Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 5. december 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og
2, og Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 3 og 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2017 og var til 1. behandling den 13. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 12. juni 2017 dette udkast til
udvalget, jf. UNU alm. del - bilag 123 (folketingsåret
2016-17). Den 5. oktober 2017 sendte undervisningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra
Sammenslutningen af Danske Småøer og Magleby Fri- og
Efterskole.
Undervisningsministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udvalget stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under nr. 3 og
4 stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udvalget:
1) I
det under nr. 3 foreslåede § 6, stk. 1, nr. 5, indsættes
efter »dog stk. 3«: »og § 6 d«.
[Konsekvensændring]
2)
Efter den under nr. 6 foreslåede § 6 c
indsættes:
Ȥ 6 d.
Undervisningsministeren kan uanset § 6, stk. 1, nr. 5,
godkende, at en efterskole kan anvende bygninger og arealer, som
ligger på en småø, jf. stk. 2, og i samme
kommune som efterskolen.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 omfatter følgende småøer:
Agersø, Anholt, Askø inklusive Lilleø,
Avernakø, Barsø, Birkholm, Bjørnø,
Baagø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø,
Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø,
Mandø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø,
Venø og Aarø.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
betingelser for godkendelser efter stk. 1.«
[Efterskoler kan oprette afdelinger
på småøer]
Af et mindretal (S,
EL, ALT, RV og SF):
3) Nr. 7
affattes således:
»7. § 23 a, stk. 1, affattes
således:
»Staten yder til efterskoler et særligt
tilskud ud fra antallet af årselever, hvor der i
årselevberegningen kun medgår elever, som er
indvandrere fra ikkevestlige lande og Albanien,
Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro, Kroatien og Makedonien
samt efterkommere af indvandrere fra disse lande, herunder
flygtninge omfattet af lov om integration af udlændinge i
Danmark og disse flygtninges børn. Der kan højst ydes
tilskud efter denne bestemmelse til 10 pct. af skolens
årselevtal.««
[Tillægstakst på 10
pct. til en gruppe af elever, som er indvandrere fra visse lande,
og ophævelse af krav om kurser på mindst 12 uger]
4)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
23 a, stk. 6, indsættes som 2.
pkt.:
»Tilskuddet ydes til elever, som har
varig eller midlertidig opholdstilladelse i
Danmark.««
[Tillægstakst til
danskundervisning også for tosprogede elever med midlertidig
opholdstilladelse].
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk
konsekvensændring som følge af indsættelsen af
den foreslående § 6 d, jf. ændringsforslag nr.
2.
Til nr. 2
I det fremsatte lovforslag foreslås
det i § 6, stk. 1, at en skoles bygninger og arealer fremover
hovedsagelig skal ligge i geografisk nærhed af hinanden. Med
dette ændringsforslag foreslår udvalget, at der i
lovgivningen indskrives en undtagelse/dispensationsmulighed for
øerne under Sammenslutningen af Danske Småøer,
som der også er gennemført på
friskoleområdet ved L 63, folketingsåret 2015-16,
forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private
grundskoler m.v. (Bedre rammer for skoletilbud på 27
småøer).
Ændringsforslaget giver
undervisningsministeren mulighed for at godkende, at en efterskole
beliggende på fastlandet eller en større ø kan
oprette en afdeling af efterskolen på en småø.
En afdeling skal ligesom efterskolens hovedskole råde over
egnede og tilstrækkelige elevværelser,
lærerboliger, kostforplejnings- og opholdsarealer,
undervisningslokaler og udstyr, således at der også
på afdelingen er et kostskolemiljø, der kan danne
ramme om efterskoleaktiviteter. Undervisningen på en afdeling
skal leve op til de almindelige krav i loven, herunder bl.a. med
hensyn til kursusbetingelserne i lovens § 15, til
undervisningens tilrettelæggelse og til § 16 med hensyn
til varighed og antal deltagere på et kursus. Efterskolen vil
stadig være en skole med en bestyrelse og en forstander og
som sådan alene modtage et grundtilskud efter lovens §
19. Denne mulighed vil styrke efterskolernes mulighed for at udbyde
aktiviteter og undervisning tæt på naturen og havet og
at tilbyde undervisning inden for f.eks. turisme, kystkultur,
sport, udeliv og maritimt friluftsliv. Et eksempel på dette
samspil mellem en efterskole og et naturområde ses i det
forslag, som Magleby Fri- og Efterskole har udarbejdet om et
tæt og lærerigt samarbejde med Øhavets Smakke-
& Naturcenter på Strynø, jf. lovforslagets bilag
3. Udvalget vurderer, at dette kan gennemføres, hvis dette
ændringsforslag vedtages.
Muligheden for at oprette afdelinger af en
efterskole på en småø vil derudover have stor
betydning for at fastholde og styrke bosætning,
beskæftigelse og udviklingsmuligheder på
småøer, præcis som det også bliver
fremhævet i begrundelsen for, at frie grundskoler i 2016 fik
mulighed for at få godkendt oprettelse af et skoletilbud
på en af de 27 danske småøer som en afdeling af
en fri grundskole på fastlandet, jf. bl.a. svar på
lovforslagets spm. 1 og spm. 2.
Endelig vil dette ændringsforslag
give skolerne endnu en grad af både øget fleksibilitet
og friere rammer for deres virke, hvilket er et af
hovedformålene med regeringens lovforslag.
Ændringsforslaget giver i den
foreslåede § 6 d, stk. 3, undervisningsministeren
bemyndigelse til at fastsætte de nærmere betingelser
for godkendelse af, at en efterskole kan oprette og drive en
afdeling på en småø i samme kommune som
efterskolen. Det forudsættes derfor, at
undervisningsministeren fastsætter regler, der bl.a. sikrer
skolernes uafhængighed og undgår koncerndannelse samt
sikrer et kostskolemiljø med mulighed for undervisning og
samvær af tilstrækkelig kvalitet på såvel
hovedskolen som afdelingen.
Til nr. 3
Forslaget om, at der kan ydes
tillægstakst til 10 pct. af skolens årselevtal for
gruppen af elever, som er indvandrere fra visse lande, og
lovforslaget om, at der skal sikres tillægstakst for
skoleophold på under 12 uger for flygtninge og indvandrere,
var en del af det lovudkast, der blev sendt i høring i
foråret 2017, jf. UNU alm. del - bilag 123
(folketingsåret 2016-17). Forslagene indgår imidlertid
ikke i det fremsatte lovforslag.
Med dette ændringsforslag
foreslås disse bestemmelser indsat i lovforslaget.
Ændringsforslaget indebærer, at
den procentvise andel af en efterskoles årselevtal, for
hvilke der kan ydes det særlige tilskud efter § 23 a,
stk. 1, hæves fra 8 pct. til 10 pct. af en efterskoles
årselevtal. Forslaget tilsigter at sikre en jævn
fordeling mellem efterskolerne af unge indvandrere og efterkommere
af disse fra visse lande, herunder flygtninge omfattet af lov om
integration af udlændinge i Danmark og disse flygtninges
børn.
Ændringsforslaget indebærer
også, at kravet om, at eleven skal have gennemført
mindst 12 uger af et kursus for at kunne medregnes i det
særlige tilskud, udgår.
Til nr. 4
Af lovens § 23, stk. 6, fremgår
det i dag, at »Staten yder til efterskoler et særligt
tilskud til danskundervisning for tosprogede elever for at forbedre
mulighederne for disse elever for uddannelse og integration i det
danske samfund«. Det fremgår af § 23, stk. 7, at
ministeren fastsætter de nærmere regler om betingelser
for og beregning af tilskud m.v. Ministeren har brugt denne
bemyndigelse til at fastsætte krav om, at tillægstakst
(i henhold til lovens § 23 a, stk. 6) til danskundervisning
for tosprogede elever ydes for efterskoleelever, der har et andet
modersmål end dansk, og som er danske statsborgere eller har
varig opholdstilladelse i Danmark.
Med dette ændringsforslag
ønsker forslagsstillerne at sikre, at tillægstakst til
danskundervisning også kan ydes til tosprogede elever, der
har en midlertidig opholdstilladelse og mulighed for senere at
få varig opholdstilladelse. Den midlertidige
opholdstilladelse kan vare i adskillige år, og det er netop i
disse år, at behovet for undervisning i dansk som andetsprog
er størst.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Alex Ahrendtsen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF)
Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen
(S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Eva
Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor
(ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene
Borst Hansen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 50
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra undervisningsministeren | 2 | Henvendelse af 11/10-17 fra
Sammenslutningen af Danske Småøer | 3 | Henvendelse af 14/10-17 fra Magleby Fri-
og Efterskole | 4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Udkast til betænkning | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 50
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 11/10-17 fra Sammenslutningen af Danske
Småøer, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
14/10-17 fra Magleby Fri- og Efterskole, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
|