og forudsættes derfor at have kendskab til
gældende lovgivning på området. Det
foreslås derfor, at muligheden for at fravige kravet om
aflivning ikke skal gælde for hunde, der er indført
som led i erhvervsmæssig virksomhed.
Efter den gældende bestemmelse i § 6 b, stk. 1, kan
politiet beslutte at anbringe en hund i pension, indtil der er
truffet afgørelse om aflivning af hunden, og hvis der
træffes afgørelse herom, indtil afgørelsen kan
fuldbyrdes. Med den foreslåede § 6 b, stk. 2, 1. og 2.
pkt., fastsættes, at politiet ligeledes kan beslutte, at en
hund af udenlandsk oprindelse anbringes i pension eller lignende,
indtil der træffes afgørelse om udførsel af
hunden efter den foreslåede § 1 b, stk. 6, og at
politiet, hvis der således træffes afgørelse om
udførsel af hunden, kan beslutte, at hunden anbringes eller
forbliver anbragt i pension, indtil hunden kan udføres. Der
er således tale om en udvidelse af politiets muligheder for
at pensionsanbringe hunde, idet der også bliver mulighed for
at pensionsanbringe hunde i tilfælde, hvor der kan
træffes afgørelse om udførsel af hunde af
udenlandsk oprindelse frem for aflivning. Ligeledes kan politiet i
sådanne tilfælde anbringe hunden i pension under sagens
behandling, hvis politiets eller Rigspolitiets afgørelser
indbringes for domstolene.
Der kan i forbindelse med en beslutning om at anbringe en hund
af udenlandsk oprindelse i pension lægges vægt
på, om det er overvejende sandsynligt, at der vil blive
truffet afgørelse om udførsel af hunden, jf. den
foreslåede § 1b, stk. 6, og det dermed vil være
hensigtsmæssigt, at hunden kan udføres med det samme.
Det kan f.eks. dreje sig om udenlandske turister, der har taget
hunden med til Danmark på ferie, og som kan vende tilbage til
hjemlandet med hunden med det samme.
Endvidere forslås med § 6 b, stk. 2, 3. pkt., at hvis
politiet ikke træffer beslutning om pensionsanbringelse, kan
der gives besidderen pålæg om, at hunden, når den
ikke holdes indelukket, skal føres i bånd, herunder
pålæg om, at hunden skal føres i et bånd,
der højst er 2 m langt, eller skal være forsynet med
forsvarlig, lukket mundkurv eller begge dele, indtil der er truffet
afgørelse om udførsel af hunden, og hvis der
træffes afgørelse om, at hunden skal udføres,
indtil hunden kan udføres.
Det foreslås endvidere, at
bestemmelsen om, at politiet, hvis det skønnes
nødvendigt, mod behørig legitimation uden
retskendelse har adgang til hundehold med henblik på
gennemførelse af en beslutning at anbringe hunden i pension,
ligeledes skal finde anvendelse med henblik på
gennemførelse af en beslutning om at anbringe en hund af
udenlandsk oprindelse i pension efter det foreslåede § 6
b, stk. 2.
Endvidere foreslås
bestemmelsen om, at en klage over politiets beslutning om at
anbringe hunden i pension ikke har opsættende virkning,
ligeledes at gælde for en beslutning om at anbringe en hund
af udenlandsk oprindelse i pension efter det foreslåede
§ 6 b, stk. 2.
Det foreslås desuden, at
politiet kan kræve omkostninger til pensionsanbringelse
refunderet af hundens besidder, og at dette kan ske, inden hunden
udleveres og udføres fra landet. Derudover kan politiet
kræve betaling for udgifter i forbindelse med politiets
transport af hunden fra pensionen til det sted, hvor hunden efter
aftale med hundens besidder udleveres med henblik på
udførsel fra landet.
Endelig foreslås, at de gældende regler
vedrørende klagefrister og opsættende virkning af
klage samt indbringelse for domstolene også skal gælde
for afgørelser i medfør af den foreslåede
§ 1 b, stk. 6.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser af betydning for det offentlige. Lovforslaget vurderes
alene at medføre meget begrænsede administrative
konsekvenser for det offentlige, herunder med hensyn til
opkrævning og evt. inddrivelse af transportomkostningerne i
forbindelse med politiets transport af en forbudt hund fra pension
til udleverings- og udførselssted. De administrative
konsekvenser ved lovforslaget vurderes at være meget
begrænsede, da der alene forventes at blive tale om et
fåtal af sager om afgørelser om udførsel af
forbudte hunde.
Idet loven foreslås at have virkning fra den 15. marts
2017, vil relevante sager, der er indledt af politiet efter denne
dato, og som ikke er færdigbehandlet inden lovens
ikrafttræden, skulle afgøres efter hundeloven, som
ændret ved denne lov. For så vidt angår disse
berostillede sager kan der blive tale om mindre økonomiske
konsekvenser for det offentlige, såfremt politiet
vælger ikke at kræve alle omkostninger til
pensionsanbringelse refunderet. Der kan endvidere være mindre
administrative konsekvenser for det offentlige i forbindelse med,
at berostillede sager skal genoptages og behandles igen efter
hundeloven, som ændret ved denne lov. Miljø- og
Fødevareministeriet er i forbindelse med udarbejdelse af
dette lovforslag kun bekendt med én berostillet sag, hvorfor
de økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige vurderes at være meget begrænsede.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har i udkast været forelagt
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, som har udtalt, at
høringen ikke giver Erhvervsstyrelsen (herunder Team
Effektiv Regulering) anledningen til bemærkninger, idet
forslaget ikke medfører nye administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
Lovforslaget skaber hjemmel til, at der i særlige
tilfælde kan træffes afgørelse om
udførsel af en hund af udenlandsk oprindelse omfattet af
forbudsordningen i stedet for aflivning af hunden. Dette er en
positiv konsekvens for udenlandske borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. juli til den
11. august 2017været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
A-consult a/s, Advokatrådet, Alternativfondet, Anticimex,
Arbejdsgiverforeningen for konditorer, bagere og chokolademagere
(AKBC), A/S Mortalin, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Astma- og Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark,
Bech Food - Din Fødevarekonsulent, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The
(Niels Gade), Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i
Danmark (LIF), Brancheforeningen SPT, Bureau Veritas,
Bæredygtigt Landbrug, Cbfood ApS, Center for Miljø og
Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed, CIBIS -
Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA,
DAKOFO, Danish Seafood Association (DSA), Dankost ApS, Danmarks
Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Restauranter
og Caféer, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk
Erhverv, Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk
Hunderegister, Dansk Kennel Klub, Dansk Kvæg, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Primat Sammenslutning, Dansk Ride
Forbund, Dansk Skaldyrcenter, Dansk Supermarked, Dansk Terrier
Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Træforening, Dansk Varefakta
Nævn, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske
Kartofler, Danske Lammeproducenter, Danske Læskedrik
Fabrikanter, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner,
Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske
Universiteter, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende
Købmænd, De Samvirkende Købmænd
(Anne-Marie Jensen Kerstens), Den Danske Brancheorganisation for
Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Hundeforening, Det Danske Fjerkræraad, Det Dyreetiske
Råd, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet - KU, Det
Veterinære Sundhedsråd, DFO - Dansk Flavour
Organisation, DHI - Center for Miljø og Toksikologi, DI
Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, DTU - Center for
Hygiejnisk Design, DTU - Fødevareinstituttet, DTU -
Veterinærinstituttet, DOSO - DyreværnsOrganisationernes
SamarbejdsOrganisation, Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet,
Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
E-Branchekoden ApS, Ecscom v/Kim Iversen, EFSA - Effektiv Food
Safety Advise, Elite Food Aps, Emballageindustrien, EMCON, eSmiley,
Eurofins Steins Laboratorium, Faglig Fælles Forbund 3F,
Fairtrade Mærket, FEHA, Felis Danica, Fokus på Dyr,
Foodcare, Food Diagnostics ApS, FoodEfficiency,
Forbrugerrådet Tænk, Force Technology, Foreningen af
Danske Spiritusfabrikanter, Foreningen af Fiskeauktioner og
Samlecentraler i Danmark, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Foreningen Fair Dog, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen for katten, Foreningen Muslingeerhvervet
(FME), FS-C.dk (Food Safety Consult), Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse, FødevareDanmark, FødevareExperten,
Fødevaregruppen, Fødevarer til Medicinske
Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark, Grøn
Hverdag, Hatting-KS A/S, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen,
HORESTA, Højmarklaboratoriet a/s, International Transport
Danmark, Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH customs
services Danmark, KGH customs services Sverige, KL, Kliniske
Diætister, Kopenhagen Fur, Kontrolgruppen,
Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Kost, Motion &
Sund fornuft (KMS), Kost og ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
Danske Fugleforeninger (LDF), Landsforeningen for Bæredygtigt
Landbrug, Landsforeningen Frie Bønder - Levende Land,
Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg,
Landskontoret for Heste, Lolex aps, Lægeforeningen, Maistic
Bio Group, Marine Ingredients, Mejeriforeningen, Møllers
Fødevarerådgivning, Nemhygiejne, NOAHs Sekretariat,
NOPALAX, Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA,
Plastindustrien i Danmark, Professionshøjskolerne, QESH
Consult, Quality Consulting Denmark, Rådet for Bedre
Hygiejne, Rådet for Dyreforsøg, Rådet for
Hovpleje og Hestebeslag, Sammark, Sedan, SEGES, Sills &
Løndal Rådgivning, Aps, SKAT, Smiley-One, SPF-Danmark,
Statens Serum Institut, Stop Spild Af Mad, SundhedsRådet,
Teknologisk Institut, TOMO Fødevarerådgivning,
Veterinærmedicinsk Industriforening, Videncenter for
Svineproduktion, World Animal Protection Danmark, Økologisk
Landsforening
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser / mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning. For så vidt
angår berostillede sager, kan der være mindre
økonomiske konsekvenser for staten, såfremt politiet
vælger ikke at kræve alle omkostninger til
pensionsanbringelse refunderet. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning, herunder meget
begrænsede konsekvenser med hensyn til opkrævning og
evt. inddrivelse af afholdte transportudgifter i forbindelse med
transport af en hund fra pension til stedet for udlevering og
udførsel fra Danmark. Der vil endvidere være meget
begrænsede administrative konsekvenser for staten i
forbindelse med berostillede sager, som skal genoptages og
behandles igen efter hundeloven, som ændret ved denne
lov. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen administrative konsekvenser. Lovforslaget har positive konsekvenser for
udenlandske borgere, der med forslaget får mulighed for at
påberåbe sig uvidenhed om loven, når de har
befundet sig i landet inden for en begrænset periode, som
dette fremgår af lovforslaget. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den gældende bestemmelse i lovens § 1 b, stk. 1,
fastsætter, at hunde, der holdes eller indføres i
strid med § 1 a (forbudsordningen), aflives ved politiets
foranstaltning. Bestemmelsen indeholder ikke mulighed for at
fravige kravet om aflivning.
Den foreslåede § 1 b, stk. 6, 1.
pkt., medfører, at politiet i særlige
tilfælde kan afgøre, at hunden ikke skal aflives, men
udføres fra Danmark inden for en af politiet fastsat frist,
når hunden har oprindelse i et andet land end Danmark, og det
med rimelighed kan antages, at hundens besidder ikke har
været bekendt med, at hunden er ulovlig i Danmark, jf. §
1 a, og hunden ikke er indført i Danmark som led i
erhvervsmæssig virksomhed. Den gældende bestemmelse i
§ 1 a, stk. 3, fastslår, at erhvervsmæssig
indførsel af hunde, der er omfattet af forbudsordningen, er
forbudt. Forbuddet mod erhvervsmæssig indførsel har
været gældende siden forbudsordningens indførsel
i 2010. Personer, der har ansvaret for en virksomhed med
erhvervsmæssigt opdræt af eller handel med hunde, skal
gennemgå en uddannelse, der blandt andet omfatter viden om
hunderacegrupper, jf. bekendtgørelse om erhvervsmæssig
handel med og opdræt af hunde samt hundepensioner og
hundeinternater, og forudsættes derfor at have kendskab til
gældende lovgivning på området. Det
foreslås derfor, at muligheden for at fravige kravet om
aflivning ikke skal gælde for hunde, der er indført
som led i erhvervsmæssig virksomhed. Erhvervsmæssigt
hold af hunde omfattet af forbudsordningen er omfattet af det
generelle forbud mod besiddelse og avl af de pågældende
racer i medfør at den gældende § 1 a.
Særlige tilfælde kan
f.eks. være i tilfælde, hvor hundens besidder har fast
bopæl i et andet land, og hvor opholdet i Danmark er af
midlertidig karakter som f.eks. ferie eller sæsonarbejde og
lignende Ligeledes kan der forekomme tilfælde, hvor hundens
besidder har fast bopæl i Danmark, men kun har opholdt sig i
landet i en kortere periode, f.eks. hvis hundens besidder er
flyttet til Danmark og har opholdt sig i landet i under 12
måneder. Det vil være en forudsætning, at hundens
besidder eller ejer har en sådan tilknytning til det land,
hvortil hunden udføres, at det med rimelighed kan antages,
at der ikke er overvejende risiko for, at hunden genindføres
til Danmark. Dette vil f.eks. være tilfældet, hvor der
er tale om turister eller sæsonarbejdere, som har permanent
bopæl i et andet land, og dermed inden for en nærmere
afgrænset periode skal retur til hjemlandet. Som yderligere
eksempler på en tilknytning til udlandet kan nævnes den
situation, at hunden har to ejere (f.eks. ægtepar,
kærestepar m.v.), hvor den ene part bor i udlandet og dermed
kan tage hunden tilbage, eller at hundens besidder har familie
eller venner i det pågældende udland, som vil
påtage sig ansvaret for hunden, mens hundens besidder fortsat
har ophold i Danmark, f.eks. hvor besidderen skal
færdiggøre et studieophold eller en udstationering i
Danmark.
En afgørelse om
udførsel af hunden forudsætter, at hundens besidder
godtgør, at hunden har oprindelse i et andet land end
Danmark, og hunden skal være lovlig i det land, hvortil den
ønskes udført. Med udenlandsk oprindelse
forstås, at hunden er lovligt erhvervet i et andet land, hvor
hundens besidder har eller havde fast bopæl på det
pågældende tidspunkt.
Endvidere bør hundens besidder sikre, at hunden lever op
til de sundhedsmæssige betingelser for indførsel i
modtagerlandet. Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse, at politiet fastsætter en frist for,
hvornår hunden skal være udført. Fristen for
udførsel af hunden bør som udgangspunkt ikke
fastsættes til senere end 4 uger fra den dato, hvor der er
truffet afgørelse om udførsel af hunden. Fristen kan
dog fastsættes til senere, hvis det f.eks. er
nødvendigt med en længere karantænetid for at
opfylde de sundhedsmæssige betingelser for udførsel af
hunden til modtagerlandet. Udførsel af hunden skal ske
på foranledning af hundens besidder, inden for den frist, som
er fastsat af politiet. Politiet kan beslutte at udsætte
fristen for udførsel af hunden, f.eks. hvor forhold, som
hundens besidder ikke har indflydelse på, har medført
eller kan medføre forsinkelser med hensyn til
udførsel af hunden. Det er op til politiet at vurdere, hvor
lang fristudsættelse, der skal gives. Det kan f.eks.
være en fristudsættelse på 14 dage eller anden
rimelig fristforlængelse, afhængig af sagens
omstændigheder. Eventuelle omkostninger forbundet med hundens
udførsel fra Danmark, som f.eks. transportomkostninger,
vaccinationer, m.v., afholdes af hundens besidder, jf. den
foreslåede § 1 b, stk. 6, 2.
pkt. Hvis hunden ikke udføres inden for den fastsatte
frist, eller hvis besidderen i stedet for udførsel af hunden
ønsker hunden aflivet, træffer politiet
afgørelse efter hovedreglen i lovens § 1 b, stk. 1,
hvorefter hunde, der holdes eller indføres i strid med
§ 1 a, aflives ved politiets foranstaltning.
Det er endvidere en betingelse, at besidderen af en hund af en
ulovlig race eller krydsning heraf ikke har haft kendskab til
hundelovens forbudsordning, jf. lovens § 1 a, og dermed har
været uvidende om hundens ulovlighed i Danmark, da hunden
uforvarende blev bragt ind i landet.
I vurderingen af, om hundens besidder har været uvidende
om lovens forbudsordning, skal der være rimelig grund til at
antage, at hundens besidder ikke har haft kendskab til lovens
forbudsordning. Som eksempel på, hvornår det kan
lægges til grund, at besidderen har kendskab til lovens
forbudsordning, kan nævnes den situation, at besidderen
tidligere har været i besiddelse af en hund af ulovlig race i
Danmark, og der i den forbindelse er truffet afgørelse om
enten aflivning eller udførsel af hunden, eller i
tilfælde, hvor besidderen som led i sit erhverv eller
uddannelse burde være bekendt med reglerne, jf. også
bemærkningerne til § 1, nr. 1, om erhvervsmæssig
handel med eller opdræt af hunde. Det formodes, at personer,
der har haft fast bopæl i Danmark i mere end 1 år efter
forbudsordningens indførelse, eller andet ophold i Danmark i
sammenlagt 1 år indenfor de seneste 5 år, ikke er uden
kendskab til lovens forbudsordning. Med andet ophold forstås,
at besidderen har boet eller opholdt sig i Danmark i under 1
år ad flere omgange, f.eks. i forbindelse med ferie, studie,
midlertidigt sæsonarbejde eller lignende.
Tidspunkt og sted for udlevering af
hunden med henblik på udførsel fra landet aftales
nærmere mellem politiet og hundens besidder. Som udgangspunkt
skal udleveringsstedet være det sted, hvorfra hunden skal
udføres (lufthavn, færgehavn, togstation,
landegrænse eller lignende steder, hvorfra hunden kan
udføres direkte).
Til nr. 2
Hundelovens § 6 b, stk. 1, fastsætter, at politiet
kan beslutte at anbringe en hund i pension, indtil der er truffet
afgørelse om aflivning, og hvis der træffes
afgørelse herom, indtil afgørelsen kan fuldbyrdes.
Politiet kan også anbringe hunden i pension under sagens
behandling, hvis politiets eller Rigspolitiets afgørelser
indbringes for domstolene.
Hvis det skønnes nødvendigt, har politiet
endvidere i medfør af § 6 b, stk. 2, der bliver stk. 3,
mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til
hundehold med henblik på gennemførelse af en
beslutning om anbringelse af hunden i pension. Politiet kan i den
forbindelse om fornødent tage en sagkyndig med.
Det fremgår af lovens § 6 b, stk. 3, der bliver stk.
4, at klage over politiets beslutning om at anbringe hunden i
pension ikke har opsættende virkning.
I medfør af § 6 b, stk. 4, der bliver stk. 5,
afholder politidirektøren omkostningerne ved hundens
anbringelse i pension, men kan kræve beløbet
refunderet af besidderen.
Med den foreslåede § 6 b, stk.
2, 1. pkt., fastsættes, at
politiet ligeledes kan beslutte at anbringe en hund i pension,
indtil der er truffet afgørelse om udførsel af en
hund af udenlandsk oprindelse, jf. den foreslåede § 1 b,
stk. 6.
Politiet kan endvidere beslutte, at hunden anbringes i pension,
indtil den udføres, jf. den foreslåede § 6 b, stk. 2, 2. pkt.
Lige som med den gældende § 6 b, stk. 1,
fastsætter det foreslåede stk.
2, at politiet kan anbringe hunden i pension under sagens
behandling, hvis politiets eller Rigspolitiets afgørelser
indbringes for domstolene, jf. § 6 c, stk. 3.
I praksis benytter politiet i almindelighed muligheden for at
anbringe en hund i pension eller lignende i forbindelse med sager
om aflivning, jf. den gældende § 1 b, stk. 1, bl.a. for
at forhindre, at hundens ejer eller besidder gemmer hunden af
vejen, f.eks. hos familie eller venner, jf. også
bemærkningerne til bestemmelsen i Lovtidende 2002-03,
tillæg A, side 4241, spalte 2. Dette vil også
være udgangspunktet i forbindelse med behandlingen af sager,
hvor politiet, jf. den foreslåede § 1 b, stk. 6, i
særlige tilfælde kan afgøre, at hunden ikke skal
aflives, men udføres fra Danmark. Der kan imidlertid
være tilfælde, hvor det vurderes overvejende
sandsynligt, at der vil blive truffet afgørelse om
udførsel af hunden, jf. den foreslåede § 1 b,
stk. 6, 1. pkt., og det dermed vil være
hensigtsmæssigt, at hunden kan udføres med det samme
frem for at den pensionsanbringes, indtil en afgørelse om
udførsel er truffet. Det kan f.eks. være i
tilfælde, hvor udenlandske turister uforvarende har medbragt
en hund af ulovlig race på ferie i Danmark, og hvor hundens
besidder har mulighed for at rejse hjem med hunden med det
samme.
Med den foreslåede § 6 b, stk.
2, 3. pkt., fastsættes, at træffes der ikke
beslutning om pensionsanbringelse af hunden, kan politiet give
besidderen pålæg om, at hunden, når den ikke
holdes indelukket, skal føres i bånd, herunder
pålæg om, at hunden skal føres i et bånd,
der højst er 2 m langt, eller skal være forsynet med
forsvarlig, lukket mundkurv eller begge dele, indtil der er truffet
afgørelse om udførsel af hunden, og hvis der
træffes afgørelse om, at hunden skal udføres,
indtil hunden kan udføres. Det kan f.eks. være i
tilfælde, hvor det vurderes overvejende sandsynligt, at der
vil blive truffet afgørelse om udførsel af hunden,
jf. den foreslåede § 1 b, stk. 6, 1. pkt., og hunden kan
udføres indenfor en kort frist, eller andre forhold, hvor
politiet vurderer, at det vil være uhensigtsmæssigt at
pensionsanbringe hunden. Politiet kan i den forbindelse f.eks. give
besidderen af hunden pålæg om, at hunden altid skal
føres i bånd, når den færdes i offentlige
rum, og at hunden i tæt befolkede områder, udover at
skulle føres i bånd, skal være forsynet med
forsvarlig, lukket mundkurv.
De gældende bestemmelser i § 6 b, stk. 2-4, der
bliver stk. 3-5, vil på tilsvarende vis finde anvendelse for
så vidt angår politiets beslutning om at anbringe
hunden i pension, indtil der er truffet afgørelse efter
§ 1b, stk. 6, om en hunds udførsel af Danmark, og hvis
der er truffet afgørelse om udførsel af hunden,
indtil hunden udføres af Danmark.
Til nr. 3
Hundelovens § 6 b, stk. 2, der bliver stk. 3,
fastsætter, at politiet, hvis det skønnes
nødvendigt, mod behørig legitimation uden
retskendelse har adgang til hundehold med henblik på
gennemførelse af en beslutning efter stk. 1 om anbringelse
af hunden i pension. Politiet kan om fornødent tage en
sagkyndig med.
Med den foreslåede
ændring af § 6 b, stk. 2, der bliver stk. 3,
fastsættes, at politiet har, hvis det skønnes
nødvendigt, mod behørig legitimation uden
retskendelse adgang til hundehold med henblik på
gennemførelse af en beslutning efter stk. 1 eller 2. Lige
som politiet i sager vedrørende pensionsanbringelse i
forbindelse med sager om aflivning af bl.a. ulovlige hunde, vil
politiet vil således også kunne beslutte, at anbringe
hunden i pension, indtil der er truffet afgørelse om
udførsel af en hund efter den foreslåede § 1 b,
stk. 6, og indtil hunden kan udføres fra Danmark. Der
henvises i øvrigt til de særlige bemærkninger
til § 1, nr. 1 og 2.
Til nr. 4
Hundelovens § 6 b, stk. 4, der bliver stk. 5,
fastsætter, at politidirektøren afholder
omkostningerne ved hundens anbringelse i pension, men kan
kræve beløbet refunderet af besidderen. Af
forarbejderne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2009-10, A, L
163, side 15, fremgår, at politiet afholder omkostningerne
ved hundens anbringelse i pension, men kan kræve
beløbet refunderet af hundens besidder. Det overlades til
politiets skøn at afgøre, i hvilke tilfælde
besidderen skal refundere det beløb, som politiet har
afholdt, herunder om refusionen skal ske helt eller delvist. I den
forbindelse kan det f.eks. tillægges betydning, om sagens
udfald bliver, at hunden skal aflives, eller om hunden har
været anbragt i pension i et længere tidsrum på
grund af forhold, som besidderen ikke har haft indflydelse
på. Det fremgår ikke af den gældende bestemmelse
eller af forarbejderne hertil, hvornår en eventuel refusion
skal ske.
Med det foreslåede § 6 b, stk.
4, 2. pkt., gives politiet mulighed for at kunne kræve
refusion af omkostninger til en pensionsanbringelse fra hundens
besidder, mens hunden er i politiets varetægt, og inden den
udleveres med henblik på udførsel fra landet.
Med det forslåede § 6 b, stk. 4,
3. pkt., kan politiet endvidere kræve betaling for
politiets udgifter i forbindelse med transport fra pensionen til
det sted, hvor hunden efter aftale med hundens besidder skal
udleveres og udføres fra. Udgifter i forbindelse med
transport kan i den forbindelse være lønudgifter til
det personale, som udfører transporten, og udgifter til
brændstof. Løndelen beregnes på grundlag af det
faktiske timeforbrug multipliceret med en standardtimeløn
kalkuleret for dagtimer, aftentimer og nattetimer for henholdsvis
hverdage, lørdage og søn- og helligdage for den
pågældende personalekategori, hvor afgrænsning af
dag, aften, nat samt lørdage, søn- og helligdage sker
med udgangspunkt i gældende overenskomst for hver
personalekategori. Brændstofudgifter beregnes på
grundlag af det faktiske kilometertal fra pensionen til
udleveringsstedet og transportmidlets officielle
brændstofforbrug.
Baggrunden for at kræve betaling, inden hundens udleveres
og udføres, er, at det ikke kan udelukkes, at det i visse
tilfælde kan medføre større vanskeligheder for
politiet at inddrive et krav om refusion, hvis hundens besidder har
forladt landet med hunden, f.eks. hvor hundens besidder ikke er
EU-borger med bopæl i et andet EU-land.
Til nr. 5
I medfør af den gældende § 6 c, stk. 1, er
fristen for at klage over en afgørelse, truffet af
politidirektøren om aflivning af en hund efter § 1 b,
stk. 1, eller § 6, stk. 2, nr. 4, eller stk. 4 eller 5, 10
dage efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende. Hvis klagefristen udløber på
en lørdag, søndag, helligdag eller grundlovsdag,
forlænges fristen til den følgende hverdag.
Endvidere fastsætter § 6 c, stk. 2, at rettidig klage
har opsættende virkning, medmindre rigspolitichefen bestemmer
andet.
Lovens § 6 c, stk. 3, fastsætter, at hvis politiets
eller rigspolitichefens afgørelse indbringes for domstolene,
inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt den
pågældende, har dette opsættende virkning.
Med den forslåede ændring af § 6 c, stk. 1, vil
fristen for klage over en afgørelse truffet af
politimesteren, i København politidirektøren, efter
§ 1 b, stk. 1 eller stk. 6, eller § 6, stk. 2, nr. 4,
eller stk. 4 eller 5, være 10 dage efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende. Hvis
klagefristen udløber på en lørdag,
søndag, helligdag eller grundlovsdag, forlænges
fristen til den følgende hverdag. Endvidere vil rettidig
klage have opsættende virkning, medmindre rigspolitichefen
bestemmer andet, jf. § 6 c, stk. 2. Indbringes politiets eller
rigspolitichefens, jf. stk. 1 og 2, for domstolene inden 4 uger
efter at afgørelsen er meddelet den pågældende,
har dette opsættende virkning, jf. § 6 c, stk. 3.
Til §
2
Bestemmelsens stk. 1 fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås, at loven
træder i kraft dagen efter offentliggørelse i
Lovtidende, og at loven har virkning fra den 15. marts 2017, jf.
det foreslåede stk. 2, således at berostillede sager,
som ikke er færdigbehandlet inden lovens ikrafttræden,
kan genoptages og behandles efter lov om hunde, som ændret
ved denne lov, så snart lovændringen er trådt i
kraft.
På baggrund af aftale af 5. juli 2017 indgået mellem
regeringen (Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance) og Dansk Folkeparti om ændring af hundeloven, er
Rigspolitiet ved skrivelse af 5. juli 2017 instrueret om, at
relevante sager hos politiet og Rigspolitiet om aflivning af
udenlandske hunde, der er ulovlige i henhold til hundelovens §
1 a, skal sættes i bero, indtil en lovændring
træder i kraft.
Sager om aflivning af ulovlige
hunde, jf. § 1b, stk. 1, jf. § 1 a, hvor hunden er af
udenlandsk oprindelse mv., jf. det foreslåede § 1 b,
stk. 6, der er indledt af politiet efter den 15. marts 2017, skal
således som udgangspunkt afgøres efter hundeloven, som
ændret ved denne lov. Det vil sige, at sager som enten
behandles af politiet i 1. instans eller Rigspolitiet i 2. instans,
og som ikke er færdigbehandlet inden lovens
ikrafttræden, skal afgøres efter denne lov. Sager,
hvor politiet eller Rigspolitiet har truffet afgørelse om
aflivning inden lovens ikrafttræden, men hvor aflivning endnu
ikke er effektueret ved lovens ikrafttræden, genoptages af
politiet eller hjemvises af Rigspolitiet med henblik på, at
sagen afgøres efter denne lov. Dette gælder uanset om
klage- eller ankefrister er udløbet. Dog for så vidt
hundens besidder tilkendegiver, at sagen ikke ønskes
genoptaget og afgjort efter denne lov, men at hunden aflives i
henhold til den aktuelle afgørelse, kan aflivningen
effektueres og sagen afsluttes. Sager, der er indledet af politiet
efter den 15. marts 2017, hvor der er truffet afgørelse om
aflivning, og som er indbragt for domstolene, men hvor der endnu
ikke er faldet dom ved lovens ikrafttræden, afgøres
efter denne lov. Sager, hvor der er faldet dom om aflivning, men
aflivning endnu ikke er effektueret ved loven ikrafttrædelse,
kan efter anmodning fra hundens besidder genoptages af politiet til
fornyet behandling og afgøres efter denne lov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om hunde, jf. lovbekendtgørelse
nr. 47 af 11. januar 2017, foretages følgende
ændringer: | § 1 b.
--- Stk. 2-5.
--- | | 1. I § 1 b indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
Uanset stk. 1 kan politiet i særlige tilfælde
afgøre, at en hund ikke skal aflives, men udføres fra
Danmark inden for en af politiet fastsat frist, når hunden
har oprindelse i et andet land end Danmark, og det med rimelighed
kan antages, at hundens besidder ikke har været bekendt med,
at hunden er forbudt, jf. § 1 a, og hunden ikke er
indført erhvervsmæssigt. Omkostninger forbundet med
udførsel af hunden afholdes af hundens
besidder.« | | | | § 6 b.
--- Stk. 2. Politiet
har, hvis det skønnes nødvendigt, mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til hundehold med henblik
på gennemførelse af en beslutning truffet efter stk.
1. Politiet kan om fornødent tage en sagkyndig med. Stk. 3.
--- Stk. 4.
Politidirektøren afholder omkostningerne ved hundens
anbringelse i pension, men kan kræve beløbet
refunderet af besidderen. | | 2. I § 6 b indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk.
2. Politiet kan beslutte at anbringe hunden i pension,
indtil der er truffet afgørelse efter § 1b, stk. 6, om
udførsel af hunden, og hvis der træffes
afgørelse om, at hunden skal udføres, indtil hunden
kan udføres. Politiet kan også anbringe hunden i
pension under sagens behandling, hvis politiets eller Rigspolitiets
afgørelser indbringes for domstolene, jf. § 6 c, stk.
3. Træffes der ikke beslutning om pensionsanbringelse af
hunden, kan politiet give besidderen pålæg om, at
hunden, når den ikke holdes indelukket, skal føres i
bånd, herunder pålæg om, at hunden skal
føres i et bånd, der højst er 2 m langt, eller
at hunden skal være forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv
eller begge dele, indtil der er truffet afgørelse om
udførsel af hunden, og hvis der træffes
afgørelse om, at hunden skal udføres, indtil hunden
kan udføres.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. 3. I § 6 b, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk.
3, 1. pkt., indsættes efter »stk. 1«:
»eller 2«. 4. I § 6 b, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes som 2. og 3. pkt.: »Politiet kan kræve omkostninger
til pensionsanbringelse efter stk. 2 refunderet af hundens
besidder, inden hunden udleveres med henblik på
udførsel fra landet. Politiet kan endvidere kræve
betaling af hundens besidder for politiets udgifter i forbindelse
med transport fra pensionen til det sted, hvor hunden efter aftale
med hundens besidder skal udleveres og udføres
fra.« | | | | § 6 c.
Fristen for at klage over en afgørelse truffet af
politimesteren, i København politidirektøren, efter
§ 1b, stk. 1, eller § 6, stk. 2, nr. 4, eller stk. 4
eller 5, er 10 dage efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende. Hvis klagefristen udløber på
en lørdag, søndag, helligdag eller grundlovsdag,
forlænges fristen til den følgende hverdag. Stk. 2-3.
--- | | 5. I § 6 c, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »§ 1b, stk. 1«: »eller 6«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter offentliggørelse i
Lovtidende. Stk. 2. Loven
har virkning fra den 15. marts 2017. |
|